text_structure.xml
16.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 27 maja 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Eugeniusza Grochala (PZPR) i Tadeusza Bochenka (SD), rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1974 w częściach dotyczących Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Ministerstwa Łączności z I zastępcą ministra - Konradem Kozłowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o wykonaniu przez resort komunikacji planu na rok 1974 oraz w zakresie pierwszych 4 miesięcy 1975 przedstawił wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek: Rok 1974 przyniósł pomyślną realizację zadań przewozowych oraz dobre wyniki ekonomiczne. Był to rezultat przyspieszonej rekonstrukcji bazy technicznej transportu i jego zaplecza jak również wzrostu aktywności i zaangażowania załóg pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W transporcie nadzorowanym bezpośrednio przez resort komunikacji przewozy ładunków zwiększyły się w stosunku do 1973 o 6,4 proc.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Koleje normalnotorowe wykonały w pełni ustalone w planie zadania transportowe w ramach zadań dodatkowych przewiozły 4,1 mln ton towarów. Tak dużego wzrostu zadań przewozowych w skali roku poprzednio nie notowano. W przewozach kolejowych wzrósł udział ładunków masowych; zmiany w strukturze i kierunkach przewozów spowodowały wydłużenie średniej odległości przewozów. Przewozy ładunków realizowane były nadal w warunkach dużych okresowych napięć. Wymagało to zapewnienia w pierwszej kolejności przewozów ładunków o podstawowym znaczeniu dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania gospodarki narodowej. Bezwzględny priorytet został nadany przewozom węgla, zarówno na zaopatrzenie odbiorców krajowych, jak i na eksport, metali i wyrobów z metali, towarów handlu zagranicznego i na zaopatrzenie rynku oraz okresowo - nawozom sztucznym, kamieniom i kruszywu budowlanemu, cementowi, drewnu oraz ziemiopłodom. Te priorytetowe przewozy niewątpliwie spowodowały określone trudności w terminowym zaspokojeniu innych potrzeb. Wszelkie decyzje w tym sprawach podejmowane były przez resort komunikacji w ścisłym współdziałaniu z innymi zainteresowanymi resortami, w rezultacie czego udało się uniknąć poważniejszych zakłóceń w rytmie produkcji oraz dostaw surowców i wyrobów. Pomimo występujących trudności, potrzeby przewozowe gospodarki narodowej zostały na ogół zaspokojone. Stało się to możliwe m.in. w wyniku poczynionych uprzednio odpowiednich przygotowań organizacyjnych i bieżącego usprawnienia w pracy eksploatacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W resorcie komunikacji został opracowany w porozumieniu z zainteresowanymi resortami gospodarczymi szczegółowy program działania, w którym ustalano konkretne zadania zarówno dla poszczególnych resortów, jak i służb wykonawczych PKP. Podjęte zastały ustalenia dotyczące wykonywania prac ładunkowych w ciągu całej doby, zarówno w dni robocze, jak i wolne od pracy, wykorzystania wagonów, wdrożenia systemu pociągów wahadłowych oraz inne mające na celu zapewnienia możliwie pełnego i terminowego przewozu ładunków.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Potrzeby ilościowe w zakresie przewozów pasażerów kolejami normalnotorowymi zostały wprawdzie w pełni zaspokojone, ale sytuacja w okresie szczytu przewozów pasażerskich była nadal trudna.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Trudności w realizacji przewozów samochodowych spowodowane były przede wszystkim niepełną i nieterminową dostawą taboru samochodowego zarówno ciężarowego jak i autobusowego. W związku z tym posiadany potencjał przewozowy był kierowany na przewozy najpilniejsze z punktu widzenia gospodarki narodowej. W przewozach osobowych PKS podstawowa uwaga była skupiona na zapewnieniu dojazdów do pracy i szkół.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Rok 1974 przyniósł dalszy rozwój lotniczych przewozów międzynarodowych, dzięki zakupom nowych samolotów średnio i dalekodystansowych. Szczególnie dobre wyniki osiągnięte w eksploatacji linii atlantyckich. Znacznie poniżej planu wykonane zostały natomiast lotnicze przewozy krajowe; było na następstwem ograniczeń ilości lotów i podwyżki taryf.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W 1974 r. resort komunikacji objął zakresem swego działania żeglugę śródlądową. Jednostki tej żeglugi w pełni wykonały roczny plan przewozów ładunków; niepełna realizacji planu przewozów pasażerów spowodowana była głównie nie sprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Rok 1974 był czwartym rokiem pomyślnej realizacji programu modernizacji i rozbudowy infrastruktury transportowej i dalszego usprawniania wszystkich faz procesu inwestycyjnego. Osiągnięta poprawa stanu bazy materialno-technicznej transportu przyniosła korzystne rezultaty wyrażające się zwiększeniem zdolności przewozowej transportu i zwiększonymi przewozami ładunków i pasażerów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Osiągnięto