text_structure.xml 72.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełHenrykRafalski">Dnia 6 stycznia 1981 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełHenrykRafalski">projekt planu i budżetu na rok 1981 w części dotyczącej GKKFiS, Głównego Komitetu Turystyki i Centrali Turystycznej „Orbis”.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełHenrykRafalski">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele GKKFiS z przewodniczącym Marianem Renke, GKT z przewodniczącą Teresą Andrzejewską, CT „Orbis” z p.o. dyrektora generalnego Wiesławem Wilkiem, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz przewodniczący Sekcji Branżowej NSZZ „Solidarność” pracowników kultury fizycznej z siedzibą w Gdańsku Ryszard Załucki, sekretarz Komitetu Założycielskiego Związku Organizacji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Wojciech Michalik i wiceprzewodniczący Komisji Porozumiewawczej Związków Branżowych, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych Aleksander Bolechowski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełHenrykRafalski">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem materiały na temat projektu planu i budżetu opracowane przez GKKFiS, GKT oraz CT „Orbis”.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełHenrykRafalski">Jak wynika z informacji GKKFiS, w celu zapewnienia dalszego postępu w upowszechnianiu kultury fizycznej, przywrócenia i wzmocnienia jej funkcji wychowawczych i zdrowotnych, a także dla umożliwienia lepszego wykorzystania czasu wolnego, podjęte zostaną prace w kierunku dostosowania programów działalności organizacji kultury fizycznej do konkretnych warunków środowiskowych i oczekiwań społeczeństwa. Jednostki podstawowe uzyskują zwiększoną samodzielność działalności statutowej, programowej oraz w odniesieniu do możliwości uzyskania i wykorzystania środków finansowych, przy równocześnie wyższej odpowiedzialności za podejmowane działania. Zakłada się także wyeliminowanie takich ograniczeń, jak i limitowanie zatrudnienia i funduszu płac na cele związane ze świadczeniem usług dla ludności.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełHenrykRafalski">Środki dotychczas przeznaczone na imprezy o charakterze fasadowym przesunięte zostaną na imprezy aktywizujące kulturę fizyczną w konkretnych środowiskach. Odpowiednio przesunie się kadry trenersko-instruktorskie z instancji organizacji sportowych do jednostek podstawowych. Czas funkcjonowania obiektów urządzeń i terenów sportowych dostosowany zostanie do potrzeb społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełHenrykRafalski">W sporcie wyczynowym na czoło wysuwa się konieczność uzdrowienia sytuacji. Główną przyczyną zła w sporcie jest dążenie do sukcesu za wszelką cenę, bez zwracania uwagi na związane z tym koszty społeczne i moralne. Spowodowało to niekontrolowany przepływ środków i przekazywanie nadmiernych świadczeń na rzecz zawodników. Działania zmierzające do uporządkowania tych spraw, w tym wprowadzenie Karty praw i obowiązków sportowca, zasad zmiany barw klubowych, zasad świadczeń dla zawodników Ⅰ i II ligi piłki nożnej, wyjazdów za granicę - będą kontynuowane. W ślad za dotychczasowymi uregulowaniami wprowadzony zostanie jednolity dla wszystkich zawodników, zależny wyłącznie od poziomu sportowego, klasy, wyniku, postawy zawodnika system świadczeń, obejmujący: stypendia, dożywianie, zapomogi losowe, opiekę lekarską, ubiory i sprzęt sportowy. Modyfikacji ulegnie system szkolenia. Zakłada się rozszerzenie zasięgu szkolenia na młodzież, doskonalenie form i metod szkolenia, racjonalizację selekcji młodych talentów sportowych, zintegrowanie procesu szkolenia z systemem zawodów i, co jest szczególnie istotne, dalszą racjonalizację gospodarki środkami finansowymi, przeznaczonymi na działalność szkoleniową.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełHenrykRafalski">Ulegnie rozszerzeniu działalność gospodarcza organizacji sportowych, polegająca na wykorzystaniu istniejącej bazy na inne cele, np. świadczenia dla ludności usług hotelarskich czy gastronomicznych w oparciu o hotele i stołówki klubowe, czy wykorzystaniu specjalistycznych umiejętności np. usługi płetwonurków, alpinistów itp.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełHenrykRafalski">Dalszy rozwój kultury fizycznej i sportu w dużej mierze zależy od odpowiednich dostaw sprzętu sportowego i rekreacyjnego. Przy wstrzymaniu inwestycji również i w tej sferze produkcji, jak też przy pełnym już wykorzystaniu istniejących mocy produkcyjnych przyrost produkcji musi być z konieczności niewielki. Dostawy rynkowe sprzętu sportowego wzrosną o 6%, a dla organizacji sportowych i szkół o 15%. Usługi dla ludności w zakresie kultury fizycznej i sportu wzrosną o 6%.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełHenrykRafalski">Nakłady inwestycyjne GKKFiS na 1981 rok wyniosą ogółem 250 mln zł, z czego 140 mln zł roboty budowlano-montażowe. W ramach inwestycji kontynuowanych realizowanych będzie 8 zadań, z których 5 powinno być zakończonych w 1981 r. Są to: zakłady odzieży i sprzętu sportowego w Łodzi, wytwórnia sprzętu sportowego w Wałbrzychu, kryta pływalnia w Zakopanem, hala sportowa w AWF We Wrocławiu, hala sportowa w WSWF w Gdańsku-Oliwie. Ponadto realizowane będą inwestycje związane z kontynuacją budowy zespołu obiektów Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie wraz z rozbudową ośrodka szkolenia sportowego w Spale.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PosełHenrykRafalski">W planach terenowych środki na inwestycje sportowe ustalono w wysokości 266,8 mln zł, w tym roboty budowlano-montażowe - 110,2 mln zł. Nakłady na kulturę fizyczną i sport planuje jedynie 27 województw, a w tym na budownictwo 12 województw. Najwyższe nakłady będą w województwach gdańskim, stołecznym warszawskim, koszalińskim, chełmskim, toruńskim i lubelskim.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PosełHenrykRafalski">Spośród 47 ministerstw i urzędów centralnych, do których GKKFiS zwrócił się o podanie danych dotyczących realizacji zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu, nakłady na tę dziedzinę przeznacza zaledwie 6 resortów. Są to ministerstwa: Przemysłu Maszynowego, Hutnictwa, Spraw Wewnętrznych, Górnictwa, Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej oraz Przemysłu Maszyn Ciężkich i Rolniczych. Na realizację 14 zadań inwestycyjnych prowadzonych przez ministerstwa i urzędy centralne przeznacza się ogółem 125,1 mln zł, w tym roboty budowlano-montażowe 108,8 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PosełHenrykRafalski">Główny Komitet będący dysponentem środków specjalnych (Totalizator Sportowy) będzie finansował też z tych środków działalność inwestycyjno-remontów w zakresie pozaplanowych zadań dopuszczonych do realizacji o wartości kosztorysowej do 10 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PosełHenrykRafalski">Jak wynika z informacji GKT projekt planu na 1981 r. zakłada m.in., że wartość usług świadczonych ludności będzie o 6,6% większa niż w br. Podstawową pozycją (80,8% planu usług) stanowią tu usługi turystyczne. Przewiduje się wzrost ilości miejsc noclegowych ogółem o 11.679.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PosełHenrykRafalski">Podejmowane przez Główny Komitet Turystyki wysiłki zmierzające do opracowania wytycznych do programów rozwoju turystyki w województwie, których realizacja przyniesie szereg wymiernych efektów; m.in. ulegnie usprawnieniu planowanie na szczeblu województwa, a jednocześnie uzyska się jednolite podstawy do prac planistycznych o zasięgu ogólnokrajowym, co znakomicie ułatwi przygotowanie planu przestrzennego zagospodarowania turystycznego Polski do roku 2000. Ponadto terenowe jednostki gospodarki turystycznej uzyskują materiały do planowania bieżącej działalności na swoim terenie. Opracowanie 49 wojewódzkich programów będzie wymagało uruchomienia określonych środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PosełHenrykRafalski">W planach rozwoju turystyki w znacznie większym niż dotychczas stopniu uwzględniać się będzie czynną ochronę środowiska. W ostatnim pięcioleciu wydatkowano m.in. 376 mln zł na budowę sanitariatów oraz 500 mln zł na turystyczne zagospodarowanie lasów. Przyśpieszać się będzie instalowanie małych oczyszczalni ścieków, szczególnie potrzebnych pojedynczym obiektom, takim jak zajazdy, campingi, schroniska górskie itp., które często znajdują się na terenach wymagających szczególnie wzmożonej ochrony. Zwiększony zostanie również nadzór nad prawidłowością wykorzystania środków przeznaczonych na zagospodarowanie turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PosełHenrykRafalski">Nakłady inwestycyjne dla Głównego Komitetu Turystyki w 1981 r. zostały ustalone w wysokości 370 mln zł. Plan zakłada oddanie w roku 1981: 4 zakładów produkcyjnych „Foto-Pam” PTTK (poślizg z roku 1980), stacji obsługi PZMot w Zamościu, 16 zajazdów. Projekt planu dopuszcza ponadto do realizacji ze środków CFTiW campingi, bacówki i stanice wodne, z tym jednak zastrzeżeniem, że równocześnie realizowana wartość kosztorysowa zadań nie może przekroczyć 200 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PosełHenrykRafalski">Jak wynika z informacji CT „Orbis” zakłada się, że w 1981 r. obroty osiągną wielkość 17.493 mln zł, wpływy dewizowe wyniosą 622 mln zł dew. w tym z Ⅱ obszaru płatniczego 385 mln zł dew. Ulegnie powiększeniu baza hotelowo-gastronomiczna.