text_structure.xml 49.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 20 lipca 1982 roku Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem poseł Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację o realizacji programu zwiększania w 9282 r. produkcji książek o 25%;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- projekty aktów wykonawczych do ustawy Kartą Nauczyciela.)</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Stanisławem Stefańskim oraz Komisji Planowania przy Badzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Ministerstwo Kultury i Sztuki przedstawiło informację o realizacji programu zwiększenia produkcji wydawniczej w 1982 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">W roku 1982, zgodnie z sejmową zapowiedzią premiera Wojciecha Jaruzelskiego, ruch wydawniczy realizuje program zwiększenia produkcji książek o 25% w stosunku do poziomu produkcji z roku 1981. Oznacza to wydanie 170 mln egzemplarzy książek, czyli takiej ilości, jakiej dotychczas jeszcze nie wyprodukowaliśmy w ciągu jednego roku. Uwzględniając głosy opinii społecznej oraz warunki materiałowe i techniczne przemysłu poligraficznego, założyliśmy, że ruch wydawniczy będzie koncentrował się na wydatnym zwiększeniu produkcji podręczników szkolnych i publikacji dydaktycznych, książek dla dzieci i młodzieży, literatury pięknej, a zwłaszcza klasyki polskiej i światowej, słowników i poradników języka polskiego, książek popularnonaukowych. W wyniku tych decyzji i stosownej do nich koncentracji środków - produkcja podręczników i publikacji dydaktycznych ma wzrosnąć o około 6 mln egzemplarzy, książek dla dzieci i młodzieży o 14 mln egzemplarzy, literatury pięknej o 10 mln egzemplarzy, słowników i poradników języka polskiego o 700 tys. egzemplarzy (200%).</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">W opracowaniu założeń tego manewru programowego i produkcyjnego, jak również w tworzeniu warunków do jego realizacji uczestniczyły sejmowe komisje Kultury i Sztuki oraz Oświaty i Wychowania, a także Rada ds. Książki i jej organ wykonawczy - Sekretariat Rady ds. Książki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">W II kwartale produkcja książek była wyższa niż w I kwartale o 362 tytuły (32,8%) i o 16,8 mln egzemplarzy (57,9%). Jest to przede wszystkim rezultat zwiększenia dostaw papieru do drukarń od połowy marca br. oraz wyraźnej poprawy dyspozycyjności i dyscypliny produkcyjnej większości zakładów poligraficznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">Oznacza to również, że zaawansowanie produkcyjne planu rocznego wynosi 43,4% w tytułach i 43,6% w nakładach. Wyniki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby dostawy kartonu i materiałów do oprawy oraz środków do uruchomienia wszystkich urządzeń introligatorskich wzrastały odpowiednio do zwiększonych dostaw papierów drukowych. Od połowy czerwca br. w drukarniach około 600 wydrukowanych tytułów, w nakładzie 15 mln egzemplarzy, oczekuje na oprawę.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">Jeżeli tempo produkcji książek w drugim półroczu utrzyma się na poziomie II kwartału lub nieco wzrośnie w kwartale IV, to realne jest wydrukowanie pozostałych 3400 tytułów o łącznym nakładzie 95 mln egzemplarzy, czyli zwiększenie produkcji wydawniczej o 25%.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#Sprawozdawca">Powodzenie całego przedsięwzięcia zależy od utrzymania dotychczasowego zainteresowania sprawą wzrostu produkcji wydawniczej ze strony resortów mających wpływ na produkcję książek.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#Sprawozdawca">Przydział papieru dla Ministerstwa Kultury i Sztuki na rok 1982 Wynosi 59 500 ton. Z tej wielkości brakuje wiążącej decyzji, co do terminu realizacji dostawy 5 500 ton papierów białych. Przydział na I półrocze wynosił 50 000 ton. Zrealizowano jednak tylko 28 500 ton, w tym 4 500 ton z importu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#Sprawozdawca">W I półroczu resort przyznał przemysłowi poligraficznemu ponad 2 mln dolarów. Wartość zrealizowanych dostaw wyniosła jednak tylko 400 tys. dolarów. Uruchomiona akredytywa dotyczyła zatem tylko 20% preliminowanej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#Sprawozdawca">W I półroczu nastąpił wzrost cen za usługi poligraficzne przeciętnie o 16% i za papier o 175%. Ceny książek wzrosły w tym czasie o 50–150%. Odnotowujemy zarówno przykłady ostrożnego ustalania cen, jak i dużego wzrostu. Przeprowadzenie poważniejszych analiz będzie jednak możliwe dopiero po dłuższym okresie obserwacji funkcjonowania nowego mechanizmu cen, to znaczy na przełomie lat 1982–1983.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#Sprawozdawca">Podwyżkę i regulację wynagrodzeń autorskich uważamy za jedno z najpilniejszych zadań legislacyjnych. Konieczne jest skorelowanie podwyżki wynagrodzeń za wszystkie rodzaje piśmiennictwa i przekładów z wynagrodzeniami za twórczość muzyczną, graficzną i fotograficzną. Równie ważne jest skorelowanie podwyżki stawek za prace autorskie z podwyżką stawek za prace redakcyjno-edytorskie, z zachowaniem dotychczasowych proporcji między nimi. Rozważana podwyżka nie może prowadzić do drastycznej podwyżki cen książek.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#Sprawozdawca">Uważamy, że podwyżkę wynagrodzeń autorskich należy wprowadzić w dwóch etapach. Rozwiązaniem doraźnym byłoby ustalenie nowych stawek tabeli wynagrodzeń autorskich przez podwyższenie ich o 10% w stosunku do wysokości zapisanych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 19 stycznia 1979 r. Drugi etap, to gruntowna zmiana systemu wynagrodzeń autorskich dostosowana do zasad reformy gospodarczej i nowej ustawy o prawie autorskim.