text_structure.xml 57.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 maja 1985 r. Komisja Skarg i Wniosków, obradująca pod przewodnictwem posła Romana Stachonia (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">- sprawy skarg na działalność służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">- informacje o pracy Biura Listów, Skarg i Wniosków w 1984 r., - informacje o skargach, listach i wnioskach, które wpłynęły do Sejmu i jego organów w 1984 r. za pośrednictwem Biura Listów, Skarg i Wniosków oraz przyjęła opinie skierowaną do Komisji Administracji, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska i opinię skierowaną do Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Leszkiem Krystem, Biura Listów, Skarg i Wniosków Kancelarii Sejmu, Biura Skarg i Wniosków Kancelarii Rady Państwa, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania parzy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Rady Krajowej PRON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">W 1984 r. do naszego Ministerstwa napłynęło 1035 skarg i interwencji, a więc nieco mniej niż w 1983 r. 62,6% stanowiły zarzuty dotyczące świadczeń służby zdrowia, 22,9% wewnętrznych problemów służby zdrowia, 14,5% to sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Wszystkie skargi są wnikliwie rozważane i załatwiane, ale nie zawsze można je załatwić w ustawowym terminie. O trybie załatwiania skarg staramy się powiadamiać zainteresowanych. W każdy poniedziałek podsekretarz stanu przyjmuje osobiście interesantów w sprawach skarg. Równocześnie dyrektorzy departamentów codziennie przynajmniej przez 1 godzinę przyjmują skargi. W 1984 r. takie skargi złożyły 164 osoby, a w 1983 r. - 232.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Od 1984 r. prowadzona jest centralna rejestracja listów. W 1984 r. napłynęło ich 5 774, w tym 213 anonimów. Komitet ds. Radia dla i Telewizji przekazał 1 264 skargi. 2 774 skargi przekazano do załatwiania komórkom statutowym. 403 dotyczyły problematyki odszkodowań za eksperymenty pseudomedyczne prowadzone w czasie wojny. 2 044 skargi przekazano do innych resortów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Problematyka skarg omawiana jest systematycznie z lekarzami wojewódzkimi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">W 1984 r. w prasie centralnej ukazało się 3 228 artykułów dotyczących służby zdrowia, podczas gdy w 1983 r. artykułów takich było 4 980. Prasa terenowa opublikowała w 1984 r. 4 132 artykuły na ten temat, a w 1983 r. 5 248.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Chciałbym zaznaczyć, że istnieje znaczna dysproporcja pomiędzy liczbą odpowiedzi udzielanych prasie przez MZiOS, a liczbą odpowiedzi publikowanych. Niejednokrotnie podejmowaliśmy interwencie dotyczące ukazywania się artykułów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">W sprawach o przestępstwa w służbie zdrowia w latach 1983 i 1984 wydano odpowiednio 43 i 37 wyroków skazujących oraz ukarano za wykroczenia odpowiednio 133 i 153 osoby. W 1984 r. za osiąganie nielegalnych korzyści materialnych ukarano 16 osób.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">W 1984 r. zanotowano 94 indywidualne interwencje poselskie, a do 27 maja 1985 r. było 27 takich przypadków. Dotyczą ona na ogół przyjęć do placówek służby zdrowia, przydziału samochodów, przyjęć na studia medyczne, problematyki leków i protez.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Skargi i zażalenia rozpatrywane są dwukrotnie w ciągu roku przez kierownictwo resortu, natomiast raz w roku sprawy te załatwiane są przez kolegium MZiOS. Kolegium takie odbyło się ostatnio 16 maja br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimieraPlezia">Kolejne posiedzenie Komisji Skarg i Wniosków poświęcamy omówieniu skarg, listów i wniosków dotyczących służby zdrowia. Ta dziedzina działalności państwa dotyczy wszystkich bez wyjątku - dzieci, młodzieży, pracujących i pozostających już poza zatrudnieniem - i obejmuje bezcenną sferę - życia i zdrowia obywateli.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełKazimieraPlezia">Jak wynika z przedstawionych informacji, liczba skarg i listów dotyczących tej problematyki nie maleje. Do przyczyn tego stanu należy m.in. brak dostatecznej ilości miejsc w placówkach służby zdrowia, niepełne zaopatrzenie w leki i sprzęt, braki kadrowe, trudne warunki pracy w służbie zdrowia, trudna sytuacja mieszkaniowa i materialna osób wymagających pomocy państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełKazimieraPlezia">Skargi na służbę zdrowia stanowiły 15,6% spraw skierowanych do Sejmu. W porównaniu z latami ubiegłymi zaznaczył się ich wzrost. Najczęściej skarżono się na nieprawidłowe leczenie, niedostateczną obsługę pielęgniarską, coraz trudniejsze warunki bytowania chorych w szpitalach, a także na niedobór leków. Większość zarzutów zostało potwierdzonych przez Komisję Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełKazimieraPlezia">Do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej wpłynęło w 1984 r. 1 035 skarg, tj. o 3% mniej niż w 1983 r. Najwięcej z nich dotyczyło profilaktyki, lecznictwa i rehabilitacji, kadr, lecznictwa uzdrowiskowego, pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełKazimieraPlezia">W MZiOS tryb organizowania, przyjmowania i załatwiania skarg funkcjonuje w zasadzie w sposób przewidziany przepisami KPA. Członkowie kierownictwa resortu przyjmują obywateli w sprawie skarg. Skargi i wnioski rejestrowane są w centralnym rejestrze skarg i wniosków prowadzonym w Gabinecie Ministra, po czym kierowane są do właściwych komórek statutowych. Prowadzone są 3 centralne rejestry: skarg, listów i wniosków.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełKazimieraPlezia">Na ogólną liczbę 1 035 skarg, treścią 648 były zarzuty powstałe na tle świadczeń jednostek organizacyjnych służby zdrowia i opieki społecznej. Dotyczyły zgonów, przyjmowania nienależnych opłat za leczenie, picia alkoholu przez pracowników służby zdrowia oraz innych spraw. Treścią 238 skarg były wewnętrzne problemy służby zdrowia. Pozostałe 149 skarg dotyczyło różnych spraw.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełKazimieraPlezia">Interwencje zgłoszone przez 164 osoby przyjęte przez podsekretarzy stanu, dotyczyły m.in. przydziału samochodów dla inwalidów, leczenia za granicą, udzielania pomocy materialnej, sprzętu ortopedycznego, spraw bytowych, zmian specjalizacji fachowych itd.