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PosełHenrykRafalski">Przewiduje się do oddania do eksploatacji 9 hoteli. Na koniec 1981 r. baza ta obejmie 17,9 tys. miejsc noclegowych i 18,3 tys. miejsc gastronomicznych, co oznacza przyrost w stosunku do stanu z grudnia 1980 r. o blisko 17% stałych miejsc noclegowych i 16% stałych miejsc gastronomicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PosełHenrykRafalski">Wydatki na turystykę wyjazdową do krajów I obszaru płatniczego założono w wysokości 320 mln zł dew., to jest o 15% więcej w stosunku do przewidywanego wykonania roku ubiegłego. Wykonanie tego planu uzależnione jest przede wszystkim od wielkości udostępnionej przez partnerów bazy recepcyjnej. Ponadto nie bez znaczenia dla poziomu obsługi i wielkości ruchu jest ciągłe zmienianie warunków, na jakich mogą być przyjmowani turyści z Polski; dotyczy to w szczególności NRD, CSRS, SRR.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PosełHenrykRafalski">Plan wydatków na turystykę wyjazdową do krajów II obszaru płatniczego wynosi 229 mln zł dew. i jest wyższy w stosunku do przewidywanego wykonania w 1980 r. o 37% z uwagi na wyższe spłaty zaciągniętych kredytów dewizowych na budownictwo hotelowe.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PosełHenrykRafalski">Plan inwestycyjny CT „ Orbis” ustalono w wysokości 390 mln zł. Niezależnie od hoteli budowanych w ramach wykonawstwa krajowego, CT „Orbis” realizuje na zasadach samospłaty 9 obiektów w drodze importu inwestycyjnego (Gdynia, Katowice - hotel i motel, Wrocław, Cieszyn, Częstochowa, Kraków - motele, Gdańsk - Jelitkowo, Mrągowo - hotele).</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PosełHenrykRafalski">Uzupełniając materiały resortowe, przewodniczący GKKFiS Marian Renke stwierdził, że nie można było przy ustalaniu planu i budżetu na bieżący rok nie wziąć pod uwagę toczonej obecnie dyskusji nad problemami sportu. Dyskusje, spotkania i konsultacje, działania „Solidarności” i związków branżowych, pozwoliły na spokojne i rozważne rozpatrzenie zagadnień związanych ze sportem, dowiodły konieczności rozwijania sportu masowego i wyczynowego. Mamy pełną świadomość, że zaprezentowany projekt nie jest rozwojowy. W obecnej trudnej sytuacji gospodarczej nie można było jednak przeznaczyć większych nakładów na kulturę fizyczną. Zdajemy sobie sprawę, że nie tylko państwo powinno finansować sport masowy i wyczynowy, ale także my sami musimy szukać rezerw w naszej działalności. Ten rok pozwoli na zniesienie limitów, kluby sportowe przejdą na własny rozrachunek i bardziej będziemy wykorzystywali wpływy z Totalizatora Sportowego. Będziemy ponadto starali się przywrócić równowagę między sportem wyczynowym a masowym. W 1981 roku, w budżecie, przewidujemy wzrost dotacji dla Ludowych Zespołów Sportowych, TKKF i Szkolnych Związków Sportowych o prawie 60%. 50 mln zł przeznaczymy na kształcenie instruktorów sportu i rekreacji. Rozszerzymy sieć wypożyczalni. W budżecie nie przewidziano środków na stypendia dla czołowych sportowców. Sprawa ta będzie uregulowana odrębnie.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PosełHenrykRafalski">Uwagi do projektu planu i budżetu GKKFiT przedstawił poseł Włodzimierz Oliwa (PZPR): W listopadzie Komisja rozpatrywała problemy kultury fizycznej, zwracając uwagę na konieczność rzetelnej i wiarygodnej informacji o polskim sporcie. Na tej podstawie przedstawiono wnioski dotyczące perspektywicznego planowania działalności organizacyjnej sportu masowego i wyczynowego i rozbudowy bazy sportowo-rekreacyjnej. Konieczne jest opracowanie właściwego modelu działalności sportowej oraz ustalenie odpowiednich relacji między sportem masowym i wyczynowym. Model ten powinien precyzować obowiązki instytucji, zakładów pracy, ministerstw, szkolnictwa, związków zawodowych i stowarzyszeń sportowych. Działalność sportowa powinna w mniejszym stopniu opierać się na aparacie administracyjnym, a bardziej na społecznym zaangażowaniu działaczy sportowych. Bardziej samorządnie muszą funkcjonować kluby sportowe, przy równoczesnym zwiększeniu ich odpowiedzialności. Plan perspektywiczny (10-cio i 5-letni) powinien podnieść rangę kultury fizycznej i działalności sportowej we wszystkich zakładach pracy, we wszystkich resortach, województwach i gminach. Szczególnie ważne jest wzmocnienie kadr sportowych (działaczy i trenerów) pracujących w szkolnictwie podstawowym, średnim i wyższym. Nauczyciel wf w szkole powinien być równocześnie działaczem sportowym w swoim regionie. Szkolny obiekt sportowy (zwłaszcza na wsi) powinien skupiać całą młodzież. Duże osiągnięcia w sporcie masowym ma NRD i dlatego wskazane byłoby przyjęcie od naszych sąsiadów pewnych sprawdzonych wzorów.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PosełHenrykRafalski">Ostatnio krytykowano system opłacania niektórych sportowców zajmujących etaty w zakładach pracy. Doprowadziło to do określonych społecznie wynaturzeń, do traktowania niektórych dyscyplin sportu jako zasadniczego źródła zarobkowania i równocześnie ograniczało możliwości wykonywania podstawowego zawodu przez sportowca, po zakończeniu jego kariery sportowej. Sprawy te wymagają pilnej regulacji ustawowej i finansowej. Pilnego uporządkowania wymaga też wiele problemów natury moralnej, jak np. „eksport” zawodników do klubów sportowych za granicami kraju, czy nadużywanie alkoholu przez sportowca. Z satysfakcją trzeba stwierdzić, że GKKFiS w przedstawionym projekcie planu i budżetu sygnalizuje już podjęcie działań zmierzających do lepszego wykonywania swoich zadań statutowych, jak również wprowadzenia karty praw i obowiązków sportowca co niewątpliwie wpłynie dodatnio na podniesienie rangi sportu i na samą działalność sportową.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PosełHenrykRafalski">Uwagę zwraca zamiar zwiększenia samodzielności masowych organizacji kultury fizycznej. Doświadczenia ubiegłego okresu wykazują jednak, że zwiększona samodzielność wymaga równocześnie zwiększonego nadzoru, kontroli wewnętrznej i nadrzędnej. Stwierdzono np. istotne niedociągnięcia w gospodarce finansowo-materiałowej w Radzie Głównej Zrzeszenia LZS. Niedociągnięcia te świadczyły o tym, że na stanowiskach kierowniczych w tym Zrzeszeniu, byli ludzie, którzy przede wszystkim mieli na względzie własne interesy. Działalność sportowa jest przede wszystkim działalnością społeczną i publiczną. Nie chcemy sportowców, dla których celem głównym jest pieniądz i majątek. Chciałbym prosić o poinformowanie jak rozliczono Radę Główną Zrzeszenia LZS?</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PosełHenrykRafalski">W projekcie planu przewiduje się uzyskiwanie dodatkowych środków finansowych poprzez rozszerzenie działalności hotelarskiej i gastronomicznej w oparciu o hotele i stołówki klubowe. Osobiście uważam, że może to spowodować więcej szkody niż pożytku. Uzyskiwane z tego tytułu dochody są bardzo wątpliwe. Osiągnąć je można rozszerzając działalność usługową, organizując więcej bardziej atrakcyjnych imprez sportowych. W śród usług dla ludności najwyższą pozycję stanowi Totalizator Sportowy (3,7 mld zł). Trudno jednak traktować Totolotka jak sport. Powinien on pozostawać poza gestią GKKFiS.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PosełHenrykRafalski">W myśl projektu planu zakłada się, że wartość produkcji przemysłowej zakładów znajdujących się w gestii GKKFiS zwiększy się w 1981 r. o 6,6% w stosunku do wykonania w roku ubiegłym. Praktycznie jednak nie wiadomo jak będzie wyglądało wykonanie tych zadań w obecnym trudnym okresie i kto wie, czy nie trzeba będzie odrabiać zaległości powstałych w 1980 r. Należy również liczyć się z nowymi rozwiązaniami, które są proponowane w stosunku do przedsiębiorstw przemysłowych, przewidującymi rozszerzenie uprawnień decyzyjnych i odpowiedzialności przedsiębiorstw, podniesienie roli wyniku finansowego oraz zasady samofinansowania itd. Najważniejszym czynnikiem jest rentowność przedsiębiorstw przemysłowych. Musi to znaleźć również swoje odbicie przemyśle podległym GKKFiS a z przedstawionych materiałów ta sprawa nie wynika.