text_structure.xml
32.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#HenrykSzafrański">Dnia 15 lipca 1980 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i Hutnictwa, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#HenrykSzafrański">informację o wykonaniu uchwały Sejmu PRL o zadaniach dotyczących realizacji NPSG na rok 1980, niektórych w nim zmianach i potrzebie zwiększenia efektywności gospodarowania w resortach hutnictwa, przemysłu maszynowego oraz przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#HenrykSzafrański">W obradach wzięli udział przedstawiciele: Ministerstwa Hutnictwa z wiceministrem Jerzym Woźniakiem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Edwardem Meisnerem, Ministerstwa Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych z wiceministrem Eugeniuszem Szatkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#HenrykSzafrański">Podstawą dyskusji były informacje nadesłane przez resorty, które omówili wiceministrowie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#HenrykSzafrański">Jak wynika z informacji resortu hutnictwa zreferowanej przez wiceministra Jerzego Woźniaka w hutnictwie główne zadania produkcyjne zostały w I półroczu br. wykonane zgodnie z planem. Roczny plan produkcji koksu zrealizowany został w 49,6% (wzrost w stosunku do I półrocza ub. roku o 1,8%), produkcja stali w 49,8%, wyrobów walcowanych w 49,5% (wzrost w stosunku do I półrocza ub. roku o 8,1%). W produkcji metali nieżelaznych wykonanie planu było nieco mniejsze, co spowodowane zostało m.in. remontem pieca zawiesinowego w hucie „Głogów II”. Mimo to nastąpił w stosunku do I półrocza ub. roku wzrost produkcji o 16 procent. Zadania w zakresie produkcji cynku wykonano w 48,9 proc., w produkcji ołowiu w 44,4 proc. (niższe stosunkowo wykonanie zadań wynika z niezadowalających rezultatów zbiórki złomu). W produkcji aluminium zadania wykonano w 47,2 proc.; spowodowane to zostało remontem elektrolizerów w hucie „Skawina”.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#HenrykSzafrański">Roczny plan dostaw towarów na rynek wykonano w 63 proc.; dostawy na eksport - w 55,5 proc. Plan importu zrealizowany został w 43,2 proc. Plan inwestycyjny wykonano w 47,4 proc., przekraczając zadania w robotach budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#HenrykSzafrański">Prawidłowo kształtowały się relacje w zakresie funduszu płac, wydajności pracy i wysokości średniej płacy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#HenrykSzafrański">Ogólnie wyniki uzyskane przez resort hutnictwa należy uznać za dobre, a na podkreślenie zasługuje fakt, że osiągnięte zostały w niełatwych warunkach ograniczeń dostaw z importu m.in. rud żelaza, tlenku glinu i tlenku cynku.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#HenrykSzafrański">W wyniku weryfikacji zadań na 1980 r. planuje się zwiększenie eksportu wyrobów hutniczych o 231 mln zł, przy zmniejszeniu importu o 237 mln zł. Dodatkowe zadania eksportowe wykonane zostaną głównie dzięki planowanemu wzrostowi eksportu srebra, miedzi, cynku i wyrobów hutniczych. Ograniczenie eksportu dotyczy rud żelaza z krajów drugiego obszaru płatniczego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#HenrykSzafrański">Wysiłki resortu koncentrowane będą na uzyskaniu planowanego wzrostu produkcji, przy mniejszym zaopatrzeniu surowcowym. Będzie to możliwe tylko pod warunkiem zapewnienia stałych dostaw gazu i energii elektrycznej. Konieczne będzie również obniżenie zapasów surowcowych oraz pełne wykonanie planu dostaw z krajów I obszaru płatniczego. Ograniczenie produkcji aluminium o 12 tys. ton odbije się ujemnie na dostawach walcówki z przeznaczeniem na kable oraz niektóre aluminiowe wyroby rynkowe. Dostawy stopów aluminium na zaopatrzenie przemysłu utrzymane zostaną na dotychczasowym poziomie. Obniżenie o 500 ton produkcji cyny zmniejszy wielkość produkcji blachy ocynowanej, a tym samym