text_structure.xml 32.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Dzień dobry, witam bardzo serdecznie na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw obywatelskich, cudzoziemców i migracji. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest informacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat realizacji ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Witam bardzo serdecznie pana Cezarego Maliszewskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Spraw Obywatelskich w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Szanowni państwo, w dniu 27 stycznia br. Sejm przyjął ustawę o dokumentach paszportowych i uruchomieniu rejestru dokumentów paszportowych, ale zgodnie z art. 95 ustawy z dnia 12 marca br. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa ustawa o dokumentach paszportowych wejdzie w życie z dniem określonym w komunikacie ministra właściwego do spraw informatyzacji, wydanym w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych. Ten komunikat zostanie ogłoszony w Dzienniku Ustaw co najmniej 14 dni przed dniem wdrożenia rozwiązań technicznych określonych w tym komunikacie. Zatem po 7 marca 2022 r. wykonywanie spraw paszportowych odbywa się na podstawie dotychczasowych przepisów prawa, tj. ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Do biur poselskich poszczególnych posłów zgłaszają się interesanci, którzy wskazują, że od pewnego czasu bezskutecznie próbują umówić się na wizytę we właściwym dla miejsca zamieszkania urzędzie w celu złożenia wniosku o wydanie paszportu. Te problemy dotyczą zarówno kontaktów telefonicznych, jak i systemu online. Obywatele nie mogą dodzwonić się do urzędu. Z kolei w systemie internetowym zdarza się, że brakuje wolnych terminów nawet do końca roku. W przypadku dużej ilości zgłoszeń strona nie działa poprawnie, rejestracja wizyt jest niemożliwa. Stąd też nasze dzisiejsze posiedzenie podkomisji, aby zapoznać się z działaniami administracji państwowej w celu skrócenia kolejek, w tym celu, aby nasi obywatele mieli szansę i okazję otrzymania paszportu i nie potrzebowali stać w ogromnych kolejkach i w ogóle mogli się zarejestrować w różnego typu urzędach.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Tyle mojego wprowadzenia w celu zasygnalizowania sprawy, a teraz uprzejmie proszę – panią poseł czy pana dyrektora? – pana dyrektora o zabranie głosu. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">A potem ja zadam pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Dzień dobry państwu. Tak jak słusznie pan przewodniczący zauważył, ustawa z dnia  12 marca br. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa zmieniła termin wejścia w życie ustawy z dnia 27 stycznia o dokumentach paszportowych. Odnosząc się też do wszystkich kwestii, o których pan przewodniczący wspomniał, chciałbym na początku zarysować pewien obraz sytuacji, z jakimi mieliśmy do czynienia pod koniec lutego, marzec, kwiecień, maj, i też po części nadal ta sytuacja wygląda, tak jak wyglądała.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Mianowicie w momencie napaści zbrojnej Federacji Rosyjskiej na niepodległe państwo ukraińskie Rzeczpospolita również stanęła przed ogromnym wyzwaniem, jakim była akomodacja i przyjęcie ogromnej liczby uchodźców wojennych, obywateli uciekających przed konfliktem ze swojego państwa. W tym czasie zbiegło się wiele spraw, między innymi – w tym zakresie, w jakim mogę się wypowiadać – zaplanowane pierwotnie na koniec marca wdrożenie nowego rejestru paszportowego. Rozwój sytuacji w marcu, coraz więcej osób potrzebujących pomocy, kryjących się na terytorium Rzeczypospolitej spowodowały, że trzeba było zmienić priorytety i w przypadku rzeczy, które w miarę możliwości można było odroczyć, m.in. wdrożenie nowego rejestru dokumentu paszportowego, to