text_structure.xml
30.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 11 maja 1972 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła projekt uchwały o 5-letnim planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w latach 1971–1975 w części dotyczącej Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z przewodniczącym Komitetu — Włodzimierzem Raczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektor zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski oraz przewodniczący Krajowej Rady Ogólnozwiązkowej Federacji Sportu, Wychowania Fizycznego i Turystyki CRZZ — Jan Kręcielewski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji był dostarczony posłom na piśmie materiał informacyjny opracowany przez GKKFiT.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji ds. wypoczynku, turystyki i sportu przedstawiła poseł Barbara Koziej-Żukowa (SD).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Rok 1971 przyniósł poważny zwrot w rozwoju turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">74 proc. ruchu turystycznego koncentrowało się w ośmiu województwach: krakowskim, gdańskim, szczecińskim, wrocławskim, koszalińskim, warszawskim, katowickim i bydgoskim. Rozładowanie tej koncentracji staje się sprawą coraz bardziej pilną.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Wzrosła ilość miejsc noclegowych, przede wszystkim w ośrodkach wczasowych. Znacznie mniejszy był przyrost ilości miejsc w hotelach, motelach i domach turystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Nastąpił spadek zainteresowania wyciekami organizowanymi centralnie, takimi jak zloty, rajdy, spływy itp. Wyraźnie natomiast zaktywizowały się organizujące wypoczynek środowiska lokalne. Np. w grzybobraniach, wycieczkach tzw. relaksowych itp. brało udział ponad 6 mln osób.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Projekt planu 5-letniego przewiduje, że ruch turystyczny wzrastać będzie o 10–11 proc. rocznie. Zwiększy się w związku z tym zapotrzebowanie na miejsca noclegowe, na środki transportu, na usługi gastronomiczne itd. Zakłada się lepsze wykorzystanie istniejącej bazy noclegowej, kwater prywatnych, a także uzyskanie sezonowych miejsc noclegowych w bursach, szkołach, domach akademickich itp.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Buduje się 11 hoteli. Inwestycje te dadzą jednak efekty głównie po 1975 r. Stąd konieczność większej dbałości o należytą eksploatację miejsc hotelowych, usprawnienia nadzoru nad remontami hoteli, odpowiedniego wykorzystania miejsc noclegowych, którymi dysponują poszczególne instytucje. Koordynatorem przedsięwzięć zabezpieczających bazę noclegową dla turystyki i wypoczynku powinien być GKKFiT.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Słuszne są zamierzenia importu gotowych obiektów turystycznych. Rozważenia wymaga czy powinna być kontynuowana akcja rozbudowy przez organizacje turystyczne i zakłady pracy domków campingowych. Są one na ogół wykorzystywane przez 4 miesiące. Jest to forma najbardziej nieekonomiczna i powinna być zastąpiona budową obiektów ocieplanych, które mogłyby być wykorzystywane przez wiele miesięcy lub przez cały rok również na wypoczynek niedzielny. Celem przedłużenia sezonu turystyczno-wypoczynkowego trzeba rozważyć możliwość innego rozłożenia w czasie wakacji szkolnych i akademickich, wykorzystywanie większej ilości urlopów poza sezonem głównym. W tym celu trzeba m.in. zróżnicować ceny za usługi wczasowo-turystyczne w zależności od sezonu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W dziedzinie turystyki międzykrajowej nowa sytuacja powstała po otwarciu granic między Polską a NRD. Trudności stwarza fakt koncentracji ruchu przyjazdowego z NRD w województwach przygranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W 1971 r. zmniejszyła się nieco w porównaniu z rokiem poprzednim liczba turystów odwiedzających nasz kraj. Zwiększyła się natomiast liczba turystów wyjeżdżających, z Polski, co jest rezultatem ułatwień i udogodnień. Jakkolwiek ogólny bilans zagranicznego ruchu turystycznego zamyka się saldem dodatnim, było ono