text_structure.xml
49.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 stycznia 1988 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Gburka (SD), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- zmiany i uzupełnienia programu realizacji II etapu reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: wiceminister zdrowia i opieki społecznej Stanisław Gura oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Komitetu do spraw Młodzieży i Kultury Fizycznej, Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Informację o zmianach i uzupełnieniach programu realizacyjnego II etapu reformy gospodarczej przedstawił doradca wicepremiera Z. Sadowskiego Stanisław Roztworowski: Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że wyniki referendum spowodowały konieczność dokonania zmian w opracowanym przez rząd programie realizacyjnym II etapu reformy gospodarczej. Znaczna część biorących udział w referendum poparła program rządu, ale również poważna część wyraziła milczący protest. Toteż Sejm zobowiązał rząd do przedłożenia zmian w programie realizacyjnym II etapu reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Zgodnie z pierwszą wersją programu wzrost cen w r. 1988 wynieść miał 110%, po dokonaniu zmian wyniesie on przeciętnie 40%. Dążyć się będzie do jak najszybszego zrównoważenia rynku m.in. poprzez zwiększanie podaży artykułów żywnościowych i przemysłowych oraz usług. Dokonana będzie weryfikacja programu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Mamy zamiar w ciągu 3 lat doprowadzić do zrównoważenia rynku i ograniczenia inflacji do 10%. Będzie się likwidować nieuzasadnione społecznie dotacje dla przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Rząd podjął liczne działania organizacyjne i oszczędnościowe. Liczba resortów zmniejszyła się z 26. do 18., o 25% zmaleje liczba zatrudnionych w tych resortach.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Komisja ds. reformy gospodarczej śledzi realizację wszystkich przedsięwzięć, które mają doprowadzić do równowagi rynkowej. Wyniki tych działań podawane są do publicznej wiadomości.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podjęto wiele działań usprawniających, do których zaliczyć należy m.in.: uproszczenie rachunku odpisów dewizowych, ograniczenia pośrednictwa materiałowego, samofinansowanie dewizowe przedsiębiorstw, jednolity system planowania płac na wynagrodzenia i inne.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Postanowiono znieść ograniczenie wzrostu wynagrodzeń ponad 12% i zastąpić je podatkiem od zwiększonych, wynagrodzeń. Płace w przedsiębiorstwach uzależnione będą od wyników produkcyjnych i ekonomicznych tych przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Dążyć się będzie do doprowadzenia cen towarów do rzeczywistej ich wartości. Dotychczas bardzo wiele cen było zniekształconych dotacjami i zawyżonym podatkiem obrotowym. Rząd dąży do opracowania nowego systemu ustalania cen.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wszystkie te posunięcia mają na celu ożywienie aktywności gospodarczej, zainteresowanie zatrudnionych zwiększaniem zarobków poprzez poprawę wyników produkcyjnych i ekonomicznych. Chcemy, żeby człowiek był podmiotem, a nie przedmiotem życia społeczno-gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Ważnym celem II etapu reformy jest zapewnienie warunków dla dalszego oszczędzania materiałów i surowców. Służyć temu powinna regulacja cen zaopatrzeniowych materiałów. Szczególnie wyraźne były dysproporcje w cenach zaopatrzeniowych paliw. Toteż ceny węgla wzrosną o 200%, a ceny gazu, energii elektrycznej i centralnego ogrzewania o 100%. Ceny zaopatrzeniowe wyrobów finalnych wzrosną o 35%.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Chcemy zrównoważyć koszty produkcji rolnej i zapewnić lepsze warunki życia ludności wiejskiej. Parytet dochodów ludności rolniczej powinien być w 1988 r. o ok. 7% wyższy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Od 1 lutego br. ceny artykułów żywnościowych wzrosną o ok. 33%, artykułów przemysłowych o ok. 30%, a usług o ok. 45%.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Państwo nie będzie ingerować w kształtowanie się cen artykułów, których podaż już jest zrównoważona z popytem. W innych działach rynku będą natomiast prowadzone kontrole przez izby skarbowe, które muszą być zawiadamiane o planowanych zmianach cen. W niektórych przypadkach zmiana cen będzie wymagała zgody ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Wszyscy zatrudnieni otrzymają podwyżkę wynagrodzeń o 6 tys., a zakłady, które osiągną dobre wyniki ekonomiczne mogą podwyższać płace do 36%, tj. odpowiednio do przewidzianej w br. przeciętnej podwyżki cen.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Przewidziana jest waloryzacja rent i emerytur o 21%, 1 lutego wszyscy emeryci i renciści otrzymają podwyżkę w wysokości 3.200 zł. Ponadto przewiduje się dla wszystkich emerytów i rencistów, którzy przeszli na emeryturę po 1984 r. dodatek wyrównawczy w wysokości 2.600 zł, z czego 1300 od 1 lutego i 1300 od 1 września. We wrześniu przeprowadzona będzie ostatnia rata podwyżki rent ze starego portfela prowadzonej od 1983 r.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Renty rolników wzrosną o 42%; od 1 lutego otrzymają oni 1800 zł. Najniższa renta i emerytura wzrasta o 47% i od 1 stycznia br. wynosi 10.300 zł. Dodatki pielęgnacyjne wzrastają z 2.100 do 3.090 zł.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Podwyższa się do 360 tys. zł rocznie granicę zarobków, których osiągnięcie przez emerytów i rencistów nie powoduje zawieszenia wypłaty świadczenia.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Oprocentowanie wkładów 3-letnich w PKO wzrośnie z 15 do 30%.