text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 27 lutego 1985 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Wykorzystania Zasobów Naturalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ryszarda Najsznerskiego (PZPR), rozpatrzyła informację:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- o pracach nadzwyczajnej podkomisji związanych z przygotowaniem posiedzenia Sejmu na temat założeń bilansu paliwowo-energetycznego do 2000 r. oraz kierunków rozwoju energii atomowej;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- o projekcie uchwały Rady Ministrów uchylającej uchwałę w sprawie ustanowienia obowiązku utworzenia zrzeszenia przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych energetyki.)</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli: minister górnictwa i energetyki Czesław Piotrowski oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.)</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Do pierwszego punktu porządku dziennego komisja otrzymała informację opracowaną przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów oraz Ministerstwo Górnictwa i Energetyki na temat problemów zaopatrzenia gospodarki narodowej w paliwa i energię do 2000 r. z uwzględnieniem rozwoju energetyki jądrowej.)</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Przewodniczący nadzwyczajnej podkomisji Komisji Górnictwa, Energetyki i Wykorzystania Zasobów Naturalnych poseł Jerzy Nawrocki (PZPR) poinformował o pracach tej podkomisji.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Podkomisja rozpatrzyła i zaopiniowała projekt uchwały Sejmu w sprawie założeń bilansu paliwowo-energetycznego do 2000 r. oraz kierunków rozwoju energii atomowej. Podstawowe tezy uchwały oparte są na opinii Komisji Górnictwa, Energetyki i Wykorzystania Zasobów Naturalnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W opinii komisja zwraca m.in. uwagę, że zaopatrzenie kraju w niezbędne ilości paliw i energii jest jednym z podstawowych warunków działania i rozwoju gospodarki narodowej oraz zaspokojenia potrzeb społecznych. Jest ono niezbędną podstawą wzrostu efektywności gospodarowania, warunkującego osiągnięcie założonych celów społeczno-gospodarczych. Pełne zaopatrzenie w paliwa i energię jest problemem ogólnoświatowym i stanowi przedmiot rządowych programów we wszystkich uprzemysłowionych państwach socjalistycznych i kapitalistycznych. Sejm PRL, uznając konieczność zaspokojenia w racjonalny sposób potrzeb gospodarki narodowej i społeczeństwa poprzez właściwy rozwój kompleksu paliwowo-energetycznego oraz oszczędne użytkowanie paliw i energetyki uchwalił w dniu 6 kwietnia 1984 r. ustawę o gospodarce energetycznej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Sytuacja w zaopatrzeniu kraju w paliwa i energię w latach ubiegłych była zmienna i kształtowała się głównie w zależności od stopnia skorelowania rozwoju bazy paliwowo-energetycznej z tempem i strukturą rozwoju gospodarki narodowej. Od początku lat siedemdziesiątych rozwój bazy paliwowo-energetycznej nie nadążał za rozwojem gospodarki narodowej, co spowodowało narastanie deficytów paliw i energii w latach 1976–1980. Największe ograniczenia w dostawach paliw i energii wystąpiły w latach 1979–1981, powodując znaczne straty w gospodarce narodowej. Szacunki strat spowodowane deficytem energii wykazały, że straty te przekroczyły 20–60-krotnie koszt pozyskania energii, w zależności od grupy odbiorców i charakteru deficytu, uwzględniając zmniejszanie produkcji towarowej spowodowanej niedoborem energii (łącznie co najmniej 40 mld zł rocznie w cenach 1980 r., tj. ok. 120 mld zł w cenach 1984 r).</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W latach 1982–1983 na skutek zmniejszonego eksportu węgla kamiennego i zaniżonej produkcji przemysłowej, przy równoczesnej dobrej pracy załóg branż paliwowo-energetycznych, w tym zwłaszcza 6-dniowej pracy tygodniowo górników węgla kamiennego można było pokryć potrzeby kraju oraz odbudować stan zapasów węgla. Zgromadzone dzięki przezornej polityce gospodarczej zapasy węgla kamiennego pozwoliły w 1984 r. na pełne zaopatrzenie kraju i uzyskanie rekordowego poziomu eksportu (42,8 mln ton). Poprawa sytuacji paliwowo-energetycznej w kraju i zwiększenie możliwości eksportowych węgla miały jednak charakter przejściowy. Mniej korzystne warunki atmosferyczne w I kw. br. wykazały już trudności w zaopatrzeniu kraju w paliwa i energię. W bilansach prawie wszystkich nośników energetycznych zaczynają występować niedobory, zwłaszcza w okresach zwiększonego zapotrzebowania na te nośniki. Bilans węgla kamiennego jest napięty, ze