text_structure.xml
27.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. Informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu RP na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Przypominam, że jest to ostatnie posiedzenie, w którym można uczestniczyć zdalnie. Zasady państwo doskonale znają, przejdziemy do sprawdzenia kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Prosiłbym o wyświetlenie pulpitów do głosowań i naciśnięcie dowolnego przycisku. Głosowanie będzie oczywiście aktywne przez całe posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Stwierdzam kworum. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie ocena funkcjonowania ustawy z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Przedstawia minister rozwoju, pracy i technologii.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Pani minister, proszę bardzo o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, 5 października 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Skutkiem tej ustawy było uwłaszczenie z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 2019 r., blisko 2,5 mln dotychczasowych użytkowników wieczystych nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Przekształcenie wyposażyło osoby fizyczne, przedsiębiorców oraz spółdzielnie mieszkaniowe realizujące cel mieszkaniowy w nieograniczone w czasie prawo do rzeczy, jakim jest prawo własności. Dodatkowo przekształcenie zamknęło definitywnie perspektywę często nadmiernych podwyżek opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego. W konsekwencji dotychczasowi użytkownicy wieczyści uzyskali gwarancję stabilności swojego prawa do gruntu oraz stałości wynikających z tego obciążeń finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Przekształcenie w odniesieniu do gruntów mieszkaniowych było jedną z największych i najbardziej doniosłych społecznie zmian w obszarze prawa rzeczowego dokonanych po 1989 r., realizującą aktualny od czasów transformacji ustrojowej postulat powszechnego uwłaszczenia obywateli. Stanowi także kolejny, a jednocześnie pierwszy tak szeroko zakrojony etap reformy instytucji użytkowania wieczystego, której zasadniczym celem jest wyeliminowanie go z polskiego porządku prawnego i zastąpienie innym, adekwatnym do obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej prawem rzeczowym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Ustawa przyniosła przełom w procesie przekształcenia użytkowania wieczystego we własność – realizowanego dotychczas wyłącznie w ramach czasochłonnej ścieżki administracyjnej. Wprowadzone przez ustawodawcę w 2018 r. regulacje pozwoliły setkom tysięcy mieszkańców skorzystać z uwłaszczenia z mocy samego prawa, bez konieczności podejmowania w tym zakresie jakiejkolwiek aktywności. Efekt był w znacznej mierze możliwy dzięki wprowadzeniu instytucji zaświadczenia potwierdzającego spełnienie przesłanek przekształcenia zamiast decyzji administracyjnej. Przyjęte w ustawie rozwiązania pozwoliły już w okresie pierwszych dwóch lat jej obowiązywania w przeważającej mierze zakończyć uwłaszczenie gruntów mieszkaniowych, inaczej niż w przypadku procesu komunalizacji, który pomimo upływu 30 lat od czasu jego zainicjowania nadal znajduje się w toku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obywateli pokładających nadzieję w zmniejszeniu swoich zobowiązań wobec publicznego właściciela gruntu oraz w poszanowaniu konstytucyjnej zasady autonomii gospodarki finansowej samorządów ustawodawca wprowadził także mechanizmy przewidujące możliwość stosowania preferencyjnych warunków przy określaniu odpłatności za przekształcenie. W odniesieniu do gruntów stanowiących dotychczas własność Skarbu Państwa beneficjentom obligatoryjnie udzielane są bonifikaty od opłaty jednorazowej za przekształcenie, natomiast w stosunku do gruntów samorządowych ustawodawca pozostawił