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#Sprawozdawca">Pisemną informację uzupełnił dyrektor Departamentu Książki w Ministerstwie Kultury i Sztuki Maksymilian Celeda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuKsiążkiwMinisterstwieKulturyiSztukiMaksymilianCeleda">Ustalając program zwiększenia produkcji książek przyjęliśmy rok 1981 jako rok bazowy, w którym zanotowano największy spadek nakładów książek. W roku tym wyprodukowano ok. 135 mln egzemplarzy. Najbardziej był odczuwalny spadek produkcji w literaturze dziecięcej i młodzieżowej oraz literaturze pięknej. Powodem tego stanu rzeczy był niedobór papieru i materiałów poligraficznych oraz ograniczenie czasu pracy w przemyśle poligraficznym do 36 godzin tygodniowo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuKsiążkiwMinisterstwieKulturyiSztukiMaksymilianCeleda">I kwartał br. był gorszy od I kwartału ubiegłego roku. Sytuacja poprawiła się dopiero w połowie marca. W III kwartale notujemy wzrost dostaw tektury i kartonu na oprawy książek.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuKsiążkiwMinisterstwieKulturyiSztukiMaksymilianCeleda">Stwarza to szansę na oprawienie ok. 15 mln egzemplarzy książek wyprodukowanych w I półroczu i dotychczas nie oprawionych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuKsiążkiwMinisterstwieKulturyiSztukiMaksymilianCeleda">W II półroczu przyznano też większe kwoty środków dewizowych na potrzeby poligrafii. Nadal jednak Bank Handlowy nie uruchomił odpowiednich akredytyw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Jak wynika z tych informacji, I kwartał br. został praktycznie stracony dla realizacji programu zwiększenia produkcji książek. Działo się tak, mimo że zapowiedź realizacji tego programu była w styczniowym wystąpieniu premiera. Przyczyny powstania opóźnień wymagają wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W informacji pisemnej wymienia się przedstawicielstwa społeczne, które przyczyniły się do realizacji omawianego programu. W wyliczeniu tym pominięto sejmową Komisję Nauki i Postępu Technicznego, która odbyła posiedzenie na temat problemów związanych z wydawaniem książek naukowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W informacji pisemnej stwierdza się, iż konieczne jest utrzymanie w II półroczu tempa produkcji książek z II kwartału br. Co zrobiono, aby było to realne? Należy też konkretnie poinformować posłów o krokach podjętych w celu utrzymania zainteresowania innych resortów programem produkcji książek.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W informacji podano, że w I półroczu realizacja dostaw papieru, była niepełna. Brak jest też decyzji o terminie dostaw dodatkowego przydziału 5,5 mln ton papieru. Nadal nie można uruchomić przydzielonych limitów dewiz, gdyż brak jest akredytyw. Jak resort zamierza rozwiązać te problemy?</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Z informacji wynika, że ceny książek nie wzrosły proporcjonalnie do wzrostu cen usług poligraficznych i kosztów materiałów. Wydaje się jednak, że trzeba utrzymać zasadę szczególnej ochrony cen podręczników, lektur szkolnych i w ogóle książki masowej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Zmiana stawek autorskich jest pilną koniecznością. W informacji mówi się o dwuetapowym programie załatwienia tej sprawy, jednak nie podaje się konkretnych terminów jej realizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Wczoraj zespół posłów przebywał na budowie Zakładów Graficznych w Gdańsku. Jak nas poinformowano, zakłady te rozpoczną pracę od uruchomienia introligatorni. Należy sądzić, że umożliwi to zwiększenie tempa oprawiania książek wydrukowanych w I półroczu.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Jak wynika z naszych obserwacji roboty na terenie Zakładów Graficznych w Gdańsku są już na ukończeniu. Przeciąga się natomiast instalowanie maszyn. Zgodnie z naszymi postulatami, produkcja w tych zakładach będzie uruchamiana etapowo. Przewiduje się przy tym uruchomienie maszyn offsetowych dopiero w końcu 1983 r. Przyspieszenie uruchomienia zakładów zadecyduje o wielkości produkcji książek w kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Ostatnio wynikły formalne trudności związane z niepewnością co do źródeł finansowania Zakładów Graficznych w Gdańsku. Budowa tych zakładów została przewidziana w budżecie państwa, jednak organ założycielski, to jest Ministerstwo Kultury, nie zawarło jeszcze odpowiedniej umowy z inwestorem. Brak takiej umowy może spowodować wstrzymanie finansowania budowy przez bank.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełBogdanGawroński">Czy resort przeprowadził sondaże wśród przedstawicieli środowisk twórczych co do wprowadzenia dwuetapowej podwyżki wynagrodzeń autorskich? Na ile propozycja ta znajduje pokrycie w przyznanych środkach finansowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJadwigaCichocką">W szkołach niepokoją się, ponieważ podręczniki szkolne jeszcze do nich nie docierają. Proszę o informację, czy resort może zapewnić terminowe dostarczenie podręczników do szkół.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJadwigaCichocką">W jakim stopniu obserwowana w ostatnich dniach poprawa dostaw materiałów poligraficznych pozwala żywić przekonanie, że uda się utrzymać tempo produkcji książek osiągnięte w II kwartale?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWojciechŻukrowski">Już pół roku temu przedstawiciele drukarń sygnalizowali problem związany z odejściem na wcześniejsze emerytury starych fachowców. Resort powinien dołożyć starań, aby poligrafia nie ucierpiała z tego powodu. Prosimy o informację, czy nadal kadra drukarzy jest tak sfeminizowana oraz czy emerytowani fachowcy są zatrudniani w charakterze instruktorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełHalinaAuderska">Otrzymałam ostatnio do korekty odbitkę mojej książki składanej przez dziewczęta. Ani jedna szpalta nie była dobrze złożona. Niezależnie od sytuacji kadrowej w drukarniach, nie powinno się dawać trudnych tekstów do składu uczennicom.