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PosełKazimieraPlezia">Na 5 774 listy o charakterze interwencyjnym, 2 044 przekazano do innych resortów, 75% z nich dotyczyło zakresu działania Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Inne skierowano do Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej i Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PosełKazimieraPlezia">Wykorzystanie w działalności Ministerstwa sygnałów pochodzących ze skarg wydaje się prawidłowe. Nasuwa się jednak spostrzeżenie, czy nie przywiązuje się zbyt dużej wagi do formalnej strony załatwiania skarg i listów. Mam na myśli istnienie trzech rejestrów centralnych, kolejnych formalnych rejestrów departamentowych oraz terminowość załatwiania spraw. Sprawozdanie ze sposobu załatwiania skarg oraz interwencji, a także reagowania na krytykę prasową może budzić tego typu wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PosełKazimieraPlezia">Przepisy uchwały nr 132 Rady Ministrów określają obowiązki w zakresie organizowania, przyjmowania i załatwiania skarg. Powstaje pytanie, jaki los spotyka kierowane do innych jednostek skargi i listy, duża bowiem liczba osób ponownie piszę o swoich sprawach. Odrębnego potraktowania wymagają skargi anonimowe, gdyż poruszane w nich niesprawiedliwości potwierdzają się w znacznym stopniu. Biuro Listów i Interwencji Komitetu ds. Radia i Telewizji otrzymało w ub.r. 1 405 listów nt. pracy różnych instytucji będących w gestii MZiOS. Listy te stanowią 3,3% ogółu korespondencji, jaka napłynęła do Biura w 1984 r. Ponadto w 679 listach problemy ochrony zdrowia i opieki społecznej przewijały się jako wątek kolejny. 853 listy dotyczyły służby zdrowia, a 552 opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PosełKazimieraPlezia">Wśród listów o działalności służby zdrowia: lecznictwa zamkniętego dotyczyło 170 listów, lecznictwa otwartego - 174, pracy aptek - 132 listy, sanatoriów - 13 listów. Najwięcej listów - 191 dotyczyło zaopatrzenia w sprzęt dla inwalidów. W 173 listach prezentowano problemy pracownicze służby zdrowia. Autorzy listów wysuwali następujące zarzuty: przewlekłość i biurokracja, patologia, złe traktowanie, niewłaściwa informacja. W 23,7% listów autorzy kwestionowali podjęte w ich sprawach decyzje.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PosełKazimieraPlezia">Blisko połowa listów nt. lecznictwa zamkniętego dotyczyła zbyt długiego oczekiwania na miejsce w szpitalu. Krytycznie oceniano skomplikowany system skierowań do wyspecjalizowanych placówek zdrowia. Podważano sensowność rejonizacji w szpitalnictwie.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PosełKazimieraPlezia">Listy te pełne były rozgoryczenia i wskutek tego uogólniano w nich wnioski o braku troski o chorego i panującej w lecznictwie biurokracji. Podkreślano niedostatki i zaniedbania w lecznictwie szpitalnym i opiece lekarskiej, podając często przykłady osób ciężko chorych, leżących na korytarzu. Skarżono się na brak leków, sprzętu, zaniedbania higieniczno-sanitarne. Podkreślano, że zły stan sanitarny w placówkach powoduje zwieszenie zagrożenia zakażeniem. Skarżono się na niedostateczne oraz niesmaczne wyżywienie. Zwracano uwagę na złe traktowanie chorych - zwłaszcza przez średni personel medyczny, a także salowe. W co 6 liście odnoszono się krytycznie do decyzji nieprzyjęcie chorych ze skierowaniem do szpitala. Podkreślano też różne braki w informacji.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PosełKazimieraPlezia">W listach o lecznictwie otwartym krytykowano najczęściej złą organizację pracy w przychodniach wskazując, że kolejki i tłok utrudniają życie chorym.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PosełKazimieraPlezia">Korespondenci stwierdzali, że mała liczba placówek i lekarzy powinna zobowiązywać do dobrej organizacji pracy. Tymczasem faktycznie brak takiej organizacji. Krytykowano też pracę pogotowia ratunkowego.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PosełKazimieraPlezia">W wypowiedziach dotyczących lecznictwa przeciwalkoholowego poruszano niedostatki występujące w trakcie samego leczenia oraz brak systematycznej kontroli nad lecznictwem odwykowym.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PosełKazimieraPlezia">Pisząc o pracy aptek podkreślano szczególnie brak niezbędnych leków i środków opatrunkowych. Krytykowano organizację pracy aptek - godziny otwarcia, zbyt małą liczbę punktów aptecznych na wsi i w małych miasteczkach. Co 10 nadawca listu skarży się na brak dostatecznej informacji o lekach.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PosełKazimieraPlezia">W listach dotyczących sanatoriów pisano głównie o nieprzestrzeganiu przez personel reżimu leczniczo-wyżywieniowego. Wyrażano opinie, że te same osoby przebywały w sanatorium wielokrotnie w ciągu jednego roku.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PosełKazimieraPlezia">W listach dotyczących rehabilitacji medycznej i zaopatrzenia w sprzęt inwalidzki skarżono się na zbyt długie terminy oczekiwania na potrzebne wyposażenie. Powtarzały się także skargi na długie oczekiwanie na podjęcie leczenia rehabilitacyjnego. Krytykowano jakość otrzymywanego sprzętu. Kwestionowano odmowne decyzje dotyczące przydziału sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PosełKazimieraPlezia">W listach poruszających kwestie opieki społecznej podnoszono zarzuty różnych braków w jej funkcjonowaniu. Skarżono się na przewlekłość i biurokrację, kwestionowano także podjęte decyzje. Listy te pisali zarówno sami zainteresowani, jak ich rodziny oraz sąsiedzi. Z treści tych listów wynika, że część zespołów opieki społecznej nie ma rozeznania w potrzebach osób znajdujących się w bardzo trudnych warunkach materialnych. Uważane niejednokrotnie, że zapomogi rozdzielane są niesprawiedliwie, bez zapoznania się z sytuacją materialną i życiową osoby ubiegającej się o pomoc. Samotni i pozbawieni opieki emeryci i renciści skarżyli się na trudności w uzyskaniu miejsca w domach pomocy społecznej. Podkreślano także brak miejsca w zakładach specjalnych dla dorosłych.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PosełKazimieraPlezia">Listy dotyczące spraw pracowniczych służby zdrowia koncentrowały się wokół kwestii płacowych, mieszkaniowych i warunków pracy. Lekarze pogotowia ratunkowego skarżyli się na to, iż nie otrzymują rekompensaty finansowej, a jedynie dni wolne za dodatkowe dyżury w inne dni, niż sobota i niedziela. Zgłaszano zastrzeżenia do wysokości płac w placówkach, w których występują szkodliwe warunki dla zdrowia. Np. w Instytucie Onkologii w Krakowie dodatek z tytułu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia przysługuje tylko lekarzom i pracownikom administracji, a pielęgniarki i salowe mają ten dodatek włączony do podstawowego wynagrodzenia. Powodowało to - jak twierdzono - nieuzasadnione dysproporcje w wynagrodzeniu. Na zbyt niskie wynagrodzenie narzekali kierowcy zatrudnieni w Wojewódzkiej Kolumnie Transportu Sanitarnego. Odnotowano też skargi na zbyt niskie uposażenia pracowników socjalnych, opiekunów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PosełKazimieraPlezia">Lekarze i pielęgniarki prosili o pomoc w uzyskaniu nowego mieszkania, jak również o polepszenie dotychczasowych warunków. Pielęgniarki nie mogły założyć rodzin, nie mając perspektywy otrzymania mieszkania.