Commit 1ed061a0ee02055b783899101e1413125767da27

Authored by Michał Rudolf
1 parent 2a6ef863

Fix swapped names and surnames in Sejm 1969-1972 Sejm 1969-1972

1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00001-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">1</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1969-06-27</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00002-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">2</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1969-06-28</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00003-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">3</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1969-07-21</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00004-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">4</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1969-07-21</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00005-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">5</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1969-12-20, 21 i 22</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00006-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">6</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1970-02-12</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00007-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">7</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1970-04-15</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00008-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">8</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1970-06-30</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00009-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">9</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1970-11-25</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00010-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">10</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1970-12-23</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00011-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">11</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1971-02-13</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00012-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">12</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1971-03-19</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00013-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="dayNo">1</note>
19 19 <note type="original_file">00013_000014749.odt:1</note>
20 20 <note type="sessionNo">13</note>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00014-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">14</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1971-05-20</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00015-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">15</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1971-06-22 i 23</date>
... ... @@ -251,11 +251,11 @@
251 251 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Ryszard_Pospieszy%C5%84ski</idno>
252 252 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
253 253 </person>
254   - <person xml:id="RachelCzesław" role="regular">
  254 + <person xml:id="CzesławRachel" role="regular">
255 255 <persName>
256 256 <roleName>Poseł</roleName>
257   - <forename>Rachel</forename>
258   - <surname>Czesław</surname>
  257 + <forename>Czesław</forename>
  258 + <surname>Rachel</surname>
259 259 </persName>
260 260 <sex value="M" />
261 261 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_Rachel</idno>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00015-01/text_structure.xml
... ... @@ -390,28 +390,28 @@
390 390 <u xml:id="u-29.0" who="#HalinaSkibniewska">Głos zabierze poseł Czesław Rachel.</u>
391 391 </div>
392 392 <div xml:id="div-30">