ograniczy dostawy np. dla potrzeb przemysłu spożywczego. Zwrócić należy uwagę, że występuje nadmierne zużycie blach na produkcję opakowań wyrobów i przetworów, które nie muszą być pakowane w puszki z blachy ocynowanej. Wielkość produkcji stopów i spoiwa cynowego utrzymana będzie na dotychczasowym poziomie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#HenrykSzafrański">Resort podejmuje energiczne starania w kierunku poprawy gospodarki surowcowo-materiałowej oraz gospodarki paliwowo-energetycznej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#HenrykSzafrański">W latach 1975–1980 hutnictwo zaoszczędziło 1.445 tys. t paliwa umownego. Uzyskanie tych oszczędności wpłynęło na zmniejszenie wskaźnika energochłonności w hutnictwie z 752 kg paliwa umownego na 1 mln zł produkcji w 1975 r. do 715 kg w 1980 r. Na lata 1981–85 zakłada się osiągnięcie dalszych oszczędności wynoszących ok. 180 tys. t paliwa umownego rocznie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#HenrykSzafrański">Szybki wzrost cen metali nieżelaznych, a szczególnie miedzi i srebra stawia przed hutnictwem poważne zadania w zakresie poprawy uzysku tych surowców oraz zagospodarowania ich odpadów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#HenrykSzafrański">Podejmować się będzie również wysiłki na rzecz zmniejszenia zatrudnienia, poprawy gospodarowania funduszem płac, jak też ograniczania wydatków na cele administracyjne.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#HenrykSzafrański">Jak wynika z informacji resortu przemysłu maszynowego zreferowanej przez wiceministra Edwarda Meisnera resort przemysłu maszynowego w I półroczu br. pomyślnie zrealizował plan. Główne zadania, z wyjątkiem eksportu do krajów II obszaru płatniczego (43,6%), wykonane zostały w 49,6 proc. Rynek wewnętrzny otrzymał 54,3% planowanych na rok 1980 dostaw. Ograniczenia w imporcie zaopatrzeniowym odbijają się na rytmicznej realizacji planów produkcyjnych. Wynika to m.in. z poziomu realizacji importu z krajów II obszaru płatniczego. Plan w tym zakresie został wykonany w 37 proc.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#HenrykSzafrański">Skorygowany plan resortu zakłada poprawę salda obrotów handlowych z zagranicą. Osiągnie się to przez zwiększenie eksportu o 70 mln zł dew. (m.in. eksportu samochodów osobowych) oraz zmniejszenie importu inwestycyjnego i zaopatrzeniowego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#HenrykSzafrański">Dążyć się będzie również do zmniejszenia w miarę możliwości produkcji wyrobów importochłonnych. W celu zrekompensowania powstałych w rezultacie tych działań ubytków produkcji zwiększać się będzie produkcję innych wyrobów z przeznaczeniem na rynek i na eksport do krajów I obszaru płatniczego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#HenrykSzafrański">Zgodnie ze zweryfikowanym planem ulega zmniejszeniu dynamika produkcji ze 104,9 proc. do 104,2 proc. Natomiast dynamika eksportu w zł dew. wyniesie 115 proc. (w planie pierwotnym 110 proc.), w tym do II obszaru 141 proc. (wobec 125,2 w planie pierwotnym). Produkcja rynkowa osiągnie 95% poziomu ubiegłorocznego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#HenrykSzafrański">Utrzymując wysoką dynamikę wydajności pracy, przy zmniejszonym planie produkcji, przewiduje się pewne zmniejszenie zatrudnienia (3,5 tys. osób). Resort uzyskał jednak dodatkowo wraz z funduszem płac na rozszerzenie czterobrygadowego systemu pracy w kuźniach i odlewniach oraz na przygotowanie i podjęcie nowej produkcji antyimportowej.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#HenrykSzafrański">Kontynuowana będzie realizacja programu przedsięwzięć efektywnościowych. Obejmuje on m.in. weryfikację normatywów, zatrudnienia, zmniejszenie zużycia materiałowego, zapasów materiałowych oraz energii. Przeprowadza się stałą poprawę struktur organizacyjnych w resorcie. Do tej pory, dzięki przeglądowi struktur organizacyjnych, zlikwidowano 8 tys. stanowisk przenosząc osoby tam zatrudnione na stanowiska produkcyjne.