text_structure.xml 30.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">Witam szczególnie pana ministra Marka Wójcika, przedstawicieli Ministerstwa Finansów i korporacji samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">Porządek dzienny posiedzenia, dostarczony państwu posłom, obejmuje trzy punkty. Pierwszy – to pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie powiatowym (druk nr 3250) – uzasadnia poseł Tomasz Głogowski; drugi – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 3251) – uzasadnia poseł Andrzej Lewandowski; trzeci – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (druk nr 3252) – uzasadnia poseł Andrzej Lewandowski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do jego realizacji. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PiotrZgorzelski">Proszę – o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy z druku 3520 – pana posła Tomasza Głogowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszGłogowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TomaszGłogowski">Wysoka Komisjo, przede wszystkim dziękuję za błyskawiczne rozpoczęcie procedowania projektu ustawy. Jest to drobna zmiana w ustawie o samorządzie powiatowym, która przenosi kompetencje uchwalania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego z rady powiatu na zarząd powiatu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TomaszGłogowski">Jest to, w mojej ocenie i posłów wnioskodawców, uporządkowanie pewnej niespójności. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym regulamin organizacyjny urzędu gminy przyjmowany jest na podstawie zarządzenia wójta. Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa regulamin organizacyjny urzędu marszałkowskiego przyjmowany jest na podstawie uchwały zarządu województwa a więc organów wykonawczych. W ustawie o samorządzie powiatowym jest to kompetencja rady powiatu. Stąd nasza propozycja, aby w starostwach powiatowych to zarząd powiatu uchwalał regulamin organizacyjny starostwa powiatowego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TomaszGłogowski">Wydaje mi się, że jest to zasadna propozycja. Została ona pozytywnie oceniona przez Związek Powiatów Polskich.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TomaszGłogowski">Proszę Komisję o pozytywne procedowanie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram dyskusję zapraszając najpierw do głosu państwa posłów. W następnej kolejności prosimy przedstawicieli rządu i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, pan minister Marek Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w pełni popieramy tę regulację.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekWójcik">Jak pan poseł powiedział to prostuje, naszym zdaniem, pewną nieprawidłowość, która polega na tym, że organ stanowiący w przypadku powiatu i organ wykonawczy w przypadku województwa oraz gminy ustalał regulamin organizacyjny.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekWójcik">Pozwalam sobie wnieść pewną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarekWójcik">Proszę państwa posłów o rozpatrzenie dodania jeszcze jednego ustępu, który będzie przesądzał o tym, co dzieje się z aktualnie obowiązującymi regulaminami. Proponujemy, aby znalazł się przepis, który mówi to tym, że dotychczasowy regulamin zachowuje swoją ważność do czasu uchwalenia następnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TomaszGłogowski">Jest to bardzo cenna uwaga. Jak najbardziej ją aprobuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie złożony pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PiotrZgorzelski">Czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja przyjęła tytuł projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PiotrZgorzelski">Art. 1, zmiana nr 1. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzemysławSadłoń">Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę mówić głośniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzemysławSadłoń">Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzemysławSadłoń">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na jedną kwestię.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzemysławSadłoń">Istotą projektu jest zmiana podmiotu, który ma być upoważniony do uchwalania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego. Natomiast, w obecnym brzmieniu ust. 1 w art. 35 oprócz wskazania podmiotu, zawiera także określenie zakresu, co znajduje się w takim regulaminie. Przytoczę ten przepis. Art. 35 ust. 1 brzmi: „Organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu powiatu”.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzemysławSadłoń">Oprócz wskazania podmiotu, a więc rady powiatu jako organu właściwego do uchwalenia tego regulaminu, przepis wskazuje także zakres spraw przekazanych do uregulowania w tym regulaminie, czyli organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzemysławSadłoń">Chcę powiedzieć, że analizując przepisy pozostałych ustaw ustrojowych trudno doszukać się jakiejś reguły. W ustawie o samorządzie gminnym istnieje tego rodzaju przepis – jest to art. 33 ust. 2, który stanowi, że organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny. Natomiast, w ustawie o samorządzie województwa nie ma analogicznego przepisu. Jedynie w art. 41 ust. 2 w katalogu zadań zarządu województwa znajduje się punkt, który jest odzwierciedleniem tego, który znajduje się w projekcie. Jako jedno z zadań zarządu województwa wskazuje się uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzemysławSadłoń">Trudno zaproponować jednoznacznie, że jest wymagany tego rodzaju przepis a więc przepis określający zakres spraw przekazanych do uregulowania w regulaminie organizacyjnym starostwa powiatowego. Można znaleźć w systemie ustawy, w których nie ma takiego przepisu a w innych są. Powiedziałbym, że jest to bardziej do państwa rozpoznania i wydaje się zasadnym poznanie głosu strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZgorzelski">Pan minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekWójcik">Pan mecenas ma rację.