text_structure.xml
19.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 maja 1989 r. Komisja Transportu, Żeglugi i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Sochaja/ZSL/, rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności Komisji w IX kadencji Sejmu PRL.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Żeglugi i Łączności z ministrem Januszem Kamińskim, Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Bogdanem Sawickim, Centralnego Urzędu Planowania, Urzędu Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektorzy generalni przedsiębiorstw i zarządów podległych Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Członkowie Komisji otrzymali przed posiedzeniem projekt sprawozdania z działalności Komisji za okres IX kadencji Sejmu PRL.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Jak wynika z tego sprawozdania, od 13 października 1985 r. do 31 grudnia 1987 r. zakres działania Komisji obejmował dwa resorty: komunikacji i łączności. W 1987 r., w związku z reformą administracyjną, nastąpiło połączenie trzech resortów: transportu, gospodarki morskiej i łączności. Tak więc zakres działania Komisji poszerzył się o gospodarkę morską.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W IX kadencji Sejmu Komisja odbyła 59 posiedzeń, z czego 32 poświęconych było rozpatrywaniu zagadnień merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Plany, pracy uwzględniały węzłowe problemy gospodarki narodowej, programy działania resortu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Komisja kilkakrotnie podejmowała tematy związane ze stanem zaplecza technicznego kolei, zwracając szczególną uwagę na niezadowalającą współpracę w tym zakresie, na nieterminowość dostaw z przemysłu, niedobór części zamiennych oraz wagonów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono problemom przewozów tranzytowych, funkcjonowaniu systemu kontenerowego, gospodarce wagonami towarowymi, rozwojowi komunikacji lotniczej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W związku z przejęciem przez resort zagadnień komunikacji miejskiej Komisja uważnie śledziła realizację zadań w tym zakresie. Podkreślano ważną rolę rozwoju drogownictwa jako najistotniejszego czynnika wpływającego na sprawne działania transportu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Począwszy od 1988 r. Komisja kilkakrotnie podejmowała tematy związane z transportem morskim i rybołówstwem, rozpatrując m. in. takie zagadnienia, jak stan zaplecza technicznego stoczni morskich, perspektywy rozwoju transportu morskiego, jakość świadczonych usług przez morską żeglugę pasażerską oraz problemy szkolnictwa zawodowego w żegludze.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Problematyka łączności koncentrowała się szczególnie na telefonizacji wsi; sprawa ta miała szeroki oddźwięk społeczny. Odbyło się na ten temat wspólne posiedzenie z Komisją Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej, którego efektem było uznanie postulatu obu komisji w sprawie zwiększenia udziału telefonizacji wsi w ogólnym programie telefonizacji kraju. Wielką uwagę przywiązywano do rozwoju nowoczesnych systemów łączności.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Komisja odbyła dwa posiedzenia poświęcone wdrażaniu reformy gospodarczej i II etapu tej reformy w resortach komunikacji i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zgodnie z zaleceniem Prezydium Sejmu, rozpatrywano informacje: o realizacji wniosków i postulatów zgłoszonych w trakcie kampanii wyborczej do Sejmu przez poszczególne resorty, o stanie ładu i porządku publicznego oraz o realizacji ustaw dotyczących zwalczania patologii społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Systematycznie - co roku - rozpatrywano projekty planów społeczno-gospodarczych i budżety resortu oraz sprawozdania rządu z ich wykonania w częściach dotyczących resortu transportu, żeglugi i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Dużą pomocą w pracy resortu były materiały i analizy przedstawione przez resort, rząd, a także Najwyższą Izbę Kontroli. 3 posiedzenia Komisji poświęcono rozpatrywaniu projektów ustaw. Projekt ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” rozpatrywany był przy udziale Komisji Prac Ustawodawczych oraz Komisji Spraw Samorządowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Projekt ustawy „Fundusz Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych” rozpatrywano wspólnie z Komisją Prac Ustawodawczych i Komisją Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Członkowie Komisji uczestniczyli w pracach podkomisji nadzwyczajnych, powoływanych do rozpatrywania projektów ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W IX kadencji Sejmu Komisja dokonała oceny realizacji 5 ustaw: o ochronie i kształtowaniu środowiska, o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego, o drogach publicznych, o łączności, Prawo przewozowe.