text_structure.xml
28.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">W dniu 7 kwietnia 1981 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Kazimierza Fortuny (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">- realizację programu oszczędności w zakresie gospodarki surowcami ze szczególnym uwzględnieniem oszczędności surowców pochodzących z importu, - odpowiedzi ministra przemysłu spożywczego i skupu oraz ministra rolnictwa na dezyderat w sprawie zaopatrzenia ferm zwierząt futerkowych w paszę mięsną, w sprawie rozwoju produkcji surowców naturalnych oraz w sprawie reorganizacji sieci skupu skór i skupu surowców wtórnych, - opinie i dezyderaty wynikające z poprzedniego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Wiesławem Szymczakiem, Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Ministerstwa Finansów, Urzędu Gospodarki Materiałowej, Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">W koreferacie nt. realizacji programu oszczędności surowców, poseł Dobromiła Kulińska (PZPR) - podkreśliła niezwykłą aktualność tego problemu w obecnej sytuacji gospodarczej kraju. Jak wynika z informacji resortowej i danych Najwyższej Izby Kontroli, a także poselskiej wizytacji przeprowadzonej w 5 przedsiębiorstwach, realizacja programów oszczędzania surowców i materiałów w skali resortu przemysłu lekkiego przyniosła w ostatnich latach pożądane efekty ekonomiczne. Nie oznacza to jednak, że wszystkie możliwości zostały już wykorzystane. Nakazem chwili jest zwiększenie reżimów oszczędnościowych, zwłaszcza w odniesieniu do surowców i materiałów importowanych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Program oszczędności w zakresie gospodarki surowcami w latach 1966–1980 miał charakter kompleksowy i obejmował 6 programów tematycznych: wykorzystanie surowców, usprawnienie gospodarki remontowej i częściami zamiennymi, program poprawy jakości produkcji, usprawnienie gospodarki opakowaniami, program poprawy gospodarki paliwowo-energetycznej oraz racjonalizacji gospodarki paliwami płynnymi. Podejmowane działania przyniosły dość znaczne oszczędności. I tak w roku 1978 oszczędności te wyniosły 2 mld 453 mln zł, w 1979 r. - 2,7 mld zł i w roku 1980 - 2,87 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Następnie, mówczyni zwróciła uwagę na wysoki stopień importochłonności przemysłu lekkiego: 78% surowców naturalnych (bawełna, wełna), 27% włókien chemicznych i 40% skór. Z danych resortowych wynika, że efekty uzyskane w oszczędzaniu surowców w roku 1980 są niższe od efektów roku poprzedniego. Jest to m.in. następstwem faktu, iż stopień wykorzystania surowców w niektórych branżach osiągnął już optymalne wielkości. Np. wskaźnik wyprzędu branży bawełniarskiej czy wełniarskiej jest b. wysoki i dalszy wzrost mógłby spowodować pogorszenie jakości wyrobów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Interesujące wyniki osiągnięto w ostatnich latach w zmniejszeniu masy jednostkowej wyrobów. W wielu branżach uzyskano obniżenie jednostkowego ciężaru wyrobów takich jak: dywany, chodniki, tkaniny pluszowe czy tkaniny lniane, chociaż w tej ostatniej grupie wyrobów uzyskany postęp jest niezadowalający. Dlatego liczymy - powiedziała referentka - na pomyślne wykonanie programu rozwoju lniarstwa w latach 1981–1990 opartego na krajowej bazie surowcowej. Program ten ma m.in. umożliwić produkcję wyrobów lnianych o szerszym zakresie zastosowania, zwłaszcza przeznaczonych na ubiory.