text_structure.xml
33.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 23 kwietnia 1980 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła strukturę i węzłowe kierunki działania Głównego Komitetu Turystyki i Centrali Turystycznej „Orbis”.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Głównego Komitetu Turystyki z przewodniczącą Teresą Andrzejewską, Centrali Turystycznej „Orbis” z dyrektorem generalnym Zygmuntem Makomaskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli i Biura Paszportów MSW.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Przed posiedzeniem posłowie otrzymali materiały informacyjne z Głównego Komitetu Turystyki oraz z Centrali Turystycznej „Orbis”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: przewodnicząca GKT Teresa Andrzejewska oraz dyrektor Centrali Turystycznej „Orbis” Zygmunt Makomaski.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z materiałów Głównego Komitetu Turystyki oraz z wystąpienia przewodniczącej GKT Teresy Andrzejewskiej działalność Komitetu służyć ma coraz pełniejszemu zaspokajaniu potrzeb w zakresie turystyki i wypoczynku odbiorcy masowego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">Zakładane - zgodnie z Uchwałami VIII Zjazdu - dalsze wyrównywanie poziomu życia różnych środowisk społecznych oznacza potrzebę włączenia w sferę obsługi jednostek turystycznych grup nie posiadających jeszcze wyrobionych nawyków wypoczywania poza miejscem zamieszkania, a więc: niżej zarabiających robotników, rodzin wielodzietnych oraz mieszkańców wsi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Znalezienie najskuteczniejszych form dotarcia do tych środowisk i oferowanie im usług, dostosowanych do możliwości finansowych jest nowym zadaniem, do realizacji którego przystępują obecnie jednostki turystyczne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">W roku 1980 rozszerzane będą nadal działania, zmierzające do rozwoju turystyki w środowisku młodzieży. Wspólnie z kierownictwem Rady Głównej FZSMP utworzona zostanie Rada Turystyki Młodzieżowej przy GKT, do której zadań należeć będzie m.in. zsynchronizowanie wszelkich działań ideowo-wychowawczych, organizacyjnych oraz w zakresie bazy materialnej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Szczególną uwagę zwrócono na polepszenie warunków wypoczynku codziennego i cotygodniowego, przede wszystkim dla mieszkańców dużych aglomeracji. Zadanie to będzie realizowane we współdziałaniu z CRZZ i GKKFiS. W stopniu jeszcze szerszym niż dotychczas tworzone będą warunki rozwoju stowarzyszeń społecznych, takich jak: PTTK, PZMot., PTSM czy LZS, jako motorycznej siły rozwoju ruchu turystycznego i zaplecza organizacyjnego dla rozwijania różnych form turystyki kwalifikowanej, w tym również zmotoryzowanej oraz zwiększania kultury uprawiania turystyki.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Przedmiotem szczególnej troski GKT będzie w roku 1980 dalsze zacieśnienie więzi z obywatelem poprzez usprawniany system informacji turystycznej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">Jednostki turystyczne dążyć będą w br. do ujawnienia i wykorzystywania wszelkich rezerw w bazie noclegowej, gastronomicznej, transportowej itd., do usprawniania gospodarki materiałowej m.in. poprzez organizowanie wspólnych zapleczy eksploatacyjnych (pralnie, transport gospodarczy), do doskonalenia struktur i metod zarządzania, wyzwalających równocześnie rezerwy kadrowe, do wdrażania rozwiązań pozwalających na bezzwłoczne likwidowanie działalności deficytowych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">W roku 1980 prowadzone będą prace nad nowym systemem ekonomiczno-finansowym, którego wdrożenie pozwoli na podniesienie efektywności gospodarowania. Za istotny instrument kojarzenia interesów społecznych z efektywnością gospodarowania uznano politykę cen. Przyjęto zasadę, że podstawowy standard usług turystycznych ma być zapewniany każdemu obywatelowi po cenach