text_structure.xml
44 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełZbigniewKledecki">Dnia 27 listopada 1981 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Ratajskiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełZbigniewKledecki">- informację ministra Stanisława Cioska na temat realizacji porozumień społecznych w zakresie ochrony zdrowia, - aktualny sytuację w lecznictwie oraz realizację minimum potrzeb służby zdrowia i opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełZbigniewKledecki">W posiedzeniu udział wzięli: minister do spraw współpracy związków zawodowych Stanisław Ciosek, minister zdrowia i opieki społecznej Tadeusz Szelachowski, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego i Lekkiego, Urzędu Rady Ministrów, Polskiego Związku Zawodowego Lekarzy, KK Służby Zdrowia „Solidarność” i Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełZbigniewKledecki">Na wstępie posiedzenia zaproszony na obrady minister Stanisław Ciosek wyjaśnił, że odpowiedzialnym za realizację porozumień społecznych w zakresie ochrony zdrowia jest minister zdrowia i w związku z tym on przedstawi informację na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Budżet resortu zdrowia wzrósł w 1981 r. W stosunku do roku ubiegłego o 6,5 a nawet 7%. Otrzymaliśmy szereg środków dodatkowych. M.in. 170 mln zł na pomoc społeczną. Jest to dotacja dla PKPS i PCK, o które występowała Komisja Zdrowia. Niezależnie od tej dotacji decyzją premiera 1% środków uzyskiwanych z obrotu alkoholu przeznacza się na łagodzenie skutków alkoholizmu. W tym roku jest to suma 250 mln zł, a w roku przyszłym miliard zł. Ponadto otrzymaliśmy w tym roku jeszcze 300 mln zł na pomoc społeczną, a 87 mln zł uzyskaliśmy ze sprzedaży darów, oczywiście za zgodą ofiarodawców. W tej sytuacji po raz pierwszy od wielu lat wszystkie województwa mogą być finansowo zaspokojone, jeśli chodzi o potrzeby w dziedzinie pomocy społecznej. Będziemy starali się otwierać zimowe oddziały opiekuńcze, będące filiami domów pomocy społecznej, m.in. w niewykorzystanych domach wczasowych. Jeden z naszych domów w Konstancinie przeznaczyliśmy na ten właśnie cel. W Ministerstwie Finansów zabezpieczą się środki na wykup leków.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">W ostatnim czasie podjęto decyzje o podwyższenie najniższych zasiłków pierwszej grupy inwalidzkiej do 3.000 zł, drugiej do 2.400 zł. Dotychczas wpłynęło do resortu zdrowia 28 ton żywności. Zawarliśmy umowy z organizacją „Care”. Za miliard złotych polskich zakupimy żywność za granicą oraz 27 ton żywności otrzymamy dzięki porozumieniu z amerykańskim Caritasem. Łączna wartość darów z zagranicy wyniosła 5 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Nie jest jeszcze uregulowana sprawa płac w służbie zdrowia. W poniedziałek będzie to temat obrad posiedzenia Rady Ministrów. Ministerstwo Finansów dysponuje rezerwą płac dla lecznictwa. Decyzją premiera będziemy mogli zatrudniać w szpitalach większą liczbę poborowych jako sanitariuszy. Dotychczas 4,5 tys. poborowych pracuje w lecznictwie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Zgodnie z ustaleniami uzyskaliśmy decyzję w sprawie nowego określenia pojęcia terenów deficytowych nie wg województw, ale zgodnie z rzeczywistym charakterem danego obszaru. Równocześnie rozszerzyliśmy uprawnienia do dodatków dla magistrów farmacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Wprowadziliśmy pierwszy etap regulacji płacowych w zakresie psychiatrii (50 mln zł) i personelu pomocniczego (150 mln). Równocześnie zmieniliśmy układ zbiorowy w transporcie służby zdrowia, dostosowując go do zasad obowiązujących w innych przedsiębiorstwach transportowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Trwają dalsze prace przygotowawcze nad układem zbiorowym dla ogółu pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Wprawdzie w bieżącym roku na cele inwestycji służby zdrowia przeznaczono 2% ogółu nakładów inwestycyjnych, ale stan poszczególnych budów nadal jest niezadowalający. Jedynym faktem optymistycznym jest decyzja, że nie tylko żadna inwestycja służby zdrowia nie zostanie wstrzymana, ale jeszcze dodatkowo uruchomiono budowę 6-ciu nowych obiektów. Nie jest to dużo, ale w porównaniu do innych działów oznacza to wyraźne preferencje.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Podwyższono stawki za roboty budowlano-montażowe obiektów służby zdrowia. Decyzje te muszą być podejmowane z wyprzedzeniem, gdyż inaczej budowlanym przestaje się opłacać praca przy obiektach szpitalnych. Rozwijamy nadal własne grupy remontowe resortu zdrowia. Otrzymaliśmy na ten cel dodatkowe przydziały cementu i tarcicy oraz 40 samochodów wywrotek.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">W wyniku różnych porozumień począwszy od roku ubiegłego przekazano w całym kraju na potrzeby służby zdrowia dodatkowo 194 obiekty, z czego 49 już zagospodarowano.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Nadal brak leków. Dotychczas musieliśmy występować do sztabu antykryzysowego co kwartał o dodatkowe przydziały dewiz, natomiast ostatnio musimy ponawiać swoje wystąpienie co miesiąc.