text_structure.xml
24.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 września 1975 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Marii Gajeckiej (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji ustawy o zasadach tworzenia i podziału zakładowego funduszu socjalnego i mieszkaniowego oraz programu poprawy warunków pracy oraz warunków socjalno-bytowych pracowników zatrudnionych w gospodarce narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">Problemy stanowiące temat posiedzenia były przedmiotem prac 11 komisji sejmowych, które przekazały swoje wnioski i uwagi Komisji Pracy i Spraw Socjalnych pełniącej funkcję wiodącą w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele 11 komisji sejmowych,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrami Henrykiem Białczyńskim i Wiktorem Kłosiewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Centralnej Rady Związków Zawodowych oraz dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Franciszek Krengelewski (SD).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W bieżącej 5-latce osiągnięto istotną poprawę warunków pracy i życia załóg pracowniczych. Było to możliwe dzięki znacznemu, przede wszystkim zwiększeniu nakładów na inwestycje produkcyjne i socjalne, na modernizację procesów technologicznych oraz na odnowę potencjału wytwórczego. Notuje się istotną poprawę warunków pracy załóg oraz zakładowej działalności socjalno-bytowej. Te niewątpliwe osiągnięcia nie mogą jednak przesłaniać istniejących jeszcze dysproporcji i braków. Wskazują na to wyniki przeprowadzonych przez NIK kontroli, jak również wyniki badań przeprowadzonych przez 11 komisji sejmowych, których zespoły przeprowadziły liczne wizytacje w terenie.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Łączna ilość wypadków przy pracy była w 1974 r. o 6,8 proc. mniejsza niż w 1975 r. W I półroczu 1975 ilość wypadków przy pracy ogółem była o 17,7 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu w 1974 r. Liczba wypadków ciężkich spadła w tym samym okresie o 14,1 proc. Nie wydaje się jednak, aby dane te mogły świadczyć o dostatecznej poprawie bezpieczeństwa pracy. Szczególnie niepokoi wzrost ilości wypadków śmiertelnych. Notuje się przypadki nierzetelnej sprawozdawczości o wypadkach przy pracy. Wyniki kontroli NIK przeprowadzonej w 16 kombinatach budowlano-montażowych i na 36 placach budów w resorcie budownictwa i materiałów budowlanych ujawniły rażące zaniedbania w, zakresie zapewnienia robotnikom bezpiecznych warunków pracy, na ich podstawie wstrzymano doraźnie roboty na 6 placach budów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Kontrole NIK i wizytacje przeprowadzone przez poszczególne komisje sejmowe wykazały, iż mimo wybitnej poprawy w tym względzie w skali kraju, warunki pracy w wielu zakładach pracy są nadal trudne. Dotyczy to przede wszystkim starych zakładów pracy, m.in. niektórych hut i odlewni, zakładów przemysłu włókienniczego, spółdzielczych zakładów przemysłu terenowego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawca przedstawił uwagi i wnioski poszczególnych komisji na temat warunków pracy w dziedzinach i branżach stanowiących przedmiot ich zainteresowań.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Uogólniając te wnioski stwierdził on, że w wielu zakładach, obok zagrożeń technicznych, występują niedociągnięcia natury organizacyjnej, do których należy zaliczyć: nieprzestrzeganie przepisów bhp przez pracowników; nieporządek na stanowiskach pracy, tolerowanie tych nieprawidłowości przez nadzór inżynieryjno-techniczny oraz nieprawidłowości w szkoleniu pracowników. Szczególnie jaskrawe przykłady braku dyscypliny w tym względzie występowały w resorcie budownictwa, zwłaszcza przy pracach na wysokościach. Wskazuje to na potrzep traktowania problematyki bhp jako integralnej części zadań poszczególnych zakładów pracy na równi z zadaniami produkcyjnymi. System premiowania i nagradzania pracowników za osiągnięte wyniki winien uwzględniać ocenę realizacji zadań w zakresu bhp.