text_structure.xml 21.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefDąbrowski">Ponieważ mamy niewiele czasu, proponuję, aby dezyderaty dotyczące gospodarki morskiej rozpatrzyć na posiedzeniu Komisji, które odbędzie się 2 lipca 1999 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławStyczeń">W dezyderacie dotyczącym autostrad, jednym z głównych wniosków było połączenie sił administracyjnych Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych z Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad. Sądzę, że rozpatrywanie odpowiedzi na ten dezyderat bez obecności nawet podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej, absolutnie mija się z celem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MirosławStyczeń">Wiem, że procedura przewiduje udział w posiedzeniu upoważnionych dyrektorów departamentu, jednak waga tego postulatu i długość oczekiwania na odpowiedź nie pozwala nam rozpatrywać tego problemu bez udziału jednego z ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MirosławStyczeń">Dlatego proszę o poparcie mojego wniosku o odłożenie tego punktu posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MirosławStyczeń">Jeśli zaś chodzi o korytarz transportowy nr 3, to jestem głęboko nie usatysfakcjonowany pisemną odpowiedzią. Chciałbym prosić pana przewodniczącego o to, aby zajęła się tym podkomisja transportu. Moim zdaniem, treści zawarte w tej odpowiedzi nie korespondują z poselskimi planami. Chciałbym, aby pan minister powiedział, jaka jest alternatywa dla utworzenia tego korytarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefDąbrowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi do porządku dziennego posiedzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, abyśmy uznali odpowiedzi na dezyderaty za niezadawalające i przyjęli tę procedurę postępowania, o której mówił pan poseł Mirosław Styczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MirosławStyczeń">Wydaje mi się, że odrzucenie tych odpowiedzi, po tak krótkim ich rozpatrywaniu, byłoby przedwczesne. Moim zdaniem musimy porozmawiać najpierw z panem ministrem.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MirosławStyczeń">Dzisiaj możemy wyrazić jedynie dezaprobatę, że pana ministra nie ma z nami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejSzarawarski">Zgadzam się z panem, ale nie możemy zakończyć tego tematu stwierdzeniem, że odpowiedź na dezyderat nas nie zadawala i nie mamy na ten temat z kim rozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JózefDąbrowski">Rozumiem, że zgłoszono dwa wnioski. Jeden proponuje, aby przełożyć omawianie odpowiedzi na dezyderaty. Drugi wniosek zmierza do tego, aby zakończyć ten temat stwierdzeniem, że nie przyjmujemy tych odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSzarawarski">Wycofuję ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JózefDąbrowski">Ze względu na brak możliwości procedowania, odraczamy rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JózefDąbrowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła ten wniosek. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnego punktu porządku dziennego - informacja o działalności Departamentu Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofWierzejski">Kilka dni temu przekazano do Sejmu sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofWierzejski">Ponieważ w tym materiale zawarto tylko najważniejsze informacje, opracowałem odrębny materiał wzbogacony o dodatkowe dane. Nazwałem ten dokument „Informacją o działalności Departamentu Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności w 1998 roku”.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofWierzejski">W departamencie na koniec 1998 roku zatrudnionych było 28 pracowników, w tym 15 pracowników wykonujących czynności kontrolne i 8 doradców technicznych, ekonomicznych i prawnych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofWierzejski">W 1998 roku departament jako jednostka koordynująca prace innych jednostek organizacyjnych NIK, zakończył kontrolę sześciu ważnych obszarów w dziedzinie transportu, gospodarki morskiej i łączności, których wyniki uzasadniały przedstawienie ich najwyższym organom władzy w Polsce. Informacje zbiorcze przedłożone prezydentowi, premierowi, Sejmowi i Senatowi oraz jego organom dotyczyły następujących tematów kontroli:</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofWierzejski">- działalność przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe w zakresie pozaprzewozowym, zawieszania przewozów i likwidacji linii kolejowych,</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrzysztofWierzejski">- nadzór nad warunkami transportu zwierząt gospodarskich,</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KrzysztofWierzejski">- realizacja programów rozwoju telekomunikacji na wsi,</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KrzysztofWierzejski">- realizacja ustawy o autostradach płatnych oraz rządowego programu budowy autostrad w Polsce,</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#KrzysztofWierzejski">- wykonanie budżetu państwa w 1997 roku przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej,</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#KrzysztofWierzejski">- wykonanie budżetu państwa w 1997 roku przez Ministerstwo Łączności.