text_structure.xml 14.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 listopada 1974 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju oraz projekt ustawy budżetowej na 1975 r. w części dotyczącej gospodarki morskiej;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- warunki socjalno-bytowe w przemyśla rybnym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Romualdem Pietraszkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK - Leon Iwanicki oraz przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców - Mateusz Bereżecki.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Sprawozdawcą projektu planu i budżetu na rok 1975 w części dotyczącej gospodarki morskiej był poseł Józef Kijowski (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Projekt planu gospodarki morskiej na 1975 r. zakłada znaczne przekroczenie zadań określonych w planie 5-letnim dla poszczególnych branż gospodarki morskiej. Szczególnie wysokie przekroczenie 5-latki zakłada się dla żeglugi morskiej - o 43,5 proc. oraz w działalności gospodarczej portów morskich. Przewiduje się, że wartość usług transportowych i produkcji przemysłowej resortu będzie o blisko 14 proc. wyższa w porównaniu z rokiem ubiegłym. Nakłady inwestycyjne resortu wynieść mają 17,2 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Cechą charakterystyczną, a zarazem zjawiskiem pozytywnym jest niski udział robót budowlano-montażowych w ogólnych nakładach inwestycyjnych, stanowić one mają zaledwie niecałe 12 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przewidywana struktura inwestycji nie pozwoli jednak na osiągnięcie w roku 1975 odczuwalnej poprawy w rozwiązaniu problemów mieszkaniowych i szkolnictwa morskiego. Należałoby rozważyć możliwość wykorzystania w trakcie realizacji planu, niewielkiej rezerwy resortowej na te cele.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Plan zakłada bardzo niski wzrost zatrudnienia, bo zaledwie 3,5 proc. a w dziale przemysłu zaledwie o 0,7 proc. w tym stanie wysoki wzrost działalności gospodarczej może być zrealizowany przy znacznym wzroście wydajności pracy. Wzrost zadań gospodarczych powinien być pokryty w 75 proc. wzrostem wydajności pracy. Przyrost funduszu płac jest relatywnie dość wysoki, wynosi bowiem 8,8 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Relacja między kosztami własnymi produkcji a wartością sprzedaży produkcji i usług w cenach zbytu są korzystne.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wartość usług żeglugi morskiej ma być w 1975 r. o 15 proc. większa, aniżeli w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W strukturze przewozów ładunki polskiego handlu zagranicznego stanowić mają prawie 83 proc. Jest to zjawisko korzystne. Stosunkowo niewielki wzrost przewozów między portami jest niezbędny dla efektywniejszego wykorzystania pracy statków.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Z punktu widzenia ekonomiki przedsiębiorstw wydają się korzystne zmiany w stosunku do planu 5-letniego w zakresie dostaw statków. Zamiast bowiem 22 jednostek o tonażu 361,9 tys. DWT, żegluga zostanie wyposażona w 18 statków, ale o nośności 672,9 tys. DWT. W konsekwencji powoduje to, że w porównaniu z założeniami planu 5-letniego tonaż floty na koniec 1975 r. będzie wyższy o 300 tys. DWT. Plan zakłada pozytywne zmiany w kwocie nadwyżki dewizowej i akumulacji finansowej.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Wartość usług świadczonych przez jednostki podległe Zjednoczeniu Portów Morskich wzrosnąć ma o 12,4 proc. przy wzroście zatrudnienia o 3 proc. Trudności stworzyć może niedostatek niezbędnych rezerw przeładunkowych i składowych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Połowy ryb wzrosnąć mają o 8,6 proc., podczas gdy wartość produkcji sprzedanej jednostek podległych Zjednoczeniu Gospodarki Rybnej - o 11,6 proc. Tak założone proporcje świadczą o zamierzonej intensyfikacji produkcji wyrobów o wysokim stopniu uszlachetniania.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Popyt ludności na ryby i na przetwory w roku 1875 nie zostanie w pełni zaspokojony; dostawy ryb i przetworów rybnych na zaopatrzenie rynku krajowego mają ukształtować się na poziomie tegorocznym, przy jednoczesnym wzroście dostaw na eksport. Przyjęcie tej koncepcji w planie na rok przyszły resort uzasadnia koniunkturą na rynkach światowych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Przewozy żeglugi przybrzeżnej wzrosnąć mają o 11,4 proc. Zakłada się znaczne zwiększenie udziału w tych przewozach ładunków w krótkich relacjach.