text_structure.xml 26.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Sprawiedliwości, Spraw Wewnętrznych i Ustawodawczej. Witam serdecznie wszystkich państwa, witam pana ministra J. Zimowskiego, który jako przedstawiciel Rady Ministrów zechciał przybyć na nasze posiedzenie i uczestniczyć w dzisiejszych pracach.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Porządek dzienny został państwu rozesłany na piśmie, zapytuję więc, czy są do niego uwagi? Nie słyszę uwag, stwierdzam zatem, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Przypominam, że przedmiotem naszego spotkania jest rozpatrzenie poprawek do sprawozdania Komisji o rządowym projekcie ustawy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, zgłoszonych w drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzyJaskiernia">Spis poprawek państwo otrzymali, obecnie przystąpimy do ich rozpatrzenia. W pierwszej kolejności proponuję rozpatrzenie poprawki dotyczącej skreślenia wyrazu: „i służbowej”.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa byłby przeciwny temu, aby nie rekomendować Izbie przyjęcia poprawek, które skreślają słowa: „i służbowej”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LidiaBłądek">Nie mam pewności co do tego, czy jest quorum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Mamy taką zasadę, że pracujemy domniemując, iż jest quorum, dopóki ktoś z posłów nie zażąda jego sprawdzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LidiaBłądek">Stawiam więc wniosek formalny o sprawdzenie quorum?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Skoro pani poseł postawiła wniosek formalny, ogłaszam 5 minut przerwy i proszę sekretariaty o ustalenie quorum w poszczególnych komisjach.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyJaskiernia">Wznawiam obrady po przerwie. Będę zapytywał poszczególne komisje, czy po analizie list obecności stwierdzono quorum.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyJaskiernia">Zapytuję Komisję Sprawiedliwości, czy jest quorum spośród jej członków?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JerzyJaskiernia">W Komisji Sprawiedliwości nie ma quorum, brakuje jednej osoby.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JerzyJaskiernia">W Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych jest quorum, podobnie Komisja Ustawodawcza posiada także quorum.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JerzyJaskiernia">Obecnie dołączył do nas przedstawiciel Komisji Sprawiedliwości, mamy zatem wymagane quorum w trzeciej komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JerzyJaskiernia">Rozpoczynamy ponownie prace zgodnie z porządkiem dziennym.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa rekomendowałby poparcie poprawki dotyczącej określenia słów: „i służbowej”, czy też przyjmujemy, że odrzucamy ją zgodnie z przebiegiem dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę głosów przeciwnych, rozumiem więc, że rekomendujemy nieprzyjęcie wszystkich poprawek przewidujących skreślenie wyrazu „i służbowej”. Oznacza to, że podtrzymujemy dotychczasową nazwę ustawy. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu proszę o odnotowanie tej decyzji Komisji, iż wszystkie poprawki, które pomniejszały zakres ustawy o „tajemnicę służbową” zostały rekomendowane do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#JerzyJaskiernia">Czy do poprawki nr 1 są uwagi? Chodzi tu o skreślenie art. 2.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#JerzyJaskiernia">Nie słyszę uwag, stwierdzam, że komisje proponują odrzucenie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka nr 2 - w art. 3 skreślić ust. 3. To także jest konsekwencją, rozumiem więc, że w konsekwencji rekomendujemy ją do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka nr 3 została już rozpatrzona, przechodzimy do poprawki nr 4a - „ust. 2 skreślić”. Jest to także konsekwencja, proszę panów - ministra i dyrektora - o sygnalizowanie, co jest konsekwencją podjętych już decyzji?</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka nr 5a dotyczy art. 7 - dodać nowy ust. 3 w brzmieniu: „Wiadomości stanowiące tajemnicę państwową określone w ust. 2 pkt 1 i 2 pozostają przed uchwałą od dnia 10 maja 1990 r. Powyższa zasada nie dotyczy okresu wcześniejszego”.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa byłby zwolennikiem rekomendowania Izbie poparcia tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę; stwierdzam, że Komisje proponują jej odrzucenie.