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Chemia przyjęła do produkcji leki przeciwgrypowe w 80%, przy czym przez leki przeciwgrypowe rozumiem całą gamę środków używanych na wypadek epidemii grypy, także do leczenia powikłań. Co prawda dotychczas nie notujemy epidemii grypy, ale zapasy tych środków wystarczają zaledwie na dwadzieścia kilka dni, co w wypadku pojawienia się epidemii byłoby wysoce niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Dary zagraniczne łagodzą brak leków, ale nie jest to żadne perspektywiczne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Mamy trudności z częściami zamiennymi i zużywalnymi do sprzętu i aparatury pochodzenia zagranicznego. Traktujemy te dostawy na równi z lekami, w Banku Handlowym jednak trudniej znaleźć gotówkę na ten cel. Widzimy możliwość pewnej poprawy w przyszłości, gdyż zwiększyliśmy kwoty przeznaczane bezpośrednio na ten cel.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">W związku z trudnościami zarządziłem kontrolę wszystkich inwestycji ochrony zdrowia, w celu przekazania sprzętu zgromadzonego dla danego obiektu, a dotychczas niewykorzystywanego, do natychmiastowego użytku w innych obiektach. O wyposażenie gotowych szpitali będziemy się martwić po zakończeniu prac montażowych. Generalnie jedynym rozwiązaniem trudności w zaopatrzeniu w leki i sprzęt byłby przydział środków dewizowych w gotówce, a nie na kredyt. Obecna sytuacja powoduje wiele krytykowanych niekonsekwencji w zakupach sprzętu - kupujemy tak kosztowne urządzenia jak bomby kobaltowe i tomografy komputerowe, gdyż otrzymujemy je w kredycie 5-letnią karencją, możemy więc liczyć, że spłaty przypadną na lepsze czasy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Realizacja załącznika do karty praw pracownika służby zdrowia kosztować będzie 14 mld zł, a cały planowany układ zbiorowy czterokrotnie więcej. Dlatego uważamy, że w pierwszym etapie uregulować trzeba sprawę płac, inne przywileje odkładając na potem. Nie potrafię w tej chwili podać terminu wejścia w życie nowego układu zbiorowego. Załatwiliśmy sprawę ekwiwalentów pieniężnych odzież ochronną, które będą odtąd wyprowadzone z funduszu płac i wliczane do wydatków rzeczowych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Wyrównanie płac pielęgniarek do jednego poziomu nastąpi w najbliższym czasie. Podobnie załatwiona zostanie sprawa płac pielęgniarek z wyższym wykształceniem. Siedmiogodzinny dzień pracy dla pracowników fachowych będzie jeszcze przedmiotem rozważań, gdyż podstawową sprawą jest przejście całej służby zdrowia na 7-godzinny dzień pracy.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Dyżury lekarskie będą od 1 stycznia płatne zgodnie z kodeksem pracy, podobnie będzie obowiązywać wyższa stawka za dyżury. Mamy kłopoty z realizacją 16 i 17 pkt załącznika do porozumień, dotyczących mieszkań dla pielęgniarek i lekarzy, co wiąże się ze stanowiskiem spółdzielczości mieszkaniowej, która twierdzi, że wszyscy powinni mieć jednakowe prawo do otrzymania mieszkania, niezależnie od miejsca pracy.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Od początku bieżącego roku, zgodnie postulatami, fundusz nagród został zastąpiony przez trzynastą pensję.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">5-godzinny dzień pracy dla pracowników żłobków jest postulatem trudnym do zrealizowania.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Choroby kręgosłupa zostały uznane za chorobę zawodową stomatologów już w 1974 roku. Prawdą jest, że w niektórych szpitalach brakuje obecnie opału, aczkolwiek są to przypadki jednostkowe.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Przydział samochodów dla pracowników podstawowej opieki zdrowotnej został zrealizowany w bieżącym roku: otrzymaliśmy 3.500 pojazdów, z czego ponad połowa trafiła do lekarzy wiejskich. Dzięki temu co drugi lekarz wiejski otrzymał w tym roku samochód, z którego może korzystać dojeżdżając do chorych. W przyszłości rozszerzymy tę formę na inne grupy służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Kilka postulatów zostało już dawno zrealizowanych: limity na zużycie leków w szpitalach nie obowiązują już od 1974 roku. Talony żywnościowe dla obłożnie chorych są sprawą nieaktualną wobec wprowadzenia kartek żywnościowych. Wprowadzono zasadę, że przychodnie zdrowia i apteki muszą być budowane w nowych osiedlach równocześnie z domami mieszkalnymi.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Przedstawicielka NSZZ „Solidarność” Olga Krzyżanowska: Z przykrością muszę wyrazić swoje głębokie ubolewanie. Liczyliśmy, że spotkanie z ministrem St. Cioskiem wyjaśni nam wiele problemów, z którymi borykamy się od ponad roku i których Ministerstwo Zdrowia załatwić nie jest w stanie. W naszych postulatach walczymy nie tylko o sprawy socjalne naszego środowiska, ale o opiekę zdrowotną dla całego narodu. Tymczasem minister St. Ciosek uważa, że jedynym istotnym dla niego dokumentem jest załącznik do porozumień gdańskich, natomiast wszelkie późniejsze ustalenia traktuje jako wewnętrzną sprawę Ministerstwa Zdrowia i jego partnerów z „Solidarności”.