text_structure.xml
19.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 20 lutego 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrywała problemy gospodarki taborem wagonowym i trakcyjnym PKP.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Czermakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorZespołuNIKJulianGnoiński">Kontrola gospodarki wagonami towarowymi wykazała, że aczkolwiek PKP wykonały w latach 1971-1972 roczne plany przewozu towarów, nie wykorzystały jednak wszystkich rezerw zdolności przewozowej. Analogiczny wniosek wyciągnęła NIK z analizy gospodarki wagonami towarowymi na przestrzeni okresu 10-letniego: 1962-1971. Jakkolwiek przewozy w tym okresie wzrosły o około 33 proc., wiązało się to nie tyle z usprawnieniem procesów eksploatacyjnych, ile ze wzrostem ogólnej liczby wagonów. Przeciętny czas wyłączenia wagonu z eksploatacji dla celów naprawy, oraz z innych przyczyn wzrósł z 64 dni w 1962 r. do 84 w 1971 r., z czego aż 54,5 dnia bezczynności wagonów wynikało a niedomogów organizacyjnych. Efektywność eksploatacji pogarszała się wskutek wydłużania czasu: postoju na stacjach załadunku, rozrządu i wyładunku. Średni czas opóźnienia wszystkich kursujących pociągów towarowych wzrósł z 45 minut w 1962 r. do 54 w 1972 r. Przekazane resortowi komunikacji wyniki kontroli zostały na ogół rzeczowo wykorzystane, w związku z czym sytuacja ulega pewnej poprawie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorZespołuNIKJulianGnoiński">Pytania pod adresem przedstawicieli resortu skierowali i w dyskusji udział wzięli posłowie: Ludwik Jarosik (PZPR), Jerzy Muszyński (PZPR), Stanisław Szczepaniak (PZPR), Bronisław Owsianik (ZSL), Witold Lubiński (PZPR), Marian Popiola (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Jan Sawicki (PZPR), Roman Rutkowski (PZPR), Stanisław Antoszewski (PZPR), Ignacy Strzyszcz (bezp.), Jan Król (PZPR), Zdzisław Soluch (PZPR), Eugeniusz Grochal (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorZespołuNIKJulianGnoiński">M.in. poseł Stanisław Szczepaniak wskazał, że w bieżącym 5-leciu środki na nowe inwestycje PKP poważnie wzrastają. Niezbędne jest w związku z tym podjęcie wysiłków zmierzających do zapewnienie pełnej realizacji planu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorZespołuNIKJulianGnoiński">Opóźnienie napraw wagonów spowodowane jest m.in. niedostatecznym zaopatrzeniem zakładów naprawczych w części zamienne.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBronisławOwsianik">Jakość napraw wagonów towarowych pozostawia wiele do życzenia. Słyszy się coraz więcej niepokojących sygnałów, że bywa ona przyczyną wypadków kolejowych. Usprawnienia wymaga system przewozów towarowych. Obecnie czasokres przewozu towarów jest zbyt długi i niejednokrotnie na stosunkowo niedługich odcinkach przewozy trwają nawet kilka dni.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełBronisławOwsianik">Wraz z postępem mechanizacji prac załadunkowych zwiększa się ilość uszkodzeń wagonów. Trzeba podjąć środki przeciwdziałania temu zjawisku.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWitoldLubiński">Mimo usprawnień organizacji pracy drużyn lokomotywowych nadal wydłuża się czas ich pracy; niejednokrotnie nie rejestruje się ilości przepracowanych godzin nadliczbowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWitoldLubiński">Naprawy gwarancyjne lokomotyw nie są wykonywane dokładnie. Przy drobnych uszkodzeniach drużyny naprawcze powinny dokonywać usunięcia usterek na miejscu; odsyłanie lokomotywy na odległe tereny, gdzie znajdują się zakłady naprawcze wydłuża okres naprawy. Decyzję resortu o wykorzystywaniu lokomotyw elektrycznych i spalinowych na dłuższych trasach uznać należy za słuszną. Pozwoli to na lepsze ich wykorzystanie i zabezpieczyć trzeba jednak bieżące wykonywanie napraw i konserwacji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełWitoldLubiński">W lokomotywach spalinowych produkcji krajowej często występują uszkodzenia instalacji elektrycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarianPopiela">Dostawy nowych wagonów nie zaspokajają potrzeb DOKP-Kraków. W najbliższych latach niezbędne będzie bowiem kasowanie poważnej ilości starych wagonów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMarianPopiela">Remonty wagonów i lokomotyw w zakładach naprawczych w Nowym Sączu wykonywane są zbyt długo; jako podstawową przyczynę podaje się niedostateczne dostawy części zamiennych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyRachowski">Na spotkaniach z wyborcami - pracownikami kolei słyszy się często, że w elektrowozach o dużej sile uciągu mogą następować zablokowania, których nie wyczuwa maszynista, a które niejednokrotnie bywają przyczyną uszkodzenia toru.