text_structure.xml
30.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełZenonSzulc">Dnia 6 grudnia 1983 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Dobromiły Kulińskiej (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełZenonSzulc">- projekt budżetu państwa na 1984 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego i Lekkiego w zakresie przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełZenonSzulc">W posiedzeniu udział wzięli: minister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełZenonSzulc">Uwagi do projektu przedstawił poseł Tadeusz Stasiak (PZPR): Szacunkowo przewiduje się, że w roku bież. produkcja przemysłu lekkiego będzie o 9% wyższa niż w 1982 r. Znaczne przyrosty produkcji przewiduje się w obuwiu gumowym i tekstylno-gumowym - o 16,6%, w obuwiu skórzanym o 7%, przędzy bawełnianej i bawełnopodobnej - 1,2%, przędzy wełnianej i wełnopodobnej czesankowej - o 10,5%, w tkaninach bawełnianych i bawełnopodobnych - o 6,3%, w tkaninach wełnianych i wełnopodobnych - o 5,6%, w tkaninach jedwabnych - o 6,3%, wyrobach dziewiarskich - o 6,1%, w wyrobach pończoszniczych - o 4,4% oraz w odzieży - o 2,6%.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełZenonSzulc">W dostawach na rynek planowane zadania zostaną przekroczone o ok. 80 mld zł, co będzie wynikiem działania uchwały Nr 88. Znacznie gorzej przebiega realizacja dostaw poszczególnych grup asortymentowych. Przewiduje się, że dostawy tkanin i dzianin wełnianych i wełnopodobnych wykończonych oraz wyrobów pończoszniczych przekroczą założenia planu. W porównaniu z wykonaniem zadań ub.r. niższe będą dostawy: tkanin lnianych i konopnych - o 12,5%, dzianin jedwabnych i jedwabnopodobnych - o 19,7%, ubiorów z tkanin - o 11,5%, bielizny osobistej - o 13,6%, obuwia tekstylnego - o 2,2%. Ponadto przewiduje się, że planowane dostawy obuwia w wysokości 140 mln par zostaną zrealizowane w wysokości 135 mln par, co wynika głównie z niepełnego wykonania planu produkcji obuwia gumowego i tekstylno-gumowego spowodowanego niedoborami zatrudnienia w tej branży. Braknie także do planu 1,8 mln par obuwia tekstylnego, co wynika z niskiej produkcji spółek polonijnych. Zadania te zostaną wykonane przy niższym zatrudnieniu niż w ub.r. o 4,9% oraz przy wzroście płac - o 35,1%.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełZenonSzulc">Uwzględniając możliwości wykonania zadań w br. oraz zebrane z przedsiębiorstwa ankiety dotyczące zamierzeń na rok przyszły resort proponuje wzrost produkcji w przemyśle lekkim o 3,8%. Ulegają także zmianie propozycje dotyczące kierunków zbytu produkcji. Z założeń przedsiębiorstw wynika, że udział produkcji rynkowej liczonej w cenach zbytu spadnie z 40,5% w br. do 39,6% w roku 1984. W szczególności odnosi się to do przemysłu skórzanego (spadek w 58,9% do 54,8%). Rośnie natomiast udział eksportu przemysłu lekkiego z 12,1% do 14,2%, w tym w przemyśle skórzanym z 12,5% do 17,8%. Propozycje przemysłu dotyczące produkcji wyrobów podstawowych zapewniają tylko poziom, wynikający z założeń NPSG i CPR na 1984 r., zaledwie w przędzy wełnianej czesankowej, w wyrobach odzieżowych oraz w obuwiu skórzanym. We wszystkich pozostałych grupach asortymentowych wystąpią niedobory, pomimo przewidywanego przyrostu zdolności produkcyjnych, dzięki inwestycjom realizowanym w ramach decyzji nr 7. Z inwestycji tych winno się uzyskać dodatkową produkcję: przędzy bawełnianej o 1615 ton, przędzy wełnianej - o 2.399 ton, tkanin wełnianych - o 87 tys. mb., przędzy dywanowej - o 653 tony, rajstop, pończoch i skarpet - o ponad 11 mln par.