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Konsekwencją ograniczeń importowych jest wprowadzenie do mieszanek bawełny o niższych klasach - na skutek czego jakość przędzy jest niższa. Brak dostaw egipskiej bawełny długowłóknistej spowodował ograniczenie produkcji wysokich numeracji przędzy przeznaczonych m.in. do wyrobu nici. Może to odbyć się niekorzystnie na zaopatrzeniu rynku. Również brak wielu półproduktów w przemyśle chemicznym powiększa kłopoty produkcyjne. Dodatkowe środki przyznane resortowi przemysłu lekkiego na import włókien chemicznych są niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Podobnie jak w przemyśle włókienniczym, również w przemyśle skórzanym następuje proces zamiany surowców naturalnych - tworzywami. Udział tworzyw sztuczno-podobnych i sztucznej skóry wynosi obecnie 52%. Jak wykazała, wizytacja poselska w radomskim „Radoskórze”, przemysł skórzany boryka się z olbrzymimi trudnościami materiałowymi. Do ich pogłębienia przyczynia się, zdaniem posłów, brak koordynacji działań pomiędzy poszczególnymi resortami.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Oceniając rezultaty przeglądów norm zużycia materiałów podstawowych i pomocniczych w minionych 2 latach w zakładach podległych resortowi przemysłu lekkiego, poseł D. Kulińska stwierdziła, że przeglądy te nie wszędzie były skuteczne. Potwierdziły to również kontrole przeprowadzone przez NIK. Uzyskane oszczędności nie rekompensują strat spowodowanych obniżeniem jakości wyrobów. Przeglądy i aktualizacja norm zużycia nie mogą być jednorazową akcją ale powinny być przedmiotem stałych działań. Uwaga ta odnosi się zresztą do każdego programu oszczędzania materiałów i surowców we wszystkich zakładach przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Za główny kierunek działania, dający lepszą efektywność gospodarowania, należy uznać właściwy system ekonomiczno-finansowy. Jego wprowadzenie stworzy ekonomiczną motywację dla oszczędzania surowców i materiałów przez wszystkich pracowników produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Niedobór surowców i materiałów zmusza do lepszego wykorzystania do produkcji różnego rodzaju odpadów. Branża wełniana np. prawie w całości wykorzystuje własne odpady, natomiast w branży bawełnianej sytuacja jest odwrotna. Ze względu na brak zainteresowania krajowych producentów, aż 2,5 tys. ton odpadów przeznacza się na eksport. Generalnie jednak z roku na rok poprawia się wykorzystanie odpadów własnych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">W przemyśle włókienniczym i skórzanym powstaje wiele odpadów trudno zbywalnych, których zagospodarowanie jest właściwie niemożliwe przy obecnym poziomie techniki i stosowanych technologiach. Polepszenie sytuacji może przynieść wprowadzenie nowych technologii, jak przewiduje to program modernizacji przemysłu lekkiego. Zakłada się, iż w latach 1981–1985 nastąpić powinna poprawa wykorzystania odpadów do ilości 50 tys. ton w ciągu roku.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Dyrektor Zespołu w Najwyższej Izbie Kontroli Jerzy Mężyński poinformował posłów o wynikach kontroli gospodarki materiałowej w zakładach podległych Ministerstwu Przemysłu Lekkiego. Kontrole te wykazały zmniejszenie materiałochłonności wyrobów, głównie w związku ze stosowaną w szerokim zakresie rekonstrukcją i zwiększającym się udziałem surowców chemicznych, a zwłaszcza włókien syntetycznych. Za mniej zadowalające uznać należy wyniki wykorzystania prostych rezerw surowcowych (chodzi głównie o zmniejszenie ilości powstających odpadów i strat surowców w procesach produkcyjnych). Działaniom takim nie sprzyjały dość powszechnie występujące tendencje ograniczania pracochłonności, przy jednoczesnym zwiększaniu ilości produkcji nawet kosztem nadmiernych strat surowców.