text_structure.xml 59.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Na początek może sprawdzimy kworum. Proszę bardzo wszystkich obecnych online o naciśnięcie przycisku celem sprawdzenia kworum, a państwa tutaj na miejscu też proszę o przyciśnięcie odpowiedniego przycisku.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Wypowiem regułkę, a więc: informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Przypominam, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji przez posłów uczestniczących zdalnie w posiedzeniu należy przesyłać poprzez czat w aplikacji  whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego Komisji. Posłowie członkowie Komisji obecni na sali głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają w tym celu tabletów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Stwierdzam kworum. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Witam serdecznie posłów. Witam pana ministra Grzegorza Witkowskiego oraz pozostałych gości, a jako że goście są online, pozwolę sobie państwa przywitać. Będziemy się widzieć i słyszeć, ale nie bezpośrednio. Witam panią Agnieszkę Dynię, specjalistę  ds. hydrotechnicznych ochrony wybrzeża w Urzędzie Morskim w Szczecinie, panią Monikę Bielską, głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Morskiej, pana Macieja Brzosko, doradcę technicznego w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, panią Mariolę Chojnacką, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury, pana Jacka Dubińskiego, przewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, OPZZ, panią Małgorzatę Gruberską-Gorgol, naczelnik wydziału w Departamencie Gospodarki Morskiej, pana Pawła Krężela, zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej, pana Roberta Mokrzyckiego, głównego inspektora ds. ochrony wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni, panią Annę Stelmaszyk-Świerczyńską, zastępcę dyrektora ds. technicznych w Urzędzie Morskim w Gdyni, pana Pawła Szumnego, zastępcę dyrektora ds. technicznych w Urzędzie Morskim w Szczecinie, pana Pawła Trzaskowskiego, wicedyrektora Departamentu Środowiska Najwyższej Izby Kontroli i panią Marzenę Żuchowską, główną inspektor ochrony wybrzeża w Inspektoracie Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie dokumentu: Informacja z wykonania w 2021 roku programu wieloletniego pod nazwą „Program ochrony brzegów morskich” oraz harmonogramu prac na rok 2022 (druk nr 2105). Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Przypominam, że informacja zawarta w druku nr 2105 została skierowana 24 kwietnia bieżącego roku przez panią marszałek Sejmu do Komisji w celu rozpatrzenia. Na początek bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, co roku przedstawiamy informację z wykonania programu wieloletniego Program ochrony brzegów morskich. Nasze Morze Bałtyckie, niestety czy na szczęście, jest dosyć kapryśne i przyprawia nam w czasie wakacji wiele szczęścia, a w czasie sztormów wiele nieszczęścia. Musimy je co roku odrestaurować, odbudowywać, zasilać piaskiem, itd., itd. Co roku 34 milionów złotych jest przeznaczanych w budżecie państwa polskiego na ochronę brzegów morskich. Za inwestycje te odpowiadają dwa urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Urząd Morski w Gdyni wykonał sztuczne zasilanie w rejonie miejscowości Ustka, Rowy, na Półwyspie Helskim, w rejonie Juraty, Władysławowa. W 2021 roku zrealizowano roboty związane z doszczelnianiem ścianki falochronu wschodniego w Rowach na długości 60 metrów. Zrobiliśmy również, szanowni państwo, budowę wjazdów technologicznych w Gdyni Oksywiu oraz w Rozewiu. Była budowa progów podwodnych w Gdyni Orłowie. Gdynia Orłowo jest o tyle szczególnym miejscem, szanowni państwo, że mamy tam Klif Orłowski, który z roku na rok ulega bardzo dużej erozji. Naprawdę przyprawia nas to o duży ból serca i ból głowy, że taka perełka krajobrazowa ulega erozji, niemniej jednak jest to Trójmiejski Park Krajobrazowy. Szczegółowo powie o tym pani dyrektor Stelmaszyk-Świerczyńska z Gdyni. Niemniej jednak z roku na rok tracimy klif, ale też cały czas nie ustajemy w pracach, żeby ochronić go przed kolejnymi burzami, kolejnymi sztormami, kolejnymi stratami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Umocnienie brzegowe, Rewa. Wykonanie opaski brzegowej. Przebudowa podstawy umocnienia brzegowego w Jastrzębiej Górze. Remont odwodnienia opaski brzegowej w Rozewiu chroniącej klif w Rozewiu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Urząd Morski w Szczecinie wykonał sztuczne zasilanie brzegu w miejscowościach Wicie, Ustronie Morskie oraz w Kołobrzegu. Wykonano również opaskę brzegową w Jarosławcu na terenie Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Kołobrzegu, był to kilometr, w Międzywodziu też kilometr. Wymieniono oraz przebudowano zespół ostróg drewnianych zlokalizowanych w miejscowości Dziwnów. Oprócz wspomnianych przedsięwzięć Urząd Morski w Szczecinie w ubiegłym roku prowadził monitoring brzegu morskiego na podstawie danych uzyskanych metodą lotniczego skanowania laserowego i fotogrametrycznych zdjęć lotniczych, kontrole stanu technicznego budowli ochrony brzegów morskich, a także inne działania.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Chciałbym państwu zwrócić uwagę na fakt, że w ubiegłym roku zaplanowano w ramach programu realizację zadań na ponad sześciu kilometrach linii brzegowej, dokładnie było to 6,3 kilometra. Na koniec 2021 roku wykonano zabezpieczenia na prawie 6 kilometrach. Nie udało nam się zrobić 300 metrów ze względu na warunki atmosferyczne oraz sprawy związane z pandemią koronawirusa. Niektóre firmy podwykonawcze musiały zawiesić swoją działalność, ale 300 metrów naprawdę jest do nadrobienia w najbliższym roku. Ogólnie na realizację Programu ochrony brzegów morskich 2004-2023 przewidziano środki w wysokości 911 milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">To by było, szanowni państwo, tyle tytułem wstępu. O sztucznym zasilaniu już mówiłem, jeżeli chodzi o Urząd Morski w Szczecinie, były to Ustronie, Kołobrzeg, Międzywodzie. Gdynia. W Gdyni to jest właśnie Gdynia Orłowo, Oksywie, Rewa, Władysławowo, Ustka, Rowy. W sumie 18,5 miliona złotych zostało wydane przez Urząd Morski w Gdyni, a przez Urząd Morski w Szczecinie zostało wydane prawie 11 milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Zanim oddam