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#HenrykSzafrański">Jak wynika z informacji resortu przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych zreferowanej przez wiceministra Eugeniusza Szatkowskiego plan sprzedaży wyrobów i usług w I półroczu br. resort wykonał w 49,6 proc. Odrobiono zaległości, jakie powstały w I kwartale br. Dostawy towarów na rynek zrealizowano w 57 proc. i to w wielu poszukiwanych asortymentach, zwłaszcza na rynku wiejskim m.in. osiągnięto 57% wykonania rocznego planu dostaw ciągników rolniczych. Pomyślnie i prawidłowo realizowana była produkcja części zamiennych. W eksporcie wykonano 47% zadań rocznych, w tym do krajów I obszaru płatniczego 57%, a do II obszaru w 38%, chociaż dynamika wzrostu produkcji na eksport jest bardzo wysoka.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#HenrykSzafrański">Zmniejszono, zgodnie z planem, zatrudnienie przy osiągnięciu wysokiego wzrostu wydajności pracy (o 9,8% w stosunku do założeń planu).</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#HenrykSzafrański">Korekta planu dotyczy przede wszystkim zmniejszenia importu wyrobów zaopatrzeniowych i kooperacyjnych. Dotyczy to m.in. aluminium, miedzi, rur stalowych, blach ze stali nierdzewnej, żaro- i kwasoodpornej. Ograniczenia te wpłyną na zmniejszenie produkcji w przemysłach: maszyn rolniczych, budowy urządzeń chemicznych, budowy maszyn ciężkich, maszyn dla przemysłu spożywczego, wyrobów odlewniczych oraz kabli.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#HenrykSzafrański">Na niezmienionym poziomie utrzymana będzie produkcja ciągników i taboru kolejowego. Poszerzony zostanie asortyment i zwiększona produkcja prostszych maszyn rolniczych, m.in. rozsiewaczy wapna, siewników polowych, kosiarek, silosów do pasz, aparatury dla przetwórstwa owocowo-warzywnego. Umożliwi to wykorzystanie potencjału produkcyjnego i materiałowego, którym dysponuje resort. Zakłada się dalszy wzrost produkcji części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#HenrykSzafrański">W związku ze zwiększeniem zadań w eksporcie do krajów II obszaru płatniczego i ograniczeniem importu z tego kierunku, dodatnie saldo dla tego obszaru zwiększy się w rb. o 65 mln zł dew.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#HenrykSzafrański">W pracach nad aktualizacją planu przeprowadzono analizę związków kooperacyjnych. Ograniczenie produkcji finalnej pozwoliło na zweryfikowanie i ograniczenie nadmiernie rozbudowanej i nie zawsze uzasadnionej kooperacji między zakładami.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#HenrykSzafrański">Dostosowaniu planu produkcji do aktualnych uwarunkowań towarzyszyła głęboka analiza możliwości zmian w planie zatrudnienia. W jej wyniku przewiduje się zmniejszenie zatrudnienia o ok. 1100 osób, przy wzroście wydajności pracy o 4,5%.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LeonGmur">W produkcji stopów aluminium wystąpiły w I półroczu znaczne braki. Czy nie grozi powtórzenie się tej sytuacji w II półroczu?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LeonGmur">Porządkowanie struktury zatrudnienia w niektórych zakładach jest tylko pozorne, ponieważ znane są fakty, że część personelu administracyjnego i dozoru opłacana jest z funduszu płac przeznaczonego dla produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławBaranik">Zakłada się wzrost produkcji, ale planowane ograniczenia importowe przeczą temu. Trzeba zdawać sobie sprawę ze skutków zmniejszenia importu rudy żelaza, surówki specjalnej dla potrzeb odlewnictwa, a także zastępowania wysoko jakościowych składników wytopu stali mniej wartościowymi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławBaranik">Zapasy materiałów normatywnych są niewystarczające (m.in. węgla energetycznego i wsadowego oraz złomu wsadowego).