korzystne relacje i wyniki ekonomiczne. Zadania przewozowe i produkcyjne zostały wykonane głównie drogą wzrostu wydajności pracy. Nastąpił poważny wzrost średnich płac. Dalsza poprawa warunków pracy stworzyła większe możliwości naboru i stabilizacji kadr w transporcie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Koreferaty przedstawili:</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W imieniu podkomisji DS. PKP poseł Ludwik Jarosik (PZ)R):</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Transport kolejowy legitymuje się dużymi osiągnięciami w przewozie ładunków. Nie osiągnięto poprawy warunków podróżowania. Spowodowane to zostało niepełną realizacją planowanych dostaw wagonów osobowych, przy równoczesnym skreśleniu z inwentarza większej niż przewidywano ilości wagonów, których stan techniczny nie odpowiadał warunkom eksploatacji. Tempo unowocześniania parku wagonowego osobowego było zbyt powolne, co przy braku rezerw wagonowych komplikowało sytuację w zakresie przewozów pasażerskich.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Transport kolejowy nadal odczuwał poważny brak wagonów, zwłaszcza krytych. Dostawy wagonów towarowych były wyższe od ustaleń planu, lecz i tu powstała konieczność skreślenia z inwentarza większej ich ilości niż zakładano.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Ujemne zjawiska w pracy kolei to niska szybkość handlowa pociągów w ruchu pasażerskim, zbyt długi czas obrotu wagonów towarowych, nie osiągnięto również przewidzianego w planie dobowego przebiegu lokomotyw elektrycznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Na podkreślenie zasługuje ofiarna i zaangażowana postawa kolejarzy, którzy zadania starali się realizować jak najlepiej, mimo trudnych niejednokrotnie warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W imieniu podkomisji DS. drogownictwa poseł Józef Skowroński (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Dzięki nakładom inwestycyjnym oraz czynom społecznym gęstość sieci drogowej rosła w 1974 r. szybciej niż planowano. Większy niż planowano był również zakres remontów kapitalnych i bieżących dróg, mostów i pozostałych obiektów drogowych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W porównaniu z rokiem 1973 ilość przełomów na drogach nie uległa zmniejszeniu. Wynika to ze zbyt niskiej nośności nawierzchni drogowej w stosunku do stale wzrastającego ruchu pojazdów ciężkich; wskazuje to na konieczność przyspieszenia tempa wzmacniania nawierzchni.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W wyniku realizacji zadań rzeczowych, tak z zakresu inwestycji, jak i kapitalnych remontów poprawie uległ stan techniczny dróg i mostów. W imieniu podkomisji DS. transportu drogowego i lotniczego poseł Józef Drzewiecki (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Mimo wzrostu przewozu pasażerów w transporcie samochodowym - plan w 1974 r. nie został w pełni wykonany. Nie został również w pełni wykonany plan przewozu towarów. Było to skutkiem niewykonania planowanych dostaw taboru oraz zmiany struktury dostaw przez przemysł krajowy. Nadal notowano zjawiska niepełnego wykorzystania taboru. Niezbędne jest zwiększenie dostaw autobusów, samochodów ciężarowych, zwłaszcza wysokopojemnościowych oraz części zamiennych, również usprawnienie działalności remontowej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Franciszek Błachut (PZPR), Jan Sawicki (PZPR), Roman Rutkowski (PZPR), Witold Lubiński (PZPR), Ignacy Strzyszcz (bezp.), Andrzej Szubar (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek, dyrektorzy departamentów - Edmund Kopciński i Ryszard Pająk oraz dyrektor Zjednoczenia Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego - Ludwik Kuberski. Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W dyskusji wskazywano, iż rozwijająca się gospodarka powoduje większy od planowanego wzrost przewozów. Główne kłopoty sprawiają problemy remontów i utrzymania dróg, szczególnie kolejowych, niedorozwój zaplecza technicznego i naprawczego oraz zaopatrzenie w części zamienne, a także problemy organizacyjno-eksploatacyjne wynikające z wprowadzania do użytku nowego taboru.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono również warunkom socjalno-bytowym pracowników resortu.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu na rok 1974 w części dotyczącej Ministerstwa Łączności. Zreferował je I zastępca ministra łączności - Konrad Kozłowski.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W 1974 r. wszystkie piony resortu łączności osiągnęły dalszy postęp w działalności usługowej i produkcyjnej; duże znaczenie miało zaangażowanie załóg pracowniczych w realizacji zadań dodatkowych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Nie zostało w pełni zaspokojone wzrastające w szybkim tempie zapotrzebowanie na telefony oraz na stacje teleksowe - ze względu na niewystarczające dostawy urządzeń technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Poważnie wzbogacona została baza nadawcza radia i telewizji, poprawie uległa jakość odbioru programu.