text_structure.xml
28.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Witam pana ministra Jana Borkowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz przedstawicieli resortu, a także przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Mamy informację, że pani minister Agnieszka Chłoń-Domińczak wkrótce do nas dotrze. Niestety, w chwili obecnej uczestniczy w posiedzeniu jednej z komisji senackich.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo porządek obrad, który przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji nr 181 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej prywatnych biur pośrednictwa pracy, przyjętej w Genewie w dniu 19 czerwca 1997 r. (druk nr 304).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofLisek">Projekt z druku nr 304 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 1 marca br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawach ogólnych zasad projektu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofLisek">Proszę ministra Jana Borkowskiego o uzasadnienie w imieniu rządu projektu ustawy z druku nr 304.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Zanim poproszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji przedmiotowej Konwencji, chciałbym poinformować, że Konwencja ta weszła w życie 10 maja 2000 r. Została dotychczas ratyfikowana przez 20 państw, w tym 10 państw członkowskich Unii Europejskiej. Warunkiem jej wejścia w życie były podpisy zaledwie dwóch państw.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">Ma ona zastosowanie do wszystkich prywatnych biur pośrednictwa pracy, do wszystkich kategorii pracowników i wszystkich gałęzi działalności gospodarczej, z wyjątkiem rekrutacji i pośrednictwa pracy marynarzy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">Konwencja nakłada obowiązek określenia statusu prawnego prywatnego biura, zobowiązuje do zapewnienia rekrutowanym pracownikom prawa do wolności związkowej, zapewnia zasadę równego traktowania i inne prawa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanBorkowski">Ponadto zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, zgodnie z krajowym ustawodawstwem i praktyką danego państwa, właściwej ochrony pracownikom zatrudnionym przez prywatne biura pośrednictwa pracy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanBorkowski">W żadnym razie Konwencja nie ogranicza praw władzy publicznej do decydowania o kwestiach dotyczących polityki rynku pracy oraz korzystania lub kontroli wykorzystywania publicznych funduszy przeznaczonych na realizację tej polityki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanBorkowski">Jednocześnie przedmiotowa Konwencja rewiduje dwie inne konwencje – Konwencję nr 93 Międzynarodowej Organizacji Pracy, dotyczącą płatnych biur pośrednictwa pracy, z 1949 r. oraz Konwencję nr 34, dotyczącą płatnych biur pośrednictwa pracy, z 1933 r.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanBorkowski">Polska jest również stroną Konwencji nr 96 z roku 1955. Warto podkreślić, że Konwencja, której stroną do tej pory jesteśmy, zobowiązywała państwa do stopniowego znoszenia prywatnych biur pośrednictwa pracy. Jednakże uznając z biegiem czasu, że publiczne służby zatrudnienia nie są wystarczające, by wpływać na racjonalne przemieszczanie się zasobów pracy, Międzynarodowa Organizacja Pracy uznała Konwencję nr 96 za dokument nieaktualny i zrewidowała jej postanowienia, przyjmując Konwencję nr 181.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanBorkowski">Ratyfikacja Konwencji nr 181 nie wymaga zmian w obowiązujących przepisach prawa polskiego, jednakże dotyczy ważnych kwestii – wolności i praw obywatelskich określonych w Konstytucji RP oraz odnosi się do spraw uregulowanych w wielu ustawach – w Kodeksie pracy, Kodeksie cywilnym, w ustawie o związkach zawodowych oraz o systemie ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanBorkowski">W związku z tym rząd uznał, że właściwym trybem ratyfikacji, zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, jest ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, o co wnoszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów ma pytania do pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławSzwed">Oczywiście nie mam żadnych uwag do ratyfikacji, bo trudno mieć uwagi do Konwencji, która obowiązuje już 10 lat. Zastanawiające jest, że do tej pory tylko 20 państw ratyfikowało Konwencję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławSzwed">Jesteśmy w czołówce i dobrze, bo Konwencja normuje wiele ważnych kwestii. Ta problematyka jest uregulowana w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w Kodeksie pracy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławSzwed">Interesuje mnie, dlaczego inne państwa nie spieszą się z ratyfikacją Konwencji. W czym tkwi problem. Ta Konwencja z punktu widzenia prac pracowniczych