text_structure.xml 16 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 25 listopada 1974 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Alojzego Melicha (PZPR), rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej oraz zadania planu na 1975 r. w częściach dotyczących Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Państwowej Komisji Cen.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I zastępcą przewodniczącego - Kazimierzem Secomskim, Ministerstwa Finansów z ministrem - Henrykiem Kisielem, Państwowej Komisji Cen z prezesem - Józefem Trendotą oraz Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Bolesławem Szlązakiem.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu w części dotyczącej Komisji Planowania przy Radzie Ministrów zreferował poseł Leon Janczak (ZSL): Założone przez kierownictwo Komisji Planowania przy Radzie Ministrów główne kierunki jej działania w roku 1975 obejmują przede wszystkim: prace nad planem perspektywicznym do 1990 r., opracowanie projektu planu 5-letniego na lata 1976-1980, opracowanie planu na 1976 rok, sukcesywne upowszechnianie i doskonalenie systemu ekonomiczno-finansowego wdrażanego w jednostkach inicjujących, kontynuację prac nad informatycznym systemem planowania centralnego, dalsze działania na rzecz rozwijania i pogłębiania socjalistycznej integracji gospodarczej z krajami członkowskimi RWPG.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Ubiegłe cztery lata pozwalają stwierdzić, iż Komisja Planowania prawidłowo prognozowała rozwój naszej gospodarki i słusznie planowała wysokie wskaźniki wzrostu produkcji materialnej, dochodów ludności, inwestycji, obrotów handlowych z zagranicą. Kontynuacją tego kierunku działania jest plan na 1975 r.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dalszym ciągu swego wystąpienia poseł - referent omówił najistotniejsze elementy, warunkujące pomyślną realizację planu rozwoju gospodarczego kraju, koncentrując się na problemach aktywizacji obrotów z zagranicą, wzrostu produkcji rolnej, wzrostu wydajności pracy, obniżaniu kosztów materiałowych produkcji, na wprowadzeniu zdobyczy postępu technicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wzmożonej uwagi ze strony Komisji Planowania wymagają nadal takie problemy, jak utrzymanie równowagi pieniężno-rynkowej i pełniejsze zaopatrzenie w towary sieci handlowej. W stosunku do resortów dostarczających towary na rynek Komisja Planowania powinna nasilić działalność koordynującą.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Przewiduje się, że zadania planu 5-letniego w zakresie budownictwa mieszkaniowego zostaną przekroczone, jednak w mniejszym stopniu niż plany innych działów i gałęzi gospodarki. Do zadań komisji należy więc poszukiwanie możliwości wyrównania tej dysproporcji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Na froncie inwestycyjnym niepokoją opóźnienia w realizacji inwestycji socjalnych. Zapewnienie pełnej realizacji planowych zadań 5-latki w tej dziedzinie powoduje spiętrzenie robót w ostatnim roku planu 5-letniego, zwłaszcza w inwestycjach oświaty i wychowania oraz w inwestycjach służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Niezbędne jest więc pełne zabezpieczenie wykonawstwa tych spiętrzonych zadań. Komisja Planowaniu wskazuje, iż pełna ich realizacja zależy przede wszystkim od inicjatywy i wysiłku terenowych organów władzy i administracji państwowej; należy postulować zbadanie wszystkich przyczyn występujących dotychczas opóźnień w inwestycjach o charakterze socjalnym.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Dysproporcje w dynamice rozwoju poszczególnych działów gospodarki w niczym nie umniejszają ogólnie korzystnej oceny sytuacji gospodarczej. Podejmowana przez Komisję Planowania działania odpowiadały i odpowiadają potrzebom rozwoju, a przedstawione plany gospodarcze w sposób właściwy zapewniają wykorzystanie wysokiej aktywności społecznej ludzi pracy, czynnie popierających bliski im program VI Zjazdu partii. Przez wszystkie lata obecnej 5-latki. aktywizacja sił społecznych sprzyjała i sprzyja szybkiemu rozwojowi ekonomicznemu - o ambitne programy społeczno-gospodarcze mobilizują społeczeństwo do działania. Nie ulega wątpliwości, że działalność Komisji Planowania w tych latach pozwoliła na wypracowanie doświadczeń w dziedzinie doskonalenia metod zarządzania socjalistyczną gospodarką.