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełZenonSzulc">W wielu asortymentach przemysł proponuje niższy poziom produkcji od przewidywanego wykonania w tym roku. Dotyczy to przędzy bawełnianej, wełnianej, tkanin lnianych i konopnych wykończeniowych, tkanin jedwabnych oraz obuwia tworzywowego. W wyniku przeprowadzonych narad negocjacyjnych, mających na celu podwyższenie produkcji, wstępnie uzgodniono z przedstawicielami poszczególnych branż przemysłu zmiany w poziomie produkcji i dostaw w stosunku do wielkości zawartych w resortowych propozycjach do CPR 1984 r. Zmiany te uwzględniają lepsze wykorzystanie surowców krajowych oraz dostosowanie struktury asortymentowej wyrobów do potrzeb gospodarki i rynku.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełZenonSzulc">W dalszym ciągu obserwuje się tendencję, że wzrost wartości produkcji nie znajduje pełnego odzwierciedlenia we wzroście produkcji podstawowych asortymentów. Wynika to z chęci dalszego zwiększania zysku drogą wzrostu cen, a nie wzrostu produkcji. W dostawach na zaopatrzenie rynku w stosunku do br. przewiduje się wzrost o 2,3%, w tym w przemyśle włókienniczym - o 3,7%, odzieżowym o 7,8% i skórzanym - o 0,2%.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełZenonSzulc">W porównaniu z 1980 r. największy spadek wystąpi w produkcji tkanin i dzianin bawełnianych (o 55%), tkanin lnianych (o 42%), bielizny osobistej z tkanin (o 38%) oraz tkanin i dzianin jedwabnych i jedwabnopodobnych (o 37,4%). Proponuje się zwiększenie, zakresu objętej programami operacyjnymi produkcji wyrobów odzieżowych, dziewiarskich dla dzieci i młodzieży, o wyroby dla ludności dorosłej, z jednoczesnym wyodrębnieniem wyrobów dla I grupy. Umożliwiłoby to poprawę zaopatrzenia rynku, zwłaszcza w deficytowe wyroby odzieżowe, dziewiarskie i pończosznicze. Powstałby także jednolity system dyspozycyjności środków i preferencji dla producentów kilkudziesięciu wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełZenonSzulc">Wielkości dostaw na poziomie z tego roku zachowane zostały w grupach okryć z tkanin dla dzieci do lat 11, bielizny osobistej z tkanin i ubiorów z dzianin dla tej samej grupy wiekowej oraz bielizny, rajtuz i okryć głowy. Znaczny wzrost dostaw nastąpi w grupie bielizny osobistej dla młodzieży do lat 15 oraz bielizny pościelowej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełZenonSzulc">Propozycje dostaw na 1984 r. wyrobów dla dzieci i młodzieży zarówno w przemyśle kluczowym, jak i spółdzielczym w większości grup asortymentowych są niższe niż przewidywane wykonanie tego roku. W spółdzielczości inwalidzkiej spadek ten wynika m.in. z tego, że wyroby te nie są objęte podatkiem obrotowym, z którego spółdzielczość ta może część przeznaczyć na fundusz rehabilitacyjny. W przemyśle dziewiarskim ograniczenie produkcji powodowane jest tym, że przy cenach regulowanych stawka zysku wynosi 10%, natomiast wyroby dla dorosłych sprzedawane są po cenach umownych. Należałoby więc stworzyć preferencje polegające na podwyższeniu wielkości zysku kalkulowanego o cenę wyrobu, zastosowanie ulg w podatku dochodowym oraz zwolnienie z odpisu na PFAZ. Ponadto zwiększenie importu przędz bawełnianych o 16 tys. ton oraz wełnianych i wełnopodobnych ułatwiłoby realizację zadań. Potrzeba importu wynika z niedostatecznych możliwości zapewnienia odpowiednich asortymentów przędz dziewiarskich produkowanych w kraju. Niezbędne są także uzyskane w odpowiednim czasie środki dewizowe na zakup części zamiennych, niewielkich ilości maszyn i urządzeń (ok. 2 mln dolarów). Miałoby to istotny wpływ na jakość półfabrykatów i wyrobów gotowych oraz powstrzymanie dekapitalizacji maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełZenonSzulc">Zakłada się wzrost zatrudnienia o 0,2%, przy wzroście wynagrodzeń przeciętnie o 17,2%. Przewiduje się, że wzrost płac będzie wynikiem wzrostu produkcji, wypłacenia nagród z zysku za ten rok oraz częściowego zrekompensowania wzrostu kosztów utrzymania.