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Społeczeństwo nadal nie rozumie dlaczego brakuje leków. Odczucie powszechne mówi, że porozumienia społeczne nic w tej sprawie nie dały.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Podczas strajków gdańskich w stoczni było trzech przedstawicieli służby zdrowia, którzy pisali załącznik do § 16 na kolanie, dopingowani przez stoczniowców. Nie można więc tych ustaleń traktować jako ostatniego słowa w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Przykre komplikacje towarzyszą darom zagranicznym w postaci leków. Specyfiki przetrzymywane są na cle przez kilka miesięcy w nieodpowiednich warunkach i często tracą swą wartość.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Szkoda, że obyczaje parlamentarne powodują, że muszę to wszystko mówić pod nieobecność ministra St. Cioska, a muszą tego słuchać posłowie, którzy nie ponoszą żadnej winy za tę sytuację.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Mam tu ostatni numer „Polityki”. Pracownik Biura Prac Sejmowych mgr inż. Marek Nowakowski pisze o realizacji porozumień gdańskich. Nie jest to oczywiście dokument, ale trafia do ludzi jako opinia Sejmu. Czy Wysoka Komisja podziela zawarte tam stwierdzenia, że w zakresie ochrony zdrowia wszystkie punkty porozumień społecznych są realizowane? Mam nadzieję, że Obywatele Posłowie wypowiedzą się w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Przejdźmy teraz do spraw socjalnych naszego środowiska. Zgodziliśmy się, aby większość z nich została przesunięta do przyszłego układu zbiorowego. Zdajemy sobie sprawę, że jego treść musi być przedmiotem negocjacji oraz że nie wszystkie postulały mogą być zrealizowane naraz. Dziwi jednak, że minister ma za mało pieniędzy nawet na realizację proponowanej przez siebie wersji układu. W tej sytuacji wysuwane są propozycje, aby po prostu przyznać wszystkim dodatek kwotowy w wysokości 1.200 zł. W naszym przekonaniu taka decyzja nic by nie rozwiązała, gdyż nie usunęłaby żadnych niesprawiedliwości płacowych w proporcjach między wynagrodzeniami poszczególnych grup zawodowych. Dlatego za minimum uważamy przyjęcie wersji układu zbiorowego proponowanej przez ministra.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Wymiar czasu pracy musi zostać generalnie uregulowany w układzie zbiorowym. Jeśli przyjmujemy 40-godzinny tydzień pracy, to jest to niezgodne z wcześniejszymi ustaleniami, według których mieliśmy pracować 7 godzin dziennie bez sobót.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Przedstawicielka NSZZ „Solidarność” Alina Pieńkowska: Jestem zaskoczona, że sejmowa Komisja Zdrowia nie zareagowała na postawę ministra St. Cioska. Z przykrością stwierdzam, że mimo oficjalnych wystąpień w telewizji, deklaracji o priorytecie oraz umieszczeniu spraw zdrowia w 10-punktowym programie premiera - niewiele w opiece zdrowotnej się zmieniło. Co może zrobić sam minister zdrowia bez poparcia całego rządu i współpracy innych resortów.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Na zdrowie można patrzeć z punktu widzenia pacjenta i z punktu widzenia pracownika służby zdrowia. Dla pacjenta ważna jest budowa obiektów służby zdrowia i zaopatrzenie w leki. Nie liczymy rozmów, jakie odbyto w sprawie realizacji porozumień. Obserwujemy po prostu stań faktyczny. Słyszymy, za dwa-trzy miesiące zaopatrzenie w leki się poprawi. W tych sprawach możliwości ministra zdrowia są mocno ograniczone, jeśli nie będzie współpracy ze strony innych resortów.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Mówi się od dawna o reformie podstawowej opieki zdrowotnej. Weszliśmy jako „Solidarność” do Krajowej Komisji Mieszanej i po roku możemy stwierdzić, że tylko straciliśmy czas. Stanowisko resortu nas nie zadowala. Nic się praktycznie nie zmieniło.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Słyszymy, że zwiększono nakłady na budowę obiektów. Resort stwierdza, że inwestycje służby zdrowia nie są zahamowane. Takie stwierdzenie też nam nie wystarcza, bowiem szereg szpitali jest w dalszym ciągu w tak złym stanie, że grozi zamknięciem.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Z punktu widzenia pracownika służby zdrowia najważniejsze są warunki pracy i wynagrodzenie. Sprawę pieniędzy ureguluje generalnie nowy układ zbiorowy. Jako związek zrobimy wszystko, by wszedł szybko w życie, ale musi to być układ, który rzeczywiście uporządkuje sprawy płacowe i zapewni sprawiedliwy podział pieniędzy. Jeśli tego dokument nie będzie gwarantował, będziemy zmuszeni zablokować jego wprowadzenie poprzez Krajową Komisję. Dotychczas panuje stary bałagan w sprawach finansowych, bo np. w jednych województwach likwiduje się dodatek kwotowy, w innych nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefaMatyńkowska">Przyjęliśmy określony tryb porządku zabierania głosu, to znaczy postanowiliśmy wysłuchać teraz wypowiedzi przedstawicieli