text_structure.xml
50.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Dnia 26 czerwca 1984 r. Komisja Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Gabrielskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za 1983 r. w części dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- sprawozdanie z działalności Zespołu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia i Opieki Społecznej;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- sprawozdanie z działalności Zespołu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli w 1983 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrami Stanisławem Gurą i Antonim Konaszycem. Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Tadeuszem Bejmem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, PRON.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Uwagi do sprawozdania z wykonania planu i budżetu w 1983 r. resortu zdrowia przedstawiła poseł Bożena Hager-Małecka (bezp.): Zgodnie z założeniami planu resort zdrowia i opieki społecznej koncentrował się w 1983 r. na węzłowych kierunkach, dotyczących przeciwdziałania zagrożeniom zdrowotnym, usprawnienia podstawowej opieki zdrowotnej, opieki nad matką i dzieckiem, opieki psychiatrycznej, skoordynowania pomocy społecznej, poprawy zaopatrzenia w leki i sprzęt medyczny, a także bazy materialnej służby zdrowia i opieki społecznej. Zakładano również doskonalenie systemu i metod zarządzania oraz polityki kadrowej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Za podstawowe osiągnięcie w 1983 r. uznać należy niedopuszczenie do pogorszenia stanu zdrowia społeczeństwa i uzyskanie w niektórych dziedzinach widocznej poprawy. Zmniejszyła się liczba przypadków zachorowań na choroby zakaźne i choroby weneryczne. Wskaźnik umieralności niemowląt w stosunku do 1982 r. uległ obniżeniu o 1% o (wynosi 19,3%). Zasługuje to na szczególne podkreślenie, jeżeli weźmiemy pod uwagę wielkie trudności gospodarcze kraju oraz najwyższy od kilkunastu lat wskaźnik urodzeń (720 tys. dzieci rocznie). Nie należy jednak zapominać, że w stosunku do innych krajów europejskich wskaźnik ten jest jeszcze nadal wysoki.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Stan zagrożenia zdrowia załóg robotniczych kształtował się w ub.r. w zasadzie na poziomie 1982 r. W warunkach szkodliwych dla zdrowia zatrudnionych było 1,5 mln pracowników, w tym 280 tys. kobiet. Prace uciążliwe wykonywało 700 tys. pracowników, w tym ok. 80 tys. kobiet.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Osiągnięto pewien postęp w organizacji podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania, choć wydaje się, że mógł być on bardziej odczuwalny. Stosowano, podobnie jak w poprzednich latach, preferencje płacowe, pierwszeństwo w przyznawaniu mieszkań i samochodów zatrudnionym w tym dziale służby zdrowia. W ub.r. zatrudniono ok. 800 pielęgniarek środowiskowych. Nie brakowało etatów dla służby zdrowia. Zorganizowano wiele przychodni międzyzakładowych, udostępniono dla rodzin i ludności ok. 50% placówek przemysłowej służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W 1983 r. wprowadzono nowe zasady specjalizacji lekarzy i dentystów, co zachęciło do podejmowania specjalizacji w dziedzinach deficytowych. W grudniu 1983 r. zakończony został eksperyment swobodnego wyboru lekarza. Z doświadczeń wynika, że zasady stosowane w tym eksperymencie powinny być upowszechnione, zyskały bowiem wysoką aprobatę pacjentów, lekarzy i władz służby zdrowia. Brak jest jednak decyzji w tej sprawie. Nie przedstawiono dotąd wariantowego programu wdrożenia i upowszechnienia eksperymentu, nie wyliczono skutków finansowych, jakie powodowałoby wprowadzenie każdego z opracowanych wariantów. Trzeba przyznać, że minister zdrowia i opieki społecznej jest zwolennikiem wdrożenia swobodnego wyboru lekarza, o czym wielokrotnie informował. W ZOZ utworzono fundusz motywacyjny, który w aktualnym kształcie nie rozwiązuje jednak problemów wynagradzania lekarzy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W zakresie opieki nad matką i dzieckiem za duże osiągnięcie uznać należy obniżenie wskaźnika umieralności niemowląt oraz objęcie priorytetem oddziałów położniczych i noworodkowych w szpitalach, zwłaszcza przy przydziale aparatury do badań gazometrycznych. W 9 województwach wprowadzono system rejestracji wad wrodzonych. Przybyło miejsc w szpitalach położniczo-noworodkowych, dziecięcych oraz w sanatoriach. GUS nadal nie prowadzi odrębnej rejestracji łóżek położniczych i ginekologicznych. Tymczasem z praktyki wiadomo, że obciążenie łóżek położniczych jest nadmierne, a cała polityka w stosunku do rozwoju bazy ginekologiczno-położniczej oparta jest na wielkiej niewiadomej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Od kilku lat notujemy spadek zatrudnienia pielęgniarek w oddziałach dziecięcych w szpitalach klinicznych i wojewódzkich, zwłaszcza w dużych miastach. Sprawa ta była wielokrotnie poruszana na Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej. W 1983 r. nie nastąpiła w tej dziedzinie poprawa, pomimo podnoszenia płac, zwłaszcza na dyżurach nocnych. Konieczne jest podjęcie przez rząd szybkich i nadzwyczajnych działań.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Odczuwalna jest poprawa w zakresie organizacji i koordynowania pomocy społecznej. Resort prawidłowo realizuje uchwałę Sejmu z 1982 r. dotyczącą wzmożenia opieki nad inwalidami i osobami niepełnosprawnymi. W ub.r. w województwach określono potrzeby i liczbę osób kwalifikujących się do udzielania im różnych form pomocy społecznej i świadczeń. Zwiększono środki z funduszu przeciwalkoholowego na pomoc dla rodzin alkoholików. Założono ewidencję rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Nie zanotowano natomiast dostatecznego przyrostu miejsc w domach pomocy społecznej. Zgodnie z założeniami planu 3-letniego w każdym roku należałoby oddawać ok. 3 tys. miejsc. Tymczasem w 1983 r. przybyło ich 990.