text_structure.xml 17.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 21 lutego 1974 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrywała stan rozwoju drogownictwa oraz program budowy autostrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Marianem Olewińskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor zespołu NIK — Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Posłowie otrzymali na piśmie materiały przygotowane przez Ministerstwo Komunikacji na temat rozwoju drogownictwa i programu budowy autostrad oraz opracowanie zbiorcze wyników przeprowadzonej przez NIK kontroli stanu i rozwoju dróg państwowych. Prezentując nadesłane materiały, wiceminister komunikacji Marian Olewiński stwierdził m.in., że mimo poważnego postępu drogownictwa w okresie powojennym, tempo modernizacji i rozbudowy dróg jest jeszcze nadal zbyt wolne w stosunku do tempa wzrostu ruchu i potrzeb społeczno-gospodarczego rozwoju kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Główne kierunki prac w dziedzinie poprawy sytuacji na drogach publicznych koncentrować się będą w najbliższych latach na:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- zwiększaniu powierzchni dróg twardych, zwłaszcza dróg lokalnych;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- poprawie przepustowości dróg, przede wszystkim w rejonach dużych aglomeracji miejskich i przemysłowych;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- modernizacji nawierzchni na drogach państwowych i lokalnych pod kątem przystosowania jej do przewożenia ciężkich ładunków;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- poprawie bezpieczeństwa dróg (geometria dróg, zapewnienie lepszej widoczności i przyczepności nawierzchni).</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Resort komunikacji opracował program rozbudowy i modernizacji dróg do roku 1990. O wyborze tras dróg w tym programie zadecydowały kierunki o największym obecnie i przewidywanym w przyszłości natężeniu ruchu, zwłaszcza dalekobieżnego. Rozbudowywane będą autostrady, które łączyć mają ze sobą trasy drogowe o znaczeniu międzynarodowym i ogólnokrajowym, duże ośrodki przemysłowe i wojewódzkie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Realizacja programu uzależniona jest w dużej mierze od wyposażenia drogownictwa w odpowiednie materiały, sprzęt i kadrę. Zakłada się poważną poprawę wyposażenia technicznego przedsiębiorstw budowy dróg, która powinna pozwolić na realizację zadań przy prawie niezwiększonym stanie zatrudnienia. Wiele uwagi poświęcać się będzie przygotowaniu kadr wykwalifikowanych robotników oraz średniego nadzoru technicznego. Przewiduje się poważną koncentrację organizacyjną robót.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw gospodarki drogowej przedstawił poseł Piotr Pikul (ZSL): Dla zapewnienia dynamicznego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju sprawne funkcjonowanie transportu odgrywa niezmiernie istotną rolę. Udział przewozu ładunków transportem samochodowym wzrasta, przewiduje się, że do roku 1990 wskaźnik przewozu osiągnąć ma 80 proc. ogólnie przewożonej masy towarowej. Niezależnie od poważnego wzrostu przewozu ładunków, następować będzie szybki rozwój motoryzacji indywidualnej, rozwój turystyki itp. Przedstawione przez resort zadania w zakresie rozbudowy i modernizacji dróg uznać należy za słuszne i dążyć do tego, ażeby zapewnione były wszystkie środki dla pełnej realizacji tego programu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Na podstawie przedłożonych Komisji materiałów oraz spostrzeżeń posłów zebranych w czasie wizytacji terenowych i spotkań z wyborcami stwierdzono, że postęp uzyskany w okresie ostatnich 3 lat w zakresie rozbudowy i modernizacji dróg lokalnych nie jest wystarczający. Tylko 35 proc. ogólnej ilości tych dróg ma utwardzoną nawierzchnię. Wiele do życzenia pozostawia gęstość sieci tych dróg i dostosowanie ich do potrzeb poszczególnych regionów przemysłowych i rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Nawierzchnia znacznej