text_structure.xml
31.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Marszałek">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Marszałek">Jako sekretarze zasiadają pp.: Skrypnyk i Sosiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Marszałek">Protokół i listę mówców prowadzi p. Skrypnyk.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Marszałek">Proszę Panów Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Marszałek">Protokół 3 posiedzenia Sejmu uważam za przyjęty, gdyż nie wniesiono przeciw niemu zarzutów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Marszałek">Komunikuję Izbie, że w dniu 7 grudnia rb. w towarzystwie pp. Wicemarszałków i Sekretarzy Sejmu udałem się do Krakowa, gdzie równocześnie z Prezydium Senatu złożyłem imieniem Sejmu Rzeczypospolitej hołd pamięci Józefa Piłsudskiego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">(Izba wstaje.)</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Marszałek">Usprawiedliwiają nieobecność w Sejmie posłowie: Janicki, Klimkiewicz, Łyszczak, Ostrowski, Plebanek, Rutek, Sikorski, Sokołowski, Wolański i Żeligowski.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Marszałek">Udzieliłem urlopu posłom: Bardzińskiemu, ks. Lubelskiemu, Łyszczakowi, Szczytt-Niemirowiczowi i Trębickiemu na 1 dzień, Starzewskiemu na 2 dni, Kudelskiej na 5 dni, Szumańskiemu zaś na 1 tydzień.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Marszałek">Poseł Krawczyński prosi Izbę o udzielenie urlopu zdrowotnego na 1 miesiąc. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba tego urlopu udzieliła.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Marszałek">Przed przystąpieniem do porządku dziennego udzielam głosu p. Wicemarszałkowi Wendzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PWenda">Wysoka Izbo! W związku z przemówieniem wygłoszonym przeze mnie w dniu 3 grudnia rb. na plenarnym posiedzeniu Sejmu oraz wobec komentarzy, jakie związano z tym przemówieniem, stwierdzam, że w przemówieniu moim dałem wyraz osobistym poglądom.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PWenda">Oficjalne stanowisko Obozu Zjednoczenia Narodowego w stosunku do programu gospodarczego Rządu sprecyzowane zostało w deklaracji Szefa Obozu p. gen. Stanisława Skwarczyńskiego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PWenda">W imieniu Obozu Zjednoczenia Narodowego oświadczam, że Obóz do poczynań gospodarczych Rządu ustosunkowuje się całkowicie pozytywnie, w pełnym przekonaniu, że prowadzą one skutecznie do wspólnego nam wszystkim celu wzmocnienia siły Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw. Proszę Pana Sekretarza o odczytanie tych projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#komentarz">(Czyta:)</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzpSosiński">Rządowe projekty ustaw: a) o ratyfikacji porozumienia między Rzecząpospolitą Polską a Wielką Brytanią, dotyczącego clenia pewnych wyrobów chemicznych (druk nr 34), b) o ratyfikacji umowy gospodarczej z dnia 1 lipca 1938 r. między Rzecząpospolitą Polską a Rzeszą Niemiecką (druk nr 35), c) o ratyfikacji drugiego protokółu dodatkowego do konwencji handlowej i nawigacyjnej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Rumunii (druk nr 36), d) o ratyfikacji protokółu dodatkowego z dnia 9 lutego 1938 r. do konwencji handlowej i nawigacyjnej między Polską a Rumunią z dnia 23 czerwca 1930 r. (druk nr 37), e) o ratyfikacji piątego protokółu dodatkowego do konwencji handlowej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Węgier (druk nr 38), f) o ratyfikacji porozumienia między Polską a Japonią, dotyczącego zniżek celnych na pewne towary japońskie (druk nr 39), g) o ratyfikacji porozumienia między Polską a Finlandią o cleniu serów pochodzenia finlandzkiego (druk nr 40).</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#Marszałek">Proponuję projekty te odesłać do Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#komentarz">(Czyta:)</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzpSosiński">h) o zmianie ustawy o ochotniczych lotach ćwiczebnych (druk nr 31).