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Niedostateczne wykorzystanie odpadów łączy się z niedostatkiem maszyn. Np. w Zjednoczeniu Przetwórstwa Surowców Wtórnych barierą ograniczającą produkcję wyrobów na bazie surowców odpadowych są trudności kupna maszyn produkowanych przez Bielską Fabrykę „Wifama”. Jak wynika z kontroli NIK, część odpadów nie podlega w ogóle ewidencji i jest niszczona. Odnosi się to np. do ścinek tkanin i dzianin stylonowych, puchu grzeblarkowego i kanałowego oraz niektórych odpadów bawełny. Wykazywane w sprawozdawczości osiągnięcia niejednokrotnie nie odpowiadały w rażący wręcz sposób stanowi rzeczywistemu. Stosowano różne zabiegi dla wykazania wyższych efektów od faktycznie osiągniętych. Dość często wykazywano jako oszczędności również surowce i materiały nie wykorzystane z powodu zmiany lub niewykonania.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełLidiaJackiewiczKozanecka">Na zakończenie poseł D. Kulińska wyraziła nadzieję, że wprowadzenie tzw. małej reformy stworzy możliwości bardziej oszczędnego gospodarowania materiałami i surowcami.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełFelicjaTomiak">Niedostateczne wykorzystanie odpadów przędzy jest rezultatem m.in. ograniczeń produkcyjnych. Nieznane są powody likwidacji zakładu wykorzystującego odpady przędzy w Łodzi. Poseł zwróciła uwagę, że obecnie zakłady produkcyjne nie mają wpływu na dobór gatunków bawełny. Cena wyrobów nie zawsze uwzględnia jakość zastosowanej bawełny.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełHenrykaFrąc">Istnieją duże możliwości lepszego wykorzystania surowców odpadowych w zakładach przemysłu skórzanego. W sklepach brakuje obuwia lekkiego, poszukiwanego zwłaszcza przez kobiety wiejskie, a zakłady nie produkują zbyt wiele tych wyrobów na bazie surowców odpadowych. Zwiększenie produkcji obuwia lekkiego może przynieść znaczne oszczędności surowcowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMariannaStaniewska">Prywatni rzemieślnicy potrafią wykorzystać każdy kawałek surowca, zagospodarować wszystkie odpady. Dlaczego nie może tego robić przemysł kluczowy rozwijając pracę nakładczą? Duży zbyt mają wyroby stylonowe szyte ze ścinków. Oszczędne gospodarowanie surowcami w przemyśle lekkim wymaga również rozwinięcia pracy chałupniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBarbaraSzulc">W Poznaniu pojawiły się wywieszki, że kobietom od 8 miesiąca ciąży sprzedaje się pieluszki z tetry jedynie po 12 sztuk. Taka ilość nie może starczyć nawet na pół dnia dla niemowlaka. Tą żenującą sprawą powinien się zająć przemysł lekki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJadwigaKowalska">W podkomisji zajmowaliśmy się m.in. sprawą przetwórstwa wtórnego. Jedną z przyczyn słabego wykorzystania surowców wtórnych jest brak pralni (jeden taki zakład kosztuje 70 mln zł). Budowa pralni pozwoliłaby ponadto zaoszczędzić wiele ubrań zużytych w prący. Z oszczędzaniem materiałów wiąże się sprawa opakowań gotowych wyrobów. Braki w tej dziedzinie są olbrzymie; np. w Radoskórze nie ma w co pąkować obuwia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAndrzejOborzyński">Musimy zacząć poważnie myśleć o daleko idącym oszczędzaniu surowców i materiałów, gdyż w przeciwnym wypadku gromadzić się będą coraz większe ilości odpadów poprodukcyjnych. Istotną rolę odegra tu odpowiedni system płac pracowników produkcyjnych. Obecnie pobudza on przede wszystkim ilość, a nie jakość produkcji, nie bierze pod uwagę oszczędności surowca. Jeśli zależy nam na tych oszczędnościach, musimy tworzyć ku temu odpowiednie zachęty. Bez zmiany systemu płać, nie osiągniemy wyników.