text_structure.xml
44.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 29 kwietnia 1980 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod przewodnictwem posła Zygmunta Surowca (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informację Prokuratora Generalnego PRL o głównych kierunkach pracy prokuratury;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację ministra sprawiedliwości o głównych kierunkach pracy resortu sprawiedliwości;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- informację ministra spraw wewnętrznych o głównych kierunkach pracy resortu spraw wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Prokuratury Generalnej PRL z Prokuratorem Generalnym PRL Lucjanem Czubińskim, Ministerstwa Sprawiedliwości z ministrem Jerzym Bafią, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wiceministrem Bogusławem Stachurą oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W pierwszym punkcie porządku dziennego informację przedstawił Prokurator Generalny PRL Lucjan Czubiński: W ostatnich latach Prokuratura skupiała swoje wysiłki przede wszystkim na zwalczaniu i zapobieganiu przestępczości najbardziej społecznie niebezpiecznej, w tym zwłaszcza godzącej w ekonomiczne podstawy państwa i w socjalistyczny system gospodarowania. Szczególną wagę przywiązywano do minimalizowania rozmiarów i skutków przestępczości gospodarczej na odcinkach w najwyższym stopniu zagrożonych, a mianowicie: w dziedzinie gospodarki żywnościowej, paliwowo-energetycznej, budownictwie i transporcie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Rok 1979 przyniósł dalsze zmniejszenie liczby przestępstw. Było ich mniej o 5% (tj. 18 tys.)niż w roku 1978 i 29% (tj. 138 tys.) mniej niż w roku 1971. Nie zmniejszyło się natomiast zagrożenie najpoważniejszą przestępczością gospodarczą. W kategorii przestępstw polegających na zagarnięciu mienia społecznego wartości powyżej 100 tys. zł w roku 1979 nastąpił, w porównaniu z rokiem 1978, 22% wzrost liczby zagarnięć (z 951 do 1159). Wzrosła też ilość przypadków przestępczej niegospodarności, marnotrawstwa i niedoborów (o 9 %).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Aferowe i inne poważne przestępstwa gospodarcze koncentrują się od lat głównie w gospodarce żywnościowej, paliwowej, w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, w komunikacji, handlu i usługach. Charakteryzują się one: długotrwałością działania, zorganizowanymi formami przestępczego działania, uczestniczeniem w grupach przestępczych osób zajmujących kierownicze funkcje w administracji gospodarczej oraz osób odpowiedzialnych za zabezpieczenie i przechowanie mienia. Efekty zwalczania łapownictwa są niedostateczne, istnieją poważne trudności w ujawnianiu tych przestępstw. Wpływa na to w istotny sposób m.in. obowiązujący obecnie stan prawny, rodzący solidarność między dającym a przyjmującym łapówkę.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przestępczość kryminalna rodzi się głównie na gruncie istniejących jeszcze zjawisk patologii społecznej, takich jak nieprzystosowanie społeczne, alkoholizm, pasożytnictwo społeczne. Ocenia się szacunkowo, że ok. 100 tys. osób uporczywie uchyla się od pracy (25% sprawców najpoważniejszych przestępstw kryminalnych to właśnie ludzie nie pracujący i nie uczący się). Od ok. 75% do 90% najpoważniejszych przestępstw kryminalnych popełnianych jest w stanie nietrzeźwości.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Działania na rzecz ograniczania przyczyn tej przestępczości polegają w szczególności na:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- prowadzeniu systematycznych analiz - przez prokuratury i organy MO - stanu, dynamiki i zjawisk towarzyszących przestępstwom kryminalnym w celu określania sposobów przeciwdziałania;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- dążeniu do skłaniania osób prowadzących pasożytniczy tryb życia do podjęcia pracy lub nauki. Dąży się zwłaszcza do zwiększenia efektywności pracy komisji DS. produktywizacji nie pracujących;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- kierowaniu do komisji społeczno-lekarskich wniosków o poddanie przymusowemu leczeniu osób dotkniętych chorobą alkoholową (w 1979 r. skierowano 14,6 tys. takich wniosków);</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- przeprowadzaniu kontroli przestrzegania przepisów ustawy przeciwalkoholowej; działalność na tym odcinku pozostaje w ścisłym związku z działalnością rad narodowych i ich organów oraz ogniwami Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego. W wyniku realizacji w 1979 r. zaleceń Rady Państwa z 1978 r. doprowadzono do zlikwidowania ponad 1400 punktów sprzedaży alkoholu oraz do wprowadzenia w szeregu miejscowościach ograniczeń w sprzedaży i podawaniu alkoholu;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- stosowaniu surowej represji karnej wobec sprawców najpoważniejszych przestępstw kryminalnych oraz sprawców przestępstw o charakterze chuligańskim, wobec recydywistów, jednostek szczególnie zdemoralizowanych, pasożytów społecznych;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- szerokim stosowaniu środków wychowawczego oddziaływania wobec sprawców przestępstw o mniejszym ciężarze gatunkowym, zwłaszcza sprawców przypadkowych, o nienagannym trybie życia, istotnym elementem tego oddziaływania są różnorodne przedsięwzięcia profilaktyczne podejmowane na tle spraw karnych - w 1979 r. wykorzystano w tym celu 61% spraw, gdy w 1972 r. zaledwie 15%.