text_structure.xml
27 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełZenonSzulc">Dnia 27 lipca 1983 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Dobromiły Kulińskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełZenonSzulc">- aktualną sytuację w przemyśle lekkim.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełZenonSzulc">W posiedzeniu udział wzięli: minister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełZenonSzulc">Przewodnicząca komisji poseł Dobromiła Kulińska (PZPR): Zaniepokojeni obecną sytuacją w przemyśle lekkim Chcielibyśmy z resortu uzyskać wyczerpujące informacje. Przyrost produkcji w tym przemyśle jest nadal stosunkowo niski, pogłębia się dekapitalizacją parku maszynowego. Niepokojące są sygnały o stale zmniejszającym się zatrudnieniu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełZenonSzulc">Informację o aktualnej sytuacji w przemyśle lekkim przedstawił minister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa: Chciałbym skoncentrować się na trzech podstawowych problemach: wynikach realizacji planu I półrocza, przebiegu modernizacji przemysłu lekkiego oraz sprawach płacowych, które zostały uregulowane, podjętą w poniedziałek, uchwałą Rady Ministrów. Dziś w Łodzi skonsultowałem z przedstawicielami związków zawodowych w poszczególnych zakładach przemysłu lekkiego założenia tej uchwały. Nie zgłaszano do nich w zasadzie zasadniczych sprzeciwów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełZenonSzulc">Niepokojącym zjawiskiem jest stały spadek zatrudnienia. W kwietniu br. odeszło z przemysłu lekkiego 6 tys., w maju - 7 tys., a w czerwcu dalsze 5,4 tys. osób. Średnia płaca w przemyśle lekkim kształtowała się na poziomie 12 451 zł i wzrosła w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 36,6%. Wydajność pracy wzrosła natomiast o 16,7%.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełZenonSzulc">Zgodnie z programem operacyjnym w 1983 r. wyprodukować mamy 140 mln par obuwia, w I półroczu wykonaliśmy 69,7 mln par, odzieży na planowane 30 mln szt. wykonaliśmy w I półroczu 20 mln szt.; w dziewiarstwie na planowane 183,5 mln szt. wykonaliśmy 105 mln szt., a w produkcji pończoszniczej dla dzieci i młodzieży na planowane 56,8 mln par wykonaliśmy 30,8 mln par.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełZenonSzulc">Dość sprawnie przebiegała realizacja zamówień rządowych, które stanowiły 10% całego naszego planu produkcyjnego. Nie w pełni zrealizowano zadania w zakresie produkcji włókien poliamidowych. Początkowo sygnalizowano nam trudności z produkcją włókien, do których używa się kord poliamidowy, a teraz okazuje się, że mamy nadmiar tego kordu. Mamy również nadmiar włókien wełnopodobnych, które niechętnie są wykorzystywane przez zakłady produkcyjne. Ogółem produkcja włókien chemicznych wzrosła w I półroczu o 25%.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełZenonSzulc">W produkcji wyrobów pończoszniczych dla dorosłych osiągnęliśmy 52,6% planowanych zadań, bielizny dla dorosłych 61,9% zamówień rocznych. Dynamika produkcji tkanin wełnianych wyniosła 103%, a tkanin wełnianych 108%.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełZenonSzulc">Mimo tych wzrostów, nadal występować będą niedobory wyrobów pończoszniczych, zwłaszcza skarpet. Nie zostanie też zlikwidowany brak bawełnianych i wełnianych tkanin, obuwia gumowego i tekstylnego, firanek i dywanów. Zapotrzebowanie na firanki zdołamy zaspokoić dopiero w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełZenonSzulc">Nie jesteśmy zadowoleni z postępu w zakresie obuwia skórzanego i skóropodobnego, wiele jest zastrzeżeń do jego jakości i wzornictwa.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełZenonSzulc">W I półroczu występowały duże opóźnienia w realizacji planu produkcji przędzy bawełnianej; spowodowało to trudności w wykonaniu zamówienia rządowego na wyroby sanitarne.