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Podwyższa się z 5 do 7 tys. zł kwotę dochodu na jednego członka rodziny, przy którym przysługuje najwyższy zasiłek rodzinny. Przy dochodach nie przekraczających 7 tys. na osobę miesięcznie zasiłek rodzinny wyniesie 5 tys. zł, przy wyższych zaś - 4.200 zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Wszystkie zasiłki wzrastają przeciętnie o 54%, a zasiłki wychowawcze, pielęgnacyjne, dla rodzin zastępczych i alimentacyjne o 36%.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Odpisy na fundusz socjalny na jednego zatrudnionego wzrastają o 3 tys. zł, a na fundusz mieszkaniowy o 1500 zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Rząd rozpatrzył wiele wniosków dotyczących programu realizacyjnego II etapu reformy gospodarczej, zgłoszonych w toku konsultacji społecznych oraz na posiedzeniach komisji sejmowych. Chodzi m.in. o zapewnienie dostaw surowców i materiałów dla spółdzielczości Inwalidzkiej. Dotychczasowy system rozdziału środków produkcji preferował tę spółdzielczość. Obecnie znosi się reglamentację materiałów, więc powstaje pytanie, jak w tych warunkach zapewnić przywileje należne spółdzielczości inwalidzkiej. Jak zapewnić dostawy materiałów dla produkcji sprzętu ortopedycznego, dla potrzeb okulistyki itp.? Rozważa się możliwość przyznania dodatkowych marż dostawcom zaopatrującym spółdzielczość inwalidzką, albo obniżenie pobieranego od niej podatku obrotowego. Na tym tle wyłania się problem, kto ma refundować wydatki z tego tytułu. Zobowiązano odpowiednie organa do opracowania systemu ulg, który preferowałby zaopatrzenie materiałowe przeznaczone na cele socjalne.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Innym problemem, który zresztą poruszony został przez Krajowy Komitet Dziecka, jest zaopatrzenie w artykuły żywnościowe i inne przeznaczone dla dzieci do lat 3. Dotychczas produkcja ta objęta była cenami umownymi więc producenci nie uzyskując dostatecznie wysokich zysków odchodzili od tej produkcji. Opracowany będzie system gwarantujący rytmiczną produkcję dla potrzeb najmłodszych dzieci. Zlecono rozpoznanie wielkości potrzeb oraz możliwości produkcyjnych i wypracowanie elementów stymulujących rozwój tej produkcji. Koordynatorem tych działań będzie minister zdrowia i opieki społecznej, chociaż zadania te realizowane są przez ministra przemysłu, ministra rynku wewnętrznego i ministra finansów. Jednym z rozwiązań może być opracowanie takiego systemu zasiłków rodzinnych, który uwzględniałby zwiększone wydatki na zakup artykułów żywnościowych dla najmłodszych dzieci. Obecnie system zasiłków rodzinnych za podstawę wymiaru przyjmuje dochody na jednego członka rodziny, niezależnie od wieku dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W zakresie ochrony zdrowia chcemy przede wszystkim umocnić działalność placówek podstawowej opieki zdrowotnej. Placówki te powinny być powiązane ze specjalistyczną opieką zdrowotną i bazą laboratoryjną. Z tego względu najwyższe wynagrodzenia powinien otrzymywać ordynator szpitala; liczymy, że zwiększy to zainteresowanie rozwojem placówek otwartej opieki zdrowotnej. Mamy nadzieję, że ten system wpłynie na zwiększenie dopływu lekarzy specjalistów do otwartej opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Zapewnia się szeroką dostępność i bezpłatność opieki lekarskiej, jeżeli jednak pacjent będzie chciał ominąć normalną drogę stosowaną w lecznictwie otwartym i np. zgłosi się bez skierowania do specjalisty, to będzie ponosił z tego tytułu dodatkowe opłaty. Równolegle nadal działać będą spółdzielnie lekarskie i praktyki prywatne, a więc odpłatne formy udzielania świadczeń leczniczych.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Podstawowa opieka zdrowotna i opieka społeczna finansowane będą z budżetów terenowych stopnia podstawowego, szpitale z budżetów wojewódzkich, a takie instytucje, jak akademie medyczne czy centralny ośrodek szkolenia podyplomowego - z budżetu centralnego.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Zamierza się poszukiwać dodatkowych źródeł finansowania wydatków na ochronę zdrowia i opiekę społeczną. Mogą to być prywatne ubezpieczenia społeczne, fundusze zakładów pracy, lokalne opłaty przekazywane na ten cel itp.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Nie podaję szczegółowych rozwiązań dotyczących kultury i sztuki, gdyż są one przedmiotem zainteresowania innej komisji sejmowej.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Zapisy dotyczące finansowania kultury fizycznej i turystyki przewidują samofinansowanie tych dziedzin i zwiększenie samodzielności klubów i organizacji terenowych.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Realizację wszystkich zadań rozłożono w czasie, ustalono terminy ich wykonania. W programie działania ujęto również takie problemy, jak budownictwo mieszkaniowe, funkcjonowanie rynku wewnętrznego, działalność pozabudżetową i inne.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Reforma służby zdrowia prowadzona jest przez resort zgodnie z uchwałą X Zjazdu PZPR i programem rozwoju ochrony zdrowia. W 1988 r. podstawowe znaczenie będzie miało wdrożenie nowych zasad funkcjonowania służby zdrowia, zaakceptowanych już przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Od początku 1988 r. rozszerzono zakres stosowania systemu wolnego wyboru lekarza, który obejmuje obecnie 380 przychodni i 5,5 mln osób. W 6. szpitalach prowadzony jest eksperyment zmierzający do intensyfikacji ich działalności. Podstawowym miernikiem oceny pracy tych szpitali jest liczba pacjentów, zależy od niej wysokość funduszu płac.