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Podstawowym problemem pracy prokuratury jest dalszy wzrost wykrywalności przestępstw, choć osiągnięty w ostatnich latach postęp (z 80 do 90%) jest już wysoki. Dużą wagę przywiązuje się do skracania czasu trwania postępowania przygotowawczego (50% spraw kończy się w ciągu jednego miesiąca - wobec 36% w 1972 r.; liczbę spraw trwających ponad 6 miesięcy zmniejszono z ponad 1000 w 1971 r. do ok. 200 w roku ubiegłym). Realizowana jest zasada, że areszt, nawet w sprawach najbardziej złożonych, nie może trwać w postępowaniu przygotowawczym dłużej niż jeden rok.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Dąży się do ograniczania zakresu stosowania represji karnej na rzecz środków wychowawczych. W 1979 r. blisko 20 tys. spraw przekazano do sądów społecznych, zaś w 4 tys. spraw postępowanie umorzono z powodu znikomej szkodliwości społecznej czynu. W okresie 1972-1979 warunkowo umorzono postępowanie karne wobec 258 tys. osób. Efektywność tych decyzji jest wysoka, bowiem powrót do przestępstwa wynosi tylko 2-4%. Natomiast zdecydowanie surową represję stosuje się wobec sprawców przestępstw najgroźniejszych. Wszystko to sprzyja rozwarstwianiu przestępczości.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W przypadku przestępstw poważniejszych prokuratura troszczy się o prawidłowe orzecznictwo sądowe, w tym przeciwdziałając tendencji „ekonomizowania” polityki karnej.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W więzieniach przebywa w naszym kraju wiele ludzi i koniecznie należy podejmować różnego rodzaju próby w zakresie kar wolnościowych. W zakładach karnych winni przebywać tylko ci, którzy zagrażają społeczeństwu w ścisłym tego słowa znaczeniu.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Prokuratura szeroko realizuje środki społecznego oddziaływania w stosunku do sprawców przestępstw. Do zakładów pracy wysyłane są powiadomienia o przestępstwach popełnionych przez ich pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Odbywa się spotkania ze społeczeństwem. Jednostki prokuratury przyjmują interesantów w całym czasie ich pracy, w wyznaczony dzień także po południu. Dodatkowo raz na kwartał odbywane są dyżury w urzędach gminnych oraz w niektórych większych zakładach pracy. Każda prokuratura prowadzi rejestr spraw bulwersujących opinię publiczną - nie tylko karnych, co umożliwia lepsze wyjaśnienie sprawy, a także informowanie społeczeństwa o podejmowanych kompleksowo działaniach.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Występują także trudności. Na przykład w roku ubiegłym było około 80 spraw dotyczących fałszowania statystyki. W związku z tym na szczeblu lokalnym zaistniały próby nacisków, aby spraw tych nie prowadzić ze względu na ich szkodliwy wpływ na nastroje społeczne itd. Naciskom tym nie poddaliśmy się.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJadwigaMariaKurzawińska">Jak przedstawia się przestępczość dzieci i młodzieży? Czy jest lepiej niż w latach ubiegłych?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Słuszna jest tendencja do zwiększania sprawności postępowania przygotowawczego, lecz problem należy widzieć szerzej, nie ograniczając się do funkcjonowania organów prokuratury. Może bowiem zdarzyć się, że śledztwo czy dochodzenie zostanie przeprowadzone nadzwyczaj szybko, ale później sąd, po długim rozpatrywaniu sprawy, próbie uzyskania dodatkowych dowodów itp. zmuszony zostanie przekazać sprawę prokuraturze do uzupełniającego wyjaśnienia. Jak często zdarzają się tego rodzaju sytuacje?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniKorzycki">Stan bezpieczeństwa w kraju jest dobry i ulega dalszej poprawie. Tak samo poprawia się wykrywalność przestępstw.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAntoniKorzycki">Zgadzam się z tezą, że na dużo ludzi przebywa w więzieniu. Jednakże, jeśli trzeba już kogoś ukarać, to nie należy bać się surowego wymiaru kary.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełAntoniKorzycki">Młodzież nasza jest ogólnie bardzo dobra, garnie się do pracy. Jest jednak grupa młodych, którzy lekceważą swoje obowiązki. Bardzo często przyczyną przestępstwa jest alkohol. Trzeba się tym zająć. Jednym ze środków profilaktycznych byłoby wprowadzenie ograniczenia w sprzedaży alkoholu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Jakie jest u nas natężenie takich zjawisk, jak gwałty oraz narkomania. Co prokuratura ma w planie w zakresie zwalczania pijaństwa? Czy będzie się dążyć do pełnej realizacji ustawy o zwalczaniu alkoholizmu, czy też widzi się potrzebę nowelizacji tej ustawy, albo może nawet opracowania nowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełFranciszekNowak">Od wielu lat dyskutujemy nad potrzebą poprawy funkcjonowania kontroli wewnętrznej w zakładach pracy. Jaka jest koncepcja działań w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełSzczepanStyranowski">Jak wynika z informacji ogólna liczba przestępstw w kraju w latach 70-tych zmalała o 29%. Czy dane te uwzględniają jednak, że