text_structure.xml
21.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 10 min. 15.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">P. Marszałek W. Makowski zawiadomił Izbę, że w dniu 3 marca b. r. przesłał na ręce Jego Ekscelencji ks. Nuncjusza Filipa Cortesiego gratulacje z powodu wyboru Jego Świątobliwości Papieża Piusa XII.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Od P. Prezesa Rady Ministrów nadeszły następujące odpowiedzi na interpelacje posłów w sprawie wypadków w Gdańsku:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">1) Dr Leona Surzyńskiego:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">„Odpowiadając na interpelację posła dr Leona Surzyńskiego i innych w sprawie ostatnich prowokacyjnych wystąpień antypolskich w Gdańsku, mam zaszczyt zakomunikować, co następuje:</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">W lutym r. b. na terenie kawiarni „Langfuhr” we Wrzeszczu oraz na terenie Politechniki Gdańskiej doszło do szeregu ubolewania godnych zajść pomiędzy studentami narodowości niemieckiej i polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Incydenty te miały jednak charakter wyłącznie lokalny i nie przeniosły się na terenie Gdańska poza ramy konfliktu w łonie młodzieży akademickiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Rząd Polski jak zawsze ocenił te zajścia pod kątem widzenia istotnego ich znaczenia politycznego, a nie pod wpływem jakichkolwiek przejściowych nastrojów młodzieży.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Stosunek swój do sprawy Rząd Polski ustalił nie tylko w/g miary incydentów, którym nie zawsze można zapobiec, a przede wszystkim według ustosunkowania się naczelnych władz gdańskich do zajść.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">Obecnie prowadzone są pomiędzy Komisarzem Generalnym R. P. w Gdańsku a Senatem w. m. Gdańska rozmowy celem likwidacji incydentu przy pełnym zachowaniu praw młodzieży polskiej do studiów na Politechnice Gdańskiej. Można już obecnie wyrazić przekonanie, że żadnej straty w studiach, z tytułu ostatnich wypadków, młodzież polska w Gdańsku nie poniesie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">Wyniki rozmów z Senatem W. Miasta już w najbliższych dniach będą mogły być zapewne podane do wiadomości publicznej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Prezes Rady Ministrów (-) F. Sławoj Składkowski”.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">2) Juliusza Dudzińskiego:</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">„W odpowiedzi na interpelację posła Juliusza Dudzińskiego i tow. z dnia 22 lutego r. b. w sprawie obrazy Narodu Polskiego przez Gdańszczan” mam zaszczyt zakomunikować co następuje:</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">Interpelacja p. posła Dudzińskiego i tow. jak wynika z dołączonej do interpelacji fotografii, dotyczy w pierwszym rzędzie obraźliwej kartki, wywieszonej przez nieznanych sprawców w kawiarni „Langfuhr” we Wrzeszczu.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">Na żądanie Komisarza Generalnego R. P. Senat Wolnego Miasta przeprowadził w tej sprawie dochodzenie, w którego wyniku złożył urzędowe oświadczenie, że obraźliwe wywieszka nie była dziełem studentów narodowości niemieckiej, w ten sposób odgradzając się całkowicie w imieniu władz i zorganizowanej studenterii niemieckiej od tego niesmacznego wybryku.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">Sprawa ta, jak i wynikłe z niej incydenty późniejsze, są przedmiotem rozmów pomiędzy Komisarzem Generalnym R. P. a Senatem Wolnego Miasta, prowadzonych przez ten ostatni w duchu pojednawczym i z całkowitym zrozumieniem dla praw, przysługujących studentom Polakom w Politechnice Gdańskiej.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">Minister: (-) Beck”.