jednak w 1971 r. niższe niż w roku poprzednim. Wskazuje to na potrzebę dalszego rozwoju turystyki przyjazdowej. Przewiduje się, że w 1975 r. ruch wyjazdowy obejmie około 2,1 mln osób, ruch przejazdowy z krajów socjalistycznych około 2,8 mln osób, a z krajów kapitalistycznych — ponad 500 tys. osób. Należy rozważyć możliwość uzyskiwania wyższych wpływów dewizowych z turystyki tranzytowej, co wymaga m.in. dalszego uporządkowania pras przejazdowych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Szczególnego zainteresowania resortu wymaga rozwój małych form wypoczynku. Przy niezbyt jeszcze rozwiniętej motoryzacji, niezbędne jest stwarzanie możliwości wypoczynku po pracy w osiedlu lub bloku mieszkalnym. W myśl projektu planu blokowe i osiedlowe urządzenia rekreacyjne służyć będą mogły ponad 30 proc. ludności miast; jest to jednak wielkość niedostateczna. Smutne pustynne osiedla mieszkaniowe powinny być, przy zaangażowaniu środków z różnych źródeł wyposażone w boiska, ślizgawki, tory saneczkowe i wrotkarskie oraz inne urządzenia — jak skwery, solaria itp. Rozwiązaniem tego problemu zajmuje się tylko TKKF, które mimo wysiłków i cennych inicjatyw nie jest w stanie sprostać zadaniom.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Liczba urządzeń sportowych w osiedlach mieszkaniowych nie odpowiada obowiązującym normatywom. Wpływa to negatywnie na organizowanie czynnego wypoczynku młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Występują poważne dysproporcje w rozmieszczeniu bazy sportowej między województwami. W wielu województwach nie ma jeszcze sztucznych lodowisk. Jedna pływalnia otwarta przypada na 14,5 tys. osób w woj. opolskim i na 152,4 tys. osób w Łodzi. Szczególnie niedostateczna jest ilość pływalni krytych, hal i sal gimnastyczno-sportowych. W wielu województwach nie przewiduje się rozbudowy urządzeń sportowych ze środków budżetu centralnego, a nakłady planu terenowego na ten cel są z reguły niewysokie. Istnieje więc obawa, że istniejące dysproporcje pogłębią się.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W informacji resortu mowa jest o tym, że zmierzać się będzie do powszechnego udostępnienia sportowych obiektów przyszkolnych. Nie wspomina się natomiast o rozbudowie i ulepszaniu tych obiektów. Tymczasem zarówno ich ilość, jak i jakość są niedostateczne; nie są one powszechnie i codziennie dostępne nawet dla młodzieży szkolnej. Wynika to z przepisów, które nie pozwalają kierownictwom szkół na udostępnienie tych obiektów bez opieki instruktora, brak środków na zabezpieczenie tej opieki.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Przy rozbudowie bazy powszechnego wychowania fizycznego niezbędne jest współdziałanie GKKFiT z innymi resortami, którym podlegają szkoły. Niezbędna jest poprawa wyposażenia szkół w sprzęt i urządzenia, a ponadto zapewnienie egzekwowania wymiaru godzin przeznaczonych na zajęcia WF, rozszerzenie obowiązkowych zajęć WF na wszystkie lata studiów akademickich, niwelowanie dysproporcji między rozwojem wychowania fizycznego w szkołach podstawowych na wsi i szkołach zawodowych w stosunku do pozostałych szkół.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">GKKFiT oraz inne resorty powinny szczególną opieką otoczyć szkolne kluby sportowe i akademicki związek sportowy.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Należy nadal rozwijać system spartakiad młodzieżowych umożliwiający on selekcję talentów dla sportu kwalifikowanego. Nieodzowny jest u nas dalszy dynamiczny i odpowiednio ukierunkowany rozbój sportu wyczynowego. Społeczeństwo oczekuje od naszych reprezentantów zajęcia miejsc odpowiadających naszym ambicjom w czasie najważniejszego egzaminu sportu polskiego — na Olimpiadzie w Monachium, a także właściwej postawy i wyników w innych rozgrywkach międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Odpowiedniego potraktowania wymaga organizacja wychowania fizycznego i wypoczynku dla ludności wiejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Generalnie — wobec niedostatecznych, choć znacznych środków przewidzianych na budownictwo urządzeń sportowych, należałoby zwrócić uwagę na właściwe wykorzystanie istniejącej bazy oraz zabezpieczenie wykonawstwa inwestycji, zwłaszcza w tych województwach, gdzie występuje największy deficyt urządzeń sportowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Istnieje również niezbędna potrzeba zabezpieczenia kadr w dziedzinie turystyki i sportu oraz zapewnienia właściwych warunków ich kształcenia.