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełZenonSzulc">W założeniach do projektu budżetu resortowego na 1984 r. w części przemysłu lekkiego nie wnosi się uwag do proponowanego podatku obrotowego. Przewidywany wzrost wynika z uwzględnienia podwyższonych w II półroczu tego roku stawek podatku obrotowego, m.in. od sprzedaży dywanów, chodników, wykładzin podłogowych, włóczek wełnianych, kozaczków, obuwia gumowego itp.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełZenonSzulc">Natomiast podatek dochodowy należy rozpatrywać w powiązaniu z wprowadzonymi zmianami w systemie jego obliczania. Należy podkreślić, że w obecnym systemie zysk w granicach 5% rentowności nie podlega opodatkowaniu. Tymczasem w proponowanym systemie nie ma tego typu wyłączeń, a minimum podatku wynosi 30% kwoty zysku. W związku z tym przedsiębiorstwa, w których dotychczas udział podatku w zysku wynosił od 5 do 20%, w nowym systemie będą musiały płacić podatek dochodowy minimum 30%. W tej grupie przedsiębiorstw podatek wzrośnie średnio o 132%. W grupie przedsiębiorstw o udziale podatku z zysku od 21 do 40% będzie działał system ulg, który częściowo zneutralizuje wzrost podatku dochodowego z tytułu wprowadzenia jednolitej stawki tego podatku w wysokości 60%. Po zastosowaniu tej ulgi wzrost podatku w tej grupie wyniesie średnio 29%. W grupie przedsiębiorstw o udziale podatku dochodowego, od 41–60% występuje wyłącznie podatek liniowy w wysokości 60%, bez zastosowania ulg i obciążeń. Wzrost podatku w tej grupie wyniesie średnio 14,4%. W poszczególnych branżach i przedsiębiorstwach wystąpią jeszcze większe zróżnicowania, wynikające ze zmian systemu obliczania podatku dochodowego z zysku.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełZenonSzulc">Należy podkreślić, że znacznie zwiększy się udział podatku dochodowego z zysku przedsiębiorstw, w których jest duża pracochłonność produkcji, a więc duży udział kosztów przerobu w kosztach ogółem. Np. w przemyśle włókienniczym wzrost tego udziału nastąpi z 59% do 61,5%, co daje kwotę 678 mln zł; w przemyśle odzieżowym wzrost z 55% do 58,5% - czyli 245,7 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełZenonSzulc">Wydaje się zasadne postulować przywrócenie ulg w podatku dochodowym przy podejmowanych inwestycjach związanych z polepszaniem warunków bhp, szczególnie w zakładach o wyjątkowo uciążliwych warunkach pracy. Obowiązująca w tej sprawie decyzja została niedawno cofnięta. Ważne będzie też zaproponowanie stosowania tych ulg w przypadku chęci przedsiębiorstw do likwidowania wąskich gardeł produkcji. Może to pozwolić na lepsze wykorzystanie majątku trwałego i zwiększenie produkcji finalnej, co w konsekwencji w latach następnych przyniesie wzrost zysku, a więc wzrost podatku obrotowego i dochodowego. Nie wnosi się natomiast zastrzeżeń do przyjętych wielkości podatku od płac. Byłoby jednak zasadne wyznaczyć również na przyszły rok kwotę z funduszu płac wolną od obciążeń, co przyczyniłoby się do zintensyfikowania produkcji przemysłu lekkiego. Dotyczyłoby to kwoty 5,6 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PosełZenonSzulc">W dziedzinie amortyzacji zauważa się w przyszłym roku wzrost wynikający m.in. z tytułu przeszacowania majątku trwałego o 19,5 mld. zł. Zwiększone środki amortyzacji odprowadzane do budżetu mogą stwarzać szczególne trudności, zwłaszcza w tych przedsiębiorstwach, gdzie stopień umorzenia środków trwałych jest wysoki lub całkowity, a własne środki finansowe - niewielkie. Przy obowiązujących przepisach bankowych, które pozwalają kredytować przedsiębiorstwa tylko do 30% nakładów modernizacyjnych i niedostatecznych własnych środkach finansowych, wiele przedsiębiorstw nie będzie mogło podjąć działań odtworzeniowych. Będzie to powodować zwiększenie się udziału majątku zużytego.