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PosełHenrykRafalski">Projekt planu inwestycyjnego zakłada, że w 1981 r. oddane będzie do eksploatacji ok. 250 obiektów, w tym 83 stadiony i boiska, 105 sal gimnastycznych i hal sportowych, 33 pływalnie, 14 lodowisk i inne obiekty oraz 2 placówki przemysłowe Polsportu w Łodzi i Wałbrzychu. W odniesieniu do tych zamierzeń inwestycyjnych powstają pewne wątpliwości a mianowicie, czy w świetle napiętej sytuacji gospodarczej w kraju plan inwestycyjny resortu został prawidłowo opracowany? Ilość inwestycji i źródła ich finansowania powodują wątpliwości natury organizacyjnej. Z nowo oddanymi obiektami wiąże się przyrost zatrudnienia w granicach 617 etatów, na co przewidziano 368 mln zł. Ten wzrost zatrudnienia pozostaje w kolizji z ogólnymi możliwościami budżetu państwa, jak również nie odpowiada w pełni postulowanemu w ubiegłym okresie zmniejszeniu liczby etatów administracyjnych i dokonaniu przesunięć etatów do klubów i ośrodków szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PosełHenrykRafalski">Poważnym problemem jest eksport i import sprzętu sportowego. Obecne trudności wskazują na konieczność ograniczenia importu z krajów zachodnich wyłącznie do wartości uzyskanej z eksportu.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PosełHenrykRafalski">Na tle analizy projektu planu i budżetu GKKFiS nasuwa się kilka uwag ogólnych związanych z krytyczną oceną istniejącego systemu funkcjonowania gospodarki w Polsce oraz z przygotowywaną reformą gospodarczą. Należy z tego wyciągnąć wnioski również i w stosunku do przedstawionego nam projektu planu i budżetu GKKFiS, a przede wszystkim doprowadzić do pełnego samofinansowania przedsiębiorstw sportowych. Konieczne się staje usprawnienie działania sportu masowego i wyczynowego w sensie organizacyjnym i finansowym. Skoordynować trzeba plany inwestycyjne z prawidłowym rozwojem kultury fizycznej i możliwościami finansowymi. Ograniczyć zatrudnienie i wzrost funduszu płac do wielkości koniecznej dla prawidłowego funkcjonowania klubów i ośrodków szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PosełHenrykRafalski">Projekt planu i budżetu na bieżący rok powinien być zgodny z planem perspektywicznym GKKFiS. Planu tego jednak jeszcze nie znamy. Dlatego proponuję przyjąć projekt planu i budżetu GKKFiS na rok o leżący jako podstawę do ustalenia prowizorium budżetowego, a w Ⅰ kwartale br. omówić plan perspektywiczny GKKFiS łącznie z planem i budżetem na 1981 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PosełHenrykRafalski">Uzupełniając materiały GKT głos zabrała jego przewodnicząca Teresa Andrzejewska: Kierunki działań przyjęte w wyniku ustaleń VIII Zjazdu KC PZPR są nadal aktualne. Zrealizowaliśmy wszystkie zadania 1980 roku, z wyjątkiem akumulacji, na co wpłynęły podwyżki płac. Koncentrować będziemy zadania nad organizacją sobotnio-niedzielnego wypoczynku ludzi pracy. Przejęliśmy, wspólnie z Ministerstwem Pracy i Płac, funkcję koordynatora organizacji wypoczynku masowego. Przejęliśmy także fundusz wczasów pracowniczych, który zamierzamy rozwijać. Aktywizowana będzie działalność na wsi i wśród młodzieży. Ograniczamy front inwestycyjny. W 1981 r. zamierzamy doprowadzić do rentowności podległych Komitetowi placówek.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PosełHenrykRafalski">W 1981 roku główny nacisk położymy na rozszerzenie informacji turystycznej, poprzez głębszą współpracę ze środkami masowego przekazu. Liczymy także przy tym na działania urzędów wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PosełHenrykRafalski">Uwagi do projektu planu i budżetu GKT i C.T. „Orbis” przedstawił poseł Jan Waleczek (bezp. Pax): Zabezpieczenie potrzeb społecznych w zakresie turystyki i wypoczynku w 1981 r. wymagać będzie zwiększonego wysiłku organizatorów. Wzrastająca ilość dni wolnych od pracy spowodować powinna nasilenie ruchu turystycznego, w związku z tym należy dążyć do optymalizacji zdrowotnych, rekreacyjnych i ideowo-poznawczych funkcji turystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PosełHenrykRafalski">Z uwagi na zwiększone potrzeby społeczne, zadania gospodarki turystycznej koncentrować się powinny przede wszystkim na:</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PosełHenrykRafalski">- dostosowaniu form usług wypoczynkowo-turystycznych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości budżetowych różnych grup społecznych;</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#PosełHenrykRafalski">- rozszerzaniu wachlarza usług i uwzględnianiu w tym zakresie potrzeb masowego turysty indywidualnego;</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#PosełHenrykRafalski">- maksymalnym wykorzystaniu bazy turystycznej dla świadczenia usług na przestrzeni całego roku;</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#PosełHenrykRafalski">- terminowym przygotowaniu ośrodków wypoczynku świątecznego do sezonu;</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#PosełHenrykRafalski">- poprawie poziomu świadczonych usług i rzetelnej obsłudze turystów;</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#PosełHenrykRafalski">- szerszym niż dotąd uwzględnieniu potrzeb rekreacyjno-wypoczynkowych rodzin z małymi dziećmi i wielodzietnych, mieszkańców wsi oraz osób w wieku poprodukcyjnym. Poprzez właściwą organizację atrakcyjnego wypoczynku poza sezonem turystycznym należy stworzyć, zachętę dla tych grup ludności do korzystania z usług wypoczynkowo-turystycznych w okresach mniejszego nasilenia ruchu;</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#PosełHenrykRafalski">- radykalnej poprawie funkcjonowania komunikacji w sezonie turystycznym. Nadal za mało jest pociągów dalekobieżnych na wybrzeże, w rejony górskie i na liniach zagranicznych. Dotkliwie odczuwany jest brak wagonów z miejscami rezerwowanymi i kuszetek. Warunki podróżowania związane z wyjazdem na wypoczynek są bardzo uciążliwe. Dotyczy to również PKS-u.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#PosełHenrykRafalski">Projekt planu na 1981 rok charakteryzuje się stosunkowo wysoką dynamiką wzrostu sprzedaży i usług dla ludności, przy niewielkim wzroście zatrudnienia. Niewątpliwym pozytywem jest to, że podstawową pozycję w planowanej wartości usług dla ludności stanowią usługi turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#PosełHenrykRafalski">Ważnym zadaniem wynikającym z planu na 1981 r. jest zwiększenie efektywności gospodarowania. Założony w projekcie planu wzrost sprzedaży usług będzie realizowany przede wszystkim poprzez lepsze wykorzystanie istniejącej bazy turystycznej, a nie jej przyrost. Dążyć się będzie do podniesienia rentowności poprzez: zwiększenie sprzedaży w obsłudze turystów zagranicznych, lepsze wykorzystanie bazy noclegowej przy korekcie cen miejsc noclegowych w niższych kategoriach obiektów oraz opracowanie i wdrożenie szczegółowych programów oszczędnościowych, uproszczenie struktur organizacyjnych, niezbędne oszczędności w ilości zatrudnionych, bardziej efektywne wykonawstwo budowlane itp.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#PosełHenrykRafalski">Z satysfakcją należy odnotować, że w większości przedsiębiorstw turystycznych i jednostkach gospodarczych organizacji społecznych wskaźniki zatrudnienia i funduszu płac nie mają charakteru dyrektywnego. Planowany przyrost zatrudnienia na 1981 r. o 1 tys. osób wynika jedynie z przyrostu bazy turystycznej. Dokonane będzie również, jak zapewnia GKT, dalsze zmniejszanie zatrudnienia w administracji gospodarczej i w służbach pomocniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PosełHenrykRafalski">W dziedzinie zagospodarowania turystycznego szczególne znaczenie ma właściwa polityka planistyczna oraz szeroko pojmowana ochrona środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#PosełHenrykRafalski">Przestrzenne zagospodarowanie turystyczne kraju wymaga w miarę szybkiego opracowania planów perspektywicznych poszczególnych województw w tym zakresie, jak też bardziej planowej działalności bieżącej. Opracowanie planu turystycznego zagospodarowania kraju powinno również dopomóc w rozwoju informacji turystycznej, a także w rozwoju terenów zaniedbanych, a posiadających znaczne walory turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#PosełHenrykRafalski">Bardzo ważną dla resortu turystyki sprawą jest ochrona środowiska naturalnego. Jest to problem ogólnospołeczny i na odrobienie zaniedbań w tym zakresie musi być przeznaczona odpowiednia ilość sił i środków. Resort turystyki powinien tutaj umiejętnie wykorzystać rezerwy CFTiW. W ostatnim czasie w niektórych województwach stworzono parki krajobrazowe, ale nie zapewniono należytej ochrony środowiska na ich terenie. W praktyce inwestycyjnej i modernizacyjnej trzeba znacznie więcej niż dotychczas uwzględniać czynną ochronę środowiska, np. budowę małych oczyszczalni ścieków.