text_structure.xml
29.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 15 maja 1972 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła projekt 5-letniego planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w częściach dotyczących komunikacji i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z ministrem Mieczysławem Zajfrydem, Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o założeniach planu 5-letniego w dziedzinie komunikacji i transportu na lata 1971-1975 przedstawił minister komunikacji - Mieczysław Zajfryd (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw PKP przedstawił poseł Franciszek Błachut (PZPR): Praca transportu kolejowego w ubiegłym 5-leciu była bardzo trudna ze względu na niedostateczny rozwój potencjału przewozowego w stosunku do rosnących w szybkim tempie potrzeb. Pomimo poprawy, jaką odczuwa się zwłaszcza w bieżącym roku, kolej pracuje nadal bez koniecznych rezerw.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Założenia planu 5-letniego przewidują dalsze usprawnienia pracy transportu kolejowego, m.in. poprzez wprowadzenie kontenerów, zwiększenie zakresu stosowania paletyzacji i pakietyzacji. Zdaniem Komisji, tempo tego rodzaju usprawnień powinno być znacznie szybsze. Poważnie rozszerzyć trzeba zakres mechanizacji prac przeładunkowych na stacjach, lepiej wyposażyć je w niezbędny sprzęt i urządzenia, a także przygotowań odpowiednio utwardzone place składowe.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Istotną sprawą jest rozbudowa i modernizacja stacji granicznych, ich dostosowanie do szybko rosnącego ternie międzynarodowej wymiany towarowej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">PKP pokrywa w zasadzie zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie, ale w ruchu podmiejskim, w godzinach rannych i popołudniowych oraz na wielu trasach w ruchu dalekobieżnym warunki podróżowania jeszcze wciąż trudne i uciążliwe. W obecnym 5-leciu podstawowym zadaniem kolei w zakresie przewozów pasażerskich jest usprawnienie ich w obrębie dużych aglomeracji miejskich - Warszawy, Katowic, Krakowa, Poznania, Wrocławie i Trójmiasta oraz zapewnienie odpowiedniej ilości pociągów dla zapewnienia dojazdów do pracy. Kolej musi zapewnić wydatną poprawę warunków podróżowania w ruchu dalekobieżnym - przy przewozach turystycznych i kolonijnych. Wiąże się to z koniecznością zwiększenia zdolności przewozowych, a także z podniesieniem stanu technicznego linii kolejowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Środki inwestycyjne - większe o prawie połowę niż w poprzednim 5-leciu - aczkolwiek wysokie, nie pozwolą na pełne rozwiązanie szeregu istotnych problemów, m.in. na usprawnienie pracy głównych stacji rozrządowych, zaniechanie eksploatacji wagonów o przestarzałej konstrukcji, zwiększenie zakresu i tempa elektryfikacji linii kolejowych, wyeliminowanie powstałych w ubiegłych latach zaległości w zakresie napraw torów, nie uzupełnią też braków w urządzeniach socjalno-bytowych dla załóg PKP.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Problemy te - zdaniem podkomisji - powinny być w miarę możliwości gospodarczych - rozwiązywane w ramach rocznych planów społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w drodze zwiększenia środków na te cele.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Szczególna uwaga kolei w latach 1972-1975 powinna być skoncentrowana na poprawie obsługi podróżnych. Niezbędne jest konsekwentne realizowanie w tej mierze planów resortu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Podstawowym czynnikiem, na którym powinna opierać się poprawa sprawności kolei, jak i stan bezpieczeństwa ruchu pociągów, jest m.in. podniesienie dyscypliny i odpowiedzialności pracowników, zapewnienie dopływu odpowiedniej ilości kadr, a także stałe podnoszenie ich kwalifikacji. Dla osiągnięcia tych zamierzeń, niezmiernie istotnym problemem jest reforma systemu płac, wydatna poprawa warunków pracy i socjalno-bytowych kolejarzy. W najbliższych latach szczególną uwagę należy zwrócić na realizację założonego programu