text_structure.xml 8.63 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 13 października 1988 r. Komisja Transportu, Żeglugi i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Sochaja (ZSL), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wniosek prezesa Rady Ministrów przekazany przez Prezydium Sejmu dotyczący powołania Janusza Kamińskiego na stanowisko ministra transportu, żeglugi i łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wziął udział wicemarszałek Sejmu Jerzy Ozdowski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Na wstępie wicemarszałek Sejmu Jerzy Ozdowski przedstawił sylwetkę kandydata na ministra przypominając jego dane personalne oraz zwracając uwagę na wybitne walory osobowe i moralne, fachowość, zdolności organizatorskie J. Kamińskiego. W imieniu prezesa Rady Ministrów prosił o przyjęcie tej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWłodzimierzWiertek">Uważam, że pytania są zbędne. Znamy osobę ministra doskonale i głosowanie będzie tylko formalnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławPatycki">Po raz trzeci będziemy głosować na osobę J. Kamińskiego i uważam, że za każdym razem sprawdził się w tej funkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZbigniewBiałecki">Ja będę głosował na tego ministra już po raz czwarty lub piąty. Do wypowiedzi marszałka J. Ozdowskiego nie można nic dodać. Nasza Komisja była chyba jedyną, na posiedzeniach której obecność ministra była zawsze zapewniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszKamiński">Z zażenowaniem wysłuchałem opinii o przebiegu mojej pracy. Nie była ona łatwa. Jako kierownik resortu w ostatnich siedmiu latach zrobiłem wszystko, co było możliwe dla rozwoju komunikacji. W tym okresie zaszły pozytywne zmiany. Dokonaliśmy elektryfikacji kolei, odnowiliśmy zaplecze techniczne. Wszystko to zostało wykonane w najtrudniejszym okresie kryzysu. Widać z tego, jak realny program można realizować nawet w najtrudniejszych warunkach. Wszystko to stało się dzięki wysiłkowi moich współpracowników, którzy opracowali koncepcje i z uporem wdrażali je w życie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanuszKamiński">W 1987 r. nastąpił przełom w transporcie kolejowym, zlikwidowano kolejki po wagony. W dalszym ciągu jednak mamy kłopoty z transportem pasażerskim. Przeszkodą w jego usprawnieniu jest bilans wagonów pasażerskich. Od nowego rozkładu jazdy jeździ 48 ekspresów ze średnią szybkością 160 km/godz. Za dwa lata osiągniemy 200 km/godz. Standard tych ekspresów można określić jako średni europejski. Wstyd jedynie, że tych pociągów jest tak mało.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanuszKamiński">Pod koniec 1987 r. nastąpiła fuzja trzech resortów. Stanęły przed nami nowe problemy - dzięki dużej przychylności ustępujących ministrów mogliśmy rozpocząć usuwanie tych najdotkliwszych. Udało się zwiększyć liczbę zakładanych telefonów, choć daleko nam do zaspokojenia potrzeb i możliwości uwzględnienia 2 milionów leżących podań. W przyszłej 5-latce chcemy założyć 2,5 miliona telefonów, a w latach 1989–1990 po 250 tys. rocznie. Szczególnie zła jest sytuacja na wsi, gdzie czeka 170 tys. przyszłych abonentów.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JanuszKamiński">Z powodu braku miedzi musimy oprzeć naszą technikę na światłowodach. W przyszłym roku będzie ich 200 km. Znaczący postęp zanotujemy dopiero w następnej 5-latce.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JanuszKamiński">Cieszymy się, że ustał odpływ pracowników z PPTT. W br. możemy nawet mówić o 2% przyroście. Sprawił to motywacyjny system płac - mamy nadzieję, że spowoduje on napływ ludzi do pracy w telekomunikacji. Musimy jednak podjąć produkcję polskich central, by ograniczyć wkład dewizowy. Konieczne Jest także zwiększenie produkcji nadajników radiowych i telewizyjnych, i to co najmniej 5-krotnie, gdyż inaczej nie zapewnimy dobrego i powszechnego odbioru programów.