text_structure.xml 32.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#HenrykSzafrański">Dnia 15 lipca 1980 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i Hutnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#HenrykSzafrański">informację o wykonaniu uchwały Sejmu PRL o zadaniach dotyczących realizacji NPSG na rok 1980, niektórych w nim zmianach i potrzebie zwiększenia efektywności gospodarowania w resortach hutnictwa, przemysłu maszynowego oraz przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#HenrykSzafrański">W obradach wzięli udział przedstawiciele: Ministerstwa Hutnictwa z wiceministrem Jerzym Woźniakiem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Edwardem Meisnerem, Ministerstwa Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych z wiceministrem Eugeniuszem Szatkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#HenrykSzafrański">Podstawą dyskusji były informacje nadesłane przez resorty, które omówili wiceministrowie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#HenrykSzafrański">Jak wynika z informacji resortu hutnictwa zreferowanej przez wiceministra Jerzego Woźniaka w hutnictwie główne zadania produkcyjne zostały w I półroczu br. wykonane zgodnie z planem. Roczny plan produkcji koksu zrealizowany został w 49,6% (wzrost w stosunku do I półrocza ub. roku o 1,8%), produkcja stali w 49,8%, wyrobów walcowanych w 49,5% (wzrost w stosunku do I półrocza ub. roku o 8,1%). W produkcji metali nieżelaznych wykonanie planu było nieco mniejsze, co spowodowane zostało m.in. remontem pieca zawiesinowego w hucie „Głogów II”. Mimo to nastąpił w stosunku do I półrocza ub. roku wzrost produkcji o 16 procent. Zadania w zakresie produkcji cynku wykonano w 48,9 proc., w produkcji ołowiu w 44,4 proc. (niższe stosunkowo wykonanie zadań wynika z niezadowalających rezultatów zbiórki złomu). W produkcji aluminium zadania wykonano w 47,2 proc.; spowodowane to zostało remontem elektrolizerów w hucie „Skawina”.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#HenrykSzafrański">Roczny plan dostaw towarów na rynek wykonano w 63 proc.; dostawy na eksport - w 55,5 proc. Plan importu zrealizowany został w 43,2 proc. Plan inwestycyjny wykonano w 47,4 proc., przekraczając zadania w robotach budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#HenrykSzafrański">Prawidłowo kształtowały się relacje w zakresie funduszu płac, wydajności pracy i wysokości średniej płacy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#HenrykSzafrański">Ogólnie wyniki uzyskane przez resort hutnictwa należy uznać za dobre, a na podkreślenie zasługuje fakt, że osiągnięte zostały w niełatwych warunkach ograniczeń dostaw z importu m.in. rud żelaza, tlenku glinu i tlenku cynku.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#HenrykSzafrański">W wyniku weryfikacji zadań na 1980 r. planuje się zwiększenie eksportu wyrobów hutniczych o 231 mln zł, przy zmniejszeniu importu o 237 mln zł. Dodatkowe zadania eksportowe wykonane zostaną głównie dzięki planowanemu wzrostowi eksportu srebra, miedzi, cynku i wyrobów hutniczych. Ograniczenie eksportu dotyczy rud żelaza z krajów drugiego obszaru płatniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#HenrykSzafrański">Wysiłki resortu koncentrowane będą na uzyskaniu planowanego wzrostu produkcji, przy mniejszym zaopatrzeniu surowcowym. Będzie to możliwe tylko pod warunkiem zapewnienia stałych dostaw gazu i energii elektrycznej. Konieczne będzie również obniżenie zapasów surowcowych oraz pełne wykonanie planu dostaw z krajów I obszaru płatniczego. Ograniczenie produkcji aluminium o 12 tys. ton odbije się ujemnie na dostawach walcówki z przeznaczeniem na kable oraz niektóre aluminiowe wyroby rynkowe. Dostawy stopów aluminium na zaopatrzenie przemysłu utrzymane zostaną na dotychczasowym poziomie. Obniżenie o 500 ton produkcji cyny zmniejszy wielkość produkcji blachy ocynowanej, a tym samym ograniczy