wszystkich związków zawodowych. Wbrew temu jednak chciałabym już teraz ustosunkować się do wystąpienia ministra z pozycji mandatu poselskiego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefaMatyńkowska">Nie przez pomyłkę wprowadzono wystąpienie ministra St. Cioska do pierwszego punktu obrad. Istnienie urzędu ministra St. Cioska ma sens, jeśli jego działanie oznaczać będzie koordynację poczynań wokół realizacji porozumień. Uczestniczyłam w szkoleniu poselskim, zorganizowanym przez nasz klub, na którym St. Ciosek poinformował o swoich zadaniach i kompetencjach. Dlatego teraz proponuję, by upoważnić prezydium Komisji do sprecyzowania i zaprezentowania premierowi naszego poglądu na sprawę dzisiejszego wystąpienia i zachowania ministra St. Cioska na posiedzeniu naszej Komisji. Przy takiej postawie ministra St. Cioska nie widzę w ogóle możliwości realizacji pierwszego punktu. Musimy zaznaczyć, że oczekujemy ustosunkowania się premiera do tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJózefaMatyńkowska">Andrzej Switek NSZZ „Solidarność”: Porozumienia podpisywano między komisją rządową a związkami zawodowymi. Realizować postanowienia w nich zawarte ma minister zdrowia. Sprzęt medyczny jednak produkowany jest w kilku resortach i minister zdrowia nie ma na tę sprawę większego wpływu. Nadal stwierdzamy dyspersję sprzętu w różnych resortach mimo decyzji, że cały istniejący sprzęt ma być zagospodarowany przez resort zdrowia. W spisie sprzętu medycznego figuruje 12 tys. pozycji. Na wszystkich nikt się właśnie nie zna. Stąd zakupy są często niecelowe i efektów w poprawie sytuacji nie widać.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałKurowskiNSZZSolidarność">Ministerstwo opracowało program realizacji porozumień, ale jego wdrażanie w życie załamuje się już na poziomie województwa. Może nie wszędzie jest jednakowo źle, ale znam przykłady takiego postępowania z województwa szczecińskiego. Kilka dni temu zwracałem się o zorganizowanie spotkania naszego związku z wiceministrem Mlekodajem i wojewodą. Odmówiono mi tego. Wiceminister przyjechał na bankiet, przeciął wstęgę i pojechał. Czy tak ma wyglądać współpraca ze związkami zawodowymi? Bez porozumienia z nami został też w Szczecinie mianowany lekarz wojewódzki. Czy nie byłoby celowe nawiązanie kontaktu przez Komisję sejmową z komisjami zdrowia rad narodowych?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MichałKurowskiNSZZSolidarność">Jest w przygotowaniu zarządzenie o koordynacyjnej roli ministra zdrowia. Pewne kompetencje ministra należałoby - jak sądzę - powierzyć samorządom terytorialnym.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MichałKurowskiNSZZSolidarność">Uchwała 195 nie pozwala na rozpoczynanie nowych inwestycji. Tymczasem stwierdzamy, że budowę szpitala dzieli się formalnie na kilka odrębnych inwestycji i okazuje się, że jakiejś niezbędnej części szpitala nie można wybudować, mimo zaawansowania robót pozostałych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MichałKurowskiNSZZSolidarność">Prosiłem na poprzednim spotkaniu, żeby nasze głosy były umieszczane w protokole. Tak się jednak nie stało, a może dzisiaj byłoby mniej spraw do załatwienia. Ustaliliśmy też wspólnie z przewodniczącym Komisji prof. H. Rafalskim, że będziemy zapraszani na wszystkie posiedzenia Komisji. Tymczasem na jednych posiedzeniach jesteśmy obecni i zabieramy głos, na innych jesteśmy pouczani co mamy robić, a najczęściej po prostu nas się nie zaprasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Jestem lekarzem od 25 lat i większość mego życia zawodowego związana jest z tym krajem. Nie widziałem takiego kraju, w którym ranga zawodowa lekarza byłaby tak niska, tak zdeprecjonowana, jak u nas.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Jakie są tego powody? Być może po części jesteśmy sami winni, że społeczeństwo nie chce nas szanować. Ale jeśli społeczeństwo widzi, że możni tego świata lekceważą lekarzy, to dlaczego miałoby do nas podchodzić z szacunkiem?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Co udało się zrobić przez ten rok? Ani jeden akt prawny nie został zrealizowany. W akcjach doraźnych cała wojna o godność fachu i zawodu lekarzy też nie dała rezultatów. Jeśli Związek Lekarzy musi walczyć o to, by dyrektor szpitala nie słuchał zarządzenia ministra handlu wewnętrznego, dotyczącego wycinania kartek mięsnych lekarzom pełniącym dyżury, to jak tu mówić o godności lekarza i szacunku dla naszego zawodu?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Nie został jeszcze opracowany układ zbiorowy i karta praw pracownika służby zdrowia. Wprowadzenie ich w życie pociąga za sobą skutki finansowe. Na początku tzw. „odnowy” otrzymaliśmy drobne podwyżki i przestaliśmy być ostatni na liście uposażeń. Obecnie, gdy inne grupy zawodowe nas wyprzedziły, znowu jesteśmy na końcu tej listy. To tragiczne, że niemożliwe jest wyegzekwowanie od państwa 44 mld zł dla podniesienia płac najniżej zarabiających w kraju pracowników służby zdrowia. Być może sami jesteśmy winni temu, że nie uchwaliliśmy karty praw. Występowały różnice na ten temat między związkami zawodowymi. Obecnie tych różnic nie ma. Zachodzi jedynie pytanie czy taką kartą objąć milion osób pracujących w lecznictwie, czy też 250 tys. tych faktycznie związanych z medycyną.