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JanuszKamiński">Jeżeli chodzi o gospodarkę morską - składa się ona z trzech czynników: portów, floty i rybołówstwa. Porty zarabiają na siebie, ale są to sumy zbyt małe na modernizację. Dyrekcje portów muszą wybrać kierunki działań i w powiązaniu z kapitałem zagranicznym utworzyć przeładunkowe centra na poziomie europejskim.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JanuszKamiński">Po decyzjach o przyznaniu dotacji na rozbudowę floty obserwujemy pozytywne efekty, szczególnie w PLO i w PŻM. Znacznie gorzej jest w PŻB.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JanuszKamiński">Odbudowa floty rybackiej jest inwestycją bardzo drogą. Nie zdołamy kupić tak nowoczesnych statków, jakie byśmy chcieli. Przede wszystkim będziemy rozwijać rybołówstwo dalekomorskie.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#JanuszKamiński">Pracujemy nad wykorzystaniem tranzytowego położenia naszego kraju. Tranzyt wymaga jednak kompleksowego podejścia. Dobry port nic nie będzie wart bez możliwości podstawienia wagonów, bez magazynów, chłodni itp. Jest to cały łańcuch zależności.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#JanuszKamiński">Polskie drogi przestały być synonimem dróg złych, Sieć dróg mamy w tej chwili niezłą. Czeka nas modernizacja mostów. Nowo budowane drogi mają już dwie jezdnie. Konsekwentnie dążymy do rozbudowy sieci trzech autostrad - stać nas jednak jedynie na budowę 10–15 km rocznie. Przy obecnym rozwoju motoryzacji jest to konieczne i należy zastanowić się nad zwiększeniem tej ilości.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#JanuszKamiński">Jeżeli chodzi o lotnictwo - w zeszłym roku powstało przedsiębiorstwo „Polskie Porty Lotnicze”. Stworzyliśmy mu sytuację finansową umożliwiającą rozwój. Od lipca br. pobieramy też opłaty tranzytowe od samolotów krajów socjalistycznych przelatujących nad naszym terytorium. Do tego czasu pobieraliśmy jedynie opłaty ód samolotów spoza naszego obozu. Są to dziesiątki milionów rubli, które pomogą nam w finansowaniu inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#JanuszKamiński">Negocjujemy ostatnio zakup trzech samolotów szeroko kadłubowych. Będzie to wydatek rzędu 500 mln dolarów. Czy samoloty te na to zarobią? Rachunki są różne. Dopiero jednak w 1992 r. Związek Radziecki przystąpi do seryjnej produkcji samolotu IŁ-96, który będzie miał wszelkie parametry porównywalne z Boeingiem i Airbusem. Prototyp już lata.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#JanuszKamiński">Jutro wysyłamy oferty do ośmiu wybranych firm zagranicznych na budowę międzynarodowego dworca lotniczego. Mamy już dokumentację i teren, prowadzone są roboty przygotowawcze. We wrześniu przyszłego roku oddany zostanie wieżowiec terminalu lotniczego wraz z hotelem; odbędzie się tam kongres organizacji lotnictwa cywilnego. Po wybudowaniu nowego dworca międzynarodowego wykorzystamy środki finansowe na rozbudowę i budowę portów krajowych - w kilku miastach są bowiem lotniska, a nie ma portów.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#JanuszKamiński">Chcemy budować nowoczesną kolej. Tymczasem przewozy towarowe maleją i wagony czekają na stacjach rozrządowych. Dlatego po przełamaniu bariery ilościowej musimy rozszerzyć ofertę terminową.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#JanuszKamiński">Wprowadzimy nocne ekspresy towarowe łączące kilkanaście miast w Polsce i przewożące ładunki z gwarancją jakości i terminu tej usługi. Wprowadzimy też przewozy kombinowane. Naszym celem jest także wprowadzenie nowoczesnych metod technicznych na kolei. Pomoże nam w tym nowoczesny przemysł naszego resortu: ZNTK, ZNTS.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#JanuszKamiński">Kończąc swoją wypowiedź chciałbym stwierdzić, że głównymi celami naszej pracy będzie przerwanie procesu dekapitalizacji majątku trwałego i stworzenie systemu ekonomicznego w celu pozyskania środków na inwestycje, remonty i modernizację.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#JanuszKamiński">Komisja jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie kandydaturę Janusza Kamińskiego na ministra transportu, żeglugi i łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>