nastąpiło. Nastąpiło to z tego względu, że wszystkie te siły, które można było zgromadzić, personalne i czasowe, trzeba było skierować na akomodację, na przyjmowanie, na organizację punktów recepcyjnych – na wszystkie te działania, które wojewodowie musieli przeprowadzić zgodnie z ustawą z dnia 12 marca o pomocy obywatelom Ukrainy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Odnosząc się do kwestii zwiększonego zainteresowania obywateli uzyskaniem dokumentu paszportowego, na samym początku chciałbym podać kilka liczb, które też przestawiają ogrom zadania, z jakim urzędnicy musieli się zetknąć. Mianowicie w marcu 2019 r., więc przed epidemią, przed pandemią COVID-19, wydano 195 tys. dokumentów paszportowych, w marcu 2019 r. – 195 tys., w marcu 2020 r. – 104, a w marcu 2021 r. – 88. Natomiast w marcu 2022 r. – z uwagi na to, że znoszono coraz bardziej obostrzenia sanitarne, na spodziewany jeszcze wówczas zapewne dla wielu osób okres wakacyjny, ale przede wszystkim osoby, którym wygasła ważność paszportu w latach 2020–2021 i które z uwagi na stan epidemii nie wyrobiły sobie nowego dokumentu, ruszyły po paszporty – wydano aż 307 tys. dokumentów paszportowych. Podobna sytuacja dotyczy kwietnia. Kwiecień 2019 r. to 194 tys. wydanych paszportów, kwiecień 2020 r. – 5 tys., kwiecień 2021 – 76, natomiast kwiecień 2022 r. – 301 tys.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Zatem odnosząc się do – nie chcę użyć słowa utrudnień, ale wydłużonego czasu na to, żeby złożyć wniosek – chciałbym zwrócić uwagę na to, że ten sam urząd jednocześnie przyjął ogromnie większą liczbę wniosków o dokument paszportowy, nie tylko w stosunku do czasu pandemii, ale o ponad połowę większą w stosunku do 2019 r., który już wtedy w naszych statystykach uchodził za pewien rekordowy rok. Zatem obsłużyliśmy bardzo dużą liczbę obywateli, jeżeli chodzi o dokumenty paszportowe, a jednocześnie administracja państwowa, urzędy wojewódzkie cały czas mają na sobie ogromny ciężar, ogromne zadanie w postaci realizacji, w cudzysłowie, zadań związanych z wojną na Ukrainie. Zatem to jest ten obraz całej sytuacji, który chciałbym na początku zarysować.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Odnosząc się do poszczególnych kwestii, które pan przewodniczący był uprzejmy zasygnalizować – tak, może się zdarzyć sytuacja, że ktoś przez jakiś czas czy w danym dniu może mieć problem z kontaktem telefonicznym w urzędzie, bo te osoby, które obsługują telefon, zostały skierowane do obsługi obywateli. Zatem zamiast kontaktu telefonicznego te osoby przyjmują, mówiąc wprost, przy okienku też często obywateli, aby mogli złożyć wniosek o dokument paszportowy.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Jeżeli chodzi o różnego rodzaju rezerwacje, kiedy mowa o tym, że nie ma rezerwacji internetowej czy telefonicznej i to z tego powodu jest utrudniony dostęp do dokumentu paszportowego, nie chcę powiedzieć, że mija się to z prawdą, ale przedstawia troszeczkę niewłaściwy obraz, bowiem zawsze istniała możliwość ustawienia się w kolejce po dokument paszportowy. W niektórych urzędach ona rzeczywiście była bardzo długo, to muszę przyznać, natomiast bardzo często się zdarza, że osoby, które najpierw rezerwują wizytę internetową czy telefoniczną – np. jest to żona, która podaje nazwisko męża, a chodzi jej o własną osobę czy też o męża – następnie przychodzą, ustawiają się w kolejce, ale nie zwalniają wizyty internetowej czy umówionej telefonicznie. Dlatego urzędy stopniowo odchodziły od systemu rezerwacji na rzecz bezpośredniego przyjmowania obywateli, którzy ustawią się w kolejce. Troszeczkę to więcej czasu zajmuje – no, troszeczkę; czasami dużo dłużej – ale ten wniosek o dokument paszportowy można było złożyć i po odpowiednim czasie go uzyskać. Takie działania były podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Działania podejmowane przez organy administracji wojewódzkiej. Na bieżąco byliśmy w kontakcie z urzędami wojewódzkimi, czuwaliśmy nad tym. Organizowane były soboty paszportowe, kiedy w dzień wolny od pracy można było przyjść i złożyć wniosek o dokument paszportowy. Różnie to wyglądało; czasami to były soboty umawiane rzeczywiście tylko na telefon lub przez internet, czasami to były takie same zasady jak w dzień roboczy, czyli można było się ustawić w kolejce. W zależności od tego, jak dany organ w danym punkcie ocenił zapotrzebowanie. Wydłużane były godziny pracy punktów paszportowych, a także – właśnie w ramach swobody, jaką dysponują kierownicy tych organów paszportowych – przesunięcia kadrowe, wzmocnienie na tym odcinku czy odciążenie, przesunięcie do innego obszaru. Takie działania były podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryMaliszewski">Mam nadzieję, że udzieliłem odpowiedzi na wszystkie kwestie poruszone przez pana przewodniczącego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Bardzo proszę, pani poseł Katarzyna Piekarska, wiceprzewodnicząca podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Szanowny panie dyrektorze, bardzo dziękuję za te informacje. Mam kilka dodatkowych pytań, gdyby był pan uprzejmy na nie odpowiedzieć albo teraz, albo na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Jaki zatem jest ten średni czas od momentu zgłoszenia do otrzymania paszportu? Czy też to państwo rejestrujecie?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Chciałabym też zapytać o taką kwestię, która wybrzmiała w trakcie prac legislacyjnych w parlamencie, a mianowicie chodzi o dzieci z rodzin jednopłciowych. Były wątpliwości, czy nie będzie problemów, takich można powiedzieć, dyskryminacyjnych, jeśli chodzi o otrzymanie paszportu w sytuacji, kiedy jeden z rodziców jest obywatelem polskim – a wiemy, że każdy obywatel polski ma prawo do otrzymania od władz paszportu. Czy tutaj mieliście państwo jakieś skargi z tym związane?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Kolejna rzecz to jest taka inicjatywa… Zaraz, tylko tutaj to odnajdę. To nazywa się Polonijna Inicjatywa Ustawodawcza. Powstał bowiem komitet społeczny, który pracuje na przygotowaniem społecznego, można powiedzieć, obywatelskiego, projektu ustawy paszportowej. Postuluje się tam m.in. o zrównanie kosztów wydawania paszportów, ponieważ, zdaniem właśnie tej grupy, nie ma powodu, by ten sam paszport kosztował pięć razy więcej niż w urzędach w Polsce, jeśli wniosek składa się w konsulatach. Ten wniosek, który składają nasi obywatele, którzy przebywają na terenie państwa unijnych. Tam mieszkają czy pracują, płacą zdecydowanie więcej i postrzegają to jako taką dyskryminację ze względu na miejsce zamieszkania.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Postulowane jest także wprowadzenie możliwości zdalnego składania wniosku o paszport i dostarczanie paszportów do obywatela za pośrednictwem firm kurierskich albo poczty. Takie rozwiązanie ułatwi dostęp do realizacji prawa do posiadania paszportu i jest technicznie wykonalne. Zresztą pamiętam, że była taka duża dyskusja również w trakcie prac tutaj w Komisji, tym bardziej że obecnie przepisy dopuszczają taką możliwość tylko w wyjątkowych przypadkach i zależy to od decyzji konsula. Tych postulatów jest więcej, nie będę ich w tej chwili przytaczać, ale zastanawiam się, czy rozważacie państwo już po tych pierwszych doświadczeniach ewentualną nowelizację ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Jest chyba jakiś problem z szybkim otrzymaniem paszportu czy złożeniem wniosku, bo przypomnę, że również w tej sprawie interweniował zaniepokojony tym zjawiskiem rzecznik praw obywatelskich. Tak jak powiedział pan przewodniczący Szopiński, do nas, do naszych biur poselskich, dzwonią