text_structure.xml
20 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefMioduszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JózefMioduszewski">Witam przedstawicieli resortu pracy i polityki socjalnej oraz innych instytucji przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JózefMioduszewski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie uchwały Karta Praw Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JózefMioduszewski">Powołana została specjalna podkomisja, której przewodniczyła pani poseł Joanna Staręga-Piasek. Podkomisja przygotowała projekt uchwały. Proszę panią poseł o krótkie przedstawienie projektu uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">W czasie pierwszego czytania projektu uchwały nie zostały zgłoszone żadne wnioski i uwagi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">Największą trudność sprawiało znalezienie odpowiedniej formuły prawnej dla zapisania tego, co do czego wszyscy byli przekonani i zgodni. Przy pomocy biura prawnego udało nam się znaleźć taką formułę. Projekt uchwały zaczyna się od sformułowania jej celu. W par. 1 pisze się w niej:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JoannaStaręgaPiasek">„Sejm RP uznaje, że osoby niepełnosprawne, czyli osoby, których sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę oraz pełnienie ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi, mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz nie mogą podlegać dyskryminacji”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JoannaStaręgaPiasek">Długo dyskutowaliśmy nad określeniem i zdefiniowaniem tego pojęcia osoby niepełnosprawnej. Bardzo aktywnie pomogły nam, obecne na dzisiejszym posiedzeniu pani prof. Ostrowska i pani Krystyna Mrugalska. Duże zaangażowanie przejawiał też pan wiceminister Gwara i pracownicy jego biura.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JoannaStaręgaPiasek">Udało się nam opracować maksymalnie szeroką definicję osoby niepełnosprawnej i celu uchwały.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JoannaStaręgaPiasek">W drugiej części art. 1 podaje się, co oznacza ta definicja. „Sejm stwierdza, iż oznacza to w szczególności, prawo osób niepełnosprawnych do:</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JoannaStaręgaPiasek">1) dostępu do dóbr i usług uniemożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JoannaStaręgaPiasek">2) dostępu do leczenia i opieki medycznej, wczesnej diagnostyki, rehabilitacji i edukacji leczniczej, a także do świadczeń zdrowotnych uwzględniających rodzaj i stopień niepełnosprawności, w tym do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze, sprzęt rehabilitacyjny,</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JoannaStaręgaPiasek">3) dostępu do wszechstronnej rehabilitacji mającej na celu adaptację społeczną,</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JoannaStaręgaPiasek">4) nauki w szkołach wspólnie ze swymi pełnosprawnymi rówieśnikami, jak również do korzystania ze szkolnictwa specjalnego lub edukacji indywidualnej,</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JoannaStaręgaPiasek">5) pomocy psychologicznej, pedagogicznej i innej pomocy specjalistycznej umożliwiającej rozwój, zdobycie lub podniesienie kwalifikacji ogólnych i zawodowych,</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JoannaStaręgaPiasek">6) pracy na otwartym rynku, zgodnie z kwalifikacjami, wykształceniem i możliwościami oraz do korzystania z doradztwa zawodowego i pośrednictwa, a gdy niepełnosprawność i stan zdrowia tego wymaga - prawo do pracy w warunkach dostosowanych do potrzeb niepełnosprawnych,</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JoannaStaręgaPiasek">7) zabezpieczenia społecznego uwzględniającego konieczność ponoszenia zwiększonych kosztów wynikających z niepełnosprawności, jak również uwzględnienia tych kosztów w systemie podatkowym,</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JoannaStaręgaPiasek">8) życia w środowisku wolnym od barier funkcjonalnych, w tym:</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JoannaStaręgaPiasek">- dostępu do urzędów, punktów wyborczych i obiektów użyteczności publicznej,</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JoannaStaręgaPiasek">- swobodnego przemieszczania się i powszechnego korzystania ze środków transportu,</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JoannaStaręgaPiasek">- dostępu do informacji,</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JoannaStaręgaPiasek">- możliwości komunikacji międzyludzkiej,</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JoannaStaręgaPiasek">9) posiadania samorządowej reprezentacji swego środowiska oraz do konsultowania z nim wszelkich projektów aktów prawnych dotyczących osób niepełnosprawnych,</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JoannaStaręgaPiasek">10) pełnego uczestnictwa w życiu publicznym, społecznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym oraz rekreacji i turystyce odpowiednio do swych zainteresowań i potrzeb.