dostawy np. dla potrzeb przemysłu spożywczego. Zwrócić należy uwagę, że występuje nadmierne zużycie blach na produkcję opakowań wyrobów i przetworów, które nie muszą być pakowane w puszki z blachy ocynowanej. Wielkość produkcji stopów i spoiwa cynowego utrzymana będzie na dotychczasowym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#HenrykSzafrański">Resort podejmuje energiczne starania w kierunku poprawy gospodarki surowcowo-materiałowej oraz gospodarki paliwowo-energetycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#HenrykSzafrański">W latach 1975–1980 hutnictwo zaoszczędziło 1.445 tys. t paliwa umownego. Uzyskanie tych oszczędności wpłynęło na zmniejszenie wskaźnika energochłonności w hutnictwie z 752 kg paliwa umownego na 1 mln zł produkcji w 1975 r. do 715 kg w 1980 r. Na lata 1981–85 zakłada się osiągnięcie dalszych oszczędności wynoszących ok. 180 tys. t paliwa umownego rocznie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#HenrykSzafrański">Szybki wzrost cen metali nieżelaznych, a szczególnie miedzi i srebra stawia przed hutnictwem poważne zadania w zakresie poprawy uzysku tych surowców oraz zagospodarowania ich odpadów.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#HenrykSzafrański">Podejmować się będzie również wysiłki na rzecz zmniejszenia zatrudnienia, poprawy gospodarowania funduszem płac, jak też ograniczania wydatków na cele administracyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#HenrykSzafrański">Jak wynika z informacji resortu przemysłu maszynowego zreferowanej przez wiceministra Edwarda Meisnera resort przemysłu maszynowego w I półroczu br. pomyślnie zrealizował plan. Główne zadania, z wyjątkiem eksportu do krajów II obszaru płatniczego (43,6%), wykonane zostały w 49,6 proc. Rynek wewnętrzny otrzymał 54,3% planowanych na rok 1980 dostaw. Ograniczenia w imporcie zaopatrzeniowym odbijają się na rytmicznej realizacji planów produkcyjnych. Wynika to m.in. z poziomu realizacji importu z krajów II obszaru płatniczego. Plan w tym zakresie został wykonany w 37 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#HenrykSzafrański">Skorygowany plan resortu zakłada poprawę salda obrotów handlowych z zagranicą. Osiągnie się to przez zwiększenie eksportu o 70 mln zł dew. (m.in. eksportu samochodów osobowych) oraz zmniejszenie importu inwestycyjnego i zaopatrzeniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#HenrykSzafrański">Dążyć się będzie również do zmniejszenia w miarę możliwości produkcji wyrobów importochłonnych. W celu zrekompensowania powstałych w rezultacie tych działań ubytków produkcji zwiększać się będzie produkcję innych wyrobów z przeznaczeniem na rynek i na eksport do krajów I obszaru płatniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#HenrykSzafrański">Zgodnie ze zweryfikowanym planem ulega zmniejszeniu dynamika produkcji ze 104,9 proc. do 104,2 proc. Natomiast dynamika eksportu w zł dew. wyniesie 115 proc. (w planie pierwotnym 110 proc.), w tym do II obszaru 141 proc. (wobec 125,2 w planie pierwotnym). Produkcja rynkowa osiągnie 95% poziomu ubiegłorocznego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#HenrykSzafrański">Utrzymując wysoką dynamikę wydajności pracy, przy zmniejszonym planie produkcji, przewiduje się pewne zmniejszenie zatrudnienia (3,5 tys. osób). Resort uzyskał jednak dodatkowo wraz z funduszem płac na rozszerzenie czterobrygadowego systemu pracy w kuźniach i odlewniach oraz na przygotowanie i podjęcie nowej produkcji antyimportowej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#HenrykSzafrański">Kontynuowana będzie realizacja programu przedsięwzięć efektywnościowych. Obejmuje on m.in. weryfikację normatywów, zatrudnienia, zmniejszenie zużycia materiałowego, zapasów materiałowych oraz energii. Przeprowadza się stałą poprawę struktur organizacyjnych w resorcie. Do tej pory, dzięki przeglądowi struktur organizacyjnych, zlikwidowano 8 tys. stanowisk