text_structure.xml
30.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">Witam szczególnie pana ministra Marka Wójcika, przedstawicieli Ministerstwa Finansów i korporacji samorządowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">Porządek dzienny posiedzenia, dostarczony państwu posłom, obejmuje trzy punkty. Pierwszy – to pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie powiatowym (druk nr 3250) – uzasadnia poseł Tomasz Głogowski; drugi – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 3251) – uzasadnia poseł Andrzej Lewandowski; trzeci – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (druk nr 3252) – uzasadnia poseł Andrzej Lewandowski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do jego realizacji. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PiotrZgorzelski">Proszę – o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy z druku 3520 – pana posła Tomasza Głogowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszGłogowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TomaszGłogowski">Wysoka Komisjo, przede wszystkim dziękuję za błyskawiczne rozpoczęcie procedowania projektu ustawy. Jest to drobna zmiana w ustawie o samorządzie powiatowym, która przenosi kompetencje uchwalania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego z rady powiatu na zarząd powiatu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TomaszGłogowski">Jest to, w mojej ocenie i posłów wnioskodawców, uporządkowanie pewnej niespójności. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym regulamin organizacyjny urzędu gminy przyjmowany jest na podstawie zarządzenia wójta. Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa regulamin organizacyjny urzędu marszałkowskiego przyjmowany jest na podstawie uchwały zarządu województwa a więc organów wykonawczych. W ustawie o samorządzie powiatowym jest to kompetencja rady powiatu. Stąd nasza propozycja, aby w starostwach powiatowych to zarząd powiatu uchwalał regulamin organizacyjny starostwa powiatowego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TomaszGłogowski">Wydaje mi się, że jest to zasadna propozycja. Została ona pozytywnie oceniona przez Związek Powiatów Polskich.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TomaszGłogowski">Proszę Komisję o pozytywne procedowanie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram dyskusję zapraszając najpierw do głosu państwa posłów. W następnej kolejności prosimy przedstawicieli rządu i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, pan minister Marek Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w pełni popieramy tę regulację.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarekWójcik">Jak pan poseł powiedział to prostuje, naszym zdaniem, pewną nieprawidłowość, która polega na tym, że organ stanowiący w przypadku powiatu i organ wykonawczy w przypadku województwa oraz gminy ustalał regulamin organizacyjny.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarekWójcik">Pozwalam sobie wnieść pewną uwagę.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarekWójcik">Proszę państwa posłów o rozpatrzenie dodania jeszcze jednego ustępu, który będzie przesądzał o tym, co dzieje się z aktualnie obowiązującymi regulaminami. Proponujemy, aby znalazł się przepis, który mówi to tym, że dotychczasowy regulamin zachowuje swoją ważność do czasu uchwalenia następnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszGłogowski">Jest to bardzo cenna uwaga. Jak najbardziej ją aprobuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie złożony pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PiotrZgorzelski">Czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja przyjęła tytuł projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PiotrZgorzelski">Art. 1, zmiana nr 1. Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzemysławSadłoń">Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę mówić głośniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzemysławSadłoń">Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzemysławSadłoń">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na jedną kwestię.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzemysławSadłoń">Istotą projektu jest zmiana podmiotu, który ma być upoważniony do uchwalania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego. Natomiast, w obecnym brzmieniu ust. 1 w art. 35 oprócz wskazania podmiotu, zawiera także określenie zakresu, co znajduje się w takim regulaminie. Przytoczę ten przepis. Art. 35 ust. 1 brzmi: „Organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu powiatu”.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzemysławSadłoń">Oprócz wskazania podmiotu, a więc rady powiatu jako organu właściwego do uchwalenia tego regulaminu, przepis wskazuje także zakres spraw przekazanych do uregulowania w tym regulaminie, czyli organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzemysławSadłoń">Chcę powiedzieć, że analizując przepisy pozostałych ustaw ustrojowych trudno doszukać się jakiejś reguły. W ustawie o samorządzie gminnym istnieje tego rodzaju przepis – jest to art. 33 ust. 2, który stanowi, że organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny. Natomiast, w ustawie o samorządzie województwa nie ma analogicznego przepisu. Jedynie w art. 41 ust. 2 w katalogu zadań zarządu województwa znajduje się punkt, który jest odzwierciedleniem tego, który znajduje się w projekcie. Jako jedno z zadań zarządu województwa wskazuje się uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzemysławSadłoń">Trudno zaproponować jednoznacznie, że jest wymagany tego rodzaju przepis a więc przepis określający zakres spraw przekazanych do uregulowania w regulaminie organizacyjnym starostwa powiatowego. Można znaleźć w systemie ustawy, w których nie ma takiego przepisu a w innych są. Powiedziałbym, że jest to bardziej do państwa rozpoznania i wydaje się zasadnym poznanie głosu strony rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZgorzelski">Pan minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekWójcik">Pan mecenas ma rację.