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Inne eksperymenty mają na celu intensyfikację działalności przychodni w powiązaniu ze wzrostem płac, intensyfikację opieki ambulatoryjnej, rozszerzenie hospitalizacji domowej, wolny wybór lekarza stomatologa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Duże znaczenie będzie miało wprowadzenie w życie zasady częściowej odpłatności za świadczone usługi. Ważne jest też tworzenie warunków systemowych dla rozwoju opieki społecznej. Chodzi m. in. o umożliwienie stosowania cen rozliczeniowych i wprowadzenie częściowej odpłatności za usługi. Dotychczasowy system ochrony zdrowia nie odpowiada potrzebom społecznym i warunkom ekonomicznym, w jakich działa. Należy zatem zwiększyć samodzielność zakładów oraz zapewnić efektywną kontrolę społeczną. Jestem przekonany, że już w lutym będziemy mogli przedstawić koncepcję nowych zasad funkcjonowania służby zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Sejm zatwierdził już zasady kształtowania płac w służbie zdrowia w br., ale nadal trwają prace nad podziałem rezerwy przeznaczonej na podwyżki wynagrodzeń. Od 1 stycznia br. wejdzie w życie podwyżka uposażeń, zaś rekompensaty w wysokości 6 tys. zł na każdego zatrudnionego będą wypłacane od 1 lutego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejZygmuntKłodnicki">Przy realizacji naszych zadań jesteśmy zobowiązani do współpracy z innymi resortami, gdyż wiele problemów ma charakter międzyresortowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszSzymborski">W wystąpieniu doradcy wicepremiera położono nacisk na powiązanie zmian w programie realizacyjnym II etapu reformy gospodarczej z wynikami referendum. Jest to uzasadnione, gdyż dyskutujemy w związku z wynikami referendum. Jest jednak wątpliwe, czy propozycje rządu faktycznie odzwierciedlają wyniki referendum.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanuszSzymborski">W uzasadnieniu modyfikacji i uzupełnień do projektu programu realizacyjnego stwierdza się, iż chodzi o wzbogacenie programu o nowe zadania, jego konkretyzację, zmianę terminów, rezygnację z niektórych zapisów oraz dokonanie zmian redakcyjnych służących zwiększeniu precyzji i czytelności. Tymczasem, wiele z tych zapisów jest sformułowanych w sposób niejasny.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanuszSzymborski">Nie rozumiem zwłaszcza modyfikacji dokonanej na str. 63. w punkcie, który mówi o zaspokajaniu potrzeb dzieci do 3. lat. Jestem zdecydowanie przeciwny dzieleniu dzieci na te do 3. lat i starsze. Jaka jest bowiem różnica pomiędzy dzieckiem mającym 3 lata i dzieckiem w wieku 3 lata i 1 dzień?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanuszSzymborski">Niektóre sformułowania są niewyraźne i nie można ich zrozumieć nawet przy wielokrotnym czytaniu. Np. „zakreślanie potrzeb zasilania finansowego produkcji dla populacji dziecięcej”- co to znaczy?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanuszSzymborski">W materiale wymieniono różne resorty działające na rzecz dzieci. Chciałbym się w związku z tym dowiedzieć, jaka może być rola resortu edukacji narodowej w stosunku do dzieci w wieku do 3. lat.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełJanuszSzymborski">Podkreślam jeszcze raz, że za szczególnie szkodliwe, rażące i sprzeczne z poczuciem sprawiedliwości uważam dzielenie dzieci i różne ich traktowanie w zależności od zaliczenia do konkretnej grupy wiekowej. Jest to przejawem chaosu myślowego i braku zrozumienia problemu. Z tą sprawą wiąże się także potrzeba likwidacji różnego podporządkowania dzieci przebywających w domach dziecka. Część z nich podlega bowiem resortowi edukacji, a część resortowi zdrowia.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełJanuszSzymborski">Zapisy dotyczące służby zdrowia zostały sformułowane enigmatycznie. Nie powinniśmy wypowiadać się w kwestii systemu państwowej służby zdrowia nie znając proponowanych rozwiązań. Najważniejszą sprawą jest jak najszybsze uchwalenie ustaw dotyczących ochrony zdrowia i opieki społecznej. Tymczasem w materiale w ogóle nie mówi się o podjęciu prac legislacyjnych. Rozwiązujemy problemy za pomocą małych kroczków, podczas gdy powinniśmy najpierw wydać ogólną ustawę, a dopiero na jej podstawie wprowadzać szczegółowe rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełJanuszSzymborski">W materiale rządowym zabrakło sformułowań mówiących o potrzebie wprowadzenia równolegle z reformą mechanizmów chroniących przed nierównościami w dostępności do świadczeń.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełJanuszSzymborski">Mam wątpliwości co do potrzeby utworzenia rad zdrowia. W ten sposób odciągnie się wszak wielu lekarzy od ich podstawowej pracy.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełJanuszSzymborski">Kolejny problem to wprowadzenie bezpłatnych leków przeciw niektórym chorobom. Doprowadzi to do podziału pacjentów na lepszych i gorszych. Mam poważne wątpliwością czy np. cukrzyca jest elementem wyróżniającym i powinna być traktowana priorytetowo w stosunku do padaczki, zapalenia trzustki i innych chorób. Tego typu regulacje oburzają społeczeństwo, które podejrzewa, że przyczyny ich wydania łączą się z osobistymi potrzebami autorów przepisów.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełJanuszSzymborski">Nie rozumiem sformułowania „dziecko dotknięte szczególnym zagrożeniem zdrowia”. Jest bardzo trudno o precyzyjne dokonanie takiej kwalifikacji, a stawia ono dziecko w lepszej lub gorszej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełJanuszSzymborski">W materiale oprócz propozycji reformatorskich zawarte są pewne sformułowania świadczące o powrocie do starych rozwiązań. Mam na myśli np. utrzymywanie wojewódzkich instytucji metodyczno-organizacyjnych. Wiele osób oddelegowano ze szpitali do tych komórek, które mogą się wykazać głównie liczbą odbytych narad. Należy zastanowić się, ile to kosztuje, ile na to potrzeba urzędników i etatów. Niepokoi mnie brak precyzyjnych danych na temat podwyżek płac w służbie zdrowia. Chciałbym przynajmniej otrzymać zapewnienie o wiarygodności poprzednich wypowiedzi przedstawicieli rządu, że na ten cel przeznaczy się połowę nadwyżki budżetowej plus 36 mld zł.