text_structure.xml 28.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Witam pana ministra Jana Borkowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz przedstawicieli resortu, a także przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Mamy informację, że pani minister Agnieszka Chłoń-Domińczak wkrótce do nas dotrze. Niestety, w chwili obecnej uczestniczy w posiedzeniu jednej z komisji senackich.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo porządek obrad, który przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji nr 181 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej prywatnych biur pośrednictwa pracy, przyjętej w Genewie w dniu 19 czerwca 1997 r. (druk nr 304).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofLisek">Projekt z druku nr 304 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 1 marca br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawach ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofLisek">Proszę ministra Jana Borkowskiego o uzasadnienie w imieniu rządu projektu ustawy z druku nr 304.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Zanim poproszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji przedmiotowej Konwencji, chciałbym poinformować, że Konwencja ta weszła w życie 10 maja 2000 r. Została dotychczas ratyfikowana przez 20 państw, w tym 10 państw członkowskich Unii Europejskiej. Warunkiem jej wejścia w życie były podpisy zaledwie dwóch państw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">Ma ona zastosowanie do wszystkich prywatnych biur pośrednictwa pracy, do wszystkich kategorii pracowników i wszystkich gałęzi działalności gospodarczej, z wyjątkiem rekrutacji i pośrednictwa pracy marynarzy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">Konwencja nakłada obowiązek określenia statusu prawnego prywatnego biura, zobowiązuje do zapewnienia rekrutowanym pracownikom prawa do wolności związkowej, zapewnia zasadę równego traktowania i inne prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanBorkowski">Ponadto zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, zgodnie z krajowym ustawodawstwem i praktyką danego państwa, właściwej ochrony pracownikom zatrudnionym przez prywatne biura pośrednictwa pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanBorkowski">W żadnym razie Konwencja nie ogranicza praw władzy publicznej do decydowania o kwestiach dotyczących polityki rynku pracy oraz korzystania lub kontroli wykorzystywania publicznych funduszy przeznaczonych na realizację tej polityki.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanBorkowski">Jednocześnie przedmiotowa Konwencja rewiduje dwie inne konwencje – Konwencję nr 93 Międzynarodowej Organizacji Pracy, dotyczącą płatnych biur pośrednictwa pracy, z 1949 r. oraz Konwencję nr 34, dotyczącą płatnych biur pośrednictwa pracy, z 1933 r.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanBorkowski">Polska jest również stroną Konwencji nr 96 z roku 1955. Warto podkreślić, że Konwencja, której stroną do tej pory jesteśmy, zobowiązywała państwa do stopniowego znoszenia prywatnych biur pośrednictwa pracy. Jednakże uznając z biegiem czasu, że publiczne służby zatrudnienia nie są wystarczające, by wpływać na racjonalne przemieszczanie się zasobów pracy, Międzynarodowa Organizacja Pracy uznała Konwencję nr 96 za dokument nieaktualny i zrewidowała jej postanowienia, przyjmując Konwencję nr 181.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanBorkowski">Ratyfikacja Konwencji nr 181 nie wymaga zmian w obowiązujących przepisach prawa polskiego, jednakże dotyczy ważnych kwestii – wolności i praw obywatelskich określonych w Konstytucji RP oraz odnosi się do spraw uregulowanych w wielu ustawach – w Kodeksie pracy, Kodeksie cywilnym, w ustawie o związkach zawodowych oraz o systemie ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanBorkowski">W związku z tym rząd uznał, że właściwym trybem ratyfikacji, zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, jest ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, o co wnoszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów ma pytania do pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławSzwed">Oczywiście nie mam żadnych uwag do ratyfikacji, bo trudno mieć uwagi do Konwencji, która obowiązuje już 10 lat. Zastanawiające jest, że do tej pory tylko 20 państw ratyfikowało Konwencję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławSzwed">Jesteśmy w czołówce i dobrze, bo Konwencja normuje wiele ważnych kwestii. Ta problematyka jest uregulowana w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w Kodeksie pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#StanisławSzwed">Interesuje mnie, dlaczego inne państwa nie spieszą się z ratyfikacją Konwencji. W czym tkwi problem. Ta Konwencja z punktu widzenia prac pracowniczych i wolności jest bardzo ważna. Wydawałoby