w związku ze zmianą prawnej kwalifikacji niektórych czynów poprzednio uznawanych za przestępstwa, a obecnie za wykroczenia - zmalała liczba przestępstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszRostkowski">Czy osoby przebywające w więzieniach są wykorzystywane w pracach na rzecz gospodarki narodowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełRyszardReiff">Przestępczość gospodarcza ma w o wiele większym stopniu niż przestępczość kryminalna bezpośredni związek z atmosferą społeczną kraju. Zwalczanie tych przestępstw nie polega jednak tylko na tym, że sięga się do normy karnej. Jest to raczej kwestia funkcjonowania właściwego modelu zarządzania. Nie powinniśmy więc ulegać złudzeniu, że mówimy dziś o całokształcie problemów związanych np. z łapownictwem, czy innymi działaniami przestępczymi z tego zakresu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełRyszardReiff">Nasze poczynania muszą być bardziej skuteczne. Potrafimy już dostrzec kwestię, nazwać rzecz po imieniu, opisać w prasie, skrytykować, ale to nie wystarczy. O wielu sprawach mówi się od lat. Na przykład stale podnoszony jest problem istniejącej w budownictwie premii od przerobu. Nagradza się w ten sposób rozwiązania nienowoczesne, materiałochłonne, pod każdym względem kosztowne. Szkodliwość społeczna wydaje się tu oczywista. Mimo to są jakieś bariery, hamulce, które powodują, że nie została ona do tej pory zlikwidowana.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełRyszardReiff">Jak realizowana jest uchwała Rady Ministrów z sierpnia 1979 r. w sprawie ograniczenia liczby punktów sprzedaży alkoholu?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełRyszardReiff">Skuteczniej przeciwdziałać trzeba łapownictwu. Nie jest oczywiście tak, że wszyscy dają i wszyscy biorą. Niewątpliwie jednak przypadków łapownictwa jest bardzo wiele. Dawniej urzędnik miał większy autorytet, było do niego zaufanie. Wzięcie łapówki, nie była to sprawa zwyczajna, codzienna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Informacja. Prokuratura Generalnego PRL pozwala na optymistyczne wnioski. Warto jednak, pamiętając o rzeczowym charakterze przedstawionej informacji, zwrócić uwagę na zagadnienie ograniczoności oddziaływania prawnego na zjawiska społeczne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Dotyczy to szczególnie przestępczości, zwłaszcza łapownictwa. Mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań moralno-obyczajowych i sytuacyjnych, powodujących osłabienie mechanizmów obronnych; trudności gospodarcze znajdują odbicie w negatywnych zjawiskach społecznych. W tych warunkach posługiwanie się represją może tworzyć złudne wrażenie, że likwidujemy negatywne zjawiska.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Występuje potrzeba stworzenia mechanizmów społecznych zapobiegających powstawaniu przestępczości. W przypadku łapownictwa represji karnej powinien być poddany zarówno dawca jak i biorca łapówki, gdyż odmienne rozwiązanie narusza poczucie sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Zwalczanie przestępstw wymaga także analizowania sytuacji z punktu widzenia funkcjonowania gospodarki i zarządzania oraz stosunku społeczeństwa do zasad w tym zakresie obowiązujących. W naszym kraju za jest szczyt zręczności uważane niekiedy to, że można ominąć pewne zasady. Jest to w gruncie rzeczy problem obyczajów oraz wrażliwości społecznej. Stoimy wobec konieczności pobudzania tej wrażliwości i tworzenia mechanizmów społecznych preferujących odpowiednie postawy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W odniesieniu do walki z alkoholizmem, warto przypomnieć, że już w 1919 r. postulowano w Sejmie wprowadzenie prohibicji. Rozwiązanie takie byłoby jednak chwalebne papierowo, lecz całkowicie nieskuteczne. Niezbędne są poczynania w dziedzinie kształtowania obyczajowości prowadzące do zwalczania pijaństwa przez kształtowanie kultury picia. Czasem zacieramy granicę pomiędzy pijaństwem okazjonalnym a alkoholizmem, który jest chorobą. W zakresie zwiększenia efektywności zwalczania alkoholizmu wykorzystać trzeba organizacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Mówca stwierdził, że telewizja w niewystarczającym stopniu włącza się do walki ze zjawiskami społecznie negatywnymi - brak w tym zakresie przemyślanej, zwartej i konsekwentnej polityki.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Wciąż zbyt wiele jest osób, które niepotrzebnie stykają się z zakładem karnym i kształtują swoją osobowość pod wpływem pobytu tam. Prowadzone są badania w jakim stopniu izolacja służy resocjalizacji, a w jakim zakresie występuje tu automatyzm izolowania osób, które weszły w konflikt z prawem. Są to zagadnienia niezwykle złożone. Świadomość polityki karania jest niezbędna dla realizacji wychowawczej funkcji kary. Inaczej zastępują ją spekulacje nt. spodziewanego uwolnienia. Trzeba postulować, aby izolacja następowała w przypadkach rzeczywiście koniecznych, by nie było zbędnego deformowania ludzi w zakładach karnych i oczekiwania na amnestię.