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekWójcik">Jeszcze raz wspólnie spróbujemy ustalić propozycję przepisów, które będą konsumowały uwagę pana mecenasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrZgorzelski">Pan poseł, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TomaszGłogowski">Wydaje się, że rozwiązanie z ustawą o samorządzie gminnym jest bardziej zasadne. Pewnie nic nie stanie się, jak przyjmiemy przepis jaki jest w projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TomaszGłogowski">Jeśli jest jakaś propozycja to możemy to doprecyzować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZgorzelski">Pan mecenas, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzemysławSadłoń">Jeżeli zdecydowaliby się państwo na rozwiązanie, które z jednej strony zakładałoby utrzymanie w ustawie zakresu spraw, które mają być uregulowane w takim regulaminie a, z drugiej, przeniesienie właściwości do uchwalenia takiego regulaminu to proponowałbym, aby nie uchylać brzmienia art. 35 i ust. 1 nadać brzmienie: „Organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny”. Natomiast, wprowadzić zmianę, którą zakłada projekt, czyli w art. 32 ust. 2 dodać w katalogu pkt 6 w brzmieniu: „uchwalanie regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZgorzelski">Jest to sensowne.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrZgorzelski">Pan poseł też pewnie to podziela?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszGłogowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że zmianę nr 1 z uwagami przedstawionymi przez pana mecenasa i zaakceptowanymi przez stronę rządową…</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#CzesławSobierajski">Chyba się przesłyszałem, ale pan przewodniczący powiedział…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HalinaRozpondek">Nie słychać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#CzesławSobierajski">Zostało powiedziane przez pana przewodniczącego lub posła wprowadzającego, że było to konsultowane z zarządami miast i powiatów. Dlaczego rada ma uchwalać regulamin? Po to jest zarząd powiatu, żeby to uchwalić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PiotrZgorzelski">Panie pośle, właśnie idziemy zgodnie z pana intencją.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Komisja przyjęła zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PiotrZgorzelski">Zmiana nr 2. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PiotrZgorzelski">Pan mecenas, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzemysławSadłoń">Moja uwaga odnosiła się, można powiedzieć, do całego art. 1, zarówno do zmiany nr 1 i 2.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzemysławSadłoń">Jeśli państwo aprobują model jaki zaproponowałem, wówczas zmiana nr 2 nie powinna sprowadzać się do uchylenia ust. 1, ale do nadania brzmienia jakie wcześniej odczytałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Wysoka Komisja przyjęła zmianę nr 2 z uwagą zaproponowaną przez pana mecenasa i przejęta przez pana posła.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PiotrZgorzelski">Art. 2 Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PiotrZgorzelski">Pan mecenas, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzemysławSadłoń">Zanim rozpatrzą państwo art. 2 to odniosę się do kwestii, którą poruszył pan minister na etapie pierwszego czytania. Jest to kwestia pewności, kiedy idzie o obowiązywanie dotychczasowych regulaminów.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzemysławSadłoń">Gdyby państwo zdecydowali się na takie rozwiązanie, które w wyraźny sposób utrzymałoby w mocy obowiązujące regulaminy to – na roboczo – proponuję, aby był to przepis oznaczony jako art. 1a. Oczywiście, później – po ujednoliceniu numeracji – zostałby przenumerowany.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzemysławSadłoń">Przepis brzmiałby: „Regulaminy organizacyjne starostw powiatowych wydane na podstawie art. 31ustawy zmienianej w art. 1 zachowuje moc do dnia wejścia w życie regulaminów starostw powiatowych wydanych na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1”.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzemysławSadłoń">To pozwoliłoby osiągnąć skutek, o którym mówi pan minister – wyeliminowałoby wątpliwości, co dzieje się z regulaminami w czasie wejścia w życie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#HalinaRozpondek">Jaki jest to punkt?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzemysławSadłoń">Jest to dodatkowy art. 1a, jest to jakby przepis przejściowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisja przyjęła propozycję pana mecenasa, jako art. 1a.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PiotrZgorzelski">Tak, słucham?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzemysławSadłoń">Z formalnego punktu widzenia to powinna być poprawka. Mogę to zaproponować, ale formalnie powinna być przejęta przez któregoś z posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PiotrZgorzelski">Wnioskodawca, czy pani przewodnicząca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TomaszGłogowski">Tak, oczywiście przejmuję poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PiotrZgorzelski">Poprawka pana posła Głogowskiego, która brzmi…</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PiotrZgorzelski">Może pan mecenas jeszcze raz przeczyta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzemysławSadłoń">Oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzemysławSadłoń">„Regulaminy organizacyjne starostw powiatowych wydane na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie regulaminów organizacyjnych starostw powiatowych wydanych na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Wysoka Komisja przyjęła poprawkę pana posła Głogowskiego.