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 5b - dodać ust. 5 w brzmieniu: „Przestają stanowić tajemnicę państwową wszystkie informacje tajne i ściśle tajne z lat 1944–1956 wypracowane przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego i Urzędy Bezpieczeństwa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LidiaBłądek">Chciałam poprzeć poprawkę do art. 7 zawartą w ppkt. 6, ponieważ dotyczy ona bardzo istotnych spraw. Chodzi o instrukcję pisma i dokumentację wypracowaną przez NBP. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku ustaw o nieprzedawnianiu zbrodni hitlerowskich, czy do postępowań z tego zakresu, bądź do badań historycznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LidiaBłądek">Uważam, że sprawiedliwość społeczna i prawda historyczna domagają się, aby odtajnić instrukcje i wszelkie pisma dotyczące okresu II wojny światowej. Nie dotyczy to tajnych współpracowników służb, gdyż tę kwotę reguluje poprzedni ustęp w art. 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyZimowski">Rząd jest przeciw, bowiem decyzje o odtajnieniu dokumentów i archiwów Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komitetu Bezpieczeństwa Publicznego, który był sukcesorem i funkcjonował do końca 1956 r. będą realizowane w trybie, który określiliśmy w art. 7 ust. 3 oraz w art. 27, gdzie specjalnie wprowadziliśmy przepis, iż do sytuacji regulowanej tym artykułem stosuje się przepis art. 5 ust. 4. Kierownik jednostki może odtajnić to, co uzna, że nie stanowi tajemnicy w rozumieniu wykazu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Poznaliśmy stanowisko rządu, jak również wcześniejszą wypowiedź pani poseł Błądek, możemy więc przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za poparciem wniosku pani poseł Błądek, aby rekomendować Izbie przyjęcie tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu posłowie odrzucili poprawkę 7 głosami, przy 6 głosach za i 1 - wstrzymującym się od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LidiaBłądek">Czy we wniosku mniejszości będzie umieszczana ta poprawka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Tutaj nie ma już wniosków mniejszości, ponieważ każda poprawka będzie umieszczona, a Komisje rozstrzygają jedynie o tym, czy rekomendujemy Izbie ich przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyJaskiernia">W tym wypadku Komisje rekomendują nieprzyjęcie, ale poprawka będzie zaprezentowana i głosowana zgodnie z regulaminem Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka nr 6 została już rozpatrzona. Przechodzimy do poprawki nr 7, tj. kwestii upoważnienia posłów do badania w ramach Komisji do nadzoru nad służbami specjalnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyDziewulski">Chciałbym wnieść autopoprawkę polegającą na wstawieniu kropki po wyrazach: „oraz Urzędu Ochrony Państwa”, a bez sformułowania: „W przypadku ustanowienia takich komisji przez Sejm”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Autopoprawka przewiduje skreślenie wyrazów: „W przypadku ustanowienia takich komisji przez Sejm”. Rozumiem, że pan poseł prowadził w tej sprawie rozmowy z marszałkiem Sejmu. Wszystko wskazuje na to, że zostanie ona ustanowiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyDziewulski">Powołana jest trzyosobowa komisja, naniesione zostały pewne poprawki, a druk powinien być za kilka dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LidiaBłądek">Czy poprawka pana posła oznacza, że uprawnienia do badania działalności Urzędu Ochrony Państwa będą mieli tylko posłowie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyDziewulski">Ponieważ Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych jest specyficzną komisją, ze zrozumiałych względów nie wszyscy posłowie mogą mieć dostęp do wiedzy, którą będą posiadali posłowie tej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyDziewulski">Oddzielnego uregulowania wymaga w tej chwili przyspieszenie związane z próbą powołania tej komisji w Sejmie, z uwagi na okoliczności, które państwo znają. W związku z tym nie można czekać na zapis do projektowanej ustawy o uprawnieniach posłów i senatorów, bowiem nie przeszkadza to wprowadzeniu do tej ustawy uprawnień dla pozostałych posłów. Nie wyłącza to też poprawki naniesionej do ustawy o tajemnicy państwowej i służbowej, która sugeruje tylko określoną grupę posłów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JerzyDziewulski">Ze zrozumiałych względów w zakres działania takiej komisji nie mogą wchodzić pozostali posłowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałabym odnieść się do autopoprawki zgłoszonej przez pana posła oraz do ust. 2 w art. 8. Wydaje mi się, że ust. 2 jest zbędny, ponieważ przepis odwołuje się do art. 8 ex lege. Zobowiązanie ministrów obrony narodowej i spraw wewnętrznych wydaje się zbędne, jeśli ponadto wykreślimy słowa: „W przypadku ustanowienia takich komisji przez Sejm” z ust. 1, analogicznie treść w ust. 2 także staje się zbędna.