Commit ac842e76ee571a986afcfc2d7393306e872ed9ce

Authored by Wojciech Jaworski
1 parent 3412a2ed

dodanie opisu kontrolowanych cech

semsources/metaopis.pdf
No preview for this file type
semsources/metaopis.tex
... ... @@ -178,7 +178,10 @@ Liczebniki, kwantyfikatory i określenia częstości traktujemy jak posostałe p
178 178 Pojemniki są to rzeczowniki określające ilość bądź miarę swoich podrzędników, np {\it Kucharz posolił wszystkie dania dwoma łyżkami soli.}\\
179 179 \includegraphics[scale=0.3]{metaopis_sol.png}
180 180  
181   -%TODO po jako kwantyfikator/dystrybutywne
  181 +%TODO po jako kwantyfikator/dystrybutywne: Mężczyźni noszą po jednej brodzie
  182 +%TODO wszyscy z wyjątkiem, wszyscy z wyjątkiem co najwyżej trzech, prawie każdy, prawie wszyscy, tylko
  183 +%TODO każdy ... pewien: Każda postć reprezentuje pewną postawę
  184 +%TODO każdy ... inny
182 185  
183 186 \section{Pojęcia funktorowate}
184 187 W niektórych sytuacjach pojęcia mają charakter funkcji biorących odniesienie jednego ze
... ... @@ -661,6 +664,88 @@ Pudełko {\it czas} służy do zareprezentowania równoczesnośći obu zdarzeń.
661 664 \edge {i} {j};
662 665 \end{tikzpicture}\]
663 666  
  667 +Czasowniki {\it być} i {\it zostać} w stronie biernej
  668 +traktujemy jako czasowniki posiłkowe wnoszące do semantyki jedynie czas, np
  669 +{\it Filiżanka jest malowana ręcznie.}
  670 +% \[\begin{tikzpicture}
  671 +% \node[concept] (a) {być};
  672 +% \node[relation, left=1cm of a] (d) {Pres};
  673 +% \node[relation, right=1cm of a] (e) {Thme};
  674 +% \node[concept, right=1cm of e] (f) {\sg filiżanka $\ast x$};
  675 +% \node[concept, below=1.2cm of a] (h) {malować};
  676 +% \node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
  677 +% \node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
  678 +% \node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
  679 +% \node[concept, right=1cm of g] (k) {T $?x$};
  680 +% \context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
  681 +% \context{cx}{(a)(d)(e)(f)}{};
  682 +% \edge {a} {d};
  683 +% \edge {a} {e};
  684 +% \edge {e} {f};
  685 +% \edge {g} {k};
  686 +% \edge {h} {g};
  687 +% \edge {h} {i};
  688 +% \edge {i} {j};
  689 +% \end{tikzpicture}\]
  690 +% W powyższym zdaniu kontekst z {\it być} można uznać za redundantny,
  691 +% ale pozostanie by reprezentacja strony biernej nie różniła się od innych
  692 +% użyć predykatynwych.
  693 +% albo
  694 +\[\begin{tikzpicture}
  695 +\node[concept] (h) {malować};
  696 +\node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
  697 +\node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
  698 +\node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
  699 +\node[concept, right=1cm of g] (k) {\sg filiżanka};
  700 +\node[relation, left=1cm of j] (d) {Pres};
  701 +\context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
  702 +\edge {g} {k};
  703 +\edge {h} {g};
  704 +\edge {h} {i};
  705 +\edge {i} {j};
  706 +\edge {cy} {d};
  707 +\end{tikzpicture}\]
  708 +
  709 +{\it Filiżanka została pomalowana ręcznie.}
  710 +% \[\begin{tikzpicture}
  711 +% \node[concept] (a) {zostać};
  712 +% \node[relation, left=1cm of a] (d) {Past};
  713 +% \node[relation, right=1cm of a] (e) {Thme};
  714 +% \node[concept, right=1cm of e] (f) {\sg filiżanka $\ast x$};
  715 +% \node[concept, below=1.2cm of a] (h) {pomalować};
  716 +% \node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
  717 +% \node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
  718 +% \node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
  719 +% \node[concept, right=1cm of g] (k) {T $?x$};
  720 +% \context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
  721 +% \context{cx}{(a)(d)(e)(f)}{};
  722 +% \edge {a} {d};
  723 +% \edge {a} {e};
  724 +% \edge {e} {f};
  725 +% \edge {g} {k};
  726 +% \edge {h} {g};
  727 +% \edge {h} {i};
  728 +% \edge {i} {j};
  729 +% \end{tikzpicture}\]
  730 +% albo
  731 +\[\begin{tikzpicture}
  732 +\node[concept] (h) {pomalować};
  733 +\node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
  734 +\node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
  735 +\node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
  736 +\node[concept, right=1cm of g] (k) {\sg filiżanka};
  737 +\node[relation, left=1cm of j] (d) {Past};
  738 +\context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
  739 +\edge {g} {k};
  740 +\edge {h} {g};
  741 +\edge {h} {i};
  742 +\edge {i} {j};
  743 +\edge {cy} {d};
  744 +\end{tikzpicture}\]
  745 +
  746 +Zdania zawierające konstrukcje imiesłowowe są
  747 +interpretowane tak samo jak zdania zawierające
  748 +zdania podrzędne wprowadzone przez zaimek {\it który}, np.
