text_structure.xml 8.69 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 stycznia 1939 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Mariana Króla (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt dezyderatu dotyczącego cła na sprzęt sportowy;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- komplet uchwały i stanowisk podjętych przez Komitet Wykonawczy OPZZ.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu Komisji uczestniczył kierownik Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej Jerzy Szreter.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarianKról">Chciałbym zapytać, czy są pytania lub uwagi do projektu dezyderatu przygotowanego przez posła W. Garbaja, dotyczącego cła na sprzęt sportowy?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełMarianKról">Komisja przyjęła projekt dezyderatu do ministra współpracy gospodarczej z zagranicą w postaci przygotowanej przez posła W. Garbaja.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełMarianKról">Wiceprzewodniczący OPZZ W. Martyniuk przesłał na ręce marszałka Sejmu komplet uchwał i stanowisk podjętych przez Komitet Wykonawczy OPZZ w styczniu br. Myślę, iż dokumenty te mogą być wykorzystane w bieżącej pracy posłów - członków naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełMarianKról">Przygotowaliśmy dla wszystkich posłów zestaw dokumentów odzwierciedlających stanowisko Polskiego Związku Niewidomych w sprawie systemu prawno-ekonomicznego zatrudnienia inwalidów. Proszę, aby podkomisja pod przewodnictwem poseł G. Orlacz przygotowała projekt dezyderatu lub uwag do tego materiału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanFirst">Chciałbym poinformować członków naszej Komisji, że w woj. nowosądeckim propozycje dotyczące podwyżki płac w służbie zdrowia są zdecydowanie odrzucane przez środowiska medyczne. Pracownicy służby zdrowia są oburzeni tak lekceważącym potraktowaniem, a nastroje wśród służby zdrowia są bardzo niekorzystne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJaninaKorpała">W dniu dzisiejszym ogłoszono o podwyżce cen leków. Myślę, że w terenie spotkamy się z bardzo nieprzychylnym przyjęciem tej decyzji. Ceny na wiele leków wzrosły w sposób bardzo drastyczny. Mogłabym podać przykład specjalistycznego leku, którego jedno opakowanie kosztowało jeszcze wczoraj 5 tys. zł, a dzisiaj jego cena wynosi już 15 tys. zł. Są przecież leki, których zażywanie jest niezbędne. Kogo będzie stać na ich zakup? Jakie stanowisko wobec tej podwyżki zajmie nasza Komisja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełHelenaPorycka">Chciałabym się wypowiedzieć także na temat płac w służbie zdrowia. Kiedy ostatnio przebywałam w szpitalu lekarze przez dwie godziny z oburzeniem tłumaczyli mi błędne założenia zmian w systemie wynagradzania pracowników służby zdrowia. Okazuje się, że na województwo przydzielona jest pewna kwota i jeśli nastąpi zwiększenie zatrudnienia lekarzy w tym województwie, to pozostali lekarze otrzymają niższe wynagrodzenie. Co mam powiedzieć w takiej sytuacji swoim wyborcom?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełHelenaPorycka">Wiadomo, że wiele miejscowości i regionów boryka się z dotkliwym brakiem lekarzy. Trzeba zatem za wszelką cenę pozyskiwać nowych lekarzy do pracy w tych ośrodkach. Nie może się to jednak odbywać kosztem wynagrodzeń pozostałych lekarzy już tam zatrudnionych. Takie rozwiązanie jest nie do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełHelenaPorycka">Wielu lekarzy, zwłaszcza młodych, poszukuje źródeł dodatkowego zarobkowania. Biorąc nocne dyżury, pracują w pogotowiu ratunkowym, podejmują pracę na drugim etacie. Podwyższanie ich dochodów nie może się dokonywać kosztem ich własnego zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszNowacki">Niewiele brakowało do tego, aby Komisja zajęła stanowisko, które by nam nie przynosiło zaszczytu. Mówię o projekcie rozporządzenia