</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławBaranik">Trzeba usprawniać gospodarkę remontową i dokonywać dalszych modernizacji, tymczasem tylko w kombinacie Huty im. Lenina brakuje w brygadach remontowych 920 pracowników na dobę. Chroniczny jest niedobór części katalogowych do wszelkiego rodzaju remontów w hutnictwie. Stan zapasów łożysk wielkogabarytowych jest zerowy. Konieczne jest wprowadzenie preferencji płacowych w niektórych działach hutnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławFogielman">Jakie są przyczyny znacznych opóźnień dostaw surowców z krajów I obszaru płatniczego?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławFogielman">Czy decyzja ograniczająca zakładowe budownictwo mieszkaniowe była przemyślana?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławTrojanowski">Jak wynika z zamierzeń resortu, planujemy zwiększenie eksportu miedzi i jednoczesne zmniejszenie jej dostaw dla krajowych kontrahentów. Będzie to miało negatywne skutki dla naszej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławTrojanowski">Obniżamy produkcję kabli. W obecnej chwili występują już znaczne braki tego asortymentu, a jaka będzie sytuacja w przyszłości?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławTrojanowski">Komisja nasza niedawno interesowała się trudną sytuacją w odlewniach, m.in. problematyką wsadu surowcowego. Wobec wprowadzonych ostatnio ograniczeń, trudności w tym dziale gospodarki pogłębią się. Dotyczy to głównie specjalnego wsadu surowcowego do produkcji odlewów wysokiej jakości, zwłaszcza sferoidalnych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StanisławTrojanowski">Zgodnie z nowymi założeniami, preferujemy produkcję eksportową. Czy w omawianych dzisiaj działach jest już pełna kontraktacja zwiększonych dostaw eksportowych? Czy eksport jest w pełni opłacalny, czy analizuje się ten problem?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#StanisławTrojanowski">Zastanawia niski wskaźnik produkcji samochodów osobowych, co stało się przyczyną obniżenia produkcji?</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#StanisławTrojanowski">W związku z obniżeniem produkcji w całej gospodarce narodowej w tym roku, trzeba liczyć się z konsekwencjami w roku przyszłym. Czy problem ten został już podjęty?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AntoniSeta">Niepokojąco przedstawia się zagadnienie norm i limitów zatrudnienia w zakładach przemysłu hutniczego, np. w Hucie im. Lenina brak jest aż 1900 pracowników. Wpływa to ujemnie na warunki pracy, wzrastają zagrożenia zdrowia i życia, zwiększa się liczba wypadków przy pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JaninaŁęgowska">Jest już połowa lipca, jak przedstawia się przekazywanie informacji przez poszczególne resorty, o korektach w planach do poszczególnych zjednoczeń i zakładów przemysłowych? Kiedy KSR-y będą mogły podjąć nad nimi dyskusję?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JaninaŁęgowska">Istotną kwestią jest zabezpieczenie materiałów dla przemysłu elektromaszynowego, zwłaszcza z importu. Czy wszystkie zaplanowane wielkości w skorygowanym planie zostaną zrealizowane? Jeśli nie, wielu zakładom grozi wstrzymanie części produkcji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JaninaŁęgowska">Informacja resortu hutnictwa podaje, iż plan zostanie wykonany, jeśli nie nastąpią nieprzewidziane wyłączenia energii elektrycznej. Jest to podstawowa trudność, z jaką boryka się w ostatnich latach nasza gospodarka. Czy brano to pod uwagę w trakcie prac nad korektą planu? Przecież począwszy od września należy oczekiwać wyłączeń energetycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HenrykSzafrański">Dokonano zmian w planie produkcji resortu hutnictwa, ale jak te zmiany wpłyną na plany innych resortów, w tym przemysłu maszynowego i przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych? Jak przeprowadzone zmiany w planie Ministerstwa Przemysłu Maszynowego wpłyną na dostawy kooperacyjne dla innych resortów? Jak wpływać będą zmiany w planie resortu przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych na wykonywanie zadań przez budownictwo mieszkaniowe i rolnictwo?