393   - <u xml:id="u-30.0" who="#RachelCzesław">Wysoki Sejmie! Nadrzędne zadania coraz pełniejszego zaspokajania potrzeb społeczeństwa, a także wymogi aktualnej sytuacji, w której szczególnego znaczenia nabiera sprawa utrzymania równowagi rynkowej i zabezpieczenia pokrycia towarowego dla wzrostu płac realnych ludności — wszystko to zobowiązuje nas do wnikliwego rozważenia możliwości i potrzeb związanych z rozwojem drobnej wytwórczości, w tym także rzemiosła. Działalność drobnej wytwórczości z natury rzeczy ściśle jest związana z zaopatrzeniem rynku i bezpośrednią obsługą różnorodnych potrzeb mieszkańców wsi i miast.</u>
394   - <u xml:id="u-30.1" who="#RachelCzesław">Od postępu w tej ważnej, choć wciąż jeszcze niedostatecznie docenianej dziedzinie gospodarki, zależeć będzie powodzenie w realizacji zamierzeń dotyczących podnoszenia stopy życiowej ludności. W imieniu Klubu Poselskiego Stronnictwa Demokratycznego wyrażam przekonanie, że drobna wytwórczość w znacznie większym niż dotychczas stopniu może i powinna przyczyniać się do poprawy sytuacji rynkowej poprzez zwiększenie dostaw wyrobów poszukiwanych przez klientów, a także poprzez rozszerzanie zakresu usług, których niedorozwój wywiera niekorzystny wpływ na strukturę i rozmiary obrotu towarowego.</u>
395   - <u xml:id="u-30.2" who="#RachelCzesław">Umocnienie rynkowej funkcji drobnej wytwórczości, obejmującej tysiące zakładów uspołecznionych, spółdzielczych i rzemieślniczych stanowi ogromną szansę, jeśli uwzględnimy łatwość elastycznego reagowania tych przedsiębiorstw na zmieniające się potrzeby nabywców. Szansą, której nie sposób pominąć, jest także fakt opierania produkcji na stosunkowo nieskomplikowanych technologiach, nie wymagających znacznych nakładów inwestycyjnych ani też nie obciążających budżetu państwa poważniejszymi wydatkami na import surowców, licencji, maszyn i urządzeń.</u>
396   - <u xml:id="u-30.3" who="#RachelCzesław">Uruchomienie ogromnych rezerw tkwiących w tej sferze gospodarki i zużytkowanie ich dla poprawy zaopatrzenia rynku wymagać będzie w mniejszym stopniu nakładów finansowych i inwestycyjnych, natomiast w większym stopniu — dalszego przezwyciężania utrwalonego w minionych latach klimatu. Klimat ten wyrażał się w bagatelizowaniu spraw rynku i w niedocenianiu tych gałęzi wytwórczości, dla których racją bytu jest zaspokajanie różnorodnych konsumpcyjnych potrzeb obywateli. Ilościowy i jakościowy rozwój zakładów drobnej wytwórczości uzależniony jest m. in. od zaspokojenia ich elementarnych potrzeb w zakresie lokali, kadr oraz podstawowego wyposażenia, jak również od precyzyjniejszego niż dotychczas bilansowania zadań produkcyjnych z zaopatrzeniem materiałowym. Spełnienie tych postulatów, stosunkowo zresztą skromnych w zestawieniu z potrzebami rolnictwa czy przemysłu, pozwoli osiągać szybkie i znaczne efekty ekonomiczne, oddziaływające niemal natychmiast na odczuwalną dla ludności poprawę sytuacji rynkowej.</u>
397   - <u xml:id="u-30.4" who="#RachelCzesław">Dziedziną drobnej wytwórczości, która w zasadzie bez sięgania do nakładów państwowych może szybko i wydatnie wpływać na zmniejszenie napięć rynkowych, jest rzemiosło.</u>
398   - <u xml:id="u-30.5" who="#RachelCzesław">Posłowie Stronnictwa Demokratycznego informowali już Wysoką Izbę o zjawiskach, które dały o sobie znać w postaci likwidacji kilku tysięcy warsztatów rzemieślniczych, a także ograniczenia produkcji i usług, zmniejszania liczby zatrudnionych rzemieślników i uczniów oraz nieuzasadnionego likwidowania współpracy między handlem i rzemiosłem.</u>
399   - <u xml:id="u-30.6" who="#RachelCzesław">Obecnie obserwujemy poprawę sytuacji, którą można przypisać w poważnym stopniu efektom pracy partyjno-rządowej komisji powołanej z inicjatywy Stronnictwa Demokratycznego do rozpatrzenia problemów rzemiosła i nie uspołecznionej drobnej wytwórczości. Efekty pracy tej komisji przyczyniają się do złagodzenia nastrojów wywołanych w rzemiośle przez niektóre nie przemyślane decyzje. Rzemiosło oczekuje ostatecznego podjęcia decyzji, które definitywnie ustabilizują jego pozycję w gospodarce narodowej.</u>