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Powołana została Komisja partyjno-rządowa dla przeanalizowania zagadnień kultury fizycznej. Wydaje się, że podobna komisja powinna powstać dla rozważenia spraw turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZygmuntHuszcza">Udostępnienie młodzieży szkolnych obiektów sportowych w godzinach pozalekcyjnych hamowane było szeregiem przepisów. Problem ten nadal nie jest uregulowany w sposób zadowalający. W wielu szkołach podstawowych wybudowano sale gimnastyczne, jednak o takich rozmiarach, że nie nadają się do wielostronnego użytkowania. Warto rozważyć możliwość i potrzebę budowy obiektów sportowych służących nie tylko w godzinach lekcyjnych kilku szkołom, lecz również dostępnych dla ogółu okolicznej ludności. Nie stać nas przecież na budowanie basenu oddzielnie dla każdej szkoły.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełZygmuntHuszcza">Urządzenia sportowe i poziom zajęć wf trzeba bardziej dostosowywać do współczesnych wymogów. A tymczasem w klasach od 1 do 5 szkół podstawowych w ogóle nie ma nauczycieli wf i zajęcia te prowadzone są przez osoby niemające w tym kierunku kwalifikacji. Dzieje się to ze szkodą dla młodzieży szkolnej, która nawyk uprawiania sportu uzyskać może nie gdzie indziej, jak tylko w szkole. Powinniśmy jak najszerzej rozwijać sport ruchowy w szkole; stanowi on bazę dla sportu kwalifikowanego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełZygmuntHuszcza">W planowaniu przestrzennym urządzeń sportowych uderzają duże dysproporcje. Trzeba się liczyć z tym, że brak możliwości wyładowania energii kieruje niejednokrotnie młodocianych na złą drogę. Brak osiedlowych baz rekreacyjno-sportowych, a do obiektów szkolnych po południu nie ma dostępu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełZygmuntHuszcza">Brak fachowców w dziedzinie wychowania fizycznego; przez 27 lata wykształciliśmy tylko 5 tys. magistrów wf; nie wszyscy oni trafili do szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełHalinaKiliś">Wychowanie fizyczne w szkołach wciąż napotyka na wiele trudności. W wielu szkołach wiejskich brak sal gimnastycznych, a nawet szerszego korytarza, na którym można by prowadzić podstawowe zajęcia wf. W takich warunkach nie ma mowy o prowadzeniu kół sportowych, zwłaszcza zimą, kiedy nie można korzystać z boiska. Efektem tego są m.in. wady postawy, jakie występują wśród znacznej części młodzieży wiejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełHalinaKiliś">Ujednolicenia wymaga system szkolenia i zatrudniania przewodników turystycznych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełHalinaKiliś">Większym zakładom pracy należałoby umożliwić zakup autokarów, co na pewno wpłynęłoby na szybszy rozwój turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Sale gimnastyczne w szkołach wiejskich to z reguły sale niewymiarowe, nieprzystosowane do organizowania gier sportowych. W szkołach tych brak jest wykwalifikowanych nauczycieli wychowania fizycznego. W tych warunkach trudno mówić o zabezpieczeniu prawidłowego rozwoju fizycznego dzieci oraz o rozwijaniu masowego sportu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Należałoby podjąć próby organizowania na wsi klubów sportowych, które skupiałyby młodzież uczącą się jak i zatrudnioną na wsi.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Więcej uwagi poświęcić należy organizowaniu turystyki dla ludności wiejskiej. To, co zrobiono dotychczas, to zaledwie zalążek działalności w tym zakresie. Należałoby opracować jednolity program, do którego realizacji włączyć można różne organizacje działające na terenie wiejskim.