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#HenrykSzafrański">Zdajemy sobie sprawę z trudności w produkcji akumulatorów; plan produkcji ołowiu został w I półroczu zrealizowany w 44%, ponadto występują niedobory w zakresie zbiórki złomu ołowiu. Jakie wyjście z tej sytuacji widzi resort przemysłu maszynowego?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#HenrykSzafrański">W informacji podano nam, że straty z tytułu wyłączeń energetycznych resort hutnictwa odnotował m.in. w hucie aluminium w Skawinie. Wiemy, iż jest to zjawisko o wiele szersze, mogliśmy się o tym przekonać m.in. w trakcie wizytacji fabryki w Kole. Czy poszczególne resorty dokonały analizy strat?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#HenrykSzafrański">Ministerstwo Przemysłu Maszynowego zakłada zmniejszenie importu inwestycyjnego o 15 mln zł dew. Czy w tej sumie znajdują się też środki przeznaczone na powstającą w Lublinie odlewnię, która warunkuje produkcję ciągnika licencyjnego? Niepokojące jest zmniejszenie przez resort produkcji łożysk o 2 miliony sztuk. Jednocześnie wartość produkcji jest wyższa od ubiegłorocznej. Na czym polega ten manewr, o jakie łożyska chodzi? Produkcja obrabiarek skrawających również została zredukowana, podobnie jak autobusów, chociaż istniejący potencjał ich produkcji nie jest w pełni wykorzystany. W zakresie elektroniki zmniejszono produkcję elementów półprzewodnikowych; na jakiej produkcji to się odbije? Czy nie spowoduje to np. perturbacji w funkcjonowaniu istniejących w kraju urządzeń elektronicznych? W tej sytuacji budzi zdziwienie fakt utrzymania na niezmienionym poziomie mniej ważnej produkcji, m.in. zegarków ręcznych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#HenrykSzafrański">Czy przedstawiciel Ministerstwa Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych mógłby odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób korekta planu w zakresie produkcji kabli wpłynie na budownictwo mieszkaniowe? Czy uzbrojenie terenów będzie zabezpieczone.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#HenrykSzafrański">Wiceminister hutnictwa Jerzy Woźniak: Motywy obecnej korekty planu leżą w sferze generalnych spraw związanych z sytuacją gospodarczą państwa. Założono ograniczenie importu, zwłaszcza gotówkowego, przy jednoczesnym zwiększeniu eksportu. Korekty przeprowadzone przez ministerstwo były przekonsultowane przede wszystkim z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów. Podjęte decyzje uważamy za najbardziej optymalne, co nie oznacza, iż nie będzie trudności. Np. dostawy cyny odbiorcom krajowym zmniejszą się o 500 ton. Spowoduje to ograniczenie głównie produkcji blachy ocynkowanej, której zakupy w II obszarze płatniczym też będą mniejsze. Będziemy starać się intensyfikować zakupy cyny w pierwszym obszarze płatniczym. Podobnie przedstawia się sytuacja w zakresie aluminium. W zakresie stopów uczynimy wszystko, aby gospodarka narodowa jak najmniej ucierpiała z powodu ograniczeń.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#HenrykSzafrański">Dlaczego zwiększamy eksport miedzi i jednocześnie zmniejszamy jej przydziały dla krajowych odbiorców? Dlatego, że uzyskujemy korzystne ceny, w dodatku uiszczane natychmiast w gotówce. A więc decyduje o tym bezpośrednio sytuacja płatnicza. Natomiast sprzedaż kabli jest dwa razy mniej korzystna. Sprzeczność jest tylko pozorna, po prostu wiele krajów chroni własny przemysł kablowy i stosuje bardzo wysokie cła.