ludzie i rzeczywiście mówią, że zbliżają się wakacje, natomiast trudno jest nawet uzyskać ten termin. A jeśli chodzi o kwestie poza naszymi granicami, to też otrzymywaliśmy takie sygnały, że bardzo trudno jest się zapisać do konsulatu, aby uzyskać w ogóle tę pierwszą wizytę, na której można złożyć wniosek o paszport przez aplikację. Trzeba było, że tak powiem, czatować w nocy na to, żeby można było po prostu się dostać. Wydaje mi się, że to też nie powinno mieć miejsca, bo to powinno być po prostu łatwe i proste, aby obywatel mógł złożyć stosowny wniosek i otrzymać to, co mu się prawem należy, to znaczy paszport, jeżeli przejawia taką chęć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Bardzo dziękuję, pani poseł. Zacznę od kwestii wytycznych, o których wspomniała pani poseł. Od momentu ich wydania nie rejestrujemy sygnałów ani skarg, które wpływałyby do ministerstwa, dotyczących kwestii wydawania dokumentów tożsamości dla osób, które legitymują się zagranicznym aktem urodzenia, w którym jako rodzice figurują osoby tej samej płci. Po wydaniu wytycznych nie przypominam sobie w zakresie dokumentów paszportowych, ale także i prawdopodobnie dowodów osobistych, żebyśmy otrzymali skargę w tej kwestii, bo na pewno dyskutowalibyśmy o niej wewnętrznie w ministerstwie. Tego typu sygnałów nie mamy, więc te wytyczne się przyjęły.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Druga kwestia, o której pani poseł wspomniała, mianowicie opłaty. Tematycznie, to, co chciałbym z góry zaznaczyć to, że nie leży to w bezpośredniej kompetencji ministra spraw wewnętrznych i administracji. Mianowicie opłaty za dokument paszportowy wydawany za granicą reguluje rozporządzenie ministra spraw zagranicznych, bowiem zgodnie z przepisami wydanie dokumentów paszportowego za granicą jest jedną z czynności konsularnych. To jest kwestia, w której nie mogę się, pani poseł, wypowiedzieć, więc adresatem tego pisma, przynajmniej musiałbym być wsparty, przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Druga kwestia, o której pani wspomniała: inicjatywa społeczna. Nie słyszałem jeszcze o tej inicjatywie. Ciężko jest mi się ustosunkować do poszczególnych postulatów, nawet do tych, które pani poseł zarysowała, ale mogę powiedzieć, że jeśli chodzi o kwestię sposobu dystrybucji paszportów – o której dyskutowaliśmy także na posiedzeniu Komisji, jak pani słusznie zauważyła – to obecny system w Polsce jest skrojony na maksymalne zapewnienie bezpieczeństwa dokumentu do momentu jego wydania obywatelowi, bo wtedy on ponosi za niego odpowiedzialność. W chwili obecnej nie ma osób postronnych; są to albo urzędnicy, albo funkcjonariusze Policji odpowiedzialni za dystrybucję paszportu i ostatecznie znowu urzędnicy, którzy otrzymują dokument paszportowy i wydają go obywatelom. W momencie odbioru dokumentu paszportowego obywatel potwierdza swoje dane łącznie z – przepraszam, pokażę – odciskiem palca, czy rzeczywiście ten odcisk palca, który obywatel ma na palcu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Dobrze, że nie wskazujący</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Wskazujący pokazałem, pani poseł</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Środkowy miałam na myśli</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Nie ośmieliłbym się, pani poseł, w żadnym wypadku...</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">…potwierdzamy, czy ten dokument paszportowy rzeczywiście otrzymuje ten odcisk palca, którym ten obywatel się posługuje. Nie ma sytuacji, tak jak zaznaczam, żeby osoby postronne… są to zawsze urzędnicy albo funkcjonariusze, którzy mają w swojej pieczy te paszporty do momentu wydania obywatelowi.