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełJózefaJaninaKruszka">Przeciwdziałać trzeba zjawisku obudowywanie zbiorników wodnych, nabrzeży lasów i rzek przez zakładowe ośrodki niedostępne dla osób postronnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Słusznie w dyskusji poruszono problem wykorzystania dla rekreacji masowej zakładowych ośrodków wypoczynkowych. Zalew Zegrzyński miał być miejscem rekreacji dla ludności województwa warszawskiego. Jest on tak obudowany przez ośrodki zakładowe, że na małym odcinku ogólnodostępnej plaży trudno znaleźć miejsce w dni świąteczne. Dotychczas tylko jeden swoje podwoje dla wszystkich obywateli. Odrębnym problemem jest zabezpieczenie wykorzystania takich ośrodków dla celów turystycznych poza sezonem głównym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Nad Zalewem Zegrzyńskim poszczególni użytkownicy rozwiązywali własnym zakresie problemy kanalizacji ośrodków. Najczęściej rozwiązano to tak, że wszystkie nieczystości spływają bezpośrednio do Zalewu. Mimo przeciwdziałania temu zjawisku, nie udało się rozwiązać problemu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełTeresaLebiedzińskaTorbus">Poszczególne ośrodki wypoczynku prowadzą zaopatrzenie w podstawowe artykuły żywnościowe każdy na własną rękę. Czy nie należałoby zabezpieczyć wspólnego zaopatrzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJaninaMakowska">Troska o rozwój fizyczny dziecka powinna rozpoczynać się już w przedszkolu. Niedostateczna realizacja programu wychowania fizycznego w klasach najniższych jest przyczyną powszechnej niechęci i unikania trudniejszych ćwiczeń wysiłkowych w klasach wyższych. Odbija się to potem na stanie fizycznym, na prężności, na przygotowaniu do cięższej pracy naszej młodzieży.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJaninaMakowska">Szkoły chętniej udostępniałyby sale gimnastyczne klubom sportowym, gdyby dysponowały środkami na utrzymanie czystości sal gimnastycznych użytkowanych przez kluby sportowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMariaRiemen">W woj. krakowskim 283 miejscowości zakwalifikowano jako miejscowości o szczególnym znaczeniu turystycznym, a 8 jako miejscowości o znaczeniu turystycznym międzynarodowym. Napływ turystów na teren województwa z każdym rokiem zwiększa się.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMariaRiemen">Temu burzliwemu rozwojowi turystyki na terenie województwa nie towarzyszy rozwój bazy turystycznej, zwłaszcza bazy noclegowej. W bieżącym 5-leciu nakłady inwestycyjne dla województwa krakowskiego na inwestycje turystyczne wynoszą 25 mln zł, wobec potrzeb oszacowanych na 130 mln zł. W tych warunkach musiano zrezygnować z zagospodarowania niektórych miejscowości turystycznych w bieżącym 5-leciu; odbije się to również ujemnie na poziomie świadczonych usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełMariaRiemen">Spiętrzenie większości inwestycji turystycznych z planu centralnego na terenie woj. krakowskiego w ostatnich latach 5-latki, powoduje obawy, czy będą one mogły być zrealizowane w terminie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełMariaRiemen">Wydaje się, że 10 mln zł, jakie przeznacza się w tym 5-leciu na rozbudowę ośrodka turystycznego w Zawoi jest kwotą zbyt małą. Jest to ważne centrum turystyki na terenie województwa, a wobec rozwijającego się ruchu turystycznego z Czechosłowacją mogłoby w poważnym stopniu odciążyć inne ośrodki turystyczne, np. Zakopane.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełMariaRiemen">Daleko niewystarczająca jest nadal ilość miejsc noclegowych w Krakowie; w tym 5-leciu nie przewiduje się budowy nowego hotelu w tym mieście.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełLudwikaMieszkowska">Po godzinach lekcyjnych dzieci w mieście nie mają gdzie uprawiać sportu. W starych osiedlach nie przewidziano placów zabaw, nie wpuszcza się po lekcjach dzieci na boiska szkolne. Ponieważ szkołę obciąża się odpowiedzialnością za wypadki na jej boisku; należałoby stworzyć na tych boiskach system dyżurów, zlecając je np. organizacjom młodzieżowym.