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PosełKazimieraPlezia">Prawie we wszystkich listach prezentujących sprawy pracownicze wskazywano na złe i bardzo ciężkie warunki pracy, zwłaszcza w szpitalach.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#PosełKazimieraPlezia">W sprawach poruszanych przez korespondentów interwencje podjęto w 73,5% przypadków. Ich częstotliwość była jedną z najwyższych wśród wszystkich grup tematycznych listów wpływających do biura.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#PosełKazimieraPlezia">Zarzuty w sprawach, w których podjęto interwencje, potwierdzone zostały przez instytucje w 47,4% przypadków. Najczęściej potwierdzano zarzuty, które wysuwali inwalidzi w sprawach zaopatrzenia w sprzęt inwalidzki. W drugiej kolejności potwierdziły się zarzuty dotyczące braku leków i pracy aptek, następnie zarzuty dotyczące lecznictwa zamkniętego oraz lecznictwa otwartego.</u>
          <u xml:id="u-3.25" who="#PosełKazimieraPlezia">Skargi przedstawione przez radiosłuchaczy w sprawach interwencyjnych instytucje potwierdziły w 89,3% spraw. Spośród 445 skarg potwierdzonych, instytucje załatwiły pozytywnie 94,6%. Biorąc pod uwagę liczbę spraw interwencyjnych, załatwiono pozytywnie 94,2% spraw.</u>
          <u xml:id="u-3.26" who="#PosełKazimieraPlezia">Instytucje załatwiły pozytywnie wszystkie potwierdzone skargi dotyczące lecznictwa otwartego, 83,3% skarg związanych z lecznictwem zamkniętym, 80% potwierdzonych spraw inwalidów. Nierzadko odnotowujemy opieszałe działanie ze strony zakładów produkcyjnych sprzętu ortopedycznego. Dopiero kolejne interwencje w tej samej sprawie przynoszą pozytywny rezultat. Mniej skuteczne są interwencje w sprawach dotyczących przydziału samochodu inwalidzkiego. W 50% przypadków rozwiązano z pozytywnym skutkiem kwestie dotyczące pracy aptek.</u>
          <u xml:id="u-3.27" who="#PosełKazimieraPlezia">Odpowiadając na interwencje dotyczące służby zdrowia instytucje w 15,8% odpowiedzi zawiadomiły o szerszym wykorzystaniu uwag i wniosków z listów radiosłuchaczy.</u>
          <u xml:id="u-3.28" who="#PosełKazimieraPlezia">Ponad połowa odpowiedzi na nasze interwencje dotyczące służby zdrowia nadeszła w terminie miesiąca, 23,5% w terminie 1–2 miesięcy, a 17,6% odpowiedzi nadeszło po upływie 2 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-3.29" who="#PosełKazimieraPlezia">W stosunku do 1983 r. liczba listów na temat opieki zdrowotnej i pomocy społecznej wzrosła o 232, z tym, że nastąpiło zmniejszenie ilości listów dotyczących służby zdrowia, a wzrost listów na temat opieki społecznej. Treść listów poruszających problematykę opieki społecznej zmieniła się pod względem argumentacji społeczno-socjalnej. Podkreślano w sposób bardziej dramatyczny zwłaszcza problemy osób starających się o różnego rodzaju zapomogi. Autorami listów były nie tylko osoby nie posiadające zabezpieczenia społecznego, ale także osoby korzystające z niskiego zabezpieczenia rentowo-emerytalnego, rodziny wielodzietne, a także robotnicy o najniższych uposażeniach. Argumentowano iż uposażenie bądź otrzymywane świadczenie rentowo-emerytalne nie wystarcza na wyżywienie i zapłacenie koniecznych świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-3.30" who="#PosełKazimieraPlezia">Uważam, że coraz pełniej rozwijać należy te instytucje społecznej służby zdrowia, które pozwolą na zapewnianie opieki zdrowotnej całemu społeczeństwu, przy jednoczesnym unowocześnianiu bazy placówek medycznych, sprzętu i leków.</u>
          <u xml:id="u-3.31" who="#PosełKazimieraPlezia">Zaspokajanie codziennych potrzeb ludzi starszych, niepełnosprawnych, prawidłowa organizacja ochrony zdrowia eliminować będą istniejące dotychczas źródła skarg. Świadomi jesteśmy ogromu potrzeb w tym względzie oraz istniejących nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-3.32" who="#PosełKazimieraPlezia">Słuszne wydaje się wyrażenie podziękowań i wyrazów uznania wszystkim tym pracownikom służby zdrowia, którzy z pełnym zaangażowaniem służą społeczeństwu, udzielając pomocy w razie choroby, chronią przed wpływami szkodliwych czynników występujących w procesie pracy, swoimi decyzjami eliminują zjawiska nieprawidłowe i niepożądane. Podobne słowa uznania należy skierować pod adresem pracowników Biura Skarg i Wniosków Komitetu ds. Radia i Telewizji, którzy swoją wielką życzliwością i dociekliwością powodują skuteczne załatwianie tych podstawowych potrzeb ludzkich.</u>
          <u xml:id="u-3.33" who="#PosełKazimieraPlezia">Zasadne wydaje się skierowanie opinii do sejmowej Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej, uwzględniającej wnioski dotyczące:</u>
          <u xml:id="u-3.34" who="#PosełKazimieraPlezia">- szerszego wykorzystania sygnałów zawartych w skargach i listach obywateli w sprawie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, - szerszej informacji o przysługujących obywatelom uprawnieniach z tytułu ubezpieczenia społecznego, o stanie bazy lecznictwa, o jej wyposażeniu, o produkcji sprzętu itp., - usprawnienia pracy Wydziału Skarg i Wniosków MZiOS dla wyeliminowania zbędnych kilkakrotnych rej estrów tych samych listów i skarg, a co za tym idzie poświęcenia większej uwagi działalności merytorycznej oraz dotrzymywaniu terminów załatwiania skarg, wniosków i listów.</u>
          <u xml:id="u-3.35" who="#PosełKazimieraPlezia">Dobrze byłoby, gdyby kierownictwo resortu zdrowia dokonywało analizy skarg i listów, a nie tylko zapoznawało się z informacją o ich napływie. Realizacja wniosków wypływających z analizy mogłaby stanowić podstawę do zmiany prawnych podstaw ochrony zdrowia, jej organizacji, uprawnień i obowiązków w tym zakresie na płaszczyźnie państwo-obywatel.</u>
          <u xml:id="u-3.36" who="#PosełKazimieraPlezia">Z treści korespondencji wynika również nieznajomość uprawnień do poszczególnych świadczeń. Nakazuje to rozważenie możliwości poszerzenia informacji dotyczących tych spraw w prasie centralnej, lokalnej, fachowej oraz poszerzenia współdziałania ze środkami masowego przekazu.</u>