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Opieka zdrowotna nad załogami pracowniczymi została powierzona przemysłowej służbie zdrowia, która obejmuje swoją działalnością około 6,5 mln pracowników. Mimo poprawy warunków lokalowych i wzbogacenia wyposażenia w sprzęt medyczny, działalność przemysłowej służby zdrowia nadal budzi zastrzeżenia załóg pracowniczych. Niewystarczająca ilość kadr lekarskich oraz braki organizacyjne sprawiają, że tylko w części są prowadzone badania profilaktyczne, badania okresowe oraz ocena przydatności do wykonywania zawodu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Osiągnięto poważny postęp w dziedzinie żywienia przyzakładowego. Wzrosła, ilość stołówek i bufetów nadal jednak odsetek pracowników korzystających z żywienia przyzakładowego kształtuje się niżej niż w większości krajów socjalistycznych. Sieć stołówek pracowniczych nie jest dostatecznie rozbudowana, jest ona nierównomiernie rozmieszczona i zbyt słabo wyposażona w urządzenia gastronomiczne.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Znacznie wzrosła ilość osób korzystających z wczasów pracowniczych. Znacznie lepiej wykorzystywane są domy wczasowe pozostające pod administracją FWP, aniżeli zakładowe ośrodki wczasowe. Pełniejsze wykorzystanie zakładowej bazy wczasowej jest tym ważniejsze, że liczy ona prawie 380 tys. miejsc, podczas gdy FWP dysponuje ok. 53 tys. miejsc.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Obowiązujące od niedawna nowe zasady działania funduszu socjalnego i nowy system finansowania wczasów będzie zmuszał zakłady pracy do sprzedawania wolnych miejsc we własnej bazie wczasowej innym osobom i do dokonywania wymiany miejsc wczasowych. Należałoby rozważyć, czy nie byłoby celowe powierzenie administracji ośrodkiem wczasowym zakładu pracy jednostce nadrzędnej, która byłaby zobowiązana do zapewnienia zakładowi pracy odpowiedniej liczby miejsc w odpowiednim czasie; administracja ośrodka przez jednostkę nadrzędną gwarantowałaby sprawniejsze zarządzanie i bardziej racjonalne gospodarowanie miejscami w ośrodku.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Wprowadzenie dodatkowych dni wolnych od pracy przyczyniło się do rozszerzenia działalności kulturalno-oświatowej, do organizowania licznych imprez sportowych i rozrywkowych. W zakładach pracy największą popularnością cieszą się autokarowe wycieczki turystyczno-krajoznawcze, nadal jednak niewielkie jest zainteresowanie turystyką pieszą, rowerową, kajakową i motorową, a więc formami najzdrowszymi, najskuteczniej regenerującymi siły ludzkie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Zakłady pracy mają znaczny udział w zapewnieniu dzieciom swych pracowników wypoczynku w czasie ferii i wakacji. W roku 1974 zapewniły one wypoczynek około 1,5 mln, tj. 22,4 proc. ogółu wypoczywających dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W rejestrze osiągnięć polityki społecznej naszego państwa, zwłaszcza w ostatnim okresie, zależy z zadowoleniem odnotować wzrost świadczeń na rzecz kobiet pracujących i rodzin. Podejmuje się wysiłki zwiększenia opieki zdrowotnej kobiet pracujących. Rozszerzono uprawnienia do urlopu macierzyńskiego. Od 1 lipca br. stwarzano kobietom możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę. W latach 1974 i 1975 realizuje się dwuetapową podwyżkę zasiłków rodzinnych. Przyznano dodatek do zasiłku rodzinnego na kalekie dzieci w wysokości 500 zł. Rozszerzono pomoc państwa na rzecz rodzin zastępczych podnosząc zapomogę na dziecko do 1.000 zł. miesięcznie. Powołano do życia także fundusz alimentacyjny, przeznaczony na wypłatę świadczeń dla dzieci małoletnich, starszych rodziców i innych osób.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Uporządkowanie gospodarki socjalno-bytowej w zakładach pracy według nowych zasad nadało działalności socjalno-bytowej zakładów pracy charakter planowy.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">W wytycznych o gospodarce funduszem mieszkaniowym słusznie włączono do listy potrzeb, które mogą być zaspokojone z funduszu mieszkaniowego, także remonty i modernizację mieszkań. O wielkości potrzeb w tym względzie świadczy fakt, iż na wkłady do spółdzielni mieszkaniowych, i na budowę domów jednorodzinnych udzielono w okresie do 31 grudnia 1974 r. pożyczek w wysokości 3,200 mln zł, a na remonty domów i mieszkań — 1,600 mln, całej 50 proc. sumy pożyczek na wkłady do spółdzielni i na budowę domów jednorodzinnych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Realizacja nowego powszechnego systemu działalności socjalno-bytowej zakładów pracy napotykała w pierwszym okresie na pewne trudności. Wynikały one m.in. ze zróżnicowania zgromadzonych uprzednio przez różne zakłady środków.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">W realizacji zwiększonych obowiązków zakłady pracy napotykały na dodatkowe trudności, ponieważ szereg przepisów wykonawczych, a szczególnie zarządzenia resortów branżowych docierało do przedsiębiorstw dopiero w II kwartale 1974. Programowaniu i prawidłowemu organizowaniu działalności socjalnej w zakładach pracy nie sprzyjały również poważne opóźnienia w tworzeniu służb socjalnych powoływanych zgodnie z uchwałą Rady Ministrów. Trudności te w bieżącym roku zostały już w przeważającej mierze zlikwidowane.