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełHalinaAuderska">Odpowiadając na wątpliwości posła B. Gawrońskiego trzeba stwierdzić, że propozycje resortu nie mogły być uzgadniane ze środowiskiem, gdyż Związek Literatów Polskich pozostaje zawieszony. Wzrost stawek proponowanych w etapie pierwszym byłby do przyjęcia do czasu zmiany prawa autorskiego. Należy też zmienić zasady ograniczające pułap zarobków autorów do 200 tys. zł. Obecnie często robotnicy zarabiają więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełZdzisławPukorski">Realizacja programu zwiększenia produkcji książek budzi obawy. Resort powinien przedstawić konkretne zagrożenia tak, aby Komisja mogła podjąć interwencje. Od czyjej decyzji zależy np. realizacja przydziału papieru?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełZdzisławPukorski">Wiemy, że niektóre wydawnictwa wymagają papieru wysokiej jakości. Jednak wobec występowania braku książek należy położyć nacisk na produkcję książki masowej. Może być ona drukowana na gorszym papierze, który obecnie marnuje się tonami na niewykupowaną prasę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełZdzisławPukorski">Trudno uwierzyć w stwierdzenie, że książki podrożały o 50%. Wydaje się, że średnio ceny wzrosły o 150% co najmniej. Szczególnie podrożały książki masowe, poszukiwane np. książki dla dzieci. Nie każda matka może pozwolić sobie na kupno książki dla dziecka za 50 zł. W informacji stwierdza się, że niektóre wydawnictwa ostrożnie podnoszą ceny książek, podczas gdy inne robią to bez umiaru. Problem ten wymaga bieżącego analizowania, aby nie stwierdzić po czasie, że ceny były nieprawidłowe.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełZdzisławPukorski">W dyskusji koncentrujemy się na działalności wydawniczej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Przy najbliższej okazji trzeba podjąć temat wydawnictw pozostających w gestii innych resortów i instytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJadwigaCichocką">Sprawami produkcji książek zajmowaliśmy się już wcześniej, jednakże w przedstawionych nam materiałach nie mówi się o realizacji naszych wniosków. A jeden z nich dotyczył książek masowych. Co uczyniono w tej dziedzinie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiMaksymilianCeleda">Chciałbym zwrócić uwagę, że niedobór książek szacowano na 80–100 mln egzemplarzy. Spadek w ubiegłym roku pogłębił ten niedobór. I kwartał był rzeczywiście zły. W ubiegłym roku wydano 29 mln egz. książek dla dzieci i młodzieży, a w roku bieżącym ma ich być 42 mln. Podobnie wygląda sprawa z literaturą piękną. Zamierzamy wydać w bieżącym roku 27–28 mln egzemplarzy, podczas gdy w minionym wydano ich tylko 18,5 mln. Ilość tytułów wzrośnie ok. 5%.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiMaksymilianCeleda">Dokonaliśmy bilansu mocy poligraficznych. W sumie pozwalają one na wydanie 180 mln egzemplarzy, co umożliwia wykonanie programu zwiększenia produkcji książek. Były natomiast trudności z papierem, ale odnotowujemy już, dzięki pomocy innych resortów, dużą poprawę. Jest w tym też duża zasługa sekretariatu Rady ds. Książki. Chciałbym dodać, że wzrostu produkcji książki nie traktujemy jako jednorazowej akcji. W bieżącym roku nacisk kładziemy na literaturę dla dzieci i młodzieży oraz literaturę piękną. W przyszłym roku zamierzamy położyć nacisk na różnego rodzaju poradniki.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiMaksymilianCeleda">Były opracowane 3 warianty honorariów autorskich. Pierwszy z nich odrzucony przez środowisko literackie określał honoraria jako procent od sprzedanych książek. Z kolei środowisko literackie przedstawiło swoją propozycję przyjęcia za podstawę honorariów średniej płacy. Jednak niektóre wydawnictwa stwierdziły, że nie wytrzymają wówczas deficytu. Dlatego po rozmowach opracowaliśmy dwuetapową propozycję. W pierwszym etapie stawki mają być podniesione o 100% i do końca lipca ma być gotowy projekt rozporządzenia Rady Ministrów w tej sprawie. Chcemy, aby objął on wszystkie umowy podpisane w bieżącym roku. Dotychczas na honoraria autorskie wydawano rocznie ok. 600 mln zł. Wzrost ten powinien być pokryty głównie przez wydawnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełHalinaAuderska">Wielkim osiągnięciem Związku Literatów było to, by autorzy nie sprzedawali w ZAIKS-ie umów i to, że otrzymywali w chwili oddania książki 90% honorariów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorMaksymilianCeleda">Cały ciężar honorariów ponosiliby wydawcy, a tylko wyjątkowo miałyby miejsce dotacje. Zyski z pozycji dochodowych przeznaczane by były na pozycje deficytowe. Chciałbym zwrócić uwagę, że na książki są trzy rodzaje cen: urzędowe, umowne i regulowane. Np. podręczniki szkolne i skrypty są dotowane. Rezygnacja przez niektóre wydawnictwa z dotacji zwiększyła w bieżącym roku środki na publikacje naukowe i nuty. Do końca czerwca wydrukowano 21 mln egzemplarzy podręczników szkolnych. Brakująca liczba do potrzebnych 28 mln egzemplarzy wg otrzymanych zapewnień, ma być wydrukowana do końca sierpnia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorMaksymilianCeleda">Jeżeli chodzi o pułap zarobków literatów, to limit podatku wyrównawczego jest zbyt niski i prowadzone są rozmowy, aby go podnieść o 100%.