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#KrzysztofWierzejski">Synteza ustaleń wyników kontroli została zawarta w sprawozdaniu z działalności NIK w 1998 roku w części II, pkt 5 „Transport” oraz w pkt. 9 „Inne ważniejsze kontrole”.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#KrzysztofWierzejski">Ponadto departament uczestniczył wspólnie z innymi jednostkami organizacyjnymi NIK w kontroli kolejnych ważnych zagadnień, związanych z funkcjonowaniem podmiotów, działających w obszarze transportu, łączności i gospodarki morskiej. Wyniki tych kontroli zostały opracowane w 1998 roku następujących informacjach zbiorczych:</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#KrzysztofWierzejski">- wykorzystanie pomocy Unii Europejskiej dla Polski realizowanej ze środków PHARE,</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#KrzysztofWierzejski">- efektywność wykorzystania przez podmioty gospodarcze pomocy ze środków ESFAL,</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#KrzysztofWierzejski">- działalność przedsiębiorstwa Polska Żegluga Bałtycka w Kołobrzegu,</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#KrzysztofWierzejski">- stan zabezpieczenia przeciwpowodziowego w kraju oraz przebiegu działań ratowniczych w czasie powodzi na terenach południowej i zachodniej Polski w lipcu 1997 roku,</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#KrzysztofWierzejski">- stan zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz przebiegu działań ratowniczych w czasie powodzi w dorzeczu Wisły w kwietniu 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#KrzysztofWierzejski">Ponadto w 1998 roku rozpoczęto następujące kontrole:</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#KrzysztofWierzejski">1. Na zlecenie Sejmu:</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#KrzysztofWierzejski">- wykonanie budżetu państwa w 1997 roku przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej,</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#KrzysztofWierzejski">- wykonanie budżetu państwa w 1997 roku przez Ministerstwo Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#NawniosekprezesaRadyMinistrów">- we wrześniu 1998 roku premier wniósł o przeprowadzenie kontroli w Przedsiębiorstwie Państwowym Polskie Koleje Państwowe w zakresie celowości i gospodarności, a także zgodności z przepisami postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na dostawę pociągów pasażerskich, zespolonych z wychylnym nadwoziem. Departament przeprowadził tę kontrolę w IV kwartale 1998 roku, przy czym procedura postępowania pokontrolnego dotychczas nie została zakończona,</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#NawniosekprezesaRadyMinistrów">- we wrześniu 1998 roku przeprowadzono kompleksową kontrolę Poczty Polskiej, obejmującą działalność przedsiębiorstwa w latach 1995–1997, ze szczególnym uwzględnieniem umów dzierżawy, leasingu i najmu środków trwałych, a także umów, w których rozporządzano majątkiem przedsiębiorstwa. Zdaniem nowego kierownictwa Poczty Polskiej skutki finansowe wynikające z realizacji tych umów będą w najbliższych latach w bardzo istotnym stopniu wpływać ujemnie na wynik finansowy tego przedsiębiorstwa. Tę kontrolę przeprowadzono w I półroczu 1999 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- realizacja przez gminy zadań w zakresie modernizacji i remontów dróg,</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- realizacja zadań w zakresie integracji europejskiej w transporcie,</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- przekształcenia strukturalne i własnościowe w Polskich Liniach Lotniczych LOT,</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- funkcjonowanie transportu kombinowanego w Polsce,</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- realizacja postanowień ustawy z 6 lipca 1995 roku o Przedsiębiorstwie Państwowym PKP,</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- realizacja ustawowych zadań przez organy państwowego nadzoru budowlanego,</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- usuwanie skutków powodzi z lipca 1997 roku,</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- kontrola wewnętrzna w jednostkach administracji centralnej.