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PiotrZgorzelski">Art. 2. Panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#TomaszGłogowski">Art. 2 mówi, że ustawa wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PiotrZgorzelski">Czy są do tego uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PiotrZgorzelski">Poddaję cały projekt ustawy pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#PiotrZgorzelski">Proszę pana Dariusza o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DariuszMyrcha">Za 13 głosów, brak przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o projekcie ustawy z druku nr 3250.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PiotrZgorzelski">Na posła sprawozdawcę proponuję panią przewodniczącą Halinę Rozpondek. Jeżeli nie usłyszę sprzeciw, stwierdzę, że Wysoka Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PiotrZgorzelski">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu. Proszę – o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy z druku nr 3251 – pana posła Andrzeja Lewandowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejLewandowski">Projekt mówi o tym, że stanowiska dyrektora urzędu morskiego i zastępcy dyrektora urzędu morskiego nie można łączyć z mandatem radnego.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejLewandowski">Zakaz łączenia określonych stanowisk, funkcji lub urzędów (incompatibilitas) to jedna z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa. Wprowadzenie takich zakazów uzasadnione jest faktem sprzeczności interesów wynikających z zadań nałożonych na osoby pełniące różne funkcje publiczne lub zatrudnione na określonych stanowiskach a także zagrożeniem, że wypełnianie obowiązków na jednym z zajmowanych stanowisk będzie miało wpływ na decyzje podejmowane w związku z innym stanowiskiem lub funkcją.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#AndrzejLewandowski">Zakazy łączenia określonych funkcji, stanowisk z mandatem radnego uregulowano w szczególności w następujących przepisach:</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#AndrzejLewandowski">1) zakaz łączenia mandatu radnego z zatrudnieniem w służbie cywilnej, dotyczy członków służby cywilnej;</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#AndrzejLewandowski">2) zakaz łączenia mandatu radnego z członkostwem w samorządowym kolegium odwoławczym;</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#AndrzejLewandowski">3) zakaz członkostwa w organie jednostki samorządu terytorialnego, obowiązujący członków kolegiów i pracowników regionalnych izb obrachunkowych;</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#AndrzejLewandowski">4) zakaz łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem kuratora i wicekuratora oświaty;</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#AndrzejLewandowski">5) zakaz łączenia członkostwa w organach samorządu terytorialnego z funkcją prezesa, wiceprezesów, pracowników i dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, członków Rady NFZ i rad oddziałów wojewódzkich NFZ.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#AndrzejLewandowski">Do korpusu służby cywilnej nie zalicza się jednak dyrektora urzędu morskiego i zastępcy dyrektora urzędu morskiego. Zakaz łączenia zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego jest zrozumiały, bowiem konieczne jest ograniczenie łączenia funkcji publicznej, w związku z zasadą trójpodziału władzy a nadto, zakaz ten zapewnia polityczną neutralność służby cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#AndrzejLewandowski">Uzasadnione jest wprowadzenie zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego również z uwagi na zakres wykonywanych zadań. Dyrektor urzędu morskiego jest terenowym organem administracji morskiej, podległym ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej. W skład urzędów morskich wchodzą m.in. kapitanaty i bosmanaty portów, przy pomocy których dyrektor urzędu morskiego wykonuje swoje kompetencje w portach i przystaniach morskich. Korzystanie z dróg morskich oraz portów i przystani morskich należy do organów administracji morskiej.</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#AndrzejLewandowski">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich gminy posiadają określone uprawnienia w zakresie tworzenia podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi, określania ich organizacji i funkcjonowania. W przypadku sprawowania mandatu radnego, przez dyrektora urzędu morskiego lub zastępcę dyrektora urzędu morskiego, w gminie posiadającej uprawnienia wynikające z ustawy o portach i przystaniach morskich, może dojść do konfliktu interesów. Zakaz łączenia mandatu radnego z mandatem posła lub senatora, wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody, członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego wprowadzają: art. 25b ustawy o samorządzie gminnym, art. 21 ust. 8 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 23 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa.</u>