</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#Marszałek">Proponuję ten projekt odesłać do Komisji Wojskowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#komentarz">(Czyta:)</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzpSosiński">i) o zmianie ustawy o państwowej służbie cywilnej (druk nr 29), j) o zespoleniu samorządu szkolnego z samorządem terytorialnym (druk nr 32).</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#Marszałek">Proponuję projekty te odesłać do Komisji Administracyjno-Samorządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PBudzanowski">Proponuję odesłać rządowy projekt ustawy o zespoleniu samorządu szkolnego z samorządem terytorialnym do Komisji Oświatowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PDługosz">Ten projekt ustawy był już w poprzednim Sejmie rozpatrywany i był również w Komisji Administracyjno-Samorządowej, dlatego wypowiadam się za tym, ażeby został odesłany ponownie do Komisji Administracyjno-Samorządowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#Marszałek">Moim zdaniem należy go odesłać do Komisji Administracyjno-Samorządowej. Ponieważ są co do tego wątpliwości, przeto poddam sprawę pod głosowanie. Kto jest za tym, ażeby projekt ten odesłać do Komisji Administracyjno-Samorządowej, zechce wstać. Stoi większość. Zatem projekt ten zostanie odesłany do Komisji Administracyjno-Samorządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#komentarz">(Czyta:)</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SekretarzpSosiński">k) o zmianie kodeksu karnego wojskowego (druk nr 30) 1) o sądach ubezpieczeń społecznych (druk nr 27), ł) o organizacji więziennictwa (druk nr 16), m) o spółkach udziałowych o kapitale zmiennym (druk nr 21).</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#Marszałek">Projekty te proponuję odesłać do Komisji Prawniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#komentarz">(Czyta:)</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SekretarzpSosiński">n) o nadzorze nad działalnością ubezpieczeniową (druk nr 17), o) o zatwierdzeniu układu między Rzecząpospolitą Polską a Wolnym Miastem Gdańskiem celem uchylenia dwukrotnego opodatkowania w zakresie opłat stemplowych od weksli (podatku wekslowego) (druk nr 33).</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#Marszałek">Proponuję projekty te odesłać do Komisji Skarbowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#komentarz">(Czyta:)</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SekretarzpSosiński">p) o nabywaniu na własność Państwa nieruchomości ziemskich pozbytych w drodze egzekucji (druk nr 14).</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#Marszałek">Proponuję projekt ten odesłać do Komisji Rolnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#komentarz">(Czyta:)</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#SekretarzpSosiński">r) o izbach aptekarskich (druk nr 28), s) o publicznej służbie zdrowia (druk nr 25), t) o zwalczaniu gruźlicy (druk nr 24), u) o zwalczaniu nierządu (druk nr 26), w) o zwalczaniu chorób wenerycznych (druk nr 23).</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#Marszałek">Proponuję projekty te odesłać do Komisji Zdrowia Publicznego i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#Marszałek">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Izba propozycje moje przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Projekty te przekażę pp. Przewodniczącym odpowiednich komisyj.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego: Pierwsze czytanie projektu ustawy, złożonego przez posła Juliusza Dudzińskiego w sprawie zmiany ustawy o uboju zwierząt gospodarskich w rzeźniach (druk nr 41).</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#Marszałek">Proponuję ten projekt odesłać do Komisji Administracyjno - Samorządowej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał propozycję moją za przyjętą. Sprzeciwu nie słyszę. Projekt ten przekażę p. Przewodniczącemu komisji.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 3 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o dodatkowym kredycie na rok 1938/39 na koszty wyborów do Sejmu i Senatu (druki nr 3 i 42).