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PosełZenonSzulc">W związku z tym proponuje się przyznanie w latach 1984–1985 ulg i zwolnień amortyzacji we wpłatach do budżetu: dla przędzalni i garbarni - 100%, roszarni - 100%, zakładów objętych decyzją nr 7 - 80%, zakładów wyrobów azbestowych - 80%, przemysłu tkanin transportowych i oponowych - 80%.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PosełZenonSzulc">Przewiduje się utrzymanie dotacji przedmiotowych do produkcji obuwia dla dzieci i młodzieży, pieluszek, włókien chemicznych itp. Ponadto przewiduje się dotacje do cen skupu wełny owczej i skór świńskich. Na te cele przeznacza się następujące kwoty: obuwie dla dzieci i młodzieży - 2.550 mln zł, pieluszki - 740 mln zł, wełna owcza i skóry świńskie - 9.850 mln zł. Byłyby to kwoty wystarczające pod warunkiem, że nastąpi przewidywany ruch cen na te asortymenty i w cenach skupu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PosełZenonSzulc">Projekt ustawy budżetowej na 1984 r. uwzględnia wydatki na bieżące finansowanie inwestycji w przemyśle lekkim, zgodnie z uchwałą Prezydium Rządu Nr 7 z 14 lutego br. Wydaje się zasadne, aby dla inwestycji przedsiębiorstw najbardziej niezbędnych dla gospodarki narodowej lub osiągnięcia wytyczonych celów zaopatrzenia rynku, ustalić założenia polityki kredytowej, uwzględniające górną granicę udziału kredytów w finansowaniu tych zamierzeń. Także termin spłaty kredytów zaciągniętych na realizację inwestycji preferowanych powinno się wydłużyć co najmniej do 5 lat od chwili przekazania inwestycji do eksploatacji, a stawka oprocentowania nie powinna przekraczać 9%.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Realizacja planu przemysłu lekkiego uzależniona jest od zaopatrzenia w środki chemiczne. A dostawy tych środków są nierytmiczne i nie zaspokajają potrzeb. Czy resort ma przygotowany program poprawy zaopatrzenia w te środki? Obecnie odczuwa się stały niedobór środków niezbędnych do wykańczania tkanin, m.in. służących do zapobiegania kurczeniu się tkanin i środków przeciw gnieceniu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Minister przemysłu lekkiego i chemicznego Edward Grzywa: Produkcja przemysłu lekkiego ma wzrosnąć w roku przyszłym o 4,5%. Uzależnione jest to od dobrego zaopatrzenia w surowce, kadrę i wyposażenie techniczne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Mamy pomyślne prognozy w zakresie importu surowców i półfabrykatów dla przemysłu lekkiego z krajów II obszaru płatniczego. Dostawy bawełny wzrosnąć mają o 38% surowców wełnianych o 32,8%, tkanin bawełnianych surowych o 80%. Mniejsze będą dostawy przędzy bawełnianej, natomiast większe o 15% włókien chemicznych, o 35,6% skór, w tym bydlęcych o 48%. Wszystko to dotyczy importu centralnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Trzeba zdawać sobie sprawę, że dla wykonania tego zwiększonego planu importu surowców i półfabrykatów konieczne jest równoległe zwiększenie eksportu wyrobów przemysłu lekkiego. Jest to jedno z najważniejszych zadań naszego resortu w roku przyszłym. Musimy wykonać plan eksportu, nawet gdybyśmy na nim mieli niewielki tylko zysk.