budownictwa mieszkaniowego, rozbudowę i modernizację schronisk, szatni, pokoi noclegowych, ośrodków wczasowych i obiektów służby zdrowia. Należałoby stworzyć kolejarzom lepsze warunki i możliwości budowania domków jednorodzinnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Unowocześnienie transportu musi się również odbywać poprzez szerokie wprowadzanie zdobyczy postępu technicznego. Stąd wielka rola placówek naukowo-badawczych, które m.in. powinny jak najszybciej opracować odpowiednie dla kolejnictwa nowoczesne systemy kierowania przewozami i dyspozycji taborem, oparte o elektroniczną technikę obliczeniową.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw transportu drogowego i lotnictwa przedstawił poseł Tytus Krawczyc (PZPR): Transport samochodowy odgrywa i odgrywać będzie bardzo istotną rolę w przewozach pracowniczych, szkolnych i turystycznych, zwłaszcza na krótszych odległościach. Do tej pory, nie spełnia on jeszcze tej roli. Powodem tego jest przede wszystkim szczupłość taboru. Warunki podróżowania autobusami PKS są bardzo trudne i uciążliwe. Według założeń planu resort otrzymać ma w bieżącym 5-leciu 19,5 tys. nowych autobusów, co nie oznacza pełnego pokrycia potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Plan rozwoju komunikacji samochodowej obok wzrostu liczby pasażerów i tonażu ładunku, przewiduje budowę i rozbudowę dworców autobusowych, zaplecza naprawczego i zajezdni. Podkomisja zwróciła uwagę, iż często przy budowie dworców PKS popełnia się zasadniczy błąd polegający na tym, że już w chwili oddania do użytku są one za małe w stosunku do potrzeb. Przy opracowywaniu planów należy więc uwzględniać perspektywiczny rozwój ruchu pasażerskiego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Podkomisja uważa za konieczne radykalne poprawienie warunków podróżowania na liniach autobusowych, m.in. poprzez lepsze zsynchronizowanie i dostosowanie do potrzeb pasażerów połączeń kolejowo-autobusowych. Konieczne jest też uruchomienie informacji o przebiegu autobusu na poszczególnych trasach.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Lotniczy transport osobowy w porównaniu do minionego 5-lecia poważnie wzrasta. Podkomisja wyraziła wątpliwość, czy obecnie posiadany przez LOT tabor gwarantuje zamierzony rozwój komunikacji lotniczej. Należałoby zastanowić się nad możliwością wprowadzenia dodatkowych lotów w okresie zimowym - do Krakowa, latem - na Wybrzeże.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Uwagi i wnioski podkomisji do spraw gospodarki drogowej przedstawił poseł Tadeusz Bochenek (SD):</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Podkomisja uważa projekt planu w zakresie gospodarki drogowej w zasadzie za zgodny z potrzebami. Zwraca jednak uwagę fakt, że nie dość uwagi poświęca się w planie drogom lokalnym. Przewidziana poprawa w tej dziedzinie jest znikoma. Szczególnie pilne jest usprawnienie pracy instytucji odpowiedzialnych za eksploatację i stan tych dróg. W planie resortu sprawy te nie znalazły należytego odzwierciedlenia. Zdaniem podkomisji konieczne jest szersze niż dotąd wprowadzanie mechanizacji przy konserwowaniu dróg.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem ministra komunikacji skierowali posłowie: Jerzy Muszyński (PZPR), Jan Sawicki (PZPR), Zdzisław Soluch (PZPR), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Jan Szymański (PZPR), Witold Lubiński (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Tadeusz Bochenek (SD), Andrzej Szubar (ZSL), Stanisław Pawelec (bezp.), Jan Sawicki (PZPR), Zdzisław Pawlik (ZSL); Stanisław Antoszewski (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił minister komunikacji - Mieczysław Zajfryd oraz przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji i Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">M.in. poseł Jan Sawicki wskazał, że do przechodzenia kolei z trakcji parowej, która ma u nas istnieć jeszcze około 15 lat, na trakcję spalinową trzeba przystosować zaplecze warsztatowe, organizację napraw, dostawy ilości części zamiennych do lokomotyw spalinowych. Ten sam problem poruszył poseł Witold Lubiński, wskazując na potrzebę specjalizacji warsztatu w określonych rodzajach napraw.