się, że proces ratyfikacyjny w innych państwach powinien przebiegać dosyć prężnie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#StanisławSzwed">Spośród państw, które ratyfikowały Konwencję, tylko 10 należy do Unii Europejskiej. W tej grupie nie ma tak ważnych państw, jak np. Niemcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Cieszę się, że będziemy ratyfikować tę Konwencję. Uważam, że to jest dobry moment do zastanowienia się, jak ona będzie mogła w praktyce funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Z artykułów Konwencji wynika, że obywatele, którzy zostaną zatrudnieni przez prywatne biura pracy, mają mieć pewne bardzo istotne gwarancje socjalne, a także własnego bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałabym zapytać, jak polskie władze zapewnią, żeby agencja, która prowadzi pośrednictwo pracy za granicą, zapewni zatrudnianym, żeby nie spotykali się tak często jak dotychczas z wyzyskiem, z handlem ludźmi lub wręcz z niewolniczą pracą.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Wydaje mi się, że nie mamy dobrego mechanizmu zapobiegania handlowi ludźmi, władze są zobowiązane do zapewnienia tego.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jak polski rząd wyobraża sobie to, żeby gwarancje zakładania związków zawodowych mogły być egzekwowane? Do tej pory pracownik, który pomyślał o tym i próbował zakładać związek zawodowy, natychmiast tracił zatrudnienie.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#IzabelaJarugaNowacka">Nie jest żadną tajemnicą, że mamy do czynienia z dyskryminacją z powodu wieku i płci. Dotyczy to zwłaszcza kobiet po 50 roku życia.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jak istniejące w Polsce słabe mechanizmy mają gwarantować obywatelom, że Konwencja, którą powinniśmy przyjąć, będzie funkcjonowała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Panie ministrze, chodzi mi o wyłączenia zawarte w Konwencji. Stwierdził pan, że ratyfikacja Konwencji i wprowadzenie jej w życie nie będzie wymagało zmiany naszych przepisów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Z art. 2 wynika, że można zakazać pewnym biurom prowadzenia pośrednictwa w określonej dziedzinie działalności gospodarczej bądź w odniesieniu do określonych pracowników. Rozumiem, że ten zakaz już funkcjonuje w naszym ustawodawstwie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Skoro tak jest, jaka jest polityka w tym zakresie, jeśli chodzi o rynek pracy, pracowników, niedobory. Które kategorie są brane pod uwagę. Konwencja wymaga, aby te kwestie były objęte sprawozdaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGałażewski">Obserwuję rynek pracy i mogę stwierdzić, że funkcjonują już na nim różne prywatne firmy pośrednictwa pracy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejGałażewski">Czy przyjęcie Konwencji wprowadzi istotne zmiany w funkcjonowaniu biur pośrednictwa?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejGałażewski">Z drugiej strony pragnę zaznaczyć, że to nie tylko Polacy bywają wykorzystywani we Włoszech czy w Holandii, ale Polacy również potrafią wykorzystać inne narodowości, np. Chińczyków. Proponuję, żebyśmy nie byli zbyt samozadowoleni.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejGałażewski">Agencje pośrednictwa obsługują tylko część rynku pracy. Jest swobodna rekrutacja. Czy firmy zatrudniające pracowników bez pośrednictwa agencji będą objęte rygorami obowiązującymi prywatnych pośredników?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZdzisławaJanowska">W Konwencji zapisane są szczytne cele, natomiast gorzej jest z realizacją. Prywatne biura pośrednictwa pracy reagują na potrzeby pracodawców i to pracodawców, którzy w swoim kraju nie podejmowaliby takich działań, jak w Polsce. Mam na myśli przedłużanie czasu pracy, brak ochrony, szeroko rozumianą dyskryminację ludzi pod względem płci, pochodzenia, wyznania.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZdzisławaJanowska">Oczywiste jest, że do tej pory biura pośrednictwa pracy nie działały zgodnie ze standardami, które obowiązują w sferze zarządzania zasobami ludzkimi. Nie stosowały się do określonych reguł ustanowionych prawem. Po prostu wypełniały swoje zobowiązania wobec pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZdzisławaJanowska">Pracodawca przedstawia im określone wymagania wobec pracowników. Chodzi o to, aby byli to ludzie o najwyższych kwalifikacjach.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZdzisławaJanowska">Podpisanie Konwencji nie gwarantuje automatycznie, że sytuacja się zmieni. Konieczne są regulacje w tym zakresie. Ratyfikując Konwencję, Polska zobowiązuje się do przestrzegania określonych standardów, ale jak to zagwarantować.