text_structure.xml
22.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 8 maja 1975 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Pińkowskiego (PZPR), rozpatrywała wyniki ekonomiczno-produkcyjne jednostek inicjujących w przemyśle w roku 1974.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowych komisji: Handlu Wewnętrznego, Handlu Zagranicznego, Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego oraz Przemysłu Lekkiego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele: Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą przewodniczącego - Józefem Pajestką, Ministerstwa Finansów z wiceministrem Bronisławem Ciasiem oraz dyrektor Zespołu NIK - Janusz Nowicki.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów. Zreferował je zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Józef Pajestka: Proces doskonalenia funkcjonowania organizacji gospodarczych którego głównym nurtem są jednostki inicjujące, dokonuje się zgodnie z początkowymi zamierzeniami, zarówno w dziedzinie założeń wprowadzanej reformy jak i w dziedzinie tempa. Reforma nie narzuca jednolitych rozwiązań; jest to proces ciągły, polegający na obejmowaniu zreformowanym systemem coraz to nowych organizacji gospodarczych - dojrzałych, gotowych i przygotowanych. Stopniowo system ten objąć ma całą naszą gospodarkę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W roku 1973 jednostki inicjujące obejmowały około 20 proc. całego przemysłu przetwórczego, a pod koniec 1974 r. przeszło połowę. W tym roku nowym systemem ekonomiczno-finansowym objęte zostaną dalsze organizacje gospodarcze i należy się liczyć, że w 1976 r. obejmie on niemal cały przemysł przetwórczy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wyniki pracy WOG-ów w latach 1973-1974 i I kwartale br. są na ogół pozytywne. Istnieją dostateczne przesłanki, które pozwalają na stwierdzenie, że nowy system gospodarowania miał wyraźnie korzystny wpływ na dynamikę rozwoju produkcji. WOG-i mają też poważne osiągnięcia eksportowe, zwłaszcza w eksporcie na rynki krajów kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Widoczny jest postęp w gospodarności przedsiębiorstw, zwłaszcza w gospodarowaniu środkami materialnymi.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Stosunkowo prawidłowo kształtują się w WOG-ach relacje między wynagrodzeniem a efektywnością ekonomiczną produkcyjną, między płacami i wydajnością pracy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Mimo tych niewątpliwych osiągnięć pracujące na nowych zasadach Wielkie Organizacje Gospodarcze porównać można dziś jeszcze do młodej rośliny, która się wprawdzie przyjęła, ale wymaga dalszych starań i doskonaleń. Mamy za sobą dopiero początek jej rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">U źródeł dotychczasowych osiągnięć WOG-ów leży niewątpliwie podstawowa koncepcja motywacyjna: uzależnienie płac od efektywności ekonomicznej i co z tym jest związane i co stanowi rewolucję w naszej gospodarce, samofinansowanie wzrostu zarobków. Stworzona została kierownictwom WOG duża swoboda w gospodarowaniu czynnikiem ludzkim i płacami. Zaczęły również działać nowe zasady finansowania rozwoju i inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Czynniki te zadziałały jednak przede wszystkim na ogniwa kierownicze, a tylko w niektórych organizacjach - na ogniwa niższego szczebla. W wielu jednak WOG-ach nowy system zatrzymał się niejako na szczeblu kierowniczym, a nie został doprowadzony w dół, do całej załogi, do stanowisk pracy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Doświadczenia wskazują, że tam gdzie zasady nowego systemu doprowadzone zostały do świadomości załóg - tam osiąga się najlepsze wyniki.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Faktem jest, że istnieje już - nie we wszystkich wprawdzie WOG-ach - stosunkowo szeroki aktyw mocno zaangażowany w realizację reformy. Trzeba ten aktyw rozszerzać i ugruntowywać w jego gronie zaufanie do celowości i trwałości nowych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Dalsze kierunki reformy polegać będą na rozszerzaniu jej na kolejne jednostki gospodarcze i dziedziny przemysłu. Towarzyszyć temu musi działalność rządowa zmierzająca do dostosowywania metod, środków, instrumentów i stylu działania aparatu centralnego do nowego systemu WOG.