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełJanuszSzymborski">Sądzę, że dostatecznie udokumentowałem konieczność usunięcia zawartych na str. 63. sformułowań różnicujących dzieci w zależności od tego, czy ukończyły już 3 lata, czy nie. Sformułowanie opinii o modyfikacji systemu opieki zdrowotnej należy odłożyć do momentu dopóki odpowiednie zasady przejściowe i perspektywiczne zostaną przedstawione Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PosełJanuszSzymborski">Konieczne jest radykalne przyspieszenie opracowywania aktów prawnych dotyczących służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PosełJanuszSzymborski">Opinię Rady Społeczno-Gospodarczej o projekcie programu realizacyjnego II etapu reformy gospodarczej przedstawił poseł Włodzimierz Koczur (PZPR): Rada Społeczno-Gospodarcza wypowiedziała się w sprawie projektu programu w opinii z 14 października 1987 r. Rada wyraziła poparcie dla generalnej linii reformy, krytycznie odniosła się natomiast do przedstawionego programu realizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PosełJanuszSzymborski">Po zapoznaniu się z dokumentem zawierającym modyfikację i zmiany pierwotnego projektu programu. Rada stwierdza, że uwagi i zastrzeżenia przedstawione w opinii są w dalszym ciągu aktualne. Dotyczy to zwłaszcza nowych zapisów świadczących o braku determinacji przeprowadzenia reformy i braku konsekwencji w jej realizacji.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PosełJanuszSzymborski">W stosunku do poprzedniego projektu obecne jego modyfikacje charakteryzują się „rozmydleniem” wielu pierwotnych propozycji rozwiązań. Wyraża się to w odejściu od konkretnego i jednoznacznego formułowania zadań poprzez zastąpienie ich propozycjami opracowywania założeń i tzw. „tworzenia warunków dla...”.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PosełJanuszSzymborski">W dokumencie Rady Społeczno-Gospodarczej poruszane są następujące problemy:</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#PosełJanuszSzymborski">- reformę gospodarczą, zdaniem Rady, traktuje się jako cel sam w sobie;</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#PosełJanuszSzymborski">- szybkie dokonanie przełomu w organizacji gospodarki jest warunkiem uchronienia kraju od cywilizacyjnej degradacji;</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#PosełJanuszSzymborski">- należy konstytucyjnym zapisem potwierdzić trwałość trzech sektorów gospodarki;</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#PosełJanuszSzymborski">- natychmiastowego uchylenia wymagają przepisy hamujące rozwój gospodarczy;</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#PosełJanuszSzymborski">- konieczne jest zwiększenie uprawnień podmiotów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#PosełJanuszSzymborski">Zdaniem RSG zrealizowanie powyższych propozycji pozwoli na zmniejszenie społecznych kosztów działalności gospodarczej, zwiększenie wpływów dewizowych, uzyskanie rezerw, uproszczenie gospodarki budżetowej, zwiększenie dochodów budżetowych, podniesienie kultury obsługi obywateli, uproszczenie zarządzania gospodarką narodową i metod planowania.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#PosełJanuszSzymborski">W zakończeniu opinia Rady Społeczno-Gospodarczej stwierdza, że Sejm podejmując 5 grudnia 1987 r. uchwałę w sprawie wyników ogólnokrajowego referendum przejął odpowiedzialność za kształt programu realizacyjnego II etapu reformy gospodarczej, co stwarza konieczność szczegółowego ustosunkowania się do przedstawionego przez rząd programu.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#PosełJanuszSzymborski">Rada stwierdza, że ułomności propozycji rządowych wynikają z braku jasno określonej i uzgodnionej w obszarze ekonomicznym, politycznym, społecznym i ideologicznym, docelowej koncepcji modelu funkcjonowania zreformowanej gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHelenaPorycka">Wszyscy pracownicy mają otrzymać podwyżkę w wysokości 6 tys. zł miesięcznie. Emerytom jednak wliczono do tej rekompensaty normalną waloryzację, którą i tak otrzymaliby w marcu br., gdyby np. podwyżki wprowadzone były w czerwcu, a nie w lutym. Jest to postępowanie nieuczciwe. Proszę o podanie argumentów, które uzasadniają takie decyzje, abym mogła wytłumaczyć je osobom, które pytają mnie o to na spotkaniach poselskich.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełHelenaPorycka">O problemach opieki i zaspokojenia potrzeb dzieci do lat 3 powiedział prawie wszystko poseł J. Szymborski, który jest rzecznikiem małych dzieci. Jak mamy zamiar zapewnić zaopatrzenie tej najmłodszej grupy dzieci? Proszę teraz zdobyć mleko w proszku dla dzieci lub proszek do prania „Cypisek”. Produkcja dla niemowląt musi być specjalnie preferowana, nie można jej ograniczać i produkty te powinny być tanie, dostępne dla każdej rodziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełHenrykJużykiewicz">Kiedy zostaną wreszcie opracowane zasady wynagradzania kadry kierowniczej i powiązania wysokości ich wynagrodzeń z wynikami ekonomicznymi przedsiębiorstwa?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełHenrykJużykiewicz">W części programu, która dotyczy usprawnienia procesów inwestycyjnych stwierdza się, że preferowane będą inwestycje, które rokują szybkie ukończenie. W tych warunkach z planu na pewno wypadną wszystkie słabsze inwestycje, do których zaliczyć należy inwestycje służby zdrowia, przedszkola it. Są to przykłady administracyjnego działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełElżbietaZakrocka">Przygotowując się do dzisiejszego posiedzenia porównałam pierwotny program realizacji II etapu reformy gospodarczej z materiałami, które przedłożono nam na dzisiejsze posiedzenie. Stwierdzam, że nie ma większych różnic pomiędzy tymi dokumentami.