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełAndrzejOborzyński">Nikt nie podważa konieczności rozwijania produkcji eksportowej. Jednakże małe zakłady, preferując tę produkcję, zaniedbują wytwarzanie artykułów rynkowych, co wynika po prostu stąd, że mały zakład nie jest w stanie robić i tego, i tamtego. Należało by w związku z tym rozważyć czy nie słuszniejszym rozwiązaniem ekonomicznym byłoby odciążenie małych zakładów, mniej ważących w produkcji eksportowej od tej produkcji, tak by mogły one lepiej wywiązywać się ze swych zobowiązań kooperacyjnych w zakresie produkcji rynkowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełHelenaPorycka">W przemyśle odzieżowym uzyskano bezsporne efekty w dziedzinie oszczędności surowców. Dotyczy to zwłaszcza krajalni. Dalszy postęp zależy w dużym stopniu od konstrukcji modelu. Im są one skromniejsze, oszczędniejsze w wykonaniu, tym mniej potrzeba surowca. Należało by w większym stopniu zainteresować chałupnictwo wykorzystaniem resztek z dużych zakładów odzieżowych. Tylko chałupnik może z takich kawałków zrobić poszukiwany na rynku artykuł - w dużym zakładzie jest to niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełHelenaPorycka">Oszczędność zużycia tkanin w przemyśle odzieżowym uzależniona jest od jakości tych tkanin, materiał dostarczany przemysłowi ma wiele uszkodzeń, wskutek czego przy krajaniu nieuniknione jest powstawanie dużej ilości odpadów. Zastrzeżenia budzi też jakość nici - są one słabe, rwą się, przez co trzeba zużywać ich więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaŁapuć">Zakłady odzieżowe powinny wykonywać dobre wyroby o bardziej uniwersalnym charakterze, oszczędne materiałowo, ale gustowne, nadążające za wskazaniami mody, dobrze dobrane kolorystycznie. Tymczasem wędrówka po sklepach dowodzi, że nieraz wieszaki są pełne, ale odpowiedniego ubioru nie można znaleźć. Jak zakłady rozliczane są z produkcji? Kogo obciąża wartość tak długo wiszących W sklepach i zalegających magazyny ubiorów? Zapasy wyrobów gotowych w Zjednoczeniu Przemysłu Odzieżowego znacznie przekraczają ustalane normatywy. Nie stać nas przecież na to, by takie ilości materiałów bezużytecznie marnowały się w odzieży nie znajdującej nabywców. Takie same uwagi krytyczne można odnieść do przemysłu obuwniczego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMariaŁapuć">W programie usprawnienia gospodarki remontowej i częściami zamiennymi zakłada się ograniczanie importu części i zastępowanie ich częściami produkcji krajowej. Tymczasem praktyka pokazuje, że brak dewiz na zakup części zamiennych unieruchamia wiele maszyn, a gdzie zamiast części z importu wprowadzono krajowe (np. igły), jakość wyprodukowanej odzieży bardzo się pogorszyła. Oszczędność na imporcie jest więc w bardzo wielu przypadkach oszczędnością iluzoryczną, w końcowym efekcie wręcz szkodzi naszej gospodarce.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJadwigaBecelewska">Niejednokrotnie na posiedzeniach Komisji mówiliśmy o potrzebie lepszego zaopatrzenia zakładów przemysłu lekkiego w surowce i materiały. Dziś rzeczywistość jest taka, że większość zakładów zwolniła tempo produkcji z braku surowca.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJadwigaBecelewska">Nie ma prawie partii tkaniny, która by nie podlegała reklamacji. Uszkodzenia i defekty tkanin powodują powstawanie dodatkowych trudności w przemyśle odzieżowym, zwiększają pracochłonność w krojeniu. Załogi zakładów przemysłu odzieżowego dokładają wiele starań, aby jak najlepiej wykorzystać każdy metr tkaniny, niestety jednak odbija się to ujemnie na gotowej odzieży, gdyż nie zawsze można dobrze dopasować wzór, gdy ma się do czynienia ze zdefektowanymi materiałami. Jakie działania zamierza resort podjąć dla poprawy tej sytuacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">W czasie wizytacji przekazano nam postulat pracowników zatrudnionych w systemie ciągłym w teksturowniach, którzy domagają się określenia stawki wynagrodzenia za pracę w wolne dni. Czy resort podjął już jakieś działania w tym kierunku?