ich organom stanowiącym swobodę w określeniu zasad przyznawania tych preferencji. Jednocześnie grupom osób, które rząd zidentyfikował jako potencjalnie najbardziej narażone na skutki obciążeń wynikających z przekształcenia, przyznana została preferencyjna, 90% bonifikata od opłaty jednorazowej zarówno w odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa, jak i gruntów jednostek samorządu terytorialnego. Z przywileju tego korzystają m.in. osoby niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ich opiekunowie prawni, kombatanci, osoby represjonowane, a także członkowie rodzin wielodzietnych. Ważną grupą beneficjentów przekształcenia są także posiadacze spółdzielczych praw do lokali, którzy bezpośrednio czerpią korzyści z preferencji przyznawanych spółdzielniom mieszkaniowym w formie obniżek w opłatach eksploatacyjnych oraz kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Szczególnie doniosłym dla wzmocnienia poczucia stabilności oraz pewności prawnej obywateli osiągnięciem było przyznanie użytkownikom wieczystym prawa własności niezależnie od ewentualnych roszczeń osób trzecich. Wymaga podkreślenia, że od początku obowiązywania ustawy rząd zapewnił realizującym to zadanie samorządom oraz terenowym organom administracji reprezentującym Skarb Państwa szerokie wsparcie procesu przekształcenia, udzielając na bieżąco wyjaśnień w kwestiach, które zostały zidentyfikowane jako problematyczne. Ponadto na podstawie sygnałów napływających od organów oraz podmiotów indywidualnych, a także w oparciu o prowadzone analizy resort podejmował szereg działań legislacyjnych ukierunkowanych na usprawnienie procesu uwłaszczenia. Rząd zapewnił również wsparcie tego przedsięwzięcia, przeznaczając na obsługę postępowań wieczystoksięgowych w całej Polsce kilkaset etatów referendarskich.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Okres ponad dwóch lat stosowania ustawy odsłonił szereg niepożądanych zjawisk, które w wielu sytuacjach prowadziły do wstrzymania procesu wydawania zaświadczań przez powołane do tego organy. Pomimo kompleksowego charakteru ustawy nie może ona jednak sanować sytuacji, które są skutkiem niekiedy wieloletnich zaniedbań oraz opieszałości publicznego właściciela gruntu. Wśród dostrzeżonych w praktyce problemów zwracają uwagę m.in. przypadki zaliczenia do kategorii dróg publicznych części nieruchomości trwale rozdysponowanych na rzecz użytkowników wieczystych. Ponadto zgłaszane były wątpliwości co do zakresu uwłaszczenia w przypadku, gdy na gruncie poza budynkami mieszkalnymi znajdowały się drobne naniesienia o odrębnej funkcji. Inną kwestią, która w początkowym okresie obowiązywania ustawy powodowała trudności interpretacyjne, było stosowanie przepisów o pomocy publicznej do przekształcenia na rzecz przedsiębiorców oraz regulacji ograniczających nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">W rezultacie ustawodawca podejmował sprawne interwencje legislacyjne, których założeniem było m.in. doprecyzowanie zakresu przedmiotowego ustawy poprzez wyraźne objęcie przekształceniem gruntów o zabudowie mieszkalnej, których wiodącym celem było przeznaczenie mieszkaniowe. Wprowadzono także alternatywny mechanizm odpłatności dla przedsiębiorców pozwalający na skompensowanie udzielanej pomocy publicznej przy jednoczesnym oddaleniu perspektywy uiszczenia dopłaty do rynkowej wartości gruntu w formie jednorazowego świadczenia, stanowiącej niekiedy znaczne obciążenie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Ważnym rezultatem dokonywanych w pierwszym okresie obowiązywania ustawy zmian było m.in. zracjonalizowanie podziałów nieruchomości dla potrzeb przekształcenia, dzięki którym zapewniono spójność z lokalnymi zasadami kształtowania ładu przestrzennego oraz ograniczono do minimum konieczność ustanawiania kłopotliwych służebności. Powodzenie procesu przekształcenia