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#DyrektorMaksymilianCeleda">Pełnomocnik ministra kultury i sztuki Jan Kluczek: Jeżeli chodzi o warunki realizacji programu zwiększenia produkcji książek, to niektóre z nich zostały spełnione. W pierwszym rzędzie chodzi tu o papier. Mamy nawet nadmiar papieru gorszego gatunku. Odczuwamy jednak brak niektórych gatunków, np. peluru czy papieru satynowanego. Minimalnie poprawiło się zaopatrzenie w karton na okładki, ale dzięki importowi. Ministerstwo Leśnictwa wprowadziło wolnorynkową sprzedaż papieru kredowego i toczone są rozmowy, aby sytuacja uległa korzystnej dla nas poprawie. Duże trudności powoduje brak środków dewizowych. Mamy kontrakty na ponad 2 mln dolarów, ale problemem jest uruchomienie gotówki przez bank. Jeżeli nie będzie zastrzyku materiałów i części zamiennych, to może dojść nawet do sytuacji, że drukarnie staną.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#DyrektorMaksymilianCeleda">Na wcześniejsze emerytury odeszło ok. 2,5 tys. fachowców z drukarni podległych MKiS. Są to ludzie w sile wieku, jednakże nie możemy ich zatrudniać. We wrześniu i październiku spodziewamy się napływu nowych kadr, na co zakłady są przygotowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WicedyrektorwKomisjiPlanowaniaJanWieczorkowski">W najbliższym czasie nastąpi zwiększenie ilości papieru na cele wydawnicze o 5,5 tys. ton. Nastąpi też przekazanie większej ilości tektury. Jednak dopiero w II półroczu można oczekiwać poprawy struktury produkowanego papieru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Kiedy ta decyzja wyjdzie z Komisji Planowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WicedyrektorJanWieczorkowski">W tym tygodniu. Wczoraj oraz dziś rozmawiałem na ten temat z kierownictwem Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Rozmawiałam zarówno z przewodniczącym Z. Madejem jak i wiceprzewodniczącym L. Ochockim. Obaj obiecywali znacznie szybsze załatwienie tej kwestii. Tymczasem w Domu Słowa Polskiego niektóre maszyny stoją z braku odpowiedniego papieru.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Papier wyprodukowany w oparciu o obecną decyzję drukarnie otrzymają pod koniec roku. Kłopoty polegają nie na ilości, ale rodzaju papieru.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Chciałbym zwrócić uwagę, że eksport do krajów kapitalistycznych w I kwartale br. został wykonany w 89%, zaś w II kwartale - w 97%. Łącznie dla całego półrocza jest to o 22% mniej, aniżeli odpowiednie wielkości w roku ubiegłym. To jest przyczyną kłopotów dewizowych, o których dziś mowa. W rezultacie plan zakupu leków, środków sanitarnych itd. został wykonany w 60%, środków czystości w 65%, paliw i energii - w 60%, a wyrobów odzieżowych - 32%. Analogiczny wskaźnik dla Ministerstwa Kultury i Sztuki wynosi 55%. W związku z tym istnieje podejrzenie, że liczba podana na s. 4 przedstawionego dziś dokumentu nie jest ścisła. Pragnę jednak zwrócić uwagę, że środki finansowe nie wykorzystane w I półroczu automatycznie zwiększają limity przewidziane na II półrocze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W przypadku Zakładów Graficznych w Gdańsku akredytywa została uruchomiona dopiero 12 lipca, choć decyzję podjęto 26 stycznia br. Tyle czasu zmarnowano. Zamiast realizować decyzje przerzuca się papierki. Mydło, czy inne środki sanitarne nie zastąpią książek. Co należy zrobić, aby resort mógł skutecznie realizować limity dewizowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WicedyrektorJanWieczorkowski">Bardziej agresywnie występować do Banku Handlowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WicedyrektordepartamentuekonomicznegowMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszKurowski">Na rok bieżący resort miał uzyskać środki dewizowe w kwocie 17 mln dolarów, przy czym mieliśmy otrzymać dodatkowe kwoty w związku z programem zwiększenia produkcji książek. Do tej pory nic takiego nie nastąpiło. Mimo upływu I półrocza zamiast 8,5 mln dolarów otrzymaliśmy faktycznie tylko 3,45 mln dol. Większa część tej sumy mogła być wykorzystana dopiero w czerwcu. Jak mogę być bardziej agresywny, jeśli trzy, cztery razy w tygodniu dzwonię do dyrektora Wilskiego, który zajmuje się działem kultury i sztuki w Banku Handlowym? Dzwonię, a on proponuje mi porozmawiać po południu, bo może w tym czasie Pewex coś utargował.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WicedyrektordepartamentuekonomicznegowMinisterstwieKulturyiSztukiTadeuszKurowski">Problem efektywnych dewiz jest dla nas niezwykle istotny. Na Targach Poznańskich - a więc zaledwie w ubiegłym miesiącu - podpisaliśmy umowę na dostawę dla zakładów gdańskich automatycznej linii introligatorskiej. Udało się to zrealizować tylko dlatego, że firma austriacka zgodziła się udzielić kredytu kupieckiego. W przyszłym miesiącu urządzenia zostaną zainstalowane. Dadzą one pierwszą produkcję w końcu września-października br. Tak szybkiego cyklu realizacyjnego nie przypominam sobie. Natomiast uruchomienie fotoskładu zależy od zainstalowania urządzeń klimatyzacyjnych. Akredytywa w tej sprawie została podpisana dopiero przed kilku dniami. Od uruchomienia gotówki zależy w praktyce zakup maszyny rotacyjnej. Chodzi o 4,5 mln marek RFN. Jeżeli tego nie zrobimy teraz, to biorąc pod uwagę czas realizacji zamówienia oraz montażu - nie uzyskamy efektów produkcyjnych wcześniej jak w 1984 r. Jest to więc kwestia bardzo pilna. Na tym tle nie mogę zrozumieć przyczyn trudności w dostarczeniu maszyn offsetowych z NRD. Były one już poprzednio zakupione, lecz ze względu na opóźnienia na tej budowie przekazano je innym zakładom graficznymi. Maszyny owe zamówiono ponownie, lecz mimo podpisanych kontraktów, potwierdzonych uzgodnieniami w ramach RWPG - proponuje się nam dostawę dopiero w IV kwartale 1983 