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ZdzisławaJanowska">Jakie przewiduje się sankcje? Artykuł 5 stwierdza: „W celu promowania równości szans i traktowania w dostępie do zatrudnienia członek zapewni, że prywatne biura pośrednictwa pracy traktują pracowników bez dyskryminowania ze względu na rasę, kolor skóry, płeć…”.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#ZdzisławaJanowska">W tym kontekście można przywołać zasadę równej płacy za równą płacę, która nie jest przestrzegana, zasadę równego dostępu do pracy bez względu na wiek pracownika.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#ZdzisławaJanowska">Konwencja obliguje nas do stosowania zasady przeciwdziałania wszelkiej dyskryminacji. Prywatne biura raczej nie liczą się z tą zasadą. Dajemy im pełne możliwości działania. Jakie możliwości ma państwo w zakresie ich kontrolowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, chciałbym zapytać przedstawicieli rządu o dwie kwestie. W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy m.in., że pozytywnym skutkiem społecznym będzie zapewnienie właściwej ochrony i zapobieganie nadużyciom w stosunku do pracowników rekrutowanych przez prywatne biura pośrednictwa pracy, m.in. dzięki sprawowanej przez MOP kontroli wykonywania postanowień Konwencji nr 181.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszTomaszewski">Chcę zapytać, w jaki sposób na terenie Polski Międzynarodowa Organizacja Pracy dokonuje kontroli przestrzegania Konwencji? Jakie ma instrumenty prawne, których może używać w stosunku do polskich prywatnych biur pośrednictwa pracy w wyniku przeprowadzonej kontroli?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszTomaszewski">Drugie pytanie dotyczy zapisu art. 2 ust. 2, który stwierdza, że Konwencji nie stosuje się do rekrutacji i pośrednictwa pracy marynarzy. Czy te kwestie są regulowane w innej konwencji? Jeśli tak, to w jaki sposób.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszTomaszewski">Artykuł 2 ust. 5 przewiduje, że członek, który ratyfikuje Konwencję, określi w pierwszych składanych sprawozdaniach wszelkie zakazy lub wyłączenia, z których korzysta, wraz z podaniem przyczyn.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszTomaszewski">Czy na dzień dzisiejszy polski rząd zamierza korzystać z jakichś wyłączeń związanych z ustaleniami Konwencji nr 181?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofLisek">Czy są jeszcze zgłoszenia ze strony państwa posłów do zadania pytania? Poseł Stanisław Witaszczyk, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławWitaszczyk">Myślę, że ratyfikacja Konwencji uporządkuje rynek pracy, jak również podniesie jego jakość.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławWitaszczyk">Interesuje mnie, jakie będą relacje z wojewódzkimi urzędami pracy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#StanisławWitaszczyk">Wydaje mi się, że istotną rolę powinna odgrywać Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofLisek">Oddaję głos ministrowi Borkowskiemu, a potem jego wypowiedź uzupełni pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanBorkowski">Większość pytań odpowiada kompetencjom Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanBorkowski">Zasadnicze jest pytanie, czy Międzynarodowa Organizacja Pracy może egzekwować przestrzeganie Konwencji. Bezpośrednich sankcji MOP nie posiada. W takiej sytuacji państwo może być tylko pouczane, napominane w sprawie przestrzegania konwencji, którą ratyfikowało.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o konwencję, która regulowałaby zasady rekrutacji marynarzy, tego jeszcze nie wiemy. Przeszukujemy tę listę, ale nie jesteśmy w stanie wskazać stosownej konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Poproszę panią minister Agnieszkę Chłoń-Domińczak, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej o odpowiedź na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Ratyfikacja Konwencji oznacza dodatkową gwarancję, która związana jest z tym, że będzie kontrola Międzynarodowej Organizacji Pracy w zakresie przestrzegania Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Kontrola związana jest z tym, że Polska będzie składała sprawozdania do Międzynarodowej Organizacji Pracy na temat tego, w jaki sposób jej przepisy są przestrzegane. Sprawozdania podlegają ocenie komitetu niezależnych ekspertów. Jeśli komitet zauważy jakieś błędy czy fakt nieprzestrzegania przepisów Konwencji, jest to przedmiotem obrad forum Międzynarodowej Organizacji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Oczywiście to może prowadzić w konsekwencji, jeśli przepisy Konwencji są notorycznie łamane, do przekazania sprawy komisji śledczej i do wystąpienia o różnego rodzaju sankcje, które są związane z uczestnictwem Polski w Międzynarodowej Organizacji Pracy. Te sankcje mogą zostać nałożone na Polskę ze strony innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Nie jest to może bardzo twardy instrument, ale wiążący się z presją innych państw, które