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#PosełHenrykRafalski">W projekcie planu słusznie położono nacisk na budowę i modernizację obiektów turystycznych, zwłaszcza zajazdów, natomiast niecelowe wydaje się realizowanie w 1981 r. aż czterech zakładów produkcyjnych Foto-Pom w sytuacji, gdy odczuwany jest brak dostatecznie wyposażonych obiektów turystycznych, środków transportu, stacji obsługi samochodów. Należałoby budować tanie obiekty turystyczne na terenach leśnych położonych w pobliżu wielkich miast, przeznaczone na wypoczynek sobotnio-niedzielny.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#PosełHenrykRafalski">Plan zakłada m.in. oddanie w 1981 r. 16 zajazdów, a ponadto campingi, bacówki i stanice wodne, których wartość kosztorysowa nie może przekroczyć 200 mln zł. Plan dopuszcza - i to wydaje się wartościowe - realizację drobnych zadań o jednostkowej wartości do 15 mln zł. Przewiduje się też modernizację bazy turystycznej, a zwłaszcza jej stanu sanitarnego oraz poprawę warunków socjalno-bytowych załóg.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#PosełHenrykRafalski">Przy analizie projektu planu i budżetu GKT warto wskazać, że uwzględniając głosy terenowych pracowników i działaczy sportu i turystyki, należałoby rozważyć ponowne połączenie GKKFiS oraz GKT w jeden Główny Komitet Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Ułatwiłoby to znacznie działalność organizacyjną, a także budżetową.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#PosełHenrykRafalski">Centrala Turystyczna „Orbis” prowadząca działalność przede wszystkim w zakresie turystyki zagranicznej zakłada na rok 1981 wzrost obrotów o 982 mln zł. Zabezpieczenie realizacji podstawowych zadań na odcinku turystyki zagranicznej wymagać będzie od Centrali podejmowania szczególnych działań. Sytuacja polityczna i ekonomiczna bowiem już w roku 1980 spowodowała określone ujemne skutki w uzyskiwaniu wpływów dewizowych.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#PosełHenrykRafalski">Planowana na rok 1981 akumulacja jest znacznie obniżona w stosunku do roku 1980, co wynika m.in. z: skutków podwyżek płac i narzutów na płace, wyższych odsetek od kredytów zaciągniętych na budowę obiektów hotelowych, ujemnej akumulacji nowych, wprowadzanych w 1981 roku do eksploatacji obiektów hotelowych w ich pierwszym roku działania.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#PosełHenrykRafalski">Zakłada się zwiększenie wpływów dewizowych z zagranicznej turystyki przyjazdowej, przy dość dużym zróżnicowaniu w zależności od obszaru płatniczego. Wpływy dewizowe z I obszaru płatniczego mają być tylko o 3% wyższe od wykonania roku ubiegłego, natomiast z II obszaru płatniczego o 20% wyższe. Realność przyjętych założeń jest uwarunkowana pozostawieniem na poziomie dotychczasowym stosunkowo wysokich cen dewizowych w turystyce; zahamowaniem zmian podwyższających przymus dewizowy; wprowadzeniem ułatwień wizowych i utrzymaniem stosunkowo wysokich taryf lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#PosełHenrykRafalski">W celu osiągnięcia planowanych zadań zostaną podjęte dodatkowe interwencyjne działania. M.in. przyznane będą uprawnienia hotelom Orbisu do samodzielnej współpracy z kontrahentami zagranicznymi przy przyjmowaniu grup turystycznych. Będzie też prowadzona bardziej zindywidualizowana polityka cen w odniesieniu do poszczególnych rynków, rodzajów imprez i okresów sezonu. Podejmowane będą również inne działania.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#PosełHenrykRafalski">W turystyce wyjazdowej do krajów socjalistycznych planuje się wzrost wydatków o 15% w stosunku do roku ubiegłego. Jednak wykonanie planu uzależnione jest przede wszystkim od wielkości udostępnionej przez partnerów bazy recepcyjnej. Nie bez znaczenia jest też fakt wprowadzania przez naszych partnerów ciągłych zmian warunków, na jakich mogą być przyjmowani turyści z Polski. Wyjazdy zorganizowane do krajów socjalistycznych ulegną prawdopodobnie zwiększeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#PosełHenrykRafalski">Natomiast do krajów Ⅱ obszaru płatniczego wyjedzie znacznie mniejsza liczba turystów niż w roku ubiegłym. W wyjazdach do krajów kapitalistycznych i Jugosławii nastąpi powrót do poziomu roku 1979.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#PosełHenrykRafalski">Plan inwestycyjny CT „Orbis” ustalony został w wysokości 390 mln zł, w tym 109 mln zł przeznaczono na kontynuację budowy hoteli w Szczecinie, Krakowie, Sosnowcu i Białymstoku. Środki te nie stwarzają możliwości zakończenia budowy tych hoteli w 1981 r. Przedłużający się czas budowy powoduje niekorzystne zjawiska m.in. niszczenie nie zainstalowanych maszyn i urządzeń hotelowych często importowanych ze strefy dolarowej. Czy w tych warunkach nie należałoby zwiększyć środków i zakończyć budowę w roku bieżącym?</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#PosełHenrykRafalski">Obecny rok będzie więc rokiem trudnym dla Centrali Turystycznej „Orbis”. Nie wszystkie trudności będą pokonane, dlatego też niezmiernie ważne jest właściwe i prawidłowe dysponowanie posiadanymi środkami.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#PosełHenrykRafalski">Dyskusja:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełStefanDziedzic">W czerwcu ub. roku Komisja uchwaliła dezyderat w sprawie budowy Centralnej Przychodni Sportowo-Lekarskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełStefanDziedzic">W projekcie planu sprawa ta nie została uwzględniona. Trzeba to wyjaśnić, gdyż warunki pracy Centralnej Przychodni Sportowo-Lekarskiej są obecnie bardzo trudne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanSłomski">Plany najbliższych lat muszą, z uwagi na ogólną sytuację gospodarczą, zawierać więcej przedsięwzięć oszczędnościowych. Dotyczy to również sportu. Dotychczas kluby otrzymywały dosyć wysokie dotacje i przyzwyczaiły się do tego, że w zasadzie ich potrzeby były w pełni zaspokajane. Poszczególne organizacje sportowe nie nauczyły się gospodarować oszczędnie, o czym świadczyć może zaniedbywanie ściągania składek w klubach, zbyt szerokie wydawanie bezpłatnych kart wstępu na imprezy itp.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanSłomski">Zastanowić należałoby się czy musimy mieć aż tyle drużyn Ⅰ i II ligi, czy musi być tak wiele rozgrywek między nimi, co naturalnie zwiększa koszty przejazdów i inne koszty związane z organizacją rozgrywek.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanSłomski">W materiałach przedstawionych Komisji mówi się o finansowaniu całego szeregu inwestycji i imprez z dochodów Totalizatora Sportowego. Dochody z tego tytułu mogły by być jeszcze większe, gdyby podwyższono główną wygraną może do 1,3 mln zł, czy 1,2 mln zł. Środki na rozwój działalności sportowej dla poszczególnych województw z Totalizatora Sportowego należy rozdzielać w sposób bardziej przemyślany. Większe kwoty przyznawać trzeba nowym województwom i województwom zaniedbanym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełJanSłomski">Zwiększono ilość etatów w obiektach sportowych. Należy rozumieć, że są to etaty konserwatorów obiektów sportowych, a nie etaty administracyjne. Nawet po zwiększeniu jest tych etatów dla konserwatorów zbyt mało. Oszczędzajmy, ale nie za wszelką cenę.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełJanSłomski">Mam wątpliwości, czy wszystkie województwa muszą organizować na swoim terenie odrębne przedsiębiorstwa turystyczne. Nie każde województwo posiada szczególnie wyróżniające go walory turystyczne.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełJanSłomski">W materiałach przedstawionych przez Główny Komitet Turystyki zawarte są dane o zmniejszeniu zatrudnienia w administracji. Jest to przedsięwzięcie na pewno słuszne, ale w żadnym przypadku nie może dotyczyć etatów związanych z wykonywaniem czynności przy bezpośredniej obsłudze turystów. Dla tego celu należałoby nawet w sezonie turystycznym zatrudniać większą ilość pracowników na pół i ćwierć etatach.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełJanSłomski">Z materiałów tych wynika, że każde województwo będzie miało opracowany swój odrębny program rozwoju turystyki. Czy rzeczywiście każde z nich musi mieć odrębny plan, czy nie należałoby opracowywać regionalnych planów zagospodarowania turystycznego obejmujących kilka województw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefRóżański">W poprzednich latach, kiedy zatwierdzaliśmy plany Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu, martwiliśmy się czy przydzielone nakłady wystarczą na zabezpieczenie planowanych działań.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJózefRóżański">Obecnie z zadowoleniem możemy stwierdzić, iż przyznane środki w pełni zabezpieczają rozwój planowanej działalności.