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Rozporządzenie Rady Ministrów o czasie pracy w lecznictwie, co do którego byliśmy jednomyślnie niezgodni, zostało, mimo braku naszej akceptacji, wprowadzone w życie. Czekamy na rozporządzenie ministra w sprawie specjalizacji. To obecnie jeszcze obowiązujące wprowadza jedynie chaos.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Czy naprawdę nie można nic zrobić, aby realizować inwestycje szpitalne? Ciągle nasza współpraca z ministerstwem nie układa się najlepiej. My piszemy, a ministerstwo nie odpowiada. Chcemy wiedzieć na co są przeznaczane pieniądze NFOZ, co się buduje ze społecznych funduszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Przedstawicielka NSZZ „Solidarność” A. Pieńkowska mówiła o tym, że związek ten zrobił wszystko, aby układ zbiorowy został opracowany. Gdy tymczasem sprawa wygląda nieco inaczej. W grudniu ub. roku spotkaliśmy się w Ministerstwie Zdrowia wspólnie z pozostałymi związkami zawodowymi. W lutym br. założenia układu zbiorowego zostały przesłane do poszczególnych związków i dopiero w październiku NSZZ „Solidarność” przedstawiła swoje stanowisko, 26 października br. odbyła się dyskusja w ministerstwie. Było więc bardzo dużo czasu na to, żeby opracować układ zbiorowy. Czy faktycznie właściwe są propozycje „Solidarności”, aby fundusz płac w lecznictwie był determinowany przez staż pracy? Związek nasz aktywnie brał udział w przygotowaniu Karty pracownika służby zdrowia. Temat ten szeroko był konsultowany w środowisku. Celowo jednak odłożyliśmy te prace, wysuwając na pierwszy plan układ zbiorowy. Wiąże się on przecież z podwyżką płac.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Niepokoją przygotowania do zimy w placówkach leczniczych. Nie wszystkie zakłady otrzymały węgiel. Wydaje mi się, że za dużo mamy konsultacji i opiniowania. Szerokie dyskusje powodują niemożność wydania jakiegokolwiek przepisu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Kiedy wprowadzono reglamentację mięsa ustalono, że pracownicy fizyczni otrzymają więcej mięsa aniżeli umysłowi. I dla przykładu - chirurg w szpitalu, ciężko przecież pracujący, otrzymuje mniej mięsa niż portier. Pisaliśmy w tej sprawie do samego premiera. Jak do tej pory bez skutku.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL): W przerwie Komisja postanowiła wystąpić do wicepremiera M. Rakowskiego z wnioskiem o ponowne przygotowanie pisemnego opracowania na temat realizacji porozumień oraz wyrazić głębokie ubolewanie w związku z nieprzygotowaniem takiego opracowania przez ministra St. Cioska na dzisiejsze posiedzenie. Komisja w swym wystąpieniu zamierza także wyrazić głęboką dezaprobatę dla formy wystąpienia ministra S.t. Cioska.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Wiceminister handlu zagranicznego Antoni Karaś: Import leków i surowców farmaceutycznych z pierwszego obszaru płatniczego przebiega pomyślnie: planowano wydatkowanie 225 mln zł dew., tymczasem zawarto kontrakty na 275 mln zł dew. Do połowy listopada wartość dostaw przekroczyła 250 mln zł dew., a na koniec roku przekroczy 300 mln zł dew.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">W drugim obszarze plan przewidywał wydatkowanie 200 mln zł dew. na leki i 370 mln zł dew. na surowce farmaceutyczne. Dotychczas udało się nam uzyskać dostawy wartości 300 mln zł, a liczymy, że do końca roku osiągną one 420 mln zł dew. czyli 75% planu. Wiąże się to z tragiczną sytuacją płatniczą kraju. Mimo refinansowania długów, 60% wpływu z eksportu przeznaczonych jest na pokrycie obsługi długów. Musimy więc zaciągać wciąż nowe kredyty, o które w związku z sytuacją społeczno-polityczną i gospodarczą kraju jest coraz trudniej. Stąd trudności nie tylko gotówkowe, ale i kredytowe w stosunku do tych substancji, przy zakupie których korzystaliśmy dotąd z pomocy finansowej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Na rok przyszły zaplanowaliśmy pewną poprawę sytuacji w imporcie. Mamy więc nadzieję, że potrzeby Ministerstwa Zdrowia zostaną w pełni zaspokojone. Łącznie przewidujemy na ten cel 950 mln zł. Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że w I kwartale przyszłego roku będziemy nadal odczuwać trudności płatnicze. Pocieszającym akcentem jest jedynie to, że wczoraj sztab operacyjny do spraw importu przyznał, na potrzeby ochrony zdrowia dodatkowe 50 mln zł dew., czego efekty powinniśmy odczuć w styczniu.