lub w 1984 r. Chce się z nami rozmawiać tylko w płaszczyźnie wymiany maszyn poligraficznych za węgiel. Są to bardzo trudne rozmowy. Gdy chodzi o finansowanie inwestycji w Gdańsku, to resort zobowiązuje się podpisać weksel, gdyby bank nie podjął decyzji w sprawie kredytu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansówStanisławTymiński">W sprawie podatku wyrównawczego dyskusje trwają. Ministerstwo Finansów proponuje, aby kwota wolna od podatku była dwuipółkrotnością średniej płacy. Przykładowo, jeśli ta ostatnia stanowiłaby 8 tys. zł, to kwota obciążona podatkiem wyrównawczym wynosiłaby 20 tys. zł. Są i inne propozycje. Sprawa nie stawała jeszcze na forum rządu. Sprawy związane z kontami „W” znajdują się w gestii NBP, który obecnie działa niezależnie od Ministerstwa Finansów. Minister finansów poparł propozycję ministra kultury i sztuki w sprawie podwyżki oprocentowania sum gromadzonych na tych kontach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełHalinaAuderska">Chodziło mi o to, żeby nie przekazywać na konto „W” honorariów nie przewyższających 200 tys. zł, to znaczy żeby kwoty te mogły wpływać na konta twórców przeznaczone na ich wydatki osobiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorStanisławTymiński">W ten sposób twórcy są uprzywilejowani w stosunku do pozostałych kategorii podatników, sami bowiem regulują podstawę podatku wyrównawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełHalinaAuderska">Ależ skąd! Te konta są martwe!</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełHalinaAuderska">Co dzieje się z periodykiem „Polska” w językach obcych? Chodzi tu o ważną formę obecności w kulturze międzynarodowej, nawet gdyby wydawać go w skromnej szacie graficznej.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełHalinaAuderska">Wiceminister kultury i sztuki Stanisław Stefański: Pismo to wydawane było przez RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Mogę tylko prosić o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełBogdanGawroński">Zanim przedstawię konkretne propozycje - kilka uwag natury ogólnej. Niestety, sytuacja zmusza do mówienia o rzeczach oczywistych. Gościmy dziś grono specjalistów, których informacji wysłuchaliśmy z zainteresowaniem. Trudno nam się jednak do nich ustosunkować. Nas interesują skutki. Książka winna mieć pierwszeństwo - nie tylko na szczeblu rządowym, gdy premier podejmuje decyzję, lecz także wówczas, gdy decyzja ta my być realizowana, a więc w przydziale środków, materiałów, maszyn, dysponowania kadrą itd. W praktyce tak się nie dzieje. A przecież książka ma kolosalne znaczenie dla życia narodu. Sejm i rząd zajęły wyraźne stanowisko w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełBogdanGawroński">Dyskutujemy dziś o szczegółach realizacyjnych programu, aby pomóc jego realizatorom w przezwyciężaniu oporów różnych instytucji hamujących jego wykonanie. Jeśli nie skutkują telefony - jak mówił przedstawiciel Ministerstwa - to może należy wyciągać konsekwencje personalne w stosunku do osób, które znaczenia owych decyzji nie rozumieją?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PosełBogdanGawroński">Powinniśmy przedstawić stan realizacji decyzji w sprawie zwiększenia liczby produkowanych książek jej autorowi, to znaczy premierowi W. Jaruzelskiemu. Chodzi przecież o kwestię sprawdzalną dla każdego Polaka. Jeżeli polityka rządu nie będzie realizowana na tym odcinku, to tym bardziej nie będzie się wierzyć w prawdziwość uchwały Sejmu, debaty sejmowej itd. Rozumiem, że Bank znalazł się w nowej sytuacji, ale to go nie usprawiedliwia.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PosełBogdanGawroński">Powinniśmy zaaprobować koncepcję doraźnego podwyższenia wynagrodzeń autorskich o 100%. Realizacja drugiego etapu tych podwyżek będzie znacznie trudniejsza i można sądzić, że będzie się opierać o konsultacje ze środowiskiem.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PosełBogdanGawroński">Wiceminister kultury i sztuki Stanisław Stefański: Produkcja książek jest niezmiernie istotnym problemem politycznym. Książka jest pierwszoplanowym elementem życia kulturalnego narodu. Decyduje ona często o rozwoju innych dziedzin twórczości.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PosełBogdanGawroński">Uzupełniając informacje na temat planowanej podwyżki stawek autorskich muszę dodać, że pracujemy nad zwiększeniem stawek literackich w filmie. Obecne stawki powodują, iż w ogóle nie otrzymujemy scenariuszy.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PosełBogdanGawroński">Plan zwiększenia produkcji książek o 25% staje się realny. Jest to możliwe, dzięki olbrzymiemu wysiłkowi pracowników poligrafii. Trzeba wyrazić swój szacunek dla ich pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Proponuję, żeby Komisja przyjęła dziś przedstawioną informację resortu, choć trzeba stwierdzić, że nie jesteśmy w pełni zadowoleni z jej kształtu. Podtrzymujemy zobowiązanie resortu do bieżącego informowania Komisji o realizacji programu. Następnej informacji oczekujemy we wrześniu br.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Jak wynika z dzisiejszej dyskusji, obserwuje się postęp w realizacji programu zwiększenia produkcji książek. Przestało się już dyskutować o tym, czy jest on realny. O realności programu nasza Komisja była przekonana od początku, wbrew wątpliwościom szeregu innych organów. Program ten powinien stać się punktem wyjścia do zwiększenia produkcji książek w następnych latach.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W tym miejscu trzeba wyrazić uznanie i szacunek dla zespołów ludzi, których praca zadecydowała o tempie produkcji w II kwartale br. Trzeba zadbać, by w III i IV kwartale tempo to nie osłabło.