części dróg zarówno państwowych, jak i lokalnych nie jest dostosowana do nośności coraz to cięższych pojazdów samochodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Stan techniczny dróg o nawierzchni twardej nie odpowiada dzisiejszym i przyszłościowym wymogom transportu samochodowego. Niska nośność nawierzchni, zaniedbania w konserwacji i utrzymaniu urządzeń odwadniających, szczególnie w okresie wiosennym są przyczynami szybkiej dekapitalizacji dróg. Za szczupłe są środki przeznaczane na usuwanie skutków przełomów i na bieżące utrzymanie dróg. Zdaniem podkomisji środki na modernizację dróg powinny być zwiększone i racjonalniej wykorzystywane.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przy obecnym stanie rozwoju produkcji rolnej, w postępie mechanizacji rolnictwa szczególnego znaczenia nabiera zapewnienie sieci połączeń miejscowych pomiędzy poszczególnymi wsiami i osadami rolniczymi. W budowie dróg lokalnych stosunkowo duży jest udział ludności wiejskiej. W latach 1966-1970 wartość czynów społecznych stanowiła 78 proc. ogólnie poniesionych nakładów na rozbudowę dróg lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zamierzenia w sprawie rozbudowy autostrad i dużych magistrali poprzedzone winny być głębokimi analizami; chodzi bowiem o zabezpieczenie nie tylko potrzeb bieżących, ale również o stworzenie rezerwy dla rozwijającej się gospodarki w latach przyszłych. Koncepcje etapowej rozbudowy autostrad uznać należy za słuszne. O zamiarach budowy autostrady informować trzeba wcześniej władze terenowe, ażeby mogły odpowiednio do tego korygować plany przestrzennego zagospodarowania terenu. Budowa autostrad nie powinna wpłynąć na zmniejszanie nakładów finansowych i rzeczowych na rozwój i utrzymanie dróg drugorzędnych, jako podstawowej sieci transportu samochodowego.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Podkomisja wizytując rejony eksploatacji dróg publicznych stwierdziła, że napotykają one na duże trudności w realizacji swoich zadań. Opóźniają się dostawy materiałów, przy czym nie zawsze jakość ich odpowiada normom technicznym. Poważne braki odczuwa się w zaopatrzeniu w sprzęt techniczny, nie wszystkie maszyny i urządzenia dostosowane są do profilu robót; jest to jedna z przyczyn awarii maszyn. Występuje niedobór części zamiennych, zwłaszcza do maszyn importowanych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zbyt duża jest ilość przedsiębiorstw wykonawczych budownictwa drogowego; powoduje to rozdrobnienie mocy wykonawczych i potencjału technicznego, utrudnia właściwą organizację robót. Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę na opóźnienie realizacji planów modernizacji dróg, przebywanie rozpoczętych prac, niepełne wykorzystanie urządzeń i sprzętu technicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Drogownictwo musi znaleźć wsparcie w dobrze zorganizowanych i sprawnie działających placówkach naukowo-badawczych. W tej dziedzinie osiągnięto pewien postęp, nie jest on jednak dostateczny. Prace naukowo-badawcze powinny koncentrować się nie ty tylko na rozwiązywaniu potrzeb bieżących, ale przede wszystkim w nakreślaniu perspektyw rozwoju sieci drogowej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanSawicki">Zwiększyć należy troskę o zapewnienie prawidłowej realizacji bieżących remontów dróg. Przedsiębiorstwa przemysłowe powinny partycypować w nakładach na remonty dróg publicznych i lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanSawicki">Zaopatrzenie przedsiębiorstw budowy i remontów dróg w niezbędne ilości asfaltu i cementu zdecydowanie się poprawiło; nadal jednak budzi zastrzeżenia terminowość dostaw tych materiałów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanSawicki">Występują dysproporcje między wyposażeniem w sprzęt i urządzenia przedsiębiorstw remontowych dróg państwowych i przedsiębiorstw remontujących drogi lokalne. Należy dążyć do likwidowania tych różnic.