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Wiceminister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa: Potrzeby resortu zdrowia w zakresie wyrobów przemysłu farmaceutycznego wynoszą 21.100 mln zł. Na rok 1981 zobowiązaliśmy się dostarczyć wyrobów za 19 mld zł, a dostarczymy za 18.250 mln zł. Trudności pojawiły się w II półroczu, gdy skończyły się zgromadzone wcześniej zapasy surowców. Równocześnie od 111 kwartału nasiliły się trudności z dewizami. W ciągu 10 miesięcy otrzymaliśmy surowców za 91 mln zł dew., w tym tylko 47 mln płatnych w gotówce, tymczasem nasze potrzeby wynoszą 172 mln zł dew. w gotówce. Niski stopień realizacji dostaw z II obszaru jest wynikiem faktu, że począwszy od II półrocza producenci konsekwentnie odmawiają dostaw na podstawie inkasa i czekają na otwarcie akredytywy.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Pragnę dodać, że w miarę równomierna praca przemysłu farmaceutycznego jest wynikiem dużego wysiłku społeczeństwa, gdyż przeznaczanie środków na leki oznacza, że może zabraknąć np. na środki ochrony roślin i utrzymania higieny.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Drugą przyczyną braku leków jest zwiększony w bieżącym roku popyt. Duże grupy społeczne uzyskały prawo do bezpłatnych leków, co być może jest przyczyną wzrostu zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Dzięki inicjatywie załóg w zakładach farmaceutycznych nie było strajku. Nasze załogi w razie potrzeby pracowały w soboty i w niedziele. Wprowadzamy warunki pozwalające podjąć w jednostkach zaplecza badawczego chemii prace nad substancjami lekowymi i biologicznie czynnymi. Podjęto inicjatywy budowy instalacji produkujących leki nie tylko w zakładach farmaceutycznych, ale w innych zakładach przemysłu chemicznego. Zamierzamy także uruchomić niektóre zatrzymane inwestycje zmieniając ich przeznaczenie i przekazując je dla produkcji leków. Rola ministerstwa we wszystkich tych inicjatywach polega głównie na tworzeniu ram zachęcających do podejmowania takiej produkcji.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Wyniki roku przyszłego zależne są od przebiegu importu. Wkład surowców z importu w ogólnej wartości naszej produkcji nie jest zbyt duży, ale prawie do każdego leku potrzebujemy choćby niewielkich ilości jakiegoś składnika z importu, a są to często substancje trudno dostępne, jeśli nie ma się długoterminowych umów.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Następuje poprawa w zakresie produkcji błon rentgenowskich, urządzeń do jednorazowego przetaczania krwi, strzykawek jednorazowych. Brak natomiast nadal dializatorów.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Produkcję waty planujemy na poziomie 220 tys. ton, a podpasek na poziomie 31 mln sztuk. Oznacza to pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych, aczkolwiek daleko do zaspokojenia potrzeb.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Poczułem się dotknięty stwierdzeniem pani A. Pieńkowskiej, że rząd nic nie robi. Czy pani A. Pieńkowskiej przyszło kiedyś na myśl, że ludzie starają się nie tylko w „Solidarności”?</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Wiceminister pracy, płac i spraw socjalnych Józef Bury: Resort nie prowadzi polityki płacowej, lecz ją realizuje. W sprawach szczegółowych wnioskuje minister zdrowia, a opiniuje nasz resort. Nie obserwuje się większych zahamowań w realizacji porozumień. Skutki tej realizacji są wielorakie. Należy jednak pamiętać, że porozumienia już w momencie zawierania nie miały szans pełnego zrealizowania. Gdyby tak się stało, oznaczałoby to dalszy spadek wartości pieniądza, co postawiłoby w najgorszej sytuacji grupy najmniej zarabiające. Ten fakt określa nasze możliwości działania. Rozważana jest koncepcja generalnego uregulowania spraw, poprzez układ zbiorowy pracy. Chcemy jednak wprowadzenie tego układu odsunąć w czasie mniej więcej o rok, by gospodarka nasza mogła przez ten czas nieco się uregulować. Mamy na to podpisaną zgodę związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Służba zdrowia nie jest pod tym względem w najgorszej sytuacji, bowiem terminy realizacji mogą zostać przesunięte o miesiąc lub dwa, gdy w innych działach gospodarki o pół roku i dłużej.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#PrzewodniczącyZwZawPracSłużbyZdrowiaJanuszBiernacik">Nikt z naszego związku nie podpisywał oświadczeń o zgodzie na przełożenie roszczeń płacowych o rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiceministerJózefBury">Istotnie, muszę swoją wypowiedź uściślić. Związki branżowe nie podpisały takiej zgody, nie mamy jeszcze ich stanowiska w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Nie mieliśmy w ogóle propozycji wypowiedzenia się w tej sprawie. Nikt się do nas nie zwracał.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WiesławGrabanPolskiZwiązekZawodowyLekarzy">Tak, sprawa nie była przedstawiana do oceny Polskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewKledecki">Kiedy zostanie wprowadzona 100-procentowa zapłata za dyżury?