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełElżbietaZakrocka">Siedząc poszczególne punkty programu można stwierdzić, generalnie, że są one słuszne, chociaż podane bardzo ogólnikowo. Podam kilka przykładów z zakresu problematyki pracy i płac. Przewiduje się opracowania zasad modyfikacji systemu wynagrodzeń, opracowanie stabilnych zasad wynagradzania. Do nowych rozwiązań zaliczyć należy opracowanie systemu stymulującego wielkość produkcji przeznaczonej na potrzeby osób niepełnosprawnych oraz opracowanie zasad rekompensowania podwyżek cen dla pracowników, emerytów i rencistów.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełElżbietaZakrocka">Sprawa wyliczenia wysokości rekompensat budzi w społeczeństwie niezadowolenie i nieufność. Podważa się realność tych zapisów. Na początku proponowano rekompensatę w wysokości 1750 zł, a teraz podwyższono ją do 6 tys. zł. Czy rząd miał takie rezerwy, że mógł o tyle podwyższyć rekompensatę, a ponadto, jakie podstawy do obliczenia wysokości rekompensaty brano w obu przypadkach? Co więcej, rekompensaty mają przysługiwać tylko pracującym, a dla członków rodzin są one znacznie niższe i uzależnione od wysokości dochodów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełElżbietaZakrocka">Zapowiada się, że do czerwca br. mają być opracowane nowe zasady opodatkowania. Czy nadwyżka dochodów, jaką ew. osiągną pracownicy nie zostanie wówczas ściągnięta poprzez podatki?</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełElżbietaZakrocka">Wiele zapisów zawartych w przedstawionym nam dokumencie jest słusznych, ale z uwagi na ich ogólnikowość nie wiemy co pod ten tekst zostanie podłożone w toku realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJacekBugański">Nie wszyscy członkowie rządu chyba zdają sobie sprawę, jakie są nastroje społeczne. Ostatnie miesiące, zapowiedź wprowadzenia II etapu reformy wpłynęły na pogorszenie nastrojów. Społeczeństwo przeszło już dostateczną edukację ekonomiczną, umie liczyć. Wszyscy byli przekonani, że proponowane zmiany II etapu reformy doprowadzą do postępu, że pójdziemy naprzód, że zahamujemy procesy inflacyjne. Obecnie na spotkaniach wyborcy mówią, że przedstawiony program działania nie zapewnia sensownych rozwiązań na przyszłość, rośnie więc zniecierpliwienie społeczne. Wszystko to nie pomoże w wyzwalaniu inicjatywy społecznej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJacekBugański">Przewiduje się doprowadzenie do samofinansowania kultury fizycznej. Z uporem się do tego wraca. Na całym świecie kultura fizyczna jest dofinansowywana. Jak np. ma zarobić na siebie Akademia Wychowania Fizycznego?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJacekBugański">Problemy turystyki poruszone są w przedłożonych nam materiałach bardzo ogólnikowo. Pracuje się nad jej ostatecznym modelem organizacyjnym i finansowym. Nasza Komisja wielokrotnie już formułowała na ten temat opinie i dobrze byłoby żeby były one wzięte pod uwagę przy opracowywaniu ostatecznych rozwiązań dotyczących turystyki. Projekty tych opracowań powinny być przedstawione Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełJacekBugański">W opinii społecznej istnieje pogląd, że należy stosować zasadę, że dobra płaca osiągana jest za dobrą pracę, że nie będziemy wprowadzali sztucznych barier i w ten sposób hamowali przedsiębiorczości i inicjatywy społecznej. Trzeba sobie zdawać sprawę, że niezadowolenie społeczne jest coraz większe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJaninaKorpala">Zgadzam się, że rośnie niezadowolenie społeczne z obecnej sytuacji kraju. W przeszłości, na spotkaniach poselskich w środowisku robotniczym starałam się mobilizować i tłumaczyć, że opracowany przez rząd program jest realny i że rzetelna praca pozwoli nam osiągnąć zamierzone wyniki. Okazuje się jednak, że mamy w rządzie wielu profesorów, ale nie mamy spójnego działania. Ciekawe by było usłyszeć wyjaśnienie, w jaki sposób wyliczono „koszyk” wydatków, że raz rekompensatę ustalono na poziomie 1750 zł, a następnie podwyższono do 6 tys. zł. Tak bardzo różniące się wyliczenia podważają wiarygodność działań rządu, Ludzie tracą zaufanie, a trzeba zdawać sobie sprawę, że znaczna część społeczeństwa żyje już teraz w bardzo trudnych warunkach i będzie jej coraz ciężej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJaninaKorpala">Przedstawiony nam program jest bardzo ogólnikowy, nieczytelny dla przeciętnego człowieka. Powinniśmy wiedzieć, jakie cele stawiamy sobie do zrealizowania, kto za co odpowiada i mieć zaufanie, że za dobrą pracę można będzie zapewnić sobie dobre warunki życia. Chcielibyśmy, żeby w naszym kraju zarówno ludzie młodzi, jak i starzy czuli się pewnie i dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMariaKoput">Warsztaty szkolne stanowią poważny potencjał produkcyjny. W przedstawionym nam programie mówi się o tym, że należy opracować nowe zasady wynagradzania nauczycieli i instruktorów warsztatów szkolnych, żeby zwiększyć ich zainteresowanie wzrostem produkcji i nauczaniem zawodu. Jest to dla mnie niezrozumiałe. Czy obecnie nauczyciele i instruktorzy warsztatów przyszkolnych nie uczą zawodu?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełMariaKoput">Na spotkaniu z pracownikami mojego zakładu pracy, poinformowano mnie, że te przedsiębiorstwa, które w ub. r. przekroczyły dopuszczalny wzrost funduszu płac będą miały umorzony podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń. Stawiano nawet z tego tytułu zarzut kierownictwu przedsiębiorstwa, że niewłaściwie postępowało, przestrzegając ustaleń limitowanego wzrostu płac. Chciałabym dowiedzieć się, ile przedsiębiorstw przekroczyło 12% planowanego wzrostu płac, ilu umorzono te przekroczenia, jakie poniosły z tego tytułu konsekwencje?