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJózefRóżański">Słusznie kładzie się szczególny nacisk na konieczność oszczędności w administracji. Zwraca się na to uwagę w porozumieniach gdańskich, w postulatach „Solidarności” i związków branżowych. Tymczasem zadania w tej dziedzinie w materiałach resortowych są nie dość wyraźnie określone.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełJózefRóżański">Na spotkaniach z wyborcami wraca stale sprawa organizacji wojewódzkich federacji sportu i poszczególnych związków sportowych oraz ich osobowości prawnej. Sytuacja wygląda bardzo różnie na poszczególnych terenach, dubluje się działalność wydziałów kultury fizycznej w urzędach wojewódzkich i wojewódzkich federacji sportu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełJózefRóżański">Jasno w planie określić trzeba zadania dotyczące rozwoju sportu wyczynowego, sportu masowego i sportu szkolnego. Mówiliśmy, przy rozpatrywaniu wyników ostatnich Igrzysk Olimpijskich o konieczności wydłużenia okresu przygotowania do następnej Olimpiady, co pozwoli na bardziej precyzyjne dobranie ekipy olimpijskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełJózefRóżański">Nie do końca są domówione pomiędzy Ministerstwem Oświaty i Wychowania i Głównym Komitetem Kultury Fizycznej i Sportu sprawy rozwoju sportu szkolnego. Trzeba ujednolicić zasady finansowania tego sportu i zasady organizacji. Na ogół brak jest środków na budowę szkolnych obiektów sportowych, a równocześnie na zewnętrzną oprawę spartakiad szkolnych przeznacza się wielkie kwoty. Należałoby oszczędzać na wydatkach pozornych, a przeznaczać nakłady na rozbudowę bazy, na autentyczny rozwój kultury fizycznej i sportu masowego.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełJózefRóżański">Słusznie krytykowane jest istnienie zbyt dużej ilości przedsiębiorstw turystycznych w poszczególnych województwach, oferujących takie same usługi. Na całym świecie w wolne dni od pracy przedsiębiorstwa turystyczne pracują i obsługują turystów, u nas w pierwszą wolną w tym roku sobotę 3 stycznia przedsiębiorstwa te nie pracowały.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełJózefRóżański">Mam nadzieję, że przedsięwzięcia jakie podejmuje się na rzecz doskonalenia naszej struktury gospodarczej znajdą odbicie i w działalności sportowej i turystycznej, Planuje się zmniejszenie ilości resortów, wydaje się więc słuszne połączenie Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu oraz Głównego Komitetu Turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZdzisławLuciński">Na ogół zawarte w projekcie planu założenia rozwoju sportu masowego i wyczynowego spełniają podstawowe postulaty Komisji, chociaż zarysowują się dysproporcje, w rozwoju bazy dla potrzeb sportu masowego i wyczynowego. Musimy dążyć do likwidacji tych dysproporcji jak i dysproporcji pomiędzy poszczególnymi regionami. Mówiono na ten temat w dyskusji, zwracając m.in. uwagę na pewne nieprawidłowości w rozdziale środków Totalizatora Sportowego. Szczególną uwagę zwrócić trzeba na wspieranie działania klubów sportowych na tych terenach, gdzie nie ma dużych zakładów pracy i gdzie potrzebna jest pomoc zarówno finansowa jak i organizacyjna.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełZdzisławLuciński">Dla przyspieszenia rozwoju sportu szkolnego, lepiej niż dotychczas należy wykorzystać nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów klubów sportowych. W tych sprawach należy pogłębić i uszczegółowić porozumienia pomiędzy GKKFiS oraz Ministerstwem Oświaty i Wychowania.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełZdzisławLuciński">Duże znaczenie dla rozwoju turystyki i wypoczynku mą organizowanie tzw. wsi turystycznych. Trzeba szerzej angażować dla tego celu środki własne ludności. Główny Komitet Turystyki powinien opracować plan działania w tym zakresie i włączyć go do ogólnego programu rozwoju turystyki.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełZdzisławLuciński">Coraz większego znaczenia nabiera obecnie organizacja wypoczynku sobotnio-niedzielnego oraz wypoczynku po pracy. Trzeba przewidzieć dodatkowe etaty na ten cel, ale tylko dla bezpośredniej obsługi turystów, a nie dla administracji. Szerzej wykorzystać można pracę społeczną.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełZdzisławLuciński">Konieczny jest rozwój bazy turystycznej oraz modernizacja istniejących już obiektów. Środki na oba te cele trzeba rozsądnie rozdzielać.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełZdzisławLuciński">Również w turystyce pamiętać trzeba o konieczności wprowadzenia reformy gospodarczej. Podejmować należy bardziej aktywne działania na rzecz upraszczania struktur organizacyjnych. Wniosek w sprawie połączenia Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu, Głównego Komitetu Turystyki oraz Centrali Turystycznej „Orbis” jest w pełni słuszny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Poseł W. Oliwa wnioskował w koreferacie, ażeby projekt planu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu na 1981 rok traktować jako prowizorium i ażeby w najbliższym czasie Komitet opracował perspektywiczny plan działania na okres całego 5-lecia. Wydaje się, że jest to wniosek słuszny i należałoby go zastosować również do pozostałych jednostek, których projekty planu i budżetu rozpatrujemy na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Należałoby wyraźniej sprecyzować przez kogo i jak realizowane będą usługi turystyczne. Dobrze, że Komitet przejął nadzór nad bazą wczasową FWP, ale w przedstawionych nam materiałach nie podano jak Komitet zamierza działać, by zapewnić rozwój tej bazy, która obecnie jest bardzo zróżnicowana. Jak np. będzie rozwiązany problem organizacji wczasów rodzinnych i to zarówno z punktu widzenia warunków materialnych jak i opłaty za te wczasy. Dla większej rodziny, przy obecnej wysokości opłat, wspólne wczasy rodzinne są niejednokrotnie mało osiągalne. Nie wiemy również co będzie się robić dla organizacji wypoczynku ludzi w wieku poprodukcyjnym, zwłaszcza emerytów i rencistów, którzy pobierają stosunkowo niskie renty.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Wiele zastrzeżeń budzi poziom usług świadczonych na campingach. Nie może nas zadowolić tylko ilościowy rozwój tych usług. Nie zadowala poziom kwater wynajmowanych turystom. Program rozwoju turystyki nie wychodzi na przeciw naszej polityce socjalnej, nie przynosi nam jasnych rozwiązań co do sposobu zaspokajania potrzeb ludzi mniej zarabiających, co do perspektyw rozwoju turystyki pobytowej, sobotnio-niedzielnej i wypoczynku po pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Nasuwają się również pytania co do form organizacji wypoczynku i rekreacji dla ludności wsi. Powinien przedstawić nam swoje zamierzenia również resort zdrowia i opieki społecznej, m.in. na temat lecznictwa sanatoryjnego dla ludności wsi.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Krytycznie trzeba się odnieść do organizacji usług turystycznych w ośrodkach wypoczynkowych, w których brak jest pracowników mogących w pełni obsłużyć turystę. Struktura etatów jest zbyt rozdrobniona, stosuje się schematyczny podział etatów kierowniczych czy zastępców kierowników, a turysta nie wie często do kogo się zwrócić o załatwienie swoich spraw.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Przedstawione Komisji materiały powinny zawierać analizę działania poszczególnych przedsiębiorstw i przedstawić oceny i wnioski np. dotyczące przyczyn niepełnego wykorzystania bazy turystycznej w roku 1980.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Centrala Turystyczna „Orbis” przedstawiła bardzo ambitne zadania, ale niektóre z nich budzą wątpliwości. Czy np. rzeczywiście jest nam potrzebny w Mrągowie hotel o 600 miejscach, kto będzie tam jeździł, jak będzie on wykorzystany? Na jakich podstawach oparto założenie wzrostu zagranicznej turystyki przyjazdowej, czy rzeczywiście spodziewamy się większej ilości turystów, czy też tylko realizować będziemy plan poprzez podnoszenie cen za świadczone usługi? W jaki sposób Centrala Turystyczna „Orbis” ma zamiar realizować politykę drenażową w stosunku do osób, które mają istotne nadwyżki pieniężne?</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W zakończeniu swego wystąpienia poseł Koziej-Żukowa proponowała, ażeby Komisja zwróciła się do wszystkich trzech resortów, o przedstawienie projektu planu 5-letniego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStefanBołoczko">Cieszyć należy się z tego, że Główny Komitet Turystyki zapowiada poprawę gospodarności oraz lepszą organizację procesu inwestycyjnego. Wykorzystać trzeba wszelkie możliwe rezerwy dla rozbudowy bazy materialnej turystyki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełStefanBołoczko">Dużą rolę w popularyzacji turystyki jako środka dla odnowy sił biologicznych ma Magazyn Turystyczny w Telewizji. Ukazuje on walory turystyki zarówno z punktu widzenia możliwości zwiedzania obiektów zabytkowych, jak i z punktu widzenia regeneracji sił.