względu na brak możliwości dalszego obniżania poziomu zapasów, który można uznać za graniczny z uwagi na ciągłość zaopatrzenia zakładów w okresie zimowym. Obniżono dostawy koksu dla odbiorców przemysłowych i bytowo-komunalnych. Energetyka w okresach silnych mrozów pracuje na granicy swych możliwości dyspozycyjnych i zapotrzebowanie odbiorców udało się pokryć tylko dzięki zaostrzonym limitom mocy i energii elektrycznej. Występują ograniczenia w dostawach gazu ziemnego i koksowniczego dla przemysłu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Powyższe trudności będą się potęgować w latach następnych, ponieważ przyrost nowych zdolności produkcyjnych w przemyśle paliwowo-energetycznym jest niewielki na skutek ograniczenia nakładów inwestycyjnych i zwolnienia tempa budowy niektórych inwestycji w latach 1983–1984, a realizacja programów oszczędności nie daje jak dotychczas zadowalających efektów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W opinii stwierdza się, że wysoce niepokojąco rysuje się sytuacja w zakresie gospodarki energetycznej i zaopatrzenia kraju w paliwa i energię. Sytuacja ta może spowodować powstanie bariery paliwowo-energetycznej, która w istotny sposób ograniczałaby dalszy rozwój społeczno-gospodarczy kraju. Wykazane niedobory paliw i energii w wysokości ok. 15 mln ton paliwa umownego w 1990 r. i 13 - do 34 mln ton paliwa umownego w 2000 r. wskazują na konieczność podjęcia niezbędnych i zdecydowanych działań dla umożliwienia przełamania tej bariery.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W opinii zwraca się uwagę na konieczność dostosowania rozwoju społeczno-gospodarczego kraju do takich ilości paliw i energii, którymi będziemy dysponować.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Konieczne jest ograniczenie popytu na paliwa i energię poprzez obniżenie energochłonności oraz modernizację istniejącej bazy technicznej i opracowanie konkretnego programu racjonalizacji użytkowania paliw i energii. Efekty racjonalizacji użytkowania paliw i energii w gospodarce narodowej do 1990 r. powinny wynieść co najmniej 20 mln ton paliwa umownego, a do 2000 r. minimum 70 mln ton paliwa umownego. Kompleksowy program racjonalizacji użytkowania paliw i energii, obejmujący zarówno zagadnienia techniczno-organizacyjne jak i restrukturyzację gospodarki narodowej, powinien zostać opracowany przez rząd i przedłożony Sejmowi w celu nadania mu obligatoryjnego charakteru.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W opinii zwraca się uwagę, że przy opracowywaniu projektu narodowego planu społeczno-gospodarczego na lata 1986–1990 w dziedzinie kompleksu paliwowo-energetycznego należy orientować się co najmniej na wariant I, który zakłada dokończenie budowy realizowanych obecnie kopalń o łącznej docelowej zdolności wydobywczej 18 mln ton rocznie. W pracach nad planem perspektywicznym do 1990 r. należy rozważyć przedsięwzięcia zmierzające do realizacji wariantu II, który zakłada rozpoczęcie 6 nowych kopalń o łącznej zdolności wydobywczej 20 mln ton rocznie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Finansowanie rozwoju kompleksu paliwowo-energetycznego wymagać będzie zmian w proporcji podziału nakładów inwestycyjnych, jak również poziomu inwestowania, co powinno zostać uwzględnione w NPSG na lata 1986–1990 i w planie perspektywicznym.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W celu umożliwienia realizacji zakładanych planów wydobycia węgla kamiennego i zadań eksportowych niezbędne jest utrzymanie po 1985 r. 6-dniowej pracy kopalń, przy zapewnieniu odpowiednich preferencji dla górnictwa za dodatkową pracę.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W opinii uznaje się za celowy udział Polski w przedsięwzięciach zmierzających do zwiększenia importu gazu ziemnego z ZSRR z obecnych 6 mld m3 rocznie do ok. 11 mld m3 w 1990 r. i ok. 15 mld m3 w 2000 r.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Uznaje się również za celowe zapewnienie w drodze wieloletnich umów dostaw ropy i produktów naftowych z importu do łącznej wysokości 18,1 mln ton w 1990 r. i ok. 23 mln ton w 2000 r.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Z uwagi na konieczność zbilansowania paliw niezbędnych dla rozwoju gospodarki narodowej, biorąc pod uwagę niższy koszt wytwarzania (liczony w rachunku ciągnionym) energii elektrycznej i cieplnej w obiektach jądrowych i ich niską uciążliwość dla środowiska naturalnego proponuje się przyjęcie wniosku o celowości i niezbędności realizacji w ramach programu rozwoju energetyki jądrowej do 2000 r. podstawowego programu budowy elektrowni jądrowej o łącznej mocy zainstalowanej 9860 MW. Akceptując słuszność i niezbędność rozwoju energetyki jądrowej należy zapewnić odpowiednią lokalizację elektrowni i ciepłowni jądrowych oraz korelować plany rozwoju infrastruktury wytypowanych regionów z potrzebami rozwoju i eksploatacji tych elektrowni i ciepłowni.