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Plan 3-letni nie zakładał dużego wzrostu liczby łóżek w zakładach dla nerwowo i psychicznie chorych. Oddano do użytku w ub.r. 776 łóżek psychiatrycznych, które jednak nie powiększyły skromnej bazy w związku z koniecznością zlikwidowania niektórych oddziałów w starych szpitalach. Prowadzone są prace modernizacyjne i remontowe w 6 szpitalach psychiatrycznych, a w 2 miastach zorganizowano oddziały dzienne. Z przewidzianych 5, oddano 3 wojewódzkie przychodnie zdrowia psychiatrycznego. Choć potrzeby społeczne w zakresie lecznictwa psychiatrycznego są znacznie większe, to należy uznać, że w obecnej trudnej sytuacji resort osiągnął niemało.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Duże uznanie należy oddać resortowi za prawidłową realizację uchwały Sejmu dotyczącej osób niepełnosprawnych i inwalidów. Tej sprawie będzie poświęcone oddzielne posiedzenie komisji w październiku br. Dziś można już wyliczyć wiele osiągnięć organizacyjnych i rzeczowych, jak np. ulgi podatkowe dla spółdzielni inwalidów i niewidomych, zwiększenie w stosunku do 1982 r. liczby zatrudnionych inwalidów w gospodarce narodowej, opracowanie aktów prawnych i uchwał rządu w sprawie zapewnienia warunków działania spółdzielniom inwalidów. Duże osiągnięcia ma także funkcjonująca przy Radzie Ministrów Rada dla spraw Inwalidów i Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W 1983 r. odnotowano poprawę zaopatrzenia ludności w leki, wzrost dostaw sprzętu i aparatury medycznej oraz rozwój bazy materialnej lecznictwa. Oddano do użytku 4.151 łóżek w szpitalach ogólnych i klinicznych, to jest o 600 mniej niż zakładano. Uruchomiono 73 przychodnie - o 19 więcej niż planowano, 58 ośrodków zdrowia - o 8 więcej w stosunku do planu, 2.663 miejsc w żłobkach. Zwiększyła się liczba lekarzy o 2.200, ale zakładany w planie 3-letnim wskaźnik 19 lekarzy na 10 tys. ludności nie został osiągnięty; wynosi on 18,8.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Nadal niedostateczny jest przyrost liczby lekarzy stomatologów (o 300 osób niższy niż było to w planie). Zwiększono nabór na studia stomatologiczne. Przypomnieć także należy, że pozostały już tylko 2 lata do uruchomienia studium sanitarno-epidemiologicznego przy Akademii Medycznej w Łodzi.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Sprawa rozmieszczenia kadr medycznych na terenie kraju ma obecnie zupełnie inny wymiar. Zarówno realizacja eksperymentu w zakresie wolnego wyboru lekarza jak i ustawa o radach narodowych i samorządzie terytorialnym powinny wpłynąć na dalszą poprawę rozmieszczenia kadr lekarskich.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W planie 3-letnim nie objęto priorytetem spraw związanych z doskonaleniem polityki kadrowej, ani systemem organizacji i zarządzania. Myślę, że postąpiono słusznie, gdyż nie są to kierunki działań niezbędne do realizacji celów, na których koncentrował się resort.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W trudnych warunkach gospodarczych resort zdrowia i opieki społecznej w 1983 r. dobrze zrealizował swoje Zadania, dlatego też stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania z wykonania planu i budżetu za 1983 r. w części dotyczącej zdrowia i opieki społecznej. Nakłady na te cele były o 50 mld zł wyższe niż w 1982 r. Zrealizowano po stronie wydatków kwotę 261 mld zł, w tym ok. 217 mld zł w budżecie terenowym. Na nieplanowane wydatki resort otrzymał dodatkowo środki w wysokości ok. 16,5 mld zł. Zgodnie z rządowym programem oszczędnościowym zmniejszono wydatki na leczenie, zasiłki dla podopiecznych i inne wydatki na łączną kwotę 2.700 mln zł. Nastąpiło skrócenie średniego okresu leczenia szpitalnego jednego chorego z 13,5 do 13,2 dnia, minimalnie poprawiło się wykorzystanie łóżek szpitalnych w ciągu roku.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W końcowych wnioskach poseł B. Hager-Małecka postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- upowszechnienie modelu swobodnego wyboru lekarza w podstawowej opiece zdrowotnej i wyodrębnienie w wydatkach budżetowych kwot przeznaczonych wyłącznie na ten cel,</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- podjęcie nadzwyczajnych działań dla zwiększenia rozmiarów szkolenia pielęgniarek i zapewnienia dopływu dla klinik i szpitali, zwłaszcza w dużych miastach,</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- intensyfikowanie działań w zakresie rozwoju opieki psychiatrycznej, m.in. przez zwiększenie nakładów na ten cel do 1,5% funduszu przeciwalkoholowego,</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- zintensyfikowanie działań na rzecz realizacji uchwały Sejmu z września ub.r. w sprawie ochrony zdrowia obywateli. Sukcesywna poprawa sytuacji materialnej pracowników służby zdrowia i opieki społecznej powinna być powiązana z rozszerzaniem motywacyjnych zasad wynagradzania,</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">- poprawę zaopatrzenia w leki i sprzęt medyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorZespołuNajwyższejIzbyKontroliKlemensRomanowski">NIK koncentrowała się m.in. na bazie lecznictwa, przeprowadzając w szerszym zakresie kontrolę realizacji inwestycji szpitalnych oraz przebiegu remontów w obiektach służby zdrowia i pomocy społecznej. Zainteresowanie NIK objęło też przemysłową służbę zdrowia i funkcjonowanie lecznictwa uzdrowiskowego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorZespołuNajwyższejIzbyKontroliKlemensRomanowski">Wprawdzie plan budowy szpitali został w 1983 r. wykonany w 90% , podobnie jak w 1982 r., to jednak trzeba uznać to za niezły wynik zważywszy, że w ostatnich 3 latach oddano bowiem prawie tyle co w latach 1976–1980. A przecież działo się to w okresie szczególnie trudnym. Jednakże przed