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJerzyRachowski">Kierownicy pociągów nie zawsze sygnalizują konieczność wyłączenia z ruchu uszkodzonych wagonów, a niejednokrotnie, nawet jeśli zgłoszeń takich dokonują, wagony są eksploatowane w związku z niedoborem taboru kolejowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanSawicki">W ubiegłym 5-leciu plan modernizacji starych wagonów nie został w pełni zrealizowany. Trzeba w bieżącej 5-latce stworzyć możliwość zrealizowania tych zadań.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanSawicki">Słusznie w dyskusji poruszono szereg problemów wskazujących na konieczność usprawnienia organizacji napraw taboru kolejowego, organizacji pracy drużyn lokomotywowych i kolejowych, oraz systemu przewozów. Zbyt dużo jeszcze mamy w eksploatacji starych wagonów, co wpływa w sposób zasadniczy na ograniczenie szybkości przewozów kolejowych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanSawicki">Nadal niedostateczne jest wykorzystanie ładowności wagonów, zmniejsza się przebieg dobowy lokomotyw i to nie tylko lokomotyw parowych, lecz również spalinowych. Zbyt długi jest okres przewozu towarów. Pociągi towarowe nie kursują według rozkładów, ale według możliwości wtłoczenia ich w plan przewozów osobowych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełJanSawicki">Na dłuższych trasach pociągi poruszane są przy pomocy różnej trakcji (parowej, spalinowej). W tych warunkach, troska o stan techniczny lokomotywy i całego składu pociągu nie zawsze jest niedostateczna. Problem ten wymaga generalnego rozwiązania. Napływają sygnały, że lokomotywy spalinowe produkcji krajowej ulegają często uszkodzeniu; uszkodzeniu ulega nie tylko instalacja elektryczna, lecz również układ paliwowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRomanLutkowski">Z informacji resortu wynika, że realizacja zadań kolei przebiega w zasadzie prawidłowo. Istnieje jednak szereg niedociągnięć, na które resort powinien zwrócić szczególną uwagę, Dotyczy to m.in. niepunktualności pociągów. Szczególną uwagę zwrócić trzeba na punktualność kursowania pociągów dowożących ludzi do pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławAntoszewski">Należałoby w miarę możliwości przyspieszyć powszechne stosowanie prześwietlenia osi i zestawów kołowych przy pomocy defektoskopów ultradźwiękowych. Jak wynika z informacji pracowników kolei, zarówno w styczniu jak i w lutym br. dopuszczano do ruchu znaczną ilość taboru bez badań defektoskopowych. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest podobno: brak części zamiennych do uszkodzonych defektoskopów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełStanisławAntoszewski">Jak najszybciej wycofać należy tabor z konstrukcją drewnianą nadwozia.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełStanisławAntoszewski">Niepokoi wzrost ilości wypadków w wagonowniach.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełStanisławAntoszewski">Jak wynika z dyskusji, a potwierdzają to również materiały resortu, jakość napraw wagonów kolejowych oraz lokomotyw pozostawia wiele do życzenia.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełStanisławAntoszewski">Słyszy się o przypadkach okradania, zwłaszcza wagonów restauracyjnych. Po przekazaniu wagonu do zakładów, znajdujący się w nim sprzęt powinien być odpowiednio zabezpieczony.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełIgnacyStrzyszcz">Opracować trzeba właściwy system zdawania wagonów towarowych przez zakłady pracy. Obecnie przyczyną przetrzymywania wagonów jest wykorzystywanie platform na magazyny składowe. Dążyć należy również do wykorzystywania pełnej w ładowności wagonów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanKról">Brak części zamiennych jest przyczyną wymieniania całych silników w lokomotywach, co podraża koszty naprawy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanKról">Zabezpieczyć trzeba konserwację wagonów towarowych, ustalić kto powinien oczyszczać wagon po dokonaniu rozładunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełZdzisławSoluch">Zarówno z obserwacji, jak i opinii zebranych na spotkaniach z wyborcami wynika, że na terenie dużych aglomeracji unika się korzystania z przewozów kolejowych. Rozkłady jazdy nie zawsze dostosowane są bowiem do rytmu życia aglomeracji, przewozy dokonywane zbyt wolno. Należałoby rozważyć możliwość uruchomienia na takich terenach szybkich kolei regionalnych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełZdzisławSoluch">Dodatkowych wyjaśnień udzielili przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji - Tadeusz Bedełek, Stanisław Pacia, Janusz Skoniecki, Marian Ginalski i wiceminister - Stanisław Czermak.