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Odnośnie do sytuacji, która panuje, także na bazie obecnych przepisów, za granicą – tak, tutaj jest pewna odejście od tej generalnej zasady zapewnienia bezpieczeństwa. Mianowicie, rozumiejąc tę trudną sytuację, określaną mianem, nazwijmy to, specyfiki konsularnej, gdzie obywatele czasami mają do przejechania kilka tysięcy kilometrów do konsulatu, a nawet nie jest on stały, tylko rotacyjny, więc ciężko oczekiwać, żeby oni, przyjechawszy 2000 km, czekali, aż konsulat powróci i będzie można odebrać dokument. W tej sytuacji rzeczywiście umożliwiamy obywatelowi złożenie wniosku o otrzymanie dokumentu pocztą. Ale też jest pewien specyficzny aspekt tej sytuacji – mianowicie obywatel w momencie składania wniosku zdaje dotychczasowy paszport. Zatem przez jakiś czas nie ma on dokumentu paszportowego, bo w momencie składania wniosku decyduje się na to, że nowy paszport chce otrzymać pocztą, ale zdaje od razu konsulowi dotychczasowy paszport i czeka na nowy.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">W Polsce oczywiście ta sytuacja nie ma miejsca, bo obywatel musi się stawić osobiście i przedkłada dotychczasowy dokument, który zostaje unieważniony. To jest kolejny aspekt, na który chciałbym zwrócić szczególną uwagę – mianowicie kwestia bezpieczeństwa polegające na tym, że niszczymy warstwę elektroniczną, dziurkując ją odpowiednio, a także warstwę graficzną, więc dotychczasowy dokument paszportowy nie może być wykorzystany w żaden inny sposób. Obywatel może go sobie zachować dla celów kolekcjonerskich czy pamiątkowych, natomiast ten dokument już nie posiada tych zabezpieczeń i nie może być wykorzystany. Jest to jeden z aspektów. Należałoby to wziąć pod uwagę, gdybyśmy umożliwiali odbiór dokumentów pocztą – nie ściągalibyśmy z obrotu dotychczasowych dokumentów, warstwa elektroniczna nie byłaby niszczona.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Sygnalizuję to tylko, pani poseł, musiałbym się ustosunkować do tej propozycji i musielibyśmy ją przemyśleć, ale to są aspekty, które należy wziąć pod uwagę. Obecny system w Polsce jest skrojony na maksymalne zapewnienie bezpieczeństwa i wycofywanie z obrotu dokumentów, które straciły ważność.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Kolejki, które są… Przypuszczam, że one są, zwłaszcza niektóre konsulaty rzeczywiście są bardzo obciążone pracą. Mimo wzmocnień kadrowych zainteresowanie dokumentami paszportowymi jest bardzo duże. Konsulowie robią, co mogą, żeby sprostać tym oczekiwaniom. Niemniej w tej kwestii też chciałbym zaznaczyć pani poseł, że musiałbym mieć wsparcie, ale tak naprawdę właściwym organem do wypowiedzenia się za organizację pracy konsulów jest minister spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Chyba to wszystkie kwestie, tak tutaj spoglądam. Jeżeli coś pominąłem, to z góry przepraszam, ale słucham. Mam nadzieję, że udzieliłem, w miarę możliwości, odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Dziękuję bardzo. Czy państwo może mają jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">To może jeszcze ja …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">…jedną uwagę, bo rzeczywiście kwestia doręczania paszportów za pośrednictwem firm kurierskich, którą podniosły osoby przygotowujące społeczną inicjatywę, wydaje mi się warta jest jednak pochylenia. Biorąc pod uwagę, że w większości krajów unijnych – bo nie mówię o takich krajach jak Australia, Stany, bo tam są duże odległości, to jest zupełnie inna specyfika, ale w krajach, które mają podobną, że tak powiem, strukturę zaludnienia jak my – mamy jednak taką możliwość, że paszporty po spełnieniu określonych zabezpieczeń można odebrać w domu czy w miejscu zamieszkania. Wydaje mi się, że to byłoby jednak bardzo duże ułatwienie. Stąd taki postulat, żeby przynajmniej się przyjrzeć temu, czy byłaby taka możliwość; czy troszeczkę, powiedziałabym, podpatrzeć, jak to się dzieje w innych państwach. Wydaje mi się, że nie ma dzisiaj przeciwwskazań, ponieważ różne dokumenty są przesyłane firmami kurierskimi. Wydaje mi się, że można stworzyć system zabezpieczeń, tak aby paszport skutecznie dotarł do właściwego adresata. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Mam jeszcze pytanie na koniec, bo widzę, że tutaj nie ma pytań. Panie dyrektorze, proszę powiedzieć, kiedy będziemy czekać krócej na te paszporty, tak żeby rzeczywiście ten system można usprawnić? Kiedy będzie szybciej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Zatem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Proszę, proszę, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Przepraszam, wyrwałem się. Pani poseł, z takich informacji mogę powiedzieć tak: jedną cezurą jest to, że nigdzie termin wydania dokumentu paszportowego nie przekracza 30 dni od jego złożenia, ale w zdecydowanej większości przypadków jest to znacznie krócej, około dwóch tygodni – mogę tak powiedzieć. Na to składają się różne czynniki, np. kiedy obywatel złożył wniosek paszportowy, jego personalizacja, dystrybucja i wydanie. Te czynności są powiązane i powodują, że… Nie przekraczamy tych 30 dni, a w zdecydowanej większości przypadków jest to zdecydowanie szybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Panie dyrektorze, tylko czasami na ten cały okres, kiedy czekamy na dokument, wpływa też kwestia dostania się do urzędu. To, kiedy się już otrzyma, to jest jedna kwestia, ale druga kwestia to jest również to, że musimy się do tego urzędu dostać, żeby ten dokument złożyć. Czasami to, niestety, bardzo długo trwa. Wiem, że są takie urzędy, gdzie terminy są nawet miesięczne, żeby dostać się do urzędu i złożyć wniosek – o, tak powiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Przepraszam, tak patrzę, bo mam przygotowane dane. Chciałbym uspokoić państwa i chyba wszystkich się nam przysłuchujących. Mianowicie o ile w marcu i w kwietniu liczba ta przekraczała 300 tys., o tyle w maju zarejestrowaliśmy już pewien spadek – do 254 tys. Zatem sytuacja wygląda tak, że do czerwca spersonalizowaliśmy 1200 tys. paszportów – to jest 90% tego, co spersonalizowano w całym zeszłym roku. Zatem nie chcę…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Przepraszam, bo powinienem mówić do mikrofonu, bo, państwo mnie słyszą, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Proszę, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Widzę, że pan przewodniczący tutaj się zapisuje do kolejki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Do głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Nie, nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Do rejestracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Te… zaległości to złe określenie, ale jeśli chodzi o te osoby, które z przyczyn pandemicznych nie wyrobiły sobie dokumentu paszportowego w ciągu ostatnich dwóch lat, to wydaje się, że już pewne zaległości zostały nadrobione. Zatem teraz sytuacja powinna się normalizować. Niemniej zbliża nam się okres wakacyjny, trzymamy rękę na pulsie i obserwujemy, mamy bieżące statystyki, więc patrzymy, jak to wygląda. Za maj jest już to blisko 50 tys. mniej niż było jeszcze miesiąc temu.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Chciałbym też, żeby to tak wyszczegółowić, przepraszam, jako przedstawiciel sfery urzędniczej, że urzędnicy w urzędach wojewódzkich naprawdę robią, co mogą, żeby sprostać temu ogromnemu zapotrzebowaniu, dużo większemu niż przed pandemią, a jednocześnie, gdy państwo polskie styka się z sytuacją, kiedy udziela pomocy niesłychanej liczbie obywateli Ukrainy, którzy uciekają przed wojną. Ten zbieg okoliczności powoduje, że mogą się pojawiać pewne utrudnienia w określonych obszarach. Niemniej robimy wszystko, żeby je przezwyciężać, a te liczby, które państwu