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#HenrykSzafrański">Trudno się nie zgodzić z uwagami posła St. Baranika. Dostawy rudy żelaza i surówki odlewniczej zostały znacznie ograniczone. Trwają starania o częściową rekompensatę dostawami rud z innych rynków. Zapasy normatywne są obniżone głównie z powodu opóźnień w imporcie z krajów I obszaru płatniczego. Są czynione na różnych szczeblach starania, aby zaradzić tej niekorzystnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#HenrykSzafrański">Trudna sytuacja w zakresie produkcji łożysk wielkogabarytowych wytworzyła się w efekcie opóźnionych dostaw z zagranicy. Aby przeciwdziałać trudnościom. Ministerstwo Przemysłu Maszynowego podjęło poza planem produkcję tych łożysk w Kraśniku.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#HenrykSzafrański">Fluktuacja kadr występuje we wszystkich działach gospodarki narodowej. Huta im. Lenina do tej pory nie borykała się z trudnościami z tego tytułu, obecnie również musi je przezwyciężać Generalnie rzecz biorąc, należy stosować preferencje płacowe dla najciężej pracujących hutników.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#HenrykSzafrański">Na etapie formułowania korekt planu sukcesywnie informowaliśmy o nich i konsultowaliśmy je z jednostkami resortu. Tak więc znają one w pełni założenia skorygowanego planu.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#HenrykSzafrański">W NPSG zapisano, iż zbiórka złomu ołowiu w roku bieżącym wyniesie 35 tys. ton i na tym wskaźniku oparto plan produkcji. Tak więc wielkość produkcji uzależniona jest od skupu. Pierwsze 5 miesięcy br. nie dały dobrych rezultatów, ale wyniki w czerwcu są więcej niż zadowalające. Jeśli tendencja ta utrzyma się, założenia planowe zostaną zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#HenrykSzafrański">Wyłączenia energii elektrycznej niejednokrotnie przyczyniły się do strat produkcyjnych. W 1979 roku straty naszego resortu z tytułu remontów, jałowego biegu maszyn itd. wyniosły 600 mln zł. Do tego należałoby doliczyć straty produkcyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EdwardMeisner">Potwierdzam zgłoszone przez posłów uwagi, iż częstokroć przesuwanie pracowników administracji do sfery produkcji ma charakter fikcyjny. Przeprowadzamy odpowiednie weryfikacje i kontrole, jednakże problem nie ustępuje. Może on być rozwiązany tylko wtedy, gdy kierownictwa poszczególnych zakładów pracy zrozumieją jego wagę. Zwracamy się też do KSR-ów o pomoc w realizacji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EdwardMeisner">Ministerstwo Przemysłu Maszynowego przekazało odlewnię w Lublinie resortowi maszyn ciężkich i rolniczych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#EdwardMeisner">Jakie były motywy tego kroku?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EdwardMeisner">Szczegółowej odpowiedzi udzieli wiceminister E. Szatkowski.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EdwardMeisner">W ramach korekty planu zamierzamy m.in. ograniczyć produkcję w zakresie maszyn budowlanych, samochodów, podzespołów elektronicznych. Korekta została poprzedzona analizą i kalkulacją. Jednym z motywów było utrzymanie poziomu opłacalności produkcji.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EdwardMeisner">Pytanie posła St. Trojanowskiego o produkcję samochodów osobowych jest z pewnością spowodowane nieprecyzyjnie skonstruowaną tabelą. Produkcja samochodów osobowych nie maleje. Wskaźnik 63,8% dotyczy dostaw samochodów osobowych na rynek wewnętrzny. Wobec istniejących konieczności, przeznaczono dodatkowo 50 tys. pojazdów na eksport.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#EdwardMeisner">Otrzymaliśmy ostatnio uchwałę rządu i proces przekazywania informacji o korektach planów do zjednoczeń i zakładów zostanie obecnie formalnie zakończony. Generalnie rzecz biorąc plan jest spójny z punktu widzenia struktury produkcji wyrobów finalnych, a także z punktu widzenia bilansu surowców i środków płatniczych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#EdwardMeisner">Tak jak i inne działy gospodarki narodowej, ponosiliśmy straty z powodu wyłączeń energii elektrycznej. W ub. roku z powodu przestojów musieliśmy z funduszu płac wypłacić 250 mln zł, a wyższe koszty produkcji pociągnęły za sobą konieczność wypłaty 450 mln zł.