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Proces przekształcania i dostosowania go do nowych zadań aparatu centralnego musi przebiegać stopniowo, w miarę zdolności przyjmowania zmian przez ludzi, którzy mają je realizować. Postępować trzeba krok po kroku tak, jak przy organizowaniu WOG-ów, w miarę narastających doświadczeń, w miarę jak dojrzewa sytuacja. Nowemu ukształtowaniu stosunków między aparatem centralnym i WOG-ami służy obejmowanie nowym systemem wszystkich jednostek gospodarczych podporządkowanych danemu resortowi. W tym kierunku podejmowane są konsekwentne działania.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Jednym z głównych przedmiotów dalszych prac systemowych jest rozwijanie podstawowego systemu motywacyjnego w ramach WOG w system ogólnikowy.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Kierownictwa poszczególnych WOG-ów wykorzystują na ogół prawidłowo nowy system ekonomiczny i uzyskaną samodzielność. Stosunkowo nielicznym przypadkom nieprawidłowego realizowania nowych zasad gospodarowania zdecydowanie przeciwdziała się.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Głównym założeniem działalności WOG-ów jest łączenie ich własnych interesów z interesem społecznym.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Alojzy Melich (PZPR): W ostatnich latach poczyniono w skali całej gospodarki wiele kroków zmierzających do doskonalenia systemu planowania i zarządzania; należą do nich m.in. usprawnienie trybu i metodologii planowania, zasad finansowania w gospodarce, kredytowania inwestycji, rozliczeń z budżetem.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Największe zainteresowanie budzi jednak praca i doświadczenia przedsiębiorstw inicjujących, a więc wprowadzających nowe zasady planowania i zarządzania oraz nowy system finansowy. Ilość przedsiębiorstw, objętych nowymi zasadami stale wzrasta; stale usprawniane i doskonalone są metody ich pracy. Przewiduje się, że w końcu 1975 roku przedsiębiorstwa działające na nowych zasadach wytwarzać będą 2/3 krajowej produkcji przemysłowej. Proces rozszerzania systemu jest coraz lepiej i sprawniej przygotowywany, coraz lepiej wykorzystuje się nagromadzone doświadczenia.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W przedsiębiorstwach pracujących na nowych zasadach, coraz bardziej prawidłowo kształtują się podstawowe czynniki wzrostu produkcji dodanej. Wzrosła dynamika sprzedaży, niższy od przyrostu sprzedaży jest wzrost kosztów materialnych, obniżyła się materiałochłonność produkcji, osiągnięto poprawę w gospodarowaniu zapasami. Wyższe niż średnie w skali całej gospodarki są spłaty kredytów inwestycyjnych, przy niższym kształtowaniu się wielkości nakładów inwestycyjnych; sprawniej przebiega oddawanie inwestycji do eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W toku dalszej działalności jednostek inicjujących zwrócić trzeba jeszcze większą niż dotąd uwagę na zachowanie właściwych proporcji między wzrostem produkcji dodanej a wzrostem sprzedaży towarów na rynek wewnętrzny.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Dobre wyniki uzyskały jednostki inicjujące w zakresie eksportu, w szczególności, do krajów kapitalistycznych. Osiągnie to poprawę efektywności eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Sprawą niezmiernie ważną jest zapewnienie prawidłowej struktury produkcji i cen. Przeciwdziałać trzeba dążeniu niektórych przedsiębiorstw do wytwarzania tych wyrobów, które przy noszą wyższy zysk. Niesie to z sobą niebezpieczeństwo ograniczenia produkcji wyrobów tańszych, na które występuje duże zapotrzebowanie. Wytwarza się tą drogą zjawisko t.zw. przymusowego dobrobytu polegające na tworzeniu konieczności nabywania droższych, wyższej jakości artykułów. Trzeba doprowadzić do tego, by ceny skłaniały do produkcji wyrobów odpowiadających strukturze popytu.