664 749 {\it Kupiłem ręcznie malowaną filiżankę.}
665 750 \[\begin{tikzpicture}
666 751 \node[concept] (a) {kupić};
... ... @@ -694,6 +779,43 @@ Pudełko {\it czas} służy do zareprezentowania równoczesnośći obu zdarzeń.
694 779 \edge {r} {q};
695 780 \end{tikzpicture}\]
696 781  
  782 +{\it Kupiłem filiżankę, która jest ręcznie malowana.}
  783 +\[\begin{tikzpicture}
  784 +\node[concept] (a) {kupić};
  785 +\node[relation, left=1cm of a] (b) {Init};
  786 +\node[concept, left=1cm of b] (c) {\sg {\it pri} {\it indexical} pro};
  787 +\node[relation, above=0.8cm of a] (d) {Past};
  788 +\node[relation, right=1cm of a] (e) {Thme};
  789 +\node[concept, right=1cm of e] (f) {\sg filiżanka $\ast x$};
  790 +\node[concept, below=3cm of a] (h) {malować};
  791 +\node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
  792 +\node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
  793 +\node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
  794 +\node[concept, right=1cm of g] (k) {\sg {\it coreferential} który $?x$};
  795 +\context{cx}{(a)(b)(c)(e)(f)}{};
  796 +\context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
  797 +\node[relation, below=0.8cm of b] (p) {Time};
  798 +\node[concept, right=1cm of p] (q) {czas};
  799 +\node[relation, right=1cm of q] (r) {Time};
  800 +\edge {a} {b};
  801 +\edge {b} {c};
  802 +\edge {cx} {d};
  803 +\edge {a} {e};
  804 +\edge {e} {f};
  805 +\edge {g} {k};
  806 +\edge {h} {g};
  807 +\edge {h} {i};
  808 +\edge {i} {j};
  809 +\edge {cx} {p};
  810 +\edge {p} {q};
  811 +\edge {cy} {r};
  812 +\edge {r} {q};
  813 +\end{tikzpicture}\]
  814 +
  815 +
  816 +% TODO co zrobić z {\it Twarz Eduarda stała się napięta}
  817 +
  818 +
697 819 % TODO \item przysłówek ,,ledwo'' w znaczeniu czasowym
698 820 % \begin{equation}
699 821 % \text{Słońce ledwo wzeszło}
... ... @@ -769,54 +891,90 @@ Przyimki złożone wskazują w swojej treści nazwę cechy, której dotyczą.
769 891  
770 892 %TODO: jak to jest dla czasowników
771 893  
772   -%TODO: lista rzeczowników wyrażających cechy
  894 +%TODO: lista rzeczowników wyrażających nazwy cech
  895 +
  896 +Cechy danego przedmiotu mogą być składniowo wyrażone przez podrzędnik czasownika.
  897 +Słownik walencyjny Walenty sygnalizuje takie sytuacje nadając podrzędnikowi
  898 +wyrażającemu cechę rolę Attribute oraz czyniąc go kontrolowanym przez
  899 +podrzędnik będący nosicielem cechy, np {\it Kazimierz przemalował słonia na różowo}:
  900 +\[\begin{tikzpicture}
  901 +\node[concept] (a) {przemalować};
  902 +\node[relation, left=1cm of a] (b) {Init};
  903 +\node[concept, left=1cm of b] (c) {\sg osoba ``Kazimierz''};
  904 +\node[relation, left=1cm of c] (d) {Past};
  905 +\node[relation, right=1cm of a] (e) {Attr Goal};
  906 +\node[concept, below=0.5cm of e] (f) {\sg słoń};
  907 +\node[relation, below=0.5cm of a] (g) {Thme Goal};
  908 +\node[concept, right=1cm of e] (h) {różowy};
  909 +\context{cx}{(a)(b)(c)(e)(f)(g)(h)}{};
  910 +\edge {cx} {d};
  911 +\edge {a} {b};
  912 +\edge {b} {c};
  913 +\edge[dashed] {a} {e};
  914 +\edge {f} {e};
  915 +\edge {a} {g};
  916 +\edge {e} {h};
  917 +\edge {g} {f};
  918 +\end{tikzpicture}\]
  919 +Przerywana linia łącząca {\it przemalować} i Attr Goal oznacza
  920 +że relacja Attr Goal zmienia się w czasie trwania sytuacji
  921 +w miarę postępów procesu malowania i nabierania przez słonia cechy bycia różowym.