          <u xml:id="u-3.37" who="#PosełKazimieraPlezia">Odrębnie należałoby potraktować sprawy związane z pracą pełnomocnika ministra zdrowia i opieki społecznej, nadzorującego i rozpatrującego skargi związane z odszkodowaniami z tytułu eksperymentów pseudomedycznych. Problem ten zostanie przedstawiony komisji po zakończeniu jej działalności. Do końca pierwszego półrocza resort dysponować będzie rozeznaniem wydatków i stanem wnoszonych odwołań i wniosków. Są to sprawy bardzo złożone, a w związku z upływem czasu wnioskodawcom brakuje często dokumentów i świadków, co powoduje trudności w podjęciu ostatecznej decyzji satysfakcjonującej zainteresowanego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAntoniSeta">Bardzo często lekarze traktują szpitale jako miejsce prywatnej praktyki. Jest to zjawisko nagminne i pacjenci, którzy korzystają prywatnie z porad lekarzy pracującymi w szpitalu, mają pierwszeństwo w przyjęciu. Jest to bardzo zła praktyka. Nie dotyczy to wszystkich lekarzy, ale i tacy się trafiają, co traktują szpital jak własną klinikę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełAntoniSeta">Służbie zdrowia brak kadr, zwłaszcza pielęgniarek i personelu pomocniczego. Różne są tego przyczyny, ale najgłówniejsza wynika chyba z poziomu uposażeń. Służba zdrowia pod tym względem, w porównaniu z innymi grupami zawodowymi jest upośledzona.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełAntoniSeta">Powinniśmy jako komisja skierować wniosek do wojewodów, aby pracownikom służby zdrowia zapewniać więcej mieszkań. Gdy będziemy dbać o pielęgniarki, to nie będą one tak często zmieniać pracy, jak to ma miejsce dotychczas. Są przecież instytucje, które swoim pracownikom gwarantują mieszkania: w kolejnictwie, hutnictwie. Taki przywilej powinien dotyczyć również pracowników służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełAntoniSeta">Inna kwestia to dyżury w pogotowiu. Nie należą do rzadkości opinie, że lekarze chcą za dyżury otrzymywać pieniądze, a nie wolne dni. Poza innymi aspektami jest to również kwestia porozumienia się między resortami zdrowia a płac. Podobnie kształtują się dodatki za pracę w warunkach szczególnych. Jeżeli lekarz taki dodatek otrzymuje, to dlaczego nie ma go pielęgniarka? Mówi się, że jest to włączone w jej płac, ale po 2–3 latach tak ulokowany dodatek znika. Ten problem powinien być jednoznacznie rozwiązany.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełAntoniSeta">Wydaje mi się, że instrukcja, czy opis użycia odzieży ochronnej jest bardziej szczegółowy niż opis używania lekarstw. Umieszczane obecnie informacje na etykietach są zbyt skąpe. Brak jest przede wszystkim informacji o tym, do czego to lekarstwo służy, przeciwko czemu ono jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełBolesławKapitan">Przedstawione nam materiały są kompletne i pozwalają spojrzeć na zagadnienia z różnych punktów widzenia. Jestem również pełen uznania dla koreferatu, posłanki K. Plezi.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełBolesławKapitan">Godząc się z tonem koreferatu, bo nigdy za dużo walki o lepsze w służbie zdrowia, zgadzam się z tezą posła A. Sety, że wiele spraw nie jest zależnych wyłącznie od resortu zdrowia. Spójrzmy na wskaźniki i pewne liczby. W informacji Radiokomitetu stwierdza się, że duża liczba skarg i interwencji jest załatwiana: 94% pozytywnie, w resorcie 84% spraw załatwionych pozytywnie. Są wśród tych spraw takie jak np. „załatwcie leki” - co dominuje w listach do Ministerstwa Zdrowia. A przecież leków brak. Wśród skarg mowa jest też o samochodach dla inwalidów.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełBolesławKapitan">Trzeba pamiętać, że w obecnej sytuacji, gdy wiele jest niedostatków, jedne interwencje załatwiane są kosztem innych. Wiele spraw załatwia się nie z powodu ich słuszności czy z punktu widzenia możliwości, a tylko dlatego, że jest to interwencja posła czy wojewody. Dotyczy to zresztą i innych dziedzin życia.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełBolesławKapitan">Być może, że nie wszyscy zgodzą się i potwierdzą przypadki niewłaściwej pracy lekarzy, czy instytucji. W ostatnich latach w służbie zdrowia odnotowaliśmy pewien postęp. Omawiając osiągnięcia służby zdrowia w minionym 5-leciu, na posiedzeniu Komisji Zdrowia stwierdziliśmy, że w tym pionie, jak w żadnym innym odnotowaliśmy znaczny postęp. Oddano 23 tys. łóżek szpitalnych, dużo wysiłku poświęca się sprawie zaopatrzenia w lekarstwa. Wszystko to znacznie łagodzi skutki różnych niedostatków.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełBolesławKapitan">Wydaje mi się, że duża fluktuacja kadr w służbie zdrowia wynika z niskich uposażeń. Lekarz po 6–7 latach ciężkich studiów otrzymuje 8–10 tys. zł, a pielęgniarka tyle samo. Za nocny dyżur pielęgniarka otrzymuje 2,5 tys. zł, a lekarz 400 zł. Wydaje się, że ta sprawa musi być w przyszłości rozwiązana generalnie, choćby dlatego, że obciążenie obowiązkami i odpowiedzialnością lekarza i pielęgniarki nie jest przecież współmierne. To chyba zrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełBolesławKapitan">I sprawa instytucji skarg. Czy aby nie nazbyt formalnie traktuje się skargi? Trzeba przyznać, że sporo zrobiono w ostatnich latach, aby system ten funkcjonował sprawnie. W Ministerstwie Zdrowia każdy dyrektor departamentu przyjmuje interesantów ze skargami codziennie o wyznaczonych godzinach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełFelicjaTomiak">Nie mam zastrzeżeń do przedstawionych materiałów. Z uznaniem przyjmuję koreferat. Chciałabym jednak zwrócić uwagę komisji na sprawy, z którymi na co dzień spotykamy się w terenie. Np. w moim rejonie, w województwie Bielsko-Biała, w wyniku podziału administracyjnego zostaliśmy pozbawieni możliwości korzystania z dotychczasowych naszych klinik i szpitali, które znalazły się w woj. krakowskim. Przerzucono nas na Śląsk, gdzie traktują nas obcesowo, bo dość mają swoich pacjentów. Ponadto ludzie z naszego terenu nie mogą przyzwyczaić się do powietrza na Śląsku, do wody i na to też narzekają.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełFelicjaTomiak">Nie możemy pogodzić się z taką rejonizacją, wielokrotnie interweniowałam już u lekarza wojewódzkiego. Rozgoryczenie bierze się i stąd, że nasze społeczeństwo partycypowało w budowie klinik i szpitali, które dzisiaj są w woj. krakowskim i z których nie możemy korzystać.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełFelicjaTomiak">Na uwagę zasługuje fakt masowego dawania zwolnień przez lekarzy. Za zwolnienia biorą pieniądze. Trzeba przyznać, że samo środowisko robi niewiele, aby przeciwdziałać temu zjawisku. Stały się również plagą tzw. koperty i inne korzyści materialne. Często lekarz nie zainteresuje się pacjentem, jeśli rodzina jego nie zainteresuje się ordynatorem. Są wyjątki, zaliczam do nich Klinikę Dziecięcą w Prokocimiu. Ale to było przed laty. Gdy ostatnio odwiedziłam ten szpital, nie poznałam go.