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKonstantyŁubieński">Niezbędne jest prawidłowe sterowanie ponadplanową produkcją; dodatkowa produkcja ma sens tylko wtedy, gdy odpowiada potrzebom społecznym i ekonomicznym, w przeciwnym wypadku prowadzi ona do zamrożenia środków produkcyjnych i materiałów. Problem jest istotny, gdyż wartość dodatkowej produkcji wyraża się rocznie dziesiątkami miliardów złotych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełKonstantyŁubieński">Planując szybki wzrost inwestycji, nie wolno tracić z oczu, że łączy się z tym ściśle import inwestycyjny, bez którego nie sposób wyobrazić sobie modernizowania gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Niezbędny jest zastrzyk nowoczesnej techniki dla starych zakładów pracy, zwłaszcza w świetle racjonalizacji zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Jednostki inicjujące w ramach specjalizacji zaprzestają produkcji niektórych asortymentów, których wytwarzania nie podejmują inne przedsiębiorstwa. Wynikają stąd określone perturbacje gospodarcze: wzrost kosztów wytwarzania, przestoje zakładów z braku części i elementów do produkcji. Trzeba podjąć środki przeciwdziałające tym szkodliwym zjawiskom. Idea specjalizacji jest słuszna.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Mimo wielu podejmowanych w tej dziedzinie przeciwdziałań, zakres wszelkiego rodzaju sprawozdawczości jest nadal nadmiernie rozbudowywany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławKozioł">Istotnym problemem gospodarczym jest korelacja podejmowanych przedsięwzięć inwestycyjnych z wielkością mocy przerobowych. Jej brak powoduje niejednokrotnie „wypadanie” wielu społecznie ważnych przedsięwzięć inwestycyjnych z planu, bądź opóźnienia w ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełStanisławKozioł">Ustalić trzeba precyzyjne kryteria określające, co rozumieć należy przez nowości rynkowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Na podkreślenie zasługuje fakt, że Komisja Planowania po raz pierwszy zamierza powiązać kolejny plan 5-letni z dalekosiężnym planem perspektywicznym.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Nagrody, odznaczenia, społeczne uznanie przywiązane są do inwestycji priorytetowych. Wydaje się, że należy pomyśleć o właściwym honorowaniu tych budowlanych, którzy wykonują drobne, a tak istotne społecznie obiekty: żłobki, szkoły, szpitale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełZdzisławBalicki">Opracowania wymagają metody prawidłowej gospodarki czynnikiem ludzkim. Choć notuje się w tej dziedzinie pewien postęp, nie jest on jeszcze dostateczny. Nie rozwiąże się tego problemu, powołując nowe komórki. W tej dziedzinie nie można kontentować się takimi przedsięwzięciami, jak przeprowadzany obecnie przegląd zasobów siły roboczej, trzeba wypracować stałe metody.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełZdzisławBalicki">Podjęcia określonych przeciwdziałań wymaga również niepohamowany rozwój sprawozdawczości - m.in. ukrytej w formie korespondencji - oraz liczba wyjazdów służbowych, która po początkowym obniżeniu w efekcie nowych zarządzeń, szybko wróciła do „normy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanSawicki">Uporządkowania wymagają prace remontowe, podejmowane przez przedsiębiorstwa budowlane, które wskutek tego wyłączane bywają często z działalności inwestycyjnej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanSawicki">Pytania pod adresem przedstawicieli Komisji Planowania przy Radzie Ministrów skierowali ponadto posłowie: Tadeusz Bochenek (SD), Ryszard Najsznerski (PZPR), Józef Kołodziejski (ZSL), Zdzisław Łapeta (PZPR) i Alojzy Melich (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanSawicki">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi udzielił I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Secomski. Poinformował on m.in, że zobowiązania do podejmowania ponadplanowej produkcji objęte zostaną systemem planistycznego dialogu: zakładów, zjednoczeń, resortów i Komisji Planowania w sprawach charakteru i kierunku; zapewni to bardziej prawidłowe ich ukierunkowanie.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełJanSawicki">W myśl istniejących zarządzeń, nie wolno obecnie rezygnować z produkcji konkretnego, potrzebnego gospodarce wyrobu, bez jej przeniesienia do innego zakładu. W praktyce notuje się to karygodne zjawisko w niektórych WOG-ach; zwalczane jest ono wszelkimi środkami.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełJanSawicki">Dąży się stale do uproszczenia systemu sprawozdawczości; problemem tym zajmuje się specjalna komisja GUS.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełJanSawicki">Niedostosowanie mocy przerobowej przedsiębiorstw do stawianych przed nimi zadań wynika przede wszystkim z podejmowania wielu robót pozaplanowych - w rezultacie lokalnych inicjatyw, a także z nienadzorowanej przez planistów działalności remontowej. Część pozaplanowych inwestycji została zamrożona.