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Stanisław Szczepaniak postulował szybszą mechanizację prac przeładunkowych w transporcie kolejowym; poseł Jan Szymański - szybszy rozwój konteneryzacji w transporcie kolejowym.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W odpowiedzi minister Mieczysław Zajfryd zwrócił uwagę, że konteneryzacja ma szanse rozwoju przede wszystkim w połączeniach transportu kolejowego z morskim oraz w układzie koleje - samochody. Aby jednak rozwijać konteneryzację jak również i paletyzację, niezbędne jest przygotowanie do tej formy transportu również nadawców i odbiorców ładunków. Mechanizacja prac ładunkowych jest również przedsięwzięciem wymagającym wspólnych wysiłków całej gospodarki; wiąże się z tym przebudowa wielu bocznic kolejowych, oddziałów załadunkowych w fabrykach itp.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Poseł Jan Sawicki (PZPR), Zdzisław Pawlik (PZPR), Andrzej Szubar (ZSL) i Stanisław Antoszewski (PZPR) wskazywali na konieczność poprawy warunków podróżowania autobusami PKS. Postulowali oni zakupienie większej niż przewiduje plan ilości autobusów, co jest jednym z podstawowych warunków zrealizowania planu przewozów pasażerskich przez PKS. Poseł Zdzisław Solach postulował rozważenie możliwości wykorzystania autobusów będących własnością zakładów pracy do przewozu młodzieży dojeżdżającej do szkół.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W odpowiedzi minister Mieczysław Zajfryd poinformował, że sukcesywnie przeprowadzana jest synchronizacja rozkładu jazdy PKS z rozkładem jazdy PKP. 25 proc. kursów PKS stosowano już do połączeń kolejowych. Ponad 1000 dalszych usprawnień w tym zakresie wprowadzi się w bieżącym roku. Łączność radio-telefoniczna będzie rozwijana przede wszystkim poprzez wyposażenie w radiotelefony 150 pojazdów kontrolnych, inspekcjonujących trasy PKS.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Zrobiono wiele, aby wykorzystać do przewozów pracowniczych autokary będące własnością różnych przedsiębiorstw. Rozwinięte są te formy użytkowania autobusów w woj. katowickim, rozszerza je resort budownictwa. Jednakże większość autobusów będących w posiadaniu instytucji jest poważnie zużyta i nie nadaje się do codziennego ruchu.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Aktualnie PKS dysponuje zaledwie 83 dworcami odpowiadającymi wymogom oraz 263 prowizorycznymi przystankami dworcowymi. Nakłady na ten cel w obecnej 5-latce są o 100 proc. wyższe, aniżeli w ubiegłym 5-leciu, mimo to jednak ilość dworców wzrośnie nieznacznie.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Wiele uwagi poświecono w dyskusji problemom dróg lokalnych. M.in. poseł Stanisław Sochan wyrazili wątpliwości, czy słuszny jest obowiązujący obecnie podział na drogi państwowe i lokalne; rośnie zainteresowanie wsi rozbudową i ulepszeniem sieci dróg lokalnych; wyrazem tego zainteresowania są czyny społeczne, które nie są jednak dostatecznie wspierane przez środki państwowe.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Z wyjaśnień przedstawicieli resortu wynika, że celem poprawy stanu zagospodarowania dróg lokalnych podejmuje się prace mające na celu lepszą koordynację gospodarki w tym zakresie. I tak zarządy dróg lokalnych i państwowych tworzą wspólne bazy remontowe, organizują wspólne place dla wytwarzania materiałów do budowy dróg itp. W drugim etapie prac przewiduje się przeprowadzenie weryfikacji dróg państwowych i poprawę gospodarki finansowej w dziedzinie drogownictwa. Wymaga też lepszej koordynacji gospodarowanie funduszami przeznaczonymi na drogi przez rady narodowe. W dziedzinie mechanizacji robót drogowych dokonano w ostatnich 10 latach dużego postępu. Nie rozwiązanym problemem jest mechanizacja robót konserwacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Posłowie: Jerzy Muszyński i Andrzej Szubar wskazywali na konieczność szybszej rozbudowy technicznej obsługi samochodów. Wielkość nakładów na ten cel powinna być przystosowana do perspektyw rozwoju motoryzacji.