text_structure.xml 18 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Otwieram posiedzenie trzech połączonych Komisji. W imieniu posła Kazimierza Modzelewskiego, przewodniczącego Józefa Kalety oraz własnym, poświęcone rozpatrzeniu poprawek Senatu - Prawo dewizowe.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Witam posłów oraz zaproszonych gości. Proszę państwa, posiedzenie nasze poświęcone jest rozpatrzeniu poprawek Senatu do ustawy Prawo dewizowe. Państwo otrzymaliście odpowiedni druk.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszSzymański">Proponuję, żeby sprawnie procedować, aby była szansa szybkiego powrotu na posiedzenie plenarne. Przystępujemy do rozpatrzenia tych poprawek. Proponuję, żeby ze strony rządu było jasno określone stanowisko, a następnie przystąpimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszSzymański">Poprawka 1. W art. 2 ust. 1 lit. a).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardMichalski">Trzeba tę poprawkę rozpatrywać wraz z poprawką w pkt. b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Ja mam tekst, jest to zmiana w słowniczku art. 2, która brzmi: „Użyte w ustawie określenia oznaczają” jesteśmy przy pkt 13: „usługi - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej, a także roboty budowlano-montażowe oraz pracę” - Senat proponuje skreślić wyrazy „oraz pracę”.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanuszSzymański">W ten sposób zdefiniowanie usług byłoby ograniczone do usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanuszSzymański">Proszę państwa, poprawka jest jasna identyfikowalna. Czy ktoś w tej sprawie chciałby zabrać głos? Nie widzę. Kto z państwa jest za tym, aby rekomendować ją Izbie. Będziemy głosowali tą formułą, jaką przyjmuje Konstytucja - odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu 20 posłów opowiedziało się przeciwko odrzuceniu tej poprawki, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Poprawka została przyjęta. Komisje będą ją rekomendowały Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki ppkt. b). W punktach 15 i 16 skreśla się wyrazy „oprocentowany” lub „nieoprocentowany”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Myśmy na ten temat w komisjach długo dyskutowali, Ta poprawka de facto niczego nie zmienia, bo rachunek będzie zarówno „oprocentowany”, jak i „nieoprocentowany”. Komisje i podkomisja opowiedziały się za pozostawieniem dla celów niejako instruktażowych, aby było jasne, że on może być taki i taki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję poseł A. Skowrońskiej-Łuczyńskiej za zajęcie stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do głosowania. Za odrzuceniem poprawki opowiedziało się 18 posłów, jeden głos był przeciwny, 9 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanuszSzymański">Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JanuszSzymański">Przechodzimy do poprawki zawartej w pkt 2 art. 9 ust. 1 pkt 5. W pkt a) wyrazy: „rzeczy nieruchome” zastępuje się wyrazem „nieruchomości”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardMichalski">Wyrażenie: „Rzeczy nieruchome” nie jest pojęciem kodeksowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanuszSzymański">Sprawa jest jasna. Przechodzimy do głosowania. Poprawka przeszła jednogłośnie (28 głosów).</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanuszSzymański">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JanuszSzymański">Poprawka w ppkt b). Jeśli nie ma sprzeciwu, przyjmujemy poprawkę jak w pkt a). Sprzeciwu nie widzę. Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do poprawki nr 3. W art. 10 po wyrazach: „Zgodnie z art. 23 ust. 2” zmienia się wyrazy „ust. 2” na „pkt 2”. Przystępujemy do głosowania. W głosowaniu Komisje przyjęły poprawkę jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do pkt 4, to jest nadanie nowego brzmienia art. 12 ust. 1. Po poprawce artykuł ten brzmi: „1. Osoby krajowe w obrocie z zagranicą towarami i usługami oraz przy ustalaniu należności za prawa na dobrach niematerialnych są obowiązane ustalać płatności w walucie wymienialnej. Dokonywanie i przyjmowanie płatności następuje za pośrednictwem banku, upoważnionego do dokonywania tych czynności”.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JanuszSzymański">Poprawka jest natury redakcyjnej. Senat zauważył, iż często prawa autorskie, prawa intelektualne są przekazywane nieodpłatnie i wtedy pojawiłby się problem przy naszym zapisie, że trzeba koniecznie pobierać należności w walucie obcej. Tu mamy właściwie do czynienia z darowizną, czyli ten obowiązek ustalania płatności w walucie wymienialnej pojawiałby się dopiero przy należnościach z tego tytułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Prosiłabym, by stanowisko Narodowego Banku Polskiego było tu podane. Mam wątpliwości, czy zgodnie z uzasadnieniem, takim jakie Senat przedstawił, osiągniemy to, o co nam chodzi. Towary i usługi też można bezpłatnie przekazywać. Ten przepis w obecnym brzmieniu zabrania darowizny rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofBarburski">Ja myślę, że można by przyjąć zapis proponowany przez Senat, dlatego że : fakt ustalenia płatności w