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">W roku przyszłym przewiduje się zwiększenie dostaw dla przemysłu lekkiego różnego rodzaju środków chemicznych, w tym również środków pomocniczych. Zaczęliśmy importować wiele półproduktów, które u nas przerabiamy na wyroby gotowe.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Staramy się uruchamiać własną produkcję środków chemicznych dla przemysłu lekkiego. Ostatnio podjęto produkcję kleju do obuwia, który mamy nadzieję wyeliminuje kosztowny import. Zrobimy to jednak dopiero po dokładnym sprawdzeniu i zaakceptowaniu tego środka przez zakłady produkujące obuwie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">W ciągu 10 miesięcy br. zatrudnienie w przemyśle lekkim zmniejszyło się o 3,2%, a w okresie ostatnich dwu i pół lat o 16,7%.We wrześniu i październiku br. obserwujemy nieznaczny wzrost zatrudnienia o ok. 3 tys. osób. Jest to dobry prognostyk i świadczyłby o tym, że komplementarne środki, które podjęliśmy dla zahamowania zatrudnienia, dają już wyniki. Trzeba jednak się liczyć z tym, że zatrudnienie w przemyśle lekkim na przestrzeni najbliższych lat wzrastać będzie nieznacznie i realizacja planów produkcji w poszczególnych przedsiębiorstwach uzależniona jest przede wszystkim od tego jak dostosują się one do tego zmniejszonego zatrudnienia. Konieczne jest stałe podnoszenie wydajności pracy. Mamy nadzieję, że w roku przyszłym pracować będzie pewna część emerytów. Rozważamy również możliwość organizowania, podobnie jak to ma miejsce na Węgrzech, zespołów gospodarczych. Byłyby to brygady, które w ramach prac zleconych wykonywałyby różnego rodzaju remonty oraz pracowały na II zmianie. Za taką pracę płaci się więcej, ale efekty, przynajmniej na Węgrzech, są dobre. Będą one i u nas dobre wtedy, jeżeli ludzie odczuwać będą brak pieniądza, a równocześnie jeżeli będą mogli za te pieniądze coś kupić.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Nie można liczyć na poprawę wyposażenia technicznego zakładów przemysłu lekkiego. Dzięki zwiększeniu dostaw niektórych urządzeń stan techniczny powinien jednak utrzymać się na poziomie br. Wszelkie środki jakie otrzymamy z ulg amortyzacyjnych i ulg w podatku dochodowym przeznaczać będziemy na modernizację zakładów przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Centralny plan roczny jest pewnego rodzaju informacją. Plany przedsiębiorstw układane są samodzielnie i obecnie mamy pewien niedobór produkcji w stosunku do planu centralnego. Rozbieżność wynosi ok. 4%, a więc plany przedsiębiorstw kształtują się przeważnie na poziomie br. Przypuszczamy, że nowy system płac i jego czynniki motywacyjne zmuszą przedsiębiorstwa do podwyższenia planów produkcji. Nacisk na wzrost płac ze strony robotników jest nadal bardzo duży.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Resort przemysłu lekkiego wpłaca do budżetu ok. 420 mld zł, podczas gdy przemysł rolno-spożywczy 390 mld zł i na tym samym mniej więcej poziomie kształtują się wpłaty do budżetu przemysłu maszynowego. Sposób wymierzania i obliczania podatku dochodowego jest jeszcze wielką niewiadomą a ma on poważny wpływ na wpłaty do budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławaJabrzyk">W br. mieliśmy do czynienia ze spadkiem dostaw obuwia, zwłaszcza dziecięcego. Duże niedobory występują w dostawach tkanin bawełnianych i nie ma perspektyw na poprawę, gdyż w zakładach pracy są duże trudności w zaopatrzeniu we włókna naturalne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełWładysławaJabrzyk">Na moim terenie nie można dostać bielizny bawełnianej, bielizny pościelowej. Co się stało z szamponami, a nawet niektórymi proszkami do prania?