text_structure.xml
26.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 marca 1974 r. Komisje: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej oraz Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradujące pod kolejnym przewodnictwem posłów Tadeusza Rudolfa (PZPR) i Jerzego Majewskiego (PZPR), rozpatrzyły realizację zadań wynikających z uchwały Sejmu PRL z dnia 19 października 1972 r. w sprawie perspektywicznego programu mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Jerzym Kusiakiem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Januszem Anuszewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego. Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Prezes Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego Stanisław Kukuryka;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- dyrektor Zespołu NIK — Edmund Twardowski;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- Prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich - Henryk Buszko oraz przedstawiciele Rady Głównej Federacji Socjalistycznych Związków Młodzieży Polskiej oraz Zarządu Głównego Ligi Kobiet.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Centralny Związek Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego oraz Instytut Kształtowania Środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Jak wynika z przedstawionych informacji sprzyjające warunki, jakie stworzone zostały dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego w nowej polityce społeczno-gospodarczej, klimat zaangażowania i wzmożonego wysiłku ze strony m.in. prezydiów rad narodowych, spółdzielczości mieszkaniowej, zakładów pracy, młodzieży działającej w ramach patronatu ZUS oraz załóg przedsiębiorstw budowlano-montażowych, pozwoliły na przyśpieszenie tempa realizacji, budownictwa mieszkaniowego już w pierwszych latach bieżącego planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W oparciu o wyniki uzyskane w latach 1971-1972 oraz wstępne dane z wykonania planu w roku 1973 przewiduje się, że zadania przypadające na pierwsze 3 lata planu 5-letniego budownictwa mieszkaniowego zostaną przekroczone łącznie o ok. 18,3 tys. mieszkań.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W przekroju terytorialnym największe przekroczenie zadań planu 5-letniego ustalonych na lata 1971-73 w zakresie budownictwa uspołecznionego dla ludności nierolniczej osiągnięto w woj. rzeszowskim, lubelskim, olsztyńskim, poznańskim, bydgoskim; zadania te nie zostały wykonane w woj. warszawskim i m. Krakowie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W latach 1971-1973 oddano do użytku ok. 712 tys. m² podstawowych urządzeń socjalno-usługowych towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu. Stanowi to zaawansowanie realizacji planu 5-letniego, zbliżone do zaawansowania planu efektów mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Na podstawie dotychczasowego przebiegu realizacji oraz zadań na rok 1974 i założeń na rok 1975 przewiduje się, że plan 5-letni przewidujący oddanie do użytku 1.080 mieszkań zostanie wykonany ze znaczną nadwyżką.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Henryk Stawski (SD): Realizacja zadań budownictwa mieszkaniowego w pierwszych trzech latach bieżącej 5-latki przebiega pomyślnie. Osiągnięto pewne zmniejszenie zagęszczenia mieszkań (z 1,37 osób na jedną izbę w roku 1970 do 1,29 - w roku 1972). Niemniej jednak ilość oddawanych do użytku mieszkań jest nadal niższa od ilości zawieranych małżeństw.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Aby pomyślnie realizować program mieszkaniowy w dalszych latach, konieczne jest spełnienie kilku podstawowych warunków.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Pierwszym z nich jest zabezpieczenie terenów uzbrojonych. Konieczne jest uzyskanie wyprzedzenia w uzbrojeniu przeznaczonych pod zabudowę terenów miejskich. Resort gospodarki terenowej i ochrony środowiska przewiduje, że wyprzedzenie takie uzyska się w 1980 r. Na uzbrojenie terenów przeznacza się dodatkowo 1,9 mld zł w br. i 2,5 mld zł w roku 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Zarówno resort gospodarki terenowej jak i resort budownictwa dążą do zwiększenia mocy przerobowej w podległych im przedsiębiorstw inżynieryjnych.