i wolności jest bardzo ważna. Wydawałoby się, że proces ratyfikacyjny w innych państwach powinien przebiegać dosyć prężnie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#StanisławSzwed">Spośród państw, które ratyfikowały Konwencję, tylko 10 należy do Unii Europejskiej. W tej grupie nie ma tak ważnych państw, jak np. Niemcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Cieszę się, że będziemy ratyfikować tę Konwencję. Uważam, że to jest dobry moment do zastanowienia się, jak ona będzie mogła w praktyce funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Z artykułów Konwencji wynika, że obywatele, którzy zostaną zatrudnieni przez prywatne biura pracy, mają mieć pewne bardzo istotne gwarancje socjalne, a także własnego bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałabym zapytać, jak polskie władze zapewnią, żeby agencja, która prowadzi pośrednictwo pracy za granicą, zapewni zatrudnianym, żeby nie spotykali się tak często jak dotychczas z wyzyskiem, z handlem ludźmi lub wręcz z niewolniczą pracą.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Wydaje mi się, że nie mamy dobrego mechanizmu zapobiegania handlowi ludźmi, władze są zobowiązane do zapewnienia tego.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jak polski rząd wyobraża sobie to, żeby gwarancje zakładania związków zawodowych mogły być egzekwowane? Do tej pory pracownik, który pomyślał o tym i próbował zakładać związek zawodowy, natychmiast tracił zatrudnienie.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#IzabelaJarugaNowacka">Nie jest żadną tajemnicą, że mamy do czynienia z dyskryminacją z powodu wieku i płci. Dotyczy to zwłaszcza kobiet po 50 roku życia.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jak istniejące w Polsce słabe mechanizmy mają gwarantować obywatelom, że Konwencja, którą powinniśmy przyjąć, będzie funkcjonowała?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Panie ministrze, chodzi mi o wyłączenia zawarte w Konwencji. Stwierdził pan, że ratyfikacja Konwencji i wprowadzenie jej w życie nie będzie wymagało zmiany naszych przepisów prawnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Z art. 2 wynika, że można zakazać pewnym biurom prowadzenia pośrednictwa w określonej dziedzinie działalności gospodarczej bądź w odniesieniu do określonych pracowników. Rozumiem, że ten zakaz już funkcjonuje w naszym ustawodawstwie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Skoro tak jest, jaka jest polityka w tym zakresie, jeśli chodzi o rynek pracy, pracowników, niedobory. Które kategorie są brane pod uwagę. Konwencja wymaga, aby te kwestie były objęte sprawozdaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGałażewski">Obserwuję rynek pracy i mogę stwierdzić, że funkcjonują już na nim różne prywatne firmy pośrednictwa pracy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejGałażewski">Czy przyjęcie Konwencji wprowadzi istotne zmiany w funkcjonowaniu biur pośrednictwa?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejGałażewski">Z drugiej strony pragnę zaznaczyć, że to nie tylko Polacy bywają wykorzystywani we Włoszech czy w Holandii, ale Polacy również potrafią wykorzystać inne narodowości, np. Chińczyków. Proponuję, żebyśmy nie byli zbyt samozadowoleni.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejGałażewski">Agencje pośrednictwa obsługują tylko część rynku pracy. Jest swobodna rekrutacja. Czy firmy zatrudniające pracowników bez pośrednictwa agencji będą objęte rygorami obowiązującymi prywatnych pośredników?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZdzisławaJanowska">W Konwencji zapisane są szczytne cele, natomiast gorzej jest z realizacją. Prywatne biura pośrednictwa pracy reagują na potrzeby pracodawców i to pracodawców, którzy w swoim kraju nie podejmowaliby takich działań, jak w Polsce. Mam na myśli przedłużanie czasu pracy, brak ochrony, szeroko rozumianą dyskryminację ludzi pod względem płci, pochodzenia, wyznania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZdzisławaJanowska">Oczywiste jest, że do tej pory biura pośrednictwa pracy nie działały zgodnie ze standardami, które obowiązują w sferze zarządzania zasobami ludzkimi. Nie stosowały się do określonych reguł ustanowionych prawem. Po prostu wypełniały swoje zobowiązania wobec pracodawców.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZdzisławaJanowska">Pracodawca przedstawia im określone wymagania wobec pracowników. Chodzi o to, aby byli to ludzie o najwyższych kwalifikacjach.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZdzisławaJanowska">Podpisanie Konwencji nie gwarantuje automatycznie, że sytuacja się zmieni. Konieczne są regulacje w tym zakresie. Ratyfikując Konwencję, Polska zobowiązuje się do przestrzegania określonych standardów, ale jak to zagwarantować.