</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#Marszałek">Głos ma sprawozdawca p. Browiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PBrowiński">Wysoka Izbo! Komisja otrzymała rządowy projekt ustawy o dodatkowym kredycie na rok 1938/39 na koszty wyborów do Sejmu i Senatu. W analogiczny sposób sprawa ta była załatwiona w 1935 roku, kiedy również Sejm uchwalił dodatkowy kredyt w wysokości 2.000.000 zł. W zamknięciach rachunkowych została ustalona suma wydatków na 1.987.301 zł. W stosunku do przedłożenia jest oszczędność o 12.700 zł. W porównaniu do lat, dotyczących dawnej ordynacji wyborczej, wydatki na wybory wynoszą obecnie okrągło 140.000 więcej. Spowodowane to jest drukiem kart do głosowania, który przedtem się w tych wydatkach nie mieścił.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PBrowiński">Komisja po rozważeniu projektu rządowego uchwaliła przedłożyć Wysokiej Izbie projekt ustawy w druku nr 3 bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#Marszałek">Nikt głosu nie żąda. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#Marszałek">Kto z Panów Posłów jest za przyjęciem projektu ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez Sejm, zechce wstać. Stoi większość. Ustawa została w drugim czytaniu przyjęta.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania. Kto z Panów Posłów jest za przyjęciem projektu ustawy, zechce wstać. Stoi większość. Stwierdzam, że Sejm projekt ustawy uchwalił.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 4 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o dodatkowym kredycie na rok 1938/39 na zaangażowanie urzędników ryczałtowych w urzędach zagranicznych (druki nr 4 i 43).</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#Marszałek">Głos ma sprawozdawca p. Surzyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PSurzyński">Wysoka Izbo! Sytuacja międzynarodowa powoduje zwiększenie agend Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W ramach ustalonego kontyngentu urzędniczego załatwia dotychczas ten resort swe zwiększone zadania w sposób ofiarny i skuteczny. W ostatnich czasach powstaje konieczność obsadzenia wszystkich etatów urzędniczych ryczałtowo przewidzianych w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych dla załatwienia właściwego dwóch problemów bez uszczerbku dla normalnego toku urzędowania, a mianowicie: sezonowa emigracja rolna do Niemiec, Belgii, Łotwy i Estonii spowodowała zwiększenie agend w konsulatach danych państw i ponadto zachodzi państwowa i narodowa konieczność jak najrychlejszego wykonania ustawy z dnia 31 marca 1938 r. o pozbawieniu obywatelstwa.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PSurzyński">Jak Wysokiej Izbie wiadomo, ustawa ta postanawia, że ci obywatele Państwa Polskiego, którzy działają na szkodę Państwa względnie są ponad 5 lat poza granicami Państwa i stracili faktyczny związek z Państwem, mogą być pozbawieni obywatelstwa polskiego. Chodzi tu o słynnych Polaków paszportowych, którzy niejednokrotnie od 20 lat nie byli w Polsce i poza dokumentem paszportowym nie posiadają innego związku z naszym Państwem.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PSurzyński">Komisja wypowiedziała się za przyjęciem tego rządowego projektu ustawy bez zmian. Dlatego proszę Wysoką Izbę o uchwalenie tego projektu w brzmieniu rządowym bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#Marszałek">Do głosu nikt nie jest zapisany. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem ustawy w drugim czytaniu, zechce wstać. Stoi większość. Projekt ustawy został w drugim czytaniu przyjęty.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania. Kto z Panów Posłów jest za przyjęciem ustawy w trzecim czytaniu, zechce wstać. Stoi większość. Stwierdzam, że projekt ustawy został uchwalony.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 5 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o dodatkowym kredycie na rok 1938/39 na zwalczanie zaraźliwych chorób zwierzęcych (druki nr 5 i 44).</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#Marszałek">Głos ma sprawozdawca p. Ostafin.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#POstafin">Wysoka Izbo! W roku 1937 zaraza pryszczycy rozeszła się od zachodniej granicy Państwa Polskiego, płynąc z zachodu na wschód. W związku z tym trzeba w budżecie zwyczajnym na rok bieżący przewidzieć na walkę z pryszczycą 1.680.000 zł.