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Kolejnym warunkiem realizacji założeń programu budownictwa mieszkaniowego w bieżącej i następnych 5-latkach do 1990 r. jest zapewnienie odpowiedniej mocy przerobowej przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Słuszny jest obrany kierunek na rozwój budownictwa mieszkaniowego systemem wielkopłytowym i wielkoblokowym. Starania idą obecnie w tym kierunku, aby systematycznie zwiększać liczbę wytwórni elementów wielkopłytowych i ich możliwości produkcyjnych. Jednocześnie nie należy zaniedbywać możliwości rozbudowy mniejszych wytwórni, znajdujących się bliżej placów budów. O korzyściach takiego rozwiązania świadczy przykład osiedla „Rataje” w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Przezwyciężyć trzeba trudności, jakie gdzieniegdzie występują przy stosowaniu w budownictwie mieszkaniowym nowych technologii. Napływają sygnały, że pewne ilości elementów wielkopłytowych bywają uszkodzone bądź w wytwórni, bądź w czasie transportu i nie nadają się do montażu; niektóre elementy są tak nierówne i chropowate, że wymagają dodatkowych - wyrównujących tynków gipsowych, co oczywiście przedłuża czas zakończenia budowy i oddania do użytku mieszkań. Często transport elementów jest nieterminowy - co powoduje, że nie można zorganizować rytmicznej taśmy między wytwórnią a placem budowy. Przezwyciężenie tych braków uwarunkowane jest zaostrzaniem kontroli technicznej ze strony zjednoczeń i ich szybką, zdecydowaną interwencją.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Budownictwo jednorodzinne stanowi ok. 16 proc. całego programu budownictwa miejskiego czyli przeszło 800 tys. domków. Aby zrealizować założone wielkości budownictwa jednorodzinnego w miastach w skali całego programu mieszkaniowego, należy jego rozmiary zwiększyć co najmniej 3-krotnie w latach następnych w porównaniu z rokiem 1973.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Rozwój budownictwa jednorodzinnego hamuje obecnie brak terenów uzbrojonych; przygotowanie działek trwa niekiedy 3-4 lata z uwagi na niedobór służby geodezyjnej; brak materiałów budowlanych. Stosunkowo pomyślnie przebiega budownictwo domków jednorodzinnych pod patronatem zakładów pracy. Inicjatywy takie zasługują na poparcie.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W dziedzinie kapitalnych remontów odnotować należy, w porównaniu z ubiegłymi latami, pewien postęp. Wartość kapitalnych remontów wykonanych przez przedsiębiorstwa podległe Ministerstwu Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska wyniesie w bieżącej 5-latce około 40 mld zł. W przyszłej 3-latce potencjał tych przedsiębiorstw ma wzrosnąć do 70 mld złotych. Należy podkreślić, że sprawa kapitalnych remontów w coraz szerszej mierze będzie dotyczyła także zasobów mieszkaniowych zbudowanych po wojnie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Specjalną uwagę należy poświęcić budownictwu socjalno-usługowemu. W latach 1971-1973 wykonano 54,8 proc. zadań 5-latki w tym zakresie. W niektórych województwach, m.in. w Gdańsku, zielonogórskim i warszawskim, a także w Łodzi i we Wrocławiu, aż 40 - 57 proc. tych zadań przesunięto na ostatni rok 5-latki. Nasuwają się więc uzasadnione wątpliwości, czy takie rozplanowanie zadań gwarantuje ich wykonanie, zwłaszcza że niekorzystnie również przedstawia się rytmiczność wykonywania tych zadań w skali rocznej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMieczysławMedeński">Pozytywna ocena realizacji planów budownictwa mieszkaniowego nie powinna przesłaniać nie najlepszej sytuacji w tej dziedzinie w małych miastach. Np. w woj. bydgoskim poza wielkimi ośrodkami spółdzielczość mieszkaniowa rozwija się wolno, a budownictwo indywidualne jeszcze wolniej; przewiduje się również niepełną realizację planu budownictwa mieszkaniowego na wsi w bieżącej 5-latce. Jest to zjawisko niepokojące dla województwa, które odgrywa tak istotną rolę w gospodarce