przenosząc osoby tam zatrudnione na stanowiska produkcyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#HenrykSzafrański">Jak wynika z informacji resortu przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych zreferowanej przez wiceministra Eugeniusza Szatkowskiego plan sprzedaży wyrobów i usług w I półroczu br. resort wykonał w 49,6 proc. Odrobiono zaległości, jakie powstały w I kwartale br. Dostawy towarów na rynek zrealizowano w 57 proc. i to w wielu poszukiwanych asortymentach, zwłaszcza na rynku wiejskim m.in. osiągnięto 57% wykonania rocznego planu dostaw ciągników rolniczych. Pomyślnie i prawidłowo realizowana była produkcja części zamiennych. W eksporcie wykonano 47% zadań rocznych, w tym do krajów I obszaru płatniczego 57%, a do II obszaru w 38%, chociaż dynamika wzrostu produkcji na eksport jest bardzo wysoka.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#HenrykSzafrański">Zmniejszono, zgodnie z planem, zatrudnienie przy osiągnięciu wysokiego wzrostu wydajności pracy (o 9,8% w stosunku do założeń planu).</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#HenrykSzafrański">Korekta planu dotyczy przede wszystkim zmniejszenia importu wyrobów zaopatrzeniowych i kooperacyjnych. Dotyczy to m.in. aluminium, miedzi, rur stalowych, blach ze stali nierdzewnej, żaro- i kwasoodpornej. Ograniczenia te wpłyną na zmniejszenie produkcji w przemysłach: maszyn rolniczych, budowy urządzeń chemicznych, budowy maszyn ciężkich, maszyn dla przemysłu spożywczego, wyrobów odlewniczych oraz kabli.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#HenrykSzafrański">Na niezmienionym poziomie utrzymana będzie produkcja ciągników i taboru kolejowego. Poszerzony zostanie asortyment i zwiększona produkcja prostszych maszyn rolniczych, m.in. rozsiewaczy wapna, siewników polowych, kosiarek, silosów do pasz, aparatury dla przetwórstwa owocowo-warzywnego. Umożliwi to wykorzystanie potencjału produkcyjnego i materiałowego, którym dysponuje resort. Zakłada się dalszy wzrost produkcji części zamiennych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#HenrykSzafrański">W związku ze zwiększeniem zadań w eksporcie do krajów II obszaru płatniczego i ograniczeniem importu z tego kierunku, dodatnie saldo dla tego obszaru zwiększy się w rb. o 65 mln zł dew.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#HenrykSzafrański">W pracach nad aktualizacją planu przeprowadzono analizę związków kooperacyjnych. Ograniczenie produkcji finalnej pozwoliło na zweryfikowanie i ograniczenie nadmiernie rozbudowanej i nie zawsze uzasadnionej kooperacji między zakładami.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#HenrykSzafrański">Dostosowaniu planu produkcji do aktualnych uwarunkowań towarzyszyła głęboka analiza możliwości zmian w planie zatrudnienia. W jej wyniku przewiduje się zmniejszenie zatrudnienia o ok. 1100 osób, przy wzroście wydajności pracy o 4,5%.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LeonGmur">W produkcji stopów aluminium wystąpiły w I półroczu znaczne braki. Czy nie grozi powtórzenie się tej sytuacji w II półroczu?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LeonGmur">Porządkowanie struktury zatrudnienia w niektórych zakładach jest tylko pozorne, ponieważ znane są fakty, że część personelu administracyjnego i dozoru opłacana jest z funduszu płac przeznaczonego dla produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławBaranik">Zakłada się wzrost produkcji, ale planowane ograniczenia importowe przeczą temu. Trzeba zdawać sobie sprawę ze skutków zmniejszenia importu rudy żelaza, surówki specjalnej dla potrzeb odlewnictwa, a także zastępowania wysoko jakościowych składników wytopu stali mniej wartościowymi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławBaranik">Zapasy materiałów normatywnych są niewystarczające (m.in. węgla energetycznego i wsadowego oraz złomu wsadowego).