będą mogły obserwować, jak wygląda przestrzeganie Konwencji w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Poseł Szwed pytał, dlaczego tylko 20 krajów ratyfikowało Konwencję. Otóż jest to proces, do którego trzeba kilka lat się przygotować. W Polsce starania na rzecz ratyfikacji rozpoczęły się w 2002 r. Konsekwencją tych działań jest przyjęcie odpowiednich ustaw, w tym ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Przygotowanie do ratyfikacji jest procesem długotrwałym. Z tego, co wiemy, do ratyfikacji Konwencji przygotowuje się Francja. Z naszego punktu widzenia ważne jest, że Konwencję ratyfikowały Hiszpania i Włochy, czyli kraje, w przypadku których często dochodziło do nieprawidłowości w zatrudnianiu polskich pracowników.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Te problemy mogą zostać zniwelowane m.in. dzięki ratyfikowaniu przez te kraje przedmiotowej Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Pani poseł Jaruga-Nowacka pytała, jak w Polsce gwarantować prawa obywateli. Pierwszym elementem gwarancji praw obywatelskich jest istnienie odpowiednich regulacji i praw, które dotyczą tych praw.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Kolejną kwestią, bardzo istotną, jest to, w jaki sposób te prawa są przestrzegane i monitorowane. Nie ulega wątpliwości, że najpierw musimy mieć dobre prawo. Dlatego ważna jest ratyfikacja Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Pani poseł Szymanek-Deresz i pan poseł Tomaszewski pytali, czy Polska zamierza stosować wyłączenia z Konwencji. Nie, nie zamierza stosować wyłączeń. Nie skorzystaliśmy z tej możliwości. Przepisy, które zostały w Polsce uchwalone, w pełni realizują Konwencję.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Jeśli chodzi o marynarzy, kwestie związane z pracą tej grupy są przez Międzynarodową Organizację Pracy uregulowane w odrębnych konwencjach i zaleceniach. W trakcie przyjmowania Konwencji nr 181 aktem, który regulował kwestię pośrednictwa pracy marynarzy, była już Konwencja nr 179 dotycząca rekrutacji i pośrednictwa pracy marynarzy z 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Obecnie aktem regulującym te zagadnienie jest Skonsolidowana Konwencja MOP o pracy na morzu z 2006 r., którą Polska zamierza ratyfikować, zgodnie z decyzją Rady Unii Europejskiej z dnia 7 czerwca 2007 r., która upoważnia państwa członkowskie do ratyfikowania w interesie Wspólnoty Europejskiej Skonsolidowanej Konwencji MOP o pracy na morzu z 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Jeśli chodzi o relacje prywatnych agencji zatrudnienia z wojewódzkimi urzędami pracy, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy reguluje wszystkie kwestie związane ze współpracą wojewódzkich urzędów pracy i prywatnych biur pośrednictwa pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofLisek">O głos poprosili posłowie Gałażewski i Szwed. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejGałażewski">Chciałbym poprosić o ustosunkowanie się do moich pytań. W Polsce również występują patologie na rynku pracy w zakresie rekrutacji.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejGałażewski">Czy będziemy mogli walczyć z tymi patologiami tylko wówczas, gdy MOP będzie sprawowała monitoring? Czy ministerstwo ma sprawnie działające służby i wykrywa takie patologie? Czy coś się zmieni po przyjęciu Konwencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Przepraszam za nieudzielenie odpowiedzi. Oczywiście już teraz wszystkie te kwestie są przedmiotem uregulowań prawnych i identyfikacji występujących nieprawidłowości. Kontrolą kwestii zatrudnienia zajmuje się głównie Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Ratyfikacja Konwencji poddaje Polskę pewnemu oglądowi międzynarodowemu. Jest to kwestia regularnych sprawozdań, ich oceny na forum międzynarodowym i ewentualnego „pręgierza” instytucji międzynarodowych oraz innych państw, jeżeli w Polsce przepisy będą łamane.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Te regulacje prawne już w Polsce istnieją. Po dokonaniu ratyfikacji nie możemy obniżać istniejących standardów. Jesteśmy zobowiązani Konwencją do utrzymania wysokich standardów, które zostały nałożone Konwencją. Nie będziemy mogli łagodzić prawa w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szwed.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławSzwed">Dla nas największym problemem są agencje pracy tymczasowej. Tam występują największe nieprawidłowości. Myślę, że na forum Komisji Polityki Społecznej i Rodziny ponownie podejmiemy ten temat.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#StanisławSzwed">Mimo że mamy stosowne regulacje prawne, problem pozostaje. Pojawia się pytanie, czy nie nowelizować ustawy o pracach tymczasowych.