  922 +% podobnie zachowuje się zdanie {\it Wiele ptaków owadożernych zimą zmienia jadłospis na roślinny}.
  923 +Analogicznie zinterpretujemy zdanie {\it Słoń stał się różowy}
  924 +\[\begin{tikzpicture}
  925 +\node[concept] (a) {stać się};
  926 +\node[relation, left=1cm of a] (d) {Past};
  927 +\node[relation, right=1cm of a] (e) {Attr};
  928 +\node[concept, below=0.5cm of e] (f) {\sg słoń};
  929 +\node[relation, below=0.5cm of a] (g) {Thme};
  930 +\node[concept, right=1cm of e] (h) {różowy};
  931 +\context{cx}{(a)(e)(f)(g)(h)}{};
  932 +\edge {cx} {d};
  933 +\edge[dashed] {a} {e};
  934 +\edge {f} {e};
  935 +\edge {a} {g};
  936 +\edge {e} {h};
  937 +\edge {g} {f};
  938 +\end{tikzpicture}\]
773 939  
774 940 Zdania z czasownikiem {\it być} stanowiące o cechach interpretujemy
775   -korzystając z relacji Attr, która mówi w tym wypadku, że jej drugi argument
776   -jest cechą innego uczestnika sytuacji,
777   -np {\it Słoń jest różowy}, {\it Książka jest o grzybach.}
  941 +analogicznie do powyższego
  942 +np. {\it Słoń jest różowy}, {\it Książka jest o grzybach.}
778 943 \[\begin{tikzpicture}
779 944 \node[concept] (a) {być};
780   -\node[relation, left=1cm of a] (b) {Thme};
781   -\node[concept, left=1cm of b] (c) {\sg słoń};
782   -\node[relation, above=0.8cm of a] (d) {Pres};
  945 +\node[relation, left=1cm of a] (d) {Pres};
783 946 \node[relation, right=1cm of a] (e) {Attr};
784   -\node[concept, right=1cm of e] (f) {różowy};
785   -\context{cx}{(a)(b)(c)(e)(f)}{};
786   -\edge {a} {b};
787   -\edge {b} {c};
  947 +\node[concept, below=0.5cm of e] (f) {\sg słoń};
  948 +\node[relation, below=0.5cm of a] (g) {Thme};
  949 +\node[concept, right=1cm of e] (h) {różowy};
  950 +\context{cx}{(a)(e)(f)(g)(h)}{};
788 951 \edge {cx} {d};
789   -\edge {a} {e};
790   -\edge {e} {f};
  952 +\edge[dashed] {a} {e};
  953 +\edge {f} {e};
  954 +\edge {a} {g};
  955 +\edge {e} {h};
  956 +\edge {g} {f};
791 957 \end{tikzpicture}\]
792 958 \[\begin{tikzpicture}
793 959 \node[concept] (a) {być};
794   -\node[relation, left=1cm of a] (b) {Thme};
795   -\node[concept, left=1cm of b] (c) {\sg książka};
796   -\node[relation, above=0.8cm of a] (d) {Pres};
  960 +\node[relation, left=1cm of a] (d) {Pres};
797 961 \node[relation, right=1cm of a] (e) {Attr};
798   -\node[concept, right=1cm of e] (f) {o};
799   -\node[relation, right=1cm of f] (g) {Ref};
800   -\node[concept, right=1cm of g] (h) {\pl grzyb};
801   -\context{cx}{(a)(b)(c)(e)(f)(g)(h)}{};
802   -\edge {a} {b};
803   -\edge {b} {c};
  962 +\node[concept, below=0.5cm of e] (f) {\sg książka};
  963 +\node[relation, below=0.5cm of a] (g) {Thme};
  964 +\node[concept, right=1cm of e] (h) {o};
  965 +\node[relation, right=1cm of h] (i) {Ref};
  966 +\node[concept, right=1cm of i] (j) {\pl grzyb};
  967 +\context{cx}{(a)(e)(f)(g)(h)(i)(j)}{};
804 968 \edge {cx} {d};
805   -\edge {a} {e};
806   -\edge {e} {f};
807   -\edge {f} {g};
808   -\edge {g} {h};
  969 +\edge[dashed] {a} {e};
  970 +\edge {f} {e};
  971 +\edge {a} {g};
  972 +\edge {e} {h};
  973 +\edge {g} {f};
  974 +\edge {h} {i};
  975 +\edge {i} {j};
809 976 \end{tikzpicture}\]
810 977  
811   -W zdaniu {\it Przemalowałem słonia na różowo} słoń to Theme Goal, a różowy to Attribute Goal.
