text_structure.xml
6.88 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 27 kwietnia 1973 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wstępne koncepcje budowy kanału Odra-Dunaj,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację Ministerstwa Żeglugi na temat współpracy międzynarodowej resortu żeglugi w zakresie ochrony wód portowych i przybrzeżnych Bałtyku oraz bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Zespołu Handlu Zagranicznego Służby Zagranicznej i Żeglugi Najwyższej Izby Kontroli w 1972 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z wiceministrem Romualdem Pietraszkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Władysław Kozicki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wstępne koncepcje budowy kanału Odra-Dunaj omówił poseł Tadeusz Stadniczeńko (SD). Wskazał on, że do r. 1990 przewozy w kraju wzrosną przeszło 3-krotnie. Oznacza to konieczność pełnego wykorzystania wszystkich rezerw transportowych - także transportu wodnego. W tym też kontekście należy rozpatrywać perspektywy budowy kanału Odra-Dunaj i związanej z tym modernizacji Odry, jako europejskiej drogi wodnej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W dyskusji, w której udział wzięli posłowie: wicemarszałek Sejmu - Andrzej Benesz oraz Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Józef Kijowski (ZSL), Mirosław Żurek (ZSL), Jan Mendel (PZPR) podkreślano, że realizacja niezbędnych, ale i kosztownych inwestycji w tej dziedzinie pozwoliłaby nie tylko na aktywizację przewozów, ale również na możliwość wszechstronnego wykorzystania Odry np. dla lokalizacji przemysłu wodo-chłonnego, poboru wody dla rolniczych deszczowni itd. Tworzyłoby to także realne warunki przyspieszonej integracji gospodarczej państw. RWPG. Uwzględniając aktualny stan naszych dróg wodnych oraz intensywny rozwój przemysłowy państw basenu naddunajskiego, istnieje pilna potrzeba podnoszenia rangi międzynarodowego systemu odrzańskiego, w którym kanał Odra-Dunaj powinien odegrać istotną rolę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Informację o współpracy międzynarodowej resortu żeglugi w zakresie ochrony wód portowych i przybrzeżnych Bałtyku oraz bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku w świetle międzynarodowych konwencji przedstawił wiceminister żeglugi Romuald Pietraszek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Szymański (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR) i Alfred Przydatek (bezp.) Ochrona środowiska Bałtyku to przede wszystkim skuteczne przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeniom pochodzącym zarówno z lądu, jak i z eksploatacji morza. To także ochrona i racjonalna eksploatacja żywych zasobów morza.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Bałtyk będąc pół zamkniętym morzem narażony jest bardziej niż inne morza na skutki zanieczyszczeń, powodowanych głównie zanieczyszczeniami przemysłowymi, które spływają korytami rzek. Obecnie wskutek odkładania się odpadów detergentów i niektórych środków ochrony roślin jak np. DDT istnieją w głębiach Bałtyku (głębia Bornholmska i Gotlandzka) obszary zupełnie pozbawione życia biologicznego. Te zanieczyszczenia są tym bardziej niebezpieczne, że w przeciwieństwie do zanieczyszczeń przetworami olejowymi, nie są rozkładane przez faunę morską i nie podlegają procesowi utleniania się. Dotychczas zanieczyszczanie Bałtyku zagrażało mu przede wszystkim od strony lądu, gdzie w ostatnich latach koncentrował się przemysł w pasie nadbrzeżnym. Obecnie ruch dużych tankowców, a w szczególności otwarcie cieśnin duńskich dla tankowców rzędu 100 tys. DWT zwielokrotni to zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Ochrona Bałtyku to problem złożony, którego rozwiązanie wymaga współpracy wszystkich krajów nadbałtyckich. Taka współpraca jest już prowadzona, głównie w zakresie badań naukowych. Za słuszne uznano tendencje do dalszego jej rozszerzania, do ujmowania jej w konwencje i umowy międzynarodowe.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Polska ściśle respektuje przepisy międzynarodowe dotyczące bezpieczeństwa żeglugi, a także aktywnie działa w tym zakresie na terenie organizacji międzynarodowych, ponadto Ministerstwo Żeglugi zawiera z poszczególnymi państwami nadbałtyckimi bilateralne umowy dotyczące ratownictwa morskiego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W sprawie ochrony wód portowych przed zanieczyszczeniem Ministerstwo opracowało wytyczne na lata 1972-1975, które są zgodne z zobowiązaniami międzynarodowymi. Program ten m.in. przewiduje wyposażenie portów w awaryjne zapory, budowę i wyposażenie portów w tzw. statki łapaczki oraz wyposażanie portów w barki do odbioru resztek produktów ropopochodnych. Program ten jest już realizowany.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Zespołu Handlu Zagranicznego Służby Zagranicznej i Żeglugi Najwyższej Izby Kontroli w roku 1972.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Zreferował je dyrektor Zespołu Władysław Kozicki. Zespół przeprowadził 120 kontroli w jednostkach podległych resortowi żeglugi, miały one charakter bardziej kompleksowy niż w latach ubiegłych; kontroli poddano m.in. stan realizacji ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy, zabezpieczenie remontowe żeglugi morskiej, gospodarkę materiałową w morskich stoczniach remontowych oraz efektywność rybołówstwa dalekomorskiego. Wyniki i wnioski kontroli poddawane były analizie na posiedzeniach Kolegium Ministerstwa Żeglugi. Szeroko stosowano praktykę organizowania narad pokontrolnych, w których uczestniczył aktyw kontrolowanych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Koreferent poseł Tadeusz Stadniczeńko (SD) wysoko ocenił pomoc Zespołu w pracach Komisji sejmowej. Na szczególne podkreślenie zasługuje troska Zespołu o szybką realizację wniosków pokontrolnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR) oraz poseł Michał Trejgis (ZSL), Komisja przyjęła sprawozdanie Zespołu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>