inwestorami i wykonawcami inwestycji stoją duże zadania do wykonania w latach 1984–1985, gdyż na ten okres przypada 45% planu pięcioletniego. Wykonanie tego planu będzie wymagało nadal wzmożonego wysiłku i współdziałania wszystkich zainteresowanych resortów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorZespołuNajwyższejIzbyKontroliKlemensRomanowski">Omawiając problemy inwestycyjne nie można pominąć bazy lecznictwa psychiatrycznego, która jest bardzo wyeksploatowana, nadmiernie zagęszczona pacjentami, a przede wszystkim źle rozmieszczona. W wielu województwach w ogóle jej nie ma, lub jest bardzo mała. W związku z tym wyłania się konkretna i pilna potrzeba większego zainteresowania się tym problemem, zwłaszcza ze strony władz terenowych, które przekazują chorych do szpitali położonych na innym terenie nie dość skutecznie dążąc do rozwiązywania tego problemu w swoich województwach.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorZespołuNajwyższejIzbyKontroliKlemensRomanowski">Większej troski wymagają też remonty obiektów służby zdrowia i opieki społecznej. Niezbędne jest bowiem rozwijanie bazy remontowo-budowlanej i uporządkowanie działalności zakładów remontowo-budowlanych. Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej podjęło już w tym zakresie odpowiednie działania.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorZespołuNajwyższejIzbyKontroliKlemensRomanowski">W 1983 r. Zespół kontrolował również wykorzystanie aparatury i sprzętu medycznego w placówkach lecznictwa. Jakkolwiek ministerstwo opracowało zasady postępowania w tym zakresie, to nie wszędzie są one respektowane. W toku kontroli stwierdzono bowiem długotrwałe opóźnienia w instalowaniu aparatury rentgenowskiej, w tym również pochodzącej z importu (jak to np. miało miejsce we Włocławku), zaniedbania w gospodarce sprzętem medycznym (np. w placówkach lecznictwa woj. olsztyńskiego).</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorZespołuNajwyższejIzbyKontroliKlemensRomanowski">Kontrole przeprowadzone w wojewódzkich kolumnach transportu sanitarnego wykazały wiele nieprawidłowości w działalności gospodarczej. Dotyczyły one m.in. nagromadzenia ponad niezbędne potrzeby ogumienia i różnych akcesoriów motoryzacyjnych, a nawet uzyskiwania przydziałów samochodów w ilościach przekraczających potrzeby (np. we Wrocławiu). Te fakty nie świadczą jeszcze o istnieniu problemów o charakterze szerszym, ogólnokrajowym, Jednak stanowią sygnał, iż należałoby zainteresować się tymi sprawami w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorZespołuNajwyższejIzbyKontroliKlemensRomanowski">Reasumując pragnę podkreślić, iż mimo licznych trudności zarówno o charakterze gospodarczym, jak i kadrowym Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej podejmowało działania, które nie dopuszczały do pogorszenia się - ogólnie rzecz biorąc - sytuacji w lecznictwie, a na niektórych odcinkach uzyskało postęp.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStefanBołoczko">W przedstawionym nam materiale mówi się o wprowadzonej reformie studiów w akademiach medycznych i szkoleniu podyplomowym lekarzy. Wielokrotnie na naszej komisji poruszaliśmy ten temat. Uważam, że w stosunku do naszych dezyderatów sprzed paru lat, obecny stan stanowi krok do tyłu. W materiale Jest też mowa o wypracowanych w 1983 r. nowych zasadach specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, magistrów farmacji. Te zasady zaniepokoiły środowisko lekarskie. Ograniczono bowiem liczbę miejsc odbywania specjalizacji na II stopień. Rozumiem, że Jest to podyktowane koniecznością zabezpieczenia odpowiedniego poziomu przy uzyskiwaniu tej specjalizacji. Z drugiej jednak strony spowoduje to załamanie się kadry specjalistycznej w wielu ośrodkach lekarskich. Lekarz, który pracuje 7–8 lat na oddziale, gdzie nie może robić specjalizacji musi mieć stworzoną możliwość uzyskania II stopnia specjalizacji klinicznej. Powinno te sprawy uregulować ministerstwo w drodze rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStefanBołoczko">Z materiałów resortu wynika, że zostały określone normy zatrudnienia lekarzy w oddziałach szpitalnych zakładów służby zdrowia stopnia wojewódzkiego, szpitali klinicznych, szpitali instytutów naukowo-badawczych. Z tego co wiem jest to dopiero projekt. Jak wygląda w rzeczywistości ta sprawa?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełStefanBołoczko">Zgadzam się, że uzyskano znaczny postęp w opiece nad matką i dzieckiem. W dużym stopniu jest to efekt darów, które napływały w latach 1982–1983 do naszego kraju; w większości były to odżywki i lekarstwa dla dzieci. Jednak w br. to źródło zaczyna wysychać. Dlatego resort powinien dołożyć wszelkich starań, aby utrzymać uzyskany w latach 1982–1983 stan; m.in. dotyczy to wskaźnika umieralności niemowląt.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełStefanBołoczko">Nie należy obarczać winą ministra zdrowia za niewykonanie przez resort tych zadań, które zależne były od innych resortów. Przede wszystkim chodzi tu o resort budownictwa. Dlatego proponuję, aby w opinii naszej komisji zawrzeć uwagę pod adresem innych komisji, które będą rozliczały np. resort budownictwa z wykonania budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZbigniewKledecki">W materiale resortu podane są liczby dotyczące spadku zachorowalności na niektóre choroby. Jednocześnie mowa jest w tym materiale o wzroście zachorowań na niektóre choroby zakaźne (wirusowe zapalenie wątroby czy czerwonka) nie podając przy tym liczb. Skoro pozytywne zjawiska są dokumentowane danymi, taką samą ilustrację trzeba podawać przy zjawiskach negatywnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełZbigniewKledecki">Uzyskaliśmy dane dotyczące wzrostu wartości produkcji zakładów remontowo-budowlanych służby zdrowia. Odnoszą się one tylko do I półrocza 1983 r. Czy resort nie ma danych za cały ubiegły rok?