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełZenonSzulc">W zasadzie prawidłowo przebiegał import oparty na przyznanych nam środkach dewizowych. Nie jesteśmy jednak zadowoleni z wysokości odpisu dewizowego na II półrocze br.; niedobór tych środków może spowodować ograniczenie importu niektórych prefabrykatów, m.in. przędzy czesankowej i niezbędnych materiałów technicznych. Byłby to nienajlepszy start dla realizacji planu przyszłorocznego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełZenonSzulc">Jeżeli chodzi o wdrażanie reformy gospodarczej w zakładach przemysłu lekkiego, to obserwujemy już dobre rezultaty. Jako przykład może posłużyć fabryka firanek FACO. W wykańczalniach tego zakładu można produkować 24 mln metrów firanek, ale w tkalniach tylko 12 mln metrów tkanin. Fabryka wysłała ludzi do innych fabryk, gdzie nie były w pełni wykorzystane moce produkcyjne tkalni, zawarto również umowy z NRD i postarano się, ażeby w ten sposób uzupełnić niedobór surowych firanek i zapewnić pełną produkcję dla wykańczalni. Planuje się również zakupienie maszyn do tkania surowych firanek. Jest to jeden z wielu pozytywnych przykładów, świadczący o tym, że przedsiębiorstwa zaczynają już podejmować niezbędne działania dla zwiększenia produkcji, bez podejmowania dodatkowych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełZenonSzulc">Uzgodniliśmy z przemysłem maszynowym wszystkie dostawy maszyn dla naszego resortu, kilka rodzajów będzie musiało być importowanych. Do ministra przemysłu lekkiego ZSRR zwrócę się z prośbą, aby zrezygnowali z części przewidzianego przez nich importu maszyn z Czechosłowacji. Chcemy tym sposobem przyspieszyć dostawy do nas, gdyż termin ich otrzymania drogą normalnych negocjacji handlowych jest bardzo długi.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełZenonSzulc">W I półroczu tego roku średnia płaca w przemyśle uspołecznionym ogółem wynosiła 14 648 zł, zaś w przemyśle przetwórczym 13 125 zł. W poszczególnych resortach płace te kształtowały się następująco: górnictwo i energetyka - 22 245 zł, hutnictwo i przemysł maszynowy - 14 466 zł, Ministerstwo Przemysłu Chemicznego i Lekkiego - 12 451 zł. Podobne jak w naszym resorcie były płace w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego. W przemyśle włókienniczym średnia płaca wynosiła - 12,096 zł, a w przemyśle odzieżowym - 11 896 zł, w przemyśle skórzanym - 12 736 zł. Należy zwrócić uwagę, że największy spadek zatrudnienia wystąpił w przemyśle włókienniczym - o 6,9%. Na 432 przedsiębiorstwa przemysłu lekkiego 234 mają preferencje w FAZ. Jest to największy wskaźnik preferencji ze wszystkich gałęzi przemysłu. Mimo tego w dalszym ciągu zatrudnienie spada, natomiast bardzo powoli odbudowuje się produkcja rynkowa.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PosełZenonSzulc">Z naszej inicjatywy, przy współpracy Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i innych instytucji, podjęto uchwałę stwarzającą szanse znacznego rozwinięcia produkcji rynkowej. Dotyczy ona przede wszystkim naszego przemysłu. Na mocy uchwały minister uzyskał prawo zwolnienia od obciążeń od przyrostu wynagrodzeń na kwotę 5 mld zł, niezależnie od zwolnień PFAZ. Nie jest to automatyczna podwyżka płac, ale prawo przysługujące ministrowi, które będzie stosowane w zamian za dodatkową produkcję rynkową. Bardzo długo rozmawialiśmy na ten temat ze związkowcami i wydaje się, żeśmy ich przekonali. W zamian za to musimy uzyskać określony przyrost produkcji rynkowej wartości minimum 40 mld zł. Liczymy jednak na więcej. Ustalamy listę i porozumiewamy się w tej sprawie z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego i Usług. Resort będzie zawierać z przedsiębiorstwami porozumienia, w których uwzględnione będą propozycje Ministerstwa dotyczące określonych kwot dla przedsiębiorstw, a ze strony przedsiębiorstwa - wielkość i rodzaj dodatkowej produkcji. Nie wszystkie przedsiębiorstwa będą traktowane jednakowo, system ten nie będzie działał automatycznie. Uwzględniona będzie specyfika poszczególnych zakładów, m.in. poziom produkcji w stosunku do możliwości technicznych, wzrost wydajności pracy, stopień spadku zatrudnienia itp. Będzie to więc pewnego rodzaju przetarg między organem założycielskim i przedsiębiorstwem. Czeka nas bardzo trudna praca, gdyż musimy ocenić funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw. Wprowadzona ostatnio poprawka powoduje, iż stosowane będą preferencje przede wszystkim dla robotników - głównie zatrudnionych na newralgicznych odcinkach pracy, pracujących w najtrudniejszych warunkach. Średnio na każdego przypadać będzie ponad tysiąc zł, jednak jeden może otrzymać 2 tys., zaś drugi nic. Preferencjami tymi objęte zostaną również branże wytwarzające podstawowe surowce dla przemysłu lekkiego, dotyczy to m.in. producentów włókien chemicznych, barwników itp.