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Stosowanie prawa musi prowadzić do kształtowania trwałych postaw ludzkich. Nie możemy ulegać samouspokojeniu; nie ma u nas np. handlu narkotykami rozpowszechnionego w stopniu masowym, tym niemniej zjawiska te muszą być brane pod uwagę. Szczególnie ważne są metody zwalczania przestępczości i konsekwencja w ich stosowaniu, a zwłaszcza nietraktowanie samego zwalczania przestępczości jako wystarczającego środka, a zarazem takiego działania, które jest lekarstwem na wszystkie bolączki.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Przewodniczący Komisji poseł Zygmunt Surowiec (ZSL): Do wielu zagadnień poruszonych w informacji Prokuratora Generalnego PRL Komisja będzie niejednokrotnie powracać w toku swej działalności w okresie kadencji. Obecna debata ma charakter wstępny.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Poseł Paweł Dąbek (PZPR) podkreślając wyczerpujący charakter Informacji Prokuratora Generalnego zaproponował jej przyjęcie. Kierunki pracy Komisji pozostają takie same, jak w poprzedniej kadencji. Pewne nowe problemy stawia życie. Zostały one pokazane w wystąpieniu Prokuratora Generalnego.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Prokurator Generalny PRL - Lucjan Czubiński: Stan przestępczości nieletnich nie uległ zmianie. Podstawowa część przestępstw karnych popełniana jest przez ludzi młodych do 21 roku życia. Trudno zgodzić się z opinią, że w przypadku sprawcy w wieku poniżej 21 lat powinniśmy łagodzić represję karną. Dyskusyjne jest pojęcie nieletniego. Zbyt kryminalizujemy odpowiedzialność dzieci. Traktuje się u nas 10-letnie dzieci jak przestępców. To średniowieczne praktyki w XX wieku. W sprawach nieletnich prowadzi postępowanie milicja. Ma ona przecież ważniejsze zadania.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Prokuratura już kilka lat temu zaprzestała wymagania tłumaczeń od prokuratorów za przypadki przekazywania spraw przez sąd do uzupełnienia postępowania. Postępowania karne prowadzą przecież ludzie. Mamy do czynienia ze sprawami niezwykle skomplikowanymi. Do tej kategorii spraw należy przypadek „Hortexu”. W gruncie rzeczy jest to zagadnienie wadliwego funkcjonowania systemu ajencyjnego. System ten powinno się nadal rozwijać, ale zmiany wymaga obecna praktyka w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Zasadniczą przyczyną łapownictwa są zjawiska związane z występowaniem i wzajemnym przenikaniem się kilku sektorów w naszej gospodarce, a także z ogromną masą pieniędzy u bogacącej się ludności. Dawniej dawano łapówki 1000-złotowe, obecnie sięgają one setek tysięcy. Pokusa jest więc znaczna i ludzie jej ulegają. Powinniśmy jednakże pamiętać o tym, że mamy wielu dobrze pracujących urzędników, których dobrego imienia trzeba bronić.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W dziedzinie zwalczania alkoholizmu nastąpił w ostatnich dwóch latach pewien postęp, w szczególności po liście wystosowanym przez ówczesnego wiceprzewodniczącego Rady Państwa - Edwarda Babiucha do wojewodów i pierwszych sekretarzy komitetów wojewódzkich partii, w sprawie konieczności podjęcia działań w tym zakresie. W kraju zlikwidowano kilkaset punktów sprzedaży alkoholu i wprowadzono zakazy sprzedaży. Niezbędne jest rozwijanie leczenia alkoholików. Jednakże nie możemy mieć wiele nadziei na rozwiązanie problemu tym sposobem. Wciąż jeszcze nie wszystkie możliwości są wykorzystane. Możemy i musimy pójść dalej w zwalczaniu nielegalnego handlu wódką, a przede wszystkim w zakresie pełnej i konsekwentnej realizacji ustawy o zwalczaniu alkoholizmu.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Nikt nie może nas posądzić, że nie zwalczamy marnotrawstwa. Pamiętajmy jednak, że stanowi ono przede wszystkim problem ryzyka, zagadnienie rzetelności biegłych i kwestię właściwej oceny. Niezbędne jest usprawnienie wewnętrznych mechanizmów zapobiegających marnotrawstwu w gospodarce i kształtujących troskę o mienie i gospodarność.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Ma czasem miejsce automatyzm w zamienianiu kary grzywny na karę pozbawienia wolności czy areszt. Straty społeczne związane z przestępczością przeważają także nad pożytkami, jakie mamy z pracy skazanych. Staramy się, by takie środki, jak areszt tymczasowy stosowano w sposób ograniczony, a zwłaszcza w stosunku do osób starszych, kobiet i chorych.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Komisja przyjęła Informację Prokuratora Generalnego PRL o głównych kierunkach pracy prokuratury.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła informację ministra sprawiedliwości o głównych kierunkach pracy resortu, którą przedstawił minister Jerzy Bafia.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Kierunki pracy resortu zostały opracowane w toku szerokich konsultacji przeprowadzonych z udziałem prezesów sądów na szczeblu centralnym oraz w toku okresowych ocen dorobku wymiaru sprawiedliwości w roku 1979 w terenie. Celem konsultacji było sformułowanie programu w pełni adekwatnego do uchwał VIII Zjazdu PZPR.