głos dyrektorom urzędów morskich w Szczecinie i Gdyni, panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym poinformować państwa, a jest to świeża informacja z godz. 12:00, że tak wyczekiwany i ważny w kontekście geopolitycznym kanał żeglugowy łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oddany do użytkowania 17 września tego roku. Tą optymistyczną wiadomością chciałbym zakończyć oraz bardzo przeprosić, że nie będę mógł do końca być z państwem na spotkaniu, ale jak rozumiem, zrekompensujemy to sobie na innych posiedzeniach Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Są posłowie. Proszę. Nie widziałem, czy pierwszy był pan poseł Wieczorek czy pan poseł Urbaniak. Proszę bardzo, pan poseł Urbaniak Michał, Konfederacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMichalUrbaniak">Dziękuję bardzo. Dziękuję też za wyrozumiałość ze strony pana posła Wieczorka. Obiecuję, że będzie krótko. Otóż przeczytałem raport, który tutaj pan minister nam przekazał. Zastanawia mnie, co się stało z odcinkiem od Zalewu Wiślanego do Trójmiasta, ponieważ według dokumentów, w zasadzie nie było to robione oczywiście poza przekopem Mierzei Wiślanej, który jak wiemy, jest dużą inwestycją. Cieszę się, trzymam za słowo, że 17 września zostanie on uruchomiony, otwarty. Ale czy nie było żadnych innych inwestycji w kwestii zabezpieczenia brzegów morskich na tym odcinku? Jeżeli nie było, to, czy coś jest planowane na kolejne lata? Wiemy, że erozje również dotyczą tej części naszego wybrzeża, ona też jest istotna z punktu widzenia turystyki, z punktu widzenia właśnie gospodarki morskiej. Wiemy przecież chociażby o stoczniach rzecznych, które istnieją niedaleko ujścia Wisły i naturalnie też potrzebują zabezpieczenia brzegów, zabezpieczenia ze strony wpływu wody z Bałtyku do zalewu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Przepraszam, jaka jest stocznia rzeczna przy ujściu Wisły?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMichalUrbaniak">Jedna ze stoczni, która zajmuje się jachtami, ale akurat to są didaskalia, natomiast interesuje mnie, czy coś jest planowane w ogóle na tym odcinku, dlatego że to też jest odcinek istotny. Chciałbym także wiedzieć trochę pobocznie, skoro już przekop będzie działać, a wiemy, że jest on istotny z punktu widzenia strategicznego, jak w końcu będą wyglądać koszty przekopu, ile ostatecznie państwo wydadzą na tę inwestycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Poproszę, żeby pan minister jeszcze chwilkę został. Poproszę pana posła Wieczorka o zabranie głosu. Może wtedy będą jeszcze jakieś krótkie odpowiedzi, a później będziemy dyskutować, oglądać prezentację. Proszę bardzo, w tej chwili pan poseł Dariusz Wieczorek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselDariuszWieczorek">Po pierwsze, jeżeli chodzi o przekop, skoro pan minister o tym poinformował, proszę również o ostateczną informację dotyczącą wartości całego tego zadania, jego kosztów, ile to nas rzeczywiście, realnie kosztowało, skoro wiemy, że budowa zbliża się do końca.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselDariuszWieczorek">Drugie pytanie dotyczy Urzędu Morskiego w Szczecinie. Urząd zaplanował w tym roku, w roku 2021 kwotę 15 300 tys. zł, zrealizował zadania za niecałe 11 mln złotych. Jakie są powody niezrealizowania tychże zadań, z czego to wynikało?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselDariuszWieczorek">I ostatnia kwestia, przepraszam przedostatnia kwestia dotycząca tego, że od rozpoczęcia realizacji programu do dnia 31 grudnia zrealizowano zadania na łączną kwotę 603 mln złotych, co daje wykonanie wydatków w programie na poziomie 66,2%. Proszę o wyjaśnienie, czy to jest 66,2% od 100% planowanych czy to są wydatki do końca programu. Program jest chyba piętnastoletni. Proszę przypomnieć, kiedy się rozpoczął i kiedy ma się zakończyć. Wtedy będziemy wiedzieli realnie, jak wygląda wykonanie programu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselDariuszWieczorek">I ostatnia kwestia. Są tutaj proponowane zadania na rok 2022. Widać wyraźnie spory wzrost kosztów. Czy plany, które tutaj macie, nie wiem, chociażby w Niechorzu jest kwota 11 200 tys. zł, są już na podstawie nowych cen i waszych informacji o tym, o ile wzrosły koszty czy też to będzie się w trakcie roku zmieniać? Kiedy planujecie w 2022 roku ogłosić przetargi na wykonanie zadań? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Pan poseł Artur Łącki, Koalicja Obywatelska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselArturLacki">Rzadko mi się to zdarza, ale chciałbym podziękować za Program ochrony brzegów morskich, dlatego że to jest ważna rzecz, szczególnie dla gmin turystycznych, szczególnie dla moich gmin, takich gmin jak Dziwnów i Rewal. Są to gminy, które głównie czerpią dochód z turystów. Czerpią dochód z turystów, dlatego że mamy morze, dlatego że mamy plaże. Plaże te trzeba chronić. Dziękuję jeszcze raz. Dziękuję za rok 2022, mam nadzieję, że zostanie zrealizowany, dlatego że największa część wydatkowania w roku 2022 jest właśnie w mojej gminie. Jest to ochrona brzegu morskiego w miejscowości Niechorze, Pogorzelica oraz bicie osławionych ostróg, o co dopominaliśmy się, kłóciliśmy od trzydziestu lat.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselArturLacki">Nie będę już pytał o Mierzeję Wiślaną, dlatego że koledzy zapytali. Zapytam o lata 2022-2023, a raczej chciałbym przypomnieć, że państwo już zrobiliście fajną ochronę brzegów w miejscowościach Rewal, Trzęsacz i Pobierowo, ale zostały odcinki właśnie od Pobierowa do Pustkowa, które mieliście... Zadawałem pytania w poprzednim roku. Mieliście monitorować, jak wyglądają odcinki niezabezpieczone po zrobieniu ostróg w miejscowościach Pobierowo, Trzęsacz i Rewal. Chciałbym na którymś posiedzeniu Komisji albo na piśmie, jeżeli pan minister pozwoli, dostać odpowiedź, czy będziecie w związku z tym jednak chronili brzegi w tych miejscach, w których ostrogi nie zostały wybudowane. Czy według was, czy według naszych specjalistów wygląda to, że nie trzeba będzie tego robić? Mnie się wydaje jednak, że trzeba będzie to robić. Chciałbym, żebyśmy tutaj mówili o tym jednym głosem. Dziękuję bardzo. Jeszcze raz dziękuję za program.