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">W sumie realizacja ustawy o zakładowym funduszu nagród, funduszu socjalnym i mieszkaniowym stworzyła warunki osiągnięcia odczuwalnego postępu w zakresie usług socjalnych świadczonych załogom zakładów pracy.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">W oparciu o doświadczenia zeszłego roku, rozdział środków na poszczególne kierunki działania jest w bieżącym roku oparty na lepszym rozeznaniu potrzeb.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Z kontroli przeprowadzonej przez NIK wynika, że w niektórych zakładach pracy działalność socjalna nadal traktowana była jako problem drugoplanowy, a potrzeby związane bezpośrednio z produkcją - preferowane były kosztem żywotnych interesów załogi. I tak np. w zakładach „Stomil” w Olsztynie, w wyniku zmian przy zagospodarowywaniu nowych Obiektów przemysłowych - zmniejszono projektowaną pierwotnie powierzchnię jadalni i szatni o 60 proc. W Krakowskim Przedsiębiorstwie Budownictwa Przemysłowego kontrola ujawniła sięgające ponad rok opóźnienia w urządzenia zaplecza socjalnego dla załóg.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Uwagi nasuwa również przebieg jesiennego przeglądu warunków pracy i działalności socjalnej w niektórych zagładach. Uchybienia polegały przede wszystkim na:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">— pominięciu niektórych wydziałów produkcyjnych lub budów, bądź też pewnych odcinków działalności socjalno-bytowej;</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">— zbyt ogólnikowym formułowaniu wniosków wynikających z przeglądu;</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">— nie przeprowadzaniu w ogóle jesiennych przeglądów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorZespołuNIKEugeniuszPolakowski">Zastrzeżenia budzi również styl i metody pracy wielu komórek organizacyjnych do spraw socjalnych, których działalność niejednokrotnie ogranicza się do czynności manipulacyjnych. Słaba niejednokrotnie działalność służb socjalnych wynika także z niedostatecznego poziomu kwalifikacji zawodowych pracowników w tych służbach zatrudnionych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZofiaŁadyńska">W ostatnich latach obserwuje się wyraźną i odczuwalną przez załogi poprawę warunków pracy. Wciąż jednak pozostaje sporo w tej dziedzinie do zrobienia. Dotyczy to również tych zakładów, w których warunki pracy są zadowalające. Dorobek w tej dziedzinie musi ulegać stałemu zwiększaniu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełZofiaŁadyńska">W wielu zakładach pracy traktuje się przeglądy warunków pracy jako zło konieczne, lekceważy się je. Lekceważy się również wiele drobnych z pozoru spraw, które jednak mają duże znaczenie dla codziennych, warunków pracy, wpływają na samopoczucie załóg.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełZofiaŁadyńska">Nie wszędzie wykazuje się dostateczną troskę o ochronę zdrowia załóg. Przemysłowa służba zdrowia w wielu przypadkach formalnie traktuje badania profilaktyczne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełZofiaŁadyńska">Kłopotliwe i uciążliwe są dojazdy do pracy. Ostatnio na niektórych liniach podwarszawskich (Łowicz, Skierniewice, Sochaczew) warunki podróżowania znacznie się pogorszyły. Pociągi spóźniają się, są bardzo zatłoczone, niekompetentna, wręcz myląca jest informacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełEwelinaSzyszko">Komisja poświęciła wiele uwagi sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży. W zeszłym roku w czasie ferii zimowych specjalna podkomisja zwiedziła ponad 100 placówek kolonijnych i obozów w całym kraju. Wizytacje te wykazały, że na skutek bardzo szybkiego wzrostu ilość dzieci na koloniach i obozach. Nie wszędzie organizatorzy, a zwłaszcza małe zakłady pracy, były w stanie należycie przygotować i przeprowadzić tę akcję. Zaobserwowano zwłaszcza braki w wyposażeniu obiektów, brak pedagogów (działały placówki kolonijne, w których nie było ani jednego pedagoga). Niektóre placówki zlecały organizację obozów i kolonii przedsiębiorstwom turystycznym działającym na komercyjnych zasadach. Nie zawsze przedsiębiorstwa te zapewniały warunki niezbędne dla placówek typu kolonii czy obozu młodzieżowego (np. brak pomieszczeń na izolatki czy świetlice).