przedstawiłem, wskazują, że naprawdę osiągamy wysokie wyniki. Zatem o ile w marcu 2019 r. było to 195 tys., o tyle w tym roku jest to 307 tys. – to jest naprawdę ogromny wzrost liczby wydawanych dokumentów paszportowych, przy tych wszystkich uwarunkowaniach, w jakich funkcjonujemy. Chciałbym tyle tylko zaznaczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Czy jeszcze mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Tak, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">Panie dyrektorze, to już tak z czystej, próżnej ciekawości- a jaki procent obywateli polskich ma w tej chwili ważny paszport? Czy mamy takie dane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Pani poseł, nie jestem przygotowany w tym zakresie, nie mam takiej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselKatarzynaMariaPiekarska">To przy okazji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuSprawObywatelskichMSWiACezaryMaliszewski">Mogę powiedzieć, że średnio rocznie w ciągu roku jest wydawanych ok. 1,5 mln paszportów. Paszport jest ważny, co do zasady, 10 lat. Zatem prosta kalkulacja powoduje, że jest to 10–15 mln obywateli, którzy na stałe posiadają dokument paszportowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Bardzo dziękuję. Organizując dzisiejsze posiedzenie podkomisji, chcieliśmy zwrócić uwagę na to, jak powiedziałem, że zgłaszają się do nas ludzie, którzy na początek mają ogromne trudności – to, o czym mówiła pani poseł Piekarska – w otrzymaniu rezerwacji do kolejki.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Powiedziałbym tak: przed momentem sprawdziłem i w różnych miastach ta rezerwacja różnie wygląda. 24 czerwca to chyba najbliższa data, w której można się zapisać. Jakiś interesant przyniósł mi dokładnie cały wykaz, powiedziałbym, spraw, jak długo poluje na to, żeby zapisać się do kolejki. To jest na przykładzie Bydgoszczy. Napisał mi tutaj, że brak dostępnych rezerwacji – to było kilka dni temu – od 3 czerwca do 28 czerwca. Opisał też, że codziennie uwalniany jest jeden dzień, należy próbować się zapisać, ale nie jest to proste, ponieważ jest to tylko kilkanaście wizyt na jeden dzień.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">W związku z powyższym, organizując to spotkanie… oczywiście, jesteśmy pełni uznania do tego, co robi administracja w zakresie skrócenia tych kolejek, niemniej jednak chcieliśmy zasygnalizować, że tam, gdzie można, trzeba w urzędach wojewódzkich poprzesuwać pracowników, oczywiście, mających stosowne uprawnienia do tej pracy, bo dostanie się do kolejki to jedno, a wydanie paszportu to drugie. Rzeczywiście, 30 dni na wydanie paszportu – do tego nie ma najmniejszych wątpliwości, natomiast samo dostanie się do kolejki to jest około miesiąca. Czasami, przynajmniej z tego tutaj wypracowania tak wynika, że są, powiedziałbym, rozbieżności też w kwestii dotyczącej wydawania paszportów, bo wydawanie tego paszportu, kiedy jest już jest zrobiony, jest to też określony problem w urzędach wojewódzkich. Stąd też bardzo serdecznie dziękujemy panu dyrektorowi za to wystąpienie, niemniej apelujemy o podjęcie działań, które umożliwiałyby rozwiązanie tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Tak jak dyskutowaliśmy w gronie prezydium, chcielibyśmy zwołać kolejne posiedzenie za dwa tygodnie w czwartek, w kwestii, jak państwo wiedzą, dyskutowanej na posiedzeniu Komisji, to jest w kwestii dotyczącej bezpieczeństwa oraz ratownictwa wodnego, gdyż prezydium skierowało do nas tę kwestię. Myślę, że wtedy, kiedy zorganizujemy to posiedzenie, przyjmiemy jakiś dezyderat podkomisji, który skierujemy do rządu, i po odpowiedzi ze strony rządu zaprezentujemy to na posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczacyposelJanSzopinski">Dziękuję bardzo, posiedzenie uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>