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#StanisławSzwed">Wśród państw, które ratyfikowały Konwencję, nie ma trzech istotnych, w których pracują Polacy. Mam na myśli Niemcy, Wielką Brytanię i Irlandię. Czy jakieś inne umowy międzynarodowe regulują te kwestie? Jaka jest sytuacja biur pośrednictwa pracy w państwach, które nie przystąpiły do Konwencji?</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#StanisławSzwed">Na ile możemy podejmować interwencje z kraju? Czy brak Konwencji ogranicza nasze możliwości działania?</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#StanisławSzwed">Pan minister wyjaśnił, że Międzynarodowa Organizacja Pracy nie ma mocy sprawczej, żeby zmusić państwa do ratyfikacji Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#StanisławSzwed">Zastanawiające jest dla mnie, że tylko 10 państw członkowskich Unii ratyfikowało Konwencję. Pozostałe nie chcą przyjąć na siebie dodatkowych obowiązków. Polska nakłada na siebie taki obowiązek i chwała nam za to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofLisek">O głos prosiła pani poseł Mrzygłocka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Rzeczywiście agencje pracy tymczasowej funkcjonują w Polsce. O tym, jak powinno funkcjonować pośrednictwo, mówi ustawa o promocji zatrudnienia. Żadne pośrednictwo nie może być dyskryminowana. Za pośrednictwo nie płaci osoba poszukująca pracy. Wszystkie obowiązki nakładane na pośredników są w tej ustawie określone.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#IzabelaMrzygłocka">Pragnę dodać, że w przypadku naruszenia obowiązków przez pośrednika istnieje możliwość nałożenia kary w wysokości 3 tys. zł albo zabranie koncesji na prowadzenie agencji pośrednictwa pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#IzabelaMrzygłocka">Stosowne przepisy funkcjonują w polskim porządku prawnym. Istotna jest rola Państwowej Inspekcji Pracy, która kontroluje legalność zatrudnienia. Wszystkie sygnały o nieprawidłowościach w pośrednictwie pracy powinny wpływać do Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofLisek">Czy pani minister chciałaby jeszcze odpowiedzieć na pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Nie mamy wiedzy, dlaczego Niemcy, Wielka Brytania i Irlandia nie ratyfikowały Konwencji. W państwach członkowskich Unii Europejskiej regulacje dotyczące agencji pracy tymczasowej są dość zróżnicowane, więc trudno mówić o standardach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Na forum Unii Europejskiej trwają prace nad dyrektywą o pracy tymczasowej. Polska popiera zapisy zawarte w dyrektywie. Obecnie prace są wstrzymane, aczkolwiek wydaje mi się, że prezydencja francuska, która będzie przewodniczyć Unii Europejskiej po Słowenii, zamierza podjąć prace nad finalizacją dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AgnieszkaChłońDomińczak">Wtedy te prawa będą na poziomie unijnym określone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos w debacie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#KrzysztofLisek">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisjach. Czy państwo ministrowie chcieliby zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#KrzysztofLisek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę uwag.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2 ustawy? Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo opinie prawną Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#KrzysztofLisek">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 304 bez poprawek? Proszę o policzenie głosów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ArturKucharski">36 posłów za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofLisek">Kto z pań i panów posłów jest przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ArturKucharski">Nikt nie jest przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofLisek">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArturKucharski">Nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisje przyjęły jednogłośnie sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzeniu Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został poseł Tomasz Lenz.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś jest przeciw powierzeniu panu posłowi Lenzowi funkcji sprawozdawcy? Nie widzę. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#KrzysztofLisek">Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#KrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#KrzysztofLisek">Korzystając z okazji chciałbym przypomnieć członkom Komisji Spraw Zagranicznych, że Komisja zbiera się dziś o godz. 15.00 w sali nr 106 wraz z Komisją Finansów Publicznych i o godz. 16.15 samodzielnie w sali nr 14, a nie w sali nr 23.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#KrzysztofLisek">Na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach obu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#KrzysztofLisek">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>