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">3) Ks. dr Józefa Lubelskiego:</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#Sprawozdawca">„W odpowiedzi na interpelacje posła ks. dr Lubelskiego z dnia 23 stycznia r. b, «w sprawie systematycznego tępienia polskości w Niemczech i Gdańsku» mam zaszczyt podać do wiadomości co następuje:</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Sprawozdawca">Zasady porozumienia polsko-niemieckiego z 1934 r., regulujące stosunki między obu państwami, obejmują ipso facto również dziedzinę wzajemnego poszanowania obydwu narodów. Rządy polski i niemiecki dały temu wyraz przez jednobrzmiące deklaracje z dnia 5 listopada 1937 r., w których każdy z Rządów w ramach swej suwerenności określił swoją politykę do mniejszości niemieckiej, względnie polskiej. Dzięki temu ujęciu sprawy, mniejszość polska w Niemczech znalazła dostęp bezpośredni do Kanclerza Rzeszy, co niemało przyczyniło się do podniesienia poczucia słuszności bronionego przez nią stanowiska.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#Sprawozdawca">Z drugiej jednak strony w obecnych czasach wielkich napięć zachodzą niestety liczne wypadki, w których czynniki lokalne odchylają się od zasadniczych linij wytyczonych przez obydwa Rządy. Rząd polski nie traci problemu mniejszości polskiej w Niemczech z oka i w najbliższym czasie przewiduje spotkanie przedstawicieli centralnych władz administracyjnych Rzeczypospolitej Polskiej i Rzeszy Niemieckiej, którzy w przyjaznej formie podejmą zbadanie tych spraw.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#Sprawozdawca">Jeżeli chodzi natomiast o Wolne Miasto Gdańsk, to prawa ludności polskiej na tym terytorium są w zasadzie zagwarantowane przez statut Wolnego Miasta, a w szczególności ujęte w umowach polsko-gdańskich, nad których wykonaniem Rząd polski czuwa. Komisarz Generalny R. P. w Gdańsku w każdym poszczególnym wypadku, zasługującym na uwagę, interweniuje u władz gdańskich.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#Sprawozdawca">Minister: (-) Beck”.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#Sprawozdawca">W pierwszym czytaniu odesłano do Komisji szereg rządowych projektów ustaw oraz projektów ustaw, złożonych przez posłów. Pos. Wadowski referował rządowy projekt ustawy o rozciągnięciu mocy obowiązującej przepisów o niektórych daninach publicznych oraz o monopolach państwowych na ziemie odzyskane na Zaolziu. Sprawozdawca przedstawia szczegółowo skomplikowane ustawodawstwo podatkowe czeskie i wykazuje, że obciążenie w Czecho-Słowacji naogół jest wyższe, niż w Polsce, dla wszelkiego rodzaju dochodów, z wyjątkiem uposażeń niższych stopni. Ustawa ma obowiązywać od 1 kwietnia b. r. Podatek dochodowy poraz pierwszy będzie pobrany od dochodu r. 1939, a więc w r. 1940. Tylko podatek specjalny od wynagrodzeń obowiązuje od 1 października 1938 r. Ulgi podatkowe na podstawie ustaw czeskich będą nadal obowiązywały do końca okresu, na który zostały przyznane.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#Sprawozdawca">Ustawę bez dyskusji przyjęło w drugim i trzecim czytaniu jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#Sprawozdawca">Pos. Górski referował nowelę do rozp. Prez. o Krzyżu Zasługi za Dzielność. Przedstawiwszy dotychczasowy stan prawny w sprawie tego odznaczenia, sprawozdawca zaznacza, że obecnie rozciąga się możność nadania tego Krzyża także na żołnierzy Wojska i Marynarki Wojennej. Prócz tego nowela ustanawia hierarchię tego odznaczenia, które ma się nosić po Krzyżu Walecznych, a przed Złotym Krzyżem Zasługi.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#Sprawozdawca">Ustawę przyjęto w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawca pos. Sikorski zreferował projekt ustawy o porozumieniach kartelowych.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#Sprawozdawca">Komisja proponuje szereg poprawek do ustawy. Celem ich była tendencja do zmniejszenia ilości obecnych karteli, z pozostawieniem tylko tych, które spełniają pewne cele nadrzędne. Z tego względu ścieśniono art. 2, skreślono mianowicie zwykłe czynności gospodarcze, będące normalnym zagadnieniem każdego warsztatu pracy, jako nie mające żadnych cech nadrzędnych.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#Sprawozdawca">Najważniejszą poprawką jest skreślenie punktu f), który mówi o utrzymaniu rentowności przedsiębiorstw skartelizowanych. Według tego punktu możnaby bowiem uznać za cel użyteczny podtrzymywanie przestarzałych przedsiębiorstw za pomocą renty kartelowej, co, zdaniem Komisji, byłoby powstrzymywaniem normalnego procesu rozwojowego.