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ZdzisławaJanowska">Jakie przewiduje się sankcje? Artykuł 5 stwierdza: „W celu promowania równości szans i traktowania w dostępie do zatrudnienia członek zapewni, że prywatne biura pośrednictwa pracy traktują pracowników bez dyskryminowania ze względu na rasę, kolor skóry, płeć…”.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#ZdzisławaJanowska">W tym kontekście można przywołać zasadę równej płacy za równą płacę, która nie jest przestrzegana, zasadę równego dostępu do pracy bez względu na wiek pracownika.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#ZdzisławaJanowska">Konwencja obliguje nas do stosowania zasady przeciwdziałania wszelkiej dyskryminacji. Prywatne biura raczej nie liczą się z tą zasadą. Dajemy im pełne możliwości działania. Jakie możliwości ma państwo w zakresie ich kontrolowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, chciałbym zapytać przedstawicieli rządu o dwie kwestie. W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy m.in., że pozytywnym skutkiem społecznym będzie zapewnienie właściwej ochrony i zapobieganie nadużyciom w stosunku do pracowników rekrutowanych przez prywatne biura pośrednictwa pracy, m.in. dzięki sprawowanej przez MOP kontroli wykonywania postanowień Konwencji nr 181.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszTomaszewski">Chcę zapytać, w jaki sposób na terenie Polski Międzynarodowa Organizacja Pracy dokonuje kontroli przestrzegania Konwencji? Jakie ma instrumenty prawne, których może używać w stosunku do polskich prywatnych biur pośrednictwa pracy w wyniku przeprowadzonej kontroli?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszTomaszewski">Drugie pytanie dotyczy zapisu art. 2 ust. 2, który stwierdza, że Konwencji nie stosuje się do rekrutacji i pośrednictwa pracy marynarzy. Czy te kwestie są regulowane w innej konwencji? Jeśli tak, to w jaki sposób.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszTomaszewski">Artykuł 2 ust. 5 przewiduje, że członek, który ratyfikuje Konwencję, określi w pierwszych składanych sprawozdaniach wszelkie zakazy lub wyłączenia, z których korzysta, wraz z podaniem przyczyn.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszTomaszewski">Czy na dzień dzisiejszy polski rząd zamierza korzystać z jakichś wyłączeń związanych z ustaleniami Konwencji nr 181?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofLisek">Czy są jeszcze zgłoszenia ze strony państwa posłów do zadania pytania? Poseł Stanisław Witaszczyk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławWitaszczyk">Myślę, że ratyfikacja Konwencji uporządkuje rynek pracy, jak również podniesie jego jakość.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławWitaszczyk">Interesuje mnie, jakie będą relacje z wojewódzkimi urzędami pracy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławWitaszczyk">Wydaje mi się, że istotną rolę powinna odgrywać Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofLisek">Oddaję głos ministrowi Borkowskiemu, a potem jego wypowiedź uzupełni pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanBorkowski">Większość pytań odpowiada kompetencjom Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanBorkowski">Zasadnicze jest pytanie, czy Międzynarodowa Organizacja Pracy może egzekwować przestrzeganie Konwencji. Bezpośrednich sankcji MOP nie posiada. W takiej sytuacji państwo może być tylko pouczane, napominane w sprawie przestrzegania konwencji, którą ratyfikowało.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o konwencję, która regulowałaby zasady rekrutacji marynarzy, tego jeszcze nie wiemy. Przeszukujemy tę listę, ale nie jesteśmy w stanie wskazać stosownej konwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Poproszę panią minister Agnieszkę Chłoń-Domińczak, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej o odpowiedź na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Ratyfikacja Konwencji oznacza dodatkową gwarancję, która związana jest z tym, że będzie kontrola Międzynarodowej Organizacji Pracy w zakresie przestrzegania Konwencji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Kontrola związana jest z tym, że Polska będzie składała sprawozdania do Międzynarodowej Organizacji Pracy na temat tego, w jaki sposób jej przepisy są przestrzegane. Sprawozdania podlegają ocenie komitetu niezależnych ekspertów. Jeśli komitet zauważy jakieś błędy czy fakt nieprzestrzegania przepisów Konwencji, jest to przedmiotem obrad forum Międzynarodowej Organizacji Pracy.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Oczywiście to może prowadzić w konsekwencji, jeśli przepisy Konwencji są notorycznie łamane, do przekazania sprawy komisji śledczej i do wystąpienia o różnego rodzaju sankcje, które są związane z uczestnictwem Polski w Międzynarodowej Organizacji Pracy. Te sankcje mogą zostać nałożone na Polskę ze strony innych krajów.