rolnej. Powodem trudności są braki w zaopatrzeniu w materiały budowlane, które, w świetle listu KC PZPR i NK ZSL do rolników polskich, powinny być jak najszybciej zlikwidowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełGabrielGórtowski">Jednym z głównych hamulców szybszego rozwoju budownictwa mieszkaniowego są trudności w uzbrajaniu terenów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełGabrielGórtowski">Sporo trudności stwarza ciągłe zaopatrzenie w materiały budowlane, zwłaszcza w elementy wyposażenia. Z materiałów resortu wynika, że wciąż jeszcze importuje się znaczną ilość tych elementów. Należą do nich np. grzejniki centralnego ogrzewania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAlojzyMelich">Rzetelnie przygotowane materiały resortu i wyczerpujący koreferat pozwalają uchwycić decydujące ogniwa budownictwa mieszkaniowego. Jednym z takich ogniw jest racjonalna, oszczędna gospodarka terenami, co oznacza preferowanie nawet na wsi budownictwa wysokiego. W NRD np. budynki gospodarskie na wsi są piętrowe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAlojzyMelich">Kolejnym problemem jest racjonalna gospodarka czasem. Oznacza to maksymalne skracanie czasu przygotowania, wykonania i wykończenia budynków i mieszkań. Usprawnieniu organizacji pracy towarzyszyć powinno kształtowanie nawyku troski o mienie społeczne. Pozwoli to uruchomić rezerwy intensyfikacji budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełAlojzyMelich">Zbyt mało zwraca się jeszcze u nas uwagi na pełną i terminową realizację zadań w dziedzinie budownictwa towarzyszącego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełAlojzyMelich">Wynika to z niezrozumienia ogromnej roli infrastruktury w rozwiązywaniu problemu stałego podnoszenia stopy życiowej społeczeństwa. Wydaje się konieczne przyjęcie zasady projektowania i realizowania tego budownictwa nawet wyprzedzająco w stosunku do budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełAlojzyMelich">Na spotkaniach z wyborcami czysto poruszany jest problem uprzywilejowania pod względem budownictwa mieszkaniowego niektórych terenów z uwagi na potrzeby ich rozwoju gospodarczego. Preferencja ta na obecnym etapie rozwoju gospodarki narodowej jest niezbędna. Idzie jedynie o to, by stosować ją bez przesady.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszCzwojdrak">Problem mieszkaniowy jest przede wszystkim problemem ludzi młodych, młodych małżeństw, młodzieży pracującej i studenckiej. Szczególnie trudny do rozwiązania jest problem mieszkaniowy studentów, spośród których tylko 44 proc. ma możliwość korzystania z nadmiernie zagęszczonych domów akademickich; wielu studentów, mimo przysługujących im uprawnień do korzystania z domu akademickiego, mieszka w kosztownych kwaterach prywatnych. Najtrudniejsza jest jednak sytuacja mieszkaniowa studenckich małżeństw. Jest wprawdzie stosunkowo niewiele, ale ilość ich stale się zwiększa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszCzwojdrak">Trudną sytuację obserwuje się również w dziedzinie zapewnienia mieszkań dla absolwentów szkół wyższych. W większości miast wojewódzkich i wydzielonych nie są przestrzegane przepisy o priorytecie dla absolwentów w uzyskiwaniu mieszkań. W Poznaniu zainicjowano zakładanie w czasie studiów książeczek mieszkaniowych i skracanie terminów oczekiwania na mieszkanie dla systematycznie oszczędzających studentów oraz tych, którzy kończą studia z wyróżnieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanGarlicki">Budownictwo indywidualne odgrywa istotną rolę w rozwoju małych miast. Napotyka ono jednak na trudności, przede wszystkim w braku terenów uzbrojonych. Środki przeznaczane na uzbrajanie terenów pod budownictwo kieruje się przede wszystkim na cele budownictwa powszechnego. W województwie rzeszowskim podjęto cenną inicjatywę przeznaczenia jednakowych środków na uzbrojenie terenów pod budownictwo powszechne i indywidualne. Pomocą w rozwiązywaniu tego problemu byłoby podłączanie małych miast do głównych ciągów instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych i ciepłowniczych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanGarlicki">W wiejskim budownictwie mieszkaniowym występuje wiele niedomagań, do których zaliczyć należy m.in. chaotyczną rozbudowę i zatracanie ludowego stylu budownictwa. Cenne więc wydają się podjęte w Warszawie i Krakowie inicjatywy opracowania typowych projektów budownictwa wiejskiego w oparciu o wzory ludowego budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKonstantyŁubieński">Z bogatych materiałów resortu i koreferatu powstaje obraz ogromnego wysiłku włożonego w ciągu ostatnich trzech lat w rozwój bazy naszego budownictwa. Bardzo wysokie są wskaźniki wzrostu produkcji materiałów budowlanych oraz materiałów i elementów na potrzeby budownictwa. W ciągu tych trzech lat zbudowano kilkadziesiąt fabryk domów, a przedsiębiorstwa robót inżynieryjnych zrobiły bardzo wiele w dziedzinie uzbrojenia terenów pod budowę. Na tle tego wielkiego wysiłku i tych wielkich osiągnięć bardzo skromne wydają się wyniki realizacji programu mieszkaniowego. Budownictwo mieszkaniowe pozostaje nadal w tyle za burzliwie rozwijającymi się innymi działami gospodarki narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyPękala">Plany budownictwa mieszkaniowego są w skali kraju realizowane pomyślnie. Opóźnienia występują tylko w niektórych regionach kraju. Powodem jest przede wszystkim niedostateczna zdolność przerobowa przedsiębiorstw budowlanych, a nie brak terenów uzbrojonych. Istotne znaczenie ma koordynacja w czasie prac nad uzbrajaniem terenu i podjęciem budowy osiedli. Nie można sobie pozwolić na to, by tereny uzbrojone zbyt długo czekały na rozpoczęcie robót budowlanych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJerzyPękala">Pozorna jest dysproporcja między wysokimi nakładami i wielkimi osiągnięciami w rozwoju produkcji materiałów budowlanych i bazy dla budownictwa, a osiągnięciami budownictwa mieszkaniowego, o której mówił poseł Łubieński. Środki na rozwój bazy dla budownictwa przyznano dopiero w 1972 r. Trudno więc oczekiwać by uruchomione w ciągu 1 roku fabryki domów, czy rozbudowane zakłady materiałów budowlanych spowodowały przełom w dziedzinie wzrostu zasobów mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJerzyPękala">Należałoby niewątpliwie szerzej rozwijać budownictwo wysokościowe. Obecnie jednak jest ono dlatego rzadziej stosowane, że buduje się przeważnie na takich gruntach, które wymagają dodatkowych nakładów na utwardzanie, co w rezultacie podnosi koszty.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełJerzyPękala">W polityce mieszkaniowej powinno się stosować preferencje wynikające z potrzeb gospodarki narodowej. Na terenie Krakowa skontrolowano w jaki sposób zakłady produkcyjne gospodarują pulą mieszkań przydzieloną im dla specjalistów i dla tych pracowników, którzy mieszkają w szczególnie trudnych warunkach. Zanotowano przypadki nieprawidłowości i podjęto kroki dla zapobieżenia im w przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W nowooddawanych do użytku osiedlach mieszkaniowych brak często sklepów, przedszkoli, placówek służby zdrowia itp. Utrudnia to życie codzienne mieszkańców, zwłaszcza kobiet.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Stare zasoby mieszkaniowe szybko ulegają dekapitalizacji, konieczne jest przyspieszenie prac remontowych i modernizacyjnych, gdyż w przeciwnym razie zajdzie coraz częściej konieczność ich wyburzania, co uszczupli zasoby mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełKazimierzRaszkowski">Zbyt powolny jest postęp mechanizacji prac nad wyposażaniem mieszkań; dotyczy to instalowania urządzeń elektrycznych, wodnokanalizacyjnych itp.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełKazimierzRaszkowski">W woj. bydgoskim buduje się jeszcze na ogół tradycyjnymi metodami. W swoim czasie województwo to miało otrzymać fabryki domów. Należałoby przyspieszyć te przedsięwzięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławJanik">Wszystko wskazuje, że przewidziane na bieżącą 5-latkę zadania w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego zostaną przekroczone. Zadania przyszłej 5-latki mają być o 50 proc. wyższe niż w latach 1971–1975.