400   - <u xml:id="u-30.7" who="#RachelCzesław">Wiele poczynań wskazuje na to, iż rzemiosło będzie mogło obecnie stopniowo rozwijać potrzebną produkcję rynkową uzupełniając swymi towarami dostawy przemysłu uspołecznionego i spółdzielczości pracy. Znaczny potencjał produkcyjny rzemiosła umożliwia poważne zwiększenie dostaw rynkowych, które według danych Ministerstwa Handlu Wewnętrznego osiągnęły w 1970 roku w placówkach handlu uspołecznionego wartość ponad 3 mld zł. Zrealizowanie tych zamierzeń, odgrywających tak istotną rolę w utrwalaniu równowagi rynkowej, wymagać będzie jednak zwiększenia inicjatywy ze strony samego rzemiosła oraz odpowiednich decyzji ze strony organów administracji państwowej.</u>
401   - <u xml:id="u-30.8" who="#RachelCzesław">Zakłady rzemieślnicze powinny skoncentrować swą uwagę na wytwarzaniu nowych wzorów i poszukiwanych przez klientów wyrobów wielu branż, m. in. zabawek, pamiątek, artykułów gospodarstwa domowego i towarów „tysiąca i jeden drobiazgów”, a także różnego rodzaju części zamiennych, akcesoriów motoryzacyjnych, sprzętu turystycznego, galanterii i kosmetyków oraz innych wyrobów, których nie wytwarza, lub wytwarza w niedostatecznej ilości, przemysł uspołeczniony.</u>
402   - <u xml:id="u-30.9" who="#RachelCzesław">Przeprowadzone w ostatnich latach ograniczenie styku rzemiosła z przedsiębiorstwami uspołecznionymi w zakresie produkcji zaopatrzeniowo-inwestycyjnej nie może, rzecz jasna, dotyczyć dostaw rzemieślniczych towarów rynkowych dla przedsiębiorstw handlu uspołecznionego. Handel odgrywa tu bowiem rolę pośrednika między rzemiosłem i ludnością.</u>
403   - <u xml:id="u-30.10" who="#RachelCzesław">Występujące jeszcze wypadki ograniczenia kontaktów handlu z rzemiosłem przez niektóre przedsiębiorstwa handlowe są sprzeczne z intencjami polityki państwa i wytycznymi kierownictwa resortu handlu wewnętrznego, a po nadto wywołują ujemny wpływ na układ stosunków towarowo-pieniężnych w kraju. Główną kierunkową w tej dziedzinie powinna być przemyślana, oparta na analizie rynku, szczególnie regionalnego, polityka popierania produkcji rzemieślniczej poszukiwanych towarów i nowości.</u>
404   - <u xml:id="u-30.11" who="#RachelCzesław">Pozytywnym przykładem skutecznego działania handlu są inicjatywy niektórych przedsiębiorstw, które organizują wystawy wzorów poszukiwanych asortymentów. Ekspozycje te pomyślane są jako oferta dla rzemieślników i przedsiębiorstw drobnej wytwórczości w celu podejmowania produkcji wielu potrzebnych na rynku wyrobów.</u>
405   - <u xml:id="u-30.12" who="#RachelCzesław">Z zadowoleniem trzeba przyjąć inicjatywę Ministerstwa Handlu Wewnętrznego zorganizowania w trakcie jesiennych targów poznańskich imprezy handlowej pod hasłem „Szukamy producentów” — tym bardziej, że celem jej będzie głównie poszukiwanie producentów artykułów ułatwiających pracę w gospodarstwie domowym.</u>
406   - <u xml:id="u-30.13" who="#RachelCzesław">Aktywizacja rynkowej produkcji rzemiosła wymaga także załatwienia niektórych wciąż jeszcze otwartych spraw zarówno o charakterze ogólnym, jak i szczegółowym.</u>
407   - <u xml:id="u-30.14" who="#RachelCzesław">Do najważniejszych zagadnień należy zapewnienie stabilności działania rzemiosła przez administrację terenową i centralną. Dotyczy to zwłaszcza stabilności polityki w zakresie wydawania uprawnień i zezwoleń oraz stabilności polityki podatkowej. Dotychczasowa praktyka charakteryzowała się częstymi zmianami, które niejednokrotnie działały wstecz, zwiększając na przykład obciążenia skarbowe za lata poprzednie. System ten nie sprzyjał rozwojowi warsztatów rzemieślniczych nastawionych na produkcję rynkową i usługi.</u>