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Nie jest to może bardzo twardy instrument, ale wiążący się z presją innych państw, które będą mogły obserwować, jak wygląda przestrzeganie Konwencji w Polsce.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Poseł Szwed pytał, dlaczego tylko 20 krajów ratyfikowało Konwencję. Otóż jest to proces, do którego trzeba kilka lat się przygotować. W Polsce starania na rzecz ratyfikacji rozpoczęły się w 2002 r. Konsekwencją tych działań jest przyjęcie odpowiednich ustaw, w tym ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Przygotowanie do ratyfikacji jest procesem długotrwałym. Z tego, co wiemy, do ratyfikacji Konwencji przygotowuje się Francja. Z naszego punktu widzenia ważne jest, że Konwencję ratyfikowały Hiszpania i Włochy, czyli kraje, w przypadku których często dochodziło do nieprawidłowości w zatrudnianiu polskich pracowników.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Te problemy mogą zostać zniwelowane m.in. dzięki ratyfikowaniu przez te kraje przedmiotowej Konwencji.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Pani poseł Jaruga-Nowacka pytała, jak w Polsce gwarantować prawa obywateli. Pierwszym elementem gwarancji praw obywatelskich jest istnienie odpowiednich regulacji i praw, które dotyczą tych praw.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Kolejną kwestią, bardzo istotną, jest to, w jaki sposób te prawa są przestrzegane i monitorowane. Nie ulega wątpliwości, że najpierw musimy mieć dobre prawo. Dlatego ważna jest ratyfikacja Konwencji.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Pani poseł Szymanek-Deresz i pan poseł Tomaszewski pytali, czy Polska zamierza stosować wyłączenia z Konwencji. Nie, nie zamierza stosować wyłączeń. Nie skorzystaliśmy z tej możliwości. Przepisy, które zostały w Polsce uchwalone, w pełni realizują Konwencję.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Jeśli chodzi o marynarzy, kwestie związane z pracą tej grupy są przez Międzynarodową Organizację Pracy uregulowane w odrębnych konwencjach i zaleceniach. W trakcie przyjmowania Konwencji nr 181 aktem, który regulował kwestię pośrednictwa pracy marynarzy, była już Konwencja nr 179 dotycząca rekrutacji i pośrednictwa pracy marynarzy z 1996 r.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Obecnie aktem regulującym te zagadnienie jest Skonsolidowana Konwencja MOP o pracy na morzu z 2006 r., którą Polska zamierza ratyfikować, zgodnie z decyzją Rady Unii Europejskiej z dnia 7 czerwca 2007 r., która upoważnia państwa członkowskie do ratyfikowania w interesie Wspólnoty Europejskiej Skonsolidowanej Konwencji MOP o pracy na morzu z 2006 r.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Jeśli chodzi o relacje prywatnych agencji zatrudnienia z wojewódzkimi urzędami pracy, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy reguluje wszystkie kwestie związane ze współpracą wojewódzkich urzędów pracy i prywatnych biur pośrednictwa pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofLisek">O głos poprosili posłowie Gałażewski i Szwed. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejGałażewski">Chciałbym poprosić o ustosunkowanie się do moich pytań. W Polsce również występują patologie na rynku pracy w zakresie rekrutacji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejGałażewski">Czy będziemy mogli walczyć z tymi patologiami tylko wówczas, gdy MOP będzie sprawowała monitoring? Czy ministerstwo ma sprawnie działające służby i wykrywa takie patologie? Czy coś się zmieni po przyjęciu Konwencji?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Przepraszam za nieudzielenie odpowiedzi. Oczywiście już teraz wszystkie te kwestie są przedmiotem uregulowań prawnych i identyfikacji występujących nieprawidłowości. Kontrolą kwestii zatrudnienia zajmuje się głównie Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Ratyfikacja Konwencji poddaje Polskę pewnemu oglądowi międzynarodowemu. Jest to kwestia regularnych sprawozdań, ich oceny na forum międzynarodowym i ewentualnego „pręgierza” instytucji międzynarodowych oraz innych państw, jeżeli w Polsce przepisy będą łamane.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Te regulacje prawne już w Polsce istnieją. Po dokonaniu ratyfikacji nie możemy obniżać istniejących standardów. Jesteśmy zobowiązani Konwencją do utrzymania wysokich standardów, które zostały nałożone Konwencją. Nie będziemy mogli łagodzić prawa w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szwed.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławSzwed">Dla nas największym problemem są agencje pracy tymczasowej. Tam występują największe nieprawidłowości. Myślę, że na forum Komisji Polityki Społecznej i Rodziny ponownie podejmiemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławSzwed">Mimo że mamy stosowne regulacje prawne, problem pozostaje. Pojawia się pytanie, czy nie nowelizować ustawy o pracach tymczasowych.