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełRyszardSzurkowski">Kultura fizyczna jest dziedziną życia nie mniej ważną od innych, ale stale traktowana jest gorzej. Trudno pogodzić się z tym, że kluby mają same pozyskiwać środki na rozwój. Wiemy, jak skończyły się praktyki wielu klubów, które zamiast zajmować się sportem szukały dodatkowych środków. Większość z nich upadła.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełRyszardSzurkowski">Rozwój kultury fizycznej to rozwój zdrowego społeczeństwa. Zdrowi ludzie lepiej pracują, są sprawniejsi, nie chorują, a dobre wyniki sportowe są wizytówką polskości za granicą. Zdarzyło się kiedyś, że bagaż polskich sportowców w Meksyku został przekazany do Moskwy, gdyż nie wiedziano o tym, że Polska jest odrębnym państwem. Dziś już takie przypadki nie zdarzają się, m.in. dzięki osiągnięciom naszych sportowców. Rząd powinien traktować kulturę fizyczną na równi z innymi działami gospodarki narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełKazimierzGrzybowski">Przedstawiony nam program może niepokoić. Obejmuje on wiele ogólnych, hasłowych zadań, o czym świadczą takie sformułowania, jak: „podejmie się”, „przygotowuje się”, „zostaną opracowane” itp. Czas ucieka i istnieje obawa, że zabraknie możliwości zrealizowania tych ogólnych haseł. Takie spostrzeżenia przekazała też Rada Społeczno-Gospodarcza.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełKazimierzGrzybowski">Niektóre proponowane rozwiązania wymagają podjęcia prac legislacyjnych. Proces legislacyjny jest u nas bardzo długi i znowu możemy nie zmieścić się w czasie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełKazimierzGrzybowski">Pewne propozycje są tak daleko idące, że będą wymagały nawet zmiany Konstytucji PRL. Np. Konstytucja zapewnia bezpłatną opiekę zdrowotną, a proponuje się wprowadzenie opłat.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełKazimierzGrzybowski">Mamy już koniec stycznia, od 1 lutego przewiduje się zmianę cen żywności. Nadal jednak nie wiemy, jak ukształtuje się stosunek płac do tych podwyżek. O pewnych sprawach posłowie dowiadują się na końcu. Są już na pewno wydrukowane cenniki, a my nie znamy nowych cen.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełKazimierzGrzybowski">W przedłożonym programie mówi się o ograniczeniu rozpoczynania nowych inwestycji użyteczności publicznej. Czy ustalenie to dotyczy również ochrony zdrowia? Gdyby tak było, to pod tym programem nie możemy się podpisać.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełTeresaDobielińskaEliszewska">W związku z tym, że będą wzrastały dochody ludności, od jakiej kwoty przewiduje się stosowanie podatku wyrównawczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełEdwardBajda">W ub. r. ustalono 12% próg wzrostu wynagrodzeń. Dużo przedsiębiorstw przekroczyło te ustalenia. Jakie poniosą z tego tytułu konsekwencje?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełEdwardBajda">Przewiduje się wprowadzenie indywidualnego podatku od wynagrodzeń, czy poza tym będą jeszcze inne podatki?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełEdwardBajda">Spółdzielczość osiągnęła dobre wyniki gospodarcze, czy zakłada się dalszy rozwój spółdzielczości?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełElżbietaPrusinowska">Czy w dalszym ciągu państwo zapewnia ochronę indywidualnej własności gospodarstw rolnych, czy są jakieś nowe ustalenia w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJacekBugański">Jaka będzie wysokość zasiłków rodzinnych dla dzieci rolników?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełAdamBanaś">W ilu zakładach produkcyjnych nie są w pełni wykorzystane zdolności produkcyjne. Jakie jest wykorzystanie środków trwałych w przedsiębiorstwach?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełWłodzimierzKoczur">Przedstawiony nam harmonogram realizacji II etapu reformy zawiera sformułowania bardzo ogólne, tak że trudno go nazwać programem realizacyjnym. Jestem zawiedziony tym dokumentem. Nie wynika z niego jasno, co chcemy osiągnąć. Wyniki referendum wpłynęły na przesunięcie w czasie niektórych zadań, ale nie wpłynęły chyba na zachwianie całego programu. Przedstawiony nam dokument można uznać raczej za wykaz trudności i życzeń.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełWłodzimierzKoczur">W programie podaje się, że zamierza się osiągnąć podwyższenie efektywności pracy m.in. poprzez zmianę niektórych przepisów prawa pracy: Jakie to będą zmiany i czego dotyczą?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełZbigniewGburek">Uważam przede wszystkim, że podczas omawiania przez Komisję programu realizacyjnego na sali powinni znajdować się przedstawiciele rządu wyższego szczebla.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełZbigniewGburek">Interesuje mnie, czy nie można przełożyć dotacji z producenta na konsumenta. W sytuacji, gdy dotacje otrzymuje producent, korzysta z nich całe społeczeństwo. Chodzi jednak o to, aby z dotacji korzystały tylko niektóre grupy obywateli.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełZbigniewGburek">Przy waloryzacji płac nie wzięto pod uwagę podwyżki cen alkoholu i papierosów. Dotyczy to kwoty ok. 1,5 bln zł. Kto poniesie koszty takiego uregulowania sprawy?</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełZbigniewGburek">Z danych światowych wynika, że najniższe płace są w Bangladeszu i wynoszą 30 dolarów miesięcznie. Proszę wobec tego zastanowić się, ile osób w Polsce żyje za sumy niższe od tej najniższej płacy, licząc po oficjalnym kursie dolara.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PosełZbigniewGburek">Zamierzenia resortu zdrowia sprowadzają się do tego, by podnieść płace i trochę poprawić zaopatrzenie w leki. Jest to nie do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PosełZbigniewGburek">Nie jest słuszne łączenie ustaw o samorządzie lekarskim, o urzędzie ministra zdrowia i ustawy psychiatrycznej. Oznacza to zahamowanie prac nad innymi ustawami.