pokrywających rzeczywiste, społecznie uzasadnione koszty. Założono stosowanie ulg i zniżek, pokrywanych z funduszów socjalnych, dla grup preferowanych ze względów społecznych. Turystyka o wyższym standardzie, podobnie jak obsługa gości zagranicznych, powinny być natomiast wysoce rentowne i zapewniać środki na dalszy rozwój turystycznej i towarzyszącej bazy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Za priorytetowe zadanie roku 1980 uznaje się podjęcie prac nad rekonstrukcją sieci wsi letniskowych, w których cała infrastruktura byłaby rozbudowywana z myślą o potrzebach przyjeżdżających na wypoczynek, szczególnie zaś rodzin z dziećmi. Równocześnie zakłada się organizowanie wzorcowych ośrodków pobytu urlopowego rodzin z małymi dziećmi przez wszystkie terenowe przedsiębiorstwa turystyczne.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">Z myślą o młodzieży szkolnej, terenowe przedsiębiorstwa turystyczne występują w roku 1980 po raz pierwszy z nową formą obozów i biwaków opłacanych ze środków własnych ludności, które powinny stać się dla młodzieży letnią przygodą, szkołą samodzielności i umożliwiać prawdziwy kontakt z przyrodą.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">Grupę, dla której jednostki turystyczne przystosowywać będą nadal i doskonalić swoją ofertę w roku 1980, są osoby w wieku poprodukcyjnym.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#Sprawozdawca">W I półroczu zakończone zostaną prace nad nowelizacją programu rozwoju turystyki do 1990 roku. Wynikające z tego programu wnioski służyć będą do przygotowania analogicznych programów rozwoju dla województw. Za celowe i konieczne uznano w roku 1980 przeprowadzenie inwentaryzacji całej bazy turystycznej w Polsce jako podstawy do opracowywania długookresowych planów zagospodarowania turystycznego kraju. W roku 1980 zdecydowano ograniczyć do niezbędnego minimum rozpoczynanie nowych inwestycji, natomiast skoncentrować się na inwestycjach modernizowanych jako najbardziej racjonalnych z punktu widzenia zwiększenia efektywności eksploatowanych obiektów. Realizowany jest program podnoszenia kwalifikacji kadr zatrudnionych w przedsiębiorstwach i organizacjach turystycznych. W 1980 roku szkoleniem objęte będzie 5 tys. pracowników etatowych oraz 42 tys. pracowników nieetatowych i społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Sprawozdawca">W 1980 roku doskonalone będą nadal metody zarządzania i koordynacji w dziedzinie turystyki. W celu zacieśnienia współdziałania z województwami, rozwijany będzie konsekwentnie w ciągu najbliższych lat system porozumień dwustronnych między GKT a poszczególnymi województwami.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Sprawozdawca">Jak wynika z informacji Centrali Turystycznej „Orbis” oraz z wystąpienia dyrektora CT „Orbis” - Zygmunta Makomaskiego program rozwoju turystyki zagranicznej na lata 1978-1980 wraz ze wskazaniem kierunków działania do 1985 roku ustalony został w 1978 roku. Kluczowym zagadnieniem w tym programie jest rozbudowa bazy hotelowej, która w Polsce jest niedostatecznie rozwinięta. Na 1.000 mieszkańców przypadają u nas niespełna 2 miejsca hotelowe. Dla porównania we Francji - 31,4, w Jugosławii - 11,6, w Czechosłowacji - 6,5. W ramach tegorocznego planu inwestycyjnego „Orbis” buduje 4 obiekty hotelowe o łącznej ilości 4 tys. miejsc noclegowych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#Sprawozdawca">Wykorzystanie bazy hotelowej będącej w bezpośredniej gestii Centrali Turystycznej „Orbis” wynosi średniorocznie ponad 75%, z czego prawie 2/3 wykorzystywane jest przez cudzoziemców, w tym w 80% z krajów kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Sprawozdawca">Opracowywane są programy rekonstrukcji niektórych całkowicie wyeksploatowanych obiektów, takich jak hotel „Francuski” w Krakowie i hotel „Bristol” w Warszawie. Ten ostatni musi być wycofany z eksploatacji już w przyszłym roku. W celu zwiększenia bazy