408   - <u xml:id="u-30.15" who="#RachelCzesław">Wśród szczegółowych zagadnień, o niemałym znaczeniu społeczno-gospodarczym, należy wymienić kwestię zaopatrzenia rzemiosła w niezbędne surowce, materiały i narzędzia pracy. Jedną z metod rozwiązywania tego niełatwego zagadnienia mogłoby być wykorzystanie formy porozumień terenowo-branżowych skupiających zakłady należące do różnych pionów organizacyjnych i zabezpieczających rozdział materiałów zaopatrzeniowych proporcjonalnie do potrzeb zgłaszanych przez zakłady uczestniczące we wzajemnym porozumieniu. Dotychczasowy system zaopatrzenia nie gwarantuje równomiernego wykorzystania potencjału poszczególnych przedsiębiorstw i warsztatów, sprzyja raczej tak zwanym przeciekom szczególnie deficytowych materiałów, a w ostatecznym wyniku godzi w dobro społeczeństwa zainteresowanego poszerzaniem asortymentu dostępnych na rynku pełnowartościowych wyrobów — bez względu na znak firmowy, jakim zostały opatrzone.</u>
409   - <u xml:id="u-30.16" who="#RachelCzesław">Odrębnym problemem nabierającym szczególnego znaczenia na tle całokształtu problemów zaopatrzenia rynku jest kwestia ustalania cen na wyroby rzemieślnicze. Klub Poselski Stronnictwa Demokratycznego zgłasza postulat zwiększenia kontroli nad prawidłowością decyzji Komisji Cen, które w niektórych przypadkach ustalają ceny poniżej kosztów wynikających z prawidłowo opracowanych kalkulacji. Cena bywa niekiedy niższa od wartości składników używanych do produkcji. Ta praktyka zachęca niesolidne jednostki do zwiększenia zysku w wyniku zmian technologii godzących w interes nabywców, zaś uczciwych rzemieślników zmusza do rezygnacji z wytwarzania poszukiwanych na rynku towarów.</u>
410   - <u xml:id="u-30.17" who="#RachelCzesław">Poważne rezerwy mogące przyczynić się do umacniania równowagi rynkowej i lepszego zaspokajania podstawowych potrzeb ludności, istnieją również w innych branżach sektora nie uspołecznionego. W szczególności niemałe znaczenie miałby szybszy niż dotychczas rozwój prywatnej gastronomii, zwłaszcza na szlakach turystycznych i w miejscowościach charakteryzujących się dużym ruchem wycieczkowo-turystycznym.</u>
411   - <u xml:id="u-30.18" who="#RachelCzesław">Mamy przed sobą ogromny kompleks zagadnień związanych z tworzeniem korzystniejszych warunków rozwoju usług dla ludności. Poruszając tę sprawę w toku dzisiejszej debaty, pragnę wskazać jedynie na dwa aspekty wiążące się ściśle z problematyką rynkową.</u>
412   - <u xml:id="u-30.19" who="#RachelCzesław">Po pierwsze — rozwój usług stanowi czynnik łagodzący nacisk nabywców na handel. Może on wpłynąć na poprawę struktury wydatków ludności, nie mówiąc już o tym, że naszym celem jest tu zaspokajanie szczególnie dotkliwie odczuwalnych potrzeb społeczeństwa.</u>
413   - <u xml:id="u-30.20" who="#RachelCzesław">Po drugie — rozwój usług, zwłaszcza usług grupy przemysłowej, zwiększa zainteresowanie nabywców niektórymi wyrobami, np. sprzętem zmechanizowanym, radioodbiornikami, telewizorami, lodówkami i tym podobnymi artykułami, których podaż jest większa od popytu. Jest faktem znanym, że słabości bazy usługowej i trudności z naprawą sprzętu dla wielu obywateli stanowią okoliczność zniechęcającą do dokonania zakupu.</u>
414   - <u xml:id="u-30.21" who="#RachelCzesław">Założenia harmonijnego rozwoju naszej gospodarki narodowej, rozwoju zmierzającego do poprawy warunków życia społeczeństwa nakładają na całość drobnej wytwórczości poważne zobowiązania. Sprostanie tym zobowiązaniom zależy w równej mierze od wysiłków poszczególnych przedsiębiorstw, spółdzielni i warsztatów rzemieślniczych, jak również od decyzji centralnych oraz terenowych ogniw administracji. Decyzje te powinny składać się na system bodźców służących zbliżeniu działalności usługowej i produkcyjnej wszystkich pionów drobnej wytwórczości do rzeczywistych potrzeb ludności.</u>
  393 + <u xml:id="u-30.0" who="#CzesławRachel">Wysoki Sejmie! Nadrzędne zadania coraz pełniejszego zaspokajania potrzeb społeczeństwa, a także wymogi aktualnej sytuacji, w której szczególnego znaczenia nabiera sprawa utrzymania równowagi rynkowej i zabezpieczenia pokrycia towarowego dla wzrostu płac realnych ludności — wszystko to zobowiązuje nas do wnikliwego rozważenia możliwości i potrzeb związanych z rozwojem drobnej wytwórczości, w tym także rzemiosła. Działalność drobnej wytwórczości z natury rzeczy ściśle jest związana z zaopatrzeniem rynku i bezpośrednią obsługą różnorodnych potrzeb mieszkańców wsi i miast.</u>