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PosełZenonSzulc">Powstaje pytanie, co dziać się będzie z produkcją eksportową, na której przecież również nam bardzo zależy. Produkcja ta będzie traktowana tak samo jak produkcja rynkowa. Nie oznacza to jednak zmniejszenia dodatkowych dostaw na rynek o wartości 40 mld zł. Nie chcemy ingerować co do sposobu wykorzystania tych środków przez przedsiębiorstwa. Uważamy jednak, że powinny one być przeznaczone dla wszystkich robotników i to w postaci premii lub nagród, nie zaś włączone do płacy podstawowej. Chcielibyśmy zalecić przedsiębiorstwom, aby regulamin wykorzystania tych pieniędzy przekonsultowały ze związkami zawodowymi i uzyskały akceptację samorządu pracowniczego. Nie będę szczegółowo referował tej uchwały, wspomnę tylko, że zobowiązuje ona też przewodniczącego Komisji Planowania do zwiększenia środków dewizowych na import towarów rynkowych. Uchwałę tę traktujemy jako wielką szansę poprawy płacy bez pogłębiania inflacji. Może ona przyczynić się nawet do jej zmniejszenia i to w sposób ekonomiczny, a więc zgodny z zasadami reformy gospodarczej. Jesteśmy zobowiązani do przedstawienia pierwszych wyników jej działania już w październiku, a więc w bardzo krótkim czasie. W ciągu najbliższych 2 tygodni chcemy zawrzeć pierwsze porozumienia z głównymi producentami, a do części z nich wyślemy umowy. Pragnę jeszcze wspomnieć, że kwota ta przeznaczona jest na II półrocze tak, że w skali roku będzie ona podwójna. Równocześnie podwojona musi zostać wartość dodatkowej produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Intencją tej uchwały jest chyba osiągnięcie korzyści przez przedsiębiorstwa z jednoczesną korzyścią dla rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Jakie są przyczyny tego, że produkcja tkanin bawełnianych nie zwiększa się? Opiera się przecież ona na imporcie, a bawełny nam nie brakuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Przemysł bawełniany ma surowce, jednak zanotowaliśmy tu największy spadek zatrudnienia. Nie chodzi tylko o spadek w ostatnim okrasie, ale również ten wcześniejszy. Łącznie spadek zatrudnienia w przemyśle bawełnianym wyniósł 21,2%.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Dynamika produkcji jest niezła, gdyż wyrażono ją wartością sprzedaży. W przędzalnictwie bawełnianym i włókiennictwie rzeczywiste przyrosty produkcji są bardzo niskie. Głównymi hamulcem wzrostu produkcji tkanin bawełnianych jest drastyczny spadek zatrudnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Nie wszystkie przedsiębiorstwa działają prawidłowo. Najbardziej wydajne maszyny powinny pracować na 3 zmiany, przy jednoczesnym zatrzymywaniu urządzeń najmniej wydajnych. Tak się jednak nie dzieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Interesują mnie możliwości przyjęcia przez przedsiębiorstwa dodatkowych zobowiązań. Niektóre z nich w sposób maksymalny i podejmując dodatkową produkcję automatycznie będą musiały pracować w wolne soboty.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Jak już wspomniałem, przy ocenie rozdziału środków weźmiemy pod uwagę wszystkie czynniki, m.in. stopień wykorzystania maszyn, płace, wcześniej podjęte zobowiązania wzrostu produkcji itp. Mimo wszystko uważamy, że z wszystkich przedsiębiorstw posypią się na nasze głowy gromy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełFelicjaTomiak">W naszym zakładzie pracujemy z pełną wydajnością, nawet w wolne soboty. Czy będziemy więc w stanie sprostać dodatkową obciążeniom?