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W jednostkach inicjujących tempo zatrudnienia jest nadal wyższe niż w całym przemyśle uspołecznionym. Wzrost ten jest w dużym stopniu uzasadniony obsadzaniem nowo uruchamianych obiektów, zwiększeniem zatrudnienia w zapleczu naukowym i w usługach. Poszukiwać trzeba ciągle nowych, doskonalszych metod racjonalizacji zatrudnienia, polegających nie tyle na stosowaniu rozwiązań natury administracyjnej ile ekonomicznej. Rozwiązywanie tego zagadnienia wymaga badań naukowych.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W jednostkach inicjujących wzrost wydajności pracy jest nieco szybszy niż w całym przemyśle, nie może on być jednak uznany za w pełni zadowalający.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Na wysoką ocenę zasługuje coraz rozważniejsze gospodarowanie w jednostkach inicjujących funduszem płac.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Doskonalenie nowego systemu powinno uwzględniać:</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- doskonalenie metod gospodarowania w samych przedsiębiorstwach np. poprzez stosowanie nowych technik organizatorskich, płacowych,</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- zapewnienie coraz większego wpływu załóg i KSR-ów na doskonalenie tych metod w przedsiębiorstwie, coraz lepsze informowanie załóg,</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- lepsze wykorzystanie wyników prac naukowych, w szczególności zaplecza naukowo-badawczego w kierunku doskonalenia metod gospodarowania w przedsiębiorstwie,</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">- uaktywnienie służb ekonomicznych dla popularyzacji założeń systemu,</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">- doskonalenie normatywów i wskaźników, zmierzające do lepszego zabezpieczenia interesów ogólnospołecznych,</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">- usprawnianie pracy centralnego aparatu gospodarczego - ministerstw, a zarazem zapewnienie konsekwentnego realizowania dyrektyw planu centralnego,</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- szersze uwzględnianie specyfiki danego przemysłu i dostosowywanie do niej rozwiązań,</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">- finansowanie inwestycji socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Ogólnie stwierdzić trzeba, że w ostatnim roku nastąpił dalszy rozwój jednostek inicjujących, polepszają się też ich efekty ekonomiczne. Stale jednak trzeba nie tylko rozszerzać te zasady na nowe przedsiębiorstwa, ale doskonalić je w już je stosujących. Szereg podjętych już w tym zakresie przedsięwzięć uznać trzeba za cenne i właściwe.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyBukowski">Potrzeba upowszechnienia systemu WOG, jako przyszłościowego i korzystnego dla naszej gospodarki nie ulega wątpliwości. Zapewnić trzeba, by wielkie organizacje gospodarcze dążąc do osiągania jak najlepszych wyników możliwie najszerzej uwzględniały interes ogólnospołeczny, aby rozumiały swą rolę w harmonijnym rozwoju całej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyBukowski">Wraz z wzrostem dochodu narodowego i zarobków, coraz większe jest i rosnąć będzie zapotrzebowanie na wyroby lepsze, a przez to droższe. Rzecz w tym, aby wyroby droższe były naprawdę lepsze, żeby za wyższą ceną szła zawsze lepsza jakość. Nasza gospodarka, podobnie jak cała gospodarka światowa będą musiały ze względu na trudności surowcowe odchodzić od produkcji szybko zużywalnych przedmiotów. To oczywiście wpłynie również na wzrost cen. Ten wzrost nie wywoła tylko wówczas sprzeciwu społeczeństwa, jeśli dany towar będzie towarem naprawdę lepszym i postępowym w sensie technicznym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJerzyBukowski">Z wskaźników działalności WOG wynika, że w organizacjach tych szybciej rozwija się eksport, zwłaszcza na rynki krajów kapitalistycznych. Wchodząc w ściślejsze kontakty z kontrahentami tych krajów, musimy uwzględniać sposoby ich działania i nawyki, do utrzymywania kontaktów z tymi samymi organizacjami i ludźmi. Muszą to być ludzie kompetentni.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKonstantyŁubieński">W wielkich organizacjach gospodarczych obserwuje się poprawę gospodarności. Trzeba stale i starannie badać na ile to pozytywne zjawisko wypływa ze zmian systemowych, na ile jest rezultatem szeroko prowadzonej w całym kraju działalności na rzecz poprawy gospodarności. Działalności prowadzonej przez organizacje partyjne i związkowe.