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekWójcik">Jeszcze raz wspólnie spróbujemy ustalić propozycję przepisów, które będą konsumowały uwagę pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrZgorzelski">Pan poseł, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TomaszGłogowski">Wydaje się, że rozwiązanie z ustawą o samorządzie gminnym jest bardziej zasadne. Pewnie nic nie stanie się, jak przyjmiemy przepis jaki jest w projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TomaszGłogowski">Jeśli jest jakaś propozycja to możemy to doprecyzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZgorzelski">Pan mecenas, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzemysławSadłoń">Jeżeli zdecydowaliby się państwo na rozwiązanie, które z jednej strony zakładałoby utrzymanie w ustawie zakresu spraw, które mają być uregulowane w takim regulaminie a, z drugiej, przeniesienie właściwości do uchwalenia takiego regulaminu to proponowałbym, aby nie uchylać brzmienia art. 35 i ust. 1 nadać brzmienie: „Organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny”. Natomiast, wprowadzić zmianę, którą zakłada projekt, czyli w art. 32 ust. 2 dodać w katalogu pkt 6 w brzmieniu: „uchwalanie regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZgorzelski">Jest to sensowne.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PiotrZgorzelski">Pan poseł też pewnie to podziela?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TomaszGłogowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że zmianę nr 1 z uwagami przedstawionymi przez pana mecenasa i zaakceptowanymi przez stronę rządową…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#CzesławSobierajski">Chyba się przesłyszałem, ale pan przewodniczący powiedział…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HalinaRozpondek">Nie słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#CzesławSobierajski">Zostało powiedziane przez pana przewodniczącego lub posła wprowadzającego, że było to konsultowane z zarządami miast i powiatów. Dlaczego rada ma uchwalać regulamin? Po to jest zarząd powiatu, żeby to uchwalić?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrZgorzelski">Panie pośle, właśnie idziemy zgodnie z pana intencją.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Komisja przyjęła zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PiotrZgorzelski">Zmiana nr 2. Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PiotrZgorzelski">Pan mecenas, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzemysławSadłoń">Moja uwaga odnosiła się, można powiedzieć, do całego art. 1, zarówno do zmiany nr 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzemysławSadłoń">Jeśli państwo aprobują model jaki zaproponowałem, wówczas zmiana nr 2 nie powinna sprowadzać się do uchylenia ust. 1, ale do nadania brzmienia jakie wcześniej odczytałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Wysoka Komisja przyjęła zmianę nr 2 z uwagą zaproponowaną przez pana mecenasa i przejęta przez pana posła.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PiotrZgorzelski">Art. 2 Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PiotrZgorzelski">Pan mecenas, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzemysławSadłoń">Zanim rozpatrzą państwo art. 2 to odniosę się do kwestii, którą poruszył pan minister na etapie pierwszego czytania. Jest to kwestia pewności, kiedy idzie o obowiązywanie dotychczasowych regulaminów.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzemysławSadłoń">Gdyby państwo zdecydowali się na takie rozwiązanie, które w wyraźny sposób utrzymałoby w mocy obowiązujące regulaminy to – na roboczo – proponuję, aby był to przepis oznaczony jako art. 1a. Oczywiście, później – po ujednoliceniu numeracji – zostałby przenumerowany.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzemysławSadłoń">Przepis brzmiałby: „Regulaminy organizacyjne starostw powiatowych wydane na podstawie art. 31ustawy zmienianej w art. 1 zachowuje moc do dnia wejścia w życie regulaminów starostw powiatowych wydanych na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1”.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzemysławSadłoń">To pozwoliłoby osiągnąć skutek, o którym mówi pan minister – wyeliminowałoby wątpliwości, co dzieje się z regulaminami w czasie wejścia w życie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HalinaRozpondek">Jaki jest to punkt?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzemysławSadłoń">Jest to dodatkowy art. 1a, jest to jakby przepis przejściowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisja przyjęła propozycję pana mecenasa, jako art. 1a.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PiotrZgorzelski">Tak, słucham?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzemysławSadłoń">Z formalnego punktu widzenia to powinna być poprawka. Mogę to zaproponować, ale formalnie powinna być przejęta przez któregoś z posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PiotrZgorzelski">Wnioskodawca, czy pani przewodnicząca?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TomaszGłogowski">Tak, oczywiście przejmuję poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PiotrZgorzelski">Poprawka pana posła Głogowskiego, która brzmi…</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PiotrZgorzelski">Może pan mecenas jeszcze raz przeczyta?