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#JoannaStaręgaPiasek">W art. 2 projektu uchwały mówi się, że Sejm treść art. 1 opiera na przepisach konstytucyjnych, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Praw Dziecka i innych aktach prawa międzynarodowego i wewnętrznego, a także na standardowych zasadach wyrównywania szans osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#JoannaStaręgaPiasek">Po konsultacji z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu jest propozycja, ażeby nieco zmienić ten zapis, a po sformułowaniu: „przepisów konstytucyjnych, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Praw Dziecka” dodać: „innych aktów prawa wewnętrznego i międzynarodowego”, a więc wpierw mówimy o prawie wewnętrznym, a później o „międzynarodowym”, a także „standardowych zasad wyrównywania szans osób niepełnosprawnych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AlicjaMurynowicz">Może wyrazy „a także” zastąpić wyrazami „a szczególnie”?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Raczej nie. Lepsze jest sformułowanie „a także”, gdyż te standardowe zasady nie są aktem prawnym, lecz są rezolucją Organizacji Narodów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">W art. 3 projektu uchwały, który brzmi, że „Sejm RP zobowiązuje rząd RP do składania corocznie, w terminie do 30 czerwca, informacji o podjętych działaniach w celu urzeczywistnienia praw osób niepełnosprawnych”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JoannaStaręgaPiasek">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu zwróciło nam uwagę, że uchwała nie może zobowiązać rządu. Proponuję więc, ażeby nieco osłabić siłę tego określenia „zobowiązuje”.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JoannaStaręgaPiasek">Takie są moje propozycje włącznie z ewentualnymi poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefMioduszewski">Dziękuję bardzo. Przechodzimy obecnie do szczegółowego omawiania projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JózefMioduszewski">Czy do tytułu uchwały są jakieś propozycje lub uwagi. Uwag nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JózefMioduszewski">Jeśli tak, to uważam tytuł uchwały za przyjęty. Brzmi on „Karta Praw Osób Niepełnosprawnych”.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JózefMioduszewski">Czy są uwagi do art. 1 projektu uchwały?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AlicjaMurynowicz">Prosiłabym, zarówno sprawozdawcę, jak i przedstawicieli rządu o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie zabezpieczona realizacja pkt. 7 par. 1 uchwały, który brzmi, że będzie się dążyć do zabezpieczenia społecznego uwzględniającego konieczność ponoszenia zwiększonych kosztów wynikających z niepełnosprawności, jak również uwzględnienia tych kosztów w systemie podatkowym”. Chciałabym wiedzieć, co kryje się za tymi kosztami w systemie podatkowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefMioduszewski">Myślę, że pytanie to jest skierowane przede wszystkim pod adresem rządu. Damy więc pierwszeństwo rządowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamGwara">Przepis ten obejmuje istniejący stan prawny i dotyczy m.in. wydatków na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, na szkolenie i inne wydatki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">W drugiej części dotyczy on też zasiłków pielęgnacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefMioduszewski">Czy są jakieś inne uwagi do par. 1? Nie ma. Przyjmujemy więc art. 1.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JózefMioduszewski">Czy są uwagi i propozycje do art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekBalicki">Rozumiem, że zamiana sformułowania „przepisy konstytucyjne” na wyraz „konstytucję” została zatwierdzona przez Komisję. Popieram tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekBalicki">Zwracam też uwagę na to, co już wyjaśniała pani poseł Staręga-Piasek, że przy zamianie sformułowania „standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych” podać, o jaki to dokument chodzi i wskazać na konkretną rezolucję Organizacji Narodów Zjednoczonych, podając jej nazwę. Wtedy byłoby wiadomo, o co idzie.