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełZbigniewKledecki">Dużo mówi się o wprowadzeniu motywacyjnego systemu wynagrodzeń w placówkach służby zdrowia. Jak on będzie wyglądał w praktyce. Jeżeli ja mam dostać na kwartał 800 zł dla lekarza, to nie jest to żaden system motywacyjny. Jak w 1984 r. kształtuje się relacja średniej płacy w służbie zdrowia w stosunku do innych działów gospodarki narodowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAnnaPławska">To co osiągnięto w 1983 r. w opiece nad noworodkami było wynikiem olbrzymiej pracy włożonej przez pracowników służby zdrowia. Występowały jednak w ub.r. zjawiska niepokojące. U nas w Gdańsku zanotowaliśmy 8 ciężkich zakażeń wewnętrznych na oddziale noworodków. Dzieje się tak dlatego, że mamy za mało łóżek szpitalnych w stosunku do potrzeb. Matki z dziećmi wypisywane są już na drugą dobę ze szpitala. Noworodki otrzymują szczepienia BCG na sali wypisowej. W rezultacie ponad 40% tych noworodków wraca z powrotem na oddział dziecięcy. Mieliśmy także niedobór leków. Np. witamina D w pewnym czasie była nieosiągalna. Brakowało nitrogliceryny. Są kłopoty kadrowe. Mamy dwa oddziały dziecięce po remoncie, których nie można uruchomić, bo brak jest pielęgniarek. Czuję się w tym miejscu zobowiązana do wyrażenia podziękowań obywatelowi ministrowi za pomoc przy zakupie tomografu komputerowego dla Gdańska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W ub.r. wysiłek resortu dla zabezpieczenia zdrowia społeczeństwa był bardzo duży. Wiele problemów rozwiązuje się pomimo trudności gospodarczych. Jednak parę rzeczy mnie gnębi. Mamy określoną sytuację demograficzną, Wzrastają nam roczniki przedprodukcyjne. Noworodki wymagają szczególnej opieki, to samo dotyczy młodzieży szkolnej. Zwiększa się liczba ludzi starzejących się. Zapewnienie im opieki jest też ważnym zadaniem resortu. Dlatego na problem zdrowia społecznego należy patrzeć kompleksowo, widzieć zmiany demograficzne zachodzące w naszym społeczeństwie, aby móc przygotować się do sprostania określonym zadaniom w przyszłości. Cieszy spadek wskaźnika umieralności niemowląt. Ale czy zrobiliśmy wszystko w dziedzinie opieki nad matką i dzieckiem? Czy decyzja o powiększaniu rodziny jest decyzją świadomą? Co resort robi w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">W 1983 r. wskaźnik umieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym nie zmniejszył się w stosunku do roku poprzedniego. Niebagatelną rolę odgrywają tutaj alkoholizm czy palenie tytoniu. Jakie działania profilaktyczne zostały podjęte w tym kierunku? I wreszcie grupa ludzi starych. Domy opieki społecznej nie rozwiązują problemu. Co zrobić, aby ta część społeczeństwa nie obciążała sobą ludzi w wieku produkcyjnym. Często wycinkowo patrzymy na sprawy opieki zdrowotnej. A trzeba widzieć je całościowo. Uwzględniać również sytuację rodzin wiejskich. Oczywiście działania resortu wychodzą naprzeciw większości tych postulatów, ale brak jest kierunków działania w przyszłości, ustalanych z tego właśnie całościowego punktu widzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełWacławAuleytner">W 1983 r. dokonał się przełom w dziedzinie opieki społecznej. Zaczęła się koordynacja działań na szczeblu administracji państwowej oraz zarysowała się tendencja dwukierunkowej organizacji opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełWacławAuleytner">Ponieważ wzrosła liczba obywateli w wieku poprodukcyjnym, problem ten należy jakoś rozwiązać. Sprawa nie jest prosta, jeśli chodzi o opiekę stacjonarną. Nie udało się zwiększyć liczby miejsc dla osób starszych. Poza tym większość obiektów na skutek dekapitalizacji wymaga niezbędnych remontów. Drugim kierunkiem jest opieka środowiskowa. Resort szkoli wysokokwalifikowanych pracowników socjalnych, jednakże ze względu na płace duża ich część zmienia zatrudnienie. Podobnie jest z opiekunami społecznymi. Jakie jest wyjście z tej sytuacji? Jest to problem szczególnie ważny rady narodowe powinny mu poświęcić więcej uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">W 1983 r. nadal występowało duże zagrożenie epidemiologiczne. Niepokojącym zjawiskiem jest wzrost zachorowań na gruźlicę wśród młodzieży. Odnotowuje się na ogół przypadki rozległych zmian i oporności na niektóre leki, czego nie obserwowano w latach poprzednich. Wprawdzie nie brak nam leków przeciwprądkowych, nie brakowało ich również w okresie najgłębszego kryzysu, ale sytuacja jest dosyć trudna.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">Przejęcie przez podstawową opiekę zdrowotną lecznictwa przeciwgruźliczego nie złagodzi deficytu kadr lekarskich w pionie gruźlicy. Przed przystąpieniem do leczenia należy bowiem postawić prawidłową diagnozę, a to już należy do specjalisty.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">Poradnie chorób płuc i gruźlicy oraz zakłady specjalistyczne cierpią na deficyt kadr lekarskich i pielęgniarskich. Przyznanie w niektórych deficytowych ośrodkach specjalnych preferencji za podjęcie pracy w pionie przeciwgruźliczym nie daje spodziewanych efektów z powodu braku mieszkań.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">Dla postawienia prawidłowej diagnozy w chorobach płuc potrzebne są dobre zdjęcia rentgenowskie. Poprawiło się zaopatrzenie w klisze, natomiast nie ma rytmicznych dostaw odczynników do wywoływania zdjęć. Pomiędzy datą ważności tuberkuliny, a dostawą nowej jest za duża przerwa. Poradnie płucne notują wzrost zachorowań dzieci i młodzieży na nieswoiste choroby płuc, nie mogą jednak określić stanu niewydolności oddechowej, gdyż nie posiadają spirografów.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">W przeciwdziałaniu narkomanii zwrócić trzeba uwagę na szkoły zawodowe. Szerzy się bowiem w warsztatach zawodowych szkół budowlanych i górniczych wąchanie kleju w celach doznań narkotycznych, a od wąchania kleju do narkomanii tylko jeden krok.