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#Sprawozdawca">Ustawa niniejsza daje Ministrowi Przemysłu i Handlu znacznie ostrzejsze, niż dotąd, narzędzie, które ma służyć do stopniowego zlikwidowania narośli kartelowej z polskiego organizmu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#Sprawozdawca">W dyskusji przemawiali posłowie: T. Lechnicki, Krzywiec i Jóźwiak, ostro atakując kartele, domagając się od Rządu ukrócenia ich niespołecznej działalności. Dołączył swój głos w tej sprawie i pos. Mincberg, który powiedział: Zagadnienie karteli w Polsce należy do tych nielicznych spraw, w których niemal cała opinia publiczna jest zgodna. Kartele działają na szkodę naszego życia gospodarczego, dlatego należy przyjąć z zadowoleniem ten projekt ustawy, który ma ścieśnić działalność karteli.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#Sprawozdawca">Następnie przemawiał P. Minister Przemysłu i Handlu A. Roman: Wysoka Izbo. Zabieram głos tylko dla paru uwag. Z argumentacją ogólną, antymonopolistyczną, która była nam tutaj przedstawiona, najzupełniej się zgadzam, zresztą ze słów poszczególnych panów posłów, którzy przemawiali, wynikało, że zdają sobie z tego sprawę. Zwracam jedynie uwagę, że w szeregu argumentów były błędy i to dosyć poważne, ale nie chcę wchodzić w moją dawną skórę profesorską i o tych błędach mówić. Każdy z nas takie błędy popełnia. Zgadzam się również z rezolucją p. Lechnickiego Ta rezolucja jest nie tylko przyjęta przeze mnie, ale z entuzjazmem przyjęta, gdyż tam jest powiedziane, że rewizja w stosunku do karteli jest niedostateczna, że trzeba sięgać głębiej i w sprawach organizacyjnych i tak samo w kwestii kosztów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#Sprawozdawca">Co do przemówienia p. Mincberga, to w tej samej sali odpowiadałem już na tak postawioną kwestię, że walka z kartelami czy innymi monopoloidami, czy też z pewnymi przejawami etatyzmu, mającego charakter monopolistyczny, jest jednym z naczelnych naszych postulatów. I jeżeli monopoloidy, czy też monopole znajdujemy w innych dziedzinach, to te monopole nie mogą się nam również podobać. Proszę wejść do pierwszego lepszego małego miasteczka polskiego, to nie potrzebuję chyba wyjaśniać, jaki monopol tam istnieje.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#Sprawozdawca">P. pos. Mincberg zarzucił mi, że ja się więcej zajmuję unarodowieniem, niż kartelami. Otóż rad był bym, żebym mógł dzisiaj stwierdzić, że tyle się zajmuję unarodowieniem, ile kartelami. W sprawie karteli była duża dyskusja, która wiele wyjaśniła i panowie mogli się przekonać, jak Ministerstwo się tą rzeczą interesuje i zajmuje. Natomiast na drodze wciągnięcia w procesy gospodarcze szerokich mas naszego ludu jeszcze rezultatów żadnych nie posiadamy i dlatego moim zdaniem niesłuszne jest twierdzenie pana posła.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#Sprawozdawca">W głosowaniu przyjęto ustawę w drugim i trzecim czytaniu z poprawką referenta oraz uchwalono dwie rezolucje komisyjne. Wzywają one Rząd do jak najpełniejszego skorzystania z możliwości, jakie daje ustawa dla zwalczania szkodliwych cech karteli oraz do zwalczania tych czynników, które wywołują wygórowany poziom cen większości artykułów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#Sprawozdawca">Pos. Machlejd referował projekt rządowy o zmianie rozporządzenia Prezydenta o ograniczeniu nadmiernych wynagrodzeń w przedsiębiorstwach.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#Sprawozdawca">Według projektu rządowego za nadmierne wynagrodzenie uważa się płacę powyżej 2500 miesięcznie lub 30.000 rocznie. Komisja zmienia to w ten sposób, że nadmierne wynagrodzenie zaczyna się powyżej 1000 zł miesięcznie, jeżeli chodzi o członków rad nadzorczych, a powyżej 500 zł miesięcznie, jeżeli chodzi o członków komisji rewizyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#Sprawozdawca">W głosowaniu ustawę przyjęto w brzmieniu proponowanym przez Komisję w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#Sprawozdawca">Ustawę o powszechnym obowiązku świadczeń rzeczowych przedstawił Wysokiej Izbie sprawozdawca pos. Budzanowski.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#Sprawozdawca">Sejm przyjął projekt ustawy w drugim i trzecim czytaniu. Przyjęta też została rezolucja komisyjna.