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Uruchomienie zakładów w Gdańsku pozwoli być może nawet na zwiększenie tego tempa. Konieczna jest jednak duża operatywność przy podejmowaniu decyzji związanych z rozdziałem surowców i środków dewizowych.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Należy sądzić, że rytmiczność dostaw papieru zależy w dużym stopniu od szybkości podejmowania decyzji przez Komisję Planowania. Potrzebne są papiery wyższej klasy. Nastawiamy się wprawdzie na produkcję książki masowej, ale bez wysokogatunkowych papierów część maszyn będzie nie wykorzystana. Nie można przy tym mówić, że obserwuje się nadmiar papierów gorszych gatunków. Cały papier będący w dyspozycji resortu musi być zagospodarowany.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Po raz pierwszy usłyszeliśmy o decyzji ministra leśnictwa, zezwalającej na wolną sprzedaż papieru kredowego. O jaki papier chodzi? Jak to się ma do naszej prośby kierowanej do premiera, by cała rezerwa papieru będąca w gestii ministra leśnictwa była przeznaczona na cele wydawnicze?</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Kultury i Sztuki Tadeusz Kurowski: Papier kredowy został uznany za jeden z przetworów papierniczych i skierowany do wolnej sprzedaży. Oponowaliśmy przeciwko takiej decyzji, a po jej podjęciu zgłosiliśmy zapotrzebowanie na 600 ton takiego papieru. Niestety, zrealizowano jedynie 100 ton.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Niezbędne jest zatem stanowisko Komisji w tej sprawie. Konieczne jest również spowodowanie szybkiego uruchomienia środków dewizowych na zakup surowców i maszyn poligraficznych.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Powinniśmy poprzeć propozycje resortu podwyższenia o 100% honorariów autorskich. W dalszej kolejności sprawa ta winna zostać kompleksowo załatwiona. Wydaje się przy tym, że dwutorowe rozpatrywanie problemu - odrębnie stawki za scenariusze i odrębnie za honoraria autorskie nie jest właściwe. Ponadto sprawy honorariów autorskich nie można wiązać z systemem finansowym wydawnictw. Stawki muszą być dostosowane do wartości dzieła literackiego a nie do sytuacji finansowej wydawnictwa. Oddzielną sprawą wymagającą uregulowania jest kwestia podatku wyrównawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełHalinaAuderska">Sprawą tą zajmuje się z konieczności ZAIKS. Mimo licznych obietnic, jakie otrzymał, nadal załatwienie kwestii podatku napotyka na duże trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Proponuję, by na podstawie dyskusji prezydium Komisji sformułowało w jej imieniu opinię do premiera na temat realizacji programu zwiększenia produkcji książki. Można też wyrazić sugestię o potrzebie zebrania się Rady ds. Książki, w celu podsumowania dotychczasowej realizacji programu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja zaopiniowała projekty aktów wykonawczych do ustawy Karta nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Sprawozdanie zespołu przedstawiła poseł Jadwiga Cichocka (ZSL): Zespół przeanalizował 9 projektów aktów wykonawczych do ustawy Karta nauczyciela, które opracowane zostały przez Zarząd Szkół Artystycznych. Ponadto rozpatrzył dwa projekty rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów, a odnoszących się do nauczycieli wszystkich szkół.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Dokonując analizy treści wspomnianych dokumentów Zespół koncentrował swą uwagę wokół następujących problemów:</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">- czy poszczególne zapisy w ustawie Karta nauczyciela znalazły w nich najwłaściwszą interpretację, czy stwarzają drogę do lepszego, bardziej dostosowanego do społecznych potrzeb funkcjonowania szkolnictwa artystycznego?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">- czy uwzględniają opinie Komisji, a także opinie i postulaty nauczycieli szkół artystycznych, wyrażane podczas spotkań poprzedzających uchwalenie Karty, a także w czasie konsultacji projektów?</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">- czy uwzględniają w pełni specyfikę szkolnictwa artystycznego, nie stwarzając równocześnie możliwości podziału między nauczycielami szkół artystycznych, a nauczycielami innych szkół poprzez inne określenie zakresu obowiązków, uprawnień i przywilejów, tzn. czy tam, gdzie jest to możliwe nie odbiegają treścią od analogicznych zarządzeń ministra oświaty i wychowania.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W wyniku szczegółowych rozważań nad poszczególnymi projektami zarządzeń zespół zaopiniował je pozytywnie jako zgodne z duchem ustawy i potrzebami szkolnictwa artystycznego, zabezpieczające warunki lepszego jego funkcjonowania i spełniające oczekiwania nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Równocześnie zespół zgłosił kilka wątpliwości bądź propozycji zmian do poszczególnych dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli przedmiotów artystycznych właściwie określa kryteria i tryb ustalania oceny, zobowiązuje słusznie do objęcia nią nie tylko efektów artystycznych uzyskiwanych. przez ucznia dzięki pracy nauczyciela, lecz także indywidualnych osiągnięć i poszukiwań nauczyciela w zakresie metodyki kształcenia i wychowania. Aby rozporządzenie w sprawie dokumentowania oceny nie odbiegało od analogicznego zarządzenia ministra oświaty i wychowania, Zespół proponuje w pkt 5 § 7 skreślić słowa dotyczące częstotliwości wpisu o pracy nauczyciela do arkusza „Oceny pracy zawodowej nauczyciela” - „nie rzadziej niż raz w roku” zastępując je sformułowaniem „raz w roku”. Wnioskuję też o skreślenie ustępu mówiącego o rezygnacji z udziału konsultanta w zespole opiniującym w przypadku, gdy dyrektor szkoły lub wizytator reprezentują taką samą specjalność jak oceniany nauczyciel. Wnioskuję również za wprowadzeniem zapisu podkreślającego, że ocenę pracy nauczyciela można udostępniać tylko w celach służbowych. W innych celach ujawnianie ocen jest niedopuszczalne. Brak jest również zapisu „tracą moc obowiązującą…”.