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">Dużym osiągnięciem służby zdrowia jest zmniejszenie się wskaźnika umieralności niemowląt, mamy natomiast coraz więcej dzieci z wadami wrodzonymi. Brak jest jednak dokładnych danych ile jest dzieci niepełnosprawnych, brak też jasności jakie działania należy podjąć dla pomocy tym dzieciom. Rodzice postulują przyznanie statusu opiekuńczego jednemu z rodziców, które musi opiekować się dzieckiem niepełnosprawnym oraz rent inwalidzkich w przypadku jeżeli nie może podjąć pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanSłomski">Baza lecznictwa przeciwalkoholowego zwiększyła się w ub.r. o 123 łóżka. Należałoby zastanowić się czy w stosunku do kosztów efekty tego lecznictwa są odczuwalne i czy nie należałoby przeprowadzać leczenia odwykowego w inny sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełIrenaSroczyńska">Resortu zdrowia nie można winić za wiele niedociągnięć, które wystąpiły w ub.r. Np. w zakresie walki z alkoholizmem, z narkomanią, paleniem papierosów resort zdrowia wkracza, gdy wystąpi konieczność usuwania skutków tych szkodliwych dla zdrowia ludzkiego nałogów. Zapobieganie tym zjawiskom leży w sferze działania innych resortów. W opinii, którą opracujemy w wyniku dzisiejszej dyskusji, podkreślić trzeba potrzebę intensyfikowania wszelkiego rodzaju działań wychowawczych, oświatowych i propagandowych. Środki masowego przekazu nie wykorzystują swoich możliwości w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełIrenaSroczyńska">W koreferacie mówiono, że nastąpiła istotna poprawa w dziedzinie opieki nad matką i dzieckiem. Nie zgodziłabym się z tym stanowiskiem. Kobiety po porodzie wypisuje się zbyt wcześnie ze szpitala, co powoduje niejednokrotnie różnego rodzaju powikłania poporodowe. Obniżenie wskaźnika umieralności niemowląt nie świadczy jeszcze o poprawie stanu opieki nad matką i dzieckiem.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełIrenaSroczyńska">Nie odczuwa się też poprawy warunków leczenia w szpitalach. Występuje niedobór kadry lekarskiej, sprzętu i aparatury medycznej, nie potrafiliśmy przełamać oporów w realizacji inwestycji służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełHannaBuśko">Realizacja planu przez resort zdrowia i opieki społecznej od kilku lat przebiega prawidłowo. Jest to szczególnie znaczące, w okresie ogólnie trudnych warunków gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełHannaBuśko">W swoim czasie Komisja Zdrowia dokonała oceny funkcjonowania programów operacyjnych, które przyczyniły się do zahamowania regresu w zaopatrzeniu w leki, środki opatrunkowe, sprzęt medyczny. Jak resort ocenia dalszy postęp w realizacji tych programów?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełHannaBuśko">Czy spadek produkcji sprzętu jednorazowego użytku jest wynikiem braku ludzi w zakładach produkcyjnych czy też braku surowców lub innych czynników. Podobno pracownicy zatrudnieni w wytwórni sprzętu jednorazowego użytku w Milanówku przechodzą do pracy w zakładach w Ursusie, gdyż tam otrzymują wyższe płace.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełHannaBuśko">Jakie jest wykorzystanie środków ze sprzedaży alkoholu na walkę z alkoholizmem, na budowę szpitali psychiatrycznych. Podobno środki te są stosunkowo dość duże, ale zainteresowanie wykorzystaniem ich zmniejsza się. Władze wojewódzkie podejmują budowę szpitali psychiatrycznych, tylko po to, ażeby zaczepić się o plan. Potem obiekty te przeznacza się na inne cele. Trzeba przeciwdziałać temu zjawisku.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełHannaBuśko">Zaleca się niezmienianie pierwotnych projektów i programów budowy obiektów służby zdrowia. Nie jest to możliwe, jeżeli obiekt szpitalny realizowany jest niejednokrotnie więcej niż 10 lat. Zmieniają się wtedy warunki działania i potrzeby.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełHannaBuśko">Czy właściwe jest, aby resort o realizacji inwestycji służby zdrowia w poszczególnych województwach dowiadywał się tylko z informacji Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełHannaBuśko">W planie inwestycyjnym w 1983 r. nie umieszczono budowy akademii medycznej w Bydgoszczy.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełHannaBuśko">Nadal wiele pozostawia do życzenia organizacja i realizacja remontów obiektów służby zdrowia. Brak jest wykonawców, materiałów, panuje ogólny bałagan.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PosełHannaBuśko">Jak wynika z informacji resortu co piąte skierowanie do sanatorium wydawane jest niezgodnie z zasadami. Sytuacja nie ulega poprawie. Przyjęcie rozdziału skierowań przez związki zawodowe budzi duże wątpliwości zarówno z punktu widzenia samego systemu rozdziału jak i czasu rozpatrywania wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMariaWrzyszcz">Przez wiele lat dyskutowaliśmy nt. doskonalenia podstawowej opieki zdrowotnej. Resort podejmował długofalowe działania w tym zakresie i rezultaty są już odczuwalne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMariaWrzyszcz">W opiece nad matką i dzieckiem poprawa jest widoczna. Odnotowujemy postęp w opiece nad niemowlętami, w pracy pielęgniarek środowiskowych itp.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełMariaWrzyszcz">W 1983 r. przybyło 2.223 lekarzy, osiągnięto wskaźnik 18,8 na 10 tys. mieszkańców. Jest to już wskaźnik dobry. Do poprawy sytuacji w dziedzinie kadrowej przyczyniły się preferencje płacowe i rzeczowe przyznane lekarzom.