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełWładysławJanik">Przygotowując się do realizacji tych zwiększonych zadań, pamiętać musimy o zachowaniu proporcji między rozwijaniem przemysłowych metod budownictwa i rozwojem produkcji materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełWładysławJanik">Niezbędna jest więc szybka rozbudowa i modernizacja zakładów produkujących materiały budowlane. Uprzemysłowienie budownictwa i unowocześnienie produkcji materiałów budowlanych mają istotne znaczenie ze względu na konieczność oszczędnego gospodarowania zasobami siły roboczej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełWładysławJanik">Do niedawna przewidywaliśmy, że paliwem w większości projektowanych ciepłowni będzie gaz lub mazut. Obecnie zachodzi konieczność stosowania jako surowca ogrzewczego - węgla. W związku z tym trzeba przestawić się na projektowanie i budowę tego typu ciepłowni.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanWojno">Sprawy mieszkaniowe są tematem bardzo często podejmowanym na spotkaniach z wyborcami. Na wsi i w małych miastach często podnosi się sprawę budownictwa indywidualnego. Ten typ budownictwa nie doczekał się jeszcze unowocześnienia - realizowany jest tradycyjnymi metodami i z tradycyjnych materiałów. Istnieją zaś - jak wiadomo - nowocześniejsze możliwości, nowoczesne materiały i technologie. Problem ten powinny wziąć pod uwagę zainteresowane resorty.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanWojno">Budownictwo cierpi na niedostatek materiałów instalacyjnych. Oszczędność niektórych materiałów tego typu można uzyskać np. przez stosowanie pieców c.o. na gaz, co pozwoli na zmniejszenie zużycia deficytowych rur i przewodów; należy również rozważyć możliwość zastosowania w budownictwie jednorodzinnym takich samych węzłów sanitarnych, jakie stosuje się w budownictwie wysokim; wpłynęłoby to na ograniczenie zużycia materiałów instalacyjnych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełJanWojno">Prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich - Henryk Buszko: Społeczeństwo oczekuje rozwiązania problemu mieszkaniowego w dwóch jego aspektach. Pierwszy - to jakość mieszkań, ich standard i dostępność, przez którą należy rozumieć możliwość wyboru odpowiedniego mieszkania; drugi - to ilość mieszkań. Pod tym względem dysproporcje między możliwościami i potrzebami rosną, o czym świadczy fakt, że ilość zawieranych małżeństw nadal znacznie przewyższa ilość nowych mieszkań.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełJanWojno">Dotychczasowy normatyw mieszkaniowy był bardzo skromny, zaś jego powiększenie jest obecnie nieznaczne i nie stanowi jeszcze zmiany jakościowej.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełJanWojno">Wprowadzana coraz szerzej technologia wielkopłytowa i wielkoblokowa nie zawsze może i powinna być stosowana w małych, zabytkowych miastach. Dla tego typu miejscowości należy przewidzieć w planach działania inne techniki budowlane, przydatne w określonych warunkach. Tymczasem planuje się prowadzenie budownictwa wielkopłytowego do zabytkowego Sanoka. Rozwiązanie takie, zważywszy na walory architektoniczne, zabytkowe i krajobrazowe tej okolicy, nie wydaje się słuszne.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełJanWojno">Korelacji wymaga nowoczesna technika budownictwa z techniką konserwacji budynków.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełBolesławStrużek">W niektórych środowiskach społeczno-zawodowych np. w środowisku chłopo-robotników polityka mieszkaniowa może być czynnikiem polaryzacji zawodowej. Można bowiem stosować ekwiwalent w postaci mieszkania w zamian za posiadaną przez nich ziemię.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełBolesławStrużek">Można się spotkać z poglądem, że na wsi panują lepsze warunki mieszkaniowe niż w mieście. Tymczasem ze statystyk wynika, że zagęszczenie izb mieszkalnych na wsi jest wyższe niż w miastach, zwłaszcza w środkowych i wschodnich województwa kraju. Rozwiązanie problemu mieszkaniowego na wsi można przyspieszyć dzięki rozwojowi budownictwa indywidualnego. Jeśli chcemy intensyfikować budownictwo indywidualne na wsi, powinno się rozważyć kwestię opłat za działki budowlane. Obecne, dość wysokie opłaty, mogą stać się czynnikiem hamującym to budownictwo.