najlepiej obrazują dane o liczbie wydanych zaświadczeń. Mamy dane na koniec roku 2020, dlatego że sporządzane one są raz na pół roku, więc dysponujemy danymi na koniec 2020 r., zgodnie z którymi organy wydały zaświadczenia w stosunku do 78% nieruchomości objętych uwłaszczeniem z mocy prawa. W niemal połowie miast raportujących dane dotyczące przekształcenia wydanych zostało co najmniej 90% zaświadczeń, w 2/3 miast osiągnięto wykonanie planu na poziomie nie niższym niż 75%, 93% miast wydało co najmniej połowę zaświadczeń, a w 1/4 miast przekształcenie potwierdzono w stosunku do wszystkich objętych ustawą nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Jednocześnie wiele samorządów wprowadziło dodatkowe instrumenty informatyczne, wyszukiwarki na stronie internetowej urzędu oraz dedykowane numery telefoniczne, dzięki którym można uzyskać informacje o przekształceniu, podając adres nieruchomości. Działania te pozwoliły wielu osobom uzyskać informacje o przekształceniu i spokojnie czekać na zaświadczenie potwierdzające uwłaszczenie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Sprawność realizacji procesu powszechnego uwłaszczenia gruntów mieszkaniowych jest niewątpliwą zasługą samorządów, które w większości przypadków skoncentrowały swoje wysiłki na realizowaniu powierzonych im ustawą zadań. Ponadto znaczna ich część zapewniła mieszkańcom możliwość uzyskania preferencyjnych warunków odpłatności, przyznając korzystne bonifikaty od opłat jednorazowych oraz rocznych. Nie bez znaczenia jest także fakt, że końcowy etap potwierdzania przekształcenia i wydawania zaświadczeń zbiegł się dodatkowo z okresem ograniczeń związanych z działaniami zapobiegającymi rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. W ocenie resortu rozwoju, pracy i technologii organy odpowiedzialne za proces przekształcenia wykazały ogromne zaangażowanie i podjęły wysiłek na rzecz realizacji ustawy. Za wszystkie te działania, podejmowane w żywotnym interesie obywateli, z tego miejsca chciałabym bardzo serdecznie podziękować.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Należy jednocześnie podkreślić, że resort nadal na bieżąco monitoruje stan wykonania ustawy oraz zapewnia wsparcie merytoryczne organom realizującym zadania z zakresu przekształcenia, w tym prowadzi i aktualizuje powszechnie dostępny serwis dedykowany procesowi uwłaszczenia. Aktualnie w resorcie rozwoju pracy i technologii prowadzone są również analizy, które posłużą do określenia kierunków zmian w obowiązujących przepisach, ze szczególnym uwzględnieniem postulatu uwłaszczenia gruntów znajdujących się w zasobach spółdzielni mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuPracyiTechnologiiAnnaKornecka">Podsumowując, można ocenić, że ustawa spełniła zakładane cele, a proces jej realizacji przebiega prawidłowo. Jest z nami pan sędzia Mirosław Gdesz, doktor, sędzia i ekspert z zakresu publicznego prawa nieruchomości, autor publikacji z tej dziedziny, zwłaszcza z dziedziny uwłaszczenia i ustaw przekształceniowych, więc jeszcze tytułem uzupełnienia przekażę głos panu sędziemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SedziaWojewodzkiegoSaduAdministracyjnegowWarszawiedelegowanydoNaczelnegoSaduAdministracyjnegoMiroslawGdesz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, od 1997 r. przekształcenie jest tak naprawdę jednym z filarów transformacji ustrojowej. Te próby były podejmowane od 1997 r. W uwłaszczeniu nigdy nie może być mowy o ustawie idealnej, natomiast może być mowa o ustawie, o akcie prawnym efektywnym i ta ustawa z 2018 r. wydaje się właśnie taka być. Dlaczego tak jest? Mianowicie dlatego, że wszystkie dotychczasowe ustawy opierały się na decyzji administracyjnej, co oznaczało, że w przypadku wspólnot mieszkaniowych, gdzie jest 300, 400 osób i są ciągłe zmiany własności, nieuregulowane stany, było niemożliwe wydanie decyzji. Dlatego to, o czym powiedziała pani minister – sięgnięcie do instytucji zaświadczenia spowodowało możliwość uwłaszczenia ludzi, którzy na to oczekiwali od 2005 r.