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełStefanBołoczko">Główny Komitet Turystyki przejął nadzór nad domami wypoczynkowymi podległymi Funduszowi Wczasów Pracowniczych. Zmiany wymaga system pracy instruktorów kulturalno-oświatowych w tych domach. Więcej troski powinni oni przejawiać o zapewnienie wczasowiczom takiego organizowania wypoczynku, by zapewnić regenerację biologiczną.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełStefanBołoczko">Dobrze, że w projekcie planu GKT położono nacisk na ochronę środowiska. Znamy wiele przykładów oddawania małych obiektów turystycznych nie wyposażonych w urządzenia sanitarne. Powodowało to duże zanieczyszczenie wód, zwłaszcza wód stojących, nad którymi koncentruje się średnia i mała baza turystyczna. Baza ta właśnie z punktu widzenia ochrony środowiska musi być zmodernizowana.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełStefanBołoczko">Obecnie przy zwiększonej ilości wolnych sobót konieczne jest zorganizowanie w każdym województwie ośrodka wypoczynku sobotnio-niedzielnego. Można dla tego celu wykorzystać istniejące już ośrodki szkoleniowe zarówno turystyki, jak i zakładów pracy. Uzgodnić to trzeba z resortem administracji i resortami branżowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełStefanMarkowski">Przedstawione nam dzisiaj projekty planów i budżetów obrazują nasze możliwości gospodarcze, są to plany oszczędnościowe. Trzeba jednak mieć na uwadze perspektywiczne plany i już dzisiaj, zwłaszcza przy podejmowaniu inwestycji uwzględniać te przyszłościowe cele. Na cóż bowiem przydadzą się budowane w szkołach niewymiarowe sale gimnastyczne, w których nie można organizować prawidłowo zajęć wychowania fizycznego, ani przeprowadzać żadnych rozgrywek szkolnych. To samo dotyczy budowy basenów, nie powinny być one mniejsze niż 25-metrowe.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełStefanMarkowski">W okresie gigantomanii budowaliśmy wielkie obiekty sportowe, jak teraz będą one wykorzystane?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełStefanMarkowski">Plany zagospodarowania turystyczno-wypoczynkowego poszczególnych regionów były opracowane, ale czy są realizowane? Na Wybrzeżu każdy buduje jak chce i nie stosuje się do wytycznych planu perspektywicznego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełStefanMarkowski">W Telewizji często transmitowane są różnego rodzaju imprezy sportowe i rozgrywki pomiędzy klubami. Ze zdziwieniem patrzymy na to, że nawet kluby niższej klasy grają w koszulkach i spodenkach firmy Adidas, czy tak musi być? Należy wykazać więcej umiaru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWacławAuleytner">Przedstawione nam materiały pozostawiają pewien niedosyt informacji. Niejasna jest całościowa koncepcja rozwoju sportu i turystyki. Koncepcja taka powinna być opracowana na podstawie wyników badań naukowych i pełnego rozeznania potrzeb ludności. W coraz większym stopniu właściwe zagospodarowanie wolnego czasu nabiera rangi problemu. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zamierzamy uczyć ludzi dobrze wykorzystywać ten wolny czas, co im powinniśmy oferować i jakie cele kulturalne, oświatowe i zdrowotne mamy osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełWacławAuleytner">Zbudowaliśmy już stosunkowo dużą bazę wypoczynku sobotnio-niedzielnego i wypoczynku pobytowego, ale konserwacja i utrzymanie tej bazy pozostawiają wiele do życzenia. Ludzie chcą wypoczywać w dobrych warunkach, a nie stać w kolejkach po to, ażeby zaspokoić podstawowe potrzeby w czasie pobytu w domu wypoczynkowym, czy też ośrodku wypoczynku sobotnio-niedzielnego. Zaopatrzenie sobotnio-niedzielne ośrodków wypoczynkowych musi być dostosowane do potrzeb. Obecnie zapowiadamy, że co druga sobota ma być wolna dla uczniów szkół podstawowych i średnich.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełWacławAuleytner">Wobec tego inaczej będzie kształtować się napływ turystów w wolne soboty, inaczej musi więc wyglądać zaopatrzenie ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełWacławAuleytner">Jeżeli mamy taką dużą ilość przedsiębiorstw turystycznych, to powinny one specjalizować się w świadczeniu różnego rodzaju usług dostosowanych do różnych potrzeb klientów. Jedni chcą odpoczywać w grupie w towarzystwie, inni natomiast - cenią sobie bardziej wypoczynek samotny; dla jednych i dla drugich zapewnić trzeba warunki wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełWacławAuleytner">Centrala Turystyczna „Orbis” na przestrzeni ostatnich lat poważnie rozbudowała bazę hotelową. Trzeba obecnie dołożyć starań, ażeby była ona właściwie wykorzystana dla turystyki zagranicznej, konieczne jest prowadzenie nieustannych badań koniunktur w turystyce zagranicznej i uwzględnienie wyników tych badań w naszej ofercie turystycznej. Musimy odpowiednio reklamować walory naszej turystyki. Utrzymać trzeba odpowiedni standard hoteli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełBolesławKapitan">Całkowicie podzielam opinie i oceny działań resortów sportu i turystyki zawarte w koreferatach. Muszę jednak polemizować z wnioskiem w sprawie połączenia turystyki i kultury fizycznej. Przed paru laty Komisja zdecydowanie opowiadała się za utrzymaniem starego dobrze funkcjonującego modelu przed zbędną reorganizacją, przeciwstawiała się rozdzieleniu ówczesnego GKKFiT na dwie odrębne instytucje. Obecnie łączenie sportu i turystyki, ponowna reorganizacja, będzie jednak kolejnym błędem. Turystyka zdecydowanie zwiększyła pole swego działania i obecnie połączenie z kulturą fizyczną może tylko utrudnić jej dalszy rozwój. Jeśli zaś chodzi o kulturę fizyczną przywraca się obecnie jej dawną rolę, wyrównuje dysproporcje. Uważam więc, że nie należy łączyć turystyki z kulturą fizyczną, tak jak nie należy dzielić turystyki na turystykę zagraniczną i krajową. Jestem również przeciwny wydzieleniu Totalizatora Sportowego z GKKFiS. Totolotek finansuje działalność sportową, pozwala na pewne manewrowanie, dlatego też jest niezbędnie potrzebny dla dalszego rozwoju sportu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełBolesławKapitan">Powinniśmy trochę inaczej spojrzeć na politykę inwestycyjną w turystyce i sporcie, zwłaszcza zaś na politykę lokalizacyjną. Z pewnością wadliwe jest usytuowanie hotelu w Mrągowie. Szeroko mówi się dziś o programie turystycznego zagospodarowania kraju. Nie każde województwo jednak musi dysponować takim planem. W przeszłości powstały pewne plany np. zagospodarowania Pojezierza Mazurskiego, Bieszczad. Co się z nimi stało?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełBolesławKapitan">Czy działania na rzecz ochrony środowiska nie powinny być skoncentrowane? Resort turystyki nie powinien ustalać własnych planów w tym zakresie bez współpracy z resortem wiodącym, a więc z Ministerstwem Administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełZbigniewKledecki">Jak przedstawiała się akcja ratownicza grupy młodzieży, która wyruszyła na szczyt Pilsko. W Kaliszu głośno mówi się o tym, że trzech chłopców można było uratować, gdyby goprowcy nie byli pijani. Podobno grupa dzieci aż dwukrotnie była odpędzana od granicy przez czeską straż graniczną. Ile jest prawdy w tych informacjach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRomanStachoń">Jestem za przyjęciem projektu planu i budżetu. Uważam jednak, że wniosek, aby w I kwartale jeszcze raz omówić plan budżetu GKKFiS na rok bieżący jest słuszny. Postuluję ponadto, aby w I-szym kwartale br. omówić również kierunki usprawniania i dalszego rozwoju sportu i kultury fizycznej w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełRomanStachoń">W materiałach GKKFiS podano, iż ogółem 640 mln zł przeznaczy się na inwestycje. Natomiast kilka stron dalej informuje się, iż łącznie wybuduje się w tym roku ok. 5 nowych obiektów, licząc średnio na każde województwo. Kto buduje te obiekty i z jakich pieniędzy? Dlaczego zwiększono fundusz zatrudnienia o 450 nowych etatów skoro wiemy, że w klubach sportowych są duże przerosty administracyjne? Bardzo mało pieniędzy natomiast przeznacza się na rozwój kultury fizycznej w szkołach podstawowych i średnich. Trzeba koniecznie pomyśleć o wzroście produkcji popularnego sprzętu sportowego. Bez rozwoju sportu w szkołach nie ma mowy o sporcie wyczynowym i sporcie masowym.