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W roku 1979 podjęto 1.053 tys. decyzji sądowych, w tym 750 tys. w sprawach rozpoznawanych przez sądy cywilne i rodzinne, 198 tys. w sprawach rozpoznawanych przez sądy karne i 63 tys. w sprawach rozpoznawanych przez sądy pracy i ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-10.20" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Szczególną wagę przywiązuje się do zagadnień sądownictwa rodzinnego. Sądy te podjęły w roku 1979 ponad 350 tys. decyzji (orzeczeń). Ostatnio ukształtowano nową metodę ustalania alimentów, polegającą na przyjęciu zasady procentowego określania ich wysokości, co ułatwia proces dostosowywania wysokości alimentów do zmieniających się warunków ekonomicznych osób mających obowiązki alimentacyjne oraz pozwala na pełniejszy udział zakładów pracy w procesie realizacji obowiązków alimentacyjnych. Eksponując rolę prawa w stosunkach społecznych zwiększamy zainteresowanie społeczne prawem i tworzymy warunki zwiększenia sprawności działania aparatu państwowego. Jednakże im głębiej wnikamy w stosowanie prawa, tym więcej czeka nas trudności. Dotyczy to zwłaszcza zagadnienia egzekucji obowiązków alimentacyjnych. Kilkanaście tysięcy osób odbywa karę pozbawienia wolności z powodu niewywiązywania się z tego obowiązku. Jest to zjawisko szczególnie niekorzystne. Systematycznie rośnie wielkość środków przekazywanych przez te osoby na rzecz uprawnionych do otrzymywania alimentów. Byłoby dobrze, by nikt nie odbywał kary z powodu uchylania się od świadczeń. Umocnienie i pogłębienie realizacji obowiązku alimentacyjnego, to jeden z głównych tematów podejmowanych przez resort.</u>
<u xml:id="u-10.21" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">W poprzedniej kadencji Komisja formułowała dezyderaty dotyczące zagadnień kultury prawnej. Ma to szczególne znaczenie. Świadomość prawna jest bowiem zdeterminowana przez kulturę prawną, która kształtuje się pod wpływem działania poszczególnych ogniw władzy, pod wpływem praktyki w materiałach VIII Zjazdu nazwanej sprawnością gospodarowania. W przyszłości oceniani będziemy przede wszystkim za to, co wnieśliśmy do kultury prawnej narodu polskiego. Postulowano w poprzedniej kadencji Sejmu powołanie rady do spraw kultury prawnej. Propozycje te są obecnie konsultowane w atmosferze przychylności w kierownictwie rządu.</u>
<u xml:id="u-10.22" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Szczególne znaczenie dla ochrony własności społecznej, umacniania dyscypliny w społeczeństwie, rozwijania profilaktycznych funkcji prawa ma badanie i wyjaśnianie przyczyn naruszeń prawa. Poza prawem karnym nie istnieją dyscypliny naukowe zajmujące się badaniem przyczyn naruszania prawa. Chcielibyśmy rozwijać etiologię tych zjawisk.</u>
<u xml:id="u-10.23" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Należy w jednakowym stopniu korzystać z możliwości zwiększenia udziału wszystkich dziedzin prawa w budowle socjalizmu. Poszukiwać w tych działach treści wzbogacającej życie społeczno-polityczne, tworzyć związki pomiędzy różnymi działami prawa. Przedmiotem szczególnej troski resortu będzie zarówno jakość i efektywność prawa, jak też kultura pracy oraz obniżanie kosztów wymiaru sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-10.24" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Przywiązujemy wielką wagę do kultury pracy wymiaru sprawiedliwości. Poszukujemy właściwego zsynchronizowania niezbędnej stanowczości i obiektywizmu oraz cierpliwości i wnikliwości w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości. Socjalizm stworzył warunki do ukształtowania optymalnego, z punktu widzenia modelu i praktyki, organu państwa.</u>
<u xml:id="u-10.25" who="#PosełZdzisławCzeszejkoSochacki">Z kulturą pracy wymiaru sprawiedliwości wiąże się zagadnienie pozycji społecznej świadka. Przeciętnie liczba świadków czterokrotnie przewyższa liczbę rozpoznawanych spraw. Mamy do czynienia ze zjawiskiem deprecjonowania roli świadka. Wynika to z wielu różnych przyczyn, w tym również ze sposobu traktowania świadków w toku postępowania. Na ukończeniu są badania socjologiczne nad funkcjonowaniem sądów, prowadzone metodą obserwacji zewnętrznej, z której nie zdają sobie sprawy uczestnicy postępowania. Wstępne wyniki tych badań wskazują na pewien postęp, ale również na wiele niekorzystnych zjawisk w kulturze pracy wszystkich uczestników. Są to szczególnie trudne sprawy, podjęcie ich jednak wydaje się niezbędne. Zaniedbania mogą bowiem prowadzić do występowania rozdźwięków między działalnością wymiaru sprawiedliwości a jej społecznym odbiorem. Tym sprawom poświęcony był m.in. ubiegłoroczny list ministra sprawiedliwości skierowany do wszystkich sędziów, a także prace konferencji prezesów sądów. Do zagadnień tych musimy systematycznie wracać.</u>
<u xml:id="u-10.26" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełRyszardReiff">Sprawie umacniania rodziny służyła nowelizacja przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Kodeks cywilny oraz powołanie sądów rodzinnych. Jak ocenia się pracę i działalność tych sądów z perspektywy dwu lat od ich utworzenia? Sądy te miały 70% swej działalności poświęcać profilaktyce. Czy życie nie odwróciło tej proporcji? Jak sądy dają sobie radę z brakami kadrowymi, dotyczącymi zwłaszcza kuratorów, a także specjalistów z innych dziedzin?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełZygmuntSurowiec">Kiedy będzie gotowy program doskonalenia prawa na najbliższe lata? Jak przedstawia się problem zatrudnienia skazanych?