</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławBaranik">Trzeba usprawniać gospodarkę remontową i dokonywać dalszych modernizacji, tymczasem tylko w kombinacie Huty im. Lenina brakuje w brygadach remontowych 920 pracowników na dobę. Chroniczny jest niedobór części katalogowych do wszelkiego rodzaju remontów w hutnictwie. Stan zapasów łożysk wielkogabarytowych jest zerowy. Konieczne jest wprowadzenie preferencji płacowych w niektórych działach hutnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławFogielman">Jakie są przyczyny znacznych opóźnień dostaw surowców z krajów I obszaru płatniczego?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławFogielman">Czy decyzja ograniczająca zakładowe budownictwo mieszkaniowe była przemyślana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławTrojanowski">Jak wynika z zamierzeń resortu, planujemy zwiększenie eksportu miedzi i jednoczesne zmniejszenie jej dostaw dla krajowych kontrahentów. Będzie to miało negatywne skutki dla naszej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławTrojanowski">Obniżamy produkcję kabli. W obecnej chwili występują już znaczne braki tego asortymentu, a jaka będzie sytuacja w przyszłości?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławTrojanowski">Komisja nasza niedawno interesowała się trudną sytuacją w odlewniach, m.in. problematyką wsadu surowcowego. Wobec wprowadzonych ostatnio ograniczeń, trudności w tym dziale gospodarki pogłębią się. Dotyczy to głównie specjalnego wsadu surowcowego do produkcji odlewów wysokiej jakości, zwłaszcza sferoidalnych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#StanisławTrojanowski">Zgodnie z nowymi założeniami, preferujemy produkcję eksportową. Czy w omawianych dzisiaj działach jest już pełna kontraktacja zwiększonych dostaw eksportowych? Czy eksport jest w pełni opłacalny, czy analizuje się ten problem?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#StanisławTrojanowski">Zastanawia niski wskaźnik produkcji samochodów osobowych, co stało się przyczyną obniżenia produkcji?</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#StanisławTrojanowski">W związku z obniżeniem produkcji w całej gospodarce narodowej w tym roku, trzeba liczyć się z konsekwencjami w roku przyszłym. Czy problem ten został już podjęty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AntoniSeta">Niepokojąco przedstawia się zagadnienie norm i limitów zatrudnienia w zakładach przemysłu hutniczego, np. w Hucie im. Lenina brak jest aż 1900 pracowników. Wpływa to ujemnie na warunki pracy, wzrastają zagrożenia zdrowia i życia, zwiększa się liczba wypadków przy pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JaninaŁęgowska">Jest już połowa lipca, jak przedstawia się przekazywanie informacji przez poszczególne resorty, o korektach w planach do poszczególnych zjednoczeń i zakładów przemysłowych? Kiedy KSR-y będą mogły podjąć nad nimi dyskusję?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JaninaŁęgowska">Istotną kwestią jest zabezpieczenie materiałów dla przemysłu elektromaszynowego, zwłaszcza z importu. Czy wszystkie zaplanowane wielkości w skorygowanym planie zostaną zrealizowane? Jeśli nie, wielu zakładom grozi wstrzymanie części produkcji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JaninaŁęgowska">Informacja resortu hutnictwa podaje, iż plan zostanie wykonany, jeśli nie nastąpią nieprzewidziane wyłączenia energii elektrycznej. Jest to podstawowa trudność, z jaką boryka się w ostatnich latach nasza gospodarka. Czy brano to pod uwagę w trakcie prac nad korektą planu? Przecież począwszy od września należy oczekiwać wyłączeń energetycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HenrykSzafrański">Dokonano zmian w planie produkcji resortu hutnictwa, ale jak te zmiany wpłyną na plany innych resortów, w tym przemysłu maszynowego i przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych? Jak przeprowadzone zmiany w planie Ministerstwa Przemysłu Maszynowego wpłyną na dostawy kooperacyjne dla innych resortów? Jak wpływać będą zmiany w planie resortu przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych na wykonywanie zadań przez budownictwo mieszkaniowe i rolnictwo?