warunkach wymienialnych nie jest czynnością obligatoryjną, może być rzeczywiście czynnością polegającą na świadczeniu usług w formie nieodpłatnej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofBarburski">Jestem za przyjęciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Ta odpowiedź upewniła mnie, że to brzmienie spełnia ten sam postulat w związku z tym nie mam zdania. Może być tak i tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do głosowania. Za odrzuceniem poprawki głosowało 9 posłów, przeciwko odrzuceniu poprawki głosowało 21 posłów, l głos był wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanuszSzymański">Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanuszSzymański">Poprawka 5. W art. 19 ust. 3 wyrazy: „o których mowa w ust. 1” zastępuje się wyrazami: „o których mowa w ust. 2”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaSkowrońskaŁuczyńska">Panie przewodniczący, przepraszam, że to znowu ja. Ale sprawa wydaje mi się poważna, o ile tamte były czysto językowe, tu może być poważna zmiana. Należałoby to rozważyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszSzymański">Pani poseł, jesteśmy przy poprawce 5. Ja nie będę już przeprowadzał głosowania - sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanuszSzymański">Komisje będą rekomendowały przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanuszSzymański">Poprawka 6. Ja chcę do tej poprawki jako przewodniczący drugiego zespołu Komisji Ustawodawczej powiedzieć, że mamy przy tej poprawce do czynienia z ewidentnym konstytucyjnym przekroczeniem uprawnień Senatu. Sprawa była rozstrzygana przez Trybunał Konstytucyjny - w swoim orzeczeniu Trybunał uznał, że: Senat ma prawo tylko do dokonywania poprawek do ustawy nowelizującej, a nie do ustawy nowelizowanej, tak jak to w tej poprawce proponuje. Ja nie będę czynił dłuższego wykładu, co to jest ustawa nowelizująca - to jest dokładnie ta ustawa, którą uchwalił Sejm. Natomiast Senat wystąpił poza zakres tej ustawy proponując nowelizację innych postanowień. Ja proponuję wobec tego ewidentnego naruszenia, aby tę poprawkę z przyczyn formalnych - informując - iż zgodnie z orzeczeniem Trybunału, poprawka ta musi być odrzucona, czy my nie mamy innego trybu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardMichalski">Myśmy zmienili zakres pojęciowy słowa „wywóz”, on teraz w nowym prawie dewizowym ma bardzo wąskie znaczenie - fizycznego przemieszczenia dewiz razem z osobą fizyczną. Dochodzi do takiego paradoksu, że będziemy karali za wywiezienie 100 dolarów ponad limit. Natomiast za transfer drogą bankową, ale nielegalnie 500 tys. dolarów, nie będzie w ogóle penalizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszSzymański">Chcę oświadczyć co następuje: jest normalny tryb, natomiast w tej fazie postępowania nie można stosować tzw. skoku na skróty, i to jest ustawa, która dotyczy przecież ust. 15 ustawy karno-skarbowej. Podtrzymuję, że z przyczyn formalnych musimy tę ustawę odrzucić.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanuszSzymański">Czy Biuro Legislacyjne KS chciałoby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Jeśli można w pełni popierając pana wypowiedź, odnośnie przekroczenia kompetencji Senatu do proponowanych zmian Prawa dewizowego, chcieliśmy również podnieść dwie kwestie przemawiające za odrzuceniem tej poprawki: pierwsza, to jest poważna, mogąca rodzić konsekwencje prawne. Ustawa o ochronie obrotu gospodarczego ma klauzulę 30 dni od dnia ogłoszenia. Ponieważ do dnia dzisiejszego ustawa nie została ogłoszona, a prawdopodobnie najwcześniej ukaże się 2 grudnia plus 30 dni, będzie to 2 stycznia, a Prawo dewizowe wchodzi 31 grudnia w życie, więc nie możemy nowelizować ustawy, która jeszcze nie weszła w życie. I tu będzie konflikt prawny.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Druga kwestia, jest kwestią zmiany znaczenia merytorycznego w ustawie karno-skarbowej. Ustawa karno-skarbowa w art. 48 używa pojęcia „wywóz”. Jest to ruch w jedną stronę. Jest tu poważna sankcja do 5 lat pozbawienia wolności i grzywna do 50 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Jeżeli wprowadzimy słowo „transfer” zamiast „wywóz”, to w sposób zasadniczy zmienimy dyspozycje tego przepisu. Transfer jest znacznie szerszym pojęciem, obejmującym wwóz i wywóz środków z kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekMazurkiewicz">Chciałbym, nawiązując do poprawek senackich, powiedzieć - ta poprawka kwalifikuje się do pozostawienia bez rozpoznania, jako sprzeczna z prawem. Natomiast jeżeli rząd dopatrzy się, że popełniono błąd w fazie - przede wszystkim - formułowania projektu rządowego, a teraz niedopatrzenia, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby rząd lub Senat, jeśli zechcą skorzystać z konstytucyjnej drogi inicjatywy ustawodawczej w zakresie pełnej procedury nowelizacyjnej ustawy, co do której ma wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję za głos popierający, choć kończący się inną konkluzją proceduralną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzPańtak">Apel do rządu, jeżeli jest rzeczywisty błąd, że m.in. dlatego ma to być tryb pilny, jest doskonałą okazją, żeby w