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełWładysławaJabrzyk">Minister przemysłu lekkiego i chemicznego Edward Grzywa: Rzeczywiście ostatnio zmniejszyły się dostawy obuwia, zwłaszcza tekstylnego. Obuwie to produkowane jest przez zakłady w Grudziądzu i Stomil. W roku przyszłym założono duży wzrost tej produkcji, mimo że zatrudnienie nie wzrosło.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełWładysławaJabrzyk">Podjęliśmy wspólnie z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego i Usług działania na rzecz zwiększenia produkcji obuwia tekstylnego. Przewiduje się, że ze środków Pewexu zostaną zaimportowane dwie maszyny do produkcji obuwia adidasopodobnego. Pierwsza partia takiego obuwia zostanie wyprodukowana w Krośnie, ale podejmą ją i inne zakłady, m.in. w Skarżysku. Jeżeli nasze plany zostaną pomyślnie zrealizowane, to w roku przyszłym powinniśmy wyprodukować kilka milionów takiego obuwia.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełWładysławaJabrzyk">Nie mogę obiecać odczuwalnej poprawy zaopatrzenia w wyroby bawełniane, gdyż spadek produkcji tkanin bawełnianych jest bardzo duży.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełWładysławaJabrzyk">Produkcja szamponów zmalała w niewielkim tylko stopniu. Ostatnio obserwowaliśmy jednak nasilenie zakupu szamponów, w tym zakresie rynek jest znowu rozchwiany, ale mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych 3 miesięcy opanujemy go.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełWładysławaJabrzyk">Jeżeli gdziekolwiek odczuwa się niedobór proszków do prania, to jest to tylko wina złej dystrybucji. Po pierwszym półroczu br. mieliśmy zapas 40 tys. ton proszków. Handel jednak zwiększa zapotrzebowanie na proszki do prania bardzo ostrożnie. Nawet po ostatnim wykupie proszków, zapotrzebowanie handlu niewiele wzrosło.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełCecyliaModeracka">W okresie lat 1980–1981 szeroko propagowaliśmy, że być albo nie być naszego kraju - to wzrost eksportu węgla. Społeczeństwo zrozumiało to. Czy nie należałoby wobec tego rozpocząć szerokiej propagandy w środkach masowego przekazu, która miałaby na celu uświadomienie społeczeństwu, że być albo nie być przemysłu lekkiego, to zwiększony eksport jego wyrobów. Obecnie głoszona jest opinia, że po co mamy eksportować, jeśli u nas zaopatrzenie w wyroby przemysłu lekkiego jest bardzo złe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełCecyliaModeracka">Zaostrzyć należy kontrolę dystrybucji i sprzedaży wyrobów przemysłu lekkiego, doprowadzić do tego, ażeby towar kierowany do sklepów trafiał rzeczywiście na półki. W woj. suwalskim, w czasie przeprowadzania kontroli przez Główny Inspektorat Terenowy, odczuwało się wyraźną poprawę w zaopatrzeniu. Na półkach pojawiła się bielizna pościelowa i bielizna osobista.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełCecyliaModeracka">Na dzisiejszym posiedzeniu dyskusja jest stosunkowo słaba. Właściwie wszystko zostało już postanowione i nie jesteśmy w stanie nic zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Słusznie stwierdzono, że podstawowy problem leży w działalności przedsiębiorstw, a co za tym idzie we wzroście wydajności pracy. Równocześnie, ważny jest właściwy system oddziaływania motywacyjnego na przedsiębiorstwa. Gdyby ten czynnik był w pełni wykorzystywany, można by było osiągać dzisiejszą produkcję nawet bez pracy w wolne soboty. Ważną sprawą jest tutaj właściwy system płac.