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełLudwikaMieszkowska">Więcej uwagi poświęcić należy prawidłowemu organizowaniu tzw. małej turystyki zwłaszcza w dni świąteczne i niedziele. Trzeba w szczególności zapewnić lepszą komunikację z ośrodkami rekreacyjnymi. W Warszawie doskonale zabezpieczamy dojazd i powrót na wyścigi konne natomiast do Powsina czy Wilanowa rzadko jeżdżą autobusy miejskich linii komunikacyjnych. Wyjazd rodziny na niedzielną wycieczkę tzw. zielonymi autobusami jest dosyć kosztowny; koszt przejazdu w obie strony wynosi niejednokrotnie ponad 50 zł. Nie każda rodzina może sobie na to pozwolić.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełLudwikaMieszkowska">Problem małej turystyki wymaga szybkiego rozwiązania, zwłaszcza w obliczu planowanego wprowadzania raz w miesiącu soboty wolnej od pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławBrodzki">Otwarcie granicy z NRD wpłynęło poważnie na ożywienie ruchu turystycznego na terenie Dolnego Śląska. Stąd konieczność szybszej rozbudowy bazy noclegowej, zwiększenia zaopatrzenia dla tych terenów, kompleksowego kierowania całokształtem problemów turystyki.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełWładysławBrodzki">Gdyby stworzono odpowiednie bodźce zainteresowania materialnego, to można by szybko zabezpieczyć rozwój bazy noclegowej i tzw. małej gastronomii ze środków własnych ludności. Konieczne jest jednak uregulowanie szeregu problemów finansowych i wydanie odpowiednich dyspozycji władzom terenowym. Należałoby skierować większe środki na rozbudowę obiektów turystycznych na terenie Dolnego Śląska ze środków uzyskiwanych z Totolotka.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełWładysławBrodzki">Równolegle prowadzić trzeba bieżące i kapitalne remonty istniejących ośrodków wypoczynkowo-turystycznych na tym terenie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełWładysławBrodzki">Baza wypoczynkowa na tym terenie zwiększy się w bież. 5-leciu dzięki podejmowaniu inwestycji przez zakłady pracy. Wiele uwagi koncentruje się na właściwej koordynacji tych poczynań. Najistotniejszym problemem jest zabezpieczenie wykonawstwa dla inwestycji turystycznych i wypoczynkowych oraz zapewnienia racjonalnego wykorzystania obiektów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełWładysławBrodzki">W związku z rozwojem ruchu turystycznego na terenie Dolnego Śląska istnieje pilna potrzeba wyszkolenia wysoko kwalifikowanych przewodników ze znajomością języków obcych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJózefNagórzański">Zastrzeżenia budzić może rozrzut nakładów inwestycyjnych na poszczególne lata 5-latki. Blisko połowa tych nakładów ma być uruchomiona dopiero w 1975 r., co stawia pod znakiem zapytania możliwość realizacji inwestycji w bieżącym 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJózefNagórzański">Komisja Zdrowia niejednokrotnie postulowała zaniechanie budowy małych, niewymiarowych sal gimnastycznych na rzecz pełnowymiarowych. Dopiero niedawno zapadła decyzja w tej sprawie. Tą drogą stworzone zostaną szkołom lepsze warunki prowadzenia lekcji wychowania fizycznego oraz rozwoju sportu masowego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełJózefNagórzański">Podejmując budowę ośrodków wypoczynkowych dążyć należy do tworzenia zaplecza wspólnego dla kilku obiektów. Koordynacja poczynań w tym zakresie nie jest prosta, ale sprawa warta jest wysiłku. Wydaje się, że obecnie przy większej stabilności planu inwestycyjnego można się pokusić o podejmowanie takich przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełJózefNagórzański">Nie do końca rozwiązany jest problem zaopatrzenia terenów turystycznych w okresie sezonu. Sprawy te pozostawiono radom narodowym. Centralne rozdzielniki w niedostatecznym stopniu uwzględniają sezonie potrzeby województw o szczególnym nasileniu ruchu turystycznej. Problem ten występuje szczególnie ostro na terenie woj. krakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarianGórski">Większą pomoc kadrową i finansową zapewnić trzeba akademickim związkom sportowym.