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełMariaWrzyszcz">Niepokojące są sygnały o zmniejszaniu się produkcji sprzętu jednorazowego użytku. Tylko poprzez używanie strzykawek jednorazowego użytku można zapobiegać wszczepianiu chorób zakaźnych. Niedopuszczalne jest, ażeby pielęgniarki jeździły do chorych ze strzykawkami wielokrotnego użytku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławaPaca">W wielu gminach wybudowano nowe ośrodki zdrowia, ale stoją one puste, gdyż brak jest lekarzy i pielęgniarek. W imieniu ludności wiejskiej proszę o zainteresowanie się tą sprawą.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełStanisławaPaca">Wiele szkół wiejskich nie ma zapewnionej opieki lekarskiej. Badania organizowane są tylko okresowo i prowadzone są nie zawsze dokładnie. Wiemy jak wielkie znaczenie ma wcześniejsze wykrywanie wad i chorób u dzieci i młodzieży, umożliwia to zapobieganie kalectwu i rozwijaniu się choroby.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełStanisławaPaca">W domach pomocy społecznej umieszczani są często ludzie starzy, których dzieci mają dobre warunki na to, ażeby zapewnić im opiekę. Do domów pomocy społecznej powinni trafiać tylko ludzie starzy, znajdujący się w trudnych warunkach materialnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZofiaOlejnik">Rzeczywiście rozmieszczenie kadr lekarskich na terenach wiejskich pozostawia wiele do życzenia. Trzeba przyznać dodatkowe preferencje płacowe i rzeczowe lekarzom, którzy decydują się pracować na wsi. Często w ośrodku zdrowia na wsi jest wybudowane mieszkanie dla lekarza, ale stoi puste.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełZofiaOlejnik">Bardziej wnikliwie badać trzeba zasadność skierowań do sanatoriów. W sanatoriach zbyt mało leczy się rolników, a skierowania otrzymują ludzie, którzy przyjechali tylko na wypoczynek.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełZenonaKuranda">Stan sanatoryjny kraju nie może zadowalać. Konieczne jest podjęcie kompleksowych działań w tym zakresie. Tylko poprzez kontrole Sanepidu nie rozwiążemy problemu. Obserwujemy ostatnio wzrost zachorowań na żółtaczkę zakaźną i czerwonkę. Są to choroby brudnych rąk. Wiele do życzenia pozostawia stan sanitarny zakładów zbiorowego żywienia, sklepów spożywczych, w których ekspedientki równocześnie sprzedają i przyjmują pieniądze. W szaletach publicznych są wywieszki, że za umycie rąk płaci się dodatkowo 3 zł. Jest to więc antyreklama mycia rąk. Powinna być tylko jedna cena za korzystanie z toalety i wywieszone hasło „myjcie ręce”.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełZenonaKuranda">Brak jest strzykawek jednorazowego użytku. Mamy dobre sposoby sterylizacji, ale muszą one być właściwie stosowane. Nie przestrzega się zasad aseptyki. Powszechne są zjawiska infekowania leków przy pobieraniu ich z ampułki. Zwiększyć trzeba dostawy igieł wielokrotnego użytku, zwłaszcza igieł grubych do nabierania leku.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełZenonaKuranda">Jak wynika z informacji resortu niedostateczny jest przyrost kadr pielęgniarskich. Otwarto wprawdzie 39 szkół pielęgniarskich dla pracujących, ale na efekty szkolenia trzeba jeszcze czekać. Pozyskiwać należy do pracy pielęgniarki, które są na urlopach wychowawczych. Pielęgniarka taka nie może jednak zarobić więcej niż wynosi jej dodatek wychowawczy, nie przyznaje się jej dodatkowych kwot za pracę w nocy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełZenonaKuranda">We wszystkich szpitalach brak jest pielęgniarek, nie tylko w dużych miastach. Trzeba zwiększać nabór do szkół pielęgniarskich, ale równocześnie otwierać nowe szkoły, gdyż wydolność już istniejących szkół jest ograniczona.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełZenonaKuranda">Motywacyjny system płac dla pielęgniarek powinien zawierać dwa czynniki: motywację do pracy w służbie zdrowia i motywację do dobrej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Postanowiono rozszerzyć eksperyment wolnego wyboru lekarza. 20% funduszów przeznaczonych na premie motywacyjne kieruje się do podstawowej opieki zdrowotnej. Będziemy rozszerzać motywacyjny system płac również na ośrodki wiejskie i zakładową służbę zdrowia.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Mamy w kraju 28 tys. łóżek ginekologiczno-położniczych. 2/3 z tego stanowią łóżka położnicze. Uzgodniliśmy z GUS, że będzie osobno rejestrował łóżka położnicze i osobno ginekologiczne.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">W szkołach pielęgniarskich liczba uczniów I klas wzrosła o 20% .</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Dodatki za pracę nocną nie obciążają zasiłku wychowawczego. Czynimy starania, aby przyciągnąć do pracy pielęgniarki, które są obecnie na urlopach wychowawczych, a jest takich 23 tys.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Ostatnio poważnie zwiększono nabór na wydziały stomatologiczne w akademiach medycznych, otwiera się szkoły higienistek, które mają zajmować się m.in. profilaktyką jamy ustnej.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Studium sanitarne będzie uruchomione przy Akademii Medycznej w Łodzi. Obecnie na studia takie wysyłamy do Związku Radzieckiego i Czechosłowacji.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">W trzech województwach wskaźnik zatrudnienia lekarzy kształtuje się poniżej 10 lekarzy na 10 tys. mieszkańców. Jest w tym m.in. woj. siedleckie. W 16 województwach wskaźnik ten wynosi 12.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Działania resortu koncentrują się obecnie na kompleksowej realizacji uchwały Sejmu z września ub.r. w sprawie poprawy ochrony zdrowia obywateli. Resort pracuje m.in. nad projektami ustaw: o urzędzie ministra zdrowia i opieki społecznej, o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, o utworzeniu Akademii Medycznej w Bydgoszczy, o opiece społecznej, o środkach farmaceutycznych.