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PosełZbigniewGburek">Czy dokonano Już podziału rezerwy budżetowej wynoszącej 429,5 mld zł i ile z tej kwoty przypadło na służbę zdrowia? Czy powiększająca się różnica przeciętnej płacy w sferze budżetowej i ochronie zdrowia będzie wyrównana z rezerwy budżetowej i czy uda się w ten sposób przybliżyć płace służby zdrowia do przeciętnej płacy w sferze budżetowej?</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PosełZbigniewGburek">Jakie są zasady wiązania wynagrodzeń w sferze budżetowej i w sferze produkcji materialnej?</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PosełZbigniewGburek">Proszę o informację, co osiągnie społeczeństwo wobec uchwalonych zasad indeksacji najniższej płacy i wzrostu cen.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PosełZbigniewGburek">Czy zgodne z reformą jest wynagradzanie dyrektorów na podstawie taryfikatora? Jestem zwolennikiem wartościowania pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WiceprzewodniczącyKomitetuMłodzieżyiKulturyFizycznejZbigniewGlapa">Nastąpiły istotne zmiany w stosunku do poprzedniej wersji programu. Dotychczasowa koncepcja została rozbita i obecnie zasada samofinansowania nie dotyczy kultury fizycznej. Samofinansowanie tego działu nie jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WiceprzewodniczącyKomitetuMłodzieżyiKulturyFizycznejZbigniewGlapa">Będziemy zmierzać do zwiększenia podaży usług turystycznych poprzez zwiększenie bazy oraz tworzenie warunków dla równoprawności wszystkich sektorów. Opowiadamy się za tym, aby obiekty turystyczne działały na zasadzie rozrachunku gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#WiceprzewodniczącyKomitetuMłodzieżyiKulturyFizycznejZbigniewGlapa">Możliwości finansowania kultury fizycznej budżetu są niewielkie. Szybciej rosną koszty niż nakłady budżetowe. Musimy zatem szukać pozabudżetowych źródeł dofinansowania kultury fizycznej i sportu. Może się to odbywać m.in. poprzez tworzenie warunków sprzyjających sponsorowaniu sportu, ale bez dodatkowego opodatkowania się. Chcemy wystąpić z tą propozycją dopiero w lipcu, gdyż problem wymaga szerokich konsultacji społecznych. Podejmujemy również inne działania, do których można zaliczyć zwolnienie sprzętu sportowego sprowadzanego przez jednostki kultury fizycznej z opłat celnych lub zmniejszenie tych opłat.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#WiceprzewodniczącyKomitetuMłodzieżyiKulturyFizycznejZbigniewGlapa">Nie jest jednak naszym zamiarem dążenie do samofinansowania w zakresie kultury fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Podwyższanie emerytur i rent ma na celu niepogarszanie warunków życia ludności. Od 1 marca nastąpi ustawowa waloryzacja emerytur przeciętnie o 3.400 zł (w granicach od 2.060 zł do 9.000 zł). Waloryzacja jest zgodna z dynamiką wzrostu płac w roku poprzednim. Jednakże ceny rosną szybciej i dlatego postanowiono ponadto przyznać każdemu emerytowi dodatek w wysokości 3.200 zł. W praktyce osoby, które przeszły na emeryturę od 1984 r. oczekują 18–26 miesięcy na waloryzację. W związku z tym postanowiono, że w terminach waloryzacji i rewaloryzacji będą tym osobom przyznane dodatki wyrównawcze po 1.300 zł. Przeciętna wielkość emerytury wzrośnie zatem o ponad 50%, podczas gdy przeciętny wzrost kosztów utrzymania wynosi 36%. Rząd zobowiązał się, że po I półroczu przeanalizuje ponownie sprawę i ew. wprowadzi korekty.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Zgodnie z kolejnymi centralnymi planami rocznymi, przeciętne wynagrodzenie w sferze budżetowej powinno rosnąć nieco szybciej niż przeciętne wynagrodzenia w sferze produkcji materialnej. W praktyce jednak nie udało się poprawić relacji wynagrodzeń w obu sferach. Powstał więc projekt ujednolicenia zasad kształtowania środków na wynagrodzenie. Przy tworzeniu tabel płac byłoby wówczas brane pod uwagę wartościowanie pracy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Zasady wynagradzania dyrektorów, są przedmiotem analiz. W wielu zakładach pracy dyrektor nie ma najwyższego uposażenia. W moim przekonaniu, powinien on być wynagradzany w zależności od efektu ekonomicznego przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Pytano o dynamikę wynagrodzeń w br. i konsekwencje przekroczenia 12% progu wzrostu płac. Rozważano, czy tym, którzy przekroczyli ów próg w ub. r. nie zmniejszyć możliwości w br.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Przyjęto zasadę, że wolne od podatku będzie wynagrodzenie w wysokości trzykrotnej przeciętnej płacy.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Są branże, które nie mogą być nastawione na dynamizowanie zysku. Dąży się do tego, aby pracownikom tych branż przynajmniej zapewnić utrzymanie płacy realnej na dotychczasowym poziomie.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Zasiłki dla dzieci rolników prawdopodobnie nie są przewidziane, gdyż wzrost dochodów rolników będzie zapewniony dzięki wyższym cenom skupu.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Na przełomie czerwca i lipca ub. r. opublikowany był projekt zmian w prawie pracy. Jest opracowany projekt zmian doraźnych, a równocześnie powołana została komisja ekspertów, która zajmie się całokształtem zmian w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Płaca najniższa została od stycznia br. podniesiona z 7 do 9 tys. zł. Zakładamy, że w końcu roku będzie ona wynosić 15 tys. zł. Zgodnie z uchwałami X Zjazdu PZPR najniższa płaca powinna być równa połowie płacy przeciętnej.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Wzrost przeciętnej płacy o 36% był zaplanowany. Ile natomiast ma otrzymać każdy pracownik to już odmienna sprawa.