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#EdwardMeisner">Ograniczyliśmy produkcję łożysk kulkowych z powodu braków materiałowych, jednakże istniejące zapasy umożliwiają sprawne funkcjonowanie gospodarki. Zwiększyliśmy natomiast produkcję łożysk wielkogabarytowych, uruchamiając dodatkowo produkcję w Kraśniku. Przyczyni się to do złagodzenia istniejących trudności. Ograniczenie produkcji obrabiarek i autobusów zostało spowodowane brakiem dewiz na zakup odpowiednich materiałów i podzespołów za granicą. Podobnie przedstawia się sytuacja w zakresie elementów półprzewodnikowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykSzafrański">Dlaczego zdecydowaliśmy się na ograniczenie produkcji autobusów? Importujemy je w chwili obecnej z Jugosławii, która jednocześnie nie chce nabywać naszych ciągników.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EdwardMeisner">Zmniejszenie produkcji autobusów zostało spowodowane ograniczeniem puli środków dewizowych przewidzianej dla naszego resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HenrykSzafrański">Jednakże zakłady w Jelczu produkują w chwili obecnej tylko około tysiąca autobusów rocznie, a ich zdolności produkcyjne sięgają 4,5 tys. sztuk. Oznacza to wysokie straty dla gospodarki narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EdwardMeisner">Nie tylko zakłady w Jelczu ograniczają produkcję. Decyzja ta została podjęta świadomie. Gdybyśmy zdecydowali się produkować autobusy na niezmienionym poziomie, trzeba byłoby w innych zakładach ograniczyć produkcję rynkową o 2 miliardy złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HenrykSzafrański">Należy brać pod uwagę, że autobusów ciągle brakuje. Ludzie mają kłopoty z dojazdami do pracy. Brak środków transportu oznacza dodatkowe straty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#EdwardMeisner">Wiemy o tym, jednakże, że sytuacja nie pozwala na zwiększenie produkcji. Gdybyśmy nie byli w pełni przekonani o słuszności naszych zamierzeń, nie prezentowalibyśmy ich dzisiaj w Sejmie. Ograniczenia produkcji niektórych zakładów zostały spowodowane aktualną sytuacją gospodarczą kraju.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#EdwardMeisner">Wiceminister przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych Eugeniusz Szatkowski: Odlewnia w Lublinie po zakończeniu pierwszego etapu ma wytwarzać 60 tys. ton odlewów, z tego 50 tys. ton ma być przeznaczone dla przemysłu ciągnikowego, natomiast 10 dla motoryzacyjnego. W 50-ciu tysiącach ton wyrobów przeznaczonych dla przemysłu ciągnikowego znajduje się około 100 podstawowych elementów do ciągników licencyjnych, m.in. skrzynie biegów i głowice silników. Oznacza to, że resort nasz jest wybitnie zainteresowany w jak najszybszym uruchomieniu odlewni. Jest to tym pilniejsze, że zakłady w Ursusie osiągnęły już planowane zdolności produkcyjne. Także po zakończeniu II etapu budowy odlewni w Lublinie będzie ona przeznaczała 80% swych wyrobów dla przemysłu ciągnikowego. W chwili obecnej zmuszeni jesteśmy z powodu braku tych wyrobów przeznaczać na każdy ciągnik licencyjny ok. 2800 zł dew. na konieczny import części.