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#POstafin">Ta suma przewidziana była w miesiącu grudniu br., wówczas kiedy w Polsce pryszczyca jeszcze się nie ukazała. Pryszczyca do Polski przyszła z zachodu dopiero na wiosnę zeszłego roku i objęła bardzo obszerne połacie zachodnich województw Polski, przerzucając się bardzo szybko na centralne okręgi, a następnie podążając w kierunku wschodnim. W miesiącu wrześniu ten pochód pryszczycy przez ziemie polskie miał według dokładnych danych największe nasilenie i osiągnął aż 15.000 zapowietrzonych miejscowości o przeszło 160.000 zapowietrzonych zagród. W miesiącu listopadzie okazał się już znaczny spadek i to nawet bardzo znaczny, bo badania dowiodły, że zapowietrzonych miejscowości jest ponad 5.000 z 36.000 zapowietrzonych zagród, więc w stosunku do września mamy niesłychanie gwałtowny spadek.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#POstafin">Jeżeli przyjrzymy się pochodowi pryszczycy w Niemczech, gdzie osiągnęła aż 700.000 zapowietrzonych zagród, i porównamy to z sytuacją w Polsce, to sprawdzimy, że stosunek zapowietrzenia u nas jest niepomiernie mniejszy aniżeli w Niemczech. W Niemczech próbowano wszelkich zabiegów nie tylko profilaktycznych, ale i leczniczych, wynaleziono podobno skuteczne lekarstwo, które potem się okazało nieskuteczne. Podobne rzeczy miały miejsce i w Polsce.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#POstafin">Doszło do mej wiadomości, że we Lwowie jeden z lekarzy weterynarii odkrył lekarstwo, które po sprawdzeniu w kilku miejscowościach okazało się skuteczne. Dlatego pozwoliłbym sobie zwrócić się do Ministerstwa Rolnictwa, ażeby było łaskawe zainteresować się tym wynalazkiem i sprawdzić go, a jeżeli okaże się skuteczny, stosować ten wynalazek. Wiem, że w paru miejscowościach woj. lwowskiego stosowano z dobrym skutkiem ten środek zapobiegawczy.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#POstafin">Jeżeli chodzi o obecną sytuację pryszczycy, to przechodzi ona stopniowo na wschód i można się spodziewać, że z wiosną przyszłego roku, po zakończeniu zimy, wzrośnie i obejmie tereny województw wschodnich z dalszym parciem na granicę wschodnią naszego Państwa.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#POstafin">Dzięki usilnym zabiegom Ministerstwa Rolnictwa i rady weterynaryjnej perturbacji na rynku mięsnym i w eksporcie mięsa z Polski pryszczyca nie wywołała. Okazało się, nawet, że eksport bydła rzeźnego i mięsa wzrósł o 25% w stosunku do roku zeszłego. Wewnętrzny rynek mięsny był również należycie zaspokojony.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#POstafin">Jeżeli chodzi o wyniki, jakie ta choroba spowodowała na niekorzyść pogłowia, to okazało się, że przymusowo wybito 2800 sztuk, a padło z górą 10500 sztuk. Oczywiście, jeżeli chodzi o dalszą produkcję zwierzęcą, o mleczność, to ta choroba odbiła się również fatalnie i na produkcji mlecznej w Polsce.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#POstafin">Państwo ma ustawowe obowiązki prowadzenia walki z pryszczycą, jak również zobowiązują Państwo do tej walki umowy międzynarodowe. I w związku z tym, ponieważ trudno było przewidzieć, jak wielkie będą te koszty, okazał się budżet zwyczajny w wysokości przeszło 1.600.000 zł niewystarczający i Rząd przyszedł do Wysokiej Izby z projektem zwiększenia jeszcze dodatkowo tego budżetu o 500.000 zł. Po bliższych obliczeniach okazało się że i te 500.000 zł są niewystarczające, bo na same odszkodowanie zapadłe bydło, w myśl ustawy, która obowiązuje, wypłaca się 75% wartości za bydło padłe, a 100% za przymusowo wybite; już sam ten koszt wynosi w stosunku do tej ilości bydła przeszło 1.700.000 zł. Więc po bliższym rozpatrzeniu tej sprawy Komisja Budżetowa w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu Ministerstwem Rolnictwa doszła do przekonania, że należy zwiększyć tę sumę budżetową z 500.000 zł na 1.700.000 zł i wprowadziwszy odpowiednie poprawki w art. 1 i 2 ustawy, przychodzi do Wysokiej Izby z propozycją przyjęcia tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#POstafin">Jako referent, zwracam się do Wysokiej Izby o przyjęcie ustawy w brzmieniu komisyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#Marszałek">Do głosu nikt nie jest zapisany. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez komisję, zechce wstać. Stoi większość. Projekt ustawy został w drugim czytaniu przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania. Kto jest za przyjęciem ustawy w trzecim czytaniu, zechce wstać. Stoi większość. Stwierdzam, że Sejm ustawę przyjął.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 6 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o dodatkowym kredycie na r. 1938/39 na opiekę nad emigrantami za granicą (druk nr 6 i 45).</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#Marszałek">Głos ma sprawozdawca p. Żyborski.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PŻyborski">Wysoka Izbo! Emigracja w ostatnim okresie wynosiła do Niemiec 60.000, do Łotwy 17.500, do Estonii 4.000 osób. Jest to emigracja sezonowa. Równocześnie emigracja stała wynosiła do Francji 18.700, do Belgii 1.500, do Luksemburga 300, do Ameryki 18.000 osób. W związku ze zwiększeniem emigracji naszej zachodziła też potrzeba opieki nad naszą emigracją za granicą. Opieka ta przede wszystkim skoncentrowana jest na odcinku szkolnictwa, jak też i zwalczania akcji komunistycznej pomiędzy naszą młodzieżą emigracyjną.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PŻyborski">W związku z tym preliminowane w budżecie naszym sumy na opiekę nad emigracją za granicą okazały się za małe, wobec tego wpłynął rządowy projekt ustawy o zwiększenie tego kredytu w budżecie.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PŻyborski">Na komisji sprawa została przedyskutowania i proszę Wysoką Izbę o uchwalenie projektu tej ustawy w brzmieniu rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#Marszałek">Nikt nie jest zapisany do głosu. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez komisję, zechce wstać. Stoi większość. Ustawa została w drugim czytaniu przyjęta.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania. Kto jest za przyjęciem ustawy w trzecim czytaniu zechce wstać. Stoi większość. Stwierdzam, że Sejm ustawę przyjął.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#Marszałek">Przystępujemy do punktu 7 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Prawniczej o rządowym projekcie ustawy o przedłużeniu obniżenia komornego (druk nr 15 i 46).</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#Marszałek">Głos ma sprawozdawca p. Starzewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PStarzewski">Wysoka Izbo! Rządowy projekt ustawy o przedłużeniu obniżenia komornego, który mam zaszczyt referować, wiąże się z ustawą z dnia 1 lutego 1938 r. o przedłużeniu obniżenia komornego oraz z dekretem Prezydenta Rzplitej z 14 listopada 1935 r. w sprawie obniżenia komornego oraz zmiany ustawy o ochronie lokatorów.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PStarzewski">Jak wiadomo, dekret Prezydenta obniżył podstawowe komorne mieszkań i lokali podlegających ustawie o ochronie lokatorów według następujących zasad: a) dla mieszkań 3-izbowych, t. zn. 2-pokojowych i mniejszych o 15%, b) dla mieszkań większych oraz lokali przemysłowych i handlowych o 10%.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PStarzewski">Inne nieco zasady przyjął dekret co do komornego w budynkach nie podlegających ustawie o ochronie lokatorów, a należących do Skarbu Państwa oraz instytucyj prawa publicznego; tutaj obniżono komorne: a) dla mieszkań 3-izbowych (2-pokojowych) i mniejszych o 15%, b) dla mieszkań 4-izbowych (3-pokojowych) i większych o 10%.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PStarzewski">Zarządzone dekretem obniżenie miało obowiązywać w okresie od dnia 1 grudnia 1935 r. do dnia 30 listopada 1937 r.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PStarzewski">Ustawa z dnia 1 lutego 1938 r. przedłużyła wprowadzone dekretem obniżenie komornego na czas od dnia 1 grudnia 1937 r. do dnia 31 grudnia 1938 r. W rzeczywistości jednak obniżenie, choć w zmniejszonych rozmiarach, miało trwać jeszcze dłużej. Równocześnie bowiem stanowiła ustawa, że począwszy od dnia 1 stycznia 1939 r. wysokość komornego ma wzrastać co kwartał o 2,5% podstawowego komornego, aż do osiągnięcia wysokości pełnego podstawowego komornego.