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono zagadnieniom kadrowym, jak również warunkom pracy zatrudnionych w PKP, PKS i w drogownictwie.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Poruszano również w dyskusji problemy lokalne (poseł Stanisław Szczepaniak - poprawy warunków podróżowania koleją w południowo-wschodnich regionach kraju, poseł Stanisław Pawelec - sprawę budowy dworca i zajezdni PKS w Rykach).</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt planu 5-letniego w części dotyczącej Ministerstwa Łączności. Założenia planu przedstawił minister łączności - Edward Kowalczyk (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw łączności przedstawił poseł Jerzy Rachowski (SD): Zasadniczym zadaniem resortu powinno być w latach 1971-1975 usunięcie istotnych niedomagań w działalności podległych mu placówek.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Zasługuje na uwagę, iż resort zamierza doprowadzić do poważnego zwiększenia wydajności pracy oraz do obniżki kosztów własnych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Resort powinien zwrócić baczniejszą uwagę na prowadzenie prac badawczych i wdrożeniowych związanych z rozwojem telekomunikacji i jej unowocześnieniem.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić przewidziany w planie rozwój usług pocztowych i telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz ludności. Dla istotnej poprawy w tej dziedzinie należy dążyć do przyspieszenia obiegu przesyłek pocztowych. Wymaga to sprawniejszej organizacji pracy, zwłaszcza pocztowych urzędów dworcowych, usprawnienia służby doręczeń oraz wzmocnienia nadzoru i kontroli. Konieczne jest unowocześnienie bazy technicznej - zapewnienie dostaw niezbędnych środków transportowych, a także maszyn i urządzeń eliminujących czynności uciążliwe i pracochłonne (maszyn do liczenia, do przyjmowania i segregowania przesyłek, automatów do sprzedaży znaczków pocztowych itp.).</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Dążyć należy do wprowadzania całodobowej obsługi placówek pocztowo-telekomunikacyjnych, tam gdzie nie ma central automatycznych; odnosi się to również do placówek gromadzkich.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Pozytywnie podkomisja ocenia zamierzenia resortu mające służyć osiągnięciu lepszych wyników ekonomicznych przez przedsiębiorstwa kolportażowo-handlowe; nadal powinna być rozbudowywana sieć klubów prasy i książki, przede wszystkim na terenie wsi.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Podkomisja pozytywnie ocenia zamierzenia resortu w dziedzinie poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników resortu łączności. Jednakże wobec wieloletnich zaniedbań, program ten należy uznać jako minimalny i uzupełniać go w miarę zaistniałych możliwości i wygospodarowanych rezerw.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Stanisław Sochan (ZSL), Jerzy Rachowski (SD), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Andrzej Szubar (ZSL), Zdzisław Pawlik (PZPR), Roman Rutkowski (PZPR) i Jan Szymański (PZPR), dodatkowych, wyjaśnień udzielili: minister łączności - Edward Kowalczyk i dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">M.in. posłowie: Andrzej Szubar i Zdzisław Pawlik wskazywali, że planowany na lata 1971-1975 rozwój telefonizacji kraju nie tylko nie zaspokoi potrzeb, lecz nie przyniesie nawet poprawy sytuacji. Pod koniec obecnej 5-latki na zainstalowanie aparatów telefonicznych oczekiwać będzie 600 tys. osób, tj. o 200 tys. więcej niż obecnie. Niezadowalające są także wyniki telefonizacji sołectw i punktów skupu żywca.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">W odpowiedzi minister Edward Kowalczyk stwierdził, że wyższe niż przewidziano w planie wskaźniki telefonizacji nie byłyby realne, ponieważ nie ma możliwości uzyskania niezbędnych urządzeń i instalacji ani produkcji krajowej, ani pochodzących z importu. Ponadto istnieje konieczność wymiany wielu starych urządzeń. Problem telefonizacji sołectw powinien być definitywnie rozwiązany w bieżącym 5-leciu. Do r. 1973 zostaną też stelefonizowane wszystkie punkty skupu zwierząt rzeźnych.