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełZdzisławSoluch">Wyjaśnienia dotyczyły m.in.: środków podejmowanych w celu poprawienia warunków podróżowania, a zwłaszcza usprawnienia przejazdów pasażerskich w okresach szczytów urlopowych, wyjazdów na kolonie itp.; zabiegów zmierzających do polepszenia regularności kursowania pociągów; gospodarki wagonami towarowymi, wykorzystania ich ładowności, usprawnienia obrotu tymi wagonami usprawnienia organizacji zaopatrzenia w części zamienne do taboru kolejowego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełZdzisławSoluch">Wiceminister Stanisław Czermak stwierdził m.in., że obecna 5-latka jest 5-latką wielkiej szansy dla kolei. Poważny wzrost nakładów Inwestycyjnych pozwoli po raz pierwszy na zabezpieczenie znacznego przyrostu ilości miejsc pasażerskich oraz na utworzenie rezerwy wagonów towarowych. Przyspieszone zostanie również tempo prac modernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełZdzisławSoluch">Ten poważny wzrost zadań inwestycyjnych spowodował wiele trudności, które przejściowo utrudniają pracę kolei. Do takich zaliczyć można m.in. trudności spowodowane wycofaniem wielu jednostek trakcyjnych dla dokonania niezbędnych remontów i modernizacji.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełZdzisławSoluch">Przewodniczący Komisji - poseł Eugeniusz Grochal: Komisja podjęła temat posiedzenia m.in. z uwagi na fakt, że jak w każdym dziale transportu, ilość i sprawność techniczna taboru decyduje w poważnej mierze o sprawności przewozów. Z wyjaśnień resortu wynika, że w bieżącym 5-leciu stworzono dużą szansę poprawy stanu przewozów kolejowych.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełZdzisławSoluch">Zabezpieczenie realizacji tych ambitnych planów wymaga dużego wysiłku ze strony resortu. Konieczne jest zrealizowanie wszystkich planowanych dostaw dla resortu, jak również wykonanie planu modernizacji taboru kolejowego. Zwłaszcza w tej ostatniej dziedzinie plany resortu nie były od szeregu lat realizowane.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełZdzisławSoluch">W dyskusji wskazywano, że obok niedoborów taboru trakcyjnego występuje niekorzystne zjawisko niewłaściwej gospodarki tym taborem. W tym zakresie istnieją jeszcze duże możliwości uruchomienia rezerw.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PosełZdzisławSoluch">Niepokojącym zjawiskiem jest fakt pogorszenia warunków pracy w wagonowniach, o czym świadczy wzrost wskaźników wypadkowości. Konieczne jest zabezpieczenie szybkiej poprawy warunków bhp i socjalnych w zakładach naprawczych taboru kolejowego. Sprawom tym powinien resort poświęcić więcej uwagi.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PosełZdzisławSoluch">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PosełZdzisławSoluch">GOSPODARKA TABOREM WAGONOWYM I TRAKCYJNYM.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PosełZdzisławSoluch">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra komunikacji Stanisława Czermaka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 20 lutego 1975 r.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PosełZdzisławSoluch">Dynamiczny rozwój gospodarki stawia coraz trudniejsze zadania przed transportem kolejowym, na który przypada ponad 80 proc. wszystkich mierzonych w tonokilometrach przewozów.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#PosełZdzisławSoluch">W bieżącym 5-leciu podejmowane są środki dla zabezpieczenia zdolności przewozowej i sprawności pracy kolei na tych zwłaszcza odcinkach, które tę zdolność w minionych latach najbardziej ograniczały. Opracowane zostały kompleksowe programy rozwiązania wszystkich podstawowych problemów rozwoju transportu do roku 1975 i w latach późniejszych. Stwarza to nie tylko perspektywę przezwyciężenia powstałych już napięć i trudności w transporcie kolejowym, lecz również możliwość dostosowania tempa rozbudowy i modernizacji bazy materialno-technicznej do przewidywanego wzrostu potrzeb w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#PosełZdzisławSoluch">Zwiększone, w planie 5-letnim, dostawy