hotelowej zamierza się interesować osoby prywatne, w tym także obywateli obcych polskiego pochodzenia budową małych pensjonatów. Przewiduje się, że pensjonaty takie prowadzone byłyby w systemie podobnym do systemu agencyjnego, przy czym Polskie Biuro Podróży „Orbis” lokowałoby w tych pensjonatach turystów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#Sprawozdawca">CT „Orbis” zamierza także zainwestować środki finansowe w rozwój turystyki wyjazdowej. W tym zakresie na pierwsze miejsce wysuwa się budowa statków turystycznych. Przeprowadzono już wstępnie rozmowy z PŻB a także przemysłem stoczniowym. Przeprowadzane są również rozmowy w sprawie budowy za granicą polskich ośrodków wypoczynkowych typu campingowego.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Sprawozdawca">Przystąpiono do opracowania centralnego systemu rezerwacji miejsc hotelowych i biletów lotniczych; w opracowaniu znajduje się program instalacji dla systemu bezpośrednich połączeń teleksowych pomiędzy biurami podróży a centrum rezerwacji biletów lotniczych oraz analogiczny program połączeń teleksowych biur podróży z centrum rezerwacji miejsc hotelowych; przystąpiono do prac związanych z reorganizacją systemu informacji turystycznej oraz podjęto na szerszą niż dotychczas skalę akcję rozbudowy turystycznych usług przyhotelowych (żeglarstwo, jazda konna, narciarstwo itp.).</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#Sprawozdawca">Wielką wagę przywiązuje się do przygotowania fachowej kadry pracowników, którzy będą w stanie zapewnić wysoki standard świadczonych usług. Służy temu m. innymi otwarte niedawno tzw. centrum pilotażu, przygotowujące wysokokwalifikowaną kadrę pilotów wycieczek.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefRóżański">Informacje zawarte w przedstawionych Komisji materiałach zdają się potwierdzać realność przyjętych założeń w zakresie dalszego rozwoju turystyki w naszym kraju. Powstaje jednak pytanie, czy w materiałach tych uwzględnione zostały korekty wprowadzone przez rząd w związku z pewnymi posunięciami oszczędnościowymi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefRóżański">Dalszy rozwój turystyki zależy nie tylko od rozbudowy bazy, ale również od stworzenia odpowiednich warunków zapobiegania dewastacji obiektów czynnych. Np. w wyjątkowo złym stanie znajduje się baza turystyczna PTTK, a niewiele się robi w kierunku poprawy tego stanu rzeczy. Pesymistycznie rysują się również perspektywy rozwoju bazy PTTK w najbliższej przyszłości. Jak wskazują wyniki ostatniego plenum PTTK, Stowarzyszenie to jest ogromnie zadłużone odczuwa brak dotacji budżetowych. Jeżeli więc nie nastąpi zmiana sytuacji baza turystyczna PTTK będzie ulegała dalszej dewastacji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJózefRóżański">Ważnym elementem rozwoju turystyki, zarówno masowej jak i kwalifikowanej, jest dobry stan szlaków turystycznych. Tymczasem okazuje się, że w wielu regionach naszego kraju szlaki turystyczne znajdują się w wybitnie złym stanie. W warunkach górskich obniża to bezpieczeństwo uprawianej turystyki.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJózefRóżański">Poprawa warunków uprawiania turystyki wymaga dalszej koncentracji środków pozostających w dyspozycji różnych instytucji. Z uznaniem należy powitać inicjatywę GKKT stworzenia centralnego, wspólnego dla całej turystyki, zaplecza transportowego. Koncentracją taką powinny być objęte, poza transportem, również inne dziedziny.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełJózefRóżański">Od szeregu lat wiele kontrowersji wzbudza tzw. „przymus dewizowy” polegający na obowiązku wymiany określonej ilości dewiz przez turystów zagranicznych odwiedzających Polskę. Na poparcie tego systemu przytaczany jest zwykle argument, iż obowiązkowa wymiana dewiz jest z punktu widzenia ekonomicznych interesów państwa w pełni uzasadniona. Powstać może jednak wątpliwość, czy zniesienie, a w każdym razie ograniczenie tego przymusu nie zwiększyłoby liczby turystów zagranicznych odwiedzających nasz kraj, co w konsekwencji pozwoliłoby na uzyskanie większej ilości dewiz. Problem ten wymaga więc gruntownego przeanalizowania.