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMarianGórski">Turystyka w ścisłym tego słowa znaczeniu opierać się powinna, jeżeli chodzi bazę noclegową, przede wszystkim na schroniskach. Zastanowić należy się, czy jest celowe rozbudowywanie na dużą skalę campingów w naszym klimacie; na terenach nadmorskich ośrodki takie, wznoszone dużym nakładem pracy i środków, wykorzystywane są zaledwie przez 2 miesiące w roku. Nie dają rezultatów próby przedłużania sezonu. Należałoby raczej budować mniej domków, a ocieplonych, takich, które mogłaby być wykorzystywane również i poza sezonem jako baza turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">GKKFiT powinien współdziałać z resortem Zdrowia i Centralną Radą Związków Zawodowych przy opracowywaniu planu zagospodarowywania miejscowości uzdrowiskowych. Pewna ilość miejsc w tych miejscowościach powinna pozostawać w dyspozycji GKKFiT.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Więcej uwagi poświęcić trzeba pełnemu zagospodarowaniu ośrodków wypoczynkowych zakładów pracy po okresie głównego sezonu. Pod Łodzią wybudowano np. piękny ośrodek „Prząśniczka”, który wykorzystywany jest przez pracowników przemysłu włókienniczego tylko w okresie 3 miesięcy w roku. Nie stać nas na takie przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Trzeba zwrócić uwagę, że sportowcy wiejscy wchodzą w skład kadry narodowej tylko tych dyscyplin, których uprawianie wymaga większego wysiłku fizycznego. Słaby dopływ młodzieży wiejskiej do lekkoatletyki spowodowany jest brakiem sprzętu, trenerów i innych warunków zabezpieczających rozwój tych dyscyplin sportowych. W polityce szkolenia wyczynowych kadr sportowych szerzej należy sięgać do młodzieży wiejskiej. Wydaje się, że znaczenie sportu jest już tak duże, że o jego kadrę musimy troszczyć się podobnie jak o kadry dla ważnych działów gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Prawidłowy rozwój wychowania fizycznego na wsi musi być zabezpieczony od podstaw, to jest od szkoły podstawowej. W szkołach wiejskich nauczycielami tych przedmiotów powinni być ludzie o wysokich kwalifikacjach. Problemom tym GKKFiT musi poświęcić więcej uwagi.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Potwierdzenia prawidłowej realizacji szerokiego programu wychowania fizycznego i rozwoju sportu masowego szukać należy nie w liczbach i wskaźnikach, ale w umacnianiu prężności fizycznej młodzieży, w usuwaniu wad postawy.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektorzy departamentów GKKFiT: Zygmunt Jaworski (kształcenie kadr nauczycieli i trenerów), St. Ostrowski (problemy turystyki), Roman Garbaczewski (inwestycje) oraz przewodniczący GKKFiT — Włodzimierz Reczek.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Przewodniczący GKKFiT - Włodzimierz Reczek stwierdził m.in., że w rozwiązywaniu rozległych zadań kultury fizycznej i turystyki wielką rolę odgrywa udział innych resortów. Zadania przypadającego GKKFiT również stają się coraz bardziej złożone i trudne.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">W podziale środków inwestycyjnych na urządzenia sportowe i turystyczne między poszczególne województwa występują rzeczywiście dość duże różnice. Dokonując tego podziału brano pod uwagę potrzeby i stan zainwestowania w latach poprzednich, jak również możliwości przerobowe. W przyszłości polityka inwestycyjna w tej dziedzinie musi mieć za podstawę określone normatywy. Obecnie można jedynie dokonywać pewnych korektur ze środków Toto-Lotka i funduszu turystycznego, jeśli istnieć będą możliwości wykonawcze. Trzeba stwierdzić, że znaczne są różnice w wysokości własnych świadczeń wojewódzkich rad narodowych na rzecz kultury fizycznej i turystyki. Niewątpliwie posłowie reprezentujący poszczególne okręgi zwrócą uwagę na ten problem w terenie.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełHenrykRafalski">Trwają prace nad modelem kultury fizycznej i założeniami jego finansowania. Bardziej skomplikowana i trudna jest sprawa modelu turystyki. Pewną ocenę uzyskać będzie można po przeanalizowaniu wyników eksperymentu w dziedzinie organizacji turystyki w woj. krakowskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SprawozdawcaposełBarbaraKoziejŻukowaSD">GKKFiT powinien w sposób planowy szukać sojuszników dla rozwijania różnych form sportu. Resort powinien zainteresować np. ZMW i kółka rolnicze na wsi sprawami organizacyjnymi i finansowymi sportu wiejskiego. To samo dotyczy zainteresowania Zrzeszenia Studentów Polskich problemami i trudnościami AZS.