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ust. 2 powinien być umieszczony w treści przepisu, bowiem także i tam osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe mają ex lege. Trzeba byłoby dodatkowo zobowiązać ministrów obrony narodowej i spraw wewnętrznych do udostępnienia tych wiadomości, a jest to zbędne, gdyż już z mocy prawa mają dostęp do tych wiadomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyJaskiernia">Propozycja pani legislator jest następująca - skreślić ust. 2, ponieważ ust. 1 stanowiłby treść całego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyDziewulski">W zasadzie nie miałbym do tego uwag, gdyby nie była to propozycja sformułowana przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyJaskiernia">Poproszę o wypowiedź, na ile jest zasadna uwaga Biura Legislacyjnego, sygnalizującego zbędność ust. 2 w myśl argumentacji, że ex lege uprawnienia te przysługują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#RyszardTaradejna">Ust. 2 jest rzeczywiście zbędny, a ponadto jego redakcja powoduje wątpliwości, które zgłosiła już przedstawicielka Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyJaskiernia">Jeśli ust. 2 jest zbędny, czy pan poseł przyjmuje informację o tym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyDziewulski">W tej sprawie mieliśmy dziś spotkanie i moja wątpliwość nadal pozostaje, bowiem w dotychczasowej praktyce minister spraw wewnętrznych określał to, co chciał udostępnić posłom, a nie to, co był zobowiązany udostępnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JerzyJaskiernia">Oficjalne oświadczenie rządu mówi, że ust. 2 jest zbędny, podobnie twierdzi Biuro Legislacyjne. W tej sytuacji skreślamy ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JerzyJaskiernia">Ponadto skreśliliśmy słowa: „W przypadku ustanowienia takiej komisji przez Sejm”, jako autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WładysławGaberle">Mam zasadniczą wątpliwość - czy można odsyłać do przepisu, który nie stanowi prawa? Dopóki przepis nie stanie się prawem obowiązującym, to trudno przesądzać, jaki to będzie miało kształt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyDziewulski">Ale to nie jest błąd legislacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JerzyJaskiernia">Poproszę o wypowiedź przedstawicielkę Biura Legislacyjnego - czy jest dopuszczalne w prawie, aby przewidzieć w ustawie normę w odniesieniu do podmiotu, który jeszcze nie powstał, ale o którym autorzy ustawy zakładają, że powstanie. Czy tu nie ma zagrożenia w stosowaniu zasad techniki prawodawczej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie jest to błąd legislacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyJaskiernia">Sądzę, że taka była intencja pytania pana posła Gaberle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyCiemniewski">Chciałbym wytoczyć argument przeciwko sensowności rozpatrywania w ogóle tego projektu na tle treści art. 7 ustawy konstytucyjnej. Tworzy się bowiem lex imperfact.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyCiemniewski">Posłowi, który ma dostęp do tego rodzaju informacji, w świetle obowiązujących przepisów konstytucyjnych, otwieramy drogę do tych informacji. W ustawie o tajemnicy państwowej i służbowej mówimy o zobowiązaniu osób, które mają dostęp do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową, ale w stosunku do posłów, również członków Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, to zastrzeżenie nie ma żadnego skutku.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JerzyCiemniewski">Złożenie takiego zobowiązania nie powoduje żadnych skutków prawnych, ponieważ art. 7 wyłącza odpowiedzialność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JerzyJaskiernia">Rozumiem, że pan poseł jest przeciwny rekomendowaniu Izbie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałabym zwrócić uwagę, że jest to przepis, który pod względem merytorycznym pasowałby do ustawy o prawach i obowiązkach posłów i senatorów. Treść naszej ustawy jest inna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JerzyJaskiernia">W tej sprawie, informacja była podana na początku dyskusji. Argument był taki, że nie wiadomo, kiedy będzie tamta ustawa, a dziś trzeba pilnie wprowadzić to upoważnienie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś wątpliwości i chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JerzyJaskiernia">Nie słyszę. Przystępujemy zatem do głosowania. Kto z państwa jest za rekomendowaniem Izbie przyjęcia poprawki nr 7 w brzmieniu skorygowanym o skreślenie ust. 2 oraz ostatniego sformułowania po słowach: „Urzędu Ochrony Państwa”?