text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 22 grudnia 1988 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem Jana Kaczmarka (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- uchwaliła plan pracy Komisji do września 1989 r.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- rozpatrzyła projekt uchwały Komisji w sprawie przyporządkowania komisjom nowych części budżetu w projekcie ustawy budżetowej na 1989 r. - zgodnie z regulaminem Sejmu PRL;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przyjęła harmonogrąrn praęy Komisji nad planem konsolidacji gospodarki narodowej korekty NPSG z projektami budżetu i planów finansowych państwa na 1989 r. - wybrała przedstawicieli Komisji do pracy w podkomisjach nad przedłożonymi Sejmowi rządowymi projektami ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Sądzę, że pierwszy punkt porządku naszych obrad - uchwalenie planu pracy - musimy rozdzielić na dwie części i zająć się przede wszystkim naszymi działaniami w styczniu i lutym przyszłego roku, a potem resztą. Mam przed sobą propozycję Prezydium Sejmu dotyczącą obrad w dniach JO i J1 stycznia 1989 r. Przewidziano na to posiedzenie Sejmu aż 12 projektów ustaw. Są to: projekt planu konsolidacji•gospodarki narodowej i projekt nowelizacji NPSG, a także projekty ustaw: o systemie finansowym przedsiębiorstw państwowych, o opodatkowaniu osób prawnychjrawa de wizowego, o opodatkowaniu osób fizycznych, prawa bankowego, ó Narodowym Banku Polskim, o opłacie skarbowej, o scalaniu gruntów. Przewiduje się również pierwsze czytanie projektów dwóch ustaw: o własności komunalnej oraz o stowarzyszeniach.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Na kolejnym posiedzeniu Sejmu, w połowie lutego, przewiduje się rozpatrzenie projektu budżetu państwa i towarzyszących mu planów finansowych, a także projektów trzech ustaw: o Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego, o Funduszu Rozwoju Eksportu oraz o instrumentacji ekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Trzeba na nasze zadania spojrzeć realnie, mamy bardzo niewiele czasu. Jestem zdania, że z planowanych na styczniowe posiedzenie Sejmu projektów ustaw w grę wchodzi pierwszych sześć i dodatkowo dwa pierwsze czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Jeśli chodzi o projekt planu konsolidacji gospodarki narodowej i projekt nowelizacji NPSG - termin rozpatrzenia i przyjęcia przez Sejm tych dokumentów jest uwarunkowany argumentacją polityczną - jest to dokonanie obecnego rządu stworzone przy poparciu PZPR i sojuszniczych stronnictw. Projekt planu konsolidacji dotyczy nie tylko roku przyszłego, ale w większym nawet stopniu 1990 r. i lat dalszych - ma więc charakter zbliżony do NPSG. Z uchwalenia go wynikną zresztą nieuchronnie korekty NPSG i prace nad tymi dokumentami trzeba zakończyć tak, aby można je było przedstawić na 42 posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Z kolei na dwie kolejne ustawy: o systemie finansowym przedsiębiorstw państwowych i o opodatkowaniu osób prawnych oczekuje z niecierpliwością gospodarka narodowa; brak tych regulacji wywołuje niepokoje w przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Następnymi projektami aktów prawnych, tj. prawem dewizowym i ustawą o opodatkowaniu osób fizycznych, zainteresowani są wszyscy obywatele. Proponuję więc, by te właśnie akty prawne przygotować na 42 posiedzenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wiem, że poseł K. Jandy-Jendrośka uważa, że również projekty prawa bankowego i ustawy o NBP powinny zostać przygotowane jak najszybciej do przedłożenia Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Ustawa o systemie finansowym przedsiębiorstw państwowych, jak i prawo bankowe to akty prawne mające podstawowe znaczenie dla działalności gospodarki, podobnie jak projektowana ustawa o NBP. Od tych regulacji zależą przecież m.in. zasady polityki kredytowej. Pamiętajmy, że od 1 stycznia rozpoczynają działalność nowe banki. Uważam, że możemy przesunąć w czasie rozpatrzenie projektów prawa dewizowego i ustawy o opodatkowaniu osób fizycznych. Jest jeszcze także kwestia projektu ustawy o ekonomicznej instrumentacji planu konsolidacji gospodarki - ale to dalsza sprawa. Jestem za tym, by projekt prawa bankowego - niezbędnego dla właściwego funkcjonowania przedsiębiorstw rozpatrzyć jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanKaczmarek">Zgadzam się z tymi uwagami. Rozpatrzylibyśmy w takim razie w pierwszej kolejności - wśród tych sześciu projektów ustaw - projekty prawa bankowego i ustawy o NBP, przesuwając z kolei projekty prawa dewizowego i ustawy o opodatkowaniu osób fizycznych na późniejszy termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławSzymański">Powinniśmy domagać się od rządu urealnienia projektów planów, nie możemy przyjmować ich w obecnej wersji. Ceny i płace w przyszłym roku to kwestia o fundamentalnym znaczeniu, ale jeśli okaże się, że w br. płace wzrastają np. o 180%, to skutki są całkiem odmienne od zakładanych. Nie możemy się zajmować fikcyjnymi danymi. Czym innym jest koncepcja, ale konkretne dane liczbowe muszą być zaktualizowane. Od tego, kiedy rząd to zrobi, powinniśmy uzależnić rozpatrywanie projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanKaczmarek">Jest to w tej chwili żądanie nierealne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławSzymański">Niech wobec tego rząd przyśle autopoprawki, np. urealniony wskaźnik inflacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełBolesławStrużek">Proponuję zwrócić się do premiera z postulatem, aby przedstawiciele rządu przy prezentowaniu komisjom sejmowym poszczególnych dokumentów przedstawiali realne szacunkowe dane - w tej wersji byłoby to chyba praktycznie możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanKaczmarek">Sądzę, że poseł B. Strużek zgłosił realistyczną propozycję - inne rozwiązanie byłoby chyba poza granicami możliwości. Proponuję przekształcić wniosek posła W. Szymańskiego w ten sposób, byśmy za pewien czas mogli uzyskać urealnione dane liczbowe zawarte w projektach. Przypomnę, że ustawa budżetowa na 1988 r. była przez nas uchwalana w oparciu o ceny ubiegłoroczne - potem nastąpiła operacja cenowo-dochodowa i rząd miał przedstawić urealniony budżet, od czego się wykręcił. Żadna z liczb zawartych w projektach dokumentów nie może być traktowana z przekonaniem, że nie ulegnie zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMieczysławFrącki">Jeśli odchylenia są nieznaczne, to nie ma niebezpieczeństwa. Rozumiem jednak obawy posła W. Szymańskiego, że odchylenia w płacach i wielkości, luki inflacyjnej będą zasadnicze i może zajść w związku z tym pytanie, czy koncepcja przedstawiona w planie konsolidacji gospodarki jest do utrzymania. Mamy wiele innych projektów ustaw oprócz tego planu i możemy chyba ten ostatni przesunąć w naszym terminarzu o miesiąc, by rząd zdołał uaktualnić dane. Musimy być świadomi, że może zaistnieć realna potrzeba zmiany podejścia do wielu problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanKaczmarek">Rozpatrywane przez nas projekty ustaw to akty prawne o charakterze systemowym - tylko w projekcie ustawy o instrumentacji ekonomicznej jest nieco liczb. Plan konsolidacji gospodarki ma właśnie taki systemowy charakter i w dodatku nie jest obligatoryjny w stosunku do 1989 r. Proponuję więc zwrócić się do rządu o urealnienie projektów ustawy budżetowej i ustaw jej towarzyszących, które będą rozpatrywane w połowie lutego przyszłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełBolesławStrużek">A co z korektą NPSG? Jest tam wiele danych liczbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanKaczmarek">Ale są to głównie dane statystyczne, wskaźniki planu rzeczowego. Mówimy zresztą o dokumencie, którego nie mamy pod ręką. O wskaźnikach planu rzeczowego możemy mówić, gdyż są one sprawdzalne. Dosłowne przyjęcie propozycji posła W. Szymańskiego oznaczałoby praktycznie zakończenie naszych dzisiejszych obrad. Proponuję więc przyjąć założenie, że wspomniane sześć projektów ustaw rozpatrzymy w styczniu, zaś pozostałe przechodzą na luty, a ich rozpatrywanie zostanie poprzedzone prośbą o urealnienie danych. Proszę posła W. Szymańskiego, by przygotował projekt uchwały Komisji w tej ostatniej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJanKaczmarek">Pragnę zwrócić uwagę, że czym innym jest merytoryczny plan tego, co pragniemy zrobić w najbliższym czasie, a czym innym harmonogram prac. W tej ostatniej sprawie proponuję zwrócić się do doświadczonych kolegów z Kancelarii Sejmu. Uważam, że proponowany termin naszych prac: 14–16 stycznia to termin realistyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Projekty ustaw systemowych muszą zostać zaopiniowane przez ekspertów, którzy otrzymają te dokumenty w pierwszych dniach stycznia i nie zdołają ocenić ich w ciągu 2–3 dni. Bez opinii ekspertów prace nad tymi materiałami są niemożliwe. Tak więc wcześniejsze terminy nie wchodzą w grę, zwłaszcza, że wcześniej muszą odbyć swoje posiedzenia podkomisje. Termin posiedzenia podkomisji ds. projektu prawa bankowego planowaliśmy na 13 stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanKaczmarek">Ponieważ 14 i 15 stycznia wypada w sobotę i niedzielę, proponuję ostatecznie termin posiedzenia Komisji na 16–18 stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, planujemy bowiem prace nad projektami ustaw, które jeszcze nie wpłynęły do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Komisja ustaliła, którzy posłowie wejdą w skład poszczególnych podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Projekt uchwały Komisji w sprawie urealnienia danych zawartych w rządowych projektach aktów prawnych przedstawił poseł Władysław Szymański (ZSL): Proponuję następujący tekst uchwały. „W ostatnich miesiącach br. nastąpiły istotne zmiany w zakresie wzrostu płac, rozwieranie się luki inflacyjnej, rotacji, zapasów w handlu, zmieniła się więc baza do przygotowywanych na 1989 r. planów finansowych. Dotyczy to zwłaszcza skutków prowadzących do wzrostu płac w 1989 r. W związku z tym Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów zwraca się do rządu o urealnienie projektowanych na 1989 r. planów finansowych - najpóźniej w toku prac Komisji sejmowych”.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">W głosowaniu Komisja przyjęła zaproponowaną uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PosełKrystynaJandyJendrośka">Komisja przyjęła też plan pracy do końca kadencji, a także podjęła uchwałę w sprawie przyporządkowania nowych części budżetu w projekcie ustawy budżetowej na 1989 r. konkretnym komisjom sejmowym. Zdecydowano, że częścią budżetu dotyczącą Centralnego Związku Spółdzielni Transportowo-Motoryzacyjnej zajmie się Komisja Transportu, Żeglugi i Łączności, zaś częścią budżetu dotyczącą Urzędu ds. Wyznań - Komisja Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>