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Projekt planu w części dotyczącej gospodarki morskiej na 1975 r. prawidłowo określa kierunki działania. Realizacja ich stworzyć może szereg napięć. Zasadniczy nacisk w realizacji planu położony powinien być na dalszą poprawę efektywności gospodarowania przy zwiększonej dyscyplinie wykonania zadań planowych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Michał Trejgis (ZSL), Bolesław Rakowski (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Jan Mendel (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL), Wiesław Mróz (PZPR) i wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień, które złożył wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Romuald Pietraszek, Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1975. Uwagi i wnioski wypływające z referatu i dyskusji postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła warunki socjalno-bytowe pracowników przemysłu rybnego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne doręczone uprzednio posłom przez resort oraz wyniki wizytacji przeprowadzonej przez zespół poselski w zakładach przemysłu rybnego wybrzeża środkowego. W skład zespołu wchodzili posłowie: Władysław Gaweł (PZPR), Józef Malina (PZPR), Jan Mendalka (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Wiesław Mróz (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.) i Jan Szymański (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Sprawozdawcą zespołu był poseł Alfred Przydatek (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Zespół stwierdził, że w wizytowanych przedsiębiorstwach osiągnięto wyraźny, istotny postęp w dziedzinie warunków pracy oraz warunków socjalno-bytowych załóg. Nie oznacza to jednak, że osiągnięty poziom można uznać za zadowalający.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Obok nowych, nowoczesnych i starych adaptowanych budynków wyposażonych w zaplecze socjalne, korzysta się nadal z budynków starych, nienadających się do modernizacji, w których warunki pracy są bardzo trudne.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W niektórych, zwłaszcza mniejszych przedsiębiorstwach nie zapewnią się załogom dobrze zorganizowanej opieki lekarskiej. Wskazane byłoby udzielanie im pomocy przez te przedsiębiorstwa branży rybnej, które z tego typu trudnościami już się uporały i mają w tych sprawach doświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Do najbardziej palących i najtrudniejszych do rozwiązania spraw należy problem mieszkaniowy. Problem tym trudniejszy, że przemysł rybny przewiduje znaczny wzrost ilości zatrudnionych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Na uznanie zasługuje inicjatywa przedsiębiorstwa „Barka” w Kołobrzegu, które angażuje się w wykonawstwo mieszkaniowe. Przedsiębiorstwo to czyni starania lokalizacyjne, daje pomoc materiałową, transportową, budowlaną i fachową, Osobom w krytycznych warunkach mieszkaniowych przedsiębiorstwo zapewniło na okres przejściowy mieszkania zastępcze w specjalnie zakupionych pawilonach. W wyniku tej pomocy i zaangażowania, przedsiębiorstwo - zamiast planowanych na bież. 5-ciolatkę 27 mieszkań - uzyska łącznie 196 mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">W wizytowanych przedsiębiorstwach większość urządzeń socjalnych to nowe, lub adaptowane na ten cel pomieszczenia, obok nich są jednak pomieszczenia produkcyjne, zwłaszcza przy małych oddziałach, których stan pozostawia wiele do życzenia. Ich modernizacja jest ujęta w zakładowych programach socjalnych, do realizacji których przykłada się dużą uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Realizację inwestycji socjalnych poważnie opóźnia niedostatek mocy przerobowych przedsiębiorstw budowlanych. Wobec małego prawdopodobieństwa poprawy sytuacji w tej dziedzinie w najbliższych latach - należałoby zastanowić się nad celowością utworzenia silnego branżowego zaplecza remontowo-budowlanego, które mogłoby podjąć się wykonania części planowanych inwestycji socjalnych w branży rybnej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Posiłkami regeneracyjno-wzmacniającymi zostali objęci wszyscy uprawnieni do korzystania z nich, systematycznie wydawane jest mleko i kawa, w przedsiębiorstwach lub bezpośrednio przy nich, są zlokalizowane kioski i sklepy przyzakładowe, w których pracownicy mogą się zaopatrywać.