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Jeżeli chodzi o zarządzenie w sprawie obowiązkowego wymiaru godzin niektórych nauczycieli szkolnictwa artystycznego, Zespół opiniuje je pozytywnie i bez zastrzeżeń. Inny wymiar godzin dla pracowników Centralnego Ośrodka Pedagogicznego Szkolnictwa Artystycznego oraz pedagogów i psychologów niż dla nauczycieli pracujących bezpośrednio z młodzieżą nie budzi wątpliwości. Podobne rozstrzygnięcia znalazły się w projekcie aktów wykonawczych ministra oświaty i wychowania.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W projekcie zarządzenia w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego i szczegółowego wykazu stanowisk w organach administracji państwowej i w innych organach nadzorujących szkołę oraz w sprawie zakresu obowiązków i uprawnień nauczycieli sprawujących nadzór pedagogiczny w § 13 powinno się znaleźć określenie rozmiaru zniżki godzin.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W projekcie zarządzenia w sprawie wynagradzania nauczycieli za zajęcia dydaktyczno-wychowawcze lub opiekuńcze, zastrzeżenia budzi pkt 1, dotyczący wyłącznie dodatkowego wynagrodzenia za pracę nauczycieli w dni wolne, nie mówi się nic o zastępczym dniu wolnym, podczas gdy art. 44 Karty nauczyciela miał przede wszystkim zagwarantować nauczycielom 5-dniowy tydzień pracy. W pkt 2 tego paragrafu ustala się, że liczba godzin dodatkowo płatnych nie powinna przekraczać 6, podczas gdy w zarządzeniu ministra oświaty i wychowania ustala się tę liczbę na 4 godziny. Proponuje się to ujednolicić.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Projekt zarządzenia w sprawie zasad i wymiaru przydzielania godzin ponadwymiarowych nauczycielom pełniącym funkcje kierownicze - a więc korzystającym ze zniżki godzin - zespół rekomenduje bez zastrzeżeń. Jest on zgodny z postulatami nauczycieli szkolnictwa artystycznego.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W projekcie zarządzenia w sprawie zadań nauczycieli, którym powierzono funkcje kierownicze w szkołach artystycznych I i II stopnia oraz innych placówkach kształcenia artystycznego proponujemy uzupełnienie zadań dyrektora o „zapewnianie stypendiów, nagród, opieki nad szczególnie uzdolnionymi uczniami”.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Również pozytywnie zespół opiniuje projekt zarządzenia w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wątpliwości dotyczą natomiast możliwości jego realizacji w aktualnej sytuacji szkół, z których wiele pracuje w warunkach urągających normom technicznym, wymaganiom dotyczącym kubatury budynku itp. Uznajemy jednak, że akt prawny winien dotyczyć przyszłości, która - miejmy nadzieję - możliwości owe przyniesie. Nie można natomiast traktować projektu jako zarządzenia obowiązującego szkoły.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Po dyskusji nad projektami aktów wykonawczych posłowie przyjęli większość wniosków zgłoszonych przez zespół, wnosząc jednocześnie własne propozycje. M.in. w kwestii dotyczącej projektu rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczycieli przedmiotów artystycznych przyjęto, że nauczyciele mogą odwoływać się od każdej oceny swojej pracy a nie tylko negatywnej. W związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez posłów co do projektu zarządzenia w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego postanowiono chwilowo zaprzestać jego rozpatrywania w związku z modyfikacjami wprowadzanymi do niego, jak również koniecznością uwzględnienia specyfiki szkolnictwa artystycznego.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">W toku dyskusji nad projektem zarządzenia w sprawie wynagradzania nauczycieli za zajęcia dydaktyczno-wychowawcze lub opiekuńcze zwrócono uwagę, że dyrektorzy szkół artystycznych powinni dążyć do realizowania różnego rodzaju dodatkowych imprez (np. przesłuchań) w ciągu tygodnia. Nie powinno się z góry zakładać większej liczby zajęć w dni wolne od pracy, godzi to bowiem tak w interes nauczycieli, jak i uczniów.</u>
          <u xml:id="u-28.18" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Zgodnie z propozycją zespołu nie uznano za słuszne przyjmowanie proponowanej postaci aktu w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji zadań szkół artystycznych. Poparł to wiceminister kultury i sztuki Stanisław Stefański stwierdzając, że resortowi chodziło o deklaracje intencji, ale w aktualnej sytuacji nie byłoby właściwe ubieranie tego w postać aktu prawnego. Ponieważ jednak Karta nauczyciela wyraźnie zobowiązuje ministrów: oświaty i wychowania oraz kultury i sztuki, każdego w zakresie swej właściwości, do określenia warunków pracy szkół - przyjęto, że resort będzie kontynuował prace nad lepszym ujęciem tego dokumentu. Wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Kultury i Sztuki Wojciech Milatti poinformował o zamiarze odrębnego ujęcia tych zasad dla szkół muzycznych, plastycznych oraz baletowych w postaci załączników do rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Należy pamiętać, że rozporządzenie to tworzy określone prawa podmiotowe. Jeżeli ustanowi ono obowiązek zapewnienia takich warunków pracy, które są niemożliwe do realizacji, nauczyciel będzie mógł występować do sądu o wypłatę ekwiwalentu np. za własna pomoce naukowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Rozumiemy i akceptujemy intencje tego aktu. Chodzi o to, by organ powołujący szkołę