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełRomanStachoń">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): zwrócił się do przedstawicieli związków zawodowych, aby przedstawiali swoje postulaty na piśmie. Postulaty te służyć będą opracowywaniu opinii i dezyderatów. Resorty współpracujące z Komisją powinny przekazywać związkom zawodowym materiały przygotowywane na posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełRomanStachoń">Komisja uważa, że w kraju powinien działać jeden tylko resort turystyki. Uchwaliliśmy w tej sprawie dezyderat. W odpowiedzi premier poinformował, że powołał komisję, która ma zająć się sprawami organizacyjnymi i finansowymi GKT i CT „Orbis”. Po wnikliwym zbadaniu działalności obydwu pionów turystyki premier udzieli odpowiedzi na dezyderat w sprawie połączenia tych resortów.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełRomanStachoń">Jesteśmy też zdania, że dopóki nie zostanie ustalony nowy system finansowania sportu wyczynowego, musimy zachować stary. Stary system jest obecnie kontrolowany przez NIK, IKR i wiele innych instancji kontrolnych. Należałoby więc powstrzymać się obecnie od działań destrukcyjnych a publikowane ostatnio informacje prasowe na temat finansowania sportu wyczynowego nie pomagają w tym względzie. Trzeba zachować umiar i rozsądek. Po wnikliwym zbadaniu sprawy projekt nowego sposobu finansowania sportu będzie przedstawiony Komisji i po zatwierdzeniu wprowadzony w życie.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełRomanStachoń">W materiałach GKKFiS brak informacji o remontach i modernizacji, utrzymujących w dobrym stanie czynne obiekty sportowe. Nie ma poza tym wskaźników wymiernych zadań planowych.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełRomanStachoń">Kiedy wreszcie PTTK zacznie produkować pamiątki turystyczne z prawdziwego zdarzenia? Należy skończyć z szmirą i odpustowością.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PosełRomanStachoń">Korzystając z obecności dyrektora Wiesława Wilka chciałem przekazać mu uwagi na temat obsługi kongresu ZSL w Grand Hotelu w Warszawie. Uczestnicy Kongresu otrzymali kwitki obiadowe. Kelnerzy restauracji Grand Hotel nie chcieli obsługiwać posiadaczy tych kwitków. Mnie samego po dłuższej dyskusji z kelnerami obsłużył kierownik sali. Sądzę, że kelner liczył na napiwek i to w obcej walucie. Proszę o zbadanie tej sprawy. Wstyd, aby w hotelu tej miary co Grand Hotel obsługa zachowywała się tak niekulturalnie.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PosełRomanStachoń">Przedstawiciel NSZZ „Solidarność” Ryszard Załucki: Związek stara się znaleźć najlepsze w obecnej sytuacji kraju rozwiązanie sprawy finansowania kultury fizycznej. Rozumiemy bowiem rozwój kultury fizycznej znacznie szerzej niż tylko jako działalność Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu. Musimy obiektywnie stwierdzić, że w kontaktach z GKKFiS spotykamy się z dużą życzliwością i zbieżnością poglądów w wielu sprawach.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PosełRomanStachoń">Wiele jest uwag krytycznych co do sposobu finansowania zawodników ligowych klubów sportowych. Otwartą sprawą jest z jakich środków finansować utrzymanie obiektów sportowych, boisk, basenów, wybudowanych z funduszów zakładów pracy. Obiekty te powinny być użytkowane nie tylko przez pracowników zakładów pracy, kto zatem ma być ich dysponentem, kto ma dbać o ich konserwację i utrzymanie.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PosełRomanStachoń">GKKFiS w swoim budżecie finansuje tylko część wydatków na rzecz rozwoju kultury fizycznej. Wiemy, że znaczną część wydatków na kluby zakładowe i międzyzakładowe finansowały zakłady pracy w różnej formie. Trzeba ujednolicić przepisy w tych sprawach i jasno określić, skąd mają płynąć środki na rzecz rozwoju kultury masowej, na utrzymanie obiektów sportowych w miastach i osiedlach, przy zakładach pracy, na wsiach.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PosełRomanStachoń">Naszym zdaniem, turystyka drenażowa, która ma za zadanie osiąganie wysokiej rentowności i organizowana jest dla wąskiej grupy ludzi powinna być wyłączona z ogólnego planu rozwoju turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoPracownikówPaństwowychiSpołecznychiwiceprzewodniczącyKrajowejKomisjiPorozumiewawczejBranżowychZwiązkówZawodowychAleksanderBolechowski">Dotychczas znaczną część wydatków na rozwój sportu i turystyki ponosiły organizacje związkowe i Centralna Rada Związków Zawodowych. Obecnie, po rozwiązaniu CRZZ, istnieje problem, kto ma finansować tę działalność, kto ma przejąć obiekty? Prowadzimy rozmowy na ten temat z Niezależnym Związkiem Zawodowym „Solidarność” i trzeba podkreślić, że na tym odcinku nawiązała się raczej dobra współpraca. Myślę, że uda nam się znaleźć rozsądne rozwiązanie, jak zapewnić partycypację związków zawodowych w finansowaniu działalności sportowej i turystycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">W 1980 r. plan produkcji sprzętu sportowego w przedsiębiorstwach podległych GKKFiS został wykonany w 96%, ale mimo to jest to więcej o 4% niż wykonanie roku 1979.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">Komitet prowadzi analizę ekonomiczną i gospodarczą działalności Zjednoczenia Produkcji Sprzętu Sportowego, kontrolę działalności poszczególnych przedsiębiorstw przeprowadza również Najwyższa Izba Kontroli. Po zakończeniu tych kontroli przygotujemy dla Komisji pełne materiały obrazujące działalność Zjednoczenia.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">Tegoroczne zadania Totalizatora Sportowego wykonano z nadwyżką 10-procentową. Staramy się aktywizować działalność Totalizatora Sportowego, m.in. poprzez dopuszczenie możliwości osiągnięcia większej wygranej przynajmniej kilka razy w roku. Takiego odstępstwa dokonaliśmy np. w czasie ostatniego świątecznego ciągnienia Totalizatora Sportowego.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">Zaprezentowany w materiałach plan inwestycyjny stanowi tylko pewną część ogólnego planu inwestycyjnego. Poza planem buduje się bowiem wiele obiektów małych wznoszonych głównie w czynach społecznych. W roku ubiegłym w tym systemie realizowaliśmy około 100 obiektów, część z nich była dofinansowana ze środków Totalizatora Sportowego. Mimo trudnych warunków inwestycyjnych w okresie poprzednim, właśnie w oparciu o tę aktywność społeczną, udało się nam rozbudować bazę sportową. Przyznano nam pewną ilość etatów na zagospodarowanie tych nowych obiektów, ale etaty te nie w pełni zaspokajają potrzeby i będziemy je uzupełniać poprzez zmniejszanie zatrudnienia w administracji.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">Centralna Przychodnia Sportowo-Lekarska ma podlegać Ministerstwu Zdrowia i w ramach planu inwestycyjnego tego resortu musi być zawarowana jej budowa. Komitet deklaruje pomoc w wyposażeniu tej placówki.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">Od 4 lat bardzo mocno przeciwstawiamy się podejmowaniu budowy wielkich obiektów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">W dyskusji zwrócono uwagę, że niezbyt korzystnie kształtują się relacje pomiędzy eksportem a importem w planie GKKFiS, zwłaszcza jeżeli chodzi o eksport do krajów II obszaru płatniczego. Zakładamy, że do roku 1985 nastąpi zrównoważenie eksportu z importem w II obszarze płatniczym. Aby cel ten osiągnąć trzeba podjąć cały szereg przedsięwzięć na rzecz aktywizacji eksportu.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#ZastępcaprzewodniczącegoGKKFiSBogusławRyba">GKKFiS opiniuje rozdział środków budżetu państwa na rozwój kultury fizycznej między poszczególnymi województwami. Za kryterium tego rozdziału przyjęto osiągnięcie pewnego optimum przez poszczególne województwa. W okresie ostatnich 5 lat tym województwom, które odstawały od tego optimum, przyznawano większe nakłady i obecnie powinny one już osiągnąć pewne nasycenie. Nie ma więc zbyt rażących różnic w finansowaniu poszczególnych województw. Drugim elementem finansowania województw są środki Totalizatora Sportowego. Z tego funduszu każde województwo otrzymywało 2 mln zł plus 50% wpływów z Totalizatora Sportowego uzyskanych na danym terenie. Starano się, żeby środki te nie były wykorzystywane na bieżącą działalność klubów i organizacji sportowych, a raczej na inwestycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Głównym postulatem, jaki wynika z dzisiejszej dyskusji jest opracowanie perspektywicznego programu rozwoju sportu i kultury fizycznej. Komitet pracuje nad takim programem. Nie jest to zadanie łatwe, gdyż program ten musi być częścią całego planu gospodarczego, a założenia jego nie są w perspektywie jeszcze jasno określone. Podstawą do opracowania programu będzie przeprowadzona ostatnio inwentaryzacja. Staramy się też, by zapewnić bardziej harmonijny rozwój masowej kultury fizycznej na poszczególnych terenach. Nie będziemy w stanie przedstawić takiego programu Wysokiej Komisji w I kw. br., lecz dopiero pod koniec I półrocza.