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełJózefRóżański">Przeszkodą w rozszerzaniu usług turystycznych są niejednokrotnie limity finansowe krępujące działalność i inicjatywę resortów. Zwiększenie elastyczności działania pozwoliłoby na wypracowanie znacznych rezerw.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWacławAuleytner">Na problemy rozwoju turystyki patrzeć trzeba z punktu widzenia efektywności gospodarowania. Szereg czynników np. ogranicza pełne wykorzystanie bazy turystycznej. Charakterystycznym przykładem jest baza PTTK. W wyniku częstych i zwykle przedłużających się remontów, baza ta jest wykorzystywana w stopniu znacznie niższym niż wynikałoby to z istniejących możliwości. To samo dotyczy obiektów turystycznych zaliczanych do tzw. bazy wypoczynku sobotnio-niedzielnego, stanowiącego ogólnie dostępną i co ważniejsze, najbardziej powszechną formę wypoczynku. Z moich obserwacji wynika, że stan tej bazy jest z roku na rok gorszy, ponieważ nie ma instytucji, które odpowiedzialne byłyby za konserwację obiektów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWacławAuleytner">Przy istniejących brakach w bazie turystycznej istotne znaczenie ma właściwie zorganizowany system wykorzystania kwater prywatnych. Tymczasem obserwuje się, że w ostatnim okresie zmniejszyła się liczba osób udostępniających swoje mieszkania biurom turystycznym. Powstaje pytanie, dlaczego tak się dzieje i czy przypadkiem nie wynika to z pewnych wadliwości aktualnego systemu najmu kwater prywatnych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełWacławAuleytner">Obecny stan szlaków turystycznych świadczy dobitnie o tym, że stale wzrastająca masowość turystyki wymaga coraz większych nakładów finansowych. Szlaki turystyczne w Tatrach przedstawiają w wielu swych fragmentach obraz żałosny, stwarzając poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa korzystających z nich turystów.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełWacławAuleytner">Standard wielu hoteli ORBIS-owskich, tak zwanych „z importu”, obniża się z reguły już po kilku pierwszych latach funkcjonowania. Przyczyny tego stanu rzeczy są banalne. Odczuwany jest bowiem stały brak elementów wymiennych, pochodzących z importu, co w konsekwencji uniemożliwia usunięcie najprostszych często usterek. Wymaga więc rozważenia, jakie kroki powinny być podjęte, by zapobiec dalszemu obniżaniu się standardu hoteli przeznaczonych przede wszystkim dla turysty dewizowego. Z funkcjonowaniem hoteli „z importu” wiąże się również kwestia ich rentowności. Nie budzi żadnej wątpliwości, że obiekty te przynoszą poważne zyski w dużych aglomeracjach miejskich, takich jak: Warszawa, Kraków, Gdańsk. W ostatnich latach hotele o wysokim standardzie usług wybudowane zostały również w mniejszych ośrodkach. Nasuwa się pytanie, czy była przeprowadzana analiza ich rentowności.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBożenaHagerMałecka">Zarówno w uchwałach VIII Zjazdu, jak i w wystąpieniu programowym premiera znalazły się stwierdzenia wskazujące na potrzebę i celowość ograniczenia tzw. przerostów administracyjnych. Zjawisko to dotyczy wielu instytucji. Jak rozwiązywany jest problem ograniczania zbędnych stanowisk administracyjnych w resortach zajmujących się sportem i turystyką?