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Jako jedno z podstawowych zagadnień należy traktować rozwój produkcji maszyn i urządzeń dla górnictwa i energetyki, ze szczególnym uwzględnieniem energetyki jądrowej. W celu zapewnienia odpowiednich ilości i jakości maszyn i urządzeń dla górnictwa węgla kamiennego i brunatnego oraz energetyki konwencjonalnej i jądrowej, jak również wobec rysujących się dużych możliwości eksportowych, istnieje konieczność modernizacji i rozbudowy fabryk maszyn górniczych i energetycznych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">Biorąc pod uwagę specyfikę branż przemysłu paliwowo-energetycznego oraz ich powiązania systemowe, uznaje się za celowe uregulowanie odrębną ustawą statusu prawnego przedsiębiorstw wchodzących w skład kompleksu paliwowo-energetycznego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W dalszej części opinii uznaje się za właściwe opracowanie w pierwszej kolejności prac nad NPSG na lata 1986–1990 i planem perspektywicznym - problemów zaopatrzenia gospodarki narodowej w paliwa i energię do 2000 r. z uwzględnieniem rozwoju energetyki jądrowej. Od rozwiązania tych problemów uzależniony jest rozwój całej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczącynadzwyczajnejpodkomisjiKomisjiGórnictwaEnergetykiiWykorzystaniaZasobówNaturalnychposełJerzyNawrocki">W nawiązaniu do podjętej już wcześniej opinii oraz dezyderatu jak też odpowiedzi udzielonej przez rząd w listopadzie 1980 r. komisja podtrzymuje wniosek o rozpatrzenie problematyki zaopatrzenia gospodarki narodowej w paliwa i energię do 2000 r. na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszOlszewski">Mam uwagi dotyczące rozwoju energetyki, do 2000 r. W woj. kieleckim istnieje przedsiębiorstwo „Chemar” produkujące urządzenia dla energetyki. Przedsiębiorstwo to ma przejąć produkcję urządzeń dla energetyki jądrowej. Nie przyznaje się jednak na ten cel dodatkowych środków, a produkcja ta ma być rozwijana w oparciu o własne środki. Nie widzę takich możliwości. Ponadto czy nie byłoby celowe, ażeby przedsiębiorstwo to przeszło do resortu górnictwa i energetyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardNajsznerski">W jednej ze swoich opinii nasza komisja wyraziła pogląd, że produkcja urządzeń dla energetyki jądrowej i dla energetyki w ogóle powinna być objęta zamówieniami rządowymi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełRyszardNajsznerski">Wiceminister górnictwa i energetyki Edward Bojakowski: Jest opracowany program rozwoju tej produkcji, który będzie omawiany w najbliższym czasie przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełRyszardNajsznerski">Minister górnictwa i energetyki Czesław Piotrowski: Przedsiębiorstwo „Chemar” wystąpiło z wnioskiem o zmianę organu-założycielskiego, była w tej sprawie u wicepremiera Szałajdy delegacja tego przedsiębiorstwa. Organ założycielski tego przedsiębiorstwa tj. Ministerstwo Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego nie wyraża zgody na przekazanie „Chemaru” Ministerstwu Górnictwa i Energetyki, Poseł Karol Nowak (PZPR): Jest wiele problemów do uregulowania w dziedzinie produkcji urządzeń i części zamiennych dla energetyki, m.in. w zakresie cen.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełRyszardNajsznerski">Uwagi na ten temat poseł K. Nowak mógłby przedstawić szerzej na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszGajda">Gdybyśmy nie widzieli trudności w rozwoju energetyki, to nie przedstawialibyśmy tak obszernej opinii. Dobrze, że problemy rozwoju energetyki i wykorzystania wszystkich nośników energii będą przedmiotem obrad plenarnego posiedzenia Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRyszardNajsznerski">Proponuję, ażeby przewodniczący podkomisji nadzwyczajnej poseł Jerzy Nawrocki wystąpił z podstawowym referatem w tej sprawie na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszGajda">Należałoby również zwrócić się do posła J. Nawrockiego o baczne śledzenie prac nad ostatecznym kształtem uchwały Sejmu w tej sprawie, ażeby żadna z podstawowych tez zawartych w naszej opinii nie została zniekształcona.