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełKonstantyŁubieński">WOG-om przyznane zostały szerokie uprawnienia cenotwórcze. Nieprawidłowościom w korzystaniu z tych uprawnień przeciwdziała się zarówno metodami ekonomicznymi, jak i administracyjnymi. W pierwszym, wstępnym okresie działalności WOG-ów można zrozumieć potrzebę stosowania również instrumentów administracyjnych, w miarę rozwoju WOG-ów - decydujące znaczenie zyskiwać powinny instrumenty ekonomiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZdzisławŁapeta">Wyniki ekonomiczne osiągane przez przedsiębiorstwa działające w systemie WOG zachęcają do jego upowszechniania. Dobrze, że Komisja Partyjno-Rządowa stara się szybko usuwać wszystkie zaobserwowane niedoskonałości systemu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełZdzisławŁapeta">Wiele niedostatków, jakie notuje się jeszcze w działalności WOG-ów ma źródła subiektywne. Powodzenie zależy od tego czy założenia systemu doprowadzone zostaną do świadomości załóg przedsiębiorstw i zakładów. A z tym nie jest jeszcze najlepiej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełZdzisławŁapeta">Niektóre instrumenty i dźwignie ekonomiczne pozostają niekiedy w wyłącznej dyspozycji kierownictw WOG-ów, które zachowują sobie często zbyt duże uprawnienia w dziedzinie sterowania wchodzącymi w skład tych organizacji jednostkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławTomaszewski">Wielkim walorem naszego systemu jest tworzenie warunków wiązania interesów zakładów pracy z interesem społecznym. WOG-i stają się szkołą wychowującą prężnych i odpowiedzialnych działaczy gospodarczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławKozioł">System WOG dobrze służy rozwojowi gospodarki narodowej. Dobrze, że w porę, bardzo operatywnie podejmowane są kroki przeciwdziałające wszelkim nieprawidłowościom w jego funkcjonowaniu. Doskonaląc nadal ten system trzeba zapewnić, by jak najlepiej służył on umacnianiu odcinkowej równowagi rynkowej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełStanisławKozioł">Obniżka kosztów materiałowych - to duże osiągnięcie WOG-ów. Nie zawsze jednak uzyskuje się ją w sposób prawidłowy, np. niektóre zakłady odzieżowe unikają produkcji ubrań większych rozmiarów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełStanisławKozioł">Nie można jeszcze w pełni ocenić doskonałości systemu, wprowadzany on jest bowiem w trudnych warunkach silnych wahań koniunktury na rynkach krajów kapitalistycznych. Unikać trzeba pośpiechu i nerwowości w podejmowanych przez państwo działaniach regulacyjnych. W żadnym wypadku nie powinny one osłabiać działania bodźców systemowych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełStanisławKozioł">Słuszne jest wzmacnianie kontroli nad korzystaniem przez WOG-i z przyznanych im praw cenotwórczych. Sprawą najważniejszą jest jednak stworzenie takich instrumentów ekonomicznych, które zapewniłyby udział WOG-ów w realizacji polityki wzrostu płac realnych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełStanisławKozioł">Część funkcji pełnionych dotychczas przez ministerstwa przejmują zarządy jednostek inicjujących; w tych warunkach rozważyć trzeba zmiany, które powinny być wprowadzone w roli, charakterze i zakresie działania ministerstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZdzisławBalicki">Istnieje sporo czynników skłaniających wytwórców do podnoszenia cen. Podejmować trzeba skuteczne środki zapobiegające tym tendencjom.