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Jakie poczynania podejmie resort w dziedzinie wdrażania ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym oraz nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Minister Jerzy Bafia stwierdził, że resort pragnąłby przedłożyć szczegółową informację o funkcjonowaniu sądów rodzinnych. Niedawno odbyła się I krajowa konferencja poświęcona tej sprawie. Dyskutowano tam nad problemami polityki orzekania i sprawami organizacyjnymi. Problemom pracy sądów rodzinnych była również poświęcona międzynarodowa konferencja jaka odbyła się w Pradze.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Projekt programu prac ustawodawczych został już przygotowany. Tydzień temu zapoznała się z nim sejmowa Komisja Prac Ustawodawczych, a za kilka dni rozpatrzy go Rada Legislacyjna. Aktualna wersja jest zbyt obszerna, zawiera 52 projekty. Chodziłoby o to, aby program objął tylko najważniejsze projekty ustaw, których przygotowanie w zaplanowanym czasie jest realne. Nie oznacza to, że wszystko co zaplanowane, z pewnością zostanie ustanowione. Prawo jest polityką. Jego tworzenie to nie tylko prawnicza forma, lecz przede wszystkim kwestia rozstrzygnięć politycznych. Są ponadto sprawy, których przygotowanie niewątpliwie należy rozpocząć, choć nie wiadomo, czy zakończy się to powstaniem gotowego projektu (np. kodeks ubezpieczeń społecznych).</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Spośród osób przebywających w więzieniach zatrudnionych jest 82 tys. skazanych (w tym 14 tys. na terenie zakładów karnych, a pozostali poza nimi). Jest to relacja dobra. Mamy jedynie trudności z zatrudnieniem grupy ok. 2 tys. więźniów, którzy ze względów bezpieczeństwa nie powinni przebywać poza zakładami karnymi lub też musieliby pracować pod wzmożonym nadzorem. Problemem jest natomiast zatrudnienie osób tymczasowo aresztowanych (aktualnie ok. 17 tys.), którzy nie mają obowiązku pracy. Jest to więc pokaźna grupa ludzi w całości utrzymywanych przez państwo. W odróżnieniu od tego więźniowie - licząc w skali globalnej - w całości zapracowują na swoje utrzymanie.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Przygotowania do wprowadzenia sądownictwa administracyjnego polegają obecnie na wydaniu rozporządzenia ministra sprawiedliwości w sprawie ośrodków zamiejscowych Naczelnego Sądu Administracyjnego. Rzecz leży oczywiście nie w opracowaniu aktu, lecz przygotowaniu warunków lokalowych, kadrowych itd. Przewiduje się 8 ośrodków zamiejscowych w centrach makroregionalnych.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">W następnym punkcie Komisja rozpatrzyła Informację Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o głównych kierunkach pracy resortu, przedstawioną przez wiceministra Bogusława Stachurę.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Przeobrażenia w sferze politycznego, ekonomicznego i społecznego życia kraju spowodowały pozytywne przemiany w świadomości obywatelskiej i kulturze prawnej narodu oraz wpłynęły na zmniejszenie stanu zagrożenia przestępczości, na wzrost bezpieczeństwa i ładu społecznego. Wytyczony przez VIII Zjazd PZPR program budowy rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego wymaga jednak doskonalszego i bardziej efektywnego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego oraz dyscypliny obywatelskiej.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">W szczególności nasilimy działania na rzecz zewnętrznego i wewnętrznego bezpieczeństwa państwa, m.in. ograniczając i eliminując poczynania ośrodków dywersji ideologiczno-politycznej i grup antysocjalistycznych. Dążyć będziemy również do wzmożenia ochrony gospodarki narodowej przed wrogą penetracją, korupcją zwłaszcza w handlu zagranicznym, marnotrawstwem i rozkradaniem majątku narodowego. Zintensyfikujemy działania zmierzające do umacniania porządku publicznego i dyscypliny społecznej.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Omawiając stan bezpieczeństwa państwa mówca stwierdził m.in., że w ostatnich latach służby specjalne krajów zachodnich (zwłaszcza państw NATO) zintensyfikowały penetrację wywiadowczą, mającą na celu rozpoznawanie całokształtu problematyki ekonomicznej, społeczno-politycznej i obronnej PRL oraz zaktywizowały działania skierowane przeciwko pracownikom placówek PRL i innym obywatelom polskim przebywającym za granicą. W niektórych państwach prowadzono antypolską kampanię, dla której pretekstem była m.in. działalność grup antysocjalistycznych w Polsce. Ugrupowania te, przyjmujące miano „opozycji demokratycznej”, a będące w istocie nielegalnymi grupami antysocjalistycznymi, inspirowane i wspomagane przez zachodnich mocodawców, za obce pieniądze i w imię obcych interesów sięgają po wszelkie metody wrogiego działania. Ich celem jest dezintegrowanie i antagonizowanie społeczeństwa, budzenie nastrojów niezadowolenia społecznego, nieufności do socjalistycznych instytucji społecznych, do socjalistycznej drogi rozwoju, do kierowniczej roli partii oraz wywoływanie wrogości do naszych socjalistycznych sojuszników, przede wszystkim do ZSRR. Działalność ta, mimo jej napastliwości i wyjątkowej wrogości, nie stanowi jednak zagrożenia, prowadzi ją bowiem nieliczna grupa osób, w większości od dawna znanych ze swej wrogiej socjalizmowi postawy, społecznie izolowanych i pozbawionych społecznego autorytetu.