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Doceniamy potrzebę rozwoju kultury fizycznej e szkołach. Staramy się zespolić działania z Ministerstwem Oświaty i Wychowania, chociaż pojawiają się pewne zagrożenia w postaci planowanego zmniejszenia ilości godzin wychowania fizycznego, w związku ze skracaniem czasu nauczania. Rozwiązanie problemu uzależnione jest nie tylko od rozbudowy bazy materialnej dla realizacji programu wychowania fizycznego, ale również od zapewnienia odpowiedniej kadry nauczycieli i instruktorów. Ostatnio zorganizowano zjazd Szkolnych Związków Sportowych, na którym prowadzono debatę na temat przyszłości rozwoju sportu szkolnego. Wnioski z tej debaty wykorzystamy również przy opracowywaniu perspektywicznego programu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">GKKFiS partycypuje w finansowaniu szkół mistrzostwa sportowego. Opracowano jednolity system przeprowadzania szkolnych zawodów sportowych, który obejmuje cały cykl imprez na różnych szczeblach, a co 5 lat organizowanie dużej spartakiady. Tym spartakiadom trzeba zapewnić atrakcyjność. Nasze imprezy są szare i nie możemy zanadto oszczędzać na zewnętrznym wystroju.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Od wielu lat GKKFiS nie zwiększa etatów w administracji, co nie oznacza, że tu i ówdzie nie występują jeszcze pewne przerosty, ale nie dotyczą one chyba samego Głównego Komitetu. Będziemy starali się szerzej wykorzystywać pracę społeczną w organizowaniu imprez i działalności sportowej. Zapewnimy właściwe miejsce dla działaczy społecznych. Nie zrobimy tego jednak zarządzeniami, zryw społeczny musi być samorzutny. Będziemy dogadywać się z załogami, do ruchu społecznego bowiem trzeba ludzi przekonać i pozyskać.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Prowadzić będzie się dyskusję z poszczególnymi województwami na temat struktury organizacyjnej wydziałów kultury fizycznej w urzędach wojewódzkich i wojewódzkich federacjach sportu. Przedstawiamy w tym zakresie pewne propozycje, które zmierzają albo do utrzymania dotychczasowej struktury, albo do organizowania wojewódzkich komitetów kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">O sprawach, które zasygnalizował nam poseł Kledecki, a dotyczących zachowania się ratowników GOPR w czasie tragedii pilskiej, nic nie wiemy, sprawę zbadamy i złożymy wyjaśnienie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">W wyniku przeprowadzonych badań w LZS odwołano dwóch sekretarzy Rady Głównej, głównego księgowego i dyrektora ośrodka, w którym ujawniono niedociągnięcia.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">System stypendialny realizowany będzie ze środków Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Przewodnicząca Głównego Komitetu Turystyki - Teresa Andrzejewska: W dyskusji wypowiadano się na temat modelu organizacyjnego turystyki na szczeblu centralnym. Po podzieleniu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki, nowo powołany Główny Komitet Turystyki przejął wiele zaniedbanych obiektów. Wielką szkodą dla turystyki jest utrzymywanie podziału na turystykę krajową i turystykę zagraniczną. Zgłaszaliśmy w tej sprawie cały szereg postulatów, ale nie były one brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Z całą odpowiedzialnością pragnę podkreślić, że wszystkie środki przyznawane na rozwój turystyki chcemy wykorzystać tak, ażeby zapewnić dogodne warunki wypoczynku wszystkim ludziom pracy. Opracowujemy raport o stanie turystyki i kierunkach jej rozwoju, który będzie przedstawiony rządowi. Uwarunkowaniem prawidłowego rozwoju turystyki jest jej integracja, nie może być wielu dysponentów turystyki.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Komitet opracował program rozwoju turystyki do 1990 r. i kierunkowo do 2000 r. Komisja Planowania nie może się jednak ustosunkować do tego programu, gdyż musi on znaleźć oparcie w całościowym planie społeczno-gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Pracujemy nad nowelizacją programu zagospodarowania turystycznego kraju. Opracowywane będą oddzielne programy dla każdego województwa, z których jedne spełniają rolę recepcyjną, a inne muszą zaspokoić potrzeby własnych mieszkańców. Każde województwo musi mieć więc swój program.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Nie przeraża nas ilość biur turystycznych, ale powinny one specjalizować się w świadczeniu różnych usług, a nie dublować działalność.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Przedsiębiorstwa zajmujące się organizacją wypoczynku sobotnio-niedzielnego mają bardzo dużo pracy i wymagają pomocy kadrowej, sprzętowej i rozbudowy bazy.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Prowadzimy inwentaryzację wsi turystycznych i chcemy ażeby tam, gdzie są słabe gleby, świadczenie usług turystycznych było zaliczane chłopom do renty. Chcemy tworzyć specjalny fundusz pomocy dla wsi turystycznych, który stanowić będzie coś w rodzaju funduszu socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Podejmujemy działania na rzecz rozwoju własnej bazy remontowo-budowlanej, zaczątek takiej bazy zorganizowaliśmy już w Kielcach.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">„Foto Pam” świadczy bardzo istotne usługi na rzecz Komitetu, produkuje on ładne pamiątki.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">W roku ubiegłym przeanalizowano potrzeby w zakresie wypoczynku sobotnio-niedzielnego i opracowano program działania w tym zakresie. Będziemy teraz starali się popularyzować ten program wśród ludności. Pracownicy zatrudnieni w przedsiębiorstwach organizujących wypoczynek sobotnio-niedzielny będą pracować w wolne soboty. Proponujemy im, aby te przepracowane w sezonie dni mogli wykorzystać w okresach posezonowych. Nie wiemy czy nam się to uda, gdyż w turystyce zatrudnionych jest bardzo wiele kobiet.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Dla ochrony środowiska naturalnego zamierzamy przede wszystkim stosować zabezpieczenie sanitarno-epidemiologiczne, ośrodki turystyczne będą wyposażane w sanitariaty i miejsca kąpielowe. Sądzimy, że telewizyjny magazyn turystyczny pomoże nam w informowaniu społeczeństwa o wszystkich naszych przedsięwzięciach.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">P.o. Dyrektor Generalny Centrali Turystycznej „Orbis” Wiesław Wilk: Chciałbym przeprosić przewodniczącego Komisji posła Henryka Rafalskiego za złą obsługę w Grand Hotelu w Warszawie w czasie kongresu ZSL. Osobiście zbadam sprawę i poinformuję jakie podjęliśmy środki, aby na przyszłość takie przypadki nie miały miejsca.</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Inwestycja w Mrągowie jest klasycznym przykładem niewłaściwie zlokalizowanej placówki turystycznej. Nie my jesteśmy jednak winni tej lokalizacji. Przejęliśmy obiekt już w trakcie budowania. Te inwestycje, które zostały wszczęte przez CT Orbis poprzedzały wnikliwe badania marketingowe. Miejsca w Hotelu w Mrągowie zostały już częściowo sprzedane renomowanemu biuru turystycznemu z RFN. Inwestycja ta jest sprawnie realizowana przez kontrahenta szwedzkiego. Sprawy motywacji przyjazdu gości zagranicznych są przez nas bardzo wnikliwie badane.</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#PrzewodniczącyGKKFiSMarianRenke">Prowadzimy działanie na rzecz zmniejszenia przerostów administracyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełWłodzimierzOliwa">Przykład rozstrzygnięcia sprawy działaczy LZS pokazuje, jak należy postępować w tak trudnych sytuacjach. Za poważne przewinienie słusznie należy się surowa kara.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełWłodzimierzOliwa">Po wyjaśnieniach wycofuję wniosek w sprawie wyłączenia Totalizatora z GKKFiS.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełWłodzimierzOliwa">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Naszym gościom zagranicznym powinniśmy dać coś więcej, aniżeli to co oferują dzisiaj hotele orbisowskie. Chodzi przede wszystkim o ładne pamiątki. Tym właśnie powinien zająć się PTTK. Wątpliwość budzi zamierzenie podniesienia opłat za podróże LOT-em. Wzrost dochodów przedsiębiorstw turystycznych nie może opierać się na wzroście cen za usługi, co zresztą także dotyczy sportu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełWłodzimierzOliwa">W niedługim czasie jedno z posiedzeń Komisji poświęcone będzie problemom kultury fizycznej w aktualnej sytuacji w kraju.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełWłodzimierzOliwa">Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej przyjęła projekt planu i budżetu GKKFiS, GKT i CT „Orbis” do wiadomości. Postanowiono, że w Ⅰ kwartale br. plan i budżet resortów będzie rozpatrywany ponownie przy dyskusji nad założeniami planu 5-letniego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>