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Uważam, że resort powinien mieć do dyspozycji 1,5% wpływów z funduszu alkoholowego. Wpływy z tego funduszu wynosiły w 1983 r. ok. 500 mld zł. Terenowe oddziały szpitalne zostały pozbawione prawa przygotowania specjalistów II stopnia. Ponieważ jednak nie ma masowego przepływu specjalistów z miasta do wsi osobiście będę optował za powrotem do stanu pierwotnego. Normy zatrudnieniowe zostały określone, ale nie wprowadzone. Mają one wejść od 1 stycznia 1985 r. po wysłuchaniu wszystkich opinii w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Nie sądzę, żeby to dary wpłynęły w zasadniczym stopniu na spadek umieralności niemowląt. Oddałbym w tym miejscu hołd 800 tys. matek przebywającym na urlopach wychowawczych.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Zgadzam się z uwagą, że brak jest w materiałach danych dotyczących wzrostu zachorowań na choroby wirusowe. Odsetek zachorowań na wirusowe zapalenie wątroby zwiększył się ze 138 do 169 na 100 tys. osób. Odnotowaliśmy 3.145 przypadków biegunki i 4.400 czerwonki na 100 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">W materiałach jest mowa o braku leków. Głównie dotyczy to nitrogliceryny i sorbonitu. Brak nitrogliceryny wywołany jest niskimi zdolnościami produkcyjnymi zakładów „Organika”. Z zaopatrzeniem w sorbonit w tym roku będzie lepiej.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">System motywacyjny w służbie zdrowia działa na tej zasadzie, że z funduszu motywacyjnego zostanie przeznaczone od 4 do 10 % (do 20% w indywidualnych przypadkach) podstawowego uposażenia na zwiększenie wynagrodzeń pracowników służby zdrowia. Decyzja w tej sprawie należy do ordynatorów oddziałów lub do dyrektorów jednostek.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Opieka nad ludźmi „w złotym wieku” obejmuje 1.425 tys. osób korzystających ze wszelkich form świadczeń. Skoordynowanie działalności pomocy społecznej eliminuje już możliwość otrzymania pomocy z różnych źródeł. Pracownicy socjalni też będą objęci funduszem motywacyjnym.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Mamy świadomość, że obecny system wynagrodzeń nie jest doskonały, powołaliśmy zespół, mający przygotować nowy projekt wynagradzania. Zamierza się m.in. wprowadzić preferencje dla lekarzy chorób płucnych.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejStanisławGura">Problem alkoholizmu uważamy za jedno z węzłowych zadań naszego resortu. Nie zadowalają nas uzyskane efekty. 5 lat abstynencji osoby leczonej uznaje się za wynik dobry. Ale trzeba pamiętać, że my jesteśmy organem ostatnim, do którego zgłaszają się alkoholicy. Dlatego niezbędna jest praca profilaktyczna nad młodzieżą i w zakładach pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełHenrykRafalski">Czy są różnice między obecną ustawą o wychowaniu w trzeźwości a poprzednią.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiceministerStanisławGura">Nowa ustawa wprowadza obowiązek w miejsce przymusu. W związku z tym powstały trudności interpretacyjne. Interpretację tego słowa ma nadać Sąd Najwyższy. Stwierdzamy jednak, że w wyniku wprowadzenia tej ustawy nastąpił wzrost dobrowolnych zgłoszeń do leczenia. Z funduszu przeciwalkoholowego rozpoczęliśmy budowę 3.827 łóżek w pomieszczeniach odwykowych oraz 560 mieszkań dla pracowników zatrudnionych w tym pionie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełZbigniewKledecki">Czy można budować mieszkania z tego funduszu?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WiceministerStanisławGura">Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 grudnia 1983 r. mówi o możliwości przeznaczenia środków z funduszu przeciwalkoholowego na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełZbigniewKledecki">Czy Rada Ministrów może rozszerzyć zapis ustawy, w samej bowiem ustawie nie ma mowy o finansowaniu budownictwa ze środków tego funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiceministerStanisławGura">Rada Ministrów nie rozszerzyła ustawy, tylko skorzystała z delegacji ustawowej uprawniającej ją do sprecyzowania tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WiceministerStanisławGura">Dla zapewnienia lepszej opieki lekarskiej na wsi 870 przychodni prowadzi pracę dojazdową, w tym 66 dla dzieci. Dążymy do rozszerzenia tej formy pomocy.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WiceministerStanisławGura">Zaopatrzenie w leki oraz sprzęt medyczny byłoby znacznie gorsze, gdyby nie programy operacyjne. W zakładzie w Milanówku produkującym igły jednorazowego użytku, moce produkcyjne są na wyczerpaniu. Potrzeba nam 350 mln igieł rocznie a dostajemy 130 mln. W Bolesławcu jest uruchamiana fabryka do produkcji środków jednorazowego użytku.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#WiceministerStanisławGura">W dyskusji była mowa o dużej umieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym. Zapobiegać temu zjawisku należy przede wszystkim przez właściwe odżywianie (mniej tłuszczu i cukru), dużo witamin, częste mierzenie tętna.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#WiceministerStanisławGura">Posłowie wskazywali na niewłaściwości w kierowaniu do sanatoriów. Powołujemy inspektorów wojewódzkich lecznictwa uzdrowiskowego nadzorujących zasadność skierowań. W I kwartale br. 178 kuracjuszy musiało opuścić sanatoria ze względu na nadużywanie alkoholu.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#WiceministerStanisławGura">Przyczyną 48% ogółu zgonów są choroby układu krążenia. Podjęliśmy prace nad rządowym programem zapobiegania chorobom układu krążenia. Jest to bardzo ważna sprawa, bowiem taki program obejmować by musiał swoim działaniem nie tylko nasz resort, ale i inne.