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Poseł Jerzy Rachowski postulował szybsze uruchamianie placówek pocztowych w nowych osiedlach mieszkaniowych; wskazywał on na konieczność zapewnienia pracownikom łączności możliwości szerszego korzystania ze stołówek pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">W odpowiedzi minister Kowalczyk poinformował, że współpraca poczty z radami narodowymi układa się korzystnie, dzięki czemu łatwiej uzyskuje się nowe lokale; większe trudności występują z wyposażeniem nowych placówek w maszyny i sprzęt.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Plan rozwoju stołówek pracowniczych oraz inne sposoby zapewnienia pracownikom posiłków polegające na umożliwianiu im korzystania ze stołówek innych zakładów - pozwolą na wydatne złagodzenie trudności w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">Poseł Andrzej Szubar zwrócił uwagę na konieczność podniesienia poziomu działalności klubów prowadzonych przez Ruch, zwracając uwagę, że ich praca nie jest w dostatecznym stopniu kontrolowana i kierowana.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) podkreślił, że dyskusja wykazała, że znacznie zwiększono środki przeznaczone na rozwój łączności w latach 1971-1975 zostały rozdzielone prawidłowo. Wskazała ona równocześnie na duże zaniedbania, które nie dadzą się zlikwidować w bieżącym 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">Komisja postanowiła przyjąć projekt planu 5-letniego w części dotyczącej komunikacji i łączności i skierować do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">(STRESZCZENIE.)</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">O PODSTAWOWYCH PROBLEMACH PLANU 5-LETNIEGO RESORTU KOMUNIKACJI NA LATA 1971-1975</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#komentarz">Streszczenie informacji złożonej przez ministra komunikacji - Mieczysława Zajfryda na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 15 maja 1972 r.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#komentarz">Transport zapewnić powinien pełne i terminowe pokrycie zapotrzebowania gospodarki narodowej na przewóz ładunków oraz pasażerów. Konieczne jest również podniesienie w bieżącym 5-leciu, w odczuwalnym stopniu, poziomu usług transportowych świadczonych społeczeństwu i gospodarce. Realizacja tych podstawowych zadań wymaga zwiększenia sprawności i przyspieszenia rozwoju wszystkich gałęzi transportu, a ten długofalowy, strategiczny kierunek działania został wyraźnie sformułowany w uchwale VI Zjazdu i będzie konsekwentnie realizowany.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#komentarz">Przewozy towarów kolejami, odpowiadające przewidywanemu rozwojowi gospodarki narodowej, osiągnąć mają w 1975 r. - 460 mln ton. Będą one wyższe od wykonanych w 1970 r. o około 80 mln ton, co oznacza roczny wzrost zadań średnio o 16 mln ton (w ubiegłych latach przyrost zadań był znacznie niższy i wynosił około 10-11 mln ton). Przyrost zadań przewozowych będzie skoncentrowany głównie na podstawowych ciągach komunikacyjnych jak: Śląsk - Porty, Śląsk - Warszawa, Śląsk - Kraków - Przemyśl, Terespol-Rzepin, Śląsk-Lublin.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#komentarz">Kolejowe przewozy pasażerskie w 1975 r. mają osiągnąć wielkość 110 mln osób, a więc będą wyższe aniżeli w 1970 r. o 74 mln osób. Najważniejszym problemem do rozwiązania do 1975 r. jest zapewnienie wydatnej poprawy warunków podróżowania, zwłaszcza w szczytach przewozowych oraz warunków dojazdów do pracy. Wymaga to poprawy struktury wagonów osobowych, stworzenia rezerw taboru w okresie przewozów szczytowych, rozwoju zaplecza eksploatacyjnego oraz rozbudowy i modernizacji dworców.