text_structure.xml
11 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 maja 1989 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Jana Kaczmarka (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">sprawozdanie Komisji z wykonania budżetu państwa oraz innych planów finansowych za 1988 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Wincenty Lewandowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanKaczmarek">Mamy dziś ustosunkować się do projektu sprawozdania naszej Komisji, który powstał w wyniku szczegółowego rozpatrzenia przedłożeń rządowych o wykonaniu budżetu i planów finansowych w ub. r. Nie mogliśmy tego uczynić na poprzednim posiedzeniu z uwagi na nieobecność wielu członków Komisji, z których część uczestniczyła w kampanii przedwyborczej, a część nie wykazała zainteresowania końcowymi wioskami, Na dzisiejszym posiedzeniu odbędziemy głosowanie nad dokumentami przedłożonymi przez naszą Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCezaryWolf">Przygotowywane jest końcowe sprawozdanie z działalności naszej Komisji w okresie IX kadencji. Ponieważ jestem tym szczególnie zainteresowany, przygotowałem własne sprawozdanie i przekażę je prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanKaczmarek">Przyjmuję to jako uzupełnienie naszego wspólnego opracowania nt. wyników prac naszej Komisji w IX kadencji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanKaczmarek">Obecnie proponuję przeprowadzić głosowanie nad poszczególnymi dokumentami rządowymi i sprawozdaniami z wykonania budżetu i innych planów finansowych w ub. r.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanKaczmarek">W wyniku głosowania:</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 1988 r. Komisja przyjęła przy 2 głosach wstrzymujących się,</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z realizacji planu kredytowego i założeń polityki pieniężno-kredytowej w 1988 r. Komisja przyjęła przy 2 głosach wstrzymujących się,</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z wykonania bilansu pieniężnych przychodów i wydatków ludności Komisja przyjęła przy 1 głosie wstrzymującym się,</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie o bilansie płatniczym PRL za 1988 r. Komisja przyjęła jednomyślnie,</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z gospodarki środkami Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego Komisja przyjęła przy 1 głosie wstrzymującym się,</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z wykonania Funduszu Rozwoju Kultury Komisja przyjęła jednomyślnie,</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z wykonania planu Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej Komisja przyjęła przy 2 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się,</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z gospodarki środkami Centralnych Funduszy Rozwoju Nauki i Techniki Komisja przyjęła przy 2 głosach wstrzymujących się,</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełJanKaczmarek">- sprawozdanie z przebiegu realizacji NPSG w latach 1986–1988 wraz ze sprawozdaniem statystycznym Komisja przyjęła przy 7 głosach wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełJanKaczmarek">Przedkładamy również propozycję, aby Sejm udzielił rządowi absolutorium za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1988 r. Powstaje tu kwestia, któremu rządowi udziela się absolutorium. Otóż udziela się absolutorium rządowi faktycznie działającemu, który złożył Sejmowi sprawozdanie jako sukcesor rządu poprzedniego. Formalnie jest to w porządku, mimo że zaistniała sytuacja szczególna, ponieważ jak wiadomo, poprzedni rząd podał się do dymisji. Proponowane przez nas brzmienie projektu uchwały Sejmu w tej sprawie jest prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PosełJanKaczmarek">Będzie ono przedmiotem głosowania na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PosełJanKaczmarek">W głosowaniu zapis, iż Sejm udziela rządowi absolutorium za 1988 r., został przez komisję przyjęty przy 5 głosach wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PosełJanKaczmarek">W związku z utrzymującymi się wątpliwościami chciałbym przypomnieć, że nie zgłaszaliśmy wniosku o wotum nieufności dla rządu. Rząd sam podał się do dymisji. Sejmowa Komisja Nadzwyczajna ds. kontroli realizacji reformy gospodarczej zwróciła się tylko, po dokonaniu krytycznej oceny działalności rządu o jego reorganizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławSzymański">W obecnej sytuacji trudno głosować za absolutorium dla obu rządów. Formalnie nasza uchwała jest prawidłowa. Proponuję jednak, aby przyjąć równocześnie stwierdzenie, że Komisja, przyjmując sprawozdania rządowe, wyraża zaniepokojenie, iż w 1988 r. - mimo istotnego wzrostu produkcji przemysłowej, dochodu narodowego i obrotów handlu zagranicznego - nastąpił daleko idący rozkład mechanizmu podziału. Niepokój ten potęguje fakt, że powyższe, wysoce niekorzystne tendencje utrzymują się nadal w br.