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełDobromiłaKulińska">W dobie trudności surowcowych szczególną uwagę zwrócić trzeba na jak najpełniejsze wykorzystanie surowców odpadowych, wtórnych. Dotychczas zainteresowanie tą sprawą było w naszym kraju niewielkie. Przy rozpatrywaniu tego problemu uwzględniać trzeba dwie rzeczy: po pierwsze - określić, jakie są obecne możliwości, przerobu takich surowców i w jakim stopniu możemy je rozwijać, po drugie - rozszerzyć działania organizacyjne w skupie surowców wtórnych. W tej dziedzinie, w stosunku do innych krajów europejskich, niewiele dotychczas u nas zrobiono. Nasza gospodarka charakteryzuje się marnotrawieniem cennego surowca - odpadów poprodukcyjnych, nie bardzo wiemy, co z nimi robić. Zwłaszcza dotyczy to syntetycznych surowców wtórnych, których po prostu nie umiemy przerabiać. Brak jest cenników skupu, zasad klasyfikacji. Na terenie kraju działa obecnie tylko 800 ajentów skupu surowców wtórnych. Trudno zrozumieć co stoi na przeszkodzie zwiększenia ich liczby, zwłaszcza, że uzyskują oni zadowalające zarobki. Występuje nawet rażąca dysproporcja między wysokością tych zarobków, a płacami pracowników Zjednoczenia Skupu Surowców Wtórnych na niekorzyść tych ostatnich. Nie wydaje się słuszne przyznanie decyzji w sprawie określania cen na te surowce Państwowej Komisji Cen. Prawo to powinno być przyznane Zjednoczeniu. Zgromadzone zużytki włókiennicze przed przekazaniem ich do dalszego przerobu powinny być odpowiednio przygotowane. Trzeba je uprać i zdezynfekować. Nie dokonuje się tego u nas. Dobrym przykładem mogą być zużytki, które importujemy, stopień ich przygotowania do dalszego przetwórstwa jest bardzo wysoki. Zagospodarowanie surowców wtórnych i odpadowych wymaga kompleksowego i skoordynowanego działania. Przede wszystkim musimy doprowadzić do tego, żeby programy obowiązujące w tej dziedzinie, były w pełni realizowane. Wszystkimi tymi sprawami musi się zająć Urząd Gospodarki Materiałowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiceministerWiesławSzymczak">W sposób czysto administracyjny nie uda się rozwiązać sprawy zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych. Powstają one w zakładzie pracy i tam też decyduje się sprawa ich zagospodarowania. W związku z reformą gospodarczą rysuje się nadzieja, że w systemie ekonomicznego zarządzania przedsiębiorstwem przemysłowym znajdzie się miejsce również i dla tego problemu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiceministerWiesławSzymczak">Ze szczebla resortu nie da się tych spraw regulować, Natomiast zadaniem resortu jest takie ukierunkowanie prac zaplecza naukowo-badawczego, aby powstały opłacalne technologie wykorzystania surowców wtórnych. Pewne osiągnięcia w tej dziedzinie już są. Trzeba jednak uwzględniać, że rozwijanie nowych technologii wykorzystania surowców odpadowych wymaga środków. Dlatego też trudno już dziś przesądzić, jakie będą losy programu w tej dziedzinie, wobec tak daleko idących ograniczeń inwestycyjnych. Podobnie przedstawia się sprawa rozwoju przetwórstwa surowców rodzimych, m.in. lnu, gdzie hamulcem jest brak roszarń, przy niedostatku środków na ich budowę.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WiceministerWiesławSzymczak">Coraz bardziej rysuje się konieczność korekty zadań planu na rok bieżący z uwagi na trudności surowcowe. Głównie dotyczy to surowców importowanych. Braki surowców są tak głębokie, że grożą zerwaniem ciągłości produkcji. W tej sytuacji dążymy przede wszystkim do zapewnienia surowców przemysłowi odzieżowemu, aby mógł on wytworzyć więcej potrzebnych produktów rynkowych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WiceministerWiesławSzymczak">Produkcja pieluszek nie została zmniejszona. Ich brak na rynku, który - jak wskazywano - doprowadził do reglamentacji tego artykułu w Poznaniu, spowodowany jest wykorzystywaniem pieluszek do najrozmaitszych celów, przy braku innych artykułów.