text_structure.xml
7.79 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 11 grudnia 1987 r. Komisja Skarg i Wniosków obradująca pod przewodnictwem poseł Ireny Szczygielskiej (bezp.), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie z działalności w okresie od 13 października 1985 r. do 31 grudnia 1987 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu uczestniczył wicedyrektor departamentu w NIK Bronisław Krasowski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Sprawozdanie omówiła poseł Irena Szczygielska (bezp.): W omawianym okresie Komisja odbyła 23 posiedzenia, w tym 3 wyjazdowe. Tylko z 2 posiedzeń poświęcone były organizacji pracy Komisji, na pozostałych omawiano konkretne problemy budzące niezadowolenie bądź zainteresowanie społeczne. W każdym przypadku inspiracją do podjęcia określonego problemu były listy obywateli kierowane do Sejmu i jego organów i potrzeby wynikające z aktualnej sytuacji społeczno-politycznej kraju oraz tematyki posiedzeń plenarnych Sejmu i posiedzeń sejmowych komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W omawianym okresie Komisja zajmowała się:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- ochroną środowiska naturalnego;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- realizacją uchwały Sejmu z 16 września 1982 r. w sprawie inwalidów i osób niepełnosprawnych;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- skargami rolników indywidualnych, ze szczególnym uwzględnieniem skarg dotyczących usług dla rolnictwa:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- skargami z zakresu gospodarki komunalnej;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- skargami dotyczącymi patologii społecznej;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- skargami na funkcjonowanie systemu wdrażania wniosków racjonalizatorskich i wynalazczych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Ponadto Komisja oceniła realizację przepisów kpa dotyczących skarg i wniosków w resortach oświaty i wychowania, łączności, sprawiedliwości, w prokuraturze a także CZSBM, CZSP „Samopomoc Chłopska”, CZSM, KZRKiOR i CSOiP.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Oceniła także system skarg i wniosków w administracji państwowej na terenie woj. siedleckiego i woj. nowosądeckiego, a także skuteczność interwencji poselskich na przykładzie woj. gorzowskiego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W sprawozdaniu podaje się wykaz informacji, z jakimi zapoznała się Komisja, gdyż były kierowane one d wiadomości Komisji, Były to informacje związków zawodowych, Biura Listów, Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu, Najwyższej Izby Kontroli, Rady Krajowej PRON.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Przy omawianiu poszczególnych problemów komisja korzystała z materiałów resortowych, NIK oraz opracowań Biura Listów, i Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu. W wielu przypadkach wykorzystywano materiały opracowane przez posłów na podstawie informacji uzyskany w czasie wizytacji poselskich w terenie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W omawianym okresie 11 razy powołano zespoły poselskie do zbadania problemów będących przedmiotem obrad Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Komisja uchwaliła dezyderat do ministra rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej w sprawie zwiększenia dostaw nawozów mineralnych dla woj. siedleckiego oraz 12 opinii dotyczących tematów jej posiedzeń oraz 2 opinie skierowane do marszałka Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W przypadkach, gdy tematem posiedzenia były problemy będące przedmiotem zainteresowania innych komisji obradowano z udziałem ich przedstawicieli.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wiele wagi Komisja poświęciła realizacji zadania wynikającego z regulaminu Sejmu, polegającego na dokonywaniu analiz spraw związanych z załatwianiem skargi wniosków przez organy państwowa, państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne i wykorzystaniem przez te jednostki skarg i wniosków dla usprawnienia ich działalności.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Komisja w coraz szerszym zakresie przedstawia swe opracowania innym komisjom sejmowym do wykorzystania w ich pracach. Przyjęto zasadę przekazywania komisjom informacji miesięcznych, tematycznych oraz notatek w sprawie wybranych problemów społeczno-politycznych i gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Niektóre informacje były wykorzystane przez komisje w pracach nad projektami ustaw, m.in. informacje o wnioskach obywateli zgłaszanych do Sejmu w związku z nowelizacją ustawy o szczególnych uprawnieniach kombatantów, zmianą prawa lokalowego, zmianą systemu emerytalno-rentowego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Komisja przekazywała również informacje miesięczne Prezydium Sejmu, przewodniczącym klubów i kół poselskich, Kancelarii Rady Państwa, prezesowi NIK, prokuratorowi generalnemu oraz kierownikom właściwych resortów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W pracach Komisji uczestniczy zawsze przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli. Departament Prezydialny NIK współpracuje z Komisją Skarg i Wniosków, wspiera jej działalność swoimi opracowaniami i wystąpieniami podczas obrad. Szczególnie na posiedzeniach wyjazdowych wykorzystywana jest wiedza i doświadczenie inspektorów NIK.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W dalszej części sprawozdania informujemy, że dla uzyskania pełnej wiedzy o nasileniu skarg i wniosków dotyczących poszczególnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego, Komisja zacieśniała współdziałanie z organami państwowymi, organizacjami i instytucjami, które są w szerokim zakresie odbiorcami listów obywateli. Szeroko propagowano działalność Komisji w prasie, radio i telewizji.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Ważnym odcinkiem pracy Komisji były własne badania działalności resortów w zakresie załatwiania skarg i wniosków oraz podejmowanie przedsięwzięć mających na celu eliminowanie Iub ograniczanie Źródeł skarg.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Istotne było też rozpatrywanie skarg i wniosków wpływających do Sejmu i jego organów, kierowanie ich do właściwych jednostek oraz czuwanie nad ich właściwym załatwieniem. Zadania te realizowane były przez Biuro Listów, Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu. Sprawy szczególnie skomplikowane oraz wiążące się z problemami o szerszym znaczeniu społecznym przekazywane były do poszczególnych komisji. Ponadto członkowie prezydium Komisji podejmowali decyzje we wszystkich sprawach, w których udzielano zainteresowanym odpowiedzi merytorycznej odmawiającej dalszych interwencji. Niektóre sprawy indywidualne o szczególnej wadze były omawiane na posiedzeniach Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Interesanci, którzy wyrażali życzenie spotkania się z posłami z Komisji Skarg i Wniosków byli przyjmowani przez przewodniczącego komisji Iub członków prezydium. Odbywają się również dyżury wszystkich członków Komisji w ustalone dni tygodnia w gmachu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie ze swej działalności za okres od 13 października 1985 r. do 31 grudnia 1987 r.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Upoważniono prezydium Komisji do ostatecznego zredagowania treści sprawozdania i przedstawienia go marszałkowi Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>