text_structure.xml
6.88 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyZygmanowski">Dnia 23 marca 1983 r. Komisje: Komunikacji i Łączności, Prac Ustawodawczych oraz Pracy i Spraw Socjalnych, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Władysława Jonkisza (PZPR) rozpatrzyły pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyZygmanowski">W posiedzeniu udział wzięli: minister komunikacji Janusz Kamiński oraz przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyZygmanowski">Uzasadnienie projektu przedstawił minister komunikacji Janusz Kamiński: Ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym i ich rodzin z 14 grudnia 1982 r. zapoczątkowała generalną reformę systemu emerytalnego. Jej integralne ogniwo stanowi projekt ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym kolejarzy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyZygmanowski">Tradycyjnie kolejarze mieli swój odrębny system emerytalny, tj. odrębne przepisy emerytalne, odrębne organy przyznawania i wypłacania świadczeń rentowych, odrębny organ odwoławczy w sprawach rentowych. Tradycja ta została utrzymana również obecnie. Za odrębnym uregulowaniem uprawnień emerytalnych kolejarzy przemawiają nie tylko względy tradycji. Wynika ona również ze specyfiki organizacyjnej i szczególnych zadań przedsiębiorstwa PKP, z odrębności w zakresie stosunku pracy, systemu wynagradzania na kolei, świadczeń branżowych kolejarzy itp.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzyZygmanowski">Przyjęto założenie, że rozpatrywany projekt reguluje sprawy, które odbiegają od rozwiązań dotyczących ogółu pracowników, odsyłając w pozostałych kwestiach do ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin. Przy opracowaniu tego projektu uwzględniono również tendencję do maksymalnego zredukowania liczby przepisów wykonawczych. Projekt przewiduje wydanie tylko jednego przepisu wykonawczego (w sprawie organizacji i zakresu działania Komisji Odwoławczej do Spraw Emerytalnych), pozostałe kwestie regulowane dotychczas aktami wykonawczymi (zaliczanie okresów zatrudnienia na kolejach państw obcych, podstawy wymiaru kolejowej emerytury lub renty i wzrost kolejowej emerytury lub renty - tzw. kolejowa preferencja) uregulowane zostały obecnie w samej ustawie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełJerzyZygmanowski">Zakłada się utrzymanie dotychczasowych uprawnień emerytalnych pracowników kolejowych: niższy wiek emerytalny, korzystne liczenie niektórych okresów zatrudnienia (1 rok jako 14 miesięcy), korzystniejszy wymiar emerytury i renty (tzw. kolejowa preferencja, kolejowe świadczenia rzeczowe itd.).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełJerzyZygmanowski">Wprowadzone w projekcie - w porównaniu z dotychczasową ustawą - zmiany wynikają z konieczności:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełJerzyZygmanowski">- dostosowania przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym kolejarzy do podstawowych rozwiązań przyjętych w projekcie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin, - uwzględnienia doświadczeń wynikających z praktyki długoletniego stosowania przepisów dotychczasowych, - uściślenia niektórych przepisów i pojęć w związku ze zmianami w obowiązującym systemie prawa.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełJerzyZygmanowski">W sprawach bardziej szczegółowych projekt ustawy przewiduje:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełJerzyZygmanowski">- zaostrzenie warunków nabywania uprawnień do kolejowej emerytury przez wprowadzenie wymogu posiadania w 25-letnim okresie zatrudnienia u mężczyzny i w 20-letnim u kobiety - co najmniej 15-letniego okresu zatrudnienia na kolei (łącznie z okresami równorzędnymi i zaliczalnymi do okresów zatrudnienia na kolei). Podyktowane jest to tym, że w stosunku do innych grup pracowników korzystających ze szczególnych uprawnień emerytalnych przepisy wymagają 15 lat zatrudnienia kwalifikowanego;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełJerzyZygmanowski">- utrzymanie dotychczasowej zasady, że do obliczenia podstawy wymiaru kolejowej emerytury lub renty przyjmuje się wyłącznie zarobek osiągnięty w zatrudnieniu na kolei. Chodzi o to, aby nie stwarzać bodźców do podejmowania dodatkowego zatrudnienia poza koleją. W przypadku jednoczesnego zatrudnienia w więcej niż jednej kolejowej jednostce organizacyjnej wynagrodzenie uzyskane z tytułu dodatkowego zatrudnienia będzie mogło być przyjęte do podstawy wymiaru na warunkach określonych w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełJerzyZygmanowski">- w zakresie ustalania wysokości świadczeń rentowych zmianę stawek procentowych wymiaru emerytury lub renty, uwzględnianie lat pracy po osiągnięciu wieku emerytalnego, zniesienie limitu wzrostu świadczeń z tytułu stażu pracy, oraz wzrost emerytury lub renty o 10% podstawy jej wymiaru (tzw. kolejowa preferencja);</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełJerzyZygmanowski">- wprowadzenie - analogicznie jak w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin - możliwości ponownego ustalenia wysokości kolejowej renty inwalidzkiej i kolejowej emerytury w przypadkach zatrudnienia na kolei po przyznaniu tych świadczeń;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełJerzyZygmanowski">- wprowadzenie - na zasadach określonych w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin - corocznej podwyżki podstawy wymiaru kolejowych emerytur i rent (bieżąca waloryzacja świadczeń zapewniająca utrzymanie ich realnej wartości);</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełJerzyZygmanowski">- przyznanie kolejowym emerytom i rencistom - zamiast świadczeń pobieranych w dniu wejścia w życie ustawy - odpowiednich emerytur i rent określonych w nowych przepisach (rewaloryzacja świadczeń dotychczasowych).</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełJerzyZygmanowski">Przyjęcie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań będzie miało istotny wpływ na podniesienie rangi zawodu kolejarza oraz zatrudnienie nowych pracowników i stabilność kadr na kolei.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PosełJerzyZygmanowski">Komisje powołały podkomisję do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Przewodniczącym podkomisji został poseł Adam Fuszara (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PosełJerzyZygmanowski">Po odbyciu wspólnego posiedzenia Komisja Prac Ustawodawczych obradująca pod przewodnictwem posła Witolda Zakrzewskiego (bezp.) omówiła sprawy organizacyjne.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>