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PStarzewski">Obecnie Rząd przedłożył projekt ustawy przedłużającej obniżenie komornego na czas od dnia 1 stycznia 1939 r. do dnia 31 marca 1940 r. a więc o 5 kwartałów. Zarazem ten projekt przesuwa termin automatycznego kwartalnego wzrastania komornego na dzień 1 kwietnia 1940 r.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PStarzewski">Komisji Prawniczej nie były nieznane ujemne strony proponowanego przepisu. Z pewnością nie wydaje się zbyt dobrą metoda przedłużania z roku na rok środków wprowadzonych jako tymczasowe i mających początkowo działać jedynie w obrębie ustawowo ściśle określonego terminu. Może również razić przerzucanie pewnego społecznego ciężaru na jedną tylko grupę ludności, w dodatku grupę z pewnością nie znajdującą się w najlepszym położeniu materialnym, skoro około 80% budynków, o które tutaj chodzi, to nie jakieś czynszowe kamienice, ale domy prowincjonalne o dwóch czy trzech małych mieszkaniach, których właściciele, ponoszący znaczne ciężary publiczne, nawet przy normalnych czynszach nie mogliby liczyć na większe dochody. Jednak motywy Rządu, rzucone na szalę rozważań, są dość ważkie, by szalę tę przeważyć na rzecz projektu. Wobec zamierzonego utrzymania do końca marca 1940 r. podatku specjalnego, równoczesne zniesienie obniżki komornego musiałoby odbić się nader ujemnie na budżetach domowych szerokich rzesz pracowniczych obciążonych tym podatkiem specjalnym. Gospodarcze zaś położenie tych rzesz, potrzeba liczenia się z ich nastrojami każą załatwić propozycję Rządu w sposób pozytywny.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#PStarzewski">Trudno było by wstrzymać się od uwagi, że przedstawiona sprawa jest jedynie tylko fragmentem o wiele szerszego zagadnienia całości naszego ustawodawstwa lokatorskiego. Wiele innych punktów tego ustawodawstwa dojrzało już bez wątpienia do rewizji, by wspomnieć choćby o tych przepisach, co do których doświadczenie wykazało, że nasuwają liczne możliwości nadużyć ze strony tych, którzy mają być przez nie chronieni, świadomość potrzeby wzięcia na warsztat odnośnych problemów nie powinna wygasnąć, a dzisiejszą naszą uchwałę należy uważać jedynie za cząstkowe rozstrzygnięcie, wydane pod naciskiem naglącej konieczności.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#PStarzewski">Komisja Prawnicza, wychodząc z tego założenia, że chodzi tutaj o rzeczywiście naglącą konieczność, stawia wniosek o przyjęcie projektu ustawy według druku nr 15 bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#Marszałek">Nikt nie jest zapisany do głosu. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#Marszałek">Kto jest za przyjęciem ustawy w brzmieniu, zaproponowanym przez komisję, zechce wstać. Stoi większość. Projekt ustawy został w drugim czytaniu przyjęty.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#Marszałek">Przystępujemy do trzeciego czytania. Kto jest za przyjęciem ustawy w trzecim czytaniu, zechce wstać. Stoi większość. Stwierdzam, że Sejm projekt ustawy w trzecim czytaniu przyjął.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#Marszałek">Punkt 8 i 9 porządku dziennego musimy odłożyć ze względu na to, że komisja nie przygotowała sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#Marszałek">Przechodzimy do punktu 10 porządku dziennego: Wybór komisyj.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#Marszałek">Mamy do wybrania przede wszystkim Komisję Długów Państwa.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#Marszałek">Na podstawie art. 2 i w związku z art. 15 ustawy z dnia 2 stycznia 1936 r. o wykonywaniu kontroli parlamentarnej nad długami Państwa Izba winna dokonać wyboru czterech członków i tyluż zastępców członków Komisji Kontroli Długów Państwa.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#Marszałek">Proponuję na członków panów posłów: Chmielińskiego, Derynga, Lepeckiego i Sowińskiego, na zastępców członków zaś panów posłów: Gutowskiego, Szczytt-Niemirowicza, Gebethnera i Ostaszewskiego.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#Marszałek">Czy są jakieś inne kandydatury? Jeżeli nie ma, to ponieważ jest tylu kandydatów, ile jest stanowisk do obsadzenia, głosowanie się nie odbędzie. Na członków komisji zostali wybrani posłowie: Chmieliński, Deryng, Lepecki i Sowiński oraz na zastępców członków posłowie: Gutowski, Szczytt - Niemirowicz, Gebethner i Ostaszewski.