  394 + <u xml:id="u-30.1" who="#CzesławRachel">Od postępu w tej ważnej, choć wciąż jeszcze niedostatecznie docenianej dziedzinie gospodarki, zależeć będzie powodzenie w realizacji zamierzeń dotyczących podnoszenia stopy życiowej ludności. W imieniu Klubu Poselskiego Stronnictwa Demokratycznego wyrażam przekonanie, że drobna wytwórczość w znacznie większym niż dotychczas stopniu może i powinna przyczyniać się do poprawy sytuacji rynkowej poprzez zwiększenie dostaw wyrobów poszukiwanych przez klientów, a także poprzez rozszerzanie zakresu usług, których niedorozwój wywiera niekorzystny wpływ na strukturę i rozmiary obrotu towarowego.</u>
  395 + <u xml:id="u-30.2" who="#CzesławRachel">Umocnienie rynkowej funkcji drobnej wytwórczości, obejmującej tysiące zakładów uspołecznionych, spółdzielczych i rzemieślniczych stanowi ogromną szansę, jeśli uwzględnimy łatwość elastycznego reagowania tych przedsiębiorstw na zmieniające się potrzeby nabywców. Szansą, której nie sposób pominąć, jest także fakt opierania produkcji na stosunkowo nieskomplikowanych technologiach, nie wymagających znacznych nakładów inwestycyjnych ani też nie obciążających budżetu państwa poważniejszymi wydatkami na import surowców, licencji, maszyn i urządzeń.</u>
  396 + <u xml:id="u-30.3" who="#CzesławRachel">Uruchomienie ogromnych rezerw tkwiących w tej sferze gospodarki i zużytkowanie ich dla poprawy zaopatrzenia rynku wymagać będzie w mniejszym stopniu nakładów finansowych i inwestycyjnych, natomiast w większym stopniu — dalszego przezwyciężania utrwalonego w minionych latach klimatu. Klimat ten wyrażał się w bagatelizowaniu spraw rynku i w niedocenianiu tych gałęzi wytwórczości, dla których racją bytu jest zaspokajanie różnorodnych konsumpcyjnych potrzeb obywateli. Ilościowy i jakościowy rozwój zakładów drobnej wytwórczości uzależniony jest m. in. od zaspokojenia ich elementarnych potrzeb w zakresie lokali, kadr oraz podstawowego wyposażenia, jak również od precyzyjniejszego niż dotychczas bilansowania zadań produkcyjnych z zaopatrzeniem materiałowym. Spełnienie tych postulatów, stosunkowo zresztą skromnych w zestawieniu z potrzebami rolnictwa czy przemysłu, pozwoli osiągać szybkie i znaczne efekty ekonomiczne, oddziaływające niemal natychmiast na odczuwalną dla ludności poprawę sytuacji rynkowej.</u>
  397 + <u xml:id="u-30.4" who="#CzesławRachel">Dziedziną drobnej wytwórczości, która w zasadzie bez sięgania do nakładów państwowych może szybko i wydatnie wpływać na zmniejszenie napięć rynkowych, jest rzemiosło.</u>
  398 + <u xml:id="u-30.5" who="#CzesławRachel">Posłowie Stronnictwa Demokratycznego informowali już Wysoką Izbę o zjawiskach, które dały o sobie znać w postaci likwidacji kilku tysięcy warsztatów rzemieślniczych, a także ograniczenia produkcji i usług, zmniejszania liczby zatrudnionych rzemieślników i uczniów oraz nieuzasadnionego likwidowania współpracy między handlem i rzemiosłem.</u>
  399 + <u xml:id="u-30.6" who="#CzesławRachel">Obecnie obserwujemy poprawę sytuacji, którą można przypisać w poważnym stopniu efektom pracy partyjno-rządowej komisji powołanej z inicjatywy Stronnictwa Demokratycznego do rozpatrzenia problemów rzemiosła i nie uspołecznionej drobnej wytwórczości. Efekty pracy tej komisji przyczyniają się do złagodzenia nastrojów wywołanych w rzemiośle przez niektóre nie przemyślane decyzje. Rzemiosło oczekuje ostatecznego podjęcia decyzji, które definitywnie ustabilizują jego pozycję w gospodarce narodowej.</u>