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełLeonardKupka">Z tego co wiem, w Czechosłowacji lekarze obrażają się za próbę dawania im łapówki. Jako posłowie jesteśmy bezradni wobec tych lekarzy, którzy wystawiają zwolnienia „na lewo”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełDanutaSerafin">Mówi się, że w naszym kraju leczenie jest bezpłatne. Ale o tym - twierdzą nasi wyborcy - mogą powiedzieć tylko ludzie zdrowi. Niepokoi wiele innych zjawisk obserwowanych w służbie zdrowia. Dlaczego lekarz wypisuje recepty na leki, skoro wie, że już od dawna dany lek jest niedostępny?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełDanutaSerafin">W małych miastach brakuje izb wytrzeźwień. W związku z tym pijanych przywozi się na izby przyjęć w szpitalu. Jak postąpić ma w takim przypadku lekarz?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełDanutaSerafin">I sprawa aptek wiejskich. Znajdują się one w nieodpowiednich pomieszczeniach, nierzadko w domach prywatnych, a leki sprzedają w nich gospodynie. Apteki są otwarte w dowolnych godzinach i jest regułą, że w nocy nie ma mowy o tym, aby otrzymać w nich lekarstwa.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełDanutaSerafin">Szpitale dla psychicznie chorych pękają w szwach. Obowiązuje w tym wypadku ścisła rejonizacja, która nie zawsze jest korzystna dla chorego. Bywa, że po zmianie adresu zamieszkania chory nie może być skierowany ponownie do szpitala, w którym leczył się wiele lat, do którego miał zaufanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełBogdanGawroński">Przedstawione materiały dają możliwość skonfrontowania materiału resortowego z materiałem Biura Skarg Radiokomitetu. Uważam jednak, że powinniśmy otrzymywać bardziej uporządkowany systemowo zestaw skarg.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełBogdanGawroński">Rysuje się taki obraz, że dramatyzm ludzkich sytuacji jest pogłębiany błędami w funkcjonowaniu służby zdrowia. Trzeba więcej uwagi poświęcać sprawom kadr i kwalifikacji pracowników resortu. Częściej na tę kwestię patrzeć należy przez pryzmat skarg i wniosków. Z porównania danych zawartych w obu materiałach wynika, że w resorcie zdrowia załatwia się 25–30% skarg pozytywnie, a w RTV - 50%. Ciekawi mnie skąd biorą się takie różnice? Może w resorcie zdrowia skargi załatwia się mniej skutecznie, niż to czyni RTV?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiOchronyZdrowiaOPZZAdamKeller">Na pracę służby zdrowia wpływa do nas bardzo dużo skarg. Tłumaczymy to tym, że inne instytucje przestały być wiarygodne. Zajmujemy się tymi skargami tylko w aspekcie prawa pracy. Skargi na służbę zdrowia są różnorodne. Dotyczą między innymi: wykorzystywania samochodów służbowych dla celów prywatnych, pijaństwa na terenie szpitali, łapówkarstwa za umieszczenie w szpitalu, za lekarstwa, za samo leczenie, za zwolnienia lekarskie, za wykonywanie operacji. Zdarzają się sytuacje takie, że rzemieślnicy bądź rolnicy uzyskują skierowania do sanatoriów w zamian za usługi rzeczowe świadczone lekarzom. Konkretnie - żona rzemieślnika jedzie do sanatorium, a on w tym czasie wykonuje różne roboty na budowie domu lekarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Do wszystkich spraw, które docierają do nas staramy się w resorcie podchodzić indywidualnie. Zaprezentowany materiał przygotowany był w połowie kwietnia. Wiele skarg, które tam figurują jako niezałatwione do dnia dzisiejszego zostało już załatwionych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Jakie są źródła negatywnych opinii o etyce lekarskiej? Łatwo jest uogólniać zwłaszcza zjawiska negatywne. Zaryzykuję twierdzenie, że gdyby posłowie znaleźli się w sytuacji, gdy skarg na służbę zdrowia nie będzie, czy to nie znaczy, że ta służba funkcjonuje nieprawidłowo? Nie chcę unikać odpowiedzialności za fakty naganne, ale bardzo często jesteśmy w sytuacji, a potwierdzają to badania sondażowe, że jeden negatywny przypadek, bywa beztrosko uogólniony w stosunku do całej służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Jednym z podstawowych warunków skutecznej terapii jest wzajemne zaufanie do siebie pacjenta i lekarza. U nas opłaca się chorować, można sobie nawet chorobę zaplanować i uzyskać zarobek wyższy niż normalny. Wchodzimy w taką fazę rozwoju kraju, że problemy lekarskie powinniśmy uspołeczniać, a nie tylko umedyczniać. W akademiach medycznych dokładamy starań, aby absolwenci niezależnie od wiedzy fachowej zdobywali odpowiedni poziom etyczny.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Aktualnie mamy znacznie większą ilość specjalistów niż wiele wysoko uprzemysłowionych krajów. W sprawie leczenia podstawowego robimy wszystko, aby lekarze podnosili swoje kwalifikacje. Nowy lekarz co 3 lata powinien uzupełniać i weryfikować swoją wiedzę. Taki system działający u nas jest bardzo wysoko oceniany przez naszych sąsiadów. Jednym z elementów zachęcających do podnoszenia kwalifikacji jest warunek, aby stanowiska ordynatorów w szpitalach obsadzane były w drodze konkursu.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Moja znajomość stosunków panujących w Czechosłowacji wcale nie przesądza spraw etyki tak bardzo na ich korzyść. Oni też tam mają problemy.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">W przypadku izb przyjęć, gdzie przywozi się ludzi w upojeniu alkoholowym - nie zawsze można skutecznie rozpoznać czy pacjent jest w stanie nietrzeźwym, czy jest to wynik niedocukrzenia.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">Ministerstwo Zdrowia jest dystrybutorem lekarstw, ale w mniejszym stopniu możemy wpływać na ich asortyment. Istotnie nie zawsze informacja na etykiecie jest wystarczająca.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#WiceministerzdrowiaiopiekispołecznejLeszekKryst">W sprawach skarg i wniosków dotyczących zdrowia i opieki społecznej chcemy być autentyczni. Wszystkie sprawy trafiające do nas ze związków zawodowych, są i będą również troskliwie badane jak i wszystkie inne. Nie zgadzam się z uwagą, iż resort nie jest wiarygodny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRomanStachoń">Dyskusja wykazała, że sposób załatwiania skarg w resorcie zdrowia jest właściwy, choć z pewnością można go udoskonalić. Padło wiele wniosków. Zgadzam się z posłem A. Setą, że nie wszystkimi skargami obciążać można resort. Niemniej, jeśli chodzi o resort ma on jeszcze dużo spraw do uregulowania.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełRomanStachoń">Dwa wnioski generalne. Należy doskonalić sposób załatwiania skarg, a komisja nasza powinna sformułować opinię do komisji problemowej. Komisja powołuje zespół do opracowania opinii dla Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej w składzie posłowie: Kazimiera Plezia, Antoni Seta i Danuta Serafin.