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#HenrykSzafrański">Zdajemy sobie sprawę z trudności w produkcji akumulatorów; plan produkcji ołowiu został w I półroczu zrealizowany w 44%, ponadto występują niedobory w zakresie zbiórki złomu ołowiu. Jakie wyjście z tej sytuacji widzi resort przemysłu maszynowego?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#HenrykSzafrański">W informacji podano nam, że straty z tytułu wyłączeń energetycznych resort hutnictwa odnotował m.in. w hucie aluminium w Skawinie. Wiemy, iż jest to zjawisko o wiele szersze, mogliśmy się o tym przekonać m.in. w trakcie wizytacji fabryki w Kole. Czy poszczególne resorty dokonały analizy strat?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#HenrykSzafrański">Ministerstwo Przemysłu Maszynowego zakłada zmniejszenie importu inwestycyjnego o 15 mln zł dew. Czy w tej sumie znajdują się też środki przeznaczone na powstającą w Lublinie odlewnię, która warunkuje produkcję ciągnika licencyjnego? Niepokojące jest zmniejszenie przez resort produkcji łożysk o 2 miliony sztuk. Jednocześnie wartość produkcji jest wyższa od ubiegłorocznej. Na czym polega ten manewr, o jakie łożyska chodzi? Produkcja obrabiarek skrawających również została zredukowana, podobnie jak autobusów, chociaż istniejący potencjał ich produkcji nie jest w pełni wykorzystany. W zakresie elektroniki zmniejszono produkcję elementów półprzewodnikowych; na jakiej produkcji to się odbije? Czy nie spowoduje to np. perturbacji w funkcjonowaniu istniejących w kraju urządzeń elektronicznych? W tej sytuacji budzi zdziwienie fakt utrzymania na niezmienionym poziomie mniej ważnej produkcji, m.in. zegarków ręcznych.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#HenrykSzafrański">Czy przedstawiciel Ministerstwa Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych mógłby odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób korekta planu w zakresie produkcji kabli wpłynie na budownictwo mieszkaniowe? Czy uzbrojenie terenów będzie zabezpieczone.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#HenrykSzafrański">Wiceminister hutnictwa Jerzy Woźniak: Motywy obecnej korekty planu leżą w sferze generalnych spraw związanych z sytuacją gospodarczą państwa. Założono ograniczenie importu, zwłaszcza gotówkowego, przy jednoczesnym zwiększeniu eksportu. Korekty przeprowadzone przez ministerstwo były przekonsultowane przede wszystkim z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów. Podjęte decyzje uważamy za najbardziej optymalne, co nie oznacza, iż nie będzie trudności. Np. dostawy cyny odbiorcom krajowym zmniejszą się o 500 ton. Spowoduje to ograniczenie głównie produkcji blachy ocynkowanej, której zakupy w II obszarze płatniczym też będą mniejsze. Będziemy starać się intensyfikować zakupy cyny w pierwszym obszarze płatniczym. Podobnie przedstawia się sytuacja w zakresie aluminium. W zakresie stopów uczynimy wszystko, aby gospodarka narodowa jak najmniej ucierpiała z powodu ograniczeń.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#HenrykSzafrański">Dlaczego zwiększamy eksport miedzi i jednocześnie zmniejszamy jej przydziały dla krajowych odbiorców? Dlatego, że uzyskujemy korzystne ceny, w dodatku uiszczane natychmiast w gotówce. A więc decyduje o tym bezpośrednio sytuacja płatnicza. Natomiast sprzedaż kabli jest dwa razy mniej korzystna. Sprzeczność jest tylko pozorna, po prostu wiele krajów chroni własny przemysł kablowy i stosuje bardzo wysokie cła.