</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#JerzyJaskiernia">Komisje postanowiły rekomendować Izbie poprawkę nr 7 - 14 głosami za, przy 5 głosach przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#JerzyJaskiernia">Poprawka nr 8 - chodzi tu o skreślenie art. 9. Czy w tej sprawie ktoś z państwa popiera tę poprawkę?</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#JerzyJaskiernia">Jest to konsekwencja, a zatem rekomendujemy odrzucenie.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#JerzyJaskiernia">Zmiany 10, 11 i 12 - komisje rozstrzygnęły.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#JerzyJaskiernia">Powracamy do poprawki nr 9, w której mówi się: skreślić wyrazy „w porozumieniu z prezesem Rady Ministrów”.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#JerzyJaskiernia">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#LidiaBłądek">Chcę poprzeć tę poprawkę, dlatego że nie jest dla mnie zrozumiały fakt, dlaczego z procesu podejmowania decyzji chce się wyłączyć prezesa Rady Ministrów?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#LidiaBłądek">Jeżeli nie przyjmiemy tej poprawki, to większe możliwości w tym zakresie będzie miał minister spraw wewnętrznych niż prezes Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JerzyJaskiernia">Chciałbym się upewnić, czy dobrze rozumiem panią poseł, w poprawce mówi się: w art. 11 w ust. 2 skreślić wyrazy „w porozumieniu z prezesem Rady Ministrów”.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JerzyJaskiernia">W tekście projektu natomiast jest napisane: „W porozumieniu z prezesem Rady Ministrów”.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JerzyJaskiernia">Rozumiem, że jest zgoda na rekomendację Izbie o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanuszNiemcewicz">Zwracam uwagę, że przy pozostawieniu tekstu w dotychczasowym brzmieniu powstanie pat, jeżeli Prezydium Sejmu nie dojdzie do porozumienia z premierem.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JanuszNiemcewicz">Bardziej czystym rozwiązaniem byłaby uwzględniona poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Skreślenie słów: „w porozumieniu z prezesem Rady Ministrów” jest zasadne i nie wyklucza z procesu decyzyjnego prezesa Rady Ministrów, a inaczej sytuuje rolę parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Skoro traktujemy parlament jako podstawową instytucję kontrolną i tworzącą prawo, to minister spraw wewnętrznych jest ostatnią instancją, która decyduje w imieniu rządu. Natomiast przy braku zgody musi rozstrzygnąć w arbitralny sposób instytucja pozarządowa, a taką instytucją jest prezydium Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#WłodzimierzNieporęt">Rozumiem, że również zgłoszona została poprawka mniejszości, która rozwiewała wątpliwości ministra spraw wewnętrznych wyłączając z tej decyzji wiadomości dotyczące osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JerzyZimowski">Zgłaszamy trzy propozycje - pierwsza, wynikająca z ustawy mówi o tym, że inspektor NIK ma uprawnienie do wszystkich wiadomości stanowiących tajemnicę państwową. Do wiadomości ściśle tajnych potrzebna jest dodatkowa akceptacja ministra spraw wewnętrznych, a trybem rozstrzygającym jest prezes Rady Ministrów i Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JerzyZimowski">Druga propozycja wynika z poprawki mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę nie mówić nam, co się dzieje w poprawkach, bo my o tym wiemy. Jesteśmy przy poprawce - skreślić wyrazy: „w porozumieniu z prezesem Rady Ministrów”.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan minister zechciałby przedstawić stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JerzyZimowski">Jesteśmy za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan poseł sprawozdawca chciałby coś dodać w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanuszWojciechowski">Opowiadam się także za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JerzyJaskiernia">W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek o rekomendowanie Izbie odrzucenia tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za tym wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu Komisje odrzuciły wniosek 13 głosami za, przy 6 głosach przeciwnych i 3 głosach - wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że Komisje proponują Izbie odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#JerzyJaskiernia">Poprawki 10, 11 i 12 zostały już rozpatrzone, podobnie jest z poprawką nr 13.