przedstawionym przez ministra rynku wewnętrznego. Ten projekt był wyraźnie sprzeczny z ustawą. Łatwo mogło dojść do naruszenia autorytetu Komisji. W przyszłości trzeba zwracać na te sprawy większą uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanFirst">Chciałbym zgłosić krytyczną uwagę do komunikatu Ministerstwa Finansów, jaki ukazał się w związku z podwyżką cen leków. Nie do przyjęcia jest interpretacja, że podwyżka cen leków zostanie pokryta z budżetu państwa i funduszów ZUS. Taka informacja nie służy niczemu innemu, jak tylko oszukiwaniu społeczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarianKról">Mam prośbę do członków Komisji, aby przy wszelkich głosowaniach byli bardziej przezorni i uważni. W głosowaniu nad projektem rozporządzenia zgłoszonym przez ministra rynku wewnętrznego nie chodziło przecież tylko o to, czy piwo ma być sprzedawane bliżej, czy dalej, od miejsc wskazanych w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMarianKról">Gdybyśmy zaakceptowali projekt tego rozporządzenia, to w Trybunale Konstytucyjnym sprawa byłaby z góry skazana na niepowodzenie. Głosowanie nad wnioskiem ministra było koniecznej gdyż ustawa stanowi, że wszelkie zmiany w tej sprawie wymagają zaopiniowania przez komisje sejmowe.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełMarianKról">Inna sprawa to to, czy ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest dobra i odpowiada współczesnym potrzebom. Chciałbym przede wszystkim jeszcze raz zaapelować o więcej rozwagi podczas głosowania.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełMarianKról">Zadano pytanie, jak powinniśmy zareagować na dokonane podwyżki cen leków? Podwyżek z pewnością już nie cofniemy, ale myślę, że nasza Komisja poprzez marszałka Sejmu powinna skierować do premiera wyrazy naszej dezaprobaty. Obowiązują przecież pewne zasady gry. Najpierw zatwierdzaliśmy proponowany przez rząd budżet, a w chwilę później zaskakiwani jesteśmy całkiem, odmiennymi decyzjami rządowymi. Na decyzję ministra finansów powinniśmy zareagować, choć zapewne nie odniesie to żadnego skutku. Proponuję, abyśmy wystąpili z pismem okazującym dezaprobatą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełBożenaHagerMałecka">Od 40. lat nie ma żadnej koncepcji uregulowania systemu płacowego pracowników służby zdrowia. Żadne zmiany nic tu nie pomogą. Nikogo nie zadowolimy chichy s tego względu, że nie ma potrzebnych milionów złotych. Jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje mi się wprowadzenie, zakładowych funduszów płac. Dyrektor placówki służby zdrowia powinien wespół z innymi organizacjami decydować o wysokości płac podległych mu pracowników i przeznaczać na nie środki z przyznanego mu funduszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełTeresaMalczewska">Proponuję, aby minister zdrowia i opieki społecznej przedstawiła zmiany dotyczące systemu wynagradzania pracowników służby zdrowia nie na posiedzeniu plenarnym Sejmu, (gdzie nie można rozwinąć szerszej dyskusji) lecz na posiedzeniu naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarianKról">Sądzę, że formuła zaproponowana przez poseł B. Hager-Małecką jest warta rozpatrzenia. Należy odejść wreszcie od wszelkich płac średnich, także w służbie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWacławGarbaj">Chciałbym, aby takie wystąpienia jak dzisiejsza wypowiedź przedstawiciela Biura Prawnego Kancelarii Sejmu na wspólnym posiedzeniu z Komisją Rynka Wewnętrznego mogły nam w przyszłości uchronić przed pochopnymi decyzjami w zakresie przyjmowania projektów nowych aktów prawnych, z których potem trzeba się za wstydem wycofywać. Jestem oburzony tym, że marszałek Sejmu skierował do nas taki projekt i naraził nas na stratę dwóch godzin czasu. Biuro Prawne Kancelarii Sejmu powinno od razu sprawę wyjaśnić i uniemożliwić nadanie jej dalszego biegu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>