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełJanSawicki">Problemem sprawnego wykonawstwa obiektów o przeznaczeniu społecznym zajmowało się Biuro Polityczne KC PZPR i rząd; działa specjalna komisja partyjno-rządowa. Nadzieje na szybką poprawę w tej mierze wiąże się z przejściem w budowie szpitali, szkół, domów studenckich, hoteli itp. - na metody budownictwa przemysłowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Dyskusja potwierdziła, że kierunki działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów należy ocenić pozytywnie. Wymiana poglądów pomoże zarówno w pracy poselskiej, jak i w działalności planistów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1975 r. w części dotyczącej Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Projekt budżetu oraz kierunki działania Ministerstwa Finansów w 1975 r. zreferował poseł Wiesław Sadowski (bezp.). W dyskusji udział wzięli posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Zdzisław Balicki (PZPR), Stanisław Kozioł (ZSL), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Kazimierz Raszkowski (PZPR), Leon Janczak (ZSL), Tadeusz Bochenek (SD) i Alojzy Melich (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister finansów - Henryk Kisiel oraz wiceminister - Józef Gabjan.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">W referacie i w dyskusji podkreślano, że zgromadzenie w roku przyszłym wyższych o ponad 14 proc. dochodów budżetowych, które niezbędne są dla sfinansowania wysokiego tempa rozwoju gospodarczego i wzrastających potrzeb socjalno-kulturalnych ludności wymagać będzie dalszej poprawy efektywności działania na wszystkich odcinkach działalności gospodarczej i inwestycyjnej. Zakłada się większy niż dotychczas udział budżetu w akumulacji przedsiębiorstw oraz udział środków pozabudżetowych zarówno przedsiębiorstw, jak i rad narodowych w finansowaniu ogólnych zadań państwa. Szczególne zadania ma do spełnienia aparat bankowy i finansowy w dziedzinie oddziaływania na poprawę wykorzystania środków trwałych i obrotowych oraz nakładów inwestycyjnych. W związku z tym zwracano uwagę na konieczność dalszego doskonalenia systemu budżetowego i ekonomiczno-finansowego.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Przewidziany w 1975 r. dalszy wzrost pieniężnych dochodów ludności wiąże się z potrzebą uelastycznienia polityki oszczędnościowo-kredytowej oraz wdrażania nowych rozwiązań w zakresie usług finansowych i ubezpieczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Podkreślano, że niezbędne jest podejmowanie przez instytucje oszczędnościowe i ubezpieczeniowe skutecznych działań, na rzecz lokowania w nich przez ludność wolnych środków pieniężnych. Postęp w tej mierze zależny jest m.in. od dalszego usprawniania obsługi ludności w drodze rozwoju sieci placówek i przedłużenia godzin pracy. Przewiduje się, że poza rozbudową tej sieci nastąpi dalsze usprawnienie obsługi kredytowej ludności wiejskiej. Dalsze sukcesywne przekazywanie spółdzielniom oszczędnościowo-pożyczkowym działalności kredytowej pozwoli ludności wiejskiej na załatwianie w siedzibie gminy wszystkich spraw związanych z zaciągnięciem kredytów. Stanowi to realizację postulatów zgłoszonych przez posłów.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Skomplikowana sytuacja na międzynarodowych rynkach pieniężnych i kredytowych wymagać będzie wnikliwszej niż kiedykolwiek uwagi oraz szybkiego reagowania na zachodzące w tej dziedzinie zjawiska i podejmowania skutecznych kroków zmierzających do zapewnienia równowagi bilansu płatniczego. Szczególnie ważna rola przypada aparatowi bankowemu w dziedzinie gospodarki zasobami dewizowymi oraz zabezpieczenia się przed skutkami zmian kursów walut krajów kapitalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Realizacja odpowiedzialnych zadań nałożonych na resort finansów wymagać będzie pełnej mobilizacji zespołów pracowniczych resortu. W drodze szkolenia przyswajać im trzeba zasady nowego systemu ekonomiczno-finansowego w stopniu umożliwiającym właściwą kontrolę i ocenę działalności finansowej przedsiębiorstw. Wyrażono przekonanie, że wysoki poziom zdyscyplinowania i ofiarność pracowników resortu finansów zapewnią pełną realizację przyszłorocznych zadań.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Komisja przyjęła projekt budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Ministerstwa Finansów oraz zaaprobowała przedstawione kierunki działania tego resortu.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła i przyjęła projekt budżetu na rok 1975 w części dotyczącej Państwowej Komisji Cen.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">Sprawozdawcą był poseł Zbigniew Krzysztoforski (ZSL). W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Kozioł (ZSL), Tadeusz Stadniczeńko (SD) i Henryk Stawski (SD), dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes Państwowej Komisji Cen - Józef Trendota.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PrzewodniczącyobradomposełAlojzyMelich">W referacie i w dyskusji wskazywano na potrzebę utworzenia jednolitego, sprawnie działającego systemu kontroli zarówno ustalania, jak i stosowania cen.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>