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SprawozdawcaposełBarbaraKoziejŻukowaSD">Istotną sprawą jest właściwe i racjonalne zaopatrzenie sieci handlowej na trasach turystycznych. Różnice w podziale zaopatrzenia powodują napór na określone trasy.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SprawozdawcaposełBarbaraKoziejŻukowaSD">Projekt planu 5-letniego w zakresie kultury fizycznej i turystyki zasługuje na aprobatę. W toku jego realizacji należy uwzględnić zgłoszone w dyskusji uwagi głównie dotyczące szerszego udostępnienia urządzeń sportowych i turystycznych oraz lepszego ich wykorzystania, jak również należytego wykorzystania i przygotowywania kadr obsługujących sport i rekreację.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Łącznie do dyspozycji GKKFiT postawione zostały na okres 5-lecia środki inwestycyjne, pochodzące z różnych źródeł, w wysokości 8,7 mld zł. Fundusze te objęte są również limitami przerobowymi. Tę sprzyjającą okoliczność trzeba w pełni i racjonalnie wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Należy również wykorzystać możliwość podniesienia poziomu wychowania fizycznego w drodze zwiększenia liczby nauczycieli wf. Reforma szkół i uczelni wf stwarza ku temu warunki.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Szybciej rozwijać sport szkolny można byłoby w drodze koncentracji urządzeń. Jeśli nie uda się wszędzie urządzać sal gimnastycznych o odpowiednich normatywach, trzeba je lokować w niektórych tylko szkołach i umożliwiać szersze ich wykorzystywanie. Konieczny jest ponadto plan rozbudowy urządzeń rekreacyjno-wypoczynkowych w osiedlach i przy blokach mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Podstawowe urządzenia sportowe powinny być stopniowo i proporcjonalnie organizowane na wszystkich terenach, natomiast urządzenia dla sportu kwalifikowanego — zależnie od potrzeb. W tym świetle nie wydaje się słuszna propozycja, aby poszczególne okręgi zachowały w całości na ten cel własne wpływy z Toto-Lotka. Wpływy te nie wszędzie są jednakowo wysokie, natomiast dzielone centralnie — mogą lepiej zaspokoić potrzeby.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełZygmuntFilipowicz">W dziedzinie budownictwa obiektów wypoczynkowych, trzeba brać pod uwagę względy ekonomiczne i możliwości wykonawcze, które dyktują wybór pomiędzy budownictwem trwałym a campingowym. Waga jaką przywiązuje się do organizacji i wypoczynku świątecznego ludności, ograniczonego jednak w czasie, nakazuje rozwijanie odpowiednio urządzonych pól namiotowych i campingowych.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełZygmuntFilipowicz">Niezbędne jest stworzenie państwowego planu turystycznego zagospodarowania kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełHenrykRafalski">Zarówno w koreferacie podkomisji, jak i w szerokiej dyskusji uznano podstawowe kierunki działania GKKFiT w bieżącym 5-leciu za prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełHenrykRafalski">Do projektu planu zgłoszono szereg uwag i wniosków, które Komisja przekaże Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Należy przypuszczać, że uwagi te zostaną wzięte pod uwagę w toku realizacji programu prac GKKFiT w bieżącym 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełHenrykRafalski">W dyskusji zgłoszono również szereg szczegółowych problemów, które Komisja weźmie na warsztat swoich prac jeszcze w bieżącej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełHenrykRafalski">Komisja przyjęła projekt planu rozwoju społeczno-gospodarczego kraju na lata 1971–1975 w czyści dotyczącej GKKFiT, przekazując Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów uwagi i wnioski wynikające z dyskusji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>