812   -Zatem w zdaniu {\it Słoń stał się różowy} role {\it słonia} i {\it różowego} powinny też być Theme i Attribute.
813   -Zdanie {\it Słoń jest różowy} różni się od poprzedniego tylko tym, że wyraża stan a nie zmianę,
814   -więc role powinny być takie jak wyżej a forma logiczna mieć tą samą strukturę.
815   -
816   -Pozostaje kwestia kontroli, która powinna zaznaczać, że {\it różowy} jest cechą {\it słonia},
817   -ale nie powinna robić tego statycznie, dla całej sytuacji, bo słoń ją nabiera stopniowo w
818   -miarę upływu czasu.
819   -
820 978 \section{Pozostałe przydawki}
821 979 Pozostałe przydawki dopełniaczowe są wiązane ze swoim nadrzędnikiem za pomocą relacji Poss,
822 980 %TODO: można by rozdzielić posiadanie od innych użyć
... ... @@ -859,133 +1017,26 @@ Może to być typ i nazwa, albo dwa różna typy, np. {\it w mieście Warszawie}
859 1017 \end{tikzpicture}\]
860 1018 %TODO: notacja dla koreferencji dwu typów
861 1019  
862   -\section{Konstrukcje predykatywne}
863   -
864   -%TODO Konstrukcje predykatywne z użyciem czasowników {\it być}, {\it zostać}, {\it zostawać}, {\it stać się}
865   -% interpretujemy jako stworzenie kontekstu, w którym znajduje się stwierdzenie utworzone na podstawie (części) ich podrzędników.
866   -% Kontekst ten jest argumentem czasownika połączonym z nim za pomocą relacji %\trole{Topic}{R8}.
867   -Przykłady (pomijam kwestię czasu):
868   -
869   -{\it Filiżanka jest malowana ręcznie.}
870   -\[\begin{tikzpicture}
871   -\node[concept] (a) {być};
872   -\node[relation, left=1cm of a] (d) {Pres};
873   -\node[relation, right=1cm of a] (e) {Thme};
874   -\node[concept, right=1cm of e] (f) {\sg filiżanka $\ast x$};
875   -\node[concept, below=1.2cm of a] (h) {malować};
876   -\node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
877   -\node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
878   -\node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
879   -\node[concept, right=1cm of g] (k) {T $?x$};
880   -\context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
881   -\context{cx}{(a)(d)(e)(f)}{};
882   -\edge {a} {d};
883   -\edge {a} {e};
884   -\edge {e} {f};
885   -\edge {g} {k};
886   -\edge {h} {g};
887   -\edge {h} {i};
888   -\edge {i} {j};
889   -\end{tikzpicture}\]
890   -albo
891   -\[\begin{tikzpicture}
892   -\node[concept] (h) {malować};
893   -\node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
894   -\node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
895   -\node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
896   -\node[concept, right=1cm of g] (k) {\sg filiżanka};
897   -\node[relation, left=1cm of j] (d) {Pres};
898   -\context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
899   -\edge {g} {k};
900   -\edge {h} {g};
901   -\edge {h} {i};
902   -\edge {i} {j};
903   -\edge {cy} {d};
904   -\end{tikzpicture}\]
905   -W powyższym zdaniu kontekst z {\it być} można uznać za redundantny,
906   -ale pozostanie by reprezentacja strony biernej nie różniła się od innych
907   -użyć predykatynwych.