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Panie ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Szanowni państwo, wszelkie podziękowania za realizację programu należą się przede wszystkim urzędom morskim oraz pracownikom odpowiedzialnym zarówno za inwestycje, jak i ich realizację oraz rozliczenie. Z tego miejsca kłaniam się im w pas i dziękuję za to, że wykonali to w sposób profesjonalny. Cieszę się, że to widać, dlatego że gospodarka morska to nie tylko stocznie, porty, promy, ale też turystyka i przystanie, na co dzień zapełniane z Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Urbaniaka, jeżeli chodzi o Mierzeję Wiślaną oraz inwestycje przy ujściu Wisły, to bardzo proszę panią dyrektor Stelmaszyk-Świerczyńską o odpowiedź na to pytanie. Pan poseł Wieczorek też zadał pytanie o Mierzeję Wiślaną, o koszty. Mogę panu powiedzieć tylko tyle, że ostateczny koszt oczywiście podam państwu najwcześniej w październiku, w listopadzie tego roku, kiedy zakończymy całą inwestycję. Konia z rzędem temu, kto przewidzi i koszty pracy, i koszty stali, i koszty wykończenia, jak się będą kształtować w kontekście najbliższych miesięcy. Wrócę do państwa z tą informacją w październiku, w listopadzie. Już teraz zapraszam państwa, w ogóle całą Komisję zapraszam na uroczyste otwarcie, żebyście sobie państwo wpisali w kalendarzu 17 września. To nie tylko agresja na Polskę, ale również otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Pan poseł Łącki pytał, ale to też jest pytanie do urzędu morskiego. Jest prośba do Urzędu Morskiego w Szczecinie o...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselArturLacki">Odpowiedź nie musi być dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Jasne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselArturLacki">Rozmawialiśmy o tym, że te miejsca miały być monitorowane. Chciałbym to wiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">To bardzo proszę o informacje od pana dyrektora Szumnego, czy jest to monitorowane. Jeżeli nie, to proszę o odpowiedź na piśmie do nas. Przekażemy ją panu posłowi Łąckiemu. Szanowni państwo, naprawdę muszę już kończyć. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję, panie ministrze. Poradzimy sobie tutaj. Otwieram dyskusję. Przed wypowiedzią proszę o przedstawianie się. Pierwszą osobą, zarazem osobą, która też odpowie na pytanie, jest zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni, pani Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. Zgłaszała się i zarazem będzie mogła udzielić odpowiedzi. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Dziękuję bardzo. Witam pana przewodniczącego. Witam wszystkich państwa posłów oraz innych uczestników posiedzenia. Chciałabym się odnieść do kilku rzeczy, od Zalewu Wiślanego do Trójmiasta. Program ochrony brzegów morskich dotyczy tylko brzegów morskich, nie dotyczy brzegów rzek. Oczywiście tam też są wody morskie. Robimy tam inwestycje, ale nie z tego programu. Jeżeli chodzi o brzegi Wisły, to nie mogą być finansowane z tego programu i też nie są finansowane. Natomiast jeżeli chodzi o odcinek od przekopu do Trójmiasta, w poprzednich latach był on finansowany z projektu pogłębienia toru podejściowego do portu północnego, gdzie pozyskiwaliśmy prawie  5 milionów metrów sześciennych piasku. Był on sypany między innymi na plaże Stegny, Sztutowo. Było tam robione sztuczne zasilanie. W tej chwili w najbliższym czasie na odcinku do Wisły nie przewidujemy innych działań. W ramach budowy przekopu również są pozyskiwane pewne ilości urobku piaszczystego. Są one też wysypywane na plaże Mierzei Wiślanej, ale raczej w odległości kilku kilometrów od przekopu. Są naturalnie przemieszczane przez ruch rumowiska, który jest z zachodu na wschód. Na tą chwilę nie widzimy tam dużych zagrożeń.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Obecnie również prowadzimy prace, pogłębiany tor wewnętrzny w porcie północnym. Tam też przewidujemy pozyskanie około 2,5-3 milionów metrów sześciennych piasku. Z tego będzie zasilone między innymi Orłowo, o którym mówił minister. Będzie to największe zasilanie w historii tego odcinka brzegu, około 250 tys. metrów sześciennych. Mamy nadzieję, że na kilka lat wzmocni to ten odcinek. Prowadzimy badania dotyczące progów podwodnych, tak jak państwo widzieli w sprawozdaniu. Na razie są to prace dokumentacyjne, badania geologiczne i koncepcyjne. W przeciągu kilku lat na pewno opracujemy projekt. Wtedy odcinek ten będzie dodatkowo chroniony najprawdopodobniej progami podwodnymi, zanurzonymi albo wynurzonymi, zależy co nam wyjdzie z obliczeń. To były odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Jeżeli chodzi o przekop, to też chciałabym trochę uzupełnić. Jeżeli chodzi o sam przekop przez Mierzeję Wiślaną, to zakończenie jest przewidywane, tak jak zaznaczył pan minister, na wrzesień, natomiast trwają jeszcze prace na rzece Elbląg. Termin ich zakończenia to kwiecień przyszłego roku. Trwają również prace, będą trwały prace pogłębiarskie na kanale przez Zalew Wiślany. W tej chwili jest dopiero ogłoszony przetarg na zakres prac. Wpłynięcie na Zalew Wiślany będzie możliwe, natomiast osiągnięcie pełnych parametrów całego przedsięwzięcia to jest dopiero przyszły rok. Pływanie między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym będzie możliwe już od września. Jeżeli chodzi o zabezpieczenia, już powiedziałam.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Nie wiem, czy teraz mogłabym przedstawić naszą prezentację czy najpierw dyskutujemy. Panie przewodniczący, jaki jest plan?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Pani dyrektor, mam propozycję. Jako że są osoby, które się zgłosiły do głosu, myślę, że najpierw wysłuchamy głosu w dyskusji, a później mamy dwie prezentacje. Jedna prezentacja jest pani, a druga jest Urzędu Morskiego w Szczecinie. Myślę, że po dyskusji pójdziemy z prezentacjami. Na tą chwilę jeszcze nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Dobrze. Ok. Dziękuję bardzo za informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Proszę bardzo. Jako drugi do głosu zgłosił się przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, OPZZ, pan Jacek Dubiński, ale proszę o przedstawienie się, dlatego że jest to ważne ze względu na protokół.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyFederacjiZwiazkowZawodowychMarynarzyiRybakowprzewodniczacyRadyOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychwojewodztwazachodniopomorskiegoJacekDubinski">Dziękuję, panie przewodniczący. Witam wszystkich. Jacek Dubiński. Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Chciałbym powiedzieć, że tutaj bardziej występuję jako wiceprzewodniczący zachodniopomorskiej rady dialogu społecznego.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyFederacjiZwiazkowZawodowychMarynarzyiRybakowprzewodniczacyRadyOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychwojewodztwazachodniopomorskiegoJacekDubinski">Na początku chciałbym uzupełnić to, co powiedział pan minister Witkowski, że w ramach inwestycji morskich były wykonane, co obserwowałem, dwie opaski w rejonie Pogorzelicy. Jest to połączenie Pogorzelicy z Niechorzem do ul. Leonida Teligi. Chciałbym powiedzieć, że po to, żeby praca ta się utrzymała, potrzebna jest kolejna praca morska, tzw. ostrogi. Są potrzebne z tego względu, że teraz czterokrotnie obserwowałem, jak wygląda plaża pomiędzy tymi odcinkami, a więc Pogorzelicą i Niechorzem. Plaży praktycznie w tej chwili nie ma, pozostało jej półtora metra, woda dochodzi już do opasek. Przejścia nie ma. Miejmy nadzieję, że opaski są dobrze wykonane, a wyglądały bardzo dobrze, i że wytrzymają. Tak więc trzeba by było pomyśleć o przedłużeniu owej inwestycji w sensie zabezpieczenia. To jest jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyFederacjiZwiazkowZawodowychMarynarzyiRybakowprzewodniczacyRadyOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychwojewodztwazachodniopomorskiegoJacekDubinski">Druga sprawa, o której tutaj było mówione również, dotyczy kwestii turystyki. Chciałbym zauważyć, że praktycznie cały brzeg morski w zachodniopomorskim i dalej – jak mówię, reprezentuję zachodniopomorskie jako rada dialogu społecznego – należy do obszarów Natura 2000. Kwestia tego, jak się zachowujemy w tym obszarze, abstrahując od polityki europejskiej, jest istotna także dla województwa. Chodzi o to, żeby utrzymać ów teren wzdłuż brzegów, także to, co jest przy brzegu. Wycinanie lasów w tym pasie powoduje osłabienie brzegów. Jeżeli wytniemy drzewa i powstaną tam różnego rodzaju, nie nazwałbym tego inwestycjami, ale różnego rodzaju budynki, spowoduje to osłabienie brzegów. Jest to jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyFederacjiZwiazkowZawodowychMarynarzyiRybakowprzewodniczacyRadyOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychwojewodztwazachodniopomorskiegoJacekDubinski">Druga sprawa dotyczy Pogorzelicy, gdzie praktycznie opaska kończy się  na ul. Leonida Teligi. Dalej 200 metrów jest rozpoczęta, na szczęście na razie zamknięta, inwestycja dewelopera Wielkopolski Fundusz Hipoteczny, który faktycznie chce budować hotel na plaży. Nie wiem, czy otrzymał zezwolenie pana wójta gminy Rewal czy również urzędu morskiego. Tak samo wcześniej został zbudowany w Pobierowie Hotel Gołębiewski. Chciałbym zwrócić uwagę, że wszystkie państwa, które mają tego typu obszary, a oprócz tego mieszkańcy miast, które są najeżdżane turystycznie, czyli mieszkańcy wybrzeża ograniczają to. Jeżeli na wybrzeżu wybudujemy ileś tam hoteli, które spowodują, że plaże zostaną zniszczone i zadeptane, będzie to biznes jednorazowy. A więc powinniśmy jednak zwrócić uwagę na takie inwestycje, zwłaszcza te, które naruszają obszar Natura 2000. Prace są robione. Tak jak powiedziałem, praca, którą widziałem, jest dobrze zrobiona, ale należałoby to utrzymać oraz nie niszczyć tego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Teraz poproszę zastępcę dyrektora, pana Pawła Szumnego z Urzędu Morskiego w Szczecinie. Od razu mam pytanie albo może na razie poproszę o zabranie głosu, a później zapytam się, czy są jeszcze jakieś głosy i przejdziemy do prezentacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#UrzeduMorskiegowSzczeciniePawelSzumny">Dzień dobry, panie przewodniczący. Witam serdecznie wszystkich gości. Panie przewodniczący, chciałbym przekazać głos pani naczelnik Żuchowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Dzień dobry, panie przewodniczący. Dzień dobry wszystkim gościom. Chciałabym się odnieść do pytania, do kwestii niewydatkowania budżetu, który został przydzielony Urzędowi Morskiemu w Szczecinie, oczywiście budżetowi związanemu z wykonaniem Programu ochrony brzegów morskich. Faktycznie na koniec roku mieliśmy spracowaną, że tak powiem kolokwialnie, kwotę około 11 mln zł, natomiast pragnę tutaj wszystkich uspokoić, że wydatkowaliśmy całą kwotę, to jest 15 300 tys. zł. Pod koniec roku można było skorzystać z możliwości zgłoszenia inwestycji, które mogą być narażone na nieukończenie ich z końcem roku 2021, zgłoszenia ich do wydatków państwa, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Analizując sytuację skorzystaliśmy z tej możliwości. Do wydatków niewygasających zgłosiliśmy trzy zadania. Była to budowa opaski brzegowej w Jarosławcu, sztuczne zasilanie w miejscowości Ustronie Morskie i w miejscowości Kołobrzeg. Dostaliśmy na to zgodę. Dzięki temu prace mogły być kontynuowane. Prace te zostały już zakończone, odbiory się odbyły, wszystko już zostało zapłacone. A więc nasz budżet, który był przeznaczony na Program ochrony brzegów morskich w wysokości 15 mln zł w roku 2021, został wydatkowany w 100%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś głosy online? Jeżeli nie, to chciałbym zapytać szanownych posłów, czy chcieliby jeszcze zabrać głos. Proszę bardzo. Widzę, że zgłasza się pan poseł Artur Łącki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselArturLacki">Oczywiście zwracam się do Urzędu Morskiego w Szczecinie. Chciałbym poprosić o wyjaśnienie. Mamy tutaj plan zadań na 2022 rok, gdzie mamy rejon, odcinek brzegu, otwarte morze 30, Niechorze 2 km, ale z podanych cyfr wygląda więcej, dlatego że jest to 364,0 km – 368,3 km. Wygląda więc, że jest 4,3 km. W opisie mamy 364,3 km – 365,95 km, a więc mniej niż 2 km, gdyż 1,65 km. Wobec tego chciałbym się dokładnie dowiedzieć, na jakim odcinku ostrogi będą budowane. I jeszcze techniczna sprawa. Kiedyś mierzyłem to krokami, ale chciałbym dowiedzieć się od fachowców, co ile metrów buduje się ostrogę. Czy jest jakaś konkretna odległość, nie wiem 100, 150, 200 metrów czy też w zależności od terenu? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Jeszcze raz poproszę pana Pawła Szumnego, zastępcę dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#UrzeduMorskiegowSzczeciniePawelSzumny">Panie przewodniczący, przekazuję głos pani Marzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Witam ponownie. Jeżeli chodzi o pierwsze pytanie, to, o co pan pytał, wynika to wprost z ustawy, z Programu ochrony brzegów morskich. Są tam wskazane odcinki, które zostały w programie wpisane do zabezpieczenia, które są ujęte w Programie ochrony brzegów morskich. Faktycznie mają one większe wartości, natomiast my poruszamy się wewnątrz odcinka. Stąd nazwa naszego zadania to jest budowa ostróg brzegowych na odcinku brzegu morskiego Niechorze-Pogorzelica. Ma ona już mniejszą wartość, ponieważ mieści się w odcinku wskazanym w Programie ochrony brzegów morskich. Realizując inwestycję z Programu ochrony brzegów morskich nie możemy wychodzić poza odcinki sztywno narzucone w programie. Być może stąd są te rozbieżności, o których pan wspomina, na pewno stąd są te rozbieżności, o których pan wspomina. Mam nadzieję, że wyczerpałam odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Jeszcze w odniesieniu do ostróg brzegowych przyjmuje się rozstaw ostróg pomiędzy 80 a 120 metrów w zależności od sytuacji na brzegu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję pani Marzenie Żuchowskiej. Już będziemy przechodzić do prezentacji. Poproszę teraz zastępcę dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, panią Annę Stelmaszyk-Świerczyńską, która przedstawi nam prezentację. Na pewno jest ona bardzo ładna, bardzo długa, ale prosimy o tzw. w Sejmie ramy czasowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Będę się starała najpierw włączyć prezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Prezentacja jest u nas widoczna, tylko jeszcze powiększenie i może iść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Ok. Dobrze. Najpierw realizacja zadań w ubiegłym roku. Pan minister już to częściowo odczytał. Umocnienie brzegowe. W tym momencie są to prace dokumentacyjne, przygotowawcze do inwestycji. Wykonanie wjazdu technologicznego. Uzyskano pozwolenie na budowę. Obecnie trwa przetarg. Budowa progów podwodnych Gdynia Orłowo. Opracowano analizę prądów i palowania. To też są prace dokumentacyjne. W bieżącym roku trwają dalsze prace dokumentacyjne.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Przebudowa umocnienia brzegowego w Jastrzębiej Górze. Tam mamy dosyć szczególną sytuację. Mamy już zawartą umowę z wykonawcą, który zrealizował dostawy materiałów konstrukcyjnych, natomiast przedłuża nam się kwestia dokumentacyjna, ale już jest na ukończeniu. Rozpoczęto procedurę uzyskania pozwolenia na budowę. W najbliższym czasie powinniśmy uzyskać pozwolenie. Wtedy przystąpimy do zasadniczych prac.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Sztuczne zasilanie w miejscowościach Ustka i Rowy. Wykonano bardzo duże zasilanie w miejscowości Rowy. Na długości 300 metrów wyrefulowano 57 tys. metrów sześciennych. To jest na wschód od portu Rowy tuż przed Słowińskim Parkiem Narodowym. Jest to szczególny odcinek brzegu, gdzie jest kwestia zachowania naturalnego stanu brzegu z uwagi na sąsiedztwo parku z jednej strony. Z drugiej strony konstrukcja falochronów powoduje duże ubytki w brzegu. Po sztormach tegorocznych, które były bardzo wyczerpujące dla tego kawałka brzegu, pomimo że refulacja bardzo dużo dała, ochroniła brzeg i dzięki temu nie mamy szkód w zapleczu, w zabudowie, która jest na zapleczu, jest konieczność powtórzenia refulacji. Mamy zamiar jeszcze w tym roku to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Kolejna inwestycja to było zasilanie w Ustce. Tam było to już planowe zasilanie. Dosyć dobrze się trzyma w przewłoce. Dzięki temu, że było zasilanie, wydma nam się nie cofnęła, natomiast zasilanie ubyło w bardzo dużej części. W tym roku jest przewidywany kolejny etap zadania. Od razu było ono przewidziane na trzy lata. Jest to odcinek, który jest tuż za umocnieniem, gdzie były i ostrogi, i opaska brzegowa, i progi. Za tym odcinkiem obserwujemy trochę wzmożoną erozję, dlatego przewidzieliśmy zasilanie aż na trzy lata.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Kolejna robota, kolejne zadanie to jest remont odwodnienia opaski brzegowej w Rozewiu. Tam już jest zawarta umowa w formie: zaprojektuj i wybuduj. Są prace dokumentacyjne i projektowo-badawcze, natomiast nie rozpoczęły się jeszcze roboty in situ, na miejscu.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Kolejna rzecz to wykonanie wjazdu technologicznego w Kuźnicy. Od września trwają tam prace budowlane. Robota jest na ukończeniu. Sztuczne zasilanie w rejonie Władysławowo-Jurata. Jest to cały brzeg zewnętrzny Półwyspu Helskiego. Mamy tam wieloletnią umowę. Odtworzono plaże na łącznej długości 2150 metrów. Po prostu wiosną każdego roku jest naoczny monitoring tego odcinka. Decydujemy, które kawałki wymagają wsparcia. Wtedy odcinki te są robione. Cały ten odcinek jest w Programie ochrony brzegów morskich.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Oprócz tego wykonywaliśmy analizę ochrony brzegów, prace monitoringowo-dokumentacyjne, analizę ochrony brzegów morskich w miejscowości Ustka. Są to odcinki, które w 2020 roku zostały przejęte przez Urząd Morski w Gdyni. Robimy dodatkowe materiały na ten temat. Opracowano ekspertyzę oddziaływania opaski brzegowej z gruzobetonu na brzeg morski w Babich Dołach, dlatego że była inicjatywa społeczna, żeby zlikwidować tę opaskę, jako że była ona robiona przez wojsko w sposób ad hoc, ale zrobiliśmy analizę, że mimo że nie jest ładna, to oddziaływuje na brzeg pozytywnie, chroni go. Dopiero po wybudowaniu innego zabezpieczenia można będzie zlikwidować tę mało estetyczną opaskę, Na tę chwilę musi zostać, ale po to, żeby dyskusja nie toczyła się już dłużej w mediach, zrobiliśmy na ten temat opracowanie.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Zrobiliśmy również opracowanie na temat ewentualnego oddziaływania planowanego pirsu elektrowni jądrowej na brzeg morski. Jako że to jest strategiczna inwestycja państwa, należy umożliwić jej wszelkie możliwe działania na brzegu, ale takie, które będą zrobione w taki sposób, żeby nie szkodzić brzegowi. Dlatego przygotowaliśmy taką analizę. Jest możliwe wybudowanie pirsu natomiast przy zachowaniu określonych reżimów.