trybie tym znowelizować, jeżeli taki faktyczny błąd istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszSzymański">Proszę państwa, chcę powiedzieć, że ja w duchu podzielam to spojrzenie, które zaproponował we wniosku proceduralnym poseł M. Mazurkiewicz, aby pozostawić bez rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanuszSzymański">Praktyka była różna. Muszę powiedzieć, że mimo tych zastrzeżeń Sejm przyjmował również. Przy zmianie ustawy o kombatantach, Sejm nie rozpatrzył poprawki i wtedy Prezydium Senatu zaskarżyło ten tryb i tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego i Trybunał się wypowiedział: że jest to przekroczenie, natomiast nie powiedział, jak ma Sejm procedować. Uznał, że w tym trybie ustawa jest dopuszczalna, czyli gdyby przyjąć per analogiam zahamowanie, można byłoby uznać, że propozycja posła M. Mazurkiewicza zasługuje tutaj na przyjęcie. Chciałbym, żeby Komisje to rozstrzygnęły.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanuszSzymański">Mamy taką alternatywę: można proponować Izbie poprawki i żeby Sejm nie rozpatrywał, żeby się nie ustosunkowywał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekMazurkiewicz">Pozostawić bez rozpatrzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanuszSzymański">Pozostawić bez rozpatrzenia, ja chcę poddać ten wniosek pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanSzczepaniak">Proponuję, żeby Biuro Legislacyjne zabrało głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanuszSzymański">Mamy możliwość zachowania po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego - pozostawienie bez rozpoznania nie powoduje zakwestionowania trybu dojścia do skutku tej ustawy, przed Trybunałem Konstytucyjnym. Trybunał w swym orzeczeniu nigdy nie wskaże na wadliwość tego - taka jest konkluzja.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanuszSzymański">Natomiast były zachowania takie - z przyczyn formalnych odrzucenie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanuszSzymański">Ja dla przyjęcia pewnej jednolitej zasady, chcę poddać pod głosowanie tę propozycję, że Komisje będą wnosiły, aby tę poprawkę w punkcie 6 pozostawić bez rozpatrzenia. Czy jest co do tego zgoda?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JanuszSzymański">Kto jest za tym, by poprawkę 6 pozostawić bez rozpatrzenia, co wynika w świetle orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, że tego typu poprawka jest bezskutecznie przez Senat złożona, ponieważ narusza on konstytucyjne uprawnienia Sejmu. Przystępujemy do głosowania. W głosowaniu 28 posłów opowiedziało się za, przeciwnych było 4 posłów, przy 8 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#JanuszSzymański">Komisje będą rekomendowały pozostawienie tej poprawki bez rozpatrzenia, z tym stwierdzeniem, że ta poprawka jest bezskutecznie przez Senat złożona, ponieważ jest prawnie niedopuszczalna w świetle orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, który wyłożył przepisy małej Konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do poprawki 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RyszardMichalski">Ona jest tutaj potrzebna; okazuje się, że pojęcie: „bank dewizowy” występuje również w innych ustawach i stąd jest potrzebna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofBarburski">Ja jestem za przyjęciem tej poprawki w pkt 7, dlatego że ona wprowadza doprecyzowanie pojęcia, które jakby w obecnej wersji zanika, a z uwagi na istnienie tego pojęcia w innych przepisach wydaje się być to celowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzPańtak">Nie neguję tego stanowiska przedstawicieli ministerstwa i NBP tylko mam jednocześnie pytanie, problem ten pojawił się na Komisji i panowie zajęliście wtedy inne stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RyszardMichalski">Zmiana pojęciowa „banku dewizowego” nastąpiła wskutek orzeczenia Biuro Studiów i Ekspertyz KS. Myśmy się na to zgodzili, ja akceptowałem to, pytałem czy w innych ustępach nie występuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to tzw. klasyczna nowelizacja prawa, czyli nowelizacja wszystkich ustaw bez konkretnego podmiotowego wskazania zakresu tej zmiany. Może to rodzić wątpliwości natury interpretacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanuszSzymański">Wnoszę, abyśmy odrzucili tę poprawkę, dlatego że nie jest to wyjście poza zakres wprost, a dorozumiane wyjście. Tutaj nie wchodziłby w rachubę wniosek o pozostawienie bez rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do głosowania. Kto z posłów jest za odrzuceniem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JanuszSzymański">Poprawka została odrzucona jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JanuszSzymański">Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#JanuszSzymański">Poprawka 8 - jest bezprzedmiotowa, musi być rozpatrywana wraz z poprawką nr 6.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#JanuszSzymański">Pozostaje nam ustalenie posła sprawozdawcy, proponuję posła Mieczysława Jedonia. Propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#JanuszSzymański">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>