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#DyrektorZygmuntKłodnicki">Środki przeznaczone dla służby zdrowia zostały już jej przekazane w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiceministerStanisławGura">Myślę, że krytyczna ocena sformułowań programu dotyczących ochrony dzieci do 3. roku życia znajdzie wyraz w opinii Komisji. Nawiążemy zatem kontakt z autorami tego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WiceministerStanisławGura">O potrzebie powoływania różnych organizacji będzie dyskutować środowisko pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WiceministerStanisławGura">Zgadzam się, że nie należy łączyć wspomnianych ustaw z ustawą psychiatryczną.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#WiceministerStanisławGura">Resort zdrowia i opieki społecznej nie dzieli nadwyżki budżetowej, nie została ona jeszcze podzielona.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DoradcawicepremieraStanisławRoztworowski">W radach zdrowia nie mieli uczestniczyć głównie lekarze, ale raczej przedstawiciele społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DoradcawicepremieraStanisławRoztworowski">Myślę, że problem dzieci do lat 3. został już wyjaśniony. Chodziło o zaopatrzenie np. w proszek „Cypisek”, mleko w proszku, części do wózków, materacyki itd. Zgadzam się, że nie można dzielić dzieci i chodzi o stworzenie systemu zaopatrzenia całej młodzieży.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#DoradcawicepremieraStanisławRoztworowski">Program realizacyjny II etapu reformy gospodarczej nie zmierza do ograniczenia inwestycji w służbie zdrowia i opiece społecznej. Chodzi o to, by więcej zadań było realizowanych ze środków przedsiębiorstw, a nie nakładów budżetowych.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#DoradcawicepremieraStanisławRoztworowski">Program zakłada powszechną dostępność i bezpłatność służby zdrowia. Nie zawsze jednak jest to uzasadnione. Myślę np. o odpłatności w niektórych sytuacjach za wyżywienie w sanatoriach. Wprowadzenie takiej zasady nie wymaga zmian konstytucyjnych. Takich zmian wymagają natomiast propozycje związane z własnością komunalną.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#DoradcawicepremieraStanisławRoztworowski">Nie sądzę, by można było nadal mówić, iż dotuje się producenta, a nie konsumenta. Dotacje rosną zresztą tylko pozornie, ten wzrost wynika z utrzymywania się wysokiej inflacji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#DoradcawicepremieraStanisławRoztworowski">Metodologiczna strona dokumentu wzbudziła krytykę, wydaje się jednak, że przedłożony materiał inspiruje do rozwiązania wielu problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJacekBugański">Poseł R. Szurkowski i ja chcieliśmy zaapelować o przyspieszenie prac nad zmianami regulacji dotyczących sportu i turystyki, gdyż ogniwa kultury fizycznej rozpadają się.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanuszSzymborski">Sformułowania o dzieciach do 3. lat nie można traktować jako niezrozumiałego. Obawiam się, że twórcy dokumentu nie mają rozeznania na temat potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży do 18 lat. Podtrzymuję ocenę, że te sformułowania są nie do przyjęcia, jak również, że do przygotowania opinii potrzebne jest uzyskanie szczegółowych danych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełHenrykJużykiewicz">Proponuję przyjąć program realizacyjny wraz z naszymi uwagami.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełWłodzimierzKoczur">Powinniśmy odnieść się do zmodyfikowanej wersji programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełAndrzejSidor">Na realizację programu mamy taki sam wpływ, jak na realizację ustawy budżetowej. Trzeba podkreślić, że znów materiał został nam przekazany w ostatniej chwili i żąda się od nas opinii. Do każdego punktu tego dokumentu można by mieć zastrzeżenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełTeresaDobielińskaEliszewska">Nie do przyjęcia jest wypowiedź doradcy wicepremiera. O czym mamy decydować, jeżeli mówi się, że dokument ma tylko inicjować rozwiązania. Powinniśmy, o tym powiedzieć w opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJacekBugański">Na posiedzenie, na którym mamy decydować o sprawach o zasadniczym znaczeniu przychodzą niekompetentni przedstawiciele rządu. Nie wiem również, jaki jest cel formułowania opinii przez Radę Społeczno-Gospodarczą, jeżeli opinie te mamy otrzymywać w ostatniej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełAndrzejSidor">Materiały nie są konkretne, a sposób ich prezentowania jest nie do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanuszSzymborski">Przyjmijmy materiał z bardzo poważnymi zastrzeżeniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełAndrzejSidor">Mieliśmy dyskutować o uzupełnieniach do programu realizacyjnego, a tymczasem nie ma tu ani słowa o realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełZbigniewGburek">Przypominam, że nie podlegające waloryzacji podwyżki cen alkoholu i papierosów mają być źródłem 25% dochodów budżetu.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełZbigniewGburek">W opinii trzeba dodać, że w posiedzeniu wzięły udział osoby niekompetentne. Opinia powinna być krótka, konstruktywna i krytyczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełWłodzimierzKoczur">W opinii powinniśmy zaznaczyć, że musimy mleć wpływ na to, co rząd zrobi.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełZbigniewGburek">Ustaliliśmy zatem ramy opinii. Proponuję, aby zespół opracował teraz jej treść.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełZbigniewGburek">Komisja wyraziła zgodę na przygotowanie opinii przez zespół posłów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>