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełRomanStachoń">W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono informację o pracy Biura Listów, Skarg i Wniosków w 1984 r. oraz informację o skargach, listach i wnioskach, które wpłynęły do Sejmu i jego organów w 1984 r. za pośrednictwem Biura Listów, Skarg i Wniosków.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełRomanStachoń">Informację przedstawił dyrektor Biura Listów, Skarg i Wniosków w Kancelarii Sejmu Gerard Pustówka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">17 kwietnia 1984 r. Komisja Skarg i Wniosków przyjęła do akceptującej wiadomości opracowaną przez Biuro informację za 1983 r. oraz oceniła działalność Biura w tym okresie. W czasie tego posiedzenia komisja sformułowała wiele wniosków, dotyczących praktycznej działalności Biura. Wnioski te zostały opracowane w specjalnym rejestrze, który stanowił podstawę do przygotowania okresowych planów pracy Biura w 1984 r. Zadania postawione w tych planach zostały w zasadzie w całości zrealizowane. Wiele z nich ze względu na swój ogólny charakter zachowało aktualność. Są one realizowane w br.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">W obecnym roku - podobnie jak w ubiegłym - koncentrujemy się na dwóch głównych kierunkach działania. Po pierwsze - na wnikliwym i terminowym załatwianiu skarg, wniosków i listów oraz na czuwaniu nad prawidłowością i terminowością załatwiania spraw przez organy, którym zostały one przekazane przez Komisję Skarg i Wniosków i przez Biuro. Po drugie - na rozszerzaniu i pogłębianiu analiz problemów poruszanych przez obywateli w pismach kierowanych do Sejmu i jego organów.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">W 1984 r. realizowano ustalenie zalecające, by coraz więcej spraw Biuro załatwiało we własnym zakresie, tj. by na większość pism udzielało odpowiedzi merytorycznych, nie przekazując ich do właściwych organów. Tego rodzaju praktykę stosowano przede wszystkim w sprawach z zakresu wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania - w odniesieniu do pism, które nie są skargami w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Stosowana w ubiegłych latach praktyka przekazywania takich pism właściwemu do podjęcia rozstrzygnięcia sądowi, bądź właściwej prokuraturze wykazała, że często działanie Biura piszący utożsamiali z wydaniem przez Sejm polecenia załatwienia sprawy zgodnie z ich życzeniem. Przekazywanie przez Biuro tego rodzaju próśb spowodowało wielokrotnie nadsyłanie kolejnych listów bądź skarg.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">W 1984 r. Biuro udzielało wyczerpujących wyjaśnień o przepisach regulujących poruszaną w pismach sprawę, a także informowało do jakiego organu zainteresowały powinien skierować swą prośbę. Wyjaśnienia oparte były bądź o dane zawarte w nadsyłanych pismach, bądź też sporządzano je na podstawie dodatkowych ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Od początku 1985 r. praktykę taką stosuje się w coraz szerszym zakresie w odniesieniu do spraw dotyczących innej problematyki (z zakresu zaopatrzenia społecznego, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, spraw paszportowych).</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Wspomniane działania wyeliminowały w niektórych wypadkach zbędną korespondencję, skróciły czas oczekiwania piszącego na odpowiedź, a z drugiej strony przyczyniały się do pogłębiania wiedzy piszących w dziedzinie obowiązującego prawa.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Biuro udziela odpowiedzi w sprawach tzw. skarg ponownych. Czynimy to zwłaszcza w tych sprawach, w których właściwe organy kilkakrotnie badały skargi i udzielały ich autorom szczegółowych wyjaśnień o braku podstaw do zmiany podjętych wcześniej decyzji, które nie zdołały jednak przekonać zainteresowanych obywateli.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">W ub.r. dokonano oceny prawidłowości i terminowości załatwiania skarg przekazanych do resortu administracji i gospodarki przestrzennej, sprawiedliwości, Generalnej Prokuratury. W br. zamierzamy przeprowadzać podobną analizę dotyczącą skarg kierowanych do resortu pracy, płac i spraw socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Wnioski wynikające z tych analiz omawiane są na spotkaniach roboczych organizowanych przez Biuro z udziałem przedstawicieli odpowiednich resortów. W 1984 r. zorganizowano spotkanie z przedstawicielami resortów i instytucji zajmujących się sprawami mieszkaniowymi. W styczniu br. odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Prokuratury Generalnej. Przygotowane zostało od strony merytorycznej i organizacyjnej podobne spotkanie z przedstawicielami resortu sprawiedliwości zaplanowano na czerwiec. Przygotowywane są tego rodzaju spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">W br. w szerszym zakresie i częściej - obok informacji miesięcznych - Biuro będzie przygotowywać informacje tematyczne (problemowe) dotyczące aktualnych problemów społeczno-politycznych, gospodarczych, poruszanych w skargach, wnioskach i listach napływających do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Szczególną uwagę Biuro będzie zwracać tak jak dotychczas na informacje o propozycjach zgłaszanych do projektów ustaw oraz dotyczących oceny stosowania przepisów prawnych. W 1984 r. Biuro przygotowało 16 tego rodzaju informacji. W br. w Biurze opracowano 7 informacji, które dotyczyły: najczęściej powtarzających się problemów w pismach kierowanych do Sejmu i jego organów, propozycji wprowadzenia nowych cen żywności i ograniczenia reglamentacji, żądań o charakterze politycznym, które napłynęły do Sejmu i jego organów w okresie od 1 lutego do 31 marca br. zasadności podwyżek opłat czynszowych, propozycji do założeń projektu ustawy Ordynacji Wyborczej, treści pism z zakresu spraw ze stosunku pracy, które wpłynęły do Sejmu i jego organów w 1984 r. propozycje zmian w ustawie o szkolnictwie wyższym.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Od 1 stycznia br. w Biurze wprowadzono w życie nowy system zbierania danych statystycznych dotyczących skarg, wniosków i listów, a wpływających do Sejmu i jego organów. System ten ze względu na znaczne zwiększenie liczby zbieranych informacji dotyczących zarówno osoby autora pisma, jak i sposobu załatwienia jego sprawy stworzy możliwość dokonywania bardziej poszerzonych i pogłębionych analiz.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Realizując ustalenia Komisji Skarg i Wniosków opracowano jednolity system zbierania danych o wpływie i sposobie załatwiania skarg i wniosków przez wojewódzkie zespoły poselskie oraz skarg i wniosków zgłaszanych w czasie dyżurów i spotkań poselskich. Gromadzone dane począwszy od początku IX kadencji Biuro zamierza wykorzystywać w kwartalnych i rocznych informacjach.