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">W codziennej działalności resortu spraw wewnętrznych przedmiot szczególnej wagi stanowi ochrona mienia społecznego. W gospodarce narodowej nadal notowanych jest wiele negatywnych zjawisk wynikających z przyczyn subiektywnych: marnotrawstwo, niegospodarność, niewłaściwe wykorzystanie maszyn i urządzeń, tendencyjna i fałszywa sprawozdawczość, a także pożary i wypadki nadzwyczajne. Istotny problem stanowi między innymi korupcja w handlu zagranicznym. Ujawnione fakty wskazują, jak dotkliwe są skutki niekorzystnych kontraktów handlowych, zawieranych przez osoby skorumpowane lub pod ich presją.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">W 1979 r. stwierdzono 75.198 przestępstw gospodarczych (22,3% ogółu przestępstw). W porównaniu z rokiem 1977 nastąpił wzrost tego rodzaju przestępczości o 2,8%. Maleje ilość drobnych zagarnięć mienia społecznego, wzrasta jednak liczba ujawnionych przypadków zaboru mienia znacznej wartości oraz przestępstw aferowych.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Na zagrożenie przestępczością gospodarczą w dalszym ciągu wywierają wpływ takie czynniki, jak:</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">- aspołeczna postawa niektórych środowisk i grup pracowniczych, zatrudnionych w jednostkach gospodarki uspołecznionej oraz części rzemiosła prywatnego;</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">- niedowład działalności organizacyjnej i kontrolnej niektórych jednostek oraz niewielka efektywność działalności profilaktycznej i represyjnej organów kontroli;</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">- znaczne różnice między popytem i podażą wielu towarów oraz związana z tym łatwość spieniężenia zagarniętego mienia, łatwość spekulacji.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">W dalszym ciągu utrzymuje się wysokie zagrożenie przestępczością w obrocie paliwami płynnymi. Straty państwa z tego tytułu szacuje się na ok. 4,5 mld zł rocznie. W chwili obecnej jednostki MO prowadzą 42 postępowania przygotowawcze przeciwko 1.100 podejrzanym (403 aresztowanych) o zagarnięcie paliw wartości 86 mln zł. Nadal występuje masowe zjawisko rozliczania się kierowców jednostek gospodarki uspołecznionej z zaliczek na zakup paliwa fikcyjnymi lub znacznie zawyżonymi rachunkami uzyskanymi za odpowiednią prowizję od nieuczciwych ajentów stacji benzynowych.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Porządek publiczny uległ w okresie ostatnich 10-ciu lat widocznej poprawie. W 1979 r. w porównaniu do 1971 r. - ogólna liczba przestępstw zmniejszyła się o ok. 30%, w tym w podstawowych kategoriach kryminalnych o 23%. Stawia to nas wśród najbardziej bezpiecznych państw świata. Biorąc za podstawę współczynnik przestępstw na 100 tys. mieszkańców, przestępczość w naszym kraju jest 7-krotnie mniejsza niż w USA, 6-krotnie mniejsza niż w Danii i prawie 5-krotnie mniejsza niż w RFN.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Corocznie rejestruje się ok. 250 tys. przestępstw przeciwko życiu, zdrowiu oraz mieniu. Udział przestępstw najgroźniejszych jest w tej liczbie nieznaczny (zabójstwa - 0,2%, zgwałcenia - 0,6%, rozboje - 2%, uszkodzenia ciała - 4%). W ciągu roku rejestruje się przeciętnie od 500 do 600 zabójstw, z których tylko ok. 20% dokonywanych jest z motywów rabunkowych i seksualnych, natomiast większość ma za tło zemstę, zazdrość, nieporozumienia majątkowe i osobiste. W roku 1979 wykryto sprawców 91,7% zabójstw. Zabójstwa o motywach chuligańskich i nieustalonych cechuje trwały trend spadkowy. Na ok. 5 tys. rozbojów rocznie - 3/4 polega na zaborze drobnych kwot pieniężnych i innych wartości ofiarom znajdującym się w stanie nietrzeźwym, które sprawcy obezwładniają w rejonach lokali gastronomicznych, parków i w miejscach mało uczęszczanych.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Na rozmiary, charakter i formy przestępczości istotny wpływ wywierają: pijaństwo i alkoholizm, pasożytnictwo społeczne, zaniedbania opiekuńczo-wychowawcze i społeczne niedostosowanie nieletnich, braki w organizacji zabezpieczenia mienia, ucieczki z zakładów karnych i wychowawczych, nielegalne posiadanie broni palnej i narkomania. Pod wpływem alkoholu popełnianych jest ok. 37% przestępstw kryminalnych, a wskaźnik ten dla zabójstw, zgwałceń i rozbojów wynosi ok. 80%. W chwili popełniania tych czynów 40–70% ofiar zabójstw, zgwałceń i rozbojów także znajdowało się pod wpływem alkoholu. Udział osób nietrzeźwych wśród ogółu podejrzanych o popełnienie przestępstw przeciwko porządkowi publicznemu i rodzinie wynosi ok. 90%. W ewidencji organów MO zarejestrowanych jest 45 tys. osób prowadzących pasożytniczy tryb życia, które stanowią 1/4 ogółu przestępców i ok. 42% sprawców ogółu przestępstw kryminalnych.