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#Marszałek">Obecnie przystępujemy do wyboru komisji, która wynika z naszego specjalnego zadania, mianowicie Komisji do Zmiany Ordynacji Wyborczej.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#Marszałek">Propozycja moja została Panom rozdana. Jeżeli są jakieś inne wnioski...</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#komentarz">(Głosy: Nie mamy listy.)</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#Marszałek">Proszę Pana Sekretarza o odczytanie listy, bo w tej chwili dopiero listy się rozda je.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzpSosiński">Komisja dla Zmiany Ordynacji Wyborczej: pp. Bardziński Adam, Bartoszek Tomasz Browiński Michał, Brylski Lucjan, Deryng Antoni, Dobrowolski Adam, Dollinger Zygmunt, Lepecki Zbigniew, Machlejd Jerzy, Matraś Zdzisław, Milewski Józef, Ostachowski Jan, Pankiewicz Michał, Piotrowski Jan, Pleszyński Ludwik, Putek Józef, Rostek Antoni, Ryszka Józef, Sikorski Brunon, Skwarczyński Stanisław, Stahl Zdzisław, Starzewski Maciej, Surzyński Leon, Szczepański Włodzimierz, Trębicki Henryk, Trzeciak Jan, Wenda Zygmunt, Wieczorkiewicz Antoni, Witwicki Stefan, Żyborski Witold.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#Marszałek">Czy są jeszcze jakieś inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PSommerstein">Zgłaszam kandydaturę p. Schwarzbarta. Ludność żydowska nie jest w tej komisji reprezentowana, proszę zatem o uwzględnienie mojego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PKonieczny">Zgłaszam kandydaturę p. Ratajczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#Marszałek">Więcej kandydatur nie ma. Przystępujemy do głosowania, tak jak głosowaliśmy nad wyborem innych komisyj, skreślając ewentualnie kogoś z zaproponowanych przeze mnie kandydatów i wstawiając na to miejsce nazwisko p. Schwartzbarta lub p. Ratajczyka, stosownie do uznania głosującego. Proszę o wypełnienie list. Panów Sekretarzy proszę o zebranie kartek.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">(Po zebraniu kart.)</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#Marszałek">Czy wszyscy Panowie Posłowie oddali głosy? Nikt się nie zgłasza, zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#Marszałek">Zarządzam przerwę 10-minutową dla obliczenia głosów.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#komentarz">(Przerwa od godz. 11 min. 55 do godz. 12 min. 18.)</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#Marszałek">Wznawiam posiedzenie. Ogłaszam wyniki wyborów. Głosowało 159 posłów. Głosów ważnych oddane 159. Bezwzględna większość stanowi 80. Otrzymali głosów 159 pp. Bardziński Adam, Bartoszek Tomasz, Browiński Michał, Brylski Lucjan, Dobrowolski Adam, Lepecki Zbigniew, Milewski Józef, Ostachowski Jan, Pankiewicz Michał, Piotrowski Jan, Pleszczyński Ludwik, Rostek Antoni, Sikorski Brunon, Starzewski Maciej, Surzyński Leon, Trębicki Henryk, Wieczorkiewicz Antom. Otrzymali głosów 158 pp. Deryng Antoni i Trzeciak Jan; 157 głosów — pp. Döllinger Zygmunt i Żyborski Witold; 156 głosów — pp. Matraś Zdzisław i Putek Józef; 155 głosów — p. Skwarczyński Stanisław; 154 głosy — p. Szczepański Włodzimierz; 153 głosy — pp. Machlejd Jerzy i Ryszka Józef; 152 głosy — pp. Stahl Zdzisław i Wenda Zygmunt i wreszcie 115 głosów otrzymał p. Witwicki Stefan. Tych 30 posłów zostało wybranych. Dalej p. Ratajczyk otrzymał 55 głosów i p. Szwartzbart 15 głosów. Wobec tego komisja została wybrana w składzie zaproponowanym przeze mnie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#Marszałek">Porządek dzienny został wyczerpany. Mam zamiar zamknąć posiedzenie. Złożone w ciągu dzisiejszego posiedzenia wnioski i interpelacje ogłoszę, stosownie do art. 33, na następnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#Marszałek">O terminie i porządku dziennym następnego posiedzenia będą Panowie Posłowie zawiadomieni na piśmie. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w biurze Sejmu do przejrzenia.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#Marszałek">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>