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełBolesławStrużek">Należy oszczędniej wykorzystywać tereny uzbrojone. Pod tym kątem trzeba planować również koncepcję budownictwa socjalno-usługowego i osiedla. Nie jest np. z tego punktu widzenia oszczędną koncepcją wznoszenie parterowych pawilonów usługowo-handlowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Sprawa terenów pod budownictwo - to również sprawa ochrony środowiska. Należy się zastanowić, jak dalece można przeznaczać na cel budownictwa - użytki rolne, tereny zalesione itp.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Konieczne jest unowocześnienie prac wykończeniowych w budownictwie. Szybko wznosimy bowiem budynki w stanie surowym, natomiast długo trwa ich wyposażanie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełTadeuszStadniczeńko">Należy również rozważyć sprawę, jak radzić sobie z kwestią mieszkaniową w małych miastach, zwłaszcza tych, w których nie ma takich czynników miastotwórczych, jak przemysł, jak i w tych, które nie są ośrodkami turystyki i rekreacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Uchwała Sejmu w sprawie budownictwa mieszkaniowego realizowana jest prawidłowo. Dowodem na to są znacznie zwiększone w porównaniu z poprzednim okresem nakłady finansowe na budownictwo. Przybywa coraz więcej mieszkań.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełZdzisławKwieciński">Podniósł się standard budowanych obecnie mieszkań. Zadania bieżącej 5-latki zostaną przekroczone o około 40 tys. mieszkań.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełZdzisławKwieciński">Stwarza to pomyślny punkt wyjścia do realizacji zwiększonych zadań przyszłego planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełZdzisławKwieciński">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: minister gospodarki terenowej i ochrony środowiska Jerzy Kusiak, wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych - Janusz Anuszewski, dyrektor Zespołu w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Sylweriusz Wawrzyniewicz i wicedyrektor w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego - Halina Baranowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiBudownictwaiGospodarkiKomunalnejPosełJerzyMajewski">Materiały resortów i wnikliwy referat poselski oraz przebieg dyskusji wykazały, że uchwała Sejmu realizowana jest prawidłowo, zadania w niej nakreślone są wykonywane, a nawet przekraczane. Słusznie jednak podkreślano, że w stosunku do potrzeb mieszkaniowych. osiągnięty postęp jest ciągle niewystarczający. Idzie bowiem nie tylko o ilość, lecz także o powierzchnię i wyposażenie mieszkań. W dziedzinie tej stwierdzić należy stabilność polityki stałej poprawy, co potwierdza nowy lepszy normatyw powierzchniowy i wyposażeniowy mieszkań na przyszłą 5-latkę. Omawiając bieżący poziom realizacji uchwały Sejmu w sprawie programu mieszkaniowego, słusznie akcentowano znaczenie dobrego przygotowania do wykonania zadań następnej 5-latki. Nie są to zadania łatwe. Ich realizacja wymagać będzie dalszego rozwoju i unowocześnienia bazy produkcyjnej i zaplecza technicznego budownictwa, sprawniejszego przygotowania i uzbrojenia terenów budowlanych, w warunkach malejącego napływu nowych rąk do pracy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiBudownictwaiGospodarkiKomunalnejPosełJerzyMajewski">W dyskusji poruszano problem polityki rozdziału mieszkań i preferencji dla potrzeb gospodarki narodowej. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej dwukrotnie omawiała ten problem i opracowała w tej sprawie dezyderaty, wskazując na konieczność rozważnego stosowania preferencji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiBudownictwaiGospodarkiKomunalnejPosełJerzyMajewski">Komisje zleciły podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>