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzemysławSadłoń">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzemysławSadłoń">„Regulaminy organizacyjne starostw powiatowych wydane na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie regulaminów organizacyjnych starostw powiatowych wydanych na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Wysoka Komisja przyjęła poprawkę pana posła Głogowskiego.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PiotrZgorzelski">Art. 2. Panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#TomaszGłogowski">Art. 2 mówi, że ustawa wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PiotrZgorzelski">Czy są do tego uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PiotrZgorzelski">Poddaję cały projekt ustawy pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#PiotrZgorzelski">Proszę pana Dariusza o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DariuszMyrcha">Za 13 głosów, brak przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o projekcie ustawy z druku nr 3250.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PiotrZgorzelski">Na posła sprawozdawcę proponuję panią przewodniczącą Halinę Rozpondek. Jeżeli nie usłyszę sprzeciw, stwierdzę, że Wysoka Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PiotrZgorzelski">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu. Proszę – o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy z druku nr 3251 – pana posła Andrzeja Lewandowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejLewandowski">Projekt mówi o tym, że stanowiska dyrektora urzędu morskiego i zastępcy dyrektora urzędu morskiego nie można łączyć z mandatem radnego.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejLewandowski">Zakaz łączenia określonych stanowisk, funkcji lub urzędów (incompatibilitas) to jedna z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa. Wprowadzenie takich zakazów uzasadnione jest faktem sprzeczności interesów wynikających z zadań nałożonych na osoby pełniące różne funkcje publiczne lub zatrudnione na określonych stanowiskach a także zagrożeniem, że wypełnianie obowiązków na jednym z zajmowanych stanowisk będzie miało wpływ na decyzje podejmowane w związku z innym stanowiskiem lub funkcją.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#AndrzejLewandowski">Zakazy łączenia określonych funkcji, stanowisk z mandatem radnego uregulowano w szczególności w następujących przepisach:</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#AndrzejLewandowski">1) zakaz łączenia mandatu radnego z zatrudnieniem w służbie cywilnej, dotyczy członków służby cywilnej;</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#AndrzejLewandowski">2) zakaz łączenia mandatu radnego z członkostwem w samorządowym kolegium odwoławczym;</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#AndrzejLewandowski">3) zakaz członkostwa w organie jednostki samorządu terytorialnego, obowiązujący członków kolegiów i pracowników regionalnych izb obrachunkowych;</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#AndrzejLewandowski">4) zakaz łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem kuratora i wicekuratora oświaty;</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#AndrzejLewandowski">5) zakaz łączenia członkostwa w organach samorządu terytorialnego z funkcją prezesa, wiceprezesów, pracowników i dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, członków Rady NFZ i rad oddziałów wojewódzkich NFZ.</u>
<u xml:id="u-40.8" who="#AndrzejLewandowski">Do korpusu służby cywilnej nie zalicza się jednak dyrektora urzędu morskiego i zastępcy dyrektora urzędu morskiego. Zakaz łączenia zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego jest zrozumiały, bowiem konieczne jest ograniczenie łączenia funkcji publicznej, w związku z zasadą trójpodziału władzy a nadto, zakaz ten zapewnia polityczną neutralność służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-40.9" who="#AndrzejLewandowski">Uzasadnione jest wprowadzenie zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego również z uwagi na zakres wykonywanych zadań. Dyrektor urzędu morskiego jest terenowym organem administracji morskiej, podległym ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej. W skład urzędów morskich wchodzą m.in. kapitanaty i bosmanaty portów, przy pomocy których dyrektor urzędu morskiego wykonuje swoje kompetencje w portach i przystaniach morskich. Korzystanie z dróg morskich oraz portów i przystani morskich należy do organów administracji morskiej.</u>
<u xml:id="u-40.10" who="#AndrzejLewandowski">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich gminy posiadają określone uprawnienia w zakresie tworzenia podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi, określania ich organizacji i funkcjonowania. W przypadku sprawowania mandatu radnego, przez dyrektora urzędu morskiego lub zastępcę dyrektora urzędu morskiego, w gminie posiadającej uprawnienia wynikające z ustawy o portach i przystaniach morskich, może dojść do konfliktu interesów. Zakaz łączenia mandatu radnego z mandatem posła lub senatora, wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody, członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego wprowadzają: art. 25b ustawy o samorządzie gminnym, art. 21 ust. 8 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 23 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa.</u>