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełZbigniewKledecki">Od roku walczę o zwiększenie dla lekarzy kwoty wolnej od podatku wyrównawczego. Ostatnio uzyskałem odpowiedź od ministra M. Krzaka, że w tej sprawie jest decyzja pozytywna, ale dotyczyć będzie tylko kwoty uzyskiwanej za dyżury. To nie rozwiązuje sprawy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełZbigniewKledecki">Jak wygląda sprawa „13” pensji dla lekarzy, jak się ją liczy? W praktyce okazuje się, że są to śmiesznie niskie kwoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełZenonaKuranda">Mówiło się dotychczas wiele o stworzeniu preferencji dla podstawowej opieki zdrowotnej. Jednak nie funkcjonuje ona nadal dobrze. Wprowadzono dodatek dla lekarzy, ale wywołało to rozczarowanie wśród personelu średniego, którego te preferencje nie objęły. Dodatek powinien przysługiwać przynajmniej pielęgniarkom środowiskowym. Czy przewiduje się podwyżkę dodatków specjalnych dla pracowników podstawowej opieki zdrowotnej?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełZenonaKuranda">Zapowiadano, że zaopatrzenie w sprzęt medyczny i jego jakość się poprawi. Brakuje strzykawek jednorazowych, a ostatnio ukazały się strzykawki wielokrotnego użycia z wkręcaną nasadką, które są właściwie nie do użytku. Nasadka nie pasuje do igły, leki przeciekają.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełZenonaKuranda">Rozumiem, że ograniczono inwestycje na korzyść remontów, które powinny być dokonane w pierwszym rzędzie. Remonty jednak nadal przebiegają zbyt długo z braku odpowiedniego zabezpieczenia materiałowego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełZenonaKuranda">Większość pracowników służby zdrowia pracuje w wymiarze nie 40, a godziny tygodniowo. Administracja natomiast przez 3 tygodnie pracuje po 35 godzin, a w czwartym tygodniu miesiąca - 40. Nie rozumiem dlaczego administracja ma być uprzywilejowana?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełZenonaKuranda">Były powołane specjalne zespoły do współpracy z Ministerstwem, m.in. zespół ds. pielęgniarstwa. Od szeregu miesięcy zespoły nie zbierają się.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełZenonaKuranda">Czy to znaczy, że są niepotrzebne i zostały rozwiązane?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">Muszę wyrazić ubolewanie powodu opuszczenia naszego posiedzenia przez ministra St. Cioska. Miałam nadzieję, że zechce pomóc w realizacji postulatu radnych gminy Czernichów. Realizacja tego postulatu powiększyłaby ilość miejsc dla pomocy społecznej o 300, w tym o 100 miejsc dla rencistów, a o 200 dla przewlekle chorych. Chodzi tu o przekazanie służbie zdrowia obiektów hotelowych położonych w Międzybrodziu Żywieckim, wzniesionych pierwotnie jako zaplecze hotelowe dla załogi budującej elektrownię. Trzy obiekty od 2 lat stoją puste jedynie w okresie letnim jeden z nich wykorzystany jest na cele kolonijne, którym mogłaby służyć miejscowa szkoła. Wszystkie budynki są ogrzewana w sezonie jesienno-zimowym. Minister górnictwa i energetyki odmówił prze kazania tych domów, uzasadniając swoje stanowisko koniecznością zaspokojenia potrzeb wczasowo-wypoczynkowych resortu, a przecież obiekty wczasowe tego właśnie resortu położone na terenie naszego województwa od lat nie są w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełFranciszkaGalbierzKrośniak">Poseł przekazała na ręce ministra T. Szelachowskiego list otwarty pracowników służby zdrowia w sprawie realizacji porozumień.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAnnaPławska">Podobno obowiązują preferencje dla służby zdrowia. W praktyce jednak nie ma np. materiałów na remonty. Materiały te powinny być zgromadzone w odpowiedniej ilości przed podjęciem remontu, by potem niepotrzebnie nie przedłużać czasu jego trwania. Minister zdrowia mógłby może spowodować takie działanie w porozumieniu z resortem budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełAnnaPławska">W ostatnich tygodniach pogorszyło się zaopatrzenie wieki, szczególnie pediatryczne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełAnnaPławska">W relacji ministra usłyszałam, że część darów jest sprzedawana. Chciałabym uzyskać odpowiedź dlaczego, komu i po jakiej cenie dokonuje się tej sprzedaży?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełAnnaPławska">Ciągle trwają przetargi o przekazanie na potrzeby służby zdrowia domu wczasowego „Jantar”, którego Urząd Rady Ministrów nie chce oddać. Liczyłam na to, że minister St. Ciosek będzie mógł udzielić wiążącej odpowiedzi w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorBiuradsWspółpracyzeZwiązkamiZawodowymiPawełChocholak">Sprawa „Jantara” jest nam znana. W tych dniach Rada Ministrów podejmie decyzję. Od 1980 r. Urząd Rady Ministrów oddał prawie połowę miejsc w swoich ośrodkach wypoczynkowych na potrzeby społeczne. Stąd opory z oddaniem następnych domów. Sprawa ośrodka bielskiego nie była nam znana. Jeśli zajdzie potrzeba Biuro również włączy się do prowadzenia tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorBiuradsWspółpracyzeZwiązkamiZawodowymiPawełChocholak">Zgodnie z ustaleniami poszczególne ministerstwa składać będą te informacje, które dotyczą określonych branż. Podpisaliśmy 80 porozumień branżowych i 600 porozumień różnego szczebla (ministerstwa i zjednoczenia). W tych warunkach oczekiwanie, że we wszystkich sprawach minister St. Ciosek będzie zabierał głos jest bezzasadne. Niezależnie od uwarunkowań, naszą inicjatywą było, aby w obecnym posiedzeniu uczestniczyli wiceministrowie poszczególnych branż.