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKaczmarek">Jestem zdania, że nie należy poszerzać o to stwierdzenie przygotowanego przez nas projektu uchwały Sejmu, należy natomiast zobowiązać posła-sprawozdawcę, aby przedstawił taką opinię jako stanowisko naszej Komisji i poddał to pod rozwagę na plenarnym posiedzeniu Sejmu. W projekcie uchwały musimy użyć określenia jednoznacznego: udzielamy czy też nie udzielamy rządowi absolutorium. Nie możemy tego obudowywać jakimiś warunkami. Jak wykazało głosowanie, jesteśmy w większości zgodni, żeby absolutorium takiego udzielić.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanKaczmarek">Komisja przyjęła propozycję zatwierdzenia sprawozdania z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1988 r.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanKaczmarek">Komisja - na wniosek posła M. Frąckiego (PZPR) powierzyła posłowi J. Kaczmarkowi obowiązek przedstawienia, wraz z uzasadnieniem, projektu uchwały Sejmu przyjmującej przedłożone przez rząd sprawozdania z wykonania budżetu państwa oraz innych planów finansowych za 1988 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówWincentyLewandowski">W imieniu nieobecnego ministra finansów chciałbym podziękować członkom Komisji za wnikliwe rozpatrzenie przedłożonych dokumentów rządowych i życzliwą krytykę, która już nie po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie istotnych i uzasadnionych zmian oraz poprawek w budżecie państwa i w planach finansowych. Chciałbym wyrazić wysokie uznanie dla merytorycznej kompetencji Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówWincentyLewandowski">Sytuacja gospodarcza nie poprawia się. Nie osiągamy pożądanej równowagi, a stopa inflacji jest dość znaczna. Zmierzamy konsekwentnie w kierunku gospodarki rynkowej, co powoduje wiele różnych skutków, w tym również musi pociągać za sobą wysoką inflację. Nieprawidłową strukturę cen można wyrównać tylko przez zróżnicowanie wzrostu cen. Stanowi to obciążenie społeczeństwa i stwarza wrażenie braku postępu w poziomie i efektach gospodarowania. Wyrażam nadzieję, że przyjęty i realizowany kierunek reform niezbędnych dla uzdrowienia naszej gospodarki przyniesie w rezultacie - mimo wielu trudności - oczekiwane wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanKaczmarek">Dziękuję za słowa uznania pod naszym adresem. Różnice poglądów między nami będą się utrzymywały. Istotnie, nie sposób dojść do równowagi bez okresu inflacyjnego, ale nie można zgodzić się z opinią, że należy tolerować nieokiełznaną inflację. Muszą być wprowadzane odpowiednie mechanizmy hamujące jej wzrost. Nieokiełznana inflacja doprowadzi do równowagi, ale na niebotycznym poziomie i - jak to się popularnie mówi - operacja się uda, ale pacjent może umrzeć. Hamować wzrost inflacji trzeba nie tylko ze względów społecznych, ale i psychologicznych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanKaczmarek">Komisja przyjęła propozycję, aby wycofany przez rząd projekt ustawy o izbach gospodarczych w celu jej udoskonalenia - rozpatrzyć na posiedzeniu w dniu 24 maja br. Rząd gotów jest w tym terminie przedstawić Komisji projekt ustawy w nowym brzmieniu. Ponieważ jest to projekt, na którym kończy się proces legislacyjny dotyczący spraw reformy gospodarczej, a ustawa ma duże znaczenie perspektywiczne i sytuuje prawnie samodzielnego partnera ze strony podmiotów gospodarczych, Komisja uznała, że powinna ten projekt rozpatrzyć jeszcze przed zakończeniem kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełCezaryWolf">Chciałbym zwrócić uwagę, że bezskutecznie od początku IX kadencji wskazywałem na wadliwość filozofii naszej reformy gospodarczej. Nadal jestem przekonany o tym, że „rynek” nas nie zbawi, a zadecyduje organizacja i usytuowanie własności środków produkcji. Nikt nie podejmował ze mną rzeczowej polemiki w sprawach oceny zasad reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanKaczmarek">Wielokrotnie mieliśmy okazję słuchać wystąpień posła C. Wolfa, a prezydium Sejmu uznało, że wobec niektórych jego wystąpień powinien zająć stanowisko klub poselski. Poglądy i opinie posła C. Wolfa nie pozostawały bez echa. Jego głos w wielu przypadkach był uwzględniany w naszych dezyderatach i opiniach. Żal, jaki wyraża poseł C. Wolf, nie jest więc uzasadniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełCezaryWolf">Nie zgłaszam żadnych pretensji ani nie wyrażam żalu, nie mogę tylko patrzeć na postępujący rozkład gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanKaczmarek">Kończy się nasza kadencja, ale jestem zdania, że powinniśmy nadal utrzymywać koleżeńskie kontakty, a także przesyłać nasze sugestie i propozycje kolegom z następnej kadencji Sejmu. Każdemu z nas pozostają ponadto szerokie możliwości działalności publicystycznej i społecznej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>