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZdzisławLuciński">Zaprezentowane programy działania w zakresie rozwoju turystyki odpowiadają w pełni potrzebom społecznym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełZdzisławLuciński">Sprawą podstawową jest pełne i efektywne wykorzystanie bazy turystycznej. Przede wszystkim istotne byłoby szersze wykorzystanie obiektów pozostających w gestii związków zawodowych. Standard tych ośrodków jest bardzo zróżnicowany. Niezbędne jest wzmocnienie uprawnień terenowych organów administracyjnych, przede wszystkim wojewodów, by mogli oni lepiej oddziaływać na właściwe zagospodarowanie i wykorzystywanie obiektów turystycznych pozostających w gestii związków zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełWłodzimierzOliwa">Lepszego zagospodarowania turystycznego wymaga okręg podkarpacki. Wyposażenie tego regionu w obiekty turystyczne, zwłaszcza w rejonie na wschód od Krynicy, jest bardzo słabe. Pewne możliwości poprawy istniejącego stanu rzeczy stwarza program regulacji Wisły, w ramach którego przewiduje się regulację dopływów, a więc także rzek górskich. W planach znajduje się np. projekt wybudowania szeregu zbiorników retencyjnych w rejonie podkarpackim. Stwarzać to będzie korzystny punkt wyjścia dla zagospodarowania turystycznego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełWłodzimierzOliwa">Nowelizacja ustawy o powszechnym obowiązku obrony stwarza większe niż dotychczas możliwości wykorzystania wojska dla potrzeb gospodarki narodowej. Celowe jest rozważenie możliwości włączenia młodzieży odbywającej służbę wojskową, zwłaszcza w oddziałach samoobrony, do realizacji programów zagospodarowania turystycznego kraju.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełWłodzimierzOliwa">Usługi turystyczne w znacznym stopniu należą do kategorii świadczeń dostępnych jedynie dla zamożniejszych warstw społeczeństwa. Dotyczy to zwłaszcza turystyki zagranicznej. Konieczne jest rozszerzenie zakresu oferty turystycznej w tym kierunku, by uwzględniała ona również możliwości ludzi przeciętnie zarabiających.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanSłomski">Jak będzie kształtowała się polityka cen w turystyce masowej? Mówiliśmy już o tym, by np. opłaty za wczasy były podnoszone stopniowo na przestrzeni lat, a nie nagle i to o 50 proc. Należałoby przeanalizować koszty związane z organizowaniem wycieczek szkolnych. Ostatnio liczba wycieczek dla dzieci i młodzieży gwałtownie spada, ponieważ są one bardzo drogie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanSłomski">Zaopatrywanie hoteli w sprzęt codziennego użytku napotyka na trudności. Administracje hoteli muszą pisać do wojewody prośby o sprzedaż np. firanek, obrusów itd. Hotele powinny być zaopatrywane centralnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Kierunki działania resortów odpowiedzialnych za turystykę odzwierciedlają aktualne potrzeby społeczne i uwzględniają dzisiejsze możliwości gospodarki narodowej. Cieszą wszystkie poczynania mające na celu maksymalne wykorzystanie bazy turystycznej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełZofiaGrzebiszNowicka">Jak przebiega realizacja planów po I kwartale br.?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Dobrze, że GKT podejmuje rozmowy i współpracę z innymi resortami. Komisja powinna problemom komunikacji poświęcić swoją uwagę. Rozkłady jazdy nie są bowiem dostosowane do potrzeb turystycznych. Można np. wyjechać rano z Warszawy do Olsztyna, nie można natomiast po południu z Olsztyna wrócić do Warszawy, ponieważ w nowym rozkładzie nie uwzględniono takich możliwości. Należy zgrać działania turystyki i komunikacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Sprawą ważną jest rozwijanie małych form turystyki na obrzeżach miast. Często baza ta jest niewykorzystywana w dni powszednie, często terenowe ogniwa turystyki nie informują mieszkańców o możliwościach wypoczynku w pobliżu domu. Trzeba zwrócić uwagę wojewódzkim wydziałom turystyki na te właśnie sprawy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Z zadowoleniem trzeba przyjąć powołanie centrum pilotażu. Trzeba pomyśleć o tym, by nie stwarzać jednym obywatelom możliwości częstych wyjazdów za granicę, podczas gdy inni jeżdżą sporadycznie, po dokonaniu dużych trudności.