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#HenrykSzafrański">Sprawy odlewni były już wielokrotnie omawiane na Komisji. Już przed trzema laty mówiliśmy, że warunkiem uruchomienia produkcji w Ursusie jest dostarczenie odpowiedniej ilości odlewów. Odlewów tych do dziś nie ma. Czy przejęcie tej budowy przez MPMCiR i zwolnienie z odpowiedzialności za nią ministra przemysłu maszynowego nie spowoduje obarczenia dla odmiany Zrzeszenia Ursus winą za to, że nie dostarcza odlewów dla przemysłu motoryzacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#EugeniuszSzatkowski">Porozumienie zawarte między resortami przemysłu maszynowego oraz przemysłu maszyn ciężkich i rolniczych jest efektem doskonalenia podziałów i struktur branż przemysłowych, nad czym pracuje rząd. Odlewnia w Lublinie 70–80% odlewów będzie wytwarzać dla przemysłu ciągnikowego, a więc jej szybkie zakończenie i nadzór nad produkcją leżą w żywotnym interesie resortu maszyn ciężkich i rolniczych. Przemysł motoryzacyjny i ciągnikowy mają silne bazy metalurgiczne i współpracują ze sobą w tym zakresie. Lepiej będzie jednak, jeśli odlewnia przeznaczona w pierwszym rzędzie dla potrzeb przemysłu ciągnikowego zostanie podporządkowana temu przemysłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HenrykSzafrański">O to, aby współpraca między obydwoma resortami układała się pomyślnie, zabiegamy od dawna. Omawiany przypadek świadczy raczej o braku zaufania jednego resortu do drugiego. Czy na koncie potrzeby zarówno przemysłu motoryzacyjnego jak ciągnikowego będą zabezpieczone?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EugeniuszSzatkowski">Zależy nam na przyspieszeniu realizacji tej opóźnionej inwestycji. Na przełomie 1981–82 powinny być uruchomione podstawowe linie produkcyjne. Resort zamierza cały swój potencjał inwestycyjny skoncentrować na osiągnięciu tego zadania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#EugeniuszSzatkowski">Odpowiadając na inne pytanie: programy urealnienia zadań gospodarczych na 1980 r. zostały formalnie zatwierdzone przed kilkoma dniami, ale prace nad korektami i uściśleniami podjęto znacznie wcześniej w poszczególnych zjednoczeniach i zakładach. Obecnie rzecz w tym, aby sprawnie realizować skorygowane plany.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#EugeniuszSzatkowski">Upraszczanie i usprawnianie kooperacji wewnątrzbranżowej i międzygałęziowej jest procesem ciągłym. Dokonujemy wielu wysiłków, aby tą drogą uzyskać lepsze i większe efekty produkcyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HenrykSzafrański">Rozumiemy doskonale, że korekty planu podyktowane są koniecznością gospodarczą, którą Sejm upoważnił rząd do jej dokonania. Naszym obowiązkiem jest jednak dokładne zapoznanie się z przeprowadzaniem tych korekt w układzie resortowym. Chodzi przy tym głównie o to, aby nie ucierpiały branże i organizacje gospodarcze, które mają rozbudowane plany produkcji na eksport. Chcemy uniknąć zahamowań i zapewnić tym branżom potrzebne materiały i urządzenia.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#HenrykSzafrański">Chcieliśmy wskazać na sprawy najtrudniejsze i wymagające szczególnej uwagi resortu. Nie można dopuścić, aby na skutek przeoczeń niektóre branże ponosiły straty lub nie wykonywały planów produkcyjnych. Zależy to od harmonijnej współpracy oraz powiązań między resortami. Dyskusja i określone niepokoje wynikają z naszej wspólnej troski o to, aby wszelkie zmiany strukturalne czy organizacyjne były dokonywane z pożytkiem dla całej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#HenrykSzafrański">Komisja upoważniła podkomisję do przygotowania stanowiska, które ma być przedłożone Komisji Planu Gospodarczego Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#HenrykSzafrański">W kolejnym punkcie porządku obrad, Komisja przyjęła tekst opinii i dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków rozwoju przemysłu odlewniczego oraz produkcji materiałów pomocniczych dla produkcji odlewniczej, co jest warunkiem wykonania wielu ważnych zadań gospodarczych, a przede wszystkim przyspieszenia produkcji ciągników licencyjnych „MF” oraz głowic i bloków do produkcji silnika „Perkins”. Komisja postuluje m.in. opracowanie kompleksowego programu rozwoju przemysłu odlewniczego, łącznie z uruchomieniem na szerszą skalę produkcji żeliwa sferoidalnego oraz produkcji materiałów pomocniczych w latach 1981–1990.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>