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Zrobiliśmy również opinię dotyczącą ewentualnego oddziaływania planowanych przystani morskich w rejonie miejscowości Dębki i Ostrowo, tego, w jaki sposób można to zrobić, żeby nie zaszkodzić brzegowi. Zrobiliśmy monitoring brzegów wybrzeża i Zalewu Wiślanego oraz obszarów portowych, ekspertyzę dotyczącą wpływu inwestycji właśnie takiego olbrzymiego wieżowca na las ochrony w pasie technicznym i ochronnym w miejscowości Ustka oraz monitoring środowiskowy porealizacyjny, unijnego projektu w rejonie miejscowości Ustka, Rowy, Łeba.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">W 2021 roku realizowaliśmy też inwestycje dotyczące programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Są to dwie inwestycje. Jest to ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego na kwotę 45 milionów złotych. Jest ona zrealizowana w 53%. W dalszym ciągu realizacja się toczy. Usunięto tam również dodatkowo obiekty niebezpieczne. W związku z oszczędnościami na tejże inwestycji było też wyposażenie służb ochrony wybrzeża w sprzęt. Druga inwestycja to zabezpieczenie przeciwpowodziowe Krynicy Morskiej na kwotę 32 milionów złotych. Jest to inwestycja zakończona, która uzyskała już pozwolenie na użytkowanie.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">W roku 2022 z Programu ochrony brzegów morskich planujemy wydatkować  18 360 tys. zł. W większości są to kontynuacje tych robót, które były zrobione w roku bieżącym, więc już nie będę ich omawiać. W ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dodatkowo wprowadzamy też monitoring hydrodynamiczny Półwyspu Helskiego. Planujemy zakończenie budowy systemu ostróg umocnienia brzegowego w Kuźnicy. Już w tej chwili jest podpisana umowa. Wykonawca wchodzi na budowę. Jest planowane również zakończenie dostaw sprzętu dla służb ochrony wybrzeża i budowa hali dla mobilnych zabezpieczeń przeciwpowodziowych.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Teraz to, co najciekawsze. Tutaj widzimy sztuczne zasilanie, to znaczy tutaj widzimy brzeg wyerodowany w tym miejscu. Tutaj widzimy ten sam brzeg w trakcie wykonywania...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Pani dyrektor, bardzo przepraszam na momencik. Do tej pory, kiedy pani mówiła, prezentacja nie była potrzebna. Prezentacja zatrzymała się w miejscu na samym początku. Teraz kiedy już mamy wizualizacje, zdjęcia, jakby mogła pani doprowadzić do tego, żeby poszła. Celowo nie przerywałem wcześniej, dlatego że przedstawiała to pani w taki sposób, że nie trzeba było widzieć prezentacji, natomiast teraz wchodzimy już na zdjęcia. Wobec tego proszę bardzo spróbować, żeby poszła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">A teraz widać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Spokojnie. Poczekamy chwilę. Teraz już widać zdjęcia, tylko proszę też, żeby to się posuwało do przodu. Chyba będzie trzeba ręcznie popychać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Zostawię to w ten sposób. Niestety, będzie widać pasek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Jest dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Tutaj widzimy budowę wjazdu technologicznego w Kuźnicy. Jest on już na ukończeniu. To jest stan obecny. Budowa progów podwodnych w Gdyni Orłowie. To są materiały dokumentacyjno-planistyczne. Te trzy progi tutaj, jeżeli państwo widzą, jak je pokazuję, to są progi istniejące. Teraz są propozycje koncepcyjne, w jaki sposób można to rozbudować. Propozycje te obejmują albo molo w Orłowie, albo ciągły próg poniżej mola, albo trzy osobne progi naprzeciwko przystani. To też jest jeszcze do dyskusji, czy to nie będzie utrudniało wychodzenia łódek rybackich, chociaż tutaj jest zostawione większe przejście dla nich.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Tutaj mamy film z realizacji sztucznego zasilania. Myślę, że państwo to mają w materiałach. Mam obawy, że film nie pójdzie, więc kto będzie zainteresowany, to po prostu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Mamy w materiałach tak, że idziemy dalej. Film obejrzymy sami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">... spojrzy. Też tak myślę. Sztuczne zasilanie w Rowach. Monitoring brzegu morskiego był wykonany na całym odcinku województwa pomorskiego. Nie zrobiony był tylko Zalew Wiślany. Odbudowa systemu. To jest bardzo ciekawe zdjęcie. Widać tutaj właśnie ostrogi. Tak jak mówiła pani inspektor z Urzędu Morskiego w Szczecinie, odległość wynosi mniej więcej około 100 m. Na końcach ostróg widać tzw. kroczki. Są to kafary, które wbijają przed sobą drewniany pal. Potem się przesuwają, żeby wbić kolejny. Tutaj widzimy trzy takie kroczki na końcu ostróg. Robi się to taką technologią. Na półwyspie wbijamy około 130 ostróg. Tak, dobrze mówię? Tak, około 130 ostróg. Zabezpieczy to około dziesięć, dwanaście kilometrów półwyspu. Oczywiście ostrogi nie zabezpieczają brzegu w 100%. Po prostu pozwalają na zatrzymanie ruchu rumowiska, jeżeli taki występuje. Wpływają na to, żeby rumowisko wolniej odpływało w czasie sztormu.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Kolejna rzecz to jest już wał przeciwpowodziowy w Krynicy Morskiej, wał przeciwsztormowy. Jest to bardzo ładne miejsce. Wszystkim państwu polecam, jak będziecie w Krynicy, żeby od strony zalewu przejechać się rowerem. Poza funkcją przeciwpowodziową i przeciwsztormową wał jest bardzo ciekawym miejscem. Można tam obserwować trzcinowiska, jak widzimy to u góry. Naprawdę jest to miejsce warte odwiedzenia i zobaczenia.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Tutaj jest film z próbnego montażu. Na odcinku portowym i na odcinkach, gdzie wał był niemożliwy do zbudowania, są mobilne przegrody, które zabezpieczają przeciwpowodziowo. Jest to film z próbnego montażu tych właśnie mobilnych przegród. Jest on bardzo ciekawy. Mamy nadzieję, że jak najrzadziej będą występować wysokie stany wody, ale Krynica Morska jest przygotowana. Wspólnie z gminą będziemy montować przegrody. Powinno to zabezpieczyć miejscowość w 100%. Tutaj widzimy jeszcze film z wykonania wału przeciwpowodziowego wykonany za pomocą dronu.