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Zgodnie z moją wstępną informacją Rada Ministrów w poniedziałek będzie rozpatrywała sprawę płac w służbie zdrowia. Od 1 grudnia wejdą nowe stawki za dyżury. Trzynastka to w lecznictwie umowna sprawa. Stanowić ona będzie pewien procent od funduszu płac. W tym roku 3,5%, w następnym ok. 8%. Podniesienie płac pracowników średniego personelu medycznego nastąpi po wprowadzeniu układu zbiorowego. Niemniej pierwszy etap podwyżek płac ureguluje Rada Ministrów. Projekt rozporządzenia w tej sprawie został Radzie Ministrów przedłożony.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Jeśli chodzi o strzykawki z niepasującymi nakrętkami, postaram się sprawdzić kto produkuje i kto zaopiniował ten produkt. Może to jest dar? Poinformuję Wysoką Komisję, jak to zostało załatwione.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Przepisy dotyczące specjalizacji pielęgniarek zostały przeze mnie podpisane i przesłane do akceptacji do ministra obrony narodowej, do MSW i Ministerstwa Komunikacji. Jeśli zaś chodzi o obiekt hotelowy w Bielsku zobowiązuję się wobec Komisji wystosować do premiera pismo w sprawie rozpatrzenia sporu kompetencyjnego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Części darów nie jesteśmy w stanie przejeść. Sprzedajemy je więc za zgodą ofiarodawców. Zorientuję się jak wygląda obecnie sprawa leków dla pediatrii. Przedyskutuję ten problem z ministrem chemii. Nie ulega wątpliwości, że lekarstwa dla dzieci muszą być. Nie mogę się jednak zobowiązać do dostarczenia cementu, glazury i innych materiałów budowlanych na budowę szpitali. Zdarza się nawet, że materiały budowlane przeznaczone dla lecznictwa przekazywane są decyzjami władz wojewódzkich innym odbiorcom. W swoim wystąpieniu wyjaśniłem jak realizowany jest punkt 16 porozumień gdańskich i załączniki do tego punktu. Nie omawiałem porozumień branżowych czy zjednoczeń.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MinisterTadeuszSzelachowski">Dyrektor w Ministerstwie Finansów Bronisław Lipski: Zgodnie przygotowywanym zarządzeniem, które będzie zatwierdzone w przyszłym tygodniu od 1 grudnia wynagrodzenie pochodzące z dyżuru będzie wolne od podatku wyrównawczego. W trakcie przygotowania jest projekt ustawy, który zmodyfikuje zasady wymierzania podatku wyrównawczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełZdzisławKledecki">Dlaczego nie objęto zarządzeniem o podatku wyrównawczym lekarzy pracujących w spółdzielczości lekarskiej? Ja osobiście rezygnuję ze swojej praktyki w spółdzielni w grudniu, albowiem nie chcę pracować wyłącznie na podatek wyrównawczy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełZdzisławKledecki">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski: Dzisiejsze nasze obrady miały na celu skontrolowanie realizacji tych porozumień, które zostały podpisane w Gdańsku, Szczecinie, Jastrzębiu i Ustrzykach w części dotyczącej zdrowia i opieki społecznej. Oczywiście obejmuje to ustalenie podpisane między rządem - nie zaś Ministerstwem Zdrowia - a związkami zawodowymi. Dlatego prosiliśmy na nasze posiedzenie ministra pełnomocnego w rządzie ds. związków zawodowych. Wydawało nam się, że taką właśnie informację może złożyć tylko powołany do tego przez rząd minister pełnomocny. Fakt, że minister zdrowia jest członkiem Komitetu ds. Związków Zawodowych, to sprawą wtórna. Komisja oczekuje stanowiska w sprawach realizacji porozumień od rządu. Oczekujemy także pisemnego stanowiska na ten temat od związków zawodowych. Chodzi nam o to, abyśmy mogli wracać przy okazji wszystkich merytorycznych posiedzeń do spraw zrealizowanych i niezrealizowanych. Chcemy wiedzieć co zostało już załatwione, a co trzeba załatwić. Brak pełnych informacji powoduje wzajemne frustracje tak posłów, jak i przedstawicieli rządu, ponieważ nie ma jak dotychczas stanowisk oficjalnych. Brak oficjalnego stanowiska jest m.in. powodem oświadczenia Marka Nowakowskiego w „Polityce”. Sprawy porozumień są podnoszone na każdym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełZdzisławKledecki">Rząd zadłużył się wobec własnego programu, na lata 1974 - 80, na 17 tys. niezrealizowanych łóżek szpitalnych. Dlatego rewindykacja obiektów na cele lecznicze pochodzi nie od społeczeństwa, ale od niezrealizowanego przez rząd programu. Sejm przyjmie na siebie zobowiązanie kontrolowania realizacji porozumień. Obecna sytuacja nie zwalnia nas z tego obowiązku wobec społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełZdzisławKledecki">Na koniec pragnę odpowiedzieć doktorowi M. Kurowskiemu: Komisja ustala, które tematy będą dyskutowane z udziałem przedstawicieli związków zawodowych. Ja osobiście nie decyduję o tym, kto i kiedy w naszych obradach bierze udział. W najbliższym czasie powiadomimy wszystkie związki w jakich formach będziemy przesyłali materiały o pracach Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>