text_structure.xml 6.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 2 lipca 1974 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o funduszu alimentacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z wiceministrem Henrykiem Białczyńskim, Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Józefem Szczerskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przewodnicząca Krajowej Rady Kobiet Polskich poseł Maria Milczarek (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Pierwsze czytanie projektu ustawy odbyło się na posiedzeniu Sejmu w dniu 29 maja 1974 r. Sejm skierował wówczas projekt do Komisji Pracy i Spraw Socjalnych oraz do Komisji Prac Ustawodawczych. Komisja Prac Ustawodawczych rozpatrzyła projekt na posiedzeniu w dniu 27 czerwca br. (por. BPS Nr. 571/VI kad.) i przekazała opinię Komisji Pracy i Spraw Socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą podkomisji, która szczegółowo analizowała projekt ustawy, był poseł Alfred Przydatek (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Opinię Komisji Prac Ustawodawczych zreferowała przewodnicząca Komisji poseł Ireną Sroczyńska (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie: Marian Górski (bezp.), Stanisław Roziewicz (PZPR), który przedstawił uwagi sekcji prawników Ligi Kobiet w Opolu, Janusz Zabłocki (bezp. „Znak”), Jadwiga Grześkowiak (SD), Czesława Kotarska (PZPR), Sabina Boroń (PZPR), Janiną Kuliberdą (PZPR), Franciszek Krengelewski (SD) Bronisław Jaromin (ZSL), Maria Grzelka (PZPR), Bronisław Knapik (PZPR), Daniela Kruszyńska (bezp.) i Irena Sroczyńska (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych — Henryk Białczyński, wiceminister sprawiedliwości — Józef Szczerski oraz dyrektor Biura Prawnego Kancelarii Sejmu — Remigiusz Orzechowski.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W referacie i w dyskusji podkreślono, że projekt ustawy ma doniosłe znaczenie społeczne; jest on konsekwentną realizacją uchwał VI Zjazdu Partii, XII Plenum KC PZPR oraz programu działania rządu podejmowanego w trosce o zapewnienie rodzinie warunków do jak najlepszego spełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Wskazano, że przedłożenie projektu stanowi realizację uchwalonego przez Komisję dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W systemie świadczeń socjalnych ustawa o funduszu alimentacyjnym stanowi — zdaniem posłów — nową instytucję zmierzającą do rozwiązania trudnej sytuacji życiowej rodzin, wynikającej m.in. z braku możliwości uzyskania należnych im alimentów. Przede wszystkim chodzi o zabezpieczenie interesu dzieci, których ojcowie nie chcą lub nie mogą płacić alimentów ustalonych wyrokiem sądu lub ugodą przed sądem; w projekcie ustawy uwzględnia się także potrzeby rodziców w podeszłym wieku, których dzieci uchylają się ód obowiązku alimentacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Ilość takich rodzin wynosi około 100 tys.; na utworzenie funduszu alimentacyjnego trzeba przeznaczyć blisko pół miliarda jest to jednak tylko problem ekonomiczny, jest to przede wszystkim poważny problem społeczny.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Przejęcie przez państwo wypłat alimentów nie oznacza oczywiście zwolnienia osób zobowiązanych do alimentacji. Dlatego też słusznie - podkreślali posłowie w dyskusji — projekt ustawy [nieczytelne].</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">... służących bardziej skutecznej egzekucji świadczeń alimentacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Podkreślano prosty tryb postępowania, jaki przewidują przepisy projektu ustawy; terenowe oddziały ZUS będą podejmowały decyzje o przyznaniu świadczeń alimentacyjnych i bezzwłocznie wypłacały te świadczenia na odpowiednio umotywowane wnioski składane przez uprawnione osoby.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Posłowie zapoznali się również z projektem rozporządzenia wykonawczego ministrów: pracy, płac i spraw socjalnych oraz sprawiedliwości w sprawie świadczeń z funduszu alimentacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Komisja przyjęła projekt ustawy z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">W myśl przyjętej poprawki świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłacane będą poczynając od miesiąca, w którym złożony został udokumentowany wniosek o ich przyznanie. Projekt ustawy przewidywał, że świadczenia te przysługiwać będą od momentu wydania decyzji przez ZUS. Wprawdzie z projektu rozporządzenia wykonawczego wynika, że wnioski takie powinny być załatwiane w ciągu 2 tygodni, niemniej jednak Komisja stanęła na stanowisku, że proponowana przez nią modyfikacja przepisu przyśpieszy udzielenie pomocy alimentacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">W myśl uchwalonej poprawki z wnioskiem o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego może wystąpić nie tylko - jak przewidywał projekt - osoba uprawniona do alimentacji, lecz również organizacja społeczna. Zdarzają się bowiem przypadki, że osoba zainteresowana z wnioskiem takim nie występuje ze względu na trudności obiektywne, a czasem nawet ze względu na zastraszenie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Wniesiona przez Komisję poprawka stwarza możność osobie zainteresowanej odwołania się od niekorzystnej dla niej decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Pozostałe poprawki mają charakter uściślający, zmierzają do nadania projektowi doskonalszego, bardziej komunikatywnego kształtu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącaKomisjiposełIrenaSroczyńska">Na sprawozdawcę projektu, na plenarne posiedzenie Sejmu, wybrano posła Sabinę Boroń (PZPR).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>