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">19 grudnia 1984 r. odbyło się z udziałem przewodniczącego komisji posiedzenie Prezydium Sejmu, na którym Biuro przedstawiło problemy najczęściej powtarzające się w pismach kierowanych do Sejmu i jego organów, które z uwagi na aktualny stan prawny bądź obecną sytuację ekonomiczną kraju nie znajdują pozytywnego załatwienia. Zgodnie z decyzją Prezydium Sejmu, problemy przedstawiono w specjalnej notatce, którą przekazano przewodniczącemu Rady Państwa, prezesowi Rady Ministrów, wicepremierom, właściwym ministrom, Komitetowi Centralnemu PZPR, a także przewodniczącym klubów i kół poselskich oraz przewodniczącym właściwych komisji sejmowych z zaleceniem podjęcia przez nich w pracach komisji problemów będących przedmiotem notatki.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Wiceprezes Rady Ministrów Z. Messner pismem z 18 stycznia br. poinformował Marszałka Sejmu, że informacje zawarte w notatce zostaną wykorzystane w pracy rządu. Pismem z 27 marca br. wicepremier poinformował o działaniach rządu w sprawach dotyczących zaopatrzenia materialnego rencistów i emerytów, usprawnienia pracy ZUS oraz zasad wypłacania rent i emerytur zagranicznych. W najbliższych dniach Biuro przedstawi Prezydium Sejmu informację o stanie realizacji spraw, które zostały omówione we wspomnianej notatce.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Biuro zamierza raz w roku przedkładać Prezydium Sejmu rejestr problemów najczęściej poruszanych przez piszących do Sejmu i jego organów.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Potrzeba stałego pogłębiania i rozszerzania zakresu zadań Biura wykonywanych na rzecz Prezydium Sejmu, Komisji Skarg i Wniosków, innych komisji sejmowych oraz Kancelarii Sejmu powoduje konieczność doskonalenia pracy Biura, zarówno w zakresie merytoryczno-organizacyjnym, jak i kadrowym.</u>
          <u xml:id="u-13.18" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówwKancelariiSejmuGerardPustówka">Koreferat przedstawił poseł Szczepan Styranowski (SD).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Nie będę cytował danych statystycznych. Znajdują odzwierciedlenie w dostarczonych nam materiałach. Trzeba stwierdzić, że w 1984 r. wpłynęło ogółem 13 396 skarg i listów. Biuro w części załatwia te sprawy, a w części przekazuje do poszczególnych komisji sejmowych albo do Prezydium Sejmu. Trzeba odnotować, że nastąpiło zmniejszenie liczby skarg i listów w porównaniu z 1983 r. Tak jak poprzednio w 1984 r. najwięcej skarg dotyczyło wymiaru sprawiedliwości. Znamy te problemy. Następnie trzeba wymienić skargi na działalność ZUS, gospodarkę komunalną i mieszkaniową, pisma w sprawie zwolnienia działaczy byłej NSZZ „Solidarność”, KOR i KPN. Najmniej było skarg na oświatę, naukę i kulturę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">W 1984 r. wpłynęło dużo anonimów. Część z nich Biuro przekazało zainteresowanym jednostkom, które dokonały pewnych badań i przeprowadziły postępowanie wyjaśniające. Wpływ na zwiększenie się liczby skarg i listów wywierały określone wydarzenia polityczne, czterdziestolecie PRL, wybory do rad narodowych, problemy związków zawodowych, uchwalenie niektórych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Wiele było w listach pozytywnych wypowiedzi o polityce I sekretarza KC PZPR i Prezesa Rady Ministrów gen. Wojciecha Jaruzelskiego. Wypowiedzi nt. amnestii lipcowej były zróżnicowane. Napłynęły też listy dotyczące zabójstwa ks. Jerzego Popiełuszki.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Chciałbym wspomnieć jeszcze o protestach nauczycieli związanych ze sprawami emerytalnymi, o rentach zagranicznych. Ta ostatnia sprawa została o tyle wyjaśniona, że wicepremier Z. Komender zajął stanowisko. Nas może to zadowolić, ale pewnie nie zadowoli petentów.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Część skarg dotyczyła problematyki eksperymentów pseudomedycznych oraz zmiany ustawy z 1956 r. o przerywaniu ciąży. Wspomnieć także należy o skargach w sprawach mieszkaniowych, sprawach odszkodowań za mienie pozostawione za granicą, w sprawach zatrudnienia i płac, w sprawie interpretacji ustawy o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego oraz w sprawach zezwoleń na wyjazd za granicę. W tej ostatniej grupie nastąpiło zmniejszenie listów po uchwaleniu ustawy nowelizującej przepisy paszportowe. Trzeba też odnotować skargi dotyczące problematyki wsi i rolnictwa, a w szczególności wywłaszczeń, scalania gruntów, zaopatrzenia w środki produkcji. Wysuwano zarzuty, że porozumienie ustrzycko-rzeszowskie jest nie w pełni realizowane.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Część skarg przekazano do poszczególnych komisji, a część do Prezydium Sejmu. Warto zwrócić uwagę na stałą poprawę poziomu informacji przygotowywanych przez Biuro dla posłów w naszej komisji. Biuro w bardzo szerokim zakresie informuje tych, którym przekazuje te informacje. Część skarg podlega rozpatrzeniu przez Biuro i zainteresowani uzyskują wyjaśnienie, a część przekazywana jest odpowiednim jednostkom organizacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Gdy chodzi o skargi na wymiar sprawiedliwości rozpatrywane przez pracowników Biura, to trzeba podkreślić, że ich opracowanie wymaga czasochłonnych analiz i studiowania akt. Trudne sprawy przedstawiane są przewodniczącemu lub wiceprzewodniczącemu naszej komisji. Posłowie z naszej komisji zapraszani są do udziału w dyżurach, co podnosi rangę komisji. Ta forma wydaje się właściwa. W wielu przypadkach zainteresowani wychodzą ze spotkania z posłem mniej lub bardziej usatysfakcjonowani. Warto podkreślić znaczenie nowego systemu rejestracji spraw, o którym mówił dyrektor G. Pustówka.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Celowe wydaje się zacieśnienie współpracy z wojewódzkimi zespołami poselskimi, a zwłaszcza przekazywanie tym zespołom odpowiednich analiz. Skoro o tym mowa to trzeba bardzo wysoko ocenić analizy tematyczne skarg przygotowywanych przez biuro. Pokazują one problemy i ich złożoność, są cenną pomocą w pracy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Biuro zatrudnia 15 pracowników, w tym 9 merytorycznych. Jest to niewielki zespół. Na 1 pracownika przypada ok. 1900 spraw. Każda z tych sprawy wymaga odpowiedniego przygotowania i studiów, a więc czasu i pracy. Należałoby rozważyć przyjęcie dodatkowych pracowników. Uciążliwe są też warunki lokalowe. Przydałoby się jeszcze jedno pomieszczenie. Poczynania te są niezbędne, aby komisja mogła właściwie spełniać swoje zadania.