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Komisje nie wysunęły propozycji nowelizacji tych ustaw, zgłosiły natomiast wiele wniosków dotyczących ich aktualizacji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Ustawa o drogach publicznych z 21 marca 1985 r. uregulowała zespół spraw związanych z podziałem, budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg. Określiła ona kompetencje Rady Ministrów, resortu komunikacji i innych organów władzy przy starej strukturze organizacyjnej. Mniej precyzyjnie i nie zawsze spójnie określono zadania dla wojewódzkich (gminnych, dzielnicowych, miejskich) rad narodowych, zwłaszcza w zakresie powiązania kompetencyjnego właściwych organów administracji państwowej i terenowej. Zarówno ustawa, jak i wydane do niej akty normatywne w większości województw nie znalazły zastosowania - zarówno w sferze planowania, jak i realizacji. Ta sytuacja sprzyjała rozproszeniu wysiłków i nakładów finansowych oraz powodowała opóźnienia w realizacji ustawowych nadań nałożonych na rady narodowe i administrację.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W odniesieniu do ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska Komisja postulowała dalszą optymalizację i racjonalizację przewozów i rozwiązań komunikacyjnych z korzyścią dla ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W przypadku kontroli ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego Komisja stwierdziła, że w resortach komunikacji i łączności proces wdrażania samorządowego modelu zarządzania przedsiębiorstwem przebiega zgodnie z ustawą. Samorządy najwięcej uwagi poświęciły realizacji funkcji stanowiącej; dużą aktywność wykazały też przy opiniowaniu zakładowych systemów wynagradzania. W znacznie mniejszym stopniu wykorzystują one swe uprawnienia kontrolne. Stosunkowo najsłabiej realizowane są funkcje inicjujące, co wynika z niskiej jeszcze wiedzy ekonomicznej i prawnej samorządu, a także świadczy o niewystarczającej pomocy ze strony kierownictwa przedsiębiorstwa. Organy założycielskie powinny szerzej upowszechniać najbardziej efektywne rozwiązania dotyczące współdziałania samorządu załogi z administracją przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Przy ocenie ustawy o łączności Komisja sugerowała, że zmiany powinny dotyczyć podziału funkcji zarządzających Państwowej Jednostki Organizacyjnej „Polska Poczta, Telegraf i Telefon” oraz funkcji nadzoru koordynacji. Zdaniem Komisji, funkcje władcze resortu sprowadzać się powinny do zagadnień związanych a obronnością kraju, a w innych sprawach ogólne kierunki powinien wytyczać minister.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Przy rozpatrywaniu ustawy Prawo przewozowe zwrócono uwagę, na opieszałość w wydawaniu aktów wykonawczych, dokonywaniu zmian w systemie stosowania kar oraz na problemy przewozów niebezpiecznych ładunków.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W ciągu kadencji Komisja uchwaliła 12 dezyderatów i 6 opinii. Komisja otrzymała odpowiedzi na 4 opinie, które uznała za zadowalające oraz na 11 dezyderatów. Tylko na jeden dezyderat odpowiedź nie wpłynęła, a jedną odpowiedź uznano za niewystarczającą i ponowiono dezyderat.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Otrzymane odpowiedzi na dezyderaty wskazują, że rząd oraz resorty uznawały poruszone w nich problemy za słuszne, w niektórych przypadkach zapowiedziały podjęcie działań dla ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">W pracach Komisji uczestniczyli przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, a obecnie Centralnego Urzędu Planowania, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Komisja współpracowała z właściwymi wojewódzkimi radami narodowymi i trzykrotnie zwróciła się do nich o opracowanie i opinie do następujących tematów: realizacja ustawy o drogach publicznych z uwzględnieniem, rozwoju i stanu ich utrzymania, stan i perspektywy rozwoju komunikacji miejskiej oraz w sprawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym PKP. Nadesłane materiały Komisja oceniła bardzo wysoko i wykorzystała je z pożytkiem w pracy poselskiej.