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełWojciechKętrzyński">Często turystyka masowa nie odpowiada wymaganiom ludzi pracy. Zachodzi pytanie, czym powinna być dzisiaj turystyka, jak powinna być zorganizowana, by usatysfakcjonować tak indywidualnego odbiorcę, jak i zorganizowane grupy. Dzisiaj ludzie nudzą się na wczasach, a wycieczki goni się od obiektu do obiektu. Wycieczkowicze miast wypocząć są po prostu zmęczeni. Sądzę, że pogłębianie wiedzy o nowoczesnych formach i potrzebach ludzi pracy w dziedzinie wypoczynku jest jednym z ważkich problemów dla resortu. Jak się ma integracja działań w turystyce do inicjatyw lokalnych i indywidualnych? Jak zgrać konieczność integracji, a przy tym nie zdusić twórczych inicjatyw.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełWojciechKętrzyński">Zajazdy są dzisiaj w większości ajencjami. I właściwie nie wiadomo czy zbudowano je z myślą o krajowym turyście, czy o gościu zagranicznym - są bowiem bardzo drogie.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełWojciechKętrzyński">Ciągle stoimy na rozdrożu między dwiema formułami: organizować turystykę dla bogatych, czy średniozamożnych gości z zagranicy. Nie stać nas na to, by obsługiwać obydwie kategorie przyjezdnych. Musimy wybrać biorąc pod uwagę standard naszych hoteli i umiejętność obsługi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAnnaBernat">Szkolne schroniska turystyczne zazwyczaj mieszczą się w ubogich szkołach. Najczęściej budynki wymagają remontu. Dyrekcje szkół dysponują na ten cel pieniędzmi, ale z powodu braku ekip wykonawczych, pieniądze najczęściej nie są wykorzystywane. Gdyby dyrekcje szkół mogły remontować budynki przy pomocy prywatnych wykonawców, stan naszych schronisk turystycznych uległby szybkiej poprawie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełAnnaBernat">Ziemia żywiecka nie jest zagospodarowana turystycznie. W rejonie Pilska, Zwardonia nie buduje się żadnych kampingów, nawet nie ma pól namiotowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanWaleczek">Materiały resortowe mają charakter informacyjny, dlatego trudno się do nich ustosunkować i prowadzić dyskusję. Wskazują one, że podjęte są próby pewnej koncentracji działań, nie ma jednak w nich odpowiedzi jakimi środkami zamierzenia te będą realizowane. Zaprezentowany program wydaje się być realny.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanWaleczek">Jak wygląda w tym roku przydział dewiz na wyjazdy zagraniczne w poszczególnych województwach?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełBarbaraTumułka">Jakie w tym roku będą możliwości korzystania z wczasów za granicą za pośrednictwem zakładów pracy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełBarbaraTumułka">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Jakie trudności i bariery w realizowaniu planów przewiduje GKT i CT „Orbis”, jaki jest udział funduszy państwowych, społecznych i bezpośrednio obywatela w cenach usług turystycznych, jak przebiegają przygotowania do przejazdów przez nasz kraj turystów, którzy oglądać będą Olimpiadę w Moskwie?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełBarbaraTumułka">Przewodnicząca GKT Teresa Andrzejewska: Komitet jest odpowiedzialny za to, by turystyka była jedną z form wychowywania obywateli, pokazywania piękna naszego kraju - no i co najważniejsze - regenerowania sił ludzi pracy. GKT współpracuje z PTTK, LZS, PZ Mot i innymi organizacjami turystycznymi. PTTK ma duże trudności, gdyż dekapitalizuje się baza. Komitet przewiduje pomoc dla tej organizacji. Chcemy przeznaczyć ponad 300 mln zł na poprawę stanu prowadzonych przez PTTK schronisk. Opracowywany jest program uruchomienia rezerw poprzez oszczędności w administracji, upraszczanie struktur i form zarządzania w PTTK.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełBarbaraTumułka">Będziemy starali się pomóc także LZS-om w organizowaniu wycieczek. 10 mln zł przeznaczymy na doposażenie szkół podstawowych, w których mieszczą się schroniska.