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełTadeuszGajda">Komisja przyjęła projekt opinii oraz zaaprobowała projekt uchwały Sejmu w sprawie założeń bilansu energetycznego do 2000 r. oraz kierunków rozwoju energii atomowej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełTadeuszGajda">Minister górnictwa i energetyki Czesław Piotrowski: Dziękuję obywatelom posłom za pozytywne stanowisko, co do uchwały Sejmu określającej założenia bilansu paliwowo-energetycznego do 2000 r. oraz kierunków rozwoju energii atomowej. Jesteśmy jedynym krajem, który nie ma w tych sprawach aktu wyższego rzędu, ukierunkowującego tę problematykę perspektywicznie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełTadeuszGajda">Problemy te były rozpatrywane na posiedzeniu Prezydium Rządu w Katowicach. Teraz przewiduje się, że staną się one przedmiotem obrad plenarnego posiedzenia Sejmu, a więc nadana im będzie najwyższa ranga.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełTadeuszGajda">W gospodarce światowej rozwój gospodarczy uzależniony był od możliwości energetycznych, tymczasem w naszym kraju działo się odwrotnie. Już rok temu Komisja Górnictwa, Energetyki i Wykorzystania Zasobów Naturalnych występowała z inicjatywą postawienia tych spraw na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Zwracano również uwagę, że rozwój gospodarczy kraju odbywać się może tylko na takim poziomie, na jaki pozwalają nasze zasoby paliwowo-energetyczne. We wszystkich uzasadnieniach aktów prawnych w tych sprawach ten problem należy szczególnie mocno akcentować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRyszardNajsznerski">Ukoronowaniem naszych wieloletnich prac i wniosków podejmowanych w zakresie rozwoju energetyki i gospodarki paliwowo-energetycznej będzie najbliższa debata Sejmu na ten temat.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełRyszardNajsznerski">W kolejnym punkcie porządku obrad komisja zaopiniowała projekt uchwały Rady Ministrów uchylającej uchwałę w sprawie ustanowienia obowiązku utworzenia zrzeszenia przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych energetyki, który przedstawił wiceminister górnictwa i energetyki Edward Bojakowski.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełRyszardNajsznerski">Uchwała nr 170/82 Rady Ministrów z 1982 r. ustanawiała obowiązek tworzenia zrzeszenia przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych energetyki na okres 5 lat. Zgodnie z tą uchwałą obowiązek utworzenia zrzeszenia dotyczył w resorcie górnictwa 4 przedsiębiorstw produkcyjno — remontowych energetyki, przedsiębiorstwa mechanicznego górnictwa i energetyki oraz przedsiębiorstwa modernizacyjnego urządzeń energetycznych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełRyszardNajsznerski">W toku trzyletniej działalności zrzeszenia i zebranych doświadczeń skonstatowano, że istnieje konieczność dalszego doskonalenia funkcjonowania gospodarki remontowej energetyki.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełRyszardNajsznerski">Proponuje się włączenie 4 przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych energetyki do właściwości terytorialnej Zakładów Energetyki Okręgów. Ponadto Zakłady Mechaniczne Górnictwa i Energetyki WIROMET wejdą w skład Gwarectwa Mechanizacji Górnictwa - POLMAG, a przedsiębiorstwo Rekonstrukcji i Modernizacji Urządzeń Energetycznych REMAK wejdzie w skład obligatoryjnego Zrzeszenia Producentów Maszyn i Urządzeń Energetycznych - MEGAT.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełRyszardNajsznerski">Włączenie do energetyki zawodowej przedsiębiorstw produkcyjno-remontowych usprawni zarządzanie zapleczem remontowo-produkcyjnym, wpłynie na zwiększenie jego dyspozycyjności oraz pozwoli na optymalne prognozowanie rozwoju.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełRyszardNajsznerski">Są w tej sprawie pozytywne opinie banku, zainteresowanych przedsiębiorstw, jak również czynników społecznych.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełRyszardNajsznerski">Należy pozytywnie zaopiniować przedstawiony projekt uchwały, którego głównym celem jest uproszczenie struktur organizacyjnych i zarządzania w zakresie gospodarki remontowo-energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji części zamiennych i remontów metodami przemysłowymi maszyn i urządzeń energetycznych.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełRyszardNajsznerski">Nowa organizacja zapewni lepszą koordynację produkcji części zamiennych i remontów. Projektowane zmiany organizacyjne pozostają w pełnej zgodności z zasadami rozwiązań systemowych reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PosełRyszardNajsznerski">Komisja zaopiniowała pozytywnie przedstawiony projekt uchwały Rady Ministrów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>