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#Sprawozdawca">Wycofanie urzędów, ludności i mienia z zagrożonych obszarów Państwa zreferował sprawozdawca pos. Csadek.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#Sprawozdawca">Komisja Wojskowa Sejmu uzupełniła projekt ustawy czterema nowymi artykułami, tj. 10, 11, 12 i 13. Mianowicie wprowadziła w porozumieniu z władzami wojskowymi przepisy, zakazujące wycofania z zagrożonych obszarów Państwa poszczególnych urzędów, instytucji ludności oraz mienia. Władze wojskowe już w czasie pokoju na mocy proponowanej poprawki określają obszar Państwa, z którego wycofanie może być wzbronione, oraz właściwość i zakres działania władz, powołanych do przygotowania i przeprowadzenia nakazu wycofania.</u>
<u xml:id="u-2.45" who="#Sprawozdawca">Brak takich przepisów mógłby pociągnąć za sobą unieruchomienie fabryk, potrzebnych dla przemysłu wojennego, elektrowni, szpitali itd.</u>
<u xml:id="u-2.46" who="#Sprawozdawca">Projekt ustawy, wraz z poprawkami Komisji, został przyjęty jednomyślnie w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.47" who="#Sprawozdawca">Ustawę o komunikacjach w służbie obrony Państwa przedłożył Sejmowi sprawozdawca pos. Kolbusz.</u>
<u xml:id="u-2.48" who="#Sprawozdawca">Do projektu ustawy nie zgłoszono żadnych poprawek i przyjęty on został w brzmieniu komisyjnym z drobną poprawką stylistyczną.</u>
<u xml:id="u-2.49" who="#Sprawozdawca">Pos. Dudrewicz zreferował ustawę o ustanawianiu prawa zabudowy oraz zbywaniu i zamianie niektórych gruntów państwowych, położonych w obrębie gmin, w których znajdują się polskie porty morskie.</u>
<u xml:id="u-2.50" who="#Sprawozdawca">Ustawę przyjęto w drugim i trzecim czytaniu, po czym została zarządzona przerwa do godz. 16-ej.</u>
<u xml:id="u-2.51" who="#Sprawozdawca">Po przerwie ustawę o organizacji więziennictwa przedstawił Izbie sprawozdawca pos. Czazrnek.</u>
<u xml:id="u-2.52" who="#Sprawozdawca">Komisja wprowadziła szereg drobnych poprawek merytorycznych i stylistyczno-redakcyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.53" who="#Sprawozdawca">W sprawie tej ustawy przemawiali posłowie: pos. ks. Padacz podkreśla konieczność umożliwienia kapelanom większego kontaktu z więźniami, a zwłaszcza młodzieżą, której liczba w więzieniach niestety z roku na rok się powiększa.</u>
<u xml:id="u-2.54" who="#Sprawozdawca">Pos. Wiwicki zgłosił poprawki w sprawie więźniów politycznych. Podtrzymywał jego punkt widzenia pos. Nawrocki.</u>
<u xml:id="u-2.55" who="#Sprawozdawca">Pos. Jahoda-Żółtowski mówił o nauce rzemiosła w warsztatach więziennych i poprawczych.</u>
<u xml:id="u-2.56" who="#Sprawozdawca">P. Wiceminister Sprawiedliwości A. Chełmoński oświadcza: Ministerstwo Sprawiedliwości całkowicie popiera stanowisko, że praca więźniów nie powinna stanowić jakiejkolwiek konkurencji dla normalnej działalności gospodarczej, a w szczególności dla drobnego i średniego przemysłu oraz rzemiosła. Ta praca ma inne cele, cele wyłącznie penitencjarne i w żadnym razie nie można dopuścić, aby powodowała dezorganizację życia gospodarczego. Jeżeli stylizacja ustępu 2 art. 37 budzi jakieś wątpliwości, to pozwalam sobie przyłączyć się do zgłoszonej tu poprawki i wyrażam zgodę na skreślenie ustępu 2 tego artykułu.</u>
<u xml:id="u-2.57" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
<u xml:id="u-2.58" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawca pos. Czarnek sprzeciwia się poprawkom posłów Witwickiego i Nawrockiego ze względu na demonstracyjny charakter tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-2.59" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawca zgadza się na przyjęcie poprawki pos. Jahody-Żółtowskiego.</u>
<u xml:id="u-2.60" who="#Sprawozdawca">W głosowaniu wszystkie poprawki mniejszości zostały odrzucone i projekt ustawy w brzmieniu komisyjnym wraz z poprawką pos. Jahody-Zółtowskiego został w drugim i trzecim czytaniu przyjęty. Przyjęta została również rezolucja Komisji: Sejm wzywa Rząd do opracowania i przedłożenia Izbom ustawodawczym ustawy o aresztach gminnych.</u>
<u xml:id="u-2.61" who="#Sprawozdawca">Pos. Mazurkiewicz zreferował projekt ustawy, złożony przez posła Ostafma o znoszeniu ordynacji rodowych.</u>