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#WiceministerStanisławGura">W ub.r. zanotowaliśmy 70 tys. przypadków zachorowań na raka. Walka z tą chorobą sprowadza się przede wszystkim do wczesnego jej wykrywania. Skupiliśmy swoje działania głównie na zakładach pracy, gdzie występuje największe zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#WiceministerStanisławGura">Stan sanitarny społeczeństwa jest zależny od naszej kultury zdrowotnej. W 1982 r. mieliśmy do czynienia z paradoksem medycznym, bowiem mimo braku mydła spadła ilość zachorowań na świerzb do 87 na 100 tys. osób. W zakresie chorób zakaźnych odnotowujemy poprawę tam, gdzie stosowane są szczepienia ochronne. Natomiast tam, gdzie czynnikiem decydującym o liczbie zachorowań jest stan sanitarny, tam efektów nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#WiceministerStanisławGura">W psychiatrii oddanie w ub.r. 776 nowych łóżek szpitalnych jest kroplą w morzu potrzeb.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#WiceministerStanisławGura">W 1983 r. koncentrowaliśmy się na zmianie przepisów dotyczących organizacji zakładów opieki zdrowotnej, określenia priorytetów w produkcji leków oraz wytycznych w sprawie gospodarowania lekami, wydaniu instrukcji ministra zdrowia w sprawie nadawania specjalizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">Problemy dotyczące bazy materialnej służby zdrowia mają być przedyskutowane na jednym z następnych posiedzeń komisji. W tej chwili chciałbym tylko odpowiedzieć na uwagi w tym zakresie poczynione w toku dyskusji. Zapotrzebowanie województw na środki przeznaczone na budowę ośrodków psychiatrycznych jest zaspokojone. Zgadzam się, że obecna lokalizacja tych ośrodków nie odpowiada potrzebom społecznym. Została ona jednak zdeterminowana w latach siedemdziesiątych przez dawny podział administracyjny kraju. Sądzę, że ustawa o radach narodowych stworzy nowym radom możliwości rozwiązania tej sprawy we własnym zakresie. Średnia płaca w służbie zdrowia według wstępnych danych wynosiła w I półroczu br. 12.700 zł (wzrost o 2.200 zł w stosunku do ub.r.), podczas gdy średnia płaca w gospodarce wynosi 16 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">Przewodniczący komisji poseł Stanisław Gabrielski (PZPR): W oparciu o materiały jak i dyskusję można stwierdzić, że komisja przyjmuje sprawozdanie z wykonania planu budżetu za 1983 r. Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i udziela absolutorium ministrowi zdrowia i opieki społecznej. W toku dyskusji zastanawiałem się nad tym, co nasza komisja powinna zrobić, aby wspomóc działania resortu. Sądzę, że powinniśmy stworzyć front sił społecznych dla realizacji postawionych teraz zadań. Można zwrócić się też do rad narodowych, aby w zakresie ich problematyki ochrona zdrowia znalazła należne miejsce. Widziałbym też dla nas następujące kierunki działania:</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">- problemy inwestycji w służbie zdrowia będziemy rozpatrywali na najbliższym posiedzeniu,</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">- należy przyspieszyć prace nad ustawą o systemie opieki społecznej tak, aby do września projekt tej ustawy mógł być przedyskutowany na naszej komisji,</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">- należy zająć się problemem patologii w środowisku młodzieży,</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">- ważną rolę w naszych pracach powinna zająć sprawa opieki zdrowotnej w środowisku wiejskim i ocena realizacji zgłoszonych wcześniej przez nas dezyderatów w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania planuj budżetu w rozpatrywanej części.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejAntoniKonaszyc">W kolejnym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła sprawozdanie Zespołu Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliTadeuszBejm">Zespół Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia NIK koncentrował badania w ub.r. na problematyce: zatrudnienia i płac w gospodarce narodowej, ochronie pracy i zabezpieczeniu społecznym, ochronie zdrowia, rehabilitacji inwalidów i opiece społecznej oraz na turystyce, kulturze fizycznej i sporcie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliTadeuszBejm">W 1983 r. Zespół przeprowadził 10 kontroli zleconych przez Prezydium Sejmu, bądź podjętych z inicjatywy komisji sejmowych. Wyniki tych kontroli były prezentowane na posiedzeniach komisji. W szczególności dotyczy to wyników kontroli realizacji programów operacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia i opieki społecznej, gospodarki bazą sportową oraz funduszami rozwoju kultury fizycznej i sportu, działalności spółdzielni lekarskich i lekarsko-dentystycznych oraz organizowania prywatnej praktyki lekarskiej, ochronie zdrowia i bezpieczeństwa pracy załóg robotniczych, prawidłowości kierowania na leczenie uzdrowiskowe.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliTadeuszBejm">Należy uznać za wielkie osiągnięcie resortu to, że w ub.r. nie nastąpiło pogorszenie świadczonych usług leczniczych. Przybyło nam łóżek szpitalnych, mimo ogólnych trudności w realizowaniu inwestycji w kraju. Odnotować należy poprawę dyscypliny budżetowej.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliTadeuszBejm">Działania Zespołu NIK wykonywane były w trudnych warunkach wdrażania reformy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliTadeuszBejm">Podkreślić należy dużą pomoc ze strony komisji sejmowej, a zwłaszcza inspirowanie nas do podejmowania niektórych kontroli. Dziękujemy za przekazane nam słowa uznania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełStanisławGabrielski">Proponuję przyjąć przedłożoną nam na piśmie informację z działalności Zespołu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia. Wyniki badań NIK były bardzo pomocne, a często niezbędne w pracy naszej komisji. Takie stanowisko przekażemy Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełStanisławGabrielski">Należy złożyć wyrazy podziękowania dla całego zespołu, a szczególnie dla pracowników, którzy stale współpracowali z naszą komisją i służyli nam radą i pomocą.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>