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#komentarz">Z przydzielonych na lata 1971-1975 środków inwestycyjnych na transport kolejowy (57,1 mld zł) przeważająca część tj. około 90 proc. będzie skoncentrowana na zwiększeniu zdolności przewozowej oraz podniesieniu stanu bezpieczeństwa ruchu. W ramach tych środków przewiduje się m.in. budowę około 330 km nowych linii kolejowych, zelektryfikowanie co najmniej 1200 km najbardziej obciążonych linii, zwiększenie zakresu modernizacji urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego i łączności, wybudowanie około 90 skrzyżowań dwupoziomowych.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#komentarz">W celu uzyskania wyraźnej poprawy stanu technicznego torów kolejowych, przewiduje się w latach 1971-1975 m.in. wymianę 7,2 tys. km szyn (wzrost o 26 proc.), około 20,1 mln sztuk podkładów (wzrost o 25 proc.). Na najbardziej obciążonych liniach magistralnych ułożone będą tory bezstykowe. Dla wykonania kapitalnych remontów nawierzchni kolejowej zwiększy się mechanizację robót torowych.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#komentarz">W latach 1971-1975 przewiduje się dostawy wagonów towarowych i osobowych umożliwiające zarówno wykonanie zadań przewozowych, jak i poprawę stanu technicznego taboru wagonów. Dostawy nowych wagonów towarowych wynieść mają około 58 tys. sztuk/, w tym ponad 50 tys. wagonów czteroosiowych o dużej ładowności/. Dostawy pojazdów trakcyjnych wyniosą około 2.100 szt., co pozwoli na wyeliminowanie znacznej ilości przestarzałych parowozów. Na budowę nowych i modernizację istniejących obiektów zaplecza obsługowo-naprawczego przeznaczy się prawie 2-krotnie więcej środków inwestycyjnych niż w latach 1966-1970. Podstawowe znaczenie dla zwiększenia sprawności transportu kolejowego będzie też miało usprawnianie procesów przewozowo-eksploatacyjnych i doskonalenie systemu zarządzania i kierowania transportem kolejowym.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#komentarz">Przewozy ładunków w Państwowej Komunikacji Samochodowej powinny osiągnąć w 1975 r. poziom 163 mln ton (o 60 proc. więcej niż w 1970 r.); przewozy pasażerów wzrosną w tym okresie o około 64 proc., przewozy pracownicze i szkolne - o około 70 proc. Transport samochodowy w bieżącym 5-leciu przyspieszy wdrażanie postępowych systemów przewozowych, a przede wszystkim zbiorczego systemu przewozów drobnicy, przewozów scentralizowanych i kontenerowych. W związku z tym przewiduje się zakup 22,2 tys. sztuk samochodów ciężarowych i 9,7 tys. przyczep ciężarowych oraz około 19,3 autobusów i około 2 tys. przyczep autobusowych. Oddanych zostanie do użytku m.in. około 50 zajezdni i 38 dworców autobusowych.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#komentarz">Transport lotniczy przewieźć ma w 1975 r. o 6.7 proc więcej pasażerów niż w 1970 r. Główną uwagę skoncentruje się na rozwoju przewozów międzynarodowych oraz zwiększeniu częstotliwości istniejących linii i uruchomieniu nowych połączeń lotniczych.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#komentarz">Konsekwentnie realizowane będą we wszystkich gałęziach transportu przedsięwzięcia mające na celu lepsze dostosowywanie rozkładów jazdy do potrzeb społeczeństwa, zapobiegania opóźnieniom autobusów i pociągów, usprawnianie systemu rezerwacji miejsc i przedsprzedaży biletów, a także poprawę stanu wyposażenia i czystości pociągów, autobusów, samolotów oraz dworców.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#komentarz">Program modernizacji rozbudowy dróg kołowych przewiduje m.in. dalsze przystosowanie sieci dróg państwowych do ruchu ciężkich pojazdów i rozszerzenie programu budowy dróg o dwóch jezdniach; przede wszystkim u wylotu dużych miast. Globalne nakłady budżetowe na utrzymanie dróg państwowych w latach 1971-1975 wyniosą około 56,6 mld zł i będą wyższe o 54 proc. niż w latach 1966-70. Ważnym kierunkiem działania będzie rozbudowa zaplecza napraw głównych autobusów i samochodów ciężarowych oraz parowozów i wagonów czteroosiowych.