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełBarbaraTumułka">Ostatnio została przeprowadzona pełna weryfikacja przewodników turystyki. PTTK bierze na siebie odpowiedzialność za nabór, szkolenie i przyszłą pracę tej grupy pracowników. Co trzy lata będą przeprowadzane w tym zawodzie weryfikacje. Piloci wycieczek mają dzisiaj obowiązek informowania swojej jednostki o poziomie usług, o bazie turystycznej, z której korzystali w czasie wyjazdu.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełBarbaraTumułka">Mamy w swojej dyspozycji fundusz na rozwój turystyki w wysokości 3–4 mld zł rocznie. Musimy jednak stosować pewne rygory. Potrzebna jest koncentracja sił i środków w sytuacji, gdy wybudowanie jednego campingu kosztuje dzisiaj 35 mln zł. Chcemy więc, zwłaszcza w małych miejscowościach, rozwijać bazę turystyczną środkami społecznymi. Pertraktujemy ostatnio ze strażą pożarną - myślimy, że pomoże nam w tym wojsko. Systematycznie rozwijamy usługi dla turysty masowego. W ubiegłym roku nasze przedsiębiorstwa proponowały 100 różnych form spędzania urlopów. W tym roku chcemy bardziej reklamować wyjazdy przed i po sezonie. Nie tylko w lecie można przecież odpoczywać. Będziemy starali się bardziej reklamować wsie turystyczne, którym z kolei będziemy pomagali np. w zorganizowaniu stołówek, kiosków gastronomicznych czy plaż nad jeziorem, rzeką. Turystyka jest bardzo droga i mało rentowna. Rentowność wynosi dzisiaj 3 proc., a musimy przecież zarobić na dalszy rozwój bazy. Zamierzamy wystąpić z propozycją wzięcia w ajencję przez przedsiębiorstwa turystyczne ośrodków zakładowych. Wówczas w zakładowych domach wczasowych będą mogli odpoczywać turyści spoza środowiska. Dla młodzieży zawsze stosujemy zniżki. Jest rezerwa miejsc do wykorzystania właśnie w schroniskach młodzieżowych.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełBarbaraTumułka">Dokuczliwe są trudności w zaopatrzeniu obiektów turystycznych w sprzęt, meble, bieliznę pościelową. Resort dąży w związku z tym do stworzenia zaplecza, które w sposób centralny regulowałoby sprawę zaopatrzenia poszczególnych obiektów.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PosełBarbaraTumułka">Tabor samochodowy, którym dysponuje turystyka, jest w bardzo złym stanie. Są to w większości autobusy w znacznym stopniu zużyte, o małej gotowości technicznej. Przeprowadza się przegląd taboru i na podstawie dokonanych ustaleń podjęte będą decyzje zmierzające do usprawnienia tej strony działalności GKT. Dużą wagę przywiązuje się przede wszystkim do przeciwdziałania zjawisku rozproszenia środków transportu.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PosełBarbaraTumułka">Przywiązujemy duże znaczenie do realizacji planów zagospodarowania głównych tras turystycznych. Przewiduję się więc przede wszystkim budowę zajazdów, rozszerzanie zakresu świadczonych przez nie usług. Przy zajazdach organizowane będą campingi, pola namiotowe, tzw. izby turystyczne. Resort przeprowadził kompleksową ocenę zajazdów wzorcowych na terenie woj. poznańskiego. Pozwoli to na upowszechnienie, w oparciu o dokonane ustalenia, dotychczasowych pozytywnych doświadczeń, wynikających z funkcjonowania obiektów tego typu.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PosełBarbaraTumułka">Ważnym kierunkiem działania na rzecz dalszego rozwoju turystyki jest koncentracja wszystkich posiadanych środków. Podjęte już przez komitet kroki, między innymi, ramowe porozumienia z wojewodami, stwarzają optymistyczną perspektywę rozwiązania szeregu trudnych w tej dziedzinie problemów. Istotnej pomocy udziela też w tym zakresie CRZZ, dążąc do pełnego wykorzystania związkowej bazy turystycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">Nie jest celowe całkowite zniesienie obowiązku wymiany dewiz przez turystów przyjeżdżających do Polski. Natomiast konieczne będzie w przyszłości zróżnicowanie zakresu tego obowiązku w zależności od tego o jaką kategorię turystów chodzi, a także o jaki typ turystyki.