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SedziaWojewodzkiegoSaduAdministracyjnegowWarszawiedelegowanydoNaczelnegoSaduAdministracyjnegoMiroslawGdesz">Kwestia jest taka – przy 2 mln czy ponad 2 mln zaświadczeń skala spraw sądowych to jest obecnie 200 orzeczeń, z tego 40 dotyczy jednej spółdzielni mieszkaniowej w Poznaniu, która kwestionuje poszczególne opłaty, tak że procent kwestionowania tej ustawy można uznać za minimalny. Tutaj też trzeba powiedzieć, że pierwszy raz jest taka mocna współpraca samorządów przy realizacji tej ustawy, jeśli państwo porównacie to do ustawy z 1997 r. czy z roku 2005.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SedziaWojewodzkiegoSaduAdministracyjnegowWarszawiedelegowanydoNaczelnegoSaduAdministracyjnegoMiroslawGdesz">Ale nie ma ustawy idealnej. Ta ustawa nie dotyczy jednej kwestii, która – wydaje się – cały czas gdzieś wychodzi na powierzchnię. To są sytuacje wspólnot mieszkaniowych, które są po obrysie i mają podwórka, garaże, które cały czas pozostają nieuwłaszczone. Podaję do rozważenia cały czas tę jedną kwestię, że wspólnoty mieszkaniowe mają działki, podwórka, place zabaw, drogi, które są na użytkowaniu wieczystym. Ale jak mówię, ustawy idealnej nie ma, a ta ustawa wydaje się efektywna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Otwieram dyskusję. Proszę, pani poseł Chmiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMalgorzataChmiel">Bardzo dziękuję pani minister za te informacje, natomiast brakowało mi informacji na temat garaży. Jak wiemy, ta ustawa z 2018 r. obowiązuje od lipca 2019, przewidywała przekształcenie użytkowania wieczystego we własność terenów pod budownictwo mieszkaniowe i garaży. Podnosiliśmy wtedy pytanie, które i teraz zadaję, pomijając już to pytanie o garaże, bo nie usłyszałam informacji jak wygląda przekształcenie… Wiem, że we wszystkich miastach są z tym duże problemy, z garażami. Ponawiam więc pytanie z tego 2018 r. – co z przekształceniem użytkowania wieczystego we własność, gruntów pod usługi lub inne funkcje? Czy państwo prowadzą takie prace w ogóle nad tym?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselMalgorzataChmiel">Chciałam jeszcze zwrócić uwagę – pani minister powiedziała, pochwaliła, że to, iż wszystko poszło w miarę sprawnie, co potwierdzam, jest niewątpliwą zasługą samorządów. Chciałam zwrócić uwagę, że cały ciężar obsługi tej ustawy został zrzucony na samorządy, a wojewoda tylko jedno co robi, to pobiera półopłatę przekształceniową. To jest kolejna ustawa, która została zrzucona na samorządy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselMalgorzataChmiel">Chciałam o garaże zapytać, o inne usługi i czy są prowadzone badania – i jeszcze jedno. Ze strony ministerstwa przeczytałam informację, że zaświadczenia dla mieszkańców, które są wydawane po okresie, który przewidywała ustawa, również mogą podlegać ustawowej obniżce, maksymalnej, tak jakby były zapłacone do końca 2019 r. Chciałam się zapytać, czy przewidują państwo końcową datę tych zaświadczeń, które będą… No bo trudno, żeby za rok, dwa czy za pięć również były uznawane z tą maksymalną obniżką. Państwo wiedzą pewnie, że maksymalna bonifikata przysługuje tylko wtedy, kiedy w całości zapłaci się opłatę przekształceniową, a jeżeli ona jest rozłożona na 20 lat, to wtedy ta bonifikata nie przysługuje. Więc na te pytania prosiłabym o odpowiedź. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMariuszTrepka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, z tej informacji, którą przed chwilą usłyszeliśmy, ta ustawa była wyczekiwana przez społeczeństwo, przez obywateli i to, co pani poseł powiedziała, że samorządy ogrom pracy włożyły w tę ustawę, to nie do końca tak jest, bo z tej ustawy 10% bodajże tych opłat zostaje w samorządzie. To jest jedno, ale ja przy okazji omówienia tej ustawy chciałbym zapytać o tak jakby dalszy ciąg – kiedy możemy spodziewać się ustawy dla firm, które… Osobiście do mojego biura kilka firm się zgłosiło, że też by chciały skorzystać z takiej możliwości jak zwykły obywatel, chciałyby przekształcić swoje użytkowanie wieczyste, które mają jako firma, na własność i zapłacić czy taką bonifikatę podobną jak obywatel, czy w jakiś inny sposób. Ja składałem interpelację w tym temacie, dostałem odpowiedź i chciałbym dzisiaj dopytać, na jakim etapie jest procedowanie w ministerstwie tej ustawy rozszerzającej właśnie przekształcenie użytkowania wieczystego na własność dla firm i instytucji, które chciałyby z tego skorzystać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeszcze pani poseł Chmiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMalgorzataChmiel">Szanowny panie pośle, to, że wojewoda pobiera opłatę przekształceniową tylko… Dotyczyła moja wypowiedź oczywiście tylko przekształcenia terenów Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Nie widzę zgłoszeń ze strony posłów. Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTAnnaKornecka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zaczynając od początku, jeśli chodzi o kwestie związane z przekazaniem lub delegowaniem znacznych obowiązków bądź wielu zadań na samorządy, to trzeba zwrócić uwagę na to, że jest to podyktowane jakby istotą prawa użytkowania wieczystego. Właścicielem gruntów w przeważającej większości były właśnie samorządy i stąd konieczność ich aktywnego udziału i wsparcia w tym procesie. Część gruntów jest gruntami Skarbu Państwa, ale w miastach, w większości dużych miast na prawach powiatu to również lokalny samorząd administruje gruntami należącymi także do Skarbu Państwa, więc stąd jakby naturalna konsekwencja, że musieliśmy tutaj delegować te zadania. Myślę, że nie można się dopatrywać w tym zakresie żadnej niesprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTAnnaKornecka">Maksymalna obniżka, która jest utrzymana również w stosunku do tych nieruchomości, co do których wydano zaświadczenie po upływie 12 miesięcy, jest uzasadniona tym, że jeżeli samorząd nie wydał tego zaświadczenia w terminie, to żeby osoba, która została uwłaszczona, nie była na tym stratna.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTAnnaKornecka">Czy przewidujemy końcową datę – co do zasady nie, ze względu na to, że wszyscy obywatele są równi w swoich prawach i fakt, że samorząd opóźnił się z wydaniem zaświadczenia w terminie, nie może generować skutków negatywnych. Liczymy na to po prostu, że te zaświadczenia się skończą, to znaczy jest to skończona liczba zaświadczeń, więc po prostu chcielibyśmy, żeby ten proces do końca tego roku został już wszędzie, w każdym samorządzie, w każdym mieście zakończony, ale musimy też dać samorządom ten czas i dać obywatelom możliwość nieponoszenia negatywnych konsekwencji tego, że bardzo często mamy do czynienia z ogromnym zasobem mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTAnnaKornecka">Teraz przechodząc do tego, nad czym pracujemy. Moje dzisiejsze sprawozdanie dotyczy ustawy, która już obowiązuje, ustawy z 2018 r. Jak najbardziej pracujemy zarówno nad projektem dotyczącym przekształcenia dla przedsiębiorców – tu obowiązywała nas procedura prenotyfikacji w Komisji Europejskiej, która zajęła nam kilka miesięcy, nawet nie wiem czy nie kilkanaście. Tak mogłabym powiedzieć. Jesteśmy już na etapie, w którym uzgodniliśmy ten projekt i oczekuje on na wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, więc niebawem ujrzy światło dzienne, natomiast te zasady będą troszeczkę odbiegały od zasad, z którymi mieliśmy do czynienia przy obywatelach, ze względu na kwestie związane z pomocą publiczną i tutaj otrzymaliśmy wytyczne wprost z Komisji Europejskiej, że pewnych zasad, że pewnych reguł musimy się trzymać.