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAleksandraJarnecka">Konieczne jest dostosowywanie wzrostu produkcji i jej asortymentu do zapotrzebowania możliwości nabywczych społeczeństwa. Jej przyrost jest celowy tylko wówczas, gdy ma ona zapewniony zbyt. Trzeba stworzyć bodźce, które skuteczniej skłaniałyby wielkie organizacje gospodarcze do zwiększania produkcji wyrobów, na które jest największe zapotrzebowanie. Należy przy tym brać pod uwagę, że przy ogólnym wzroście zarobków, są w naszym kraju ludzie gorzej sytuowani, którzy poszukują przede wszystkim artykułów tańszych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanSawicki">Trzeba więcej czasu i uwagi poświęcić przygotowaniu przedsiębiorstw do przechodzenia na nowy system ekonomiczno-finansowy, aby później wprowadzać mniej zmian i poprawek. Zaobserwowany w WOG — ach wzrost zatrudnienia, większy niż w całym przemyśle, będzie niewątpliwie zjawiskiem przejściowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBogdanPoprawa">Stopniowe i rozważne wprowadzanie w życie nowego systemu gospodarczo-finansowego w poszczególnych branżach przemysłowych jest niewątpliwie słuszne. W ten sposób należy postępować nadal.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Problemy związane z wprowadzaniem w gospodarce reformy, Komisja omawia już po raz trzeci, stwierdzając z roku na rok znaczny postęp w tej dziedzinie. Już około 60 proc. naszego przemysłu pracuje według nowych zasad. Świadczy to o pomyślnej realizacji założeń VI Zjazdu PZPR przewidujących unowocześnienie gospodarki i państwa.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">W przyszły plan 5-letni wejdziemy z upowszechnionym w podstawowych działach gospodarki nowym systemem ekonomiczno-finansowym. Sprzyjać to będzie wyzwalaniu wielu rezerw.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Słuszne są wyrażone w referacie i w dyskusji poglądy, że reforma musi być procesem ciągłym, rozwojowym. Trzeba proces ten nieustannie doskonalić, szukać doskonalszych rozwiązań. Ważne jest więc nie tylko rozszerzenie nowego systemu na dalsze dziedziny przemysłu, lecz także doskonalenie nowych zasad, w powołanych już do życia wielkich organizacjach gospodarczych. Równocześnie musi być umacniany i udoskonalany system centralnego planowania i zarządzania. Celem tych wszystkich prac i przedsięwzięć jest utrzymanie wysokiej dynamiki rozwoju gospodarki, polepszenie efektywności gospodarowania, utrwalanie tych wszystkich czynników, które sprzyjają dalszemu postępowi naszej gospodarce.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Nowy system ekonomiczno-finansowy pobudza inicjatywę, wyzwala samodzielność, zwiększa odpowiedzialność kierownictwa zakładów i załóg. Mamy już niezłe kadry, którym nowy system, dający większe możliwości działania wyraźnie odpowiada.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Jak wynika z wypowiedzi posłów, generalna ocena tego co już zrobiono - jest pozytywna. Jednostki inicjujące uzyskują lepsze niż cały przemysł wyniki, zwłaszcza w dziedzinie wzrostu wydajności pracy obniżki kosztów produkcji oraz wykorzystania majątku trwałego.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Do głównych kierunków dalszych prac nad unowocześnieniem metod działania gospodarki zaliczyć należy doskonalenie nowego systemu ekonomiczno-finansowego i usuwanie zeń tych słabości, które się ujawniły.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Trzeba dążyć przede wszystkim do obiektywizacji oceny wyników pracy WOG-ów. Zgodnie z postulatami załóg należy dla wielkich organizacji gospodarczych ustalać obowiązujące przez dłuższy czas normatywy i zadania, równocześnie jednak uruchomić należy instrumenty finansowe, które pozwoliłyby ograniczać ewentualne korzyści z niewypracowanych przez przedsiębiorstwa osiągnięć wynikających ze zjawisk od nich niezależnych.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Trzeba nadal upowszechniać nowy system ekonomiczno-finansowy.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Problem ogromnej wagi, to sprawa przygotowania wszystkich ogniw gospodarki i systemu zarządzania do działania w warunkach, gdy nowy system ekonomiczno-finansowy upowszechni się. Konieczne jest stopniowe dostosowanie do nowych warunków funkcji i zadań poszczególnych resortów i to nie tylko gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Równocześnie niezbędne jest doskonalenie nowego systemu w ramach samych WOG-ów. Nie wszędzie jeszcze jego zasady dotarły do przedsiębiorstw w całej rozciągłości.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefPińkowski">Komisja opracuje opinię dla rządu w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>