</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełEwelinaSzyszko">Kolonie organizowano również w domach BP i domach zakładowych. Te ostatnie stworzyły lepsze warunki wypoczynku dzieciom i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełEwelinaSzyszko">Głównym koordynatorem organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży są wydziały oświaty. Nie zawsze jednak mogły one dobrze wywiązać się ze swych obowiązków, m.in. z powodu zbyt dużej koncentracji placówek wypoczynkowych w górach nad morzem wciąż zbyt duże jest zróżnicowanie warunków między tymi placówkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJaninaKuliberdaPZPRprzedstawicielkaKomisjiDrobnejTwórczościSpółdzielczościPracyiRzemiosła">Mimo przyspieszenia w latach 1971–1974 rozwoju bazy techniczno-materialnej drobnej twórczości, nadal, utrzymują się duże dysproporcje między przyrostem powierzchni produkcyjno-usługowej w spółdzielniach i przedsiębiorstwach, a wzrostem ich zadań i zatrudnienia. W rozproszonych zakładach, przy nadmiernym zagęszczeniu stanowisk pracy i przestarzałym parku maszynowym, warunki pracy załóg są znacznie trudniej - niż w przemyśle kluczowym. Dlatego też w drobnej wytwórczości środków należy przykładać szczególną uwagę do prawidłowego wykorzystania na bhp. Wciąż bowiem przeważają wydatki na zakup odzieży roboczej, sprzętu ochrony osobistej i leków, a zbyt niskie są nakłady na instalacje urządzeń zabezpieczających. Źródłem wzrostu Ilości wypadków przy pracy należy również szukać w wadliwej organizacji i niezadowalającym poziomie dyscypliny pracy, a szczególnie w nieprawidłowościach w zakresie szkolenia bhp.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJaninaKuliberdaPZPRprzedstawicielkaKomisjiDrobnejTwórczościSpółdzielczościPracyiRzemiosła">Istnieją znaczne dysproporcje w rozmiarach i jakości usług socjalnych świadczonych pracownikom przez poszczególne przedsiębiorstwa i spółdzielnie. Stąd często wysuwany postulat scentralizowania na szczeblu wojewódzkim bazy wypoczynkowo-kolonijnej w poszczególnych pionach drobnej wytwórczości. Postulat koordynacji inicjatyw i poczynań drobnej wytwórczości odnosi się także do Innych świadczeń bytowych. Można by np. wspólnym wysiłkiem budować międzyzakładowe żłobki, przedszkola, przychodnię, szkoły, stołówki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarianGórski">Zakładowe statystyki wypadków przy pracy nie zawsze są godne zaufania, niektóre przedsiębiorstwa urywają rzeczywistą liczbę wypadków. Nie podważalna jest jedynie statystyka wypadków śmiertelnych, a fakt, że ilość tych wypadków nie maleje budzi głęboki niepokój.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarianGórski">Najwięcej wypadków przy pracy zdarza, się ludziom młodym. Wynika to z niedostatków w zakresie szkolenia bhp. Konieczne jest położenie znacznie większego nacisku na tę sprawę.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMarianGórski">Zbyt luźna jest współpraca przemysłowej służby zdrowia. z administracją zakładów. Bardzo rzadko lekarze moją możność przedkładania kierownictwom zakładu swoich opinii. Bez echa pozostaną również nie tylko w zakładach, pracy, ale niekiedy resortach, materiały kierowane tam przez instytuty ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełMarianGórski">Wskazane jest powszechne wprowadzenie książeczek zdrowia pracowników, w których lekarze odnotowywaliby wyniki badań okresowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanuszZabłocki">Na spotkaniach poselskich często mówi się o warunkach pracy kierowców. Jest to zawód deficytowy i należy stworzyć bodźce zachęcające ludzi do podejmowania pracy w tym zawodzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławRostworowski">Z informacji NIK wynika, że nie W pełni wykorzystuje się zakładowy fundusz mieszkaniowy. Należy w związku z tym zastanowić się, czy słuszna jest zasada, że z pożyczek bezzwrotnych z tego funduszu mogą korzystać tylko ci, których dochód miesięczny na członka rodziny nie przekracza 1.400 zł. Jest to bym bardziej aktualna sprawa, że wobec wzrostu średnich uposażeń, coraz, mniej jest rodzin o tak niskich dochodach.