  400 + <u xml:id="u-30.7" who="#CzesławRachel">Wiele poczynań wskazuje na to, iż rzemiosło będzie mogło obecnie stopniowo rozwijać potrzebną produkcję rynkową uzupełniając swymi towarami dostawy przemysłu uspołecznionego i spółdzielczości pracy. Znaczny potencjał produkcyjny rzemiosła umożliwia poważne zwiększenie dostaw rynkowych, które według danych Ministerstwa Handlu Wewnętrznego osiągnęły w 1970 roku w placówkach handlu uspołecznionego wartość ponad 3 mld zł. Zrealizowanie tych zamierzeń, odgrywających tak istotną rolę w utrwalaniu równowagi rynkowej, wymagać będzie jednak zwiększenia inicjatywy ze strony samego rzemiosła oraz odpowiednich decyzji ze strony organów administracji państwowej.</u>
  401 + <u xml:id="u-30.8" who="#CzesławRachel">Zakłady rzemieślnicze powinny skoncentrować swą uwagę na wytwarzaniu nowych wzorów i poszukiwanych przez klientów wyrobów wielu branż, m. in. zabawek, pamiątek, artykułów gospodarstwa domowego i towarów „tysiąca i jeden drobiazgów”, a także różnego rodzaju części zamiennych, akcesoriów motoryzacyjnych, sprzętu turystycznego, galanterii i kosmetyków oraz innych wyrobów, których nie wytwarza, lub wytwarza w niedostatecznej ilości, przemysł uspołeczniony.</u>
  402 + <u xml:id="u-30.9" who="#CzesławRachel">Przeprowadzone w ostatnich latach ograniczenie styku rzemiosła z przedsiębiorstwami uspołecznionymi w zakresie produkcji zaopatrzeniowo-inwestycyjnej nie może, rzecz jasna, dotyczyć dostaw rzemieślniczych towarów rynkowych dla przedsiębiorstw handlu uspołecznionego. Handel odgrywa tu bowiem rolę pośrednika między rzemiosłem i ludnością.</u>
  403 + <u xml:id="u-30.10" who="#CzesławRachel">Występujące jeszcze wypadki ograniczenia kontaktów handlu z rzemiosłem przez niektóre przedsiębiorstwa handlowe są sprzeczne z intencjami polityki państwa i wytycznymi kierownictwa resortu handlu wewnętrznego, a po nadto wywołują ujemny wpływ na układ stosunków towarowo-pieniężnych w kraju. Główną kierunkową w tej dziedzinie powinna być przemyślana, oparta na analizie rynku, szczególnie regionalnego, polityka popierania produkcji rzemieślniczej poszukiwanych towarów i nowości.</u>
  404 + <u xml:id="u-30.11" who="#CzesławRachel">Pozytywnym przykładem skutecznego działania handlu są inicjatywy niektórych przedsiębiorstw, które organizują wystawy wzorów poszukiwanych asortymentów. Ekspozycje te pomyślane są jako oferta dla rzemieślników i przedsiębiorstw drobnej wytwórczości w celu podejmowania produkcji wielu potrzebnych na rynku wyrobów.</u>
  405 + <u xml:id="u-30.12" who="#CzesławRachel">Z zadowoleniem trzeba przyjąć inicjatywę Ministerstwa Handlu Wewnętrznego zorganizowania w trakcie jesiennych targów poznańskich imprezy handlowej pod hasłem „Szukamy producentów” — tym bardziej, że celem jej będzie głównie poszukiwanie producentów artykułów ułatwiających pracę w gospodarstwie domowym.</u>
  406 + <u xml:id="u-30.13" who="#CzesławRachel">Aktywizacja rynkowej produkcji rzemiosła wymaga także załatwienia niektórych wciąż jeszcze otwartych spraw zarówno o charakterze ogólnym, jak i szczegółowym.</u>
  407 + <u xml:id="u-30.14" who="#CzesławRachel">Do najważniejszych zagadnień należy zapewnienie stabilności działania rzemiosła przez administrację terenową i centralną. Dotyczy to zwłaszcza stabilności polityki w zakresie wydawania uprawnień i zezwoleń oraz stabilności polityki podatkowej. Dotychczasowa praktyka charakteryzowała się częstymi zmianami, które niejednokrotnie działały wstecz, zwiększając na przykład obciążenia skarbowe za lata poprzednie. System ten nie sprzyjał rozwojowi warsztatów rzemieślniczych nastawionych na produkcję rynkową i usługi.</u>
  408 + <u xml:id="u-30.15" who="#CzesławRachel">Wśród szczegółowych zagadnień, o niemałym znaczeniu społeczno-gospodarczym, należy wymienić kwestię zaopatrzenia rzemiosła w niezbędne surowce, materiały i narzędzia pracy. Jedną z metod rozwiązywania tego niełatwego zagadnienia mogłoby być wykorzystanie formy porozumień terenowo-branżowych skupiających zakłady należące do różnych pionów organizacyjnych i zabezpieczających rozdział materiałów zaopatrzeniowych proporcjonalnie do potrzeb zgłaszanych przez zakłady uczestniczące we wzajemnym porozumieniu. Dotychczasowy system zaopatrzenia nie gwarantuje równomiernego wykorzystania potencjału poszczególnych przedsiębiorstw i warsztatów, sprzyja raczej tak zwanym przeciekom szczególnie deficytowych materiałów, a w ostatecznym wyniku godzi w dobro społeczeństwa zainteresowanego poszerzaniem asortymentu dostępnych na rynku pełnowartościowych wyrobów — bez względu na znak firmowy, jakim zostały opatrzone.</u>