908 1020  
909   -{\it Filiżanka została pomalowana ręcznie.}
910   -\[\begin{tikzpicture}
911   -\node[concept] (a) {zostać};
912   -\node[relation, left=1cm of a] (d) {Past};
913   -\node[relation, right=1cm of a] (e) {Thme};
914   -\node[concept, right=1cm of e] (f) {\sg filiżanka $\ast x$};
915   -\node[concept, below=1.2cm of a] (h) {pomalować};
916   -\node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
917   -\node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
918   -\node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
919   -\node[concept, right=1cm of g] (k) {T $?x$};
920   -\context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
921   -\context{cx}{(a)(d)(e)(f)}{};
922   -\edge {a} {d};
923   -\edge {a} {e};
924   -\edge {e} {f};
925   -\edge {g} {k};
926   -\edge {h} {g};
927   -\edge {h} {i};
928   -\edge {i} {j};
929   -\end{tikzpicture}\]
930   -albo
931   -\[\begin{tikzpicture}
932   -\node[concept] (h) {pomalować};
933   -\node[relation, left=1cm of h] (i) {Manner};
934   -\node[concept, left=1cm of i] (j) {ręcznie};
935   -\node[relation, right=1cm of h] (g) {Thme};
936   -\node[concept, right=1cm of g] (k) {\sg filiżanka};
937   -\node[relation, left=1cm of j] (d) {Past};
938   -\context{cy}{(h)(i)(j)(g)(k)}{};
939   -\edge {g} {k};
940   -\edge {h} {g};
941   -\edge {h} {i};
942   -\edge {i} {j};
943   -\edge {cy} {d};
944   -\end{tikzpicture}\]
945   -
946   -{\it Kupiłem filiżankę, która jest ręcznie malowana.}
947   -
948   -{\it Twarz Eduarda stała się napięta}
949   -
950   -{\it Stół jest umyty.}
951   -% \[(\exists x:\text{być})(\exists s:\text{Situation})R8(x,s)\wedge\pred{dscr}(s,(\exists y:\text{stół})(\exists b:\text{umyć})R1(y,b))\]
952 1021 {\it Stół jest meblem.}
953   -% \[(\exists x:\text{być})(\exists s:\text{Situation})R8(x,s)\wedge\pred{dscr}(s,(\exists y:\text{stół})(\exists b:\text{mebel})y=b)\]
954   -% {\it Stół jest w pokoju.}
  1022 +
  1023 +% \section{Konstrukcje predykatywne}
  1024 +%
  1025 +% Predykatywne {\it to} możemy zinterpretować tak samo jak {\it być}.
  1026 +%
  1027 +% Dla porównania {\it być} bez predykatywu:
  1028 +% {\it Stół jest.}
955 1029 % \[\begin{tikzpicture}
956 1030 % \node[concept] (a) {być};
957 1031 % \node[relation, left=1cm of a] (b) {Thme};
958 1032 % \node[concept, left=1cm of b] (c) {\sg stół};
959   -% \node[relation, above=0.5cm of a] (d) {Pres};
960   -% \node[relation, right=1cm of a] (e) {Loc};
961   -% \node[concept, right=1cm of e] (f) {w};
962   -% \node[relation, right=1cm of f] (g) {Ref};
963   -% \node[concept, right=1cm of g] (h) {\sg pokój};
964   -% \context{cx}{(a)(b)(c)(d)(e)(f)(g)(h)}{};
  1033 +% \node[relation, right=1cm of a] (d) {Pres};
  1034 +% \context{cx}{(a)(b)(c)(d)}{};
965 1035 % \edge {a} {b};
966 1036 % \edge {b} {c};
967 1037 % \edge {a} {d};
968   -% \edge {a} {e};
969   -% \edge {e} {f};
970   -% \edge {f} {g};
971   -% \edge {g} {h};
972 1038 % \end{tikzpicture}\]
973   -Dla porównania {\it być} bez predykatywu:
974   -{\it Stół jest.}
975   -\[\begin{tikzpicture}
976   -\node[concept] (a) {być};
977   -\node[relation, left=1cm of a] (b) {Thme};
978   -\node[concept, left=1cm of b] (c) {\sg stół};
979   -\node[relation, right=1cm of a] (d) {Pres};
980   -\context{cx}{(a)(b)(c)(d)}{};
981   -\edge {a} {b};
982   -\edge {b} {c};
983   -\edge {a} {d};
984   -\end{tikzpicture}\]
985 1039  
986   -Predykatywne {\it to} możemy zinterpretować tak samo jak {\it być}.
987   -
988   -%TODO Pytanie, co zrobić ze {\it zmieniać} w zdaniu {\it Wiele ptaków owadożernych zimą zmienia jadłospis na roślinny}.
989 1040  
990 1041  
991 1042 \section{Wewnętrzne modele}
... ... @@ -1190,6 +1241,183 @@ a także macicę i fragment jelita}
1190 1241 % Funktor biorący sytuację i generujący obiekt o typie semantycznym \textsf{CZEMU}.
