text_structure.xml
7.03 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrezesWłodzimierzBerutowicz">W dniu 18 czerwca 1982 r. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Czeszejko-Sochackiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrezesWłodzimierzBerutowicz">- projekt uchwały Sejmu w sprawie regulaminu czynności Trybunału Stanu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrezesWłodzimierzBerutowicz">Przed posiedzeniem posłowie otrzymali projekt uchwały na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrezesWłodzimierzBerutowicz">Poseł Zdzisław Czeszejko-Sochacki (PZPR) poinformował, że Prezydium Sejmu zapoznało się z uwagami Komisji w sprawie projektu sformułowanymi na ostatnim posiedzeniu. Prezydium Sejmu zleciło, aby Komisja podjęła stosowną uchwałę w przedmiocie projektu i dokonała wyboru posła sprawozdawcy. Mówca stwierdził, że biuro prawne proponuje, by w dostarczonym posłom tekście projektu, który stanowi odpowiednio przepracowaną poprzednią wersję, wprowadzić zmianę redakcyjną, polegającą na zastąpieniu w § 5 ust. 2 słowa „wykonanie” słowem „wykonywanie” jako bardziej odpowiednim.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrezesWłodzimierzBerutowicz">Poseł Franciszek Sadurski (ZSL) stwierdził, że projekt został już dostatecznie przedyskutowany. Obecnie rozpatrywana wersja wydaje się czytelna.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrezesWłodzimierzBerutowicz">Poseł Zygmunt Surowiec (ZSL) zapytał, czy przedstawiona w uzupełnieniu do projektu propozycja zmiany w regulaminie Sejmu, polegającej na dodaniu w tym regulaminie w art. 641 ust. 4 mówiącego, że wybranym przez Sejm oskarżycielom przysługują prawa oskarżyciela publicznego przewidziane w kodeksie postępowania karnego, jednakże bez prawa odstąpienia od oskarżenia - jest propozycja Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Nie jest to propozycja naszej Komisji, ale nie ma przeszkód formalnych, by taką propozycją wysunąć. Jednakże można z niej zrezygnować, gdyż cofnięcie aktu oskarżenia zgodnie z Kodeksem postępowania karnego nie wiąże przecież sądu. Ponadto z istoty instytucji, o jaką chodzi, wynika wiążący charakter oskarżenia dla osoby oskarżyciela publicznego, który przedstawia je przed Trybunałem Stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełFranciszekSadurski">W ustawach dotyczących Trybunału Stanu, które obowiązywały w okresie międzywojennym, znajdował się przepis, że oskarżyciel nie może odstąpić od oskarżenia. Wobec tego interpretatorzy nowych przepisów mogą powiedzieć, że skoro zrezygnowano z tego zapisu, to dopuszcza się praktykę polegającą na odstąpieniu od oskarżenia przez oskarżyciela publicznego. Taki wniosek byłby oczywiście błędny, ale nie można wykluczyć, że zostanie sformułowany.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełFranciszekSadurski">Dyrektor biura prawnego Kancelarii Sejmu Remigiusz Orzechowski: Z punktu widzenia obowiązującej hierarchii źródeł prawa, regulamin jest uchwałą Sejmu. Można dyskutować, czy norma regulaminowa jest środkiem konkurencyjnym w stosunku do ustawy. Włączenie do regulaminu Sejmu konkretnej normy osłabia znaczenie wykładni ustawy w tej części, która dotyczy omawianego zagadnienia. Skoro z ustawy wyprowadzamy wniosek, że oskarżyciel publiczny nie może cofnąć swego oskarżenia, to zamieszczając normę tej treści w regulaminie Sejmu osłabiamy walor wspomnianej interpretacji. Można ewentualnie rozważyć dokonanie nowelizacji ustawy o Trybunale Stanu w taki sposób, aby usunąć wspomniane wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Występowanie z projektem nowelizacji byłoby przedwczesne. Jeszcze nie mieliśmy podsądnych, a już ustawa o Trybunale Stanu miałaby zostać znowelizowana?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Poseł Franciszek Sadurski (ZSL) podkreślił, że nie formułował konkretnego wniosku w tej sprawie, lecz jedynie sugestię do rozważenia przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Sejm może przecież odwołać oskarżyciela publicznego, jeśli naruszy on wolę Izby.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Poseł Franciszek Sadurski (ZSL) stwierdził, że tego rodzaju sytuacja, w której następuje cofnięcie oskarżenia lub też odwołanie oskarżyciela, miało by podobną wymowę w praktyce jak zrzeczenie się oskarżenia przez prokuratora.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Poseł Zdzisław Czeszejko-Sochacki (PZPR) wskazał, że prokurator występuje z własnym oskarżeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełFranciszekSadurski">Oskarżenie, które przedstawia prokurator wnoszone jest w imieniu instytucji - prokuratury.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W postępowaniu przed Trybunałem Stanu oskarżyciel publiczny reprezentuje Sejm.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Komisja postanowiła nie proponować dokonania zmian w regulaminie Sejmu w związku z rozpatrywanym projektem uchwały.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Poseł Zdzisław Czeszejko-Sochacki (PZPR) podkreślił, że w wystąpieniu posła sprawozdawcy, który będzie prezentować Sejmowi projekt, powinno znaleźć się sformułowanie przekreślające możliwość takiego interpretowania przepisów, które pozwalałyby na uznanie, iż cofnięcie oskarżenia przez oskarżyciela przed Trybunałem Stanu jest dopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Dyrektor biura prawego Kancelarii Sejmu Remigiusz Orzechowski wskazał, iż miałoby to istotne znaczenie dla wyeliminowania ewentualnych interpretacji tego rodzaju. Zaproponował również, by w § 2 pkt 6 projektu skreślić słowa „w sprawach”. Wystarczy powiedzieć, że przewodniczący Trybunału załatwia korespondencję Trybunału.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Komisja przyjęła tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Następnie przyjęto jednomyślnie projekt uchwały Sejmu w sprawie regulaminu czynności Trybunału Stanu.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Komisja jednomyślnie wybrała posła Kazimierza Orzechowskiego (bezp. ChSS) na sprawozdawcę.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>