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Departament Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności Najwyższej Izby Kontroli uczestniczył także w kontrolach koordynowanych przez inne jednostki organizacyjne, których wyniki zostaną przedstawione w informacjach zbiorczych. Były to następujące kontrole:</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- realizacja ustawowych zadań organów państwowego nadzoru budowlanego,</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- realizacja inwestycji centralnych w 1997 roku,</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">- wewnętrzna kontrola w jednostkach administracji centralnej.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Ponadto kolegium Najwyższej Izby Kontroli podjęło uchwałę o przedłożeniu Sejmowi wniosku o podjęcie debaty w sprawie aktualnej sytuacji w transporcie. W oparciu o opracowane przez Departament Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności informacje z wyników kontroli, biorąc pod uwagę coraz trudniejszą sytuację w obszarze transportu, kolegium NIK 22 lutego 1999 roku podjęło uchwałę o przedłożeniu Sejmowi wniosku w sprawie rozpatrzenia problemów związanych z aktualną sytuacją w transporcie oraz działalnością organów odpowiedzialnych za określenie strategii w zakresie rozwoju transportu i jego infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Informowaliśmy Sejm, że w celu przeciwdziałania niekorzystnemu trendowi należy:</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">1. Określić założenia polityki transportowej państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Polska do dzisiaj nie posiada założeń polityki transportowej. Opracowanie takiej strategii NIK postulowała już w czerwcu 1994 roku i wniosek ten ponawiała kilkakrotnie w następnych latach. Zdaniem Izby niezbędne jest stworzenie spójnego systemu, w którym znalazłby swoje miejsce transport drogowy, kolejowy, żegluga śródlądowa i morska, a także transport wykonywany w systemie kombinowanym.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">2. Przyśpieszyć procesy restrukturyzacyjne.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Wiele trudności ekonomicznych przedsiębiorstw, w tym PKP, ma swoje źródło w zbyt wolno przebiegających procesach restrukturyzacyjnych. Konieczne jest podjęcie bardziej zdecydowanych działań prowadzących do uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">3. Dostosować polskie prawo w zakresie transportu i gospodarki morskiej do aktów prawnych Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Niedostosowanie polskiego prawa do uregulowań europejskich stanowi istotną barierę we współpracy w wielu dziedzinach gospodarki, a także w wymianie handlowej między Polską a krajami Unii. Powoduje także wymierne straty gospodarcze oraz utrudnia integrację naszego kraju ze strukturami Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">W ciągu ostatnich lat jest to drugi przypadek, w którym kolegium Najwyższej Izby Kontroli zdecydowało się na wniesienie pod plenarne obrady Sejmu takich spraw.</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Jeśli chodzi o liczbę skontrolowanych jednostek, to w 1998 roku pracownicy departamentu skontrolowali ogółem 47 podmiotów. Wyniki kontroli pozwoliły na skierowanie 57 wystąpień pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Jedną z ważniejszych kontroli przeprowadzonych w obszarze transportu było zbadanie zasadności poręczenia przez Przedsiębiorstwo Państwowe PKP wystawionego przez Kolsped Sp. z o.o. weksla in blanco, służącego do sfinansowania zakupów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Często zdarza się, że podczas przeprowadzania kontroli napotykamy na sprawy, które wymagają zawiadomienia organów powołanych do ścigania przestępstw. Na przykład wyniki kontroli działalności Portu Lotniczego Gdańsk Trójmiasto Sp. z o.o. dały podstawę do podjęcia czynności procesowych przez organy prokuratury. W toku tej kontroli stwierdzono przypadki nieprzestrzegania prawa pracy w zakresie zatrudnienia i wymiaru czasu pracy osób zatrudnianych w spółce. Z uwagi na poważny charakter tych nieprawidłowości, departament wystąpił do Państwowej Inspekcji Pracy o przeprowadzenie doraźnej kontroli w tej spółce. Wystąpiono też do Urzędu Kontroli Skarbowej w Gdańsku o przeprowadzenie kontroli.</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Jeśli chodzi o współpracę departamentu z organami parlamentu, to w 1998 roku nasi przedstawiciele wzięli udział w 24 posiedzeniach komisji. Najczęściej uczestniczono w posiedzeniach Komisji Transportu i Łączności.</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Kontrole przeprowadzone w 1998 roku przez Departament Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności przyniosły wymierne efekty finansowe.</u>