1191 1242 % \end{itemize}
1192 1243  
  1244 +\subsection{Liczebniki}
  1245 +około 30 $\pred{type}(n,30)\wedge\pred{type}(o,\text{około})$\\
  1246 +między 2 a 5 $\pred{type}(n,2)\wedge\pred{type}(m,5)\wedge\pred{type}(x,\text{między\_a})\wedge R12(x,m)\wedge R12a(x,m)$\\
  1247 +dwa i pół $a=[b;c]\wedge\pred{type}(b,2)\wedge\pred{type}(c,\text{pół})\wedge\pred{type?}(a,\text{i})$\\
  1248 +więcej niż kilkanaście $\pred{Q}(n,\pred{mod}(w,\text{kilkanaście}))\wedge\pred{type}(w,\text{więcej\_niż})$\\
  1249 +dwa spotkania $\pred{Q}(n,2)\wedge\pred{type}(s,\text{spotkanie})\wedge\pred{restr}(n,s)$\\
  1250 +ponad dwa spotkania $\pred{type}(p,\text{ponad})\wedge\pred{Q}(n,\pred{mod}(p,2))\wedge\pred{type}(s,\text{spotkanie})\wedge\pred{restr}(n,s)$\\
  1251 +$\pred{Q}(n,\text{pies?})\wedge R10(n,s)\wedge\pred{type}(s,\dots)$
  1252 +
  1253 +2 $||2||=\lambda x. x=2$\\
  1254 +parę $||\text{parę}||= \lambda x.x>1 \wedge x<10$\\
  1255 +ponad milion $||\pred{mod}(p,1000000)||=\lambda x. x>1000000$
  1256 +
  1257 +
  1258 +3 lub 4 jabłka $\pred{Q}(n,3)\vee\pred{Q}(n,4)$ albo $\pred{Q}(n,3\vee 4)$\\
  1259 +prawie każdy $\pred{Q}(n,\pred{mod}(p,\text{każdy}))\wedge\pred{type}(p,\text{prawie})$ albo $\pred{Q}(p,\text{prawie})\wedge\pred{type}(n,\pred{mod}(p,\text{każdy}))$
  1260 +
  1261 +Pięciu studentów rozwiązało trzy zadania.
  1262 +Pięciu studentów zjadło dwa arbuzy. - to zdanie wymusza reprezentację odniesienia rzeczowników jako zbioru.
  1263 +
  1264 +
  1265 +W dwu znaczeniach: kolektywnym - w sumie rozwiązano 3 zadania
  1266 +i dystrybutywnym - (w grupie) było pięciu studentów, którzy rozwiązali po trzy zadania.
  1267 +
  1268 +\subsection{Negacja}
  1269 +
  1270 +Jabłko nie spadło\\
  1271 +$\pred{type}(j,\text{jabłko}\wedge\pred{Q}(q_j,\text{istnieje}\wedge\pred{restr}(q_j,j)\wedge$\\
  1272 +$\pred{type}(s,\text{spadło}\wedge\pred{Q}(q_s,\text{nie istnieje}\wedge\pred{restr}(q_s,s)\wedge$\\
  1273 +$R0(s,j)$
  1274 +\[(\exists j:\text{jabłko})(\neg\exists s:\text{spadło})R0(s,j)\]
  1275 +\[(\neg\exists s:\text{spadło})(\exists j:\text{jabłko})R0(s,j)\]
  1276 +równoważnie
  1277 +\[(\forall s:\text{spadło})(\forall j:\text{jabłko})\neg R0(s,j)\]
  1278 +$\neg\exists$ traktujemy jako całość, a potem jako dwa symbole - ciekawe zjawisko logicznie.
  1279 +
  1280 +Fałszywe jabłko nie spadło\\
  1281 +$\pred{type}(f,\text{fałszywy}\wedge\pred{Q}(q_f,\text{istnieje}\wedge\pred{restr}(q_f,f)\wedge$\\
  1282 +$\pred{type}(j,\pred{mod}(f,\text{jabłko}))\wedge\pred{Q}(q_j,\text{istnieje}\wedge\pred{restr}(q_j,j)\wedge$\\
  1283 +$\pred{type}(s,\text{spadło}\wedge\pred{Q}(q_s,\text{nie istnieje}\wedge\pred{restr}(q_s,s)\wedge$\\
  1284 +$R0(s,j)$
  1285 +\[\{\exists_{Q1} f:\text{fałszywy};\exists_{Q2} j:\pred{mod}(f,\text{jabłko});\neg\exists_{Q3} s:\text{spadło}\}R0(s,j)\]
  1286 +\[Q1\prec Q2\prec Q3\]\[\prec\prec\]
  1287 +
  1288 +Jedno jabłko nie spadło
  1289 +\[(\exists^1 j:\text{jabłko})(\neg\exists s:\text{spadło})R0(s,j)\]
  1290 +
  1291 +Dwa jabłka nie spadły $\pred{Q}(q,\text{dwa})\wedge\pred{type}(j,\text{jabłko}\wedge{restr}(q,j)$
  1292 +\[(\exists^2 j:\text{jabłko})(\neg\exists s:\text{spadło})R0(s,j)\]
  1293 +
  1294 +Po wypadku nie przerwałem pracy\\
  1295 +$\pred{type}(p,\text{po}\wedge\pred{Q}(q_p,\text{istnieje}\wedge\pred{restr}(q_p,p)\wedge$\\