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Ten ostatni spróbuję włączyć. Może się uda. Jest to film edukacyjny o ochronie brzegów. Jest bardzo ciekawy. Szczególnie polecam go młodzieży. Jakby państwo chcieli polecić go gdzieś do szkół, to naprawdę jest bardzo fajnie zrobiony. Spróbujemy, chociaż nie wiem, czy państwo jeszcze coś widzą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Tak, tak. Widzimy, widzimy. Jest plansza. Słyszymy tylko muzykę. Pani dyrektor, nie ma sensu, dlatego że słyszymy tylko muzykę. Proszę wyłączyć. Pani dyrektor nie słyszy teraz. Pani dyrektor, proszę wyłączyć prezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Ok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Pani dyrektor, w tej chwili troszeczkę słyszeliśmy prezentację, natomiast nie było żadnej wizji. Jako posłowie obejrzymy to. Na pewno jest to bardzo dobry materiał edukacyjny. Dlatego powiedziałem, żeby już wyłączyć. Łatwiej będzie się nam porozumiewać, a tam już była ostatnia plansza „dziękuję za uwagę”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Rozumiem, pani dyrektor, że na tym też chciałaby pani zakończyć. Czy jeszcze coś chciałaby pani dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Nie, dziękuję bardzo. Wykonaliśmy plan w ubiegłym roku. W tym roku również postaramy się go wykonać. Dziękujemy bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję ślicznie. Bardzo proszę pana dyrektora Pawła Szumnego o przedstawienie prezentacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#UrzeduMorskiegowSzczeciniePawelSzumny">Panie przewodniczący, naszą prezentację przedstawi pani Marzena.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#UrzeduMorskiegowSzczeciniePawelSzumny">Ja również.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Proszę państwa, chciałabym pokrótce przedstawić zadania, które wykonaliśmy w roku 2021, oraz przedstawić plany, jakie mamy na rok 2022. Słowem wstępu to jest mapa przedstawiająca zakres właściwości dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, który znajduje się na terenie województwa zachodniopomorskiego. Kropkami oznaczyłam miejsca, w których przeprowadzono prace hydrotechniczne oraz prace związane... Prace hydrotechniczne, dlatego że monitoring po prostu obejmował cały obszar właściwości dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Tu jest tabela, ale już było wymieniane, jakie inwestycje robiliśmy. Może nie będę ich ponownie czytać. Kwota 15 300 tys. złotych, tak jak już wcześniej mówiłam, została wydatkowana w 100%, także za pomocą środków niewygasających, z których mogliśmy skorzystać. Pokrótce przedstawię, co tak naprawdę zrobiliśmy w danych miejscach.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Jest to budowa opaski brzegowej w Jarosławcu. W tym miejscu wygenerowała się spora zatoka erozyjna, falowania sztormowe przyczyniły się do zniszczeń zakończenia istniejącej opaski, zaczęły podmywać istniejący zjazd i całą konstrukcję. Brak podjęcia jakichkolwiek działań mógłby doprowadzić do dalszej degradacji i zniszczenia opaski, wobec czego tutaj trzeba było zaradzić, ratować opaskę, która już została wybudowana. Było także niebezpieczeństwo przerwania wału wydmowego. Tutaj może tego nie widać, ale wał wydmowy to była jedyna bariera przed nisko położonym terenem na zapleczu. Jego przerwanie groziłoby zalaniem naprawdę sporego obszaru. W wyniku podjętych działań wykonano narzutową, kamienną opaskę brzegową. Może pokrótce tylko streszczę, jak wygląda jej technologia.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Na wyprofilowanym brzegu na geowłókninie zostaje ułożony narzut kamienny. Jego podstawa znajduje się na głębokości około jednego metra poniżej poziomu terenu. Narzut kamienny jest zabezpieczony rzędem pali drewnianych wzmocnionych betonowymi płytami. Rzędna korony pali jest na około zerze, rzędna korony wykonanej opaski brzegowej. Tutaj akurat mamy zmienną. Po stronie zachodniej łączy się to i uzupełnia, wspomaga, jest łącznikiem pomiędzy starą, już istniejącą opaską, a nową. Ma wysokość około 4,5 metra. Natomiast po stronie wschodniej, zgodnie z ukształtowaniem terenu, obniża się do wysokości około dwóch metrów. Tutaj są używane kamienie łamane o ciężkości od 300 do 600 kilogramów. Grubość narzutu wynosi ponad metr. Jak widać na załączonych zdjęciach, w wyniku przeprowadzonych działań zatoka erozyjna znacząco się zmniejszyła. Mamy nadzieję, że efekt ten się utrzyma, że nie będzie dalszej znaczącej degradacji tego terenu.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Sztuczne zasilanie brzegu w miejscowości Wicie. To było zadanie polegające też na powtórzeniu sztucznego zasilania, jakie zostało wykonane w 2020 roku. Teraz objęto nim odcinek pięciusetmetrowy. Staraliśmy się, chcieliśmy doprowadzić do tego, żeby nastąpiła tam odbudowa, uzyskanie optymalnego ukształtowania podbrzeża i plaży. Oczywiście celem było też uzupełnienie strat w materiale, które powstały w wyniku postępującej erozji. W wyniku naszych działań przeprowadzonych na odcinku 500-metrowym wykonano sztuczne zasilanie brzegu o kubaturze 50 tys. metrów sześciennych. Są to zdjęcia porównawcze, jak wyglądał teren przed, jak wyglądał teren po. Widać znaczące poszerzenie plaży, jej odbudowę.</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Wykonano sztuczne zasilanie w miejscowości Ustronie Morskie. Podobnie jak w Wiciach była odbudowa, zalądowienie terenu celem ochrony brzegu morskiego, także celem zabezpieczenia opaski, jaka występuje na tym odcinku. Jak widać na załączonych zdjęciach, miejscami plaży praktycznie nie było. Jej odbudowa oraz podniesienie poziomu było niezbędne do utrzymania odpowiedniego zabezpieczenia brzegu, biorąc pod uwagę także bogatą, mocną infrastrukturę, jaka jest na zapleczu wykonanej opaski brzegowej w Ustroniu Morskim.</u>
          <u xml:id="u-53.6" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Kolejne działania zostały wykonane na odcinku jednego kilometra. Zostało wykonane sztuczne zasilanie o kubaturze 125 tys. metrów sześciennych. Efekt prezentuję tutaj, na tych zdjęciach. Sztuczne zasilanie w Kołobrzegu miało podobny cel. Na tych zdjęciach chciałam przedstawić, jak wyglądała plaża przed. Są to zdjęcia po lewej stronie. W zależności od sezonu plaża była szersza lub węższa, aczkolwiek jej szerokość oscylowała w granicach około dziesięciu metrów, a bardzo często poniżej. Widać to na zdjęciu poniższym, gdzie maszt upamiętniający zaślubiny Polski z morzem stoi już naprawdę głęboko w morzu. Natomiast zdjęcie po prawej stronie pokazuje efekt wykonanych prac. To jest obraz przedstawiony w kierunku zachodnim. Plaży praktycznie nie było. Należało podjąć działania, żeby ją odbudować. Sztuczne zasilanie o kubaturze 62,5 tys. metrów sześciennych.</u>