          <u xml:id="u-12.26" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">W ich wyniku stwierdzono uszczuplenia finansowe na kwotę 14 226 505 złotych oraz inne nieprawidłowe wydatki w kwocie 22 184 złotych. Odzyskano środki w wysokości 12 245 723 złotych w tym w wyniku kontroli przeprowadzonej w Fundacji „Telefony Polskie”. Sprawdzano wówczas realizację programu PHARE „Program rozwoju telekomunikacji na terenach wiejskich w Polsce”.</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Chciałbym powiedzieć jeszcze kilka słów na temat współpracy NIK-u z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej i z Ministerstwem Łączności. Mamy pewne pretensje o dawanie wymijających odpowiedzi oraz o nie wykonywanie wniosków pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#ZinicjatywyNajwyższejIzbyKontroli">Niekiedy inspektorom NIK utrudnia się pracę w ten sposób, że nie udostępnia się im danych. Na przykład w Poczcie Polskiej nie chciano nam ujawnić płac członków zarządu tego przedsiębiorstwa. Coraz częściej kontrolowane jednostki korzystają z prawa składania zastrzeżeń do protokołu wystąpień pokontrolnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefDąbrowski">Mamy obowiązek przedstawienia pisemnych opinii związanych z zaprezentowaną informacją NIK-u. Ponieważ z powodu braku czasu nie możemy kontynuować tego tematu, proponuję, aby państwo złożyli takie pisemne uwagi najpóźniej do 2 lipca 1999 roku. 6 lipca 1999 roku Komisja musi przedłożyć pisemną informację na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławDenysiuk">Skoro Komisja korzystała w swojej pracy z opinii Najwyższej Izby Kontroli i przyjęliśmy wykonanie budżetu, to proponuję, aby przyjąć tę informację bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JózefDąbrowski">Nie zgadzam się z propozycją pana posła. NIK przeprowadzała szczegółowe kontrole, które dotyczyły różnych zagadnień. Komisja musi się wypowiedzieć w sprawie tych kontroli. One nie miały bezpośredniego związku z realizacją budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Sądzę, że Komisja nie może oceniać kontroli, nad którą nie przeprowadzono debaty i nie przedstawiono wniosków końcowych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">W związku z przedstawieniem toku prac departamentu proponuję, aby Komisja wydała pozytywną opinię o jego działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzarawarski">Zadaniem Komisji jest ocena pracy departamentu w okresie przedstawionym w sprawozdaniu. Stawiam wniosek o wyrażenie pozytywnej opinii w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSzarawarski">Od lat współpraca Komisji z Departamentem Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności układa się bardzo dobrze. Przedstawiciele NIK uczestniczą w posiedzeniach Komisji i informują nas o wynikach kontroli. Wydaje mi się, że opinię o działalności tego departamentu można wydać na podstawie tej pobieżnej oceny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JózefDąbrowski">Ja nie mówiłem o ocenianiu poszczególnych kontroli przeprowadzanych przez NIK. Chodziło mi o to, na ile te kontrole pokazują możliwość wyegzekwowania realizacji zaleceń NIK i wyciągnięcia wniosków, które pozwoliłyby na bardziej efektywne funkcjonowanie NIK.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JózefDąbrowski">Trzeba odpowiedzieć na pytanie, czy stwierdzenie określonych nieprawidłowości zaowocowało konkretnymi decyzjami? Czy te kontrole są efektywne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja ma obowiązek ocenić roczną współpracę z Departamentem Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności NIK. Jeśli chodzi o efektywność i inne procedury, to istnieje ustawa, która te wszystkie sprawy reguluje.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja powinna wydać opinię, w której napisze, czy jest ze współpracy z tym departamentem zadowolona czy nie. Przypominam, że co roku dyskutujemy nad planem kontroli, wskazując na obszary, które nas interesują i które należy kontrolować.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, abyśmy przyjęli pozytywną opinię i na tym zakończyli.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#AndrzejSzarawarski">Efektywność kontroli możemy badać na odrębnych posiedzeniach merytorycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JózefDąbrowski">Będziemy głosować nad tym wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JózefDąbrowski">Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Departamentu Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności NIK?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła to sprawozdanie jednogłośnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofWierzejski">Dziękuję za tę opinię. Opowiadam się za tym, aby jedno z posiedzeń Komisji poświęcić skuteczności przeprowadzanych przez nas kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JózefDąbrowski">Wniosek pana Krzysztofa Wierzejskiego wychodzi naprzeciw potrzebom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JózefDąbrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>