  1296 +$\pred{type}(w,\text{wypadek}\wedge\pred{Q}(q_w,\text{istnieje}\wedge\pred{restr}(q_w,w)\wedge$\\
  1297 +$\pred{type}(a,\text{przerwać}\wedge\pred{Q}(q_a,\text{nie istnieje}\wedge\pred{restr}(q_a,a)\wedge$\\
  1298 +$\pred{type}(r,\text{praca}\wedge\pred{Q}(q_r,\text{istnieje}\wedge\pred{restr}(q_r,r)\wedge$\\
  1299 +$R12(p,w)\wedge R1(a,r)\wedge R0(a,x)\wedge R?(a,p)$
  1300 +\[\exists r \exists w \neg\exists a \exists p\]
  1301 +\[\exists r \exists w \exists p \neg\exists a\]
  1302 +\[w\prec\prec p\]
  1303 +
  1304 +Nie wróciłem do Warszawy po wojnie
  1305 +
  1306 +nie prawda, że\\
  1307 +nie on to zrobił\\
  1308 +nie szef to zrobił\\
  1309 +bez pieniędzy\\
  1310 +nie do domu
  1311 +
  1312 +nikt, nigdy, żaden $\to$ każdy, zawsze (poza zasięgiem negacji)\\
  1313 +(nie ktoś, kiedyś, (w zasięgu negacji) bo:)\\
  1314 +prawie nigdy $\to$ prawie zawsze
  1315 +
  1316 +\subsection{Inne}
  1317 +
  1318 +Przykłady:\\
  1319 +Kto jest mężczyzną, nosi brodę\\
  1320 +Mężczyżni noszą po jednej brodzie
  1321 +
  1322 +zwykle\\
  1323 +czasami
  1324 +
  1325 +
  1326 +
  1327 +Dwanaście setek słoni trąbi
  1328 +Podobnie zdefiniujemy egzystencjalne kwantyfikatory {\sc kilka}, {\sc trochę}, {\sc pewien}, czy {\sc niektóre}.
  1329 +
  1330 +Rozpatrzmy teraz kwantyfikatory takie jak: {\it każdy, wszystkie, prawie każdy, każdy z wyjątkiem ..., połowa, co setny, tylko, dokładnie trzy}.
  1331 +Każda para słoni trąbi
  1332 +{\it Słoń tylko trąbi}.\\
  1333 +{\it Wczoraj słoń tylko jadł trawę}
  1334 +{\it Słoń zawsze trąbi}.\\
  1335 +{\it Słoń co drugi dzień trąbi}.\\
  1336 +Negacja: {\it Słoń nie trąbi}.\\
  1337 +Modalności: {\it Słoń prawdopodobnie trąbi}.\\
  1338 +
  1339 +\popr{Jak zapisać zdania {\it Słoń już trąbi}, {\it Słoń nawet trąbi}}
  1340 +
  1341 +\subsection{Coordination}
  1342 +
  1343 +Na poziomie zwykłej logiki dwa spójniki ('lub' oraz 'i') plus wkład metajęzykowy
  1344 +
  1345 +3 rodzaje koordynacji:
  1346 +\begin{itemize}
  1347 +\item addytywne 'i' {\it Król Polski i Wielki Książę Litewski przemawia}
  1348 +\[\existsg(x,\hasName{x}{Król Polski}\wedge\hasName{x}{Wielki Książę Litewski},\]\[\exists(p,\type{p}{przemawiać},\agnt{p}{x}))\]
  1349 +\item multiplikatywne 'i'. {\it Jan tańczy i śpiewa}
  1350 +\[\existsg(j,\hasName{j}{Jan},\exists(x,\exists(t,\type{t}{tańczyć},\exists(s,\type{s}{śpiewać},x=t\cup s))\wedge\agnt{x}{j}))\]
  1351 +{\it Jan i Marysia tańczą}
  1352 +\[\existpl(x,\existsg(j,\hasName{j}{Jan},\existsg(m,\hasName{m}{Marysia},x=j\cup m)),\]\[\exists(t,\type{t}{tańczyć},\agnt{t}{x}))\]
  1353 +\item addytywne 'lub' {\it Jan tańczy lub śpiewa}
  1354 +\[\existsg(j,\hasName{j}{Jan},\exists(a,\type{a}{tańczyć}\vee\type{a}{śpiewać},\agnt{a}{j}))\]
  1355 +\end{itemize}
  1356 +Kwestia podrzędników przy 'lub' {\it Jan ładnie tańczy lub brzydko śpiewa}
  1357 +\[\existsg(j,\hasName{j}{Jan},\exists(a,(\type{a}{tańczyć}\wedge\exists(l,\type{l}{ładnie},\attr{a}{l})\vee\]
  1358 +\[(\type{a}{śpiewać}\wedge\exists(b,\type{b}{brzydko},\attr{a}{b}),\agnt{a}{j}))\]
  1359 +
  1360 +\popr{Co zrobić przy koordynacji różnych kwantyfikatorów {\it Wszystkie słonie i niektóre samochody zatrąbiły}, czyli
  1361 +tak jak w zdaniu Hintikki (Za: Jakub Szymanik ``PROBLEMY Z FORMĄ LOGICZNĄ''):