  409 + <u xml:id="u-30.16" who="#CzesławRachel">Odrębnym problemem nabierającym szczególnego znaczenia na tle całokształtu problemów zaopatrzenia rynku jest kwestia ustalania cen na wyroby rzemieślnicze. Klub Poselski Stronnictwa Demokratycznego zgłasza postulat zwiększenia kontroli nad prawidłowością decyzji Komisji Cen, które w niektórych przypadkach ustalają ceny poniżej kosztów wynikających z prawidłowo opracowanych kalkulacji. Cena bywa niekiedy niższa od wartości składników używanych do produkcji. Ta praktyka zachęca niesolidne jednostki do zwiększenia zysku w wyniku zmian technologii godzących w interes nabywców, zaś uczciwych rzemieślników zmusza do rezygnacji z wytwarzania poszukiwanych na rynku towarów.</u>
  410 + <u xml:id="u-30.17" who="#CzesławRachel">Poważne rezerwy mogące przyczynić się do umacniania równowagi rynkowej i lepszego zaspokajania podstawowych potrzeb ludności, istnieją również w innych branżach sektora nie uspołecznionego. W szczególności niemałe znaczenie miałby szybszy niż dotychczas rozwój prywatnej gastronomii, zwłaszcza na szlakach turystycznych i w miejscowościach charakteryzujących się dużym ruchem wycieczkowo-turystycznym.</u>
  411 + <u xml:id="u-30.18" who="#CzesławRachel">Mamy przed sobą ogromny kompleks zagadnień związanych z tworzeniem korzystniejszych warunków rozwoju usług dla ludności. Poruszając tę sprawę w toku dzisiejszej debaty, pragnę wskazać jedynie na dwa aspekty wiążące się ściśle z problematyką rynkową.</u>
  412 + <u xml:id="u-30.19" who="#CzesławRachel">Po pierwsze — rozwój usług stanowi czynnik łagodzący nacisk nabywców na handel. Może on wpłynąć na poprawę struktury wydatków ludności, nie mówiąc już o tym, że naszym celem jest tu zaspokajanie szczególnie dotkliwie odczuwalnych potrzeb społeczeństwa.</u>
  413 + <u xml:id="u-30.20" who="#CzesławRachel">Po drugie — rozwój usług, zwłaszcza usług grupy przemysłowej, zwiększa zainteresowanie nabywców niektórymi wyrobami, np. sprzętem zmechanizowanym, radioodbiornikami, telewizorami, lodówkami i tym podobnymi artykułami, których podaż jest większa od popytu. Jest faktem znanym, że słabości bazy usługowej i trudności z naprawą sprzętu dla wielu obywateli stanowią okoliczność zniechęcającą do dokonania zakupu.</u>
  414 + <u xml:id="u-30.21" who="#CzesławRachel">Założenia harmonijnego rozwoju naszej gospodarki narodowej, rozwoju zmierzającego do poprawy warunków życia społeczeństwa nakładają na całość drobnej wytwórczości poważne zobowiązania. Sprostanie tym zobowiązaniom zależy w równej mierze od wysiłków poszczególnych przedsiębiorstw, spółdzielni i warsztatów rzemieślniczych, jak również od decyzji centralnych oraz terenowych ogniw administracji. Decyzje te powinny składać się na system bodźców służących zbliżeniu działalności usługowej i produkcyjnej wszystkich pionów drobnej wytwórczości do rzeczywistych potrzeb ludności.</u>
415 415 <u xml:id="u-30.22" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
416 416 </div>
417 417 <div xml:id="div-31">
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00016-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">16</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1971-10-25 i 26</date>
... ...
1969-1972/sejm/posiedzenia/pp/196972-sjm-ppxxx-00017-01/header.xml
... ... @@ -14,7 +14,7 @@
14 14 <note type="system">PRL</note>
15 15 <note type="house">Sejm</note>
16 16 <note type="termNo">5</note>
17   - <note type="type">Posiedzenie Plenarne</note>
  17 + <note type="type">Posiedzenie plenarne</note>
18 18 <note type="sessionNo">17</note>
19 19 <note type="dayNo">1</note>
20 20 <date>1971-11-19</date>
... ...