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Właśnie płacom należy poświęcać większą uwagę. Przeprowadzić trzeba szczegółową analizę eksperymentów płacowych, które prowadzi się w licznych przedsiębiorstwach i upowszechnić pozytywne wzory na całą branżę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZofiaOlejnik">W założeniach planu w większym stopniu uwzględnić trzeba potrzeby ludności wiejskiej. Myślę tutaj o ubraniach roboczych i ochronnych dla rolników. Sytuacja jest doprawdy tragiczna. Na spotkaniach z wyborcami rolnicy skarżą się, że muszą odkupywać tego rodzaju ubrania od robotników. Dawniej, rolnicy sami tkali materiały i szyli sobie ubrania robocze. Niestety, dzisiaj ta umiejętność zanikła, a młode rolniczki nie chcą już tego robić. Zdarzyło mi się, że rolnik przyszedł na mój dyżur poselski w takich spodniach roboczych, że gdyby je zdjął i postawił w kącie, to by stały.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełZofiaOlejnik">Minister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa: Sytuacja pod tym względem jest rzeczywiście trudna. W zamówieniach rządowych na rok 1984 przewidziano ubrania robocze, ale jedynie dla robotników. Posłanka Z. Olejnik ma rację. Rolnicy muszą kupować tego rodzaju ubrania na czarnym rynku. Spytam się czy nie da się czegoś w tym zakresie zrobić, ale należy pamiętać, że ubrania te produkuje się z bawełny, a tej mamy za mało. Proszę nie traktować mojej wypowiedzi jako obietnicy załatwienia sprawy. Jestem bardzo zadowolony, że udało mi się załatwić sprawę gumiaków i kiedy jadę w teren i widzę obuwie gumowe w sklepach, to się naprawdę cieszę.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełZofiaOlejnik">System motywacyjny jest bardzo ważny. Wiele zakładów naszego resortu ma dobre wzorce systemu płac i są to zakłady wymieniane jako wzorowe, np. na ostatnim plenum Komitetu Centralnego Rada Ministrów przyjęła zasadę wprowadzania eksperymentalnych systemów płac. Przyznam, że obawiałem się czy nam to nie rozhuśta gospodarki. Dziś mogę powiedzieć, że system jest dobry, ale nie wszystkie zakłady będą mogły z przyczyn finansowych go wprowadzić.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełZofiaOlejnik">Płace nie są jedynym czynnikiem stabilizacji załóg. Jest to cały kompleks spraw łącznie z tym, czy robotnik nie kłóci się ze swoim sąsiadem na stanowisku pracy. Dużo tutaj zależy od pracy związków zawodowych, organizacji partyjnej itp. Od tego czy w zakładzie pracy będzie czysto, będzie przedszkole i odpowiednie podejście do pracownika. Wielu dyrektorów już to zrozumiało, może początkowo pod wpływem nakazów, ale teraz widzą przykłady i mogą sami ocenić, że się to sprawdza. Np. w aglomeracji łódzkiej, gdzie jest wiele zakładów przemysłu lekkiego jedne bez kłopotu zdobywają pracowników, a inne mają z tym stałe trudności.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełZofiaOlejnik">Przewodnicząca komisji poseł Dobromiła Kulińska (PZPR): Nie należy się dziwić, że dzisiejsza dyskusja jest taka krótka, bo często ostatnio dyskutowaliśmy na temat przemysłu lekkiego, a i z własnej pracy zawodowej znamy tę problematykę.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełZofiaOlejnik">Jeśli chodzi o plan i budżet na rok 1984, to z wypowiedzi przedstawicieli resortu wiemy, że wkraczamy w ten rok z pełnym zaopatrzeniem surowcowym. Jest to sprawa zasadnicza dla intensyfikacji produkcji.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełZofiaOlejnik">Wzrost nie będzie na tyle duży (3,8%), aby był odczuwalny przez społeczeństwo. Musimy się więc liczyć z wieloma zarzutami, że przemysł lekki nie pokrywa potrzeb. Jedynym naszym argumentem jest tylko to, że startowaliśmy z bardzo niskiego pułapu produkcji, jeśli za punkt wyjścia przyjmiemy produkcję z lat 1979 i 1980. Drastycznie spadło zaopatrzenie w tkaniny bawełniane, wełniane, dzianiny, obuwie tekstylne i inne poszukiwane produkty. Wszystkie nasze działania zmierzają do odbudowy tego poziomu produkcji. Już teraz poprawa jest widoczna.