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MarekBalicki">Mam również pytanie do Biura Legislacyjnego KS, czy może pozostać takie sformułowanie, jakie zatwierdziliśmy tu, gdyż Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ nie jest międzynarodowym aktem prawnym.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MarekBalicki">W sformułowaniu, w którym mówi się o Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka wy-mienia się dalej „i inne akty prawa międzynarodowego”. Czy to może tak pozostać?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ponieważ sytuacja tu jest podobna, jak w wypadku owych „standardowych zasad”, to może przenieśmy tę Powszechną Deklarację Praw Człowieka przed terminem „standardowe zasady”. W tym wypadku nie będzie już wynikało, iż Deklaracja jest aktem prawa międzynarodowego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam jeszcze uwagę co do sformułowania „konstytucji” zamiast „prawa konstytucyjnego”. Konstytucja została wprawdzie uchwalona w referendum, ale nie została jeszcze podpisana, opublikowana i nie weszła w życie. Uważamy więc, że nie powinno się tu używać terminu „konstytucja”. Termin „prawo konstytucyjne” jest terminem na tyle szerokim, że obejmuje zarówno konstytucję obowiązującą aktualnie, jak i małą konstytucję i tę, która będzie wkrótce obowiązywała. Naszym zdaniem, jest to sformułowanie najbezpieczniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JózefMioduszewski">Czy pan poseł Balicki podtrzymuje swoje zastrzeżenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekBalicki">Chętnie wysłuchałbym jeszcze wyjaśnień posła sprawozdawcy. Wracając jeszcze do sprawy Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka sądzę, że byłaby to niezręczna sytuacja, gdyby umieszczono ją na końcu. W ostatecznej redakcji należałoby przenieść są bardziej do przodu, przed „inne akty prawa wewnętrznego i międzynarodowego”. Jest to akt, aczkolwiek nie prawny, ale o większej randze, aniżeli zwykłe ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefMioduszewski">Proszę więc poseł sprawozdawcę o ostateczną redakcję tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Proponuję, ażeby art. 2 brzmiał: „Sejm RP stwierdzając, iż powyższe prawa wynikają z konstytucji, Konwencji Praw Dziecka, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a także rezolucji ONZ Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych oraz innych aktów prawa wewnętrznego i międzynarodowego wzywa rząd RP i władze samorządowe do podjęcia działań ukierunkowanych na urzeczywistnienie tych praw”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefMioduszewski">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego KS akceptują taką redakcję?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Podtrzymujemy uwagę co do użycia wyrazu „konstytucja”, ale sądzę, że to już zostało przesądzone. Uważam natomiast, że w dalszej redakcji należałoby skreślić wyraz „innych”. Byłoby to najprostsze wyjście.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefMioduszewski">Rozumiem, że Biuro Legislacyjne KS opracuje ostateczną redakcję tego przepisu, uwzględniając wszystkie uwagi i starając się o ścisłość prawną sformułowań.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JózefMioduszewski">Rozstrzygnijmy jeszcze, czy w tym przepisie mamy użyć sformułowania „prawa wynikającego z konstytucji, czy też „prawa wynikającego z przepisów konstytucyjnych”. Biuro Legislacyjne KS sugeruje zastosowanie sformułowania „z przepisów prawa konstytucyjnego”, natomiast pan poseł Balicki proponuje, ażeby użyć sformułowania „z konstytucji RP”.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JózefMioduszewski">Czy ktoś podtrzymuje sugestię Biura Legislacyjnego KS? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JózefMioduszewski">Przyjmujemy więc zapis „z konstytucji RP”.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JózefMioduszewski">Przyjmujemy zapis art. 2 w sformułowaniu, jakie podała pani poseł Staręga-Piasek, łącznie z poprawkami redakcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JózefMioduszewski">Czy są uwagi do art. 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Jedyna poprawka, jaką sugerowało nam Biuro Legislacyjne KS zmierza do tego, by zastąpić wyraz „zobowiązuje” wyrazem „wzywa”. Uznaję to, że uchwała nie może zobowiązywać rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JózefMioduszewski">Czy są jeszcze jakieś inne uwagi do art. 3? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JózefMioduszewski">Przyjmujemy więc art. 3 w brzmieniu zaproponowanym przez panią poseł Joannę Staręga-Piasek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AdamGwara">Przy okazji omawiania art. 3 chciałem zwrócić uwagę na pewne rozproszenie kompetencji w rządzie w sferze dotyczącej problemów osób niepełnosprawnych. Może to sprawić pewne trudności kompetencyjne i organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AdamGwara">Rozumiem, że nie można kierować się tym, że realizacja postanowień Sejmu sprawia komuś kłopoty. Zwracam jednak uwagę, że gdyby ten czasokres był bardziej wydłużony, to mniej byłoby kłopotów z przygotowaniem takiego sprawozdania. Mój wniosek daję tylko pod rozwagę, ale nie jako sprzeciw do art. 3.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AdamGwara">Sugerowałbym, ażeby okres sprawozdawczy był jednoroczny lub dwuletni.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanuszJurek">Ponieważ byłem wnioskodawcą tego zapisu, ażeby sprawozdania były składane corocznie, w terminie do 30 czerwca, to uważam, że sens całej uchwały zawarty jest w art. 3. Jeżeli nie będziemy mieli corocznych sprawozdań rządu w sprawie realizacji tej uchwały, to będzie ona uchwałą martwą.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanuszJurek">Uważam, że sprawozdania te winny być składane corocznie. Nawet w świetle argumentów, które przedstawił pan wiceminister Gwara widoczne jest, że trzeba, by sprawy te były rozpatrywane corocznie, przez co uniknie się błędów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefMioduszewski">Rozumiem, że jest sprzeciw pana posła Jurka co do dwuletniego okresu sprawozdawczego z wykonania uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AlicjaMurynowicz">Popieram propozycję pana posła Jurka. Termin roczny jest dobrze dobrany. Sejm również w innych uchwałach i ustawach zobowiązuje rząd do rocznych sprawozdań, jak np. w przypadku ustawy antyaborcyjnej, o najmie lokali etc. Terminy te wszędzie się pokrywają.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaMrugalska">Popieram również okres roczny składania sprawozdań przez rząd, gdyż umożliwiłoby to Sejmowi stwierdzenie, jak rozproszone są tu kompetencje i jakie są uzasadnienia, ażeby przyspieszyć koordynacje tych działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefMioduszewski">Nie słyszę, by ktoś podtrzymywał propozycję rządu. Proponuję ewentualnie, by sprawozdanie wpływało np. do 31 lipca.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Trzeba brać również pod uwagę okres przygotowywania budżetu. Wysłuchanie sprawozdań za poprzedni okres sprawozdawczy stanowi istotny materiał dla podjęcia właściwych decyzji w sprawie budżetu na rok następny.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AdamGwara">Wycofuję moją pro-pozycję.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AdamGwara">Korzystając z tego, że jestem przy głosie, chciałbym prosić Komisje, ażeby jeszcze przed wakacjami zajęły się rozpatrzeniem i uchwaleniem nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji inwalidów. Rząd nie ma możliwości wpływania na bieg rozpatrywania ustaw, ale byłoby bardzo dobrze, gdyby jeszcze przed upływem tej kadencji ustawa ta została przez Sejm uchwalona.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JózefMioduszewski">Wola naszej Komisji, co do rozpatrzenia nowelizacji wspomnianej przez pana ministra ustawy jest, ale jest ona rozpatrywana przy udziale Komisji Ustawodawczej. Jesteśmy gotowi do rozpatrzenia tej nowelizacji w każdej chwili, związani jesteśmy terminami, możliwymi dla Komisji Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JózefMioduszewski">Czy do art. 3 projektu uchwały, którą rozpatrujemy na dzisiejszym posiedzeniu są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JózefMioduszewski">Przyjmujemy art. 3 w brzmieniu zaproponowanym przez panią poseł Staręga-Piasek.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JózefMioduszewski">Czy są uwagi do art. 4? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#JózefMioduszewski">Przyjmujemy więc art. 4 w brzmieniu „Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#JózefMioduszewski">Pozostaje nam jeszcze wybrać posła sprawozdawcę na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Proponuję panią poseł Joannę Staręgę-Piasek.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#JózefMioduszewski">Propozycja ta została zaakceptowana jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#JózefMioduszewski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>