          <u xml:id="u-53.7" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Budowa opaski brzegowej w Kołobrzegu. Tutaj mieliśmy taką oto sytuację, że pozostał niezabezpieczony odcinek plaży pomiędzy dwoma inwestycjami. Po stronie zachodniej była to opaska narzutowa, po stronie wschodniej zostało wybudowane zejście na plażę wzmocnione ścianką szczelną z oczepem, a także narzutem, ale pozostała trzydziestopięciometrowa wyrwa, która się powiększała. Erozja była coraz większa, co zagrażało również brzegowi oraz inwestycjom, które występowały w sąsiedztwie. Stąd też była konieczność uzupełnienia wyrwy tak, żeby zatrzymać erozję. Na środkowym zdjęciu widzicie państwo to, o czym mówiłam przy opasce narzutowej w Wiciach, o technologii, jak powstawała opaska. Wystaje rząd pali, który jest podparciem dla narzutu, wyprofilowana skarpa, rozściełana geowłóknina. Tutaj mamy efekt połączenia, gdzie uzyskaliśmy jednolite zabezpieczenie. Miejmy nadzieję, że teraz nie doprowadzi to do powstawania procesów erozyjnych.</u>
          <u xml:id="u-53.8" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Przebudowa, wymiana trzech ostróg brzegowych w miejscowości Dziwnów. Na tym terenie w latach wcześniejszych zostały wybudowane, zmodernizowane systemy ostróg zarówno po stronie zachodniej, jak i po stronie wschodniej. Po stronie zachodniej mieliśmy zespół czterech ostróg, po stronie wschodniej mieliśmy zespół bodajże 21 ostróg. Został odcinek 400-metrowy, na którym występowały trzy stare ostrogi, które naprawdę były krótkie i nie pełniły już swojej roli. Dlatego konieczna była ich wymiana, likwidacja starych, wybudowanie nowych, które utworzyły już jednolite pasmo ostróg zabezpieczających, wspomagających zabezpieczenie. Są to dla odmiany ostrogi jednorzędowe drewniane.</u>
          <u xml:id="u-53.9" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Wykonaliśmy także budowę opaski brzegowej w Międzywodziu, dlatego że wygenerowała się nam zatoka erozyjna po obu stronach wjazdu technologicznego. Celem było powstrzymanie dalszej degradacji i zabezpieczenie brzegu. W wyniku działań powstała opaska narzutowa kamienna w takiej samej technologii budowy jak w Jarosławcu i Kołobrzegu. Dzięki temu zatoka erozyjna została zlikwidowana albo w dużej mierze pomniejszona.</u>
          <u xml:id="u-53.10" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Oczywiście było wykonywane systematyczne skanowanie laserowe. Jest ono powtarzane praktycznie już od wielu lat. Dzięki niemu pozyskujemy dane przestrzenne z obszaru wybrzeża będącego w administracji Urzędu Morskiego w Szczecinie. Z użyciem technologii lotniczego skanowania laserowego uzyskujemy zdjęcia lotnicze, które potem są opracowywane do postaci numerycznego modelu pokrycia terenu. Jest to slajd położony najniżej. Ponadto uzyskujemy ortofotomapę. Są to dla nas materiały bardzo cenne, ponieważ na ich podstawie wyciągamy bardzo wiele wniosków. Są one przydatne w naszej codziennej pracy związanej z ochroną brzegów morskich. Przepraszam bardzo, efekt niezamierzony.</u>
          <u xml:id="u-53.11" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">To już są zadania, które zostały zaplanowane na rok 2022. Są to: wykonanie wielowariantowej koncepcji zadania pod nazwą „Przebudowa zabezpieczeń brzegu w Ustroniu Morskim”, przebudowa ostróg w miejscowości Kołobrzeg, budowa ostróg brzegowych na odcinku brzegu morskiego w miejscowości Niechorze i Pogorzelica, jak też powtórzenie skanowania laserowego. Mamy na ten cel przeznaczoną kwotę 15 640 tys. zł. Jeżeli chodzi o wykonanie wielowariantowej koncepcji zadania pod nazwą „Przebudowa zabezpieczeń brzegu w Ustroniu Morskim”, na razie w 2022 roku przewidujemy wykonanie pierwszego etapu. Jest to wykonanie wielowariantowej koncepcji, która wskaże rozwiązanie niezbędne do lepszego zabezpieczenia brzegu i uzyskania efektu zalądowienia terenu tak, żeby utrzymać efekt zabezpieczenia brzegu. Na stałe jest to raczej niemożliwe, ale na pewno na dłuższy okres.</u>
          <u xml:id="u-53.12" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Przebudowa ostróg w miejscowości Kołobrzeg. To jest tuż za wykonanym potężnym umocnieniem związanym także z budową wału kamiennego. Tutaj zadanie będzie polegało na wymianie starych ostróg i budowie nowych. Stare ostrogi, jak tutaj widać na zdjęciach, były poniszczone, zmurszałe i nie pełniły swojej roli. Fale sztormowe uderzają bezpośrednio w opaskę. Trzeba wspomóc zabezpieczenie brzegu przed jego dalszą degradacją.</u>
          <u xml:id="u-53.13" who="#GlownyinspektorochronywybrzezawInspektoracieOchronyWybrzezaUrzeduMorskiegowSzczecinieMarzenaZuchowska">Nasze przedsięwzięcie na ten rok to budowa ostróg brzegowych na odcinku brzegu morskiego w miejscowościach Niechorze i Pogorzelica. Jest to właśnie odcinek  1650 metrów. W roku 2020 została wybudowana opaska na części terenu. Teraz dzięki wybudowaniu systemu ostróg chcemy uzyskać efekt ulepszenia i wspomożenia zabezpieczenia brzegu. Powtórzymy także skanowanie laserowe. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#UrzeduMorskiegowSzczeciniePawelSzumny">Dziękujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję ślicznie. Czy któryś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Na koniec jakaś konkluzja? Nie słyszę. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Przypominam, że nasze dzisiejsze prace muszą zakończyć się konkluzją o przyjęciu bądź odrzuceniu rozpatrywanego dokumentu. Zgłaszam zatem wniosek o przyjęcie informacji z druku nr 2105. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Czy są jakieś propozycje? Proszę, pan poseł Dariusz Wieczorek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselDariuszWieczorek">Zgłaszam kolegę przewodniczącego Artura Szałabawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję. Wyrażam zgodę.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Zamykam posiedzenie. Dziękuję ślicznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#UrzeduMorskiegowGdyniAnnaStelmaszykSwierczynska">Dziękujemy bardzo. Do widzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#UrzeduMorskiegowSzczeciniePawelSzumny">Dziękujemy. Do widzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelArturSzalabawka">Dziękuję wszystkim.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>