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#JerzyJaskiernia">Rozpatrujemy poprawkę nr 14 dotyczącą art. 24 ust. 1. Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszWojciechowski">Wydaje mi się, że poprawka ta nie jest uzasadniona, ponieważ koncepcją tej ustawy jest tworzenie pewnych generalnych zasad, natomiast wyjątkowe uregulowania znajdą się w innych ustawach. Nie trzeba wprowadzać takiego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JerzyJaskiernia">Mamy wniosek o rekomendowanie odrzucenia tej poprawki. Czy ktoś z państwa miałby odmienne zdanie?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę, stwierdzam, że metodą consensusu Komisje rekomendują odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JerzyJaskiernia">Pozostała poprawka nr 15. Czy pan poseł sprawozdawca chciałby się wypowiedzieć na jej temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JerzyZimowski">Rząd wnioskuje o odrzucenie tej poprawki, ponieważ z Konstytucji wynikają zarówno zagrożenia zewnętrzne, jak i wewnętrzne państwa oraz obowiązek prezydenta i władz państwa do zapewnienia przygotowania na czas zagrożenia również wewnętrznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy w tej sprawie ktoś z państwa miałby odmienne zdanie?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JerzyJaskiernia">Nie słyszę, stwierdzam że Komisje drogą consensusu rekomendują odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JerzyJaskiernia">W ten sposób rozpatrzyliśmy poprawki zgłoszone podczas drugiego czytania. Jest propozycja, aby funkcję posła sprawozdawcy w dalszym ciągu powierzyć panu posłowi Wojciechowskiemu.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje podzielają pogląd, aby poseł Wojciechowski kontynuował swoją misję.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#JerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby przemówić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#RyszardGrodzicki">Wracam z posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich poświęconego tym samym zagadnieniom. Chciałbym lojalnie uprzedzić, że Komisja ta zdecydowała, iż w momencie rozpatrywania projektu ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, będzie się ubiegała o wprowadzenie do tego tekstu artykułu wprowadzającego do tekstu ustawy o tajemnicy państwowej i służbowej, artykułu traktującego o posłach i senatorach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JerzyJaskiernia">Przyjmujemy do wiadomości zapowiedź pana posła.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#JerzyJaskiernia">Panie pośle, proszę powiedzieć, w jakim trybie pan przemawia i do czego pan się odnosi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RyszardGrodzicki">Chciałem poinformować Komisje, że w momencie prac nad ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora, będzie postulowany artykuł wprowadzający zmianę do ustawy o tajemnicy państwowej. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich uważa, że przepisy o dopuszczeniu posła do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową powinny być w ustawie o prawach i obowiązkach posłów i senatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JerzyJaskiernia">Rozumiem, że w aktualnym trybie sejmowym jest szansa, aby Senat zaproponował tę zmianę, a wówczas znajdzie się ona w ustawie. Jeśli tak się nie stanie, wówczas będzie inicjatywa ustawodawcza zmiany tej ustawy w normalnym trybie.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#JerzyJaskiernia">Informuję, że wpłynęło z datą 1 września br. pismo z Biura Bezpieczeństwa Narodowego przy Kancelarii Prezydenta RP podpisane przez sekretarza Komitetu Obrony Kraju, Henryka J. Goryszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#JerzyJaskiernia">Żałujemy, że Biuro Bezpieczeństwa Narodowego tak późno podjęło kontakt z naszymi gremiami, ponieważ pracujemy nad tym od wielu miesięcy, a w dniu dzisiejszym zebraliśmy się tylko w celu oceny wniosków zgłoszonych w drugim czytaniu. Stąd przykro nam, że nie możemy rozpocząć debaty nad tym ważnym wystąpieniem pana ministra Goryszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#JerzyJaskiernia">Zapytuję jednak, czy ktoś z państwa w związku z wpłynięciem dziś tego dokumentu chciałby przemówić? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam jedynie, że taki dokument wpłynął i ubolewam, że wpływ jego na obecnym etapie uniemożliwił rozpatrywanie go pod względem merytorycznym.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#JerzyJaskiernia">Na tym zamykam dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>