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełFeliksBedenek">Dostawy ciężkiego sprzętu i maszyn dla przedsiębiorstw do budowy dróg nie pokrywają potrzeb. Jedynemu w Polsce zakładowi wytwarzającemu sprzęt należy zapewnić możliwości zwiększenia produkcji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełFeliksBedenek">Więcej uwagi powinien resort koncentrować na zapewnieniu wykwalifikowanych kadr dla potrzeb drogownictwa. Opracować trzeba program szkolenia zawodowego robotników, przygotować pracowników średniego nadzoru technicznego. Niezbędne też jest bardziej skuteczne przeciwdziałanie fluktuacji kadr. Istotną rolę odgrywa tu poprawa warunków socjalno-bytowych. Pewien postęp został już osiągnięty, nie można go jednak uznać za wystarczający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZygmuntJanuzik">W ostatnim okresie przedsiębiorstwa remontów i budowy dróg lokalnych organizują coraz więcej stałych baz, w których koncentruje się sprzęt oraz pomieszczenia socjalne. Najwięcej takich baz powstało na terenie województwa poznańskiego. Doświadczenia tego województwa rozszerzać należy na cały kraj.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełZygmuntJanuzik">Nie zawsze racjonalnie i właściwie wykorzystuje się miejscowe zasoby materiałów drogowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławSochan">W programie rozwoju dróg na lata 1974–1990 więcej uwagi należy zwrócić na woj. białostockie i lubelskie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławSochan">Planując budowę drogi, brać trzeba pod uwagę nie tylko potrzeby na dziś, lecz uwzględniać również rozwój gospodarczy regionu w przyszłości; zdarza się bowiem, że nowowybudowana droga okazuje się niedostatecznie przystosowana do rosnącego natężenia ruchu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławSochan">Podejmując budowę dróg na terenie województw rolniczych nie można opierać się tylko na czynach społecznych; podejmującej inicjatywę budowy, ofiarnej ludności wsi przychodzić trzeba ze skuteczną pomocą, zapewnić koordynację robót, kontrolę wykonawstwa, fachowy odbiór.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławSochan">Rozważyć należałoby celowość utrzymania dwóch zarządów przedsiębiorstw budowy dróg: państwowych i lokalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanSzymański">Perspektywiczny program rozbudowy dróg uznać należy za słuszny. Jego realizacja wymaga odpowiednio wczesnego przygotowania bazy wykonawczej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanSzymański">Wiele do życzenia pozostawia utrzymanie i remont dróg zarówno państwowych, jak i lokalnych. Używanie złych materiałów, nieodpowiednia technika, prymitywne metody realizacji powodują, że niejednokrotnie remontowana droga już po roku wymaga poważnych zabiegów konserwacyjnych. Zły stan dróg grozi bezpieczeństwu ruchu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyRachowski">Stan naszych dróg budzi szereg zastrzeżeń. Na spotkaniach z wyborcami na terenie powiatu łowickiego więcej uwagi poświęcono remontom, naprawie i rozbudowie dróg niż sprawom rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyRachowski">Zaopatrzenie w sprzęt i materiały przedsiębiorstw budowy i remontu dróg lokalnych nie jest zadowalające. Zakłady przemysłowe powinny w większym stopniu partycypować w kosztach remontu dróg, których są użytkownikami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełRomanRutkowski">Zdarza się, że drogi sprzęt specjalistyczny, sprowadzany z importu nie jest właściwie wykorzystywany. Resort powinien przeprowadzić analizę efektywności pracy tego sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełRomanRutkowski">Wiele jest niedociągnięć w organizacji przedsiębiorstw rozbudowy i remontów dróg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefDrzewiecki">Niezbędne jest zweryfikowanie sieci dróg pod kątem lepszego niż dotychczas dostosowania planów ich rozbudowy do rozwoju całej gospodarki narodowej. Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie jak najbardziej właściwego układu komunikacyjnego pomiędzy poszczególnymi miastami oraz na włączenie naszych dróg do tras komunikacji międzynarodowej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJózefDrzewiecki">Realizacja ambitnego programu drogownictwa zależeć będzie od właściwej organizacji przedsiębiorstw budowy dróg, od zaopatrzenia w sprzęt i materiały, od tempa wdrażania postępu technicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejSzubar">Materiały resortu doskonałe orientują w aktualnym stanie dróg, prognozach ich rozbudowy i modernizacji, obrazują rozwój sieci dróg, zwłaszcza na zaniedbanych dawniej, wschodnich terenach kraju. Brak jednak w tych materiałach koncepcji zmian w modelu zarządzania, a wiadomo, że obecny nie odpowiada już potrzebom. Wynika to chociażby z szybkiego rozwoju transportu oraz ze zmian w strukturze administracyjnej kraju Wydaje się więc celowe podjęcie prac nad nowelizacją systemu zarządzania drogami publicznymi w kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełIgnacyStrzyszcz">Często zdarza się, że kamieniołomy nie wywiązują się w terminie z dostaw materiałów drogowych. Przyczyną tych opóźnień są niedomogi w systemie transportu kolejowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWitoldLubiński">Wzrost wypadków drogowych jest m.in. wynikiem zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza na skrzyżowaniach ulic i przejazdach kolejowych. Resort powinien podjąć bardziej skuteczne działania w celu likwidacji tych zagrożeń.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełWitoldLubiński">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Centralnego Zarządu Dróg Publicznych Czesław Krzywosz, wiceminister komunikacji Marian Olewiński, dyrektor Zespołu NIK Julian Gnoiński, dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Kazimierz Gościłowicz oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Ryszard Lirek.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełWitoldLubiński">Z wypowiedzi tych wynikało m.in., że resort komunikacji opracował i realizuje szeroki program szkolenia fachowych kadr dla drogownictwa. Powstają nowe obiekty szkoleniowe, znaczną grupę młodych inżynierów drogownictwa przeszkala się w krajach Europy Zachodniej w zakresie zasad i metod rozwoju oraz zarządzania drogami publicznymi.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełWitoldLubiński">Wyposażenie przedsiębiorstw drogowych w mechaniczny sprzęt systematycznie się poprawia, jednakże dynamika rozwoju gospodarczego i wiążący się z tym szybki rozwój transportu wymagają znacznego zwiększenia maszyn drogowych. W tym celu rozbudowują się oraz modernizuje zakłady produkujące ten sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełWitoldLubiński">Program rozwoju drogownictwa przewiduje nie tylko budowę dróg magistralnych, i autostrad, lecz w znacznie większym stopniu budowę dróg twardych i kapitalnych remont dróg lokalnych. Rosną też znacznie nakłady na inwestycje drogownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Dorobek polskiego drogownictwa osiągnięty w minionym 30-leciu jest niemały i zasługuje na uznanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Nie oznacza to jednak, że osiągnęliśmy już stan w pełni zadawalający. Materiał przedstawiony przez resort oraz wypowiedzi w dyskusji miały krytyczny charakter i w obiektywny sposób przedstawiały istniejącą sytuację, zwłaszcza w odniesieniu do dróg lokalnych. Podkreślano nie najlepszą jakość prac remontowych, nie zawsze właściwe wykorzystanie przy pracach drogowych sprzętu mechanicznego, trudności materiałowe itp. Wskazywano na potrzebę przyśpieszenia rozbudowy i modernizacji sieci dróg, na konieczność lepszego dostosowania ich do potrzeb rozwijającej się gospodarki i do rosnącego natężenia ruchu drogowego.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Opracowany przez resort program uznać należy za prawidłowy. Realizacji tego programu Komisja poświęcać będzie wiele uwagi.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełEugeniuszGrochal">Komisja przyjęła informację resortu do wiadomości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>