</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Następnie mówca przedstawił działalność resortu w zakresie problematyki społeczno-administracyjnej. Stwierdził on m.in., że w zakresie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń i organizacji społecznych trwa proces włączenia ich do działań na rzecz umacniania porządku publicznego i dyscypliny społecznej. Od szeregu lat stosowana jest praktyka wprowadzania do statutów i programów działania stowarzyszeń postanowień dotyczących kształtowania pozytywnych postaw obywatelskich. Zadania z tej dziedziny formułuje coraz więcej stowarzyszeń bez względu na profil i charakter ich działania. Obiektywnie istniejące możliwości stowarzyszeń i organizacji społecznych nie są jeszcze jednak w pełni wykorzystywane. Jedną z ważnych przyczyn wpływających na ten stan rzeczy jest występująca tendencja, mająca charakter deformacji, polegająca na przekształceniu społecznej działalności stowarzyszeń na zawodową, płatną. Niektóre stowarzyszenia przybrały już kształt instytucji zawodowych, zajmujących się produkcją, handlem, bądź świadczeniem różnego rodzaju usług. Powoduje to wzrost liczby etatowych pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełSzczepanStyranowski">Jak przedstawia się problem włóczęgostwa i prostytucji w świetle danych jakimi dysponuje resort?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełRyszardReiff">Jak wynika z informacji w ciągu roku ujawnia się 9 tys. punktów nielegalnej sprzedaży alkoholu oraz 335 bimbrowni. Wielkości te pozostają w sprzeczności z ogólnym odczuciem społecznym.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełRyszardReiff">Obserwuje się nieprawidłowości w działaniu służby drogowej. Można bowiem odnieść wrażenie, że milicji zależy bardziej na zainkasowaniu mandatu za szybką jazdę, niż na porządku na drogach. Obserwowałem ostatnio patrol kontrolujący szybkość pojazdów szczególnie starannie, a ignorujący całkowicie pijanych woźniców. Na te sprawy położyć trzeba nacisk w szkoleniu milicjantów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełRyszardReiff">Z danych wynika, że maleje liczba skarg składanych przez obywateli. Należałoby poddać to zjawisko badaniom socjologicznym. Niezadowolenia społecznego jest bardzo wiele, jeśli maleje liczba skarg, to świadczyć może o kryzysie ich skuteczności w społecznym odczuciu.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełRyszardReiff">Resortowi należą się wyrazy uznania za to, że stan zabezpieczenia wewnętrznego i zewnętrznego możemy ocenić jako wysoki. Nie staliśmy się krajem represyjnym, a wszystko to, co jest aktem demagogii i nieodpowiedzialności politycznej, zostało objęte kontrolą.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Z praktyki zawodowej wiem, że za granicę wyjeżdżają osoby niejednokrotnie uprzednio karane. Należy stanowczo przeciwstawić się wypuszczaniu za granicę osób kompromitujących Polskę pijaństwem czy prostytucją. Niepokój budzi w tym kontekście zjawisko znacznej liczby przestępstw popełnianych w związku z wyjazdami na Węgry oraz w tym kraju.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Zastępca Komendanta Głównego MO Józef Bejm: Zjawisko włóczęgostwa występuje szczególnie w Krakowskiem i stanowi przedmiot troski milicji. Osoby czerpiące korzyści z prostytucji to 10% uprawiających pasożytniczy tryb życia. Nie zamyka to oczywiście kręgu wszystkich związanych z prostytucją. Procederem tym zajmujemy się wówczas, gdy jego uprawnianie wiąże się z przestępstwem.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Jesteśmy świadomi, iż reakcja MO wobec objawów alkoholizmu, a w szczególności bimbrowni i nielegalnych punktów sprzedaży alkoholu, jest w odczuciu społecznym oceniana jako nie w pełni zadowalająca. Będzie tak dopóki nie zlikwidujemy melin. Walka z nielegalnym handlem alkoholem nie jest łatwa. Często dziennikarzom łatwiej ujarzmić bimbrownię niż milicjantom. Mamy do czynienia ze zjawiskiem solidarności w nieświadczeniu w tych sprawach. Mamy trudności w ustalaniu świadków.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełHalinaMinkisiewiczLatecka">Funkcjonariusze MO nie są oceniani ani nagradzani za ilość udzielonych mandatów. Miernikiem oceny jest odczucie społeczne i stan bezpieczeństwa. Wśród przyczyn wypadków drogowych na pierwszym miejscu znajduje się spożycie alkoholu i prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości (23%) oraz jazda z prędkością niebezpieczną (13,2%). Te zjawiska są więc najbardziej represjonowane. Nie można oczywiście wykluczyć takich przypadków, jak przedstawiony przez posła Reiffa. Jednakże nie są to fakty często się zdarzające i nie spotykają się one z pochwałą.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiceministerBogusławStachura">Osobom, które popełniły przestępstwo w kraju lub za granicą, nie dajemy paszportu. Przestępstwo trzeba jednak udowodnić, nie wystarczy informacja obywatelska. Podobnie przedstawia się sprawa z nielegalną produkcją i sprzedażą alkoholu. Jednakże w tym przypadku występuje zjawisko solidarności producenta, właściciela lub użytkownika lokalu oraz konsumenta.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiceministerBogusławStachura">Nawiązując do przestępczości związanej z wyjazdami na Węgry mówca stwierdził, że powstały przestępcze gangi uprawiające nielegalne przedsięwzięcia. Podjęte zostały specjalne działania dla zwalczania tych praktyk.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WiceministerBogusławStachura">Komisja przyjęła informację resortu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WiceministerBogusławStachura">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła i przyjęła plan pracy do września 1980 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>