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#HenrykSzafrański">Trudno się nie zgodzić z uwagami posła St. Baranika. Dostawy rudy żelaza i surówki odlewniczej zostały znacznie ograniczone. Trwają starania o częściową rekompensatę dostawami rud z innych rynków. Zapasy normatywne są obniżone głównie z powodu opóźnień w imporcie z krajów I obszaru płatniczego. Są czynione na różnych szczeblach starania, aby zaradzić tej niekorzystnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#HenrykSzafrański">Trudna sytuacja w zakresie produkcji łożysk wielkogabarytowych wytworzyła się w efekcie opóźnionych dostaw z zagranicy. Aby przeciwdziałać trudnościom. Ministerstwo Przemysłu Maszynowego podjęło poza planem produkcję tych łożysk w Kraśniku.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#HenrykSzafrański">Fluktuacja kadr występuje we wszystkich działach gospodarki narodowej. Huta im. Lenina do tej pory nie borykała się z trudnościami z tego tytułu, obecnie również musi je przezwyciężać Generalnie rzecz biorąc, należy stosować preferencje płacowe dla najciężej pracujących hutników.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#HenrykSzafrański">Na etapie formułowania korekt planu sukcesywnie informowaliśmy o nich i konsultowaliśmy je z jednostkami resortu. Tak więc znają one w pełni założenia skorygowanego planu.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#HenrykSzafrański">W NPSG zapisano, iż zbiórka złomu ołowiu w roku bieżącym wyniesie 35 tys. ton i na tym wskaźniku oparto plan produkcji. Tak więc wielkość produkcji uzależniona jest od skupu. Pierwsze 5 miesięcy br. nie dały dobrych rezultatów, ale wyniki w czerwcu są więcej niż zadowalające. Jeśli tendencja ta utrzyma się, założenia planowe zostaną zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#HenrykSzafrański">Wyłączenia energii elektrycznej niejednokrotnie przyczyniły się do strat produkcyjnych. W 1979 roku straty naszego resortu z tytułu remontów, jałowego biegu maszyn itd. wyniosły 600 mln zł. Do tego należałoby doliczyć straty produkcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EdwardMeisner">Potwierdzam zgłoszone przez posłów uwagi, iż częstokroć przesuwanie pracowników administracji do sfery produkcji ma charakter fikcyjny. Przeprowadzamy odpowiednie weryfikacje i kontrole, jednakże problem nie ustępuje. Może on być rozwiązany tylko wtedy, gdy kierownictwa poszczególnych zakładów pracy zrozumieją jego wagę. Zwracamy się też do KSR-ów o pomoc w realizacji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#EdwardMeisner">Ministerstwo Przemysłu Maszynowego przekazało odlewnię w Lublinie resortowi maszyn ciężkich i rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#EdwardMeisner">Jakie były motywy tego kroku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#EdwardMeisner">Szczegółowej odpowiedzi udzieli wiceminister E. Szatkowski.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#EdwardMeisner">W ramach korekty planu zamierzamy m.in. ograniczyć produkcję w zakresie maszyn budowlanych, samochodów, podzespołów elektronicznych. Korekta została poprzedzona analizą i kalkulacją. Jednym z motywów było utrzymanie poziomu opłacalności produkcji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#EdwardMeisner">Pytanie posła St. Trojanowskiego o produkcję samochodów osobowych jest z pewnością spowodowane nieprecyzyjnie skonstruowaną tabelą. Produkcja samochodów osobowych nie maleje. Wskaźnik 63,8% dotyczy dostaw samochodów osobowych na rynek wewnętrzny. Wobec istniejących konieczności, przeznaczono dodatkowo 50 tys. pojazdów na eksport.