artystyczną spełnił podstawowe minimalne warunki dla jej funkcjonowania. Resort chce mieć rozporządzenie, dzięki któremu będzie egzekwował spełnienie takich warunków. Określenie tego minimum musi być jednak realistyczne, aby rozporządzenie mogło być egzekwowane. Nie należy też mnożyć załączników ani odsyłać do innych aktów. Utworzony System musi być jasny. Należy jednoznacznie stwierdzić co jest wyposażeniem podstawowym i egzekwować takie ustalenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WiceministerStanisławStefański">Każdy akt prawny ustanawia pewne obowiązki. Muszą one być tak określone, aby były możliwe do realizacji. Jeżeli tak nie jest, lepiej będzie poczekać z wydaniem takiego aktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełKrystynaMarszałekMłyńczyk">Należy raz jeszcze przejrzeć to rozporządzenie i urealnić jego postanowienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJadwigaCichocką">Ostatnim z omawianych projektów był projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych wydanego na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 Karty nauczyciela. Rozporządzenie uwzględnia stanowisko Komisji, że w uzasadnionych przypadkach można odstąpić od wymogów ukończenia szkoły wyższej, gdyż - jak wiadomo - zasób rzeczywistej wiedzy i umiejętności oraz dorobek artystyczny danej osoby, mimo braku formalnych kwalifikacji w zakresie wykształcenia, zapewnia właściwy poziom i efekty pracy tej osoby w charakterze nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJadwigaCichocką">W § 7 rozporządzenia proponujemy zmianę słów: „przedstawi zaświadczenie społecznego zakładu służby zdrowia” na: „przedstawi zaświadczenie lekarza społecznej służby zdrowia”.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełJadwigaCichocką">Proponujemy skreślić § 18 rozporządzenia, mówiący o kwalifikacjach moralnych nauczycieli. Zawiera on zbyt ogólnikowe sformułowania. Podobnie postąpiła Komisja Oświaty i Wychowania w stosunku do analogicznego rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PosełJadwigaCichocką">Wniosek ten został zaakceptowany przez przedstawicieli resortu.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PosełJadwigaCichocką">Zespół wyraża uznanie dla Zarządu Szkół Artystycznych Ministerstwa Kultury i Sztuki za przygotowane projekty aktów wykonawczych. Popieramy wniosek, aby unikać tworzenia piramidy delegacji i każdą kwestię regulować w jednym akcie.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PosełJadwigaCichocką">Do Komisji Oświaty i Wychowanie wpłynęły projekty rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie powoływania komisji dyscyplinarnych i uchwały Rady Ministrów w sprawie korzystania przez nauczycieli i ich małżonków z ulgi taryfowej przy przejazdach kolejami.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PosełJadwigaCichocką">Komisja ta pozytywnie zaopiniowała oba te akty.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#PosełJadwigaCichocką">Należy zwrócić uwagę na fakt, iż resort pracy, płac i spraw socjalnych oraz resort zdrowia opieszale wywiązują się z obowiązku wydania aktów wykonawczych nałożonego przez Kartę nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#PosełJadwigaCichocką">Komisja przyjęła wszystkie propozycje zespołu, w szczególności ustalając, że trzy akty wykonawcze, co do których zgłoszono wątpliwości, zostaną przepracowane przez resort i przedstawione na posiedzeniu prezydium Komisji w dniu 29 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#PosełJadwigaCichocką">Przewodnicząca Komisji, poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD): Należy podtrzymać wniosek o wydanie w oddzielnym wydawnictwie Karty nauczyciela wraz ze wszystkimi aktami wykonawczymi. Należy też dopilnować, by w aktach wykonawczych innych ministrów uwzględniono specyfikę szkolnictwa artystycznego.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#PosełJadwigaCichocką">Podtrzymujemy też propozycję, aby resort przedstawił analizę warunków pracy szkół artystycznych, dostępu młodzieży do tych szkół i do ognisk artystycznych. Na jesieni resort powinien przedstawić informację o wdrożeniu omawianych dziś aktów.</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#PosełJadwigaCichocką">Jak okazało się w trakcie naszej wizyty w Gdańsku, dyrektorzy wydziałów kultury nie rozumieją, dlaczego Komisja walczyła o dotacje dla społecznych ognisk. Celem tych dotacji jest utrzymanie ognisk, które zapewniają rozwój uzdolnień i dostęp dzieci wiejskich i z małych miast do szkolnictwa artystycznego.</u>
          <u xml:id="u-33.12" who="#PosełJadwigaCichocką">Komisja rozpatrzyła odpowiedź ministra spraw wewnętrznych na dezyderat z 5 czerwca br. Komisja zobowiązała resort kultury i sztuki do wyjaśnienia, dlaczego 13 towarzystw regionalnych nadal pozostaje zawieszonych oraz dlaczego nie została zarejestrowana Krajowa Rada Towarzystw Regionalnych.</u>
          <u xml:id="u-33.13" who="#PosełJadwigaCichocką">Na wniosek poseł Haliny Minkisiewicz-Lateckiej (SD) zobowiązano resort do ponownego zajęcia się sprawą niepodwyższania czynszu za wynajem pracowni artystycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#Sprawozdawca">Przygotowano do druku, dnia 24.07.1982 r.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#Sprawozdawca">Oddano do zatwierdzenia poseł K. Marszałek-Młyńczyk, dn. 26.07.82 r.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#Sprawozdawca">Zatwierdzono, dnia 27.07.1982 r.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#Sprawozdawca">Oddano do druku, dnia 28.07.1982 r.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#Sprawozdawca">Druk zakończono, dnia: 22.09.82 r.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>