wagonów towarowych pozwolą przy końcu tego okresu na wycofanie z eksploatacji 38 tys. zużytych wagonów towarowych. Dotychczasowa realizacja dostaw przebiega jednak z pewnym opóźnieniem; przewiduje się, że do końca 1975 r. nastąpi nadrobienie tych zaległości. Zapewniono ponadto dodatkową dostawę wagonów z importu; rozważa się możliwość dalszego zwiększenia dostaw wagonów towarowych z krajów socjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#PosełZdzisławSoluch">Sprawne wywiązywanie się z zadań przewozowych uzależnione jest na kolei w dużym stopniu od posiadania odpowiedniej rezerwy wagonów towarowych. Resort komunikacji ocenia, że stała rezerwa powinna obejmować 8 tys. wagonów towarowych. Takiej rezerwy PKP obecnie nie posiadają, a jej utworzenie utrudnione jest faktem szybszego niż to przewidywał plan 5-letni wzrostu zapotrzebowania na przewozy transportem kolejowym. Rezerwę tę będzie można utworzyć dopiero przy końcu bieżącego 5-lecia.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#PosełZdzisławSoluch">Aktualnie posiadany park wagonów w 20 proc. wyprodukowany został przed rokiem 1945, przeciętny wiek wagonów, w zależności od ich rodzaju, waha się w granicach od 13 do 26 lat, znaczna część taboru posiada stare zestawy kołowe, liczące często ponad 50 lat. Wysoki stopień zużycia tych zestawów oraz innych elementów jest powodem licznych uszkodzeń wagonów, a w konsekwencji awarii.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#PosełZdzisławSoluch">Drugim poza przestarzałą konstrukcją taboru przyczyną wypadków są uszkodzenia wagonów podczas...</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#PosełZdzisławSoluch">... i na bocznicach. Liczba uszkodzeń wzrasta — jak stwierdzono - wraz z postępem mechanizacji prac ładunkowych. Dla poprawienia tego stanu podjęto szereg przedsięwzięć: wzmocniono nadzór nad odbiorem wagonów po mechanicznym rozładunku jak również nad naprawą taboru, zaostrzono wymogi przy odbiorze wagonów po naprawie, rozszerzono kontrolę nad stanem urządzeń biurkowych, podnosi się kwalifikacje pracowników zatrudnionych przy tych czynnościach itd. Są to jednak tylko półśrodki. Znaczniejszą poprawę może przynieść dopiero odmłodzenie taboru oraz zakrojona na szerszą skalę jego modernizacja.</u>
<u xml:id="u-12.20" who="#PosełZdzisławSoluch">W ruchu pasażerskim kolej ma sprostać nie tylko wzrastającym potrzebom ilościowym; lecz także zapewnić poprawę warunków i bezpieczeństwa podróżowania. Program zakłada o około 80 proc. wyższe niż w ubiegłym 5-leciu dostawy nowoczesnych wagonów osobowych. Równocześnie przewiduje się wycofanie znacznej liczby wagonów starych, o drewnianej konstrukcji nadwozia. Realizacja wspomnianych dostaw przebiega bardzo dobrze. Dostawy w latach 1971–1973 są o 10,5 proc. wyższe od planowanych, co umożliwia wcześniejsze wycofywanie z eksploatacji starych wagonów. Wobec konieczności wycofania większej niż planowano liczby wagonów, w roku 1972 zanotowano spadek ilości miejsc siedzących w wagonach osobowych. Jest to zjawisko przejściowe. W latach następnych przyrost ilości miejsc będzie szybszy aniżeli wzrost ilości przewożonych osób Przyniesie to poprawę warunków podróżowania jeszcze w bieżącym 5-leciu. Ulegną również polepszeniu podstawowe parametry techniczne tego taboru. Ogrzewanie elektryczne będzie posiadało...</u>
<u xml:id="u-12.21" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-12.22" who="#PosełZdzisławSoluch">.... Przeprowadzana modernizacja podnosi estetykę wnętrz, poprawę oświetlenia itd.</u>
<u xml:id="u-12.23" who="#PosełZdzisławSoluch">Zgodnie z...</u>
<u xml:id="u-12.24" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-12.25" who="#PosełZdzisławSoluch">... w zasadzie dostawy taboru trakcyjnego, z wyjątkiem autobusów sezonowych, których produkcji jeszcze nie podjęto.</u>
<u xml:id="u-12.26" who="#PosełZdzisławSoluch">Przewiduje się, że w bieżącej klatce zelektryfikowanych zostanie o około 350 km linii więcej niż przewidywał plan. Zelektryfikowane linie kolejowe przy końcu roku 1975 stanowić będą około 24 proc. ogółu będących w eksploatacji linii. Pozwoli to na bardziej racjonalną organizację przewozów.</u>
<u xml:id="u-12.27" who="#PosełZdzisławSoluch">Równolegle z elektryfikacją realizowany jest program wprowadzania trakcji spalinowej. Przewiduje się, że w końcu 1975 r. około 30 lokomotywowni nie będzie już posiadać trakcji parowej. W pierwszej kolejności wyeliminowana ona będzie całkowicie z węzła warszawskiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>