<u xml:id="u-40.11" who="#AndrzejLewandowski">Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt wprowadzenia ustawowego zakazu łączenia funkcji wójta z zatrudnieniem w administracji rządowej, członkostwa w zarządzie powiatu z zatrudnieniem w administracji oraz członkostwa w zarządzie województwa z zatrudnieniem w administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-40.12" who="#AndrzejLewandowski">W świetle powyższego uzasadnione jest wprowadzenie ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego, przez wprowadzenie odpowiedniej regulacji w art. 39 ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. W celu uniknięcia konieczności natychmiastowego zrezygnowania z mandatu radnego lub stanowiska dyrektora lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego, w art. 2 projektu ustawy proponuje się wprowadzenie odpowiedniego przepisu przejściowego.</u>
<u xml:id="u-40.13" who="#AndrzejLewandowski">Chciałbym odnieść się jeszcze do opinii przedłożonej przez Związek Powiatów Polskich. W jednym zdaniu jest taka treść: jeżeli chodzi o kompetencje związane z powiatami to taka zależność nie występuje w przypadku organu stanowiącego powiatu, który nie posiada żadnych kompetencji, jeśli chodzi o administrację morską.</u>
<u xml:id="u-40.14" who="#AndrzejLewandowski">Chciałbym powiedzieć, że jest to nieprawda, bo starosta w terenie wykonuje zadania administracji rządowej i zarządza gruntami Skarbu Państwa a do takich należą m.in. plaże z wydmami. Urząd morski nie ma swojego zarządu na tych nieruchomościach i tutaj decyduje starosta, jak mają być zagospodarowane nieruchomości. W poprzedniej kadencji w powiecie sławieńskim dyrektor urzędu był radnym, przewodniczącym Komisji rewizyjnej i miał bezpośredni wpływ na zachowania starosty.</u>
<u xml:id="u-40.15" who="#AndrzejLewandowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PiotrZgorzelski">Czy są osoby chętne do dyskusji?</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam zatem pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie został złożony pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PiotrZgorzelski">Jest propozycja skierowania tego projektu ustawy do dalszych prac do podkomisji stałej ds. ustroju samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#PiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw wobec propozycji?</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#PiotrZgorzelski">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#CzesławSobierajski">Dlaczego nie rozpatrujemy tak prostego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PiotrZgorzelski">Kto się pyta?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#CzesławSobierajski">Co to jest za problem procedować? Jest jeden element do rozstrzygnięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PiotrZgorzelski">Panie pośle, ponieważ są różne zdania.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PiotrZgorzelski">Dobrze, chociaż zakończyliśmy procedurę to powrócę. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za tym, aby przedmiotowy projekt skierować do podkomisji? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DariuszMyrcha">7 głosów za, 5 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Wysoka Komisja przyjęła wniosek o skierowanie do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PiotrZgorzelski">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku dziennego. Proszę – o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 3252 – pana posła Andrzeja Lewandowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejLewandowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, druk nr 3252 w swojej treści dotyczy zakazu łączenia stanowiska dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy z mandatem radnego oraz stanowiska dyrektora powiatowego urzędu pracy, jak również jego zastępcy, nie można łączyć z mandatem radnego.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejLewandowski">Uzasadnienie jest podobne jak do poprzedniego projektu. Dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy kieruje wojewódzkim urzędem pracy, będącym jednostką organizacyjną samorządu województwa, realizującą zadania samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy. Z kolei dyrektor powiatowego urzędu pracy kieruje powiatowym urzędem pracy, który wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej wykonującej zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy. Zadania samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy obejmują również starania samorządu powiatu w tym zakresie. W przypadku sprawowania mandatu radnego powiatu przez dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy może dojść do konfliktu interesów.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#AndrzejLewandowski">Podobnie w przypadku sprawowania mandatu radnego sejmiku województwa przez dyrektora lub zastępcę dyrektora powiatowego urzędu pracy.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#AndrzejLewandowski">W świetle powyższego uzasadnione jest wprowadzenie ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy oraz dyrektora i zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy przez wprowadzenie odpowiedniej regulacji w art. 8 i 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#AndrzejLewandowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PiotrZgorzelski">Może pan poseł chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie został zgłoszony wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego. Jest propozycja skierowania tego projektu do dalszych prac do podkomisji stałej ds. ustroju samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#PiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, a nie słyszę, to stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Pan poseł coś mruczy.)</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#PiotrZgorzelski">Mruczy, w jakim sensie?</u>
<u xml:id="u-49.8" who="#PiotrZgorzelski">Ten mruk nie przeszedł w wyartykułowanie wniosku a zatem uważam, że wniosek przeszedł i zamykam nasze posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>