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WiceministerWiesławSzymczak">W dostawach bawełny, głównie importowanej ze Związku Radzieckiego, uzależnieni jesteśmy od takiej struktury gatunkowej, jaką nasz partner w danym roku dysponuje. Warto wskazać, że zaplecze naukowo-badawcze przemysłu lekkiego opracowało unikalny w obszarze krajów RWPG system przerobu bawełny VI klasy, która dotychczas nie była użytkowana. W pewnych wyrobach taką bawełnę, w oparciu o tą technologię, można będzie wykorzystywać, dzięki czemu poważnie odciąży się nasz import.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WiceministerWiesławSzymczak">W sprawie stawek płac pracowników teksturowni trwają rozmowy ze związkami zawodowymi. Stawiane są jednak trudne do realizacji wymagania, dlatego rozmowy te nie przyniosły dotąd rezultatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Coraz lepsze i pełniejsze wykorzystanie surowców wtórnych i odpadowych jest jedną z ważnych dróg do złagodzenia trudności importowych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Skup tych surowców jest zbyt zbiurokratyzowany, za mało operatywny. W konsekwencji trudno jest zwiększyć liczbę ajentów, mimo korzystnych warunków tej pracy. Uwzględnić też trzeba, że skupowana obecnie i oferowana ilość zużytków włókienniczych nie jest w pełni wykorzystana z powodu ograniczeń możliwości ich przerobu. Wiele wysoko uprzemysłowionych krajów europejskich ma bogate tradycje w skupie i przetwórstwie odpadków włókienniczych. W krajach skandynawskich np. działa tak silną kontrola sanitarna, że mieszkańcy oddają bezpłatnie takie odpadki ajentom, którzy z kolei są zainteresowani tym, ażeby je zebrać i przekazać do przerobu. Warto dodać, że my zużywamy szczególnie dużo tworzyw sztucznych, a zagospodarowanie odpadków z tych tworzyw jest bardzo trudne, albowiem nie dysponujemy odpowiednią bazą przetwórczą.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">W roku ubiegłym rząd podjął uchwałę o uporządkowaniu gospodarki surowcami odpadowymi i wtórnymi. Zawarte w niej zalecenia są w resortach stopniowo wdrażane. Jednakże uchwała ta ma charakter typowo administracyjny. Obecnie trzeba wykorzystać dla rozwiązania tych problemów przede wszystkim możliwości wynikające z nowego modelu zarządzania.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Niska jakość opakowań tekturowych, a w rezultacie ich nietrwałość, powoduje, że straty wynikające z uszkodzeń opakowanego towaru znacznie przewyższają koszt samych opakowań. Trudno jednak oczekiwać, że opakowania te będą lepsze, jeśli surowiec do ich produkcji jest coraz gorszy.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Urząd Gospodarki Materiałowej poświęca wiele uwagi gospodarce zapasami. W naszej obecnej sytuacji nie jest to zadanie łatwe, albowiem więzy zaopatrzeniowe uległy daleko idącemu rozregulowaniu. Zapasy podstawowych surowców i materiałów maleją. Konieczne jest właściwe sterowanie tą gospodarką. Pewne osiągnięcia w tej dziedzinie Urząd już osiągnął.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Przewodniczący obradom poseł Kazimierz Fortuna (ZSL): Oszczędna gospodarka surowcami jest w obecnej sytuacji gospodarczej kraju tematem szczególnie aktualnym i ważnym. Stoimy też przed reformą gospodarczą, w której właściwe wykorzystanie surowców znajduje swoje ważkie miejsce.