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#komentarz">W myśl projektu planu znaczne środki przeznaczone zostaną na budownictwo mieszkaniowe dla pracowników oraz modernizację i rozbudowę schronisk, szatni i noclegowni dla pracowników transportu. Zakłada się też budowę 14-tu nowych ośrodków wczasowych, a do 1975 r. oddanych będzie do użytku 6 nowych ośrodków wypoczynkowych. Wybuduje się 9 nowych hoteli robotniczych oraz 22 obiekty do użytku drużyn PKP i kierowców PKS. Kolejowa służba zdrowia otrzyma do użytku 6 nowych obwodowych przychodni i 8 rejonowych przychodni lekarskich, 3 obiekty szpitalne oraz 2 sanatoria.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#komentarz">(STRESZCZENIE.)</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#komentarz">O PROJEKCIE PLANU 5-LETNlEOO MINISTERSTWA ŁĄCZNOŚCI.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#komentarz">Streszczenie informacji złożonej przez ministra łączności Edwarda Kowalczyka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 15 maja 1972 r.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#komentarz">Przewiduje się, iż w r. 1975 wartość usług i produkcji w resorcie łączności wzrośnie w porównaniu z r.1970 o blisko 47 proc.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#komentarz">W okresie 5-lecia przybędzie 320 tys. abonentów telefonicznych; jest to wzrost niewielki w porównaniu do potrzeb; na założenie telefonu oczekuje bowiem obecnie ponad 400 tys. osób. Przewiduje się, iż do końca 1975 r. telefon posiadać będzie każde sołectwo. Telefony otrzymają również wszystkie punkty skupu zwierząt rzeźnych.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#komentarz">Na usprawnienie obsługi abonentów, telefonicznych wpłynie dalsze zwiększenie stopnia automatyzacji central telefonicznych oraz dalsze zautomatyzowanie telefonicznej łączności międzymiastowej i okręgowej. Rozbudowa urządzeń telegraficznych pozwoli w r. 1975 na przeszło dwukrotne, w porównaniu z r. 1970, zwiększenie liczby abonentów telexowych.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#komentarz">Przewidywane jest dalsza rozbudowa bazy nadawczej radia i telewizji. W ostatnim roku obecnej 5-latki pracować będzie 22,1 nadajników radiofonicznych i 62 nadajniki telewizyjne (w 1970 r. odpowiednio 127 i 35). Pozwoli to na znaczne zwiększenie zasięgu odbioru audycji radia i telewizji.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#komentarz">W porównaniu do poprzedniej 5-latki nastąpi dalsze rozszerzenie działalności przemysłowej resortu, co jest m.in. spowodowane przejęciem od 1 lipca 1971 r. zakładów przemysłu teleelektronicznego, które pozostawały w gestii resortu przemysłu maszynowego. Zasadniczym zadaniem tego przemysłu jest modernizacja wyrobów i wzrost produkcji; zamierza się w tym celu m.in. wykorzystać zagraniczne licencje.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#komentarz">Plany resortu zakładają dalszy rozwój działalności kolportażowo-handlowej Przedsiębiorstwa Upowszechniania Prasy i Książki „Ruch”.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne resortu łączności w latach 1971-1975 są o około 80 proc. większe niż w poprzednim 5-leciu. Nakłady skoncentrowane będą przede wszystkim na rozwoju przemysłu teleelektronicznego, rozwoju bazy nadawczej radia i telewizji, jak też telefonii miejscowej i międzymiastowej. Podział nakładów inwestycyjnych między poszczególne piony został dokonany zgodnie z zadaniami, jakie na resort łączności nałożyła uchwała VI Zjazdu PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#komentarz">Dużych braków, jakie występują w dziedzinie wyposażenia placówek resortu w urządzenia socjalne nie da się szybko zlikwidować. W poprzednich labach limity na te cele były ograniczane. Poza tym występuje bardzo duża liczba małych placówek, mieszczących się niejednokrotnie w lokalach wynajmowanych i adaptowanych dla potrzeb pocztowo-telekomunikacyjnych. Główne kierunki działalności socjalnej koncentrować się będą na poprawie warunków mieszkaniowych pracowników, na ochronie ich zdrowia, na organizacji wypoczynku dla pracowników i ich dzieci oraz rozbudowę urządzeń socjalnych. Program ten realizowany jest przy ścisłej współpracy ze Związkiem Zawodowym Pracowników Łączności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>