  1362 +{\it Pewien krewniak każdego wieśniaka i pewien krewniak każdego mieszczucha nienawidzą się nawzajem};
  1363 +{\it Większość krewniaków każdego wieśniaka i większość krewniaków każdego mieszczucha nienawidzi się nawzajem}.}
  1364 +
  1365 +\popr{Jak wyrazić 'wkład meta językowy', czyli odróżnić {\it Jan tańczy i śpiewa} od {\it Jan tańczy, ale i śpiewa};
  1366 +jak wyrazić sekwencyjne 'i' {\it Jan wstał i poszedł}}
  1367 +
  1368 + "codziennie", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1369 + "nigdy", "Op",([],TConst("NA",[])); (*"zawsze",*)
  1370 + "nieraz", "Count",([],TConst("approx",[])); (* odpowiedznik liczby mnogiej dla czasownika *)
  1371 + "każdy", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1372 + "wszelki", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1373 + "wszystek", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1374 + "żaden", "Op",([],TConst("NA",[])); (*"każdy"*)
  1375 + "jakiś", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1376 + "pewien", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1377 + "niektóry", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1378 + "jedyny", "Op",([],TConst("NA",[]));
  1379 + "jeden", "Unk",([],TConst("local",[])); (* jeden - kilka to kwantyfikator z 3 polami; Bóg jeden = Bóg sam; miara lioczebności *)
  1380 + "tylko", "Op",([],TConst("NA",[])); (* przyrematyczny (wskazuje remat) *)
  1381 + "raz", ([],TConst("",[])); (* FIXME: pojemnik, występuje jako adjunct *)
  1382 + "połowa", ([],TConst("approx",[])); (* FIXME: pojemnik oraz pojemnik na czas *)
  1383 + "coś", ([],TConst("",[]));
  1384 + "nic", ([],TConst("",[]));(*"wszystko"*) (*"organiczenie zakresu"*)
  1385 + "nikt", ([],TConst("",[]));(*"wszyscy"*) (*"organiczenie zakresu"*)
  1386 +
  1387 + "10", "10",([],TConst("exact",[]));
  1388 + "14", "14",([],TConst("exact",[]));
  1389 + "2", "2",([],TConst("exact",[]));
  1390 + "20", "20",([],TConst("exact",[]));
  1391 + "30", "30",([],TConst("exact",[]));
  1392 + "569", "569",([],TConst("exact",[]));
  1393 + "6", "6",([],TConst("exact",[]));
  1394 + "dwa", "2",([],TConst("exact",[]));
  1395 + "dziesięć","10",([],TConst("exact",[]));
  1396 + "dziewięć","9",([],TConst("exact",[]));
  1397 + "kilka", "kilka",([],TConst("approx",[]));
  1398 + "milion", "1000000",([],TConst("exact",[]));
  1399 + "osiem", "8",([],TConst("exact",[]));
  1400 + "parę", "parę",([],TConst("approx",[]));
  1401 + "trochę", "trochę",([],TConst("approx",[]));
  1402 + "trzy", "3",([],TConst("exact",[]));
  1403 + "wiele", "wiele",([],TConst("approx",[]));
  1404 +
  1405 +
  1406 +\subsection{TODO}
  1407 +
  1408 +Pominięte zostały następujące zagadnienia:
  1409 +\begin{itemize}
  1410 +\item pętle w f-strukturze (pojawiają się przy imiesłowach przymiotnikowych),
  1411 +\item raising i control: opisanie algorytmu gdy następuje kopiowanie węzła
  1412 +\item niejednoznaczność składniowa
  1413 +\item kwantyfikatory, negacja, modalności (operacje na grafach)
  1414 +\item parsowanie określeń czasu (typ D)
  1415 +\item konteksty
  1416 +\item niejednoznaczność leksykonu (spójnik $\with$)
  1417 +\end{itemize}
  1418 +
  1419 +
  1420 +
1193 1421 \section{}
1194 1422  
1195 1423 Funktor zmieniający sens słowa, udowadnia istnienie modyfikaorów fraz przyimkowych:
... ...