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#EdwardMeisner">Otrzymaliśmy ostatnio uchwałę rządu i proces przekazywania informacji o korektach planów do zjednoczeń i zakładów zostanie obecnie formalnie zakończony. Generalnie rzecz biorąc plan jest spójny z punktu widzenia struktury produkcji wyrobów finalnych, a także z punktu widzenia bilansu surowców i środków płatniczych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#EdwardMeisner">Tak jak i inne działy gospodarki narodowej, ponosiliśmy straty z powodu wyłączeń energii elektrycznej. W ub. roku z powodu przestojów musieliśmy z funduszu płac wypłacić 250 mln zł, a wyższe koszty produkcji pociągnęły za sobą konieczność wypłaty 450 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#EdwardMeisner">Ograniczyliśmy produkcję łożysk kulkowych z powodu braków materiałowych, jednakże istniejące zapasy umożliwiają sprawne funkcjonowanie gospodarki. Zwiększyliśmy natomiast produkcję łożysk wielkogabarytowych, uruchamiając dodatkowo produkcję w Kraśniku. Przyczyni się to do złagodzenia istniejących trudności. Ograniczenie produkcji obrabiarek i autobusów zostało spowodowane brakiem dewiz na zakup odpowiednich materiałów i podzespołów za granicą. Podobnie przedstawia się sytuacja w zakresie elementów półprzewodnikowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HenrykSzafrański">Dlaczego zdecydowaliśmy się na ograniczenie produkcji autobusów? Importujemy je w chwili obecnej z Jugosławii, która jednocześnie nie chce nabywać naszych ciągników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EdwardMeisner">Zmniejszenie produkcji autobusów zostało spowodowane ograniczeniem puli środków dewizowych przewidzianej dla naszego resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykSzafrański">Jednakże zakłady w Jelczu produkują w chwili obecnej tylko około tysiąca autobusów rocznie, a ich zdolności produkcyjne sięgają 4,5 tys. sztuk. Oznacza to wysokie straty dla gospodarki narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EdwardMeisner">Nie tylko zakłady w Jelczu ograniczają produkcję. Decyzja ta została podjęta świadomie. Gdybyśmy zdecydowali się produkować autobusy na niezmienionym poziomie, trzeba byłoby w innych zakładach ograniczyć produkcję rynkową o 2 miliardy złotych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#HenrykSzafrański">Należy brać pod uwagę, że autobusów ciągle brakuje. Ludzie mają kłopoty z dojazdami do pracy. Brak środków transportu oznacza dodatkowe straty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#EdwardMeisner">Wiemy o tym, jednakże, że sytuacja nie pozwala na zwiększenie produkcji. Gdybyśmy nie byli w pełni przekonani o słuszności naszych zamierzeń, nie prezentowalibyśmy ich dzisiaj w Sejmie. Ograniczenia produkcji niektórych zakładów zostały spowodowane aktualną sytuacją gospodarczą kraju.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#EdwardMeisner">Wiceminister przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych Eugeniusz Szatkowski: Odlewnia w Lublinie po zakończeniu pierwszego etapu ma wytwarzać 60 tys. ton odlewów, z tego 50 tys. ton ma być przeznaczone dla przemysłu ciągnikowego, natomiast 10 dla motoryzacyjnego. W 50-ciu tysiącach ton wyrobów przeznaczonych dla przemysłu ciągnikowego znajduje się około 100 podstawowych elementów do ciągników licencyjnych, m.in. skrzynie biegów i głowice silników. Oznacza to, że resort nasz jest wybitnie zainteresowany w jak najszybszym uruchomieniu odlewni. Jest to tym pilniejsze, że zakłady w Ursusie osiągnęły już planowane zdolności produkcyjne. Także po zakończeniu II etapu budowy odlewni w Lublinie będzie ona przeznaczała 80% swych wyrobów dla przemysłu ciągnikowego. W chwili obecnej zmuszeni jesteśmy z powodu braku tych wyrobów przeznaczać na każdy ciągnik licencyjny ok. 2800 zł dew. na konieczny import części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#HenrykSzafrański">Sprawy odlewni były już wielokrotnie omawiane na Komisji. Już przed trzema laty mówiliśmy, że warunkiem uruchomienia produkcji w Ursusie jest dostarczenie odpowiedniej ilości odlewów. Odlewów tych do dziś nie ma. Czy przejęcie tej budowy przez MPMCiR i zwolnienie z odpowiedzialności za nią ministra przemysłu maszynowego nie spowoduje obarczenia dla odmiany Zrzeszenia Ursus winą za to, że nie dostarcza odlewów dla przemysłu motoryzacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#EugeniuszSzatkowski">Porozumienie