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Powiem szczerze, że liczę na kilka elementów. Uchwała powinna spowodować zahamowanie odpływu pracowników przemysłu lekkiego, tym bardziej, że w innych gałęziach, gdzie płace są wyższe, nastąpiło już pewne nasycenie. Liczę również na to, że powróci do pracy część kobiet z urlopów opiekuńczych. Liczyć się dla nich będą przecież względy ekonomiczne. Powinna zmienić się też struktura zatrudnienia. Obecnie nie wszędzie pracownicy są dobrze wykorzystywani. Dokonaliśmy analizy działalności przedsiębiorstw po I półroczu br. i stwierdziliśmy, że we wszystkich przedsiębiorstwach bez wyjątku pogorszyła się struktura zatrudnienia. Więcej odeszło ludzi ze stanowisk bezpośrednio produkcyjnych niż pozostałych. Jest to temat trudny do ruszenia. Zdaję sobie sprawę z kłopotów jakie napotyka dyrektor próbujący zredukować z administracji choćby jednego człowieka. Musi się jednak tego uczyć. Obecnie udział pracowników nieprodukcyjnych w liczbie zatrudnionych ogółem sięga nawet 13,5%, a więc zwiększył się w ostatnim okresie o 1–2%. Żadne apele nie pomagają.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełCecyliaModeracka">Resort liczy na to, że będą powracać do pracy matki przebywające obecnie na urlopach wychowawczych. Trzeba sobie zdawać sprawę, że matki te muszą oddać dzieci do żłobków lub przedszkoli. Opłaty w nich znacznie wzrosły i jeżeli ktoś ma dwoje dzieci, to perspektywa zarobienia 12 tys. zł nie będzie żadną zachętą do podjęcia pracy. Resort myśli o swoim interesie i dobrze. Uważam jednak, że należy porozumieć się również z innymi resortami, m.in. z Ministerstwem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Należy dążyć do zwiększenia zmianowości pracy, co daje się już zauważyć w niektórych łódzkich zakładach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Nie obiecuję masowego powrotu ludzi do pracy. Liczymy jednak też na wzrost wydajności pracy i lepsze wykorzystanie istniejących zdolności produkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełCecyliaModeracka">Jeżeli znów sprowadzimy maszyny za dewizy, to będziemy je musieli spłacać firankami i nie będzie ich na rynku. Ponadto trzeba by sprowadzać części zamienne, a na dodatek nie wiadomo jak długo maszyny te będą użytkowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Nawet gdybyśmy spłacali maszyny firankami, będzie to ułamek dostaw na rynek. Maszyny te mogą pracować przez długi czas. Liczymy ponadto na zwiększenie nacisku na wzrost zarobków przez samych robotników. Chodzi jednak o nacisk ukierunkowany na poprawę organizacji pracy, zlikwidowanie rezerw w produkcji itp. Liczymy również na wydłużenie czasu pracy. Dlaczego np. przemysł odzieżowy nie chce pracować w wolne soboty, podczas gdy inne przemysły pracują? Nie chcemy korzystać z możliwości przedłużania czasu pracy do 46 godzin tygodniowo, chcemy aby decyzje takie były podejmowane dobrowolnie. Przypomnę, że przecież za pracę w wolne soboty płaci się dwa i pół razy więcej. Mamy także nadzieję, że kadry pracowników przemysłu lekkiego już we wrześniu zasili młodzież i absolwenci z różnego rodzaju szkół. Nie będziemy się w tych sprawach porozumiewać z innymi resortami. W I półroczu odeszło od nas 25 tys. osób, a do przedsiębiorstw Handlu Wewnętrznego i Usług przyszło 22 tys. pracowników. Nastąpił więc jakby przepływ od nas do nich, gdyż tam pracownicy mają łatwiejszy dostęp do towarów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełCecyliaModeracka">Ale w handlu kobiety nie pracują efektywnie przez 8 godzin, tylko zaledwie przez parę, kiedy jest towar do sprzedania. Czy uchwała ta odnosi się tylko do pracowników przemysłu lekkiego, czy też również chemicznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Uchwała ta obejmuje także niektóre branże przemysłu chemicznego związane z produkcją rynkową, na których nam szczególnie zależy np. włókien chemicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Jest nad czym dyskutować, bowiem uchwała nie jest aż tak nęcąca jakby się na pierwszy rzut oka wydawało. Wiem, że wiele przedsiębiorstw ma spore trudności z realizacją bieżących zadań. Są plany napięte i mniej napięte. Przy wysokim stopniu zakordowania prac i napiętych zadaniach wiele przedsiębiorstw nie będzie miało żadnych możliwości wzrostu wydajności pracy. Należy więc w szerszym zakresie upowszechniać postęp techniczny. Robimy od dawna to, o czym wspomniał minister E. Grzywa, tj. zatrzymujemy mniej wydajne maszyny i pracujemy na najlepszych. Inaczej nie realizowalibyśmy nawet obecnych zadań. Z tego co się dowiedzieliśmy organ założycielski będzie musiał oceniać przedsiębiorstwo, wglądać szczegółowo w jego sprawy, jak również określać co będzie ono produkowało.