text_structure.xml
4.52 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniu 10 maja 1984 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Władysława Jonkisza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- projekty i dezyderaty dotyczące działalności Przedsiębiorstwa wagonów sypialnych i restauracyjnych „Wars”.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W pierwsze j części posiedzenia Komisja dokonała zmian w składzie swojego prezydium, odwołując z funkcji wiceprzewodniczącego posła Henryka Stawskiego (SD) i powołując na wiceprzewodniczących posłów: Zbigniewa Białeckiego (PZPR), Helenę Jagiełowicz-Gawle (bezp.) i Zdzisławę Sudykę (SD).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Projekt dezyderatów przygotowała podkomisja ds. kolejnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Zbigniew Białecki (PZPR), Bronisław Owsianik (PZPR), Jerzy Gralewicz (ZSL) i Władysław Jonkisz (PZPR); zgłosili oni poprawki dotyczące bardziej precyzyjnego sformułowania treści dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W pierwszym dezyderacie Komisja stwierdza, że obecni na jej posiedzeniu, na którym rozpatrywane były problemy Przedsiębiorstwa Wagonów Sypialnych i Restauracji „Wars”, przedstawiciele załogi i kierownictwa tego przedsiębiorstwa podnieśli problem wyżywienia limitowanego przysługującego niektórym grupom pracowników zatrudnionych bezpośrednio w działalności gastronomicznej. Wyżywienie to należne~ ~jest na podstawie przepisów układu zbiorowego pracy, które zobowiązują zakład pracy do zabezpieczenia uprawnionym całodziennego wyżywienia podstawowego. Układ zbiorowy ustala miesięczną stawkę tego wyżywienia na 450 zł. Limit ten został ustalony w 1981 r. i nie był korygowany. Aktualnie jest to kwota symboliczna, nie pokrywająca kosztu świadczeń. Przedsiębiorstwo „Wars” zgłosiło wniosek o urealnienie zaniżonego limitu. Komisja podziela tę opinię i uważa za uzasadnione ustalenie limitu na poziomie odpowiadającym aktualnym cenom artykułów żywnościowych. Skutki finansowe nie będą bezpośrednio obciążać budżetu państwa, gdyż mieszczą się one w kosztach działalności „Wars”.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W drugim dezyderacie Komisja zwraca uwagę, że w latach pięćdziesiątych przedsiębiorstwo „Wars” dysponowało 52 wagonami restauracyjnymi. Obecnie ponad połowa tych wagonów nie nadaje się do ruchu, ze względu na uszkodzenia i braki części zamiennych. Uniemożliwia to prowadzenie obsługi gastronomicznej pociągów ekspresowych i międzynarodowych, a zastępczo włączane do tych pociągów bary nie gwarantują usług na właściwym poziomie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Komisja uważa za celowy zakup nowych wagonów i zwraca się do ministra komunikacji o podjęcie w tej sprawie wiążących decyzji. Komisja postuluje również opracowanie długofalowego programu rozwoju zaplecza przedsiębiorstwa „Wars” integralnie powiązanego z resortowym programem poprawy warunków podróżowania pasażerów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W kolejnym dezyderacie Komisja stwierdza, że od 1 stycznia 1984 r. zostały zmniejszone o 50% przydziały puli mięsnej dla przedsiębiorstwa „Wars”. Przy obsłudze gastronomicznej pasażerów podstawową rolę spełniają wagony-bary. Zaplecze tych wagonów jest bardzo małe i wyklucza możliwość produkowania potraw z surowców niemięsnych lub innych nie objętych rozdzielnictwem, wymagających odpowiedniej techniki sporządzania i przechowywania. Wagony gastronomiczne przedsiębiorstwa „Wars” włączane są do komunikacji zagranicznej, gdzie obowiązują międzynarodowe ustalenia dotyczące zakresu i standardu serwowanych dań. Ponadto w wagonach pociągów międzynarodowych sprzedaje się potrawy za waluty obce.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja postuluje przywrócenie przydziałów niezbędnych surowców dla przedsiębiorstwa „Wars” na poziomie 1983 r. oraz zniesienie ograniczeń zakupu wyposażenia i sprzętu dla wagonów restauracyjnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>