zawarte między resortami przemysłu maszynowego oraz przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych jest efektem doskonalenia podziałów i struktur branż przemysłowych, nad czym pracuje rząd. Odlewnia w Lublinie 70–80% odlewów będzie wytwarzać dla przemysłu ciągnikowego, a więc jej szybkie zakończenie i nadzór nad produkcją leżą w żywotnym interesie resortu maszyn ciężkich i rolniczych. Przemysł motoryzacyjny i ciągnikowy mają silne bazy metalurgiczne i współpracują ze sobą w tym zakresie. Lepiej będzie jednak, jeśli odlewnia przeznaczona w pierwszym rzędzie dla potrzeb przemysłu ciągnikowego zostanie podporządkowana temu przemysłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#HenrykSzafrański">O to, aby współpraca między obydwoma resortami układała się pomyślnie, zabiegamy od dawna. Omawiany przypadek świadczy raczej o braku zaufania jednego resortu do drugiego. Czy na koncie potrzeby zarówno przemysłu motoryzacyjnego jak ciągnikowego będą zabezpieczone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EugeniuszSzatkowski">Zależy nam na przyspieszeniu realizacji tej opóźnionej inwestycji. Na przełomie 1981–82 powinny być uruchomione podstawowe linie produkcyjne. Resort zamierza cały swój potencjał inwestycyjny skoncentrować na osiągnięciu tego zadania.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#EugeniuszSzatkowski">Odpowiadając na inne pytanie: programy urealnienia zadań gospodarczych na 1980 r. zostały formalnie zatwierdzone przed kilkoma dniami, ale prace nad korektami i uściśleniami podjęto znacznie wcześniej w poszczególnych zjednoczeniach i zakładach. Obecnie rzecz w tym, aby sprawnie realizować skorygowane plany.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#EugeniuszSzatkowski">Upraszczanie i usprawnianie kooperacji wewnątrzbranżowej i międzygałęziowej jest procesem ciągłym. Dokonujemy wielu wysiłków, aby tą drogą uzyskać lepsze i większe efekty produkcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HenrykSzafrański">Rozumiemy doskonale, że korekty planu podyktowane są koniecznością gospodarczą, którą Sejm upoważnił rząd do jej dokonania. Naszym obowiązkiem jest jednak dokładne zapoznanie się z przeprowadzaniem tych korekt w układzie resortowym. Chodzi przy tym głównie o to, aby nie ucierpiały branże i organizacje gospodarcze, które mają rozbudowane plany produkcji na eksport. Chcemy uniknąć zahamowań i zapewnić tym branżom potrzebne materiały i urządzenia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#HenrykSzafrański">Chcieliśmy wskazać na sprawy najtrudniejsze i wymagające szczególnej uwagi resortu. Nie można dopuścić, aby na skutek przeoczeń niektóre branże ponosiły straty lub nie wykonywały planów produkcyjnych. Zależy to od harmonijnej współpracy oraz powiązań między resortami. Dyskusja i określone niepokoje wynikają z naszej wspólnej troski o to, aby wszelkie zmiany strukturalne czy organizacyjne były dokonywane z pożytkiem dla całej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#HenrykSzafrański">Komisja upoważniła podkomisję do przygotowania stanowiska, które ma być przedłożone Komisji Planu Gospodarczego Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#HenrykSzafrański">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja przyjęła tekst opinii i dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków rozwoju przemysłu odlewniczego oraz produkcji materiałów pomocniczych dla produkcji odlewniczej, co jest warunkiem wykonania wielu ważnych zadań gospodarczych, a przede wszystkim przyspieszenia produkcji ciągników licencyjnych „MF” oraz głowic i bloków do produkcji silnika „Perkins”. Komisja postuluje m.in. opracowanie kompleksowego programu rozwoju przemysłu odlewniczego, łącznie z uruchomieniem na szerszą skalę produkcji żeliwa sferoidalnego oraz produkcji materiałów pomocniczych w latach 1981–1990.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>