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTAnnaKornecka">To samo dotyczy nieruchomości przeznaczonych na inne funkcje aniżeli mieszkaniowa, czyli właśnie m.in. garaży. Prowadzimy prace na razie w stosunku do gruntów będących własnością spółdzielni mieszkaniowych, bo to jest taka pierwsza potrzeba, którą musimy rozwiązać. Natomiast jeśli chodzi o grunty będące we własności prywatnej przeznaczone na inne cele, to tu też te inne usługi bardzo często zostaną już wyczerpane przez ustawę o przekształceniu na rzecz przedsiębiorców, później przekształcimy w spółdzielniach mieszkaniowych i na końcu zobaczymy, czy został nam jeszcze jakiś zasób do tego, żeby przekształcić kolejne nieruchomości. Natomiast garaże znajdujące się w budynkach mieszkalnych, wszystkie te, które są na gruntach Skarbu Państwa, zostały obligatoryjnie przekształcone. Te, które są na gruntach jednostek samorządu terytorialnego – wówczas zależy to od uchwały rady gminy. Tutaj nie mamy żadnego władztwa w tym zakresie, ale tego typu kwestie powinny być również rozwiązane tożsamo, bliźniaczo do tego, jak rozwiązaliśmy tę sytuację w przypadku Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTAnnaKornecka">I bonifikata… Ale tu może pan dyrektor dopowie, żeby nie było tak, że coś…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGospodarkiNieruchomosciamiMinisterstwaRozwojuPracyiTechnologiiFilipSyrkiewicz">Filip Syrkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Nieruchomościami. Pozwolę sobie tylko doprecyzować. Oczywiście, uzupełniając wypowiedź pani minister, do tego przekształcenia doszło, jeżeli mieliśmy do czynienia z nieruchomościami, które są zabudowane budynkami mieszkalnymi wraz z garażami. Natomiast ta możliwość, która leży po stronie organów stanowiących samorządów, odnosi się do stanowienia bonifikat od opłat rocznych oraz opłat jednorazowych z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego we własność. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Proszę, pan poseł Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, Wysoka Komisjo, ja mam tylko jedną prośbę, ponieważ nie otrzymaliśmy takiego materiału w formie pisemnej, który oznaczałby jakąś formalną, pisemną ocenę funkcjonowania tej ustawy. Muszę z przykrością stwierdzić, że to jest kolejne posiedzenie Komisji dotyczące pewnej analizy zagadnień, gdzie nie otrzymujemy takiej oceny w formie pisemnej. To oczywiście, w mojej ocenie, nie powinno mieć miejsca. Takie oceny powinny być dokonywane w formie pisemnej i bardzo bym prosił o to, abyśmy taką właśnie ocenę otrzymali. Najlepiej przez sekretariat Komisji, żeby ona z sekretariatu mogła trafić do wszystkich posłów. Bardzo o to proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. I jeszcze pan poseł Trepka.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMariuszTrepka">Pani minister, ja bardzo dziękuję za tę informację, ale chciałbym dopytać, kiedy państwo przewidują procedowanie nad tym projektem ustawy na Radzie Ministrów i kiedy ewentualnie może ona trafić pod obrady Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiTAnnaKornecka">Mamy nadzieję, że ustawa zostanie przyjęta przez Radę Ministrów we wrześniu tego roku i jeszcze w czwartym kwartale chcielibyśmy, żeby trafiła do parlamentu. Jeśli chodzi o kwestie związane z oceną, to przekazaliśmy do protokołu pisemną wersję tej oceny, tak że jak najbardziej taki materiał zostanie przekazany do wszystkich posłów, mam nadzieję, za pośrednictwem protokołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Nie widzę więcej zgłoszeń. Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie, dziękuję serdecznie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>