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">W przedstawionej posłom informacji zawarte są wnioski Biura dotyczące doskonalenia i jego pracy. Mowa tam o potrzebie doskonalenia formy zbierania danych mających umożliwić dokonywanie rzetelnej oceny zasadności skarg w poszczególnych grupach problemowych oraz terminowość i prawidłowość ich załatwiania przez właściwe organy państwowe, inne państwowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne. Mowa jest także o zacieśnieniu współpracy z Wojewódzkimi Zespołami Poselskimi w celu uzyskiwania informacji o skargach, wnioskach i listach, jakie do tych zespołów wpłynęły oraz o sposobie ich załatwiania.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Wskazywano na potrzebę przygotowywania w szerszym zakresie i częściej informacji tematycznych dotyczących ważnych problemów społeczno-politycznych i gospodarczych poruszanych w skargach, wnioskach i listach. Przedstawiane naszej komisji informacje miesięczne są wystarczające. Proponowałbym zwrócić uwagę na wniosek wskazujący na potrzebę zacieśnienia współpracy z komórkami skargowymi partii i stronnictw politycznych, PRON oraz instytucji centralnych w zakresie wymiany doświadczeń w dziedzinie organizacji i pracy komórek skargowych, systemu zbierania informacji i ich klasyfikacji, rodzajów przygotowywanych opracowań. Wnioski te należałoby przyjąć jako w pełni zasadne. Trzeba też pamiętać o potrzebie poprawy warunków lokalowych biura i konieczności zwiększenia jego personelu.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#PosełSzczepanStyranowskiSD">Powinniśmy troszczyć się o to, aby instytucja, o której mowa wpływała na uspokojenie nastrojów społecznych i przyczyniała się do wprowadzania korzystnych zmian w rozwiązaniach prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełFelicjaTomiak">Informacje przedstawione przez Biuro są wyczerpujące i przejrzyste. Na podkreślenie zasługuje duży wkład pracy kwalifikowanych pracowników Biura. Są oni bardzo obciążeni. Można się o tym przekonać, kiedy przy okazji pełnienia dyżuru jest okazja, aby zajrzeć do teczki pełnej pism, które napłynęły jednego dnia. Trudno je nieraz przeczytać - są niewyraźne i pisane często niezrozumiałym językiem. Podziwiam pracowników Biura i dziękuję im od siebie za wkład pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełFelicjaTomiak">Znaczny wpływ skarg świadczy o autorytecie Sejmu. Dlatego wielkie znaczenie ma sposób udzielania odpowiedzi oraz przyjmowania interesantów. Nieraz nie da się sprawy załatwić. Jeżeli przekonamy o tym obywatela to wówczas autorytet Sejmu zostanie umocniony. Życzyłabym sobie takiej pracy Biura jak dotychczas. Nie życzę jego pracownikom zmniejszenia wpływającej korespondencji. Gdyby się tak stało oznaczałoby to, że spadł autorytet Sejmu. Należałoby sobie życzyć, aby mniej było listów z obskurnymi słowami. Nie możemy przecież powiedzieć, że życie będzie idealne, że nie będzie się na co skarżyć i czego wnioskować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAntoniSeta">Proponuję przyjąć wniosek posła S. Styranowskiego i podziękować pracownikom oraz dyrektorowi Biura za materiały, które były nam bardzo pomocne, zwłaszcza w spotkaniach z wyborcami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełBogdanGawroński">Zgadzam się ze sformułowanymi wnioskami. Proponuję pozytywną ocenę pracy Biura przekazać Szefowi Kancelarii Sejmu i kierownictwu Sejmu. Może dopomoże to w pomyślnym załatwieniu spraw kadrowych i lokalowych.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełBogdanGawroński">Sądzę, że Kancelaria Sejmu, a w szczególności Biuro, którego działalność jest przedmiotem posiedzenia we właściwy sposób realizują nasze wnioski. Trafne wydają się przedstawione tu koncepcje dotyczące współpracy z wojewódzkimi zespołami poselskimi. Współpraca ta nie może polegać jedynie na uzyskiwaniu informacji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełBogdanGawroński">Trzeba pomyśleć nad przygotowaniem, dla potrzeb przyszłej kadencji, analiz w układzie terenowym. Chodziłoby o to, jakie skargi wpływają do Sejmu z danego terenu. Może to ułatwić dokonywanie ocen Wojewódzkim Zespołom Poselskim. Byłoby możliwe odbywanie posiedzeń komisji z poszczególnymi wojewódzkimi zespołami poselskimi. Wiążą się z tym wnioski zawarte na 44 i 45 stronie przedłożonej nam informacji Biura. W informacji tej stwierdzono, że Biuro opracowuje zbiór przepisów - dotyczących skarg i wniosków. Sądzę, że nagromadzone doświadczenia powinny być wykorzystane dla potrzeb samorządów, związków zawodowych i zakładów pracy w postaci czegoś w rodzaju vademecum czy komentarza. Rzecz jest niezmiernie ważna. Idzie tu o zapewnienie realizacji konstytucyjnego prawa do skargi i wniosku. Co się tyczy kwestii ujednolicenia sposobu traktowania skarg i wniosków w różnych jednostkach to sądzę, że należałoby dążyć do tego, aby wykorzystanie skarg miało charakter problemowy i uwzględniało aspekt terytorialny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówGerardPustówka">Jestem mile zaskoczony oceną pracy Biura. Utwierdza nas to w przekonaniu, że kierunki naszej działalności były słuszne. Będziemy je nadal realizować. Co się tyczy współpracy z wojewódzkimi zespołami poselskimi to chcemy uzupełnić nasze informacje o dane mówiące o skargach, które wpłynęły do poszczególnych zespołów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektorBiuraListówSkargiWnioskówGerardPustówka">Zostanie wprowadzony jednolity system gromadzenia danych. Uwzględniamy to we wnioskach przygotowywanych przez Biuro pod adresem Sejmu IX kadencji, które przedłożymy komisji. Wspólnie z pracownikami naukowymi Uniwersytetu Warszawskiego opracowaliśmy wstępne założenia komentarza dotyczącego funkcjonowania skarg i wniosków. Warto pamiętać, że każda instytucja używa swoistej nomenklatury. Są więc petycje, prośby, podania, listy. Inny jest tryb postępowania z pismami, a inny ze skargami. Resort pracy oburza się na nas np., że to co my przekazujemy to nie są skargi. Takie stanowisko jest spowodowane kontrolą przestrzegania terminowości załatwiania skarg przez URM. Chcemy te problemy rozwikłać. Angażujemy więc specjalistów w zakresie prawa administracyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełRomanStachoń">Proponuję przyjęcie informacji o pracy Biura Skarg i Wniosków oraz przyjęcie wniosków. Proponuję także przyjęcie opinii skierowanej do Komisji Administracji, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska oraz opinii skierowanej do Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej z uzupełnieniem o stwierdzenie, że „Komisja uznaje potrzebę badań problemu i wyciągania wniosków w stosunku do osób przyczyniających się do powstawania skarg”.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełRomanStachoń">Komisja jednogłośnie przyjęła informację o pracy Biura Skarg i Wniosków, wnioski oraz obie opinie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>