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Konieczna jest dalsza rozbudowa sieci stołówek i jadalni, gdyż ilość miejsc konsumpcyjnych jest stanowczo za mała. Konieczna jest również modernizacja i odpowiednie wyposażenie istniejącej bazy żywieniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W roku bieżącym zostało w pełni zaspokojone zapotrzebowanie pracowników na wczasy dla pracowników i ich dzieci. Trzeba jednak stwierdzić, że stosunkowo niewielka ilość pracowników takie zapotrzebowanie zgłosiła. Trzeba się liczyć z tym, że w niedalekiej przyszłości ilość chętnych do korzystania z wczasów będzie rosła bardzo szybko i mogą powstać trudności z zaspokojeniem tych potrzeb. Dlatego już dziś, konieczne jest tworzenie branżowej bazy wypoczynkowej, zarówno w głębi kraju na wypoczynek urlopowy, jak i w pobliżu, na wypoczynek sobotnio-niedzielny.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Stwierdzono bardzo trudne warunki pracy rybaków na kutrach rybackich, zwłaszcza na kutrach mniejszych. Fakt, że rybacy pod innymi banderami mają jeszcze gorsze warunki nie usprawiedliwia istniejącego stanu. Zapoczątkowana wymiana taboru pływającego z jednostek 18-metrowych na 24-metrowe - na których są już znośne warunki - przebiega zgodnie z planem - ale za wolno w stosunku do potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Brak jest odpowiednich zestawów puszek z pożywieniem regeneracyjnym, które można by było łatwo odgrzać na jednostkach pływających.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Wiesław Mróz (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Jan Szymański (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Jan Mendel (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wicedyrektor Zespołu NIK - Leon Iwanicki, dyrektor departamentu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej - Henryk Krzemiński i wiceminister Romuald Pietraszek. W toku dyskusji Komisja wysłuchała również oceny warunków socjalno-bytowych w przemyśle rybnym, którą przedstawił przewodniczący Zarządu Głównego Marynarzy i Portowców - Mateusz Bereżecki.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">W dyskusji stwierdzono, że w ostatnich latach nastąpiła wprawdzie poprawa warunków pracy i socjalno-bytowych pracowników przemysłu rybnego niemniej jednak zaległości w tej dziedzinie są nadal duże. Budzą one tym większy niepokój, że plan inwestycji socjalnych nie jest terminowo i w pełni realizowany.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Posłowie: Jan Mendalka, Tadeusz Stadniczeńko i Bolesław Rakowski podkreślali, że poprawa warunków socjalnych zależy w znacznym stopniu od inicjatywy kierownictw, organizacji politycznych i społecznych w przedsiębiorstwach rybackich. Dowodzą tego m.in. osiągnięcia przedsiębiorstwa „Barka” w Kołobrzegu. Dobre doświadczenia w tym zakresie należałoby upowszechniać. Tworzyć trzeba własne brygady remontowo-wykonawcze, które mogłyby wykonywać przede wszystkim prace związane z adaptacją pomieszczeń oraz niewielkie inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Rozważano, czy i w jakim stopniu, możliwe będą do realizacji w stosunku do rybaków przepisy Kodeksu pracy dotyczące czasu pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Podkreślano, że poprawa warunków pracy załogi przedsiębiorstw przemysłu rybnego jest podstawowym czynnikiem, który zapobiec może znacznej obecnie fluktuacji oraz warunkom dopływu nowych kadr.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Więcej uwagi poświęcić trzeba - zdaniem posła Jana Mendalki i Michała Trejgisa - lepszej organizacji opieki lekarskiej nad pracownikami przemysłu rybnego.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną rządowi w opracowanej przez prezydium Komisji opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad wiceminister Romuald Pietraszek udzielił odpowiedzi na pytania posłów: Bolesława Rakowskiego (PZPR), Jana Mendalki (PZPR), Tadeusza Stadniczeńko (SD), Mirosława Żurka (ZSL), Ryszarda Wasika (PZPR) i Floriana Wichłacza (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Pytania dotyczyły m.in. usytuowania rybaków indywidualnych, profilu działalności stoczni remontowych, rozwoju żeglugi promowej ze Szwecją.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>