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Na poważne trudności napotykała w realizacji swych zadań poczta. Powodowane były one m.in. opóźnieniami pociągów, ograniczeniem usług przewozowych przez PKS i kolej, jak również niedostatecznymi przydziałami taboru samochodowego.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W roku 1974 osiągnięto poważne postępy w realizacji programu wdrażania licencji na produkcję nowoczesnych central telefonicznych i tarcz numerowych.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Korzystne były osiągnięte przez resort wyniki ekonomiczne, w pełni utrzymana została dyscyplina w dziedzinie zatrudnienia i gospodarki funduszem płac.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Zanotowano poważny wzrost zainteresowania organów terenowej administracji państwowej rozwojem środków łączności na ich terenie. Nie zlikwidowało to trudności w pozyskiwaniu pomieszczeń dla placówek pocztowych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD): Podstawowe wskaźniki finansowe ustalone dla resortu zrealizowane zostały prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Wszystkie niemal piony działalności resortu wykonały z nadwyżką zadania usługowe i produkcyjne. Nie zostały w pełni zrealizowane plany usług świadczonych przez pocztę, głównie wskutek uszkodzeń i zniszczeń urządzeń kabli.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W 1974 r. przyłączono 92,4 tys. nowych abonentów telefonicznych, zakończono z półtorarocznym wyprzedzeniem telefonizację sołectw, zwiększono zakres automatyzacji telefonicznego ruchu miejscowego, przedłużono czas pracy w centralach telefonicznych na wsi, rozbudowano sieć aparatów telefonicznych ogólnie dostępnych i rozmównic publicznych, zwiększono stopień automatyzacji telefonicznego ruchu międzymiastowego w relacjach międzywojewódzkich i wewnątrzstrefowych. Osiągnięcia te nie pozwoliły na zaspokojenie zapotrzebowania ludności i gospodarki na usługi telekomunikacyjne. Wzrosła w ubiegłym roku ilość niezrealizowanych rozmów telefonicznych międzymiastowych w ruchu ręcznym i półautomatycznym. Pogorszeniu uległa również jakość usług telefonii miejscowej i usług telegraficznych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Wszystkie przedsiębiorstwa przemysłowe resortu wykonały z nadwyżką zadania produkcyjne. Zrealizowano również dodatkowe zobowiązania produkcyjne. Nie wykonano jednak asortymentowego planu produkcji przemysłu teleelektronicznego. Realizując zadania ujęte w planie na rok 1974 resort, pomimo dalszej istotnej poprawy warunków płacowych, napotykał na poważne trudności w zapewnieniu dopływu kwalifikowanych kadr, a także pracowników do podstawowych służb telekomunikacyjno-pocztowych i kierowców; nadal duża była płynność kadr.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić starania służb resortowych na rzecz dalszej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również w zakresie rozwoju urządzeń i usług socjalno-bytowych.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Antoszewski (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Jan Sawicki (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Tadeusz Bochenek. Uwagi NIK przedstawił dyrektor Zespołu - Julian Gnoiński, dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca ministra łączności - Konrad Kozłowski: W dyskusji skoncentrowano się na działaniach resortu służących rozszerzeniu zakresu i poprawieniu jakości usług pocztowo-telekomunikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Szczególnie wiele uwagi poświęcono zadaniom, jakie przypadają Ministerstwu Łączności w związku ze zmianą podziału administracyjnego kraju; ich realizacja wymagać będzie wielu kompleksowych działań. Resort opracował taki program i dostosowuje swoją strukturę organizacyjną do nowego podziału.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Za zadanie szczególnie pilne, a zarazem trudne uznano powiązanie gmin z województwami; służyć temu ma instalowanie w gminach i w nowych województwach sieci teleksowej, dostępnej dla wszystkich urzędów i instytucji. Doniosłe znaczenie ma również poprawa łączności w relacji Warszawa - siedziby nowych województw. Wskazywano, że sieć telefoniczna w siedzibach niektórych nowych województw jest tak słabo rozbudowana, że nie może wystarczyć na potrzeby wszystkich instytucji wojewódzkich, nie mówiąc o osobach prywatnych.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1974 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Łączności. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">Komisja rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie z działalności Zespołu Komunikacji i Łącznością Najwyższej Izby Kontroli, które przedstawił dyrektor Zespołu Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) wysoko ocenił pracę zespołu, podkreślając pomoc, jaką udziela on Komisji i posłom.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>