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W czasie wyjazdów poselskich współpracowano z wojewódzkimi i gminnymi radami narodowymi oraz z wojewódzkimi zespołami poselskimi. Systematycznie w posiedzeniach Komisji uczestniczyli przedstawiciele organizacji społecznych związanych z resortami komunikacji i łączności oraz żeglugi. Szczególnie podkreślić należy aktywny udział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Współpracę Komisji z Zespołem Transportu, Żeglugi i Łączności NIK należy ocenić jako bardzo dobrą. Materiały NIK stanowiły dla posłów istotne uzupełnienie informacji resortowych i pomoc w przygotowaniu posiedzeń problemowych. Wnioski pokontrolne NIK były często cennym materiałem przy formułowaniu dezyderatów, opinii i wniosków. Przedstawiciele Zespołu NIK uczestniczyli w wyjazdach terenowych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Wyjazdy terenowe posłów poszerzały i pogłębiały kontrolną działalność Komisji. Podkomisje dokonały w ciągu kadencji 26 wyjazdów, w tym 2 wspólne z posłami z Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Niezależnie od organizowanych wyjazdów, stosowana była praktyka indywidualnego rozpoznawania poszczególnych problemów przez posłów. Wyjazdy i rozpoznania poselskie stanowiły ważną formę należytego przygotowania posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Komisja pozytywnie ocenia wydawane przez Kancelarię Sejmu biuletyny prasowe, których treść dobrze odzwierciedlała przebieg jej obrad. Biuletyny te, obok bezpośredniego udziału dziennikarzy w posiedzeniach Komisji, były podstawowym źródłem informacji o pracy Komisji dla środków masowego przekazu.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">W końcowych wnioskach zawartych w sprawozdaniu Komisja zwraca m. in. uwagę na konieczność:</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">- szerszego korzystania z dorobku komisji rad narodowych, wojewódzkich zespołów poselskich oraz organizacji, stowarzyszeń i związków funkcjonujących w tym dziale gospodarki narodowej,</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- docenienia znaczenia terenowych wyjazdów poselskich przed posiedzeniami Komisji; pozwala to na lepsze rozeznanie problematyki i konsultację poselską,</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">- częstszego korzystania z opracowań ekspertów i doradców sejmowych oraz ekspertów niezależnych,</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">- rozszerzenia funkcji kontrolnych Komisji w odniesieniu do aktów prawnych ustanowionych przez Sejm i przepisów wykonawczych niższego rzędu w zakresie problematyki transportu, żeglug i łączności,</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">- trafnego formułowania dezyderatów i opinii oraz bardziej konsekwentnego egzekwowania ich realizacji przez rząd.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławSochaj">Czas trwania IX kadencji Sejmu dobiega końca. Przyjęliśmy sprawozdanie z naszej działalności. Nie do nas należy ocena, na ile sprostaliśmy wyzwaniom czasu, a czas ten był wyjątkowo trudny. Jedno można stwierdzić na pewno, że wartkiego nurtu przemian politycznych, społecznych i gospodarczych nie hamowaliśmy, a wręcz przeciwnie - staraliśmy się wspomagać.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławSochaj">W naszej pracy bardzo pomocne były spotkania poselskie, na których wyborcy często „sprowadzali nas na ziemię”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławSochaj">Bardzo cenne były analityczne materiały Najwyższej Izby Kontroli, za które chciałbym podziękować, za pośrednictwem obecnego na dzisiejszym posiedzeniu wiceprezesa Bogdana Sawickiego, wszystkim pracownikom Zespołu NIK.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełStanisławSochaj">Wysoko cenimy sobie współpracę z kierownictwem resortu transportu, żeglugi i łączności, a szczególnie pragnę podkreślić zawsze pozytywny stosunek do naszych postulatów ministra Janusza Kamińskiego. Życzę mu dalszej owocnej pracy dla dobra PRL.