<u xml:id="u-2.62" who="#Sprawozdawca">Mówca stwierdza, że wszelkie przyczyny, które kiedyś mogły uzasadniać istnienie ordynacji, są dziś anachronizmem wobec równości wszystkich przed prawem i przyjęcia zupełnie innych kryteriów przy wyróżnianiu zasług dla Ojczyzny. W obecnych stosunkach ordynacje są tworami, uniemożliwiającymi właścicielom wykonywanie obowiązków wobec Państwa i współobywateli. Ordynacje są sprzeczne z tendencją naszej polityki agrarnej, zdążającej do oparcia struktury rolnej na średniej i drobnej własności rolnej. Ordynacje powodują sprzeczne z prawem ogólnym ograniczenia w rozporządzaniu majątkiem, są więc niezrozumiałym ograniczeniem praw obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-2.63" who="#Sprawozdawca">W niepodległej Polsce nowe ordynacje, jako sprzeczne z podstawowymi zasadami ustroju Rzeczypospolitej, nie powstawały. Przeciwnie, od początku istnienia odrodzonej Rzeczypospolitej — władze państwowe musiały likwidować najbardziej wybujałe przerosty ordynacyjne. Projekt ustawy wniesiony przez posła Ostafina i innych reguluje sprawę znoszenia ordynacji rodowych w całości.</u>
<u xml:id="u-2.64" who="#Sprawozdawca">Sejm przyjął projekt ustawy w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.65" who="#Sprawozdawca">Jako ostatni punkt porządku dziennego, rozpatrywany był rządowy projekt ustawy o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o ochronie lasów, nie stanowiących własności Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.66" who="#Sprawozdawca">Referent pos. Karśnicki zaznaczył, że projekt wprowadza szereg zmian w celu dostosowania gospodarki w lasach prywatnych do potrzeb bezpieczeństwa kraju, do coraz większych wymagań polityki ogólno-gospodarczej i ogólno-leśnej, a przede wszystkim w celu zahamowania zmniejszania się powierzchni lasów, oraz zwiększenia ich wartości użytkowej.</u>
<u xml:id="u-2.67" who="#Sprawozdawca">Komisja rolna wprowadziła do rządowego projektu szereg poprawek. Najważniejszymi są: poprawka przywracająca brzmienie art. 8 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z 1927 r., zwalniająca nowo zalesione przestrzenie od podatków w ciągu lat 30. Poprawki określające zmniejszenie wymiaru podatków w tym samym stopniu, w jakim określono zmniejszenie się wartości użytkowej lasu przez uznanie go za ochronny, poprawki ograniczające swobodę zatrudniania pracowników leśnych w pasie granicznym i na innych specjalnie ważnych obszarach leśnych.</u>
<u xml:id="u-2.68" who="#Sprawozdawca">Pos. Barański zwraca uwagę, że ustawa o ochronie lasów jest u nas może najbardziej policyjną ze wszystkich ustaw gospodarczych. Mówca zgłosił poprawkę, że uchwała Rady Ministrów, która określa, na jakich obszarach mogą obowiązywać te przepisy, ma zapadać na wniosek Ministra Spraw Wojskowych.</u>
<u xml:id="u-2.69" who="#Sprawozdawca">Wniosek ten mówca uzgodnił ze sprawozdawcą i uzyskał aprobatę przedstawicieli Ministra Spraw Wojskowych i Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.</u>
<u xml:id="u-2.70" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawca wyraził zgodę na przyjęcie poprawki p. Barańskiego, poczym projekt ustawy wraz z tą poprawką uchwalony został w drugim i trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-2.71" who="#Sprawozdawca">Na tym porządek dzienny został wyczerpany. Zgłoszono szereg interpelacyj m.in. posłów Ratajczyka i Koniecznego do p. Prezesa Rady Ministrów i Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie zastosowania polityki wzajemności w związku z szykanami wobec mniejszości polskiej w Niemczech. Pos. Długiewicza w sprawie wydania w drodze rozporządzenia statutu o przymusowych strażach pożarnych. Pos. Filipowicza w sprawie wypłaty związkom samorządowym sum z dotacji 10 miln. zł z budżetu państwowego na r. 1938/39. Pos. Ratajczyka w sprawie pominięcia uczestników b. Armii polskiej w Ameryce w rozporządzeniu wykonawczym Min. Spr. Wojskowych do ustawy z 2 lipca 1937 r. o zapewnieniu pracy i zaopatrzeniu uczestników walk o niepodległość. Pos. Józefa Milewskiego w sprawie niedopuszczalnych represji stosowanych przez dyrekcję firmy Vacuum Oil Company wobec personelu biurowego.</u>
<u xml:id="u-2.72" who="#komentarz">(Posiedzenie zakończono o godz. 18 m. 20.)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>