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełZofiaOlejnik">Niepokoją nas szacunki przyszłorocznej produkcji przedstawione przez przedsiębiorstwa. Po raz pierwszy otrzymaliśmy materiały, w których przedstawiono zarówno prognozy resortu, jak i przedsiębiorstw. Są między nimi duże rozbieżności. Jak gdyby przedsiębiorstwa usiłowały zgromadzić rezerwy na jeszcze cięższe czasy. Wielokrotnie na posiedzeniach naszej komisji wskazywaliśmy, że konieczność wykazywania się przez przedsiębiorstwa dynamiką produkcji sprawia, iż podchodzą one bardzo ostrożnie do prognozowania swojej produkcji. Te, które szczerze ujawniają swoje możliwości, znajdują się potem w gorszej sytuacji, gdyż startują z wyższego pułapu i stąd mają małe możliwości dynamizowania produkcji.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełZofiaOlejnik">Przedsiębiorstwa szacując swoją przyszłoroczną produkcję wychodzą z przewidywanego wzrostu wydajności pracy, ale jednocześnie nie uwzględniają często możliwości ograniczenia zatrudnienia, a właśnie tutaj kryje się wiele rezerw. Dlatego myślę, że założenia przedstawione przez resort są realne, uda nam się osiągnąć wyższy poziom produkcji niż wynikałoby to z szacunków przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełZofiaOlejnik">Analizowaliśmy sprawę płac i czynników motywacyjnych i wydaje mi się, że nie można powielać niektórych wzorów, gdyż każde przedsiębiorstwo ma swoją specyfikę i należałoby raczej opracować takie mierniki pracy, które można by przekształcać na jakąś porównywalną płacę. W przemyśle lekkim stosowany jest system akordowy i przy właściwych parametrach jest to chyba system najlepszy.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełZofiaOlejnik">Jeśli chodzi o zatrudnienie, to w przyszłym roku odpływ pracowników będzie chyba mniejszy i uda nam się przyhamować jego spadek.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PosełZofiaOlejnik">Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na działania resortu, zmierzające do dostosowywania struktury produkcji do potrzeb społeczeństwa. Działają tutaj także programy operacyjne. Spotkaliśmy się z wnioskiem o rozszerzenie programów operacyjnych także na dorosłych. Gdzie się w takich przypadkach kończyłby program operacyjny?</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PosełZofiaOlejnik">Myślę, że możemy zaaprobować dotacje przedmiotowe, bo przeznaczone one zostaną na artykuły ważne i newralgiczne dla zaopatrzenia społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PosełZofiaOlejnik">Modyfikacja systemu finansowego, wynikająca z reformy będzie chyba niekorzystna dla niektórych przedsiębiorstw. Wzrosną podatki i zysk, który pozostanie w przedsiębiorstwie, będzie niejednokrotnie za mały na odtworzenie majątku trwałego. Należy liczyć się z taką możliwością.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PosełZofiaOlejnik">Nawiązując do wypowiedzi poseł C. Moderackiej chciałabym podkreślić, że być albo nie być przemysłu lekkiego, to wzrost produkcji. Nie należy jej rozgraniczać na produkcję eksportową i produkcję na rynek wewnętrzny, ale po prostu brać pod uwagę taką produkcję, która sprosta istniejącym oczekiwaniom.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PosełZofiaOlejnik">Komisja postanowiła wystąpić o przyjęcie projektu ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego i Lekkiego w zakresie przemysłu lekkiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>