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Dodatkowa produkcja będzie przedmiotem porozumienia między nami i przedsiębiorstwem. Nie dopuścimy do tego, aby niektóre przedsiębiorstwa wykazywały się - tak jak to niekiedy robią - fikcyjnym wzrostem wydajności pracy poprzez manipulację wskaźnikami.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">W przemyśle lekkim udział robocizny w ogólnych kosztach jest stosunkowo niski i dlatego przedsiębiorstwa nie są zainteresowane w racjonalizacji zatrudnienia. Łatwiej osiągają obniżenie kosztów: produkcji poprzez oszczędności w kosztach materiałowych czy innych. Nie widzę perspektywy szybkiego zwiększenia zatrudnienia w przemyśle lekkim. Nabór do szkół zawodowych jest stosunkowo niski w porównaniu z odpływem pracowników. Jedyną zatem drogą jest szybka modernizacja przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełDobromiłaKulińska">Przemysł maszynowy zbyt wolno podejmuje produkcję nowych typów maszyn dla przemysłu lekkiego. Trzeba również uregulować niektóre problemy importu maszyn z krajów RWPG. Obowiązuje tu wąska specjalizacja i dlatego trzeba dużo wcześniej prowadzić rozmowy i uzgodnienia.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełDobromiłaKulińska">W tygodnikach fachowych czytamy często o nowych prototypach maszyn, jakie zostały u nas opracowane. Nie podejmuje się jednak ich produkcji masowej.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełDobromiłaKulińska">Dobrze, że minister w swoim wystąpieniu nie mówił o tym, że niedobory zatrudnienia w przemyśle lekkim pokryjemy poprzez ponowne angażowanie do pracy emerytów. Są to ludzie już spracowani, którzy nie nadają się do pracy w bezpośredniej produkcji, a tylko do prac pomocniczych.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PosełDobromiłaKulińska">Problemem staje się absencja chorobowa, która stale wzrasta. Ostatnio waha się ona od 18 do 20%. Trzeba problem ten rozwiązać generalnie. Nie możemy płacić 100% zasiłku za okres choroby. W obecnych warunkach prawnych jesteśmy bezsilni w walce z absencją chorobową. Wprowadzaliśmy różnego rodzaju modyfikacje do systemu płac, premiując niską absencję chorobową. Dawało to pewne rezultaty tylko w początkowym okresie stosowania nowych przepisów, a potem absencja chorobowa znowu rosła.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PosełDobromiłaKulińska">Nadal wiele do życzenia pozostawia realizacja produkcji pod względem asortymentowym i różnorodności wzornictwa. Zakłady podejmują produkcję najmniej pracochłonną, obserwujemy zjawisko prymityzowania produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMariannaStaniewska">Trzeba wprowadzić jakieś zmiany w szkolnictwie przyzakładowym. Musimy dobić się takich przepisów, które zmuszałyby uczniów szkół przyzakładowych do przepracowania przynajmniej pewnego okresu w zakładzie pracy, w którym pobierali naukę.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełMariannaStaniewska">W NRD nagradza się robotników za wykonanie produkcji bez błędów, za dobrą jakość, za ponadplanową produkcję. Daje to dobre rezultaty. My szukamy różnych sposobów, ale nie możemy nauczyć ludzi jednego - poszanowania pracy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełMariannaStaniewska">Nasz system szkolenia zawodowego wymaga generalnej reformy. Obecnie niezadowalające rezultaty kształcenia kadry dla naszego przemysłu widoczne są zarówno na poziomie średnim jak i podstawowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełUrszulaPłażewaka">Rozumiem, że resort zwróci się do przedsiębiorstw z propozycją zawierania dodatkowych umów na podejmowanie produkcji ponadplanowej. W nowych warunkach najlepiej wyjdą te przedsiębiorstwa, które w poprzednim okresie nie ujawniły w pełni swoich mocy produkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Czy resort dysponuje danymi, jaka część produkcji została wykonana w wolne soboty?