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">„Orbis” ma trudności z organizowaniem dodatkowych usług przy poszczególnych obiektach (zwłaszcza dotyczy to hoteli). W tym zakresie istnieje trudna do pokonania bariera braku etatów oraz funduszu płac.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">Rozwiązanie problemu usług dodatkowych poprzez rozwinięty system agencji nie za zawsze jest możliwe i opłacalne.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">Przywiązuje się dużą wagę do zapewnienia wysokiego standardu usług świadczonych przez tzw. hotele „z importu”. Braki w zaopatrzeniu w części wymienne są stopniowo przełamywane. Nie jest to łatwe, gdyż wynikają one częściowo z przyczyn obiektywnych, to znaczy stanowią konsekwencję ogólnych ograniczeń importowych. „Orbis” nie traci z pola widzenia właściwego zaopatrzenia hoteli niższej klasy. Powołane niedawno Centralne Biuro Zaopatrzenia zapewni rozwiązanie szeregu występujących trudności z zaopatrzeniem obiektów turystycznych w niezbędny sprzęt.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">Ogólna rentowność hoteli w Polsce jest bardzo wysoka. Wskazuje na to wskaźnik wykorzystania miejsc, sięgający 75% w skali rocznej. Trzeba z naciskiem podkreślić, że rentowne są obiekty wysokiego standardu, położone zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w małych ośrodkach. Z przeprowadzonej analizy wynika, że opłacalność hoteli wysokiej klasy w małych miejscowościach jest mniejsza nieco niż w ośrodkach dużych, jednakże nie przemawia to za ograniczeniem dalszej rozbudowy sieci tych obiektów.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">„Orbis” stara się umożliwiać korzystanie z usług turystycznych ludziom o przeciętnych dochodach. M.in. organizowane są przez „Orbis” stosunkowo tanie wycieczki do krajów Europy Zachodniej, w czasie których turyści korzystają z noclegów na polach namiotowych oraz opłacają żywność z posiadanych środków dewizowych. W wyniku porozumień zawartych z bułgarskimi biurami podróży rozszerzona została znacznie sieć kwater prywatnych, z których korzystać mogą na warunkach bardzo korzystnych turyści z Polski. Dwutygodniowe wyjazdy do Bułgarii są już obecnie możliwe w granicach 5 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">W systemie rezerwacji miejsc na wycieczki zagraniczne nadal występuje szereg nieprawidłowości. Oczekuję się, że zamierzona przez „Orbis” pełna elektronizacja rezerwacji miejsc pozwoli na wyeliminowanie występujących obecnie zjawisk negatywnych.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">W wyniku przeprowadzonych badań struktury organizacyjnej, wyeliminowano wiele zbędnych stanowisk administracyjnych. Dążyć się będzie również do dalszego ograniczenia zbędnych stanowisk kierowniczych.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): Przedstawione posłom informacje pozwoliły na zorientowanie się w podstawowych kierunkach rozwoju turystyki. W dyskusji dokonano rzeczowej wymiany uwag na temat perspektyw tego rozwoju w najbliższych latach. Wiele poruszonych problemów będzie przedmiotem pogłębionych prac Komisji. Z przebiegu posiedzenia trzeba wysunąć pewien wniosek ogólniejszy. Wypoczynek nie może być traktowany jako prywatna sprawa obywatela. Zagadnienia z tym związane mają istotne znaczenie dla rozwoju naszego kraju. Musimy pamiętać, że poprawa jakości i efektywności pracy w dużym stopniu uzależniona jest od tego w jakich warunkach wypoczywamy. Akcentując, słusznie zresztą, problemy związane z racjonalnością istniejących struktur organizacyjnych w dziedzinie turystyki, nie można jednocześnie tracić z pola widzenia faktu, że sprawą nadrzędną musi pozostać jakość świadczonych usług.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#DyrektorCTOrbisZygmuntMakomaski">W kolejnym punkcie obrad Komisja uchwaliła plan pracy do końca września br.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>