          <u xml:id="u-40.11" who="#AndrzejLewandowski">Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt wprowadzenia ustawowego zakazu łączenia funkcji wójta z zatrudnieniem w administracji rządowej, członkostwa w zarządzie powiatu z zatrudnieniem w administracji oraz członkostwa w zarządzie województwa z zatrudnieniem w administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-40.12" who="#AndrzejLewandowski">W świetle powyższego uzasadnione jest wprowadzenie ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego, przez wprowadzenie odpowiedniej regulacji w art. 39 ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. W celu uniknięcia konieczności natychmiastowego zrezygnowania z mandatu radnego lub stanowiska dyrektora lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego, w art. 2 projektu ustawy proponuje się wprowadzenie odpowiedniego przepisu przejściowego.</u>
          <u xml:id="u-40.13" who="#AndrzejLewandowski">Chciałbym odnieść się jeszcze do opinii przedłożonej przez Związek Powiatów Polskich. W jednym zdaniu jest taka treść: jeżeli chodzi o kompetencje związane z powiatami to taka zależność nie występuje w przypadku organu stanowiącego powiatu, który nie posiada żadnych kompetencji, jeśli chodzi o administrację morską.</u>
          <u xml:id="u-40.14" who="#AndrzejLewandowski">Chciałbym powiedzieć, że jest to nieprawda, bo starosta w terenie wykonuje zadania administracji rządowej i zarządza gruntami Skarbu Państwa a do takich należą m.in. plaże z wydmami. Urząd morski nie ma swojego zarządu na tych nieruchomościach i tutaj decyduje starosta, jak mają być zagospodarowane nieruchomości. W poprzedniej kadencji w powiecie sławieńskim dyrektor urzędu był radnym, przewodniczącym Komisji rewizyjnej i miał bezpośredni wpływ na zachowania starosty.</u>
          <u xml:id="u-40.15" who="#AndrzejLewandowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PiotrZgorzelski">Czy są osoby chętne do dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam zatem pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie został złożony pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PiotrZgorzelski">Jest propozycja skierowania tego projektu ustawy do dalszych prac do podkomisji stałej ds. ustroju samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#PiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw wobec propozycji?</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-41.9" who="#PiotrZgorzelski">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#CzesławSobierajski">Dlaczego nie rozpatrujemy tak prostego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PiotrZgorzelski">Kto się pyta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#CzesławSobierajski">Co to jest za problem procedować? Jest jeden element do rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PiotrZgorzelski">Panie pośle, ponieważ są różne zdania.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PiotrZgorzelski">Dobrze, chociaż zakończyliśmy procedurę to powrócę. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za tym, aby przedmiotowy projekt skierować do podkomisji? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DariuszMyrcha">7 głosów za, 5 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Wysoka Komisja przyjęła wniosek o skierowanie do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PiotrZgorzelski">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku dziennego. Proszę – o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 3252 – pana posła Andrzeja Lewandowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejLewandowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, druk nr 3252 w swojej treści dotyczy zakazu łączenia stanowiska dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy z mandatem radnego oraz stanowiska dyrektora powiatowego urzędu pracy, jak również jego zastępcy, nie można łączyć z mandatem radnego.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejLewandowski">Uzasadnienie jest podobne jak do poprzedniego projektu. Dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy kieruje wojewódzkim urzędem pracy, będącym jednostką organizacyjną samorządu województwa, realizującą zadania samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy. Z kolei dyrektor powiatowego urzędu pracy kieruje powiatowym urzędem pracy, który wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej wykonującej zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy. Zadania samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy obejmują również starania samorządu powiatu w tym zakresie. W przypadku sprawowania mandatu radnego powiatu przez dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy może dojść do konfliktu interesów.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#AndrzejLewandowski">Podobnie w przypadku sprawowania mandatu radnego sejmiku województwa przez dyrektora lub zastępcę dyrektora powiatowego urzędu pracy.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#AndrzejLewandowski">W świetle powyższego uzasadnione jest wprowadzenie ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy oraz dyrektora i zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy przez wprowadzenie odpowiedniej regulacji w art. 8 i 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#AndrzejLewandowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PiotrZgorzelski">Może pan poseł chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie został zgłoszony wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego. Jest propozycja skierowania tego projektu do dalszych prac do podkomisji stałej ds. ustroju samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, a nie słyszę, to stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Pan poseł coś mruczy.)</u>
          <u xml:id="u-49.7" who="#PiotrZgorzelski">Mruczy, w jakim sensie?</u>
          <u xml:id="u-49.8" who="#PiotrZgorzelski">Ten mruk nie przeszedł w wyartykułowanie wniosku a zatem uważam, że wniosek przeszedł i zamykam nasze posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>