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełStanisławRostworowski">Upowszechnia się ostatnio forma wypoczynku na działkach pracowniczych. Dotyczy to zwłaszcza emerytów. Należy rozważyć możliwości dofinansowywania tych wczasów z zakładowych funduszy socjalnych oraz współpracy w tym zakresie między Polskim Komitetem Pomocy Społecznej, związkami zawodowymi i zakładami pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławRosiewicz">Wiele zastrzeżeń budzi zarówno niedostatek, jak i zła jakość odzieży ochronnej i roboczej. Niedawno opracowano nowe wzory tej odzieży, jednak wciąż się ich nie produkuje w skali masowej. Co prawda w bieżącym roku poprawiła się jakość odzieży roboczej w resorcie budownictwa; ale w skali całej gospodarki problem ten nadął wymaga radykalnego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełStanisławRosiewicz">Zamiast, jak proponował poseł Marian Górski, wprowadzania pracowniczych książeczek zdrowia, można wszelkie zapisy również dotyczące badań okresowych, dokonywać w książeczkach ubezpieczeniowych, które mają wszyscy pracujący.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarianMatera">W zakładach pracy obserwuje się niedostateczne zainteresowanie problematyką bhp ze strony dozoru technicznego. Problematyka bhp powinna być uwzględniana w codziennej działalności i w codziennej sprawozdawczości na równi ze sprawami produkcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełMarianMatera">Dokonując zakupi licencyjnych, należy baczniejszą uwagę zwracać na to, by importowane maszyny i urządzenia odpowiadały naszym normom w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czysto bowiem zdarza się, iż w takich maszynach i urządzeniach trzeba dokonywać przeróbek już po zainstalowaniu ich w zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełMarianMatera">O zagadnieniach bezpieczeństwa pracy maszyn i urządzeń należy dbać już w fazie ich projektowania. Najczęściej zagrożenia ujawniają się po uruchomieniu tych urządzeń; wtedy trudno te zagrożenia usunąć.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełMarianMatera">Rozwiązania wymaca sprawą ochrony przed zapyleniem w przemyśle cementowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełSabinaBoroń">Niezadowalające są warunki pracy w transporcie handlowym Nie wszystkie placówki mają dobrze wyposażane zaplecze sanitarne, brak takich urządzeń jak kasy rejestracyjne i chłodnieć Specyfika: pracy handlu sprawia, że zatrudnieni, przeważnie kobiety, nie mogą korzystać z wypoczynku sobotnio-niedzielnego na równi z innymi pracującymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełBronisławJaronin">Trudniejsze niż przeciętnie w kraju są warunki pracy w przedsiębiorstwach pracujących na rzecz rolnictwa. Konieczne jest w związku z tym opracowanie perspektywicznego programu poprawy sytuacji w tej sferze produkcji. Wciąż nie rozwiązaną jeszcze sprawą jest ubezpieczenie wozaków leśnych i objęcie ich usprawnieniami emerytalnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełBolesławRakowski">Poprawy wymagają również warunki pracy w aparacie handlu zagranicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełAlfredPrzydatek">Z krytyczną opinią w zakładach pracy.spotyka się podział funduszu mieszkaniowego na pulę przeznaczoną na remont oraz na pulę budownictwa indywidualnego. Często pożyczki remontowe nie są wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem. Zbyt niskie natomiast są pożyczki na budownictwo indywidualne, co zmusza pracowników do zaciągania wysoko oprocentowanego kredytu bankowego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełAlfredPrzydatek">Sprawą dyskusyjną jest również obciążenie funduszu zakładowego płacami pracowników domów kultury. Powinni oni być opłacani z zakładowego funduszu płac.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełAlfredPrzydatek">Dodatkowych, wyjaśnień udzielili wiceministrowie pracy, płac i spraw socjalnych Wiktor Kłosiewicz i Henryk Białczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaobradomposełMariaGajecka">Dyskusja poselska potwierdziła fakt znacznej poprawy warunków bytowych i warunków pracy, który nastąpił w ostatnich latach. Istnieje jednak jeszcze sporo problemów, które wymagają rozwiązania. Jest to obowiązek wszystkich resortów. Konieczne jest usystematyzowanie wymagających załatwienia spraw, dokonanie wyboru najpilniejszych i stopniowe ich rozwiązywanie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącaobradomposełMariaGajecka">Na podstawie dyskusji opracowana zostanie opinia Komisji dotycząca przebiegu realizacji programu poprawy warunków pracy oraz realizacji ustawy o zasadach tworzenia i podziału zakładowego funduszu socjalnego i mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącaobradomposełMariaGajecka">Komisja uchwaliła plan pracy do końca kadencji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>