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełStanisławSochaj">Słowa podziękowania kieruję także do kierowników i dyrektorów generalnych PKP, Centralnego Zarządu Dróg Publicznych, PKS, Przedsiębiorstwa „Polska Poczta, Telegraf i Telefon”. Dziękuję także za współpracę przedstawicielom UHM, CUP i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełStanisławSochaj">Dużą pomoc okazywali nam zawsze przedstawiciele stowarzyszeń, związków, a szczególnie sekretarz generalny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełStanisławSochaj">Za współpracę dziękuję uczestniczącym w naszych posiedzeniach przedstawicielom środków masowego przekazu oraz sekretarzowi naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełStanisławSochaj">Wszystkim posłankom i posłom pragnę serdecznie podziękować za życzliwość i wyrozumiałość. Sądzę, że mogę powiedzieć, iż atmosfera i klimat naszej współpracy były właściwe. Cechowała posłów wysoka obowiązkowość, zaangażowanie i kultura, co spowodowało, że wykonywaliśmy naszą pracę z satysfakcją.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełStanisławSochaj">Życzę posłankom i posłom, którzy stanęli w szranki wyborcze do Sejmu i Senatu, by wyszli z nich zwycięsko.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełStanisławSochaj">Kończąc, pragnę wyrazić nadzieję i wspólne nasze życzenie, by najbliższa przyszłość była dla kraju pomyślna, a nasza praca - bez względu na to, gdzie ją będziemy wykonywać - społecznie użyteczna i przynosząca nam satysfakcję.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełStanisławSochaj">Minister transportu, żeglugi i łączności Janusz Kamiński: Na dzisiejszym posiedzeniu dokonaliśmy bilansu dokonań w toku intensywnych prac IX kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełStanisławSochaj">Jako członek rządu, który współpracował z Komisją, muszę podkreślić, że posłowie wykonywali swoje obowiązki z dużym zaangażowaniem. Kierowane pod adresem rządu opinie i dezyderaty przyczyniły się do usprawnienia działalności transportu i łączności.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełStanisławSochaj">Ostatni okres działania Komisji był szczególnie trudny. Kształtowała się nowa struktura organizacyjna resortu i Komisja pracowała pod stałym ciśnieniem tych problemów.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełStanisławSochaj">Działalność terenowa Komisji, a zwłaszcza wyjazdy pozwoliły na głębsze rozeznanie poszczególnych problemów, czego wynikiem były opinie i dezyderaty. Komisji. Za obiektywne oceny i spostrzeżenia, za właściwy stosunek do przedstawionych przez nas programów rozwoju poszczególnych dziedzin działalności resortu transportu, żeglugi i łączności pragnę Komisji podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiceprezesNIKBogdanSawicki">Tak się złożyło, że przez 4 lata wspólnie z dyrektorami Zespołu Transportu, Żeglugi i Łączności NIK uczestniczyłem w posiedzeniach Komisji. Mam też prawo i obowiązek podkreślić, że Komisja wniosła duży wkład swoimi ocenami i wnioskami w rozwój tak ważnych dziedzin życia, jakimi jest transport, żegluga i łączność.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WiceprezesNIKBogdanSawicki">Życzę wszystkim członkom Komisji pomyślności w dalszym działaniu — zarówno na forum Sejmu, jak i w innych pracach, które będą wykonywali po zakończeniu kadencji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WiceprezesNIKBogdanSawicki">Minister transportu, komunikacji i łączności Janusz Kamiński: Chciałbym poinformować, że kierownictwo resortu podjęło decyzję o przyznaniu poszczególnym posłom złotych i srebrnych odznak „Za zasługi dla transportu PRL”, złotych oznak „Zasłużony drogowiec” oraz złotych odznak „Zasłużony pracownik łączności”.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejGałęziowski">W imieniu odznaczonych dziękuję kierownictwu resortu za znaczące dla nas wyróżnienia. Mam nadzieję, że w dalszej naszej pracy nadal bliskie nam będą problemy transportu. Człowiek od urodzenia po kres życia musi pokonywać na różnym szczeblu trudności komunikacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełZbigniewBiałecki">Myślę, że będę wyrazicielem opinii wszystkich członków Komisji, jeśli złożę podziękowanie przewodniczącemu naszej Komisji, posłowi Stanisławowi Sochajowi. Jego zaangażowanie, zapał i fachowość udzieliły się nam wszystkim i pod takim kierownictwem mogliśmy dobrze wykonywać nasze zadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławSochaj">Dzisiejsze posiedzenie jest ostatnim w bieżącej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełStanisławSochaj">Dziękuję wszystkim posłom za wysoką ocenę mojej pracy. Mam nadzieję, że zarówno ja, jak i wszyscy inni członkowie Komisji będą nadal sympatykami resortu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełStanisławSochaj">Resortowi zaś życzę większego uznania i zasobnej kiesy dla zrealizowania wszystkich stojących przed nim zadań.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>