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Odnotować trzeba pozytywne efekty realizacji programu oszczędności surowcowo-materiałowych. Analiza tej problematyki wykazała jednak, jak bardzo materiałochłonna jest nasza gospodarka, jak wielki jest stopień importochłonności produkcji.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">W zakresie oszczędności surowcowo-materiałowych działaliśmy dotychczas przy pomocy zakazów i nakazów. Efekty uzyskane w tej dziedzinie w ostatnim czasie wskazują, że można osiągnąć wiele. Rezerwy są jednak jeszcze bardzo duże. Wnioski wynikające z przeprowadzonych przeglądów gospodarki materiałowej wskazują, że w mechanizmie działania zakładów przemysłowych, w których głównie i przede wszystkim te sprawy się rozstrzygają, kryją się nadal poważne luki.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Udało się nam w ostatnim okresie zmniejszyć zużycie surowców na jednostkę produkcji, ale nie we wszystkich grupach towarowych. Uwidoczniło się też niepokojące zjawisko, że w niektórych rodzajach produkcji oszczędności tego typu prowadzą do obniżania jakości.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">W dyskusji podkreślano, że jednym z ważnych środków złagodzenia trudności surowcowych jest powszechniejsze niż dotąd realizowanie programu zagospodarowania surowców wtórnych i odpadowych. Jednakże trudno obecnie prognozować rozwój produkcji oparty na wykorzystaniu takich surowców, gdyż hamulcem są ograniczenia inwestycyjne, a dotychczasowa baza przetwórcza jest zbyt mała. Nie dopracowaliśmy się też dotąd właściwego systemu ekonomicznego sprzyjającego oszczędności surowców.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Nie możemy się zgodzić ze zjawiskiem - na co wskazywano w dyskusji - tak dużej ilości zapasów artykułów trudno zbywalnych. Są w nich zamrożone cenne, poszukiwane surowce, ograniczają też one ofertę rynkową.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Komisja postanowiła opracować dezyderaty w oparciu o wnioski wynikające z dyskusji.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">W kolejnym punkcie porządku dziennego, Komisja rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty i opinie.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Poseł Barbara Szulc (ZSL) zreferowała odpowiedzi ministra przemysłu spożywczego i skupu oraz ministra rolnictwa na dezyderat w sprawie zaopatrzenia ferm zwierząt futerkowych w paszę mięsną, jak też odpowiedź ministra rolnictwa na opinię w sprawie rozwoju produkcji surowców naturalnych. Komisja przyjęła odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Poseł Urszula Płażewska (PZPR) zreferowała odpowiedź ministra przemysłu lekkiego oraz prezesa Zarządu Głównego CZSR „Samopomoc Chłopska” na dezyderat w sprawie reorganizacji sieci skupu skór oraz odpowiedzi ministra przemysłu lekkiego i ministra gospodarki materiałowej na dezyderat w sprawie reorganizacji skupu surowców wtórnych. Po uzupełniających wypowiedziach wiceministra Wiesława Szymczaka oraz posłów Michała Markowicza (ZSL) i Jadwigi Kiełczyńskiej (ZSL) Komisja przyjęła obydwie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Komisja uchwaliła dezyderat do ministra zdrowia i opieki społecznej oraz ministra pracy, płac i spraw socjalnych, w sprawie poprawy warunków pracy kobiet zatrudnionych w przemyśle lekkim, jak też dezyderat do ministra pracy, płac i spraw socjalnych oraz ministra przemysłu lekkiego dotyczący ujednolicenia dodatków za pracę na drugiej i trzeciej zmianie.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#ZastępcaministragospodarkimateriałowejZdzisławDeutschman">Komisja uchwaliła opinię do ministra przemysłu lekkiego dotyczącą ochrony pracy i poprawy warunków pracy kobiet zatrudnionych w przemyśle lekkim.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>