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MinisterEdwardGrzywa">Nie mamy takiej statystyki, ale udział tej produkcji - według naszej oceny - jest stosunkowo niewielki.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Resort przedstawił nam propozycje działań, jakie zamierza podjąć dla zwiększenia produkcji rynkowej. Nasza ocena tych działań powinna być pozytywna, chociaż oczekiwaliśmy, że korzyści płacowe jakie osiągną robotnicy będą wyższe.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Mimo to uważam, że nawet poprzez te zachęty, które mamy zamiar zastosować, nie zdołamy zahamować odpływu pracowników z przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Niesłusznie chyba przedłużono okres nauki w zasadniczych szkołach zawodowych do 3 lat. To minimum, jakie jest potrzebne do wykonywania zawodu można zdobyć w ciągu 2 lat, a podwyższanie kwalifikacji może następować już w toku pracy.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Kierunki działań, jakie przedstawił nam resort, są zgodne z zasadami reformy gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Minister poinformował nas, że będzie się zmierzać do wyrównania płac zatrudnionych w przemyśle lekkim do poziomu średniej płacy w danym regionie. Jest to przedsięwzięcie niesłychanie trudne i skomplikowane, zwłaszcza w regionach, gdzie w sąsiedztwie zakładu przemysłu lekkiego są zakłady przemysłowe, które mają bardzo wysoką średnią płacę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJadwigaBecelewska">Wydaje się, że słusznie staramy się uruchomić bodźce materialnego zainteresowania dla zwiększenia produkcji w zakładach przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełJadwigaBecelewska">Realizacja produkcji w przemyśle lekkim napotyka już od dawna duże trudności. W wielu zakładach dla wykonania planowanej produkcji trzeba pracować w wolne soboty. W takich warunkach zawieranie umów na dodatkową produkcję może napotykać trudności.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Wszystkie działania, jakie są podejmowane dla zwiększenia produkcji rynkowej należy uznać za słuszne i dać im pełne poparcie, chociaż mamy wiele obiekcji, czy przyniosą one oczekiwane rezultaty. Oby nasze obawy okazały się bezpodstawne.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełDobromiłaKulińska">Minister przemysłu chemicznego i lekkiego Edward Grzywa: Nie ma i u nas przeszkód, ażeby przedsiębiorstwa nagradzały za dobrą jakość i ponadplanową produkcję, jak to robi się w NRD. W ramach reformy gospodarczej przedsiębiorstwa mają takie uprawnienia.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosełDobromiłaKulińska">Byłem również zdania, ażeby nie przedłużać do 3 lat okresu szkolenia w szkołach zawodowych. Przyjęto zasadę, że 2 lata będzie trwała nauka przedmiotów teoretycznych, a trzeci rok będzie rokiem praktyki w zakładzie pracy, co może wpłynie na związanie uczniów z tym zakładem. Proponujemy przedsiębiorstwom szersze stosowanie stypendiów fundowanych dla uczniów szkół zawodowych.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PosełDobromiłaKulińska">Te przedsiębiorstwa, które ujawniły swoje pełne moce produkcyjne i mają - jak to twierdzono w dyskusji - wyśrubowane plany, korzystać będą z ulg z funduszu aktywizacji zawodowej, nie będą więc tak bardzo pokrzywdzone.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PosełDobromiłaKulińska">Chciałem podkreślić, że uchwała, którą podjął rząd, stanowi wielką szansę dla wyrównania średniej płacy w przemyśle lekkim, do poziomu ogólnokrajowego. Takiej szansy nie mieliśmy dotychczas. Jest to kolejna próba wyjścia z trudnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#PosełDobromiłaKulińska">Komisja przyjęła do wiadomości przedstawioną informację.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>