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławSzwed">Wśród państw, które ratyfikowały Konwencję, nie ma trzech istotnych, w których pracują Polacy. Mam na myśli Niemcy, Wielką Brytanię i Irlandię. Czy jakieś inne umowy międzynarodowe regulują te kwestie? Jaka jest sytuacja biur pośrednictwa pracy w państwach, które nie przystąpiły do Konwencji?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#StanisławSzwed">Na ile możemy podejmować interwencje z kraju? Czy brak Konwencji ogranicza nasze możliwości działania?</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#StanisławSzwed">Pan minister wyjaśnił, że Międzynarodowa Organizacja Pracy nie ma mocy sprawczej, żeby zmusić państwa do ratyfikacji Konwencji.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#StanisławSzwed">Zastanawiające jest dla mnie, że tylko 10 państw członkowskich Unii ratyfikowało Konwencję. Pozostałe nie chcą przyjąć na siebie dodatkowych obowiązków. Polska nakłada na siebie taki obowiązek i chwała nam za to.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofLisek">O głos prosiła pani poseł Mrzygłocka.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Rzeczywiście agencje pracy tymczasowej funkcjonują w Polsce. O tym, jak powinno funkcjonować pośrednictwo, mówi ustawa o promocji zatrudnienia. Żadne pośrednictwo nie może być dyskryminowana. Za pośrednictwo nie płaci osoba poszukująca pracy. Wszystkie obowiązki nakładane na pośredników są w tej ustawie określone.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#IzabelaMrzygłocka">Pragnę dodać, że w przypadku naruszenia obowiązków przez pośrednika istnieje możliwość nałożenia kary w wysokości 3 tys. zł albo zabranie koncesji na prowadzenie agencji pośrednictwa pracy.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#IzabelaMrzygłocka">Stosowne przepisy funkcjonują w polskim porządku prawnym. Istotna jest rola Państwowej Inspekcji Pracy, która kontroluje legalność zatrudnienia. Wszystkie sygnały o nieprawidłowościach w pośrednictwie pracy powinny wpływać do Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofLisek">Czy pani minister chciałaby jeszcze odpowiedzieć na pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Nie mamy wiedzy, dlaczego Niemcy, Wielka Brytania i Irlandia nie ratyfikowały Konwencji. W państwach członkowskich Unii Europejskiej regulacje dotyczące agencji pracy tymczasowej są dość zróżnicowane, więc trudno mówić o standardach.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Na forum Unii Europejskiej trwają prace nad dyrektywą o pracy tymczasowej. Polska popiera zapisy zawarte w dyrektywie. Obecnie prace są wstrzymane, aczkolwiek wydaje mi się, że prezydencja francuska, która będzie przewodniczyć Unii Europejskiej po Słowenii, zamierza podjąć prace nad finalizacją dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Wtedy te prawa będą na poziomie unijnym określone.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos w debacie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KrzysztofLisek">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisjach. Czy państwo ministrowie chcieliby zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#KrzysztofLisek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2 ustawy? Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo opinie prawną Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#KrzysztofLisek">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 304 bez poprawek? Proszę o policzenie głosów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArturKucharski">36 posłów za.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofLisek">Kto z pań i panów posłów jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArturKucharski">Nikt nie jest przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofLisek">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ArturKucharski">Nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły jednogłośnie sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzeniu Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został poseł Tomasz Lenz.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś jest przeciw powierzeniu panu posłowi Lenzowi funkcji sprawozdawcy? Nie widzę. Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#